Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
MIHUT[v=]
Re: MIHUT[v=]
00:50Spectacolul „Conul Leonida faţă cu reacţiunea", regizat de Silviu Purcărete, la Sala Mică a Teatrului Naţional Bucureşti, a avut premiera aseară, într-o atmosferă în care talentul infinit al actorilor Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc a întâlnit textul lui Caragiale şi râsul contemporanilor.Articol complet
Re: MIHUT[v=]
Re: MIHUT[v=]
Mariana Mihuţ: Am trăit câteva miracole de care sunt mândră
fost fascinată şi totodată înfricoşată atunci când Andrei Şerban i-a propus rolul Regele Lear − personajul shakespearian pentru realizarea căruia este nevoie de talent, efort, înţelepciune. Mariana Mihuţ l-a acceptat, considerând că este o altă întâmplare-minune în viaţa sa scenică de circa 45 de ani.
Mariana Mihuţ, o adorabilă artistă, care a interpretat nenumărate roluri în teatru, dar şi multe roluri în film, nu este votată de masele de telespectatori ca o vedetă în topuri. Nu merge la televiziuni. Popularitatea ei se vede în sala de teatru, unde are un public plin de respect, îndrăgostit de arta scenică şi care vine să o vadă nu o dată sau de două ori, ci de multe, multe ori. Este soţia lui Victor Rebengiuc, este mamă şi bunică. Este actriţa dăruită o viaţă întreagă artei. În această stagiune joacă în mai multe spectacole: La Bulandra – "Unchiul Vanea", "Căsătoria", "Sorry", "Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea", "Moartea unui comis voiajor" şi "Lear", iar la Naţionalul bucureştean – "Neînţelegerea". În interviul nostru, omul-artist Mariana Mihuţ mărturiseşte cu farmec, în mod serios, dar şi cu haz, despre miracolele ce i s-au întâmplat în viaţa care şi-a dedicat-o doar adevărului, corectitudinii şi bunului-simţ.
- Jurnalul Naţional: Cum v-aţi desenat viitorul pe când aţi hotărât să vă faceţi actriţă sau v-a copleşit, v-a prins în mreje o dată cu viaţa?
Mariana Mihuţ: Nu ştiu la ce m-am aşteptat la 17 ani, când am dat la Facultatea de Teatru, dar nici acum nu am ieşit din acea stare. Cu toate greutăţile, cu toate loviturile, cu toate bucuriile, cu fericire şi necazuri. N-am ieşit din acea stare de aşteptare a unor miracole pe care de multe ori le-am şi trăit. Aştept în continuare să vină. Pentru mine, un spectacol reuşit este un miracol. Mi s-a întâmplat de-a lungul vieţii mele artistice să trăiesc câteva miracole de care sunt şi fericită, şi mândră.
- În acest sens, vi s-au întâmplat mai multe miracole. Sunteţi autocritică?
Foarte autocritică. Sunt perfecţionistă şi atunci primul om care îmi intră în vizor sunt chiar eu. Nu e uşor să trăiesc eu cu mine. Câteodată mă pedepsesc. Cum? Făcând cure de slăbire, bunăoară.
- Aţi avut o viaţă de artist frumoasă?
Da, foarte frumoasă, pentru că a fost foarte plină şi foarte bogată. Am jucat multe, multe roluri chiar de la început. În 1964, am dat concurs ca să ocup un post de actriţă în Bucureşti, la Teatrul Giuleşti – actualmente Odeon. Din fericire, am reuşit. Pe vremea aceea se rămânea mult mai greu în Bucureşti. Acesta a fost primul miracol. N-am stat în provincie. Am început din prima să joc cu parteneri extraordinari, să lucrez cu regizori mari şi aşa am continuat. Acelaşi ritm a fost şi din 1972, când m-am mutat la Teatrul Bulandra, unde am fost invitată să joc în spectacolul "Revizorul" al lui Lucian Pintilie, spectacol prezentat doar de trei ori şi interzis. La Bulandra mi-am dorit foarte mult să ajung, pentru că aici erau Lucian Pintilie, Liviu Ciulei. Mulţi şi-ar fi dorit să lucreze cu ei. De atunci − de 37 de ani − sunt la Teatrul Bulandra, i-am rămas fidelă.
- Aţi făcut roluri memorabile şi aveţi în continuare roluri memorabile aici.
Şi la Giuleşti am făcut roluri importante în spectacole mari, în "Nunta lui Figaro", "Meşterul Manole", "Bietul meu Marat", "Pălăria florentină" şi în multe, multe altele.
- Aţi lucrat cu mari regizori de atunci, mai în vârstă sau mai tineri. Şi acum la fel. Urmele lăsate de dumneavoastră în teatru sunt adânci. Cum s-a derulat activitatea pe făgaşul acestei arte?
Făcându-mi profesia ca un profesionist. Nu am o strategie specială. Niciodată nu am urmărit un anumit ţel în activitatea mea − cum să parvin, nu. Ţelul meu a fost să joc cât mai bine, cât mai variat, să încerc din răsputeri să-mi respect profesia. Asta a fost singura mea strategie în carieră.
- Se vede şi acum că o faceţi frumos şi tot frumos aţi făcut-o în filme, începând cu "Pădurea spânzuraţilor".
Puteam să fac şi mai multe filme.
- Cum acceptaţi un rol?
În funcţie de cine regizează, dar în primul rând în funcţie de text. Nu neapărat să fie un rol mare, dar să spună ceva. Am refuzat roluri mari. Mi se părea că nu mi se potrivesc. Nu cred că am făcut rău, dar cred că un actor este obligat să selecteze apariţiile. Fiecare însă îşi conduce viaţa profesională cum crede de cuviinţă.
- Aţi fi putut fi şi un bun pedagog în domeniu. Nu vi s-a propus?
Mi s-a propus de mai multe ori, chiar şi de curând. O foarte mare profesoară, doamna Sanda Manu, m-a îndemnat să încerc să fac şi asta. Eu cred că profesia de profesor este la fel de acaparatoare precum cea de actor. În momentul în care aş avea câţiva elevi, studenţi, toate problemele lor ar deveni ale mele. Atunci nu aş mai avea timp pentru teatru, pentru că nu sunt un om superficial. Dacă mă apuc de un lucru, intru până în străfunduri.
- Vă ascult şi găsesc atâtea asemănări cu Victor Rebengiuc în acest sens.
S-a întâmplat să fie aşa. Pe scenă ne întâlnim întâmplător, acasă sigur nu ne întâlnim întâmplător. Pe scenă jucăm împreună numai atunci când suntem solicitaţi de regizori.
- De multe ori v-aţi ferit să jucaţi împreună. De ce?
Pentru că Victor, care e mai mare şi mai deştept decât mine, spunea înainte de a îmbătrâni că nu cumva să creadă oamenii că jucăm în familie. Pe moment i-am dat dreptate, de ce să-i impui omului să joace cu tine, dacă omul nu vrea sau are nişte principii de la care nu e bine să se abată. I-am dat dreptate.
- Acum jucaţi în mai multe spectacole împreună, în "Moartea unui comis voiajor" sunteţi chiar soţ şi soţie.
Îmi face plăcere să joc împreună cu Victor, este un mare actor de teatru. Acasă nu stăm de vorbă despre profesia noastră. Acasă suntem soţ şi soţie, părinţi şi bunici. Suntem "picaţi în freză" după nepot, ca toţi bunicii.
- Aţi realizat în teatru roluri mari, roluri de compoziţie, ce au dat longevitate spectacolelor. Ce-aţi dorit şi nu aţi jucat?
Nu ştiu. Surprizele pe care le-am avut, surprize culminând cu Regele Lear, au venit din partea regizorilor şi au depăşit cu mult ceea ce doream eu să joc. De pildă, Cătălina Buzoianu mi-a propus să joc Bufonul lui Petru cel Mare în piesa lui Vlad Zografi, "Petru". A fost un alt travesti pe care l-am jucat cu mare bucurie şi plăcere, dar şi cu mare chin totodată, pentru că fiecare rol minunat te bucură, dar te şi chinuieşte, până când iese la public.
- Lear este un rol greu, solicitant, sunteţi permanent în scenă.
Mi se pare că e un rol copleşitor. E chiar o onoare şi o mare bucurie să joci un asemenea personaj într-o asemenea piesă şi într-un asemenea spectacol.
- Este mai solicitant un rol masculin atunci când îl interpretează o actriţă?
Nu, este, cred, la fel de solicitant pentru oricare om aflat în situaţia respectivă. Eu tot repet: nu sexul personajului este important în acest rol, ci situaţiile extraordinar de adevărate şi de profunde, uluitoare, în care ne-a pus Shakespeare. Situaţii prin care nu de puţine ori trecem şi noi, şi cei din jurul nostru.
- Cu Andrei Şerban aţi lucrat înainte ca el să plece din România.
Exact, am lucrat un recital de versuri. Începusem şi un Caragiale. La televiziune am imprimat şi ieşise un spectacol superb – "Improvizaţia de la Versailles" de Molière. Decorul era extraordinar, platoul era alb, costumele noastre erau minunate. Am lucrat cu mare bucurie şi plăcere la acel spectacol, care, bineînţeles, a fost şters, pentru că Andrei rămăsese în străinătate. Peste acel spectacol, pe aceeaşi bandă, s-a imprimat "Ciuta". Îmi venea să plâng de ciudă, că peste un spectacol extraordinar se imprimă altceva. Din păcate, nu se mai fac spectacole de teatru la televiziune.
- Multe spectacole din teatre nu au fost înregistrate şi, din păcate, nu au rămas pe peliculă.
Ca document trebuie să rămână. Şi acum îmi plânge sufletul când mi-aduc aminte de "Revizorul", pentru că, în afară că spectacolul era uluitor, cel mai mare rol pe care l-a făcut Toma Caragiu era Primarul din "Revizorul". Nicăieri Toma n-a mai fost atât de copleşitor – îşi dădea măsura talentului lui adevărat. Ei, aşa se pierd. De altfel, teatrul este o artă efemeră. Suntem nişte efemeride.
- Reîntâlnirea cu Andrei Şerban ţine de un miracol?
I-am văzut spectacolele de la Teatrul Naţional, cât a fost director, dar nu m-am întâlnit cu el direct. Nici nu am avut timp să stăm de vorbă, dar m-am dus la Cluj, la Festivalul de Film Transilvania. Şi întâmplător l-am văzut. Am simţit nevoia să mă duc la el, să-l salut şi să-i spun că mi-ar plăcea foarte mult să lucrăm împreună. El mi-a răspuns că îmi va da a doua zi un telefon. A doua zi ne-am întâlnit şi m-a întrebat ce aş dori să joc. I-am răspuns că nu ştiu, nu vreau ceva anume. El mi-a spus: Mariana, eu ţi-aş propune ceva, dar nu ştiu cum ai să reacţionezi. Şi m-a ţinut în suspans, probabil că şi el se îndoia. Creşteau şi tensiunea, şi curiozitatea mea. Voiam din suflet să lucrez cu Andrei. S-a codit, m-a fiert ca în romanele poliţiste. În cele din urmă mi-a spus: Regele Lear. Am rămas cu gura căscată, iar când mi-am adus aminte să respir am tras aer şi am exclamat: "A-a-a-ah, e cea mai grozavă idee pe care poţi s-o ai!". Într-o fracţiune de secundă, mi-a trecut prin gând importanţa rolului − cât este de mare, de dificil, ca risc, dar concluzia a fost: "De ce nu?". Îmi pare foarte bine că am făcut acest rol. E o şansă unică să joci asemenea rol, în asemenea condiţii, cu asemenea regizor mare. Nu se poate să spui "Nu!" unei asemenea şanse. A fost extraordinar. Oricând aş lua-o de la început.
- E o partitură complexă. E un spectacol numai cu actriţe, toate diferite. Sunt două distribuţii, iar dumneavoastră sunteţi Lear pentru ambele.
Totul era teribil de nou. Şi propunerea era extraordinară şi distribuţia a fost îndelung aleasă. Dar pentru un actor este absolut extraordinar să ţi se propună aşa ceva. E ca o trezire.
- Andrei Şerban este un perfecţionist. Cum a fost relaţia actor-regizor?
Este un perfecţionist, într-adevăr. Admir la el faptul că nu se cruţă în primul rând pe el. Este ceea ce se cheamă un pasionat de profesia lui. În aceste condiţii nu poţi să nu ceri ca şi cei din jur măcar să tindă să creadă ceea ce propune el. N-am să regret niciodată că am acceptat. A fost o foarte mare bucurie, umbrită numai de îngrijorarea că n-am să ţin minte miile de indicaţii pe care mi le-a dat Andrei. O temere stupidă, pentru că astea nu ai cum să le uiţi. Intri în malaxorul de creaţie şi… funcţionezi, că nu ai încotro.
- Din noiembrie nu aţi mai jucat "Lear".
Va fi programat la sfârşitul lunii februarie. Montarea este o foarte mare problemă. La fel de mare problemă este lipsa personalului auxiliar din teatru.
- Iar cel care există e format din mulţi pensionari. Partea tehnică este foarte importantă într-un teatru. Ca şi actorii mai în vârstă. Sunt, într-adevăr, şi oameni de neînlocuit.
Sunt de neînlocuit. Dau un exemplu, când un mare actor nu poate fi înlocuit. Oricât ai machia o tânără speranţă, foarte talentată, nu o poţi machia pe dinăuntru. Experienţa de viaţă nu poate fi nici machiată, nici mimată. Actorul dă credibilitatea. Lângă actorii mari întotdeauna au crescut, şi nu au fost înăbuşite, tinerele talente. Am colegi tineri absolut uluitori, i-am urmărit de multe ori şi sunt mândră, încântată de ei.
Noi am fost întotdeauna victimele curbelor de sacrificiu. Întotdeauna ni s-a spus: Vai, dar nu sunt bani. Făceai un film – nu sunt bani. În teatrele în care am fost am jucat foarte mult. Aveam şi nouă spectacole pe săptămână. Mergeam şi în turneu. Am fost plătită mizerabil. Întotdeauna am fost avansată când vechimea îmi permitea să avansez. Lucrăm în continuare şi eu, şi alţi colegi mai în vârstă. Noi nu cerem pomană, noi muncim din greu. Sunt nişte sacrificii pe care le fac de 45 de ani. Victor le face de 54 de ani. Familia a simţit întotdeauna că noi avem premieră. Eu eram în turneu când băiatul meu a început să meargă şi n-am să-mi iert niciodată că n-am văzut primii lui paşi, dar şi alte multe lucruri. Îţi trebuie câteodată vocaţie de martir. Poate părea comic pentru cei care sunt total în afara acestei profesii, dar cei care cât de cât se apropie de lumea noastră îşi dau seama că de fapt nu sunt vorbe în vânt.
- Valori adevărate nu intră în topuri cu vedete care apar foarte des la televizor.
Nu mi-ar plăcea să fiu vedetă printre vedetele anului 2009. Nu aş admite acest lucru. Asta nu pentru că strugurii sunt acri, ferească Dumnezeu! Şi nici pentru că înainte aveam o viaţă atât de roz încât nu mai puteam de fericire, ci pentru că nu cred că este promovată valoarea.
- S-a schimbat publicul în ultimii 20 de ani?
Un anumit public, cel care admite să fie manipulat de emisiunile vulgare de la televizor, s-a schimbat. Cel care vine la teatru nu s-a schimbat. Sălile sunt arhipline, cu spectatori de toate vârstele, care vin să vadă spectacole. Şi nu o dată, ci de mai multe ori.
- Cum este starea actorului, ce simte el atunci când joacă foarte aproape de spectator?
Concentrarea este mult mai mare, pentru că, ferească Dumnezeu să-ţi plece mintea în altă parte când publicul e la un metru şi jumătate de tine. Îţi este foarte greu după aceea să-l convingi de ceea ce vrei să spui. Dacă te prinde descoperit o secundă, îi pierzi atenţia, îi pierzi chiar şi concentrarea lui. Este o colaborare mult mai strânsă între public şi artist. E mult mai greu să joci în mijlocul publicului. E ca mersul pe sârmă. E pe muchie de cuţit. Nu toată lumea poate fi la fel de concentrată – unul îţi soarbe cuvintele şi celălalt strănută.
- Aţi lucrat câteva spectacole cu Yuriy Kordonskiy, un regizor rus care trăieşte în America şi care a impresionat aici, la Bucureşti. Aţi făcut cu el "Unchiul Vanea", "Căsătoria", "Sorry", "Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea". Cum a fost întâlnirea cu acest creator?
A fost de fiecare dată o întâlnire benefică şi plăcută. Am rămas prieteni. E vorba de o prietenie foarte caldă. Şi acum ne interesează ce face Iura, ce-i face familia? Ce-i face copilul? Primim veşti de la el, chiar şi atunci când este foarte ocupat, căci predă pe la diferite universităţi.
- Cum aţi descrie această lume, lumea teatrului?
Nu se poate ţine într-un glob de sticlă. Trebuie să ştim în fiecare moment ce se întâmplă în jurul vieţii noastre. Cred că Shakespeare a spus cel mai bine: Teatrul este oglinda vremurilor în care trăim.
- Proiecte?
Am propuneri, dar nu de la directorii de teatru. Sunt convinsă că, dacă aş dori foarte tare să joc într-un nou spectacol, cel puţin la mine la teatru, aş găsi înţelegere. Aşa cum am găsit pentru Lear, căci a fost o mare aventură, un risc şi din partea direcţiei teatrului să pună un spectacol de o asemenea amploare şi cu asemenea idee neconvenţională.
Ador sa joc in spectacole care emotioneaza
Doamna Mariana Mihut, v-as propune sa ne intoarcem la momentul de inceput al carierei dvs. artistice. In ce conditii s-a petrecut acesta? Ati simtit dintotdeauna chemarea catre actorie?
Da. Am avut intotdeauna aceasta speranta ascunsa, de cand jucam in spectacole la scoala - erau spectacole modeste, recitari de poezii, cantece, dansuri. Dar ele erau facute de o profesoara minunata - de educatie fizica, cum se numea pe vremea aceea -, pe care am s-o pomenesc toata viata, d-na Felicia Staicu. Stiu ca la un moment dat, pe la 11 ani, am dansat si pe poante, intr-un spectacol de balet. Am jucat chiar si la Teatrul de Stat din Pitesti, apoi la Curtea de Arges. Baiatul dumneaei, cu care m-am imprietenit, ne canta la pian; mergeam intr-un camion, stateam pe niste banci improvizate - ne bucuram, la ora aceea, in 1950, de toate "progresele tehnicii"... Asta mi-a dat un mare curaj, chit ca era doar un spectacol scolar. Eu sunt un om ingrozitor de timid si faptul ca am iesit pe scena m-a incurajat sa ma gandesc ca as putea fi actrita. Culmea e ca eu am terminat realul - rudele mele voiau sa faca din mine un om serios. Uite ca n-a iesit!... Mi-am dorit sa dau la teatru; parintii mei m-au lasat, cu o conditie: sa invat si pentru alta facultate. Din fericire sau din pacate, am reusit din prima. Si uite, de curand, am sarbatorit 40 de ani de cand am terminat facultatea. E mult, e putin, Dumnezeu stie, cateodata e chiar o viata de om...
Va amintiti de primul rol jucat pe o scena "adevarata"...?
Ca profesionista? Am avut un rol foarte important - am dat replica unui coleg care concura la Teatrul Giulesti, actualul Odeon; am dat replica cu un mos de 80 si ceva de ani. Iar directoarea, d-na Deleanu, si d-na Geta Vlad, una dintre regizorii teatrului, care m-au vazut, au spus: "Dar altceva nu mai stii?". "Nu, nu stiu nimic", pentru ca nu ma pregatisem pentru concurs, "dar am la mine". Chiar aveam la mine un text - pentru ca voiam sa invat rolul pentru cand o da Dumnezeu -, un text cu o fetita de 10 ani. L-am citit si dupa aceea d-na Deleanu s-a luptat pentru mine ca sa raman in Bucuresti, mi-a capatat dispensa. Si primul meu rol, iata ca raspund la intrebare, a fost unul pe care l-a jucat in film Bette Davis. E vorba despre Padurea impietrita, de Sherwood, in regia Getei Vlad, in care am debutat cu mari actori, ca Silviu Stanculescu, Colea Rautu, Stefan Mihailescu Braila, Dana Comnea, toata crema Teatrului Giulesti, dar nu numai. Am jucat imens acolo: roluri importante, de la Blaga pana la Beaumarchais... Aveam si noua spectacole pe saptamana, la Giulesti; in acelasi timp repetam in mari, foarte mari spectacole. Dupa 8 ani de zile, m-a chemat Lucian Pintilie sa joc Maria Antonovna, fata din Revizorul. De fapt, idealul meu de teatru era Lucia Sturdza Bulandra, Teatrul Municipal. Aici erau doi uriasi, Pintilie si Ciulei... Iar asta e o alta etapa a carierei mele - nici nu-mi vine sa-i spun asa, pentru ca de fapt este viata mea. Ele se suprapun, se confunda...
Lucian Pintilie - una din marile intalniri din viata mea
Revizorul, de care ati amintit, a fost un spectacol interzis?
Spectacolul acela ar fi rezistat si in ziua de azi. Sunt 32 de ani de atunci, din ’72 s-au mai jucat trei spectacole si a fost interzis. De ce, nu stiu nici in ziua de azi. In orice caz, atunci s-a intamplat o mare drama, nu numai pentru Teatrul Bulandra, ci pentru teatrul romanesc in general. Au fost pur si simplu alungati Pintilie, Ciulei; de fapt, teatrul a fost decapitat. Iar eu am avut nesansa sa nu mai pot lucra foarte multa vreme cu un regizor care pentru mine este, cum sa spun, number one in toate timpurile: Lucian Pintilie. Am lucrat cu el dupa aceea la un film - pentru ca nu mai face teatru - De ce trag clopotele, Mitica?, dar n-a fost de ajuns. Si-acum ii simt lipsa, pentru ca mie mi s-a intamplat, la repetitiile cu Revizorul, sa fac, de fapt, a doua mea facultate. Atunci chiar am constientizat si am ales: asta este drumul pe care am sa-l urmez toata viata in teatru. A fost o rascruce, o treapta spre altceva, una din foarte marile intalniri din viata mea.
Regretati ca nu ati jucat mai mult film?
Nu foarte tare. Dupa De ce trag clopotele, Mitica?, mi s-au propus multe roluri, dar am refuzat. As fi putut face mult mai multe filme si as fi jucat roluri importante, dar am refuzat, pentru ca mie, nu stiu de ce, mi se parea ca, dupa ce am lucrat atat de extraordinar cu Pintilie in film, pur si simplu nu mai pot sa fac film. ?sta este un drum de care chiar sunt mandra. S-au adunat peste 10 filme, de la primul in care am jucat - Padurea spanzuratilor (in regia lui Liviu Ciulei) -, dar eu cred ca de fapt am facut unul singur. Si mi-am cam ales rolurile, in film, ca si in teatru. Si acum as putea sa joc film - si s-ar putea sa o si fac -, dar nu cu oricine.
In cariera dvs., ati interpretat nenumarate personaje, ati trait experiente dintre cele mai diverse. Aveti anumite roluri fata de care v-ati simtit mai aproape, care v-au marcat in mai mare masura decat altele?
Am jucat cam peste 100 de roluri. Ma simt apropiata de rolurile pe care le joc in clipa de fata. Unele au fost mai grele, de fapt toate au fost foarte grele, pentru ca am jucat mult si foarte divers, Oscar Wilde, Shakespeare, Goldoni, Shaw, O’Neill, Brecht, Dürrenmatt, Sam Shepard, chiar si Maxim Gorki... Foarte, foarte variat. Am facut si musical, am avut un spectacol foarte reusit la Nottara, in regia lui Alexandru Bocanet, Buna seara, domnule Wilde... Datorita acestui fapt, nu m-am plictisit niciodata, nu m-am specializat intr-un anumit gen de roluri. Au fost foarte diferite si asta mi-a placut la culme. Toate m-au marcat, toate m-au costat.
Publicul isi are spectacolul pe care il merita
Un actor se poate identifica total cu un personaj?
Un profesionist isi pastreaza intotdeauna un grad de luciditate. Nu te poti identifica total, aduci personalitatea ta, experienta ta, nu vii chiar "cu mana goala" atunci cand creezi un personaj. De asta, acelasi personaj, jucat de doi actori, e vazut diferit - sunt doua interpretari diferite, doi oameni diferiti. Depinde de tot, de sensibilitatea fiecaruia, de regizor si chiar de spectator. Eu am ajuns la aceasta concluzie, ca de fapt spectacolul il creeaza publicul. De cele mai multe ori, spectatorii isi au spectacolul pe care il merita. Depinde cum inteleg ei ceea ce vad. E adevarat ca tu trebuie sa fii foarte pregatit, dar asta e obligatia unui profesionist: sa fie, in orice secunda, in momentul in care bate gongul, gata de start.
Exista vreun rol pe care inca nu l-ati interpretat si pe care vi l-ati dori?
Nu. Apropo de acest lucru, eu il citez intotdeauna pe un mare actor, care se intampla sa fie si sotul meu. Are perfecta dreptate cand spune ca eu regret rolurile pe care le-am jucat, nu pe cele pe care nu le-am jucat...
Cum arata o relatie de cuplu intre doi actori dedicati profesiei lor, asa cum sunteti dvs. si d-l Victor Rebengiuc?
Aici chiar ca pot sa ma laud ca este cat se poate de normala. Nu jucam nici un fel de rol, decat pe scena. In rest, suntem noi insine, cu bune, cu rele, cu de toate.
Va sfatuiti in ceea ce priveste interpretarea, alegerea rolurilor?
Fereasca Dumnezeu! Nu. Asa cum mi se intampla cu fiecare coleg cu care lucrez, e evident ca-mi spun parerea, dar nu ne traversam strada unul pe celalalt, nu.
In afara de aceasta sansa de a-l fi intalnit si de a fi ramas alaturi de d-l Victor Rebengiuc, ati avut, de-a lungul carierei, ocazia unor intalniri de exceptie. Iata, numai in aceeasi promotie cu dvs., nume precum Ion Caramitru, Valeria Seciu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Rodica Mandache, Virgil Ogasanu... Ati fi fost o cu totul alta persoana astazi, fara aceste intalniri?
Cu siguranta. Toti, fiecare nume din catalog inseamna ceva, indiferent daca ei sunt in Bucuresti, in provincie sau in alte parti ale lumii. Multi dintre ei chiar reusesc sa joace acolo unde sunt, in Noua Zeelanda, in Australia, Canada s.a. si foarte multi dintre ei - asta imi face o mare placere sa o spun - nu numai ca sunt actori mari, dar sunt si oameni care si-au pastrat coloana vertebrala, verticalitatea (e adevarat ca nu toti...). Faptul ca ei mi-au acordat prietenia lor a insemnat enorm pentru mine. Sa stii ca eu m-am gandit foarte serios la ce noroc extraordinar am avut. Nu mi s-au intamplat lucruri rele in teatru. Sau daca mi s-au intamplat, nu le mai tin minte. Am avut parte de mari actori, mari regizori, oamenii m-au inconjurat mereu cu foarte multa dragoste.
Niciodata un spectacol nu a semanat cu celalalt
Ati intalnit si mari creatori care acum nu mai sunt printre noi. Sa amintim numai de Toma Caragiu sau de Emil Botta...
Cand am spus mai inainte ca am avut parte de mari intalniri, la ei m-am referit. Si la Emil, si la Toma, si la Cotescu... M-au marcat profund. De asemenea, unul din cei mai mari profesori de teatru din tara asta a fost Petrica Gheorghiu. Avea un simt senzational, depista talentul, indiferent sub cate straturi era ascuns. Asta este ca si cum ai descoperi aur sau apa in desert. Si altii, si altii... Sa ma ierte cei pe care nu-i pomenesc acum, dar ii am pe toti in suflet: Gina Patrichi, Ileana Predescu, Leopoldina Balanuta si nu in cele din urma Clody Berthola, cu care am avut bucuria sa joc in doua spectacole - in Pescarusul si in Lungul drum al zilei catre noapte.
Cum ati descrie relatia dvs. cu Yuriy Kordonskiy? Iata, in ultimul timp jucati in trei piese regizate de el, la Teatrul Bulandra: Unchiul Vanea, Casatoria, Sorry.
El este deosebit nu numai ca regizor, ci in primul rand ca om. Ai impresia ca are talentul de a... te lua cu el. Aparent nu se impune prin nimic. Pur si simplu vorbeste cu tine si-ti transmite o stare pe care el o urmareste in piesa. Regizor adevarat este cel care reuseste sa-si impuna in spectacol propriile sale idei, ganduri si sentimente. El reuseste lucrul asta. Am intalnit foarte multi regizori care vorbeau absolut minunat, dar care nu erau in stare sa puna in practica ceea ce povesteau. Yura, intr-un fel, a facut din noi, din personalitati atat de diferite, o echipa. Abia asteptam sa vina din America; si eu, si Victor avem o relatie foarte ciudata cu Yura - nu stii unde se termina autoritatea lui de regizor si unde incepe dragostea aproape parinteasca pe care o avem pentru el, de asta este formidabil. Genul acesta de teatru este cel pe care eu il iubesc. E teatrul in care eu ma arunc fara nici un fel de rezerva. A juca teatru in acest fel poate emotiona. Eu nu cred in teatrul - cum sa spun? - in primul rand vizual, ci eu ador sa joc in spectacole care emotioneaza. Pentru mine conteaza foarte tare publicul; daca sunt in stare sa-i storc si o lacrima, ii multumesc lui Dumnezeu in seara aceea.
Cum va simtiti publicul?
Uite, sunt 40 de ani in care cred ca am jucat mii si mii de spectacole - au fost spectacole pe care le-am jucat de sute de ori; in tinerete am jucat si 9 piese pe saptamana - dar niciodata, absolut niciodata, un spectacol nu a semanat cu celalalt. Ma refer la acelasi text. Niciodata publicul dintr-o seara nu a fost acelasi. Asta este, daca vrei, si frumusetea acestei profesii, ca ti se intampla ceva nou de fiecare data.
Mi s-ar parea necinstit sa fac usor un rol
Mai aveti trac inainte de spectacole?
Da, am si acum foarte mari emotii la fiecare spectacol, nu numai la premiera. Cred ca e un fel de a nu ma plictisi de profesia asta. Nu vin ca la serviciu, sa semnez o condica, sa ma asez la birou si sa incep sa fac nu stiu ce la calculator, sa adun cifre - pentru ca tot am spus ca am terminat realul...
In fiecare rol pe care-l jucati se simte pasiunea aceasta. Iar publicul are nevoie de ea. Daca e sa ne referim numai la Sorry, de pilda, sala este mereu plina. Ce inseamna, pentru dvs., rolul din acest spectacol, rolul Innei Rasadina?
Aceasta piesa a fost un cosmar. Daca partenerul meu, Ion Caramitru, care a jucat Hamlet, spune ca este mai grea decat piesa lui Shakespeare! Hamlet are nu stiu cate monoloage, dar personajul mai si iese din scena, se duce sa mai innebuneasca putin si prin culise. Aici, in Sorry, totul este 24 din 24.
Simtiti de la inceput ca un rol vi se potriveste, de cum il cititi?
Da. Intotdeauna am ales, si in film, si in teatru, numai roluri care imi spuneau ceva si cu care puteam, la randul meu, sa spun ceva. Nu-i usor, pentru mine, sa joc Cehov sau Gogol, toate rolurile iti pun mari probleme. Sau eu ma complic foarte tare, imi place sa-mi pun inainte obstacole pe care sa le trec. Nu ajung foarte usor la un rol, mi s-ar parea necinstit sa fac foarte usor un rol. Intotdeauna aleg calea cea mai grea ca sa ajung la un personaj, ma complic eu singura. O fi bine, o fi rau, nu stiu. Nu ma prea arunc in ceva care nu mi se potriveste, dar imi place, mi-a placut sa incerc absolut orice. Acum insa nu mai pot sa interpretez orice. Desi, la un moment dat, acum cativa ani, jucam in acelasi timp si Vizita batranei doamne si un spectacol al lui Roger Vitrac - Victor sau copiii la putere, unde aveam rolul unei fetite de 6 ani. Si lumea ma credea. Sigur ca nu eram un copil normal... Cineva, un prieten, imi spunea: "De fapt, ce e talentul, domnule? Deschizi gura si, indiferent ce prostie spui acolo, te crede lumea!".
Puteti juca orice rol, pana la urma?
Da, pana la urma, dar sper sa nu-mi ia Dumnezeu mintile pana intr-atat incat sa vreau orice fel de rol. Glumesc... Prefer oamenii ciudati, babele nebune, imi place sa joc orice ciudatenie in teatru. Pentru ca eu, fiind un om timid, probabil ca acolo incep sa ma... depasesc pe mine. Se poate. De curand, dupa 40 de ani de teatru, m-am intalnit cu un domn in varsta, regizor si profesor, care are o scoala de teatru undeva in America. Ii spuneam, printre altele, nu stiu cum a venit vorba, ca sunt un om absolut banal, ca viata mea de fapt e neinteresanta. Si ceea ce ar fi interesant pentru cei din jur este viata mea de pe scena. Si el mi-a raspuns ca ma insel profund, pentru ca, daca n-am avea noi toate aceste valente, n-am putea sa le transmitem. Si sa mai si emotionam. Nu stiu care e adevarul. Habar n-am. Sa speram ca o sa am timp sa-mi dau raspunsul la intrebarea asta.
Va este usor sa treceti de la roluri de comedie la roluri foarte grave?
E foarte usor daca textul este bun, daca regizorul stie sa comunice si daca partenerii depind foarte mult unii de altii. Teatrul chiar nu-l poti face de unul singur; nu ma intereseaza sa joc intr-un spectacol in care eu sunt bine si restul iese prost, chiar n-am nici un fel de bucurie. Asa ca depind foarte mult de ceilalti. Un actor ca mine nu are nici un fel de satisfactie daca il lauda lumea: "vai, ce rol bun faci, dar ce spectacol prost am vazut!".
Vi s-a intamplat vreodata sa nu va iasa un rol asa cum ati dorit? Ei, mi se intampla foarte rar sa fiu foarte multumita de cum joc...
Teatrul romanesc poate sta cu fruntea sus
Sa revenim la ceea ce se intampla, in ultimii ani, in teatrul romanesc...
Dupa ’89, cand s-a intamplat un lucru, pana la urma, firesc - faptul ca noi toti stateam atunci in strada -, oamenii s-au reintors la teatru, si noi, si spectatorii. Nu cred ca, dupa ’89, in acest domeniu, lucrurile s-au schimbat in rau. Si in afara tarii, teatrul romanesc a fost foarte bine primit, ca intotdeauna. Au reinceput turneele, in numar foarte mare... Sa nu uitam ca, in perioada 1979-1989 de pilda, actori si regizori importanti nu au mai putut sa plece in strainatate... Daca e sa ne referim numai la Teatrul Bulandra, piesele jucate aici au avut un succes foarte mare si in afara - cativa ani de zile, au fost in turnee in Anglia, in Italia s.a. E foarte important ca Bulandra face parte din Uniunea Teatrelor Europene - asta inseamna, pe plan european, o integrare in elita acestui gen de arta. Putem spune ca teatrul romanesc, cel putin la nivel european, poate sta cu fruntea sus.
Cu toate acestea, statutul actorului roman, astazi, nu este dintre cele mai fericite. El are nevoie de sprijin real, de reglementari legislative...
Nu cred ca generatia mea mai apuca reglementarile astea. E pacat ca in Romania se acorda atat de putina atentie culturii. Bineinteles ca operele esentiale vor ramane... Cartile Gabrielei Melinescu, ale Ilenei Malancioiu, ale Gabrielei Adamesteanu, poeziile lui Emil Brumaru vor dainui in timp... Dar trebuie ca ceva sa se schimbe in tara asta. Daca oamenii ar duce o viata macar decenta, cultura ar mai avea o sansa; asupra ei se rasfrange direct starea materiala a romanului. Ce posibilitati de afirmare are un tanar actor astazi? Nu poate trai numai din teatru. Facultatile de profil s-au inmultit foarte mult... E nevoie de multa, multa munca si trebuie sa ai un nume deja format pentru a putea, astazi, sa fii chemat sa joci in spectacole.
Cum apreciati calitatea acestor spectacole montate la noi in ultima vreme? Nu tot ce vad imi place; calitatea artistica a scazut ingrijorator de mult. Sunt destul de putine teatre care pot oferi oamenilor spectacole cu adevarat mari. Si cred ca de vina este nivelul foarte scazut al emisiunilor de televiziune, unde totul e atat de vulgar. Discutiile despre cultura, putinele emisiuni cu adevarat de calitate sunt difuzate la ore imposibile. Teatrul se lupta astazi cu toata aceasta "educatie" pe care o face televiziunea.
Fiecare generatie trebuie sa vada un Hamlet Si totusi, din fericire, sunt inca foarte multi romani care apreciaza un teatru de calitate.
Este adevarat. Dar trebuie facut mult mai mult. Toata aceasta neglijenta in cultura se va rasfrange asupra romanilor mai tarziu; atunci se va vedea cat de pagubitoare este ea. Fiecare generatie trebuie sa aiba posibilitatea sa vada un Hamlet, spectacolele mari, care sa insemne cu adevarat ceva pentru fiecare in parte. De aceea rolul nostru, al actorilor, este cu atat mai important si mai greu. Daca nu luptam cu tot dezinteresul asta fata de cultura, mai tarziu e posibil ca oamenii sa nu mai vina deloc la teatru.
Pentru cariera unui asemenea actor, cat de importante mai sunt turneele astazi?
Sunt foarte importante. Eu am facut in tara sute si sute de turnee, in cele mai diferite conditii si pentru publicul cel mai divers. Am batut cam toata tara asta jucand teatru. Si in strainatate e foarte bine sa te duci. Uneori Teatrul Bulandra se duce la festivaluri de prestigiu, unde vin trupe cunoscute, dar unde noi nu prea avem timp sa vedem tot ce se intampla pentru ca ne ducem, jucam si am plecat; dar ecouri tot se mai aud. Cateodata, cand ai o seara libera, mai vezi si cate un spectacol de teatru... Un turneu in strainatate e foarte important, in conditiile astea de festival. Vezi pe ce lume esti, te compari sau nu te compari cu ceilati, dar e foarte bine sa stii ce se mai intampla in jurul tau. Pentru ca uneori se intampla sa ai o parere foarte buna despre tine si sa fie o impresie falsa; sau invers.
Pastrati vreo amintire mai deosebita din turnee?
Toate au fost minunate. Si grele... Numai in Unchiul Vanea am cel mai mic rol din viata mea. Si asta pentru ca eu am vrut. Dar, de obicei, cand te duci cu roluri mari si grele, nu te duci sa mananci inghetata ca sa nu racesti, sa nu ai vocea voalata. Nu te duci sa te umfli cu nu stiu ce scoici si fructe de mare la pranz, ca seara ai spectacol. Si cand ai putea sa faci toate astea, trebuie sa pleci, din pacate. Dar imi plac foarte mult turneele... Acum cateva zile ne-am intors de la Düsseldorf, unde am jucat pentru un public romanesc, unde am intalnit niste oameni carora le era foarte dor de teatrul nostru. Iar faptul ca am jucat Sorry si ca spectatorii erau emotionati si ca ne-au multumit sincer pentru spectacol, asta chiar mi-a dat un sentiment de mare bucurie, de mare satisfactie. Cam cu asta cred ca ramai dintr-un turneu, in rest se mai intampla tot soiul de lucruri, tot soiul de intamplari din lumea noastra, care nu-i o lume totusi de oameni normali.
Vara aceasta ce proiecte aveti?
Nu as vrea sa povestesc, pentru ca sunt o persoana superstitioasa; dar daca se intampla sa mi se realizeze toate planurile, n-o sa am o zi libera. Si cred ca asta e un lucru foarte bun, pentru ca lucrez alaturi de oameni pe care-i iubesc, pe care-i apreciez foarte tare...
Interviu realizat de Ioana Anghelescu
http://www.revista22.ro/html/index.php?nr=2004-08-18&art=1088
Ultima editare efectuata de catre Admin in 04.08.11 15:24, editata de 1 ori
La mulţi ani, Mariana Mihuţ!
ANIVERSARE. Actriţa Mariana Mihuţ, care împlineşte astăzi 66 de ani, îşi sărbătoreşte ziua de naştere pregă tind o premieră mondială: ea este prima actriţă care interpretează rolul Regelui Lear, în cadrul Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa. [Citeste]
Actriţa Mariana Mihuţ
Se află în plină desfăşurare cea de-a patra ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent "Anonimul".
Marea actriţă Mariana Mihuţ a fost prezentă la deschiderea festivalului, alături de soţul ei, maestrul Victor Rebengiuc. Amândoi iubesc acest festival, de care sunt foarte legaţi. Ba mai mult, maestrul Victor Rebengiuc a spus că el este un veteran al Festivalului "Anonimul". "Vă urez o petrecere cât mai frumoasă şi plăcută la Sfântu Gheorghe, un loc pe care-l frecventez cu asiduitate din tinereţe. În ultimii patru ani am venit aici la festival. Vă urez să vedeţi o serie de filme foarte bune care au fost selecţionate", a spus Victor Rebengiuc.
O altă mare actriţă a fost prezentă la inaugurarea festivalului. Este vorba despre Luminiţa Gheorghiu, care împarte scena de la Bulandra atât cu Mariana Mihuţ, cât şi cu Victor Rebengiuc. Mariana Mihuţ şi invitaţii - printre care s-au mai numărat Horia-Roman Patapievici, Mircea Mihăieş (preşedintele şi vicepreşedintele Institutului Cultural Român care sprijină evenimentul, alături de Centrul Naţional al Cinematografiei), actriţa Anamaria Marinca, regizorii Hanno Hofer, Adina Pintilie, criticul Mihai Chirilov, producătoarea Marina Grasic (preşedintele juriului de lungmetraj) şi fraţii Swel şi Imad Noury (regizori, câştigători ai Trofeului Anonimul 2006 pentru filmul "Heaven's Doors") - au putut viziona documentarul premiat cu Oscar în 2007, An Inconvenient Truth.
Filmul a fost proiectat în camping-ul de la Sfântu Gheorghe în faţa a sute de turişti, în majoritate tineri. Având ca temă campania fostului vicepreşedinte american Al Gore pentru a atrage atenţia asupra încălzirii globale ca o problemă gravă a zilelor noastre, acest film a obţinut în 2007 Oscarurile pentru cel mai bun documentar şi cea mai bună piesă originală de pe coloana sonoră a unui film ("I Need to Wake Up" de Melissa Etheridge). Documentarul narat de Al Gore face parte din noul program al Festivalului "Anonimul", dedicat problemelor globale cu care se confruntă astăzi omenirea: încălzirea globală, schimbările climatice, lipsa de apă, lipsa de medicamente, efectele devastatoare ale războiului.
Rooney cu Mariana Mihuţ
La sfârşitul anului 2006, Teatrul Naţional Radiofonic s-a gândit să le ofere ascultătorilor o premieră. Este vorba despre piesa lui Samuel Beckett, Toţi cei care cad, în regia lui Atila Vizauer. Nu întâmplător Vizauer a ales acest text, având în vedere că 2006 a fost declarat de UNESCO Anul Beckett. Piesa Toţi cei care cad a fost scrisă în 1956, la puţin timp după premiera pariziană a spectacolului Aşteptându-l pe Godot. "Dumnezeu îi sprijină pe toţi cei care cad şi îi ridică pe toţi cei smeriţi" - este versetul psalmului 145 citat de Beckett în finalul piesei, care l-a inspirat pentru tema acestui text, gândit ca piesă radiofonică. În fond, el ne vorbeşte despre nevoia de a fi sprijiniţi de un Dumnezeu mântuitor în toate avatarurile noastre existenţiale - mici sau mari, împiedicări sau căderi din proiectul divin. Este nevoia de protecţie pe care omul modern o resimte din partea acelui Dumnezeu abandonat tot de el. Atila Vizauer a ales-o pentru rolul principal, Doamna Rooney, pe marea actriţă Mariana Mihuţ. Ea se luptă cu o bătrâneţe pe care o consideră nedreptatea majoră a vieţii. Cu arme inegale, se luptă cu destrămarea fizică, bolile, durerile pe care nu le mai poate controla, cu o îngustare tot mai abruptă a posibilităţilor sale. Şi cu o singurătate tot mai cuprinzătoare, sufocantă. Pare să fie povestea oricărui destin omenesc, dar marele dramaturg irlandez reuşeşte să construiască un univers uman invadat de poezie, aspră dar autentică, şi având drept contra-punct un umor muşcător, lucid, care salvează personajul de lamentări.
Alături de Mariana Mihuţ se află soţul ei, Victor Rebengiuc şi Constantin Cojocaru, Petre Nicolae, Gelu Niţu, Mircea Constantinescu, Liliana Pană, Pavel Bartoş, Silviu Biriş. Regia de studio este semnată de Milica Creiniceanu, regia tehnică, inginer Mirela Georgescu, iar cea muzicală, Patricia Prundea. La aproape 50 de ani de la premiera absolută, care a avut loc la Radio BBC, Teatrul Naţional Radiofonic ne propune această premieră înscrisă în seria "Dramaturgi Străini Contemporani".
Mariana Mihut si Victor Rebengiuc, premiati la UNITER
Cuplul de actori al anului 2006
Firma Siveco, specializata in software, si-a transformat propria initiativa intr-o traditie. Anul acesta, pentru a patra oara consecutiv, Siveco a premiat un cuplu de actori renumiti: Mariana Mihut - Victor Rebengiuc. Evenimentul, gazduit de UNITER, nu s-a identificat niciodata cu o actiune de PR, marketing-managerul Anca Crahmaliuc spunand ca in fiecare an, in preajma Craciunului, compania tine sa isi manifeste anumite preferinte artistice, criteriul principal in alegere nefiind altul decat "frumusetea doamnelor".
Primele doua cupluri de actori premiate au fost Carmen Stanescu - Damian Crasmaru si Ilinca Tomoroveanu - Traian Stanescu. Cei doi artisti laureati anul trecut, Catalina Mustata si Florin Zamfirescu, si-au facut aparitia la sediul UNITER, autodeclarandu-se "nasii" cuplului 2006, si i-au oferit Marianei Mihut un splendid buchet de flori. Incet, incet, cochetul salon s-a umplut cu prieteni, printre care Ion Caramitru, Aura Corbeanu, Ilinca Tomoroveanu, Eusebiu Stefanescu, Magdalena Boiangiu, Nicu Mihoc si altii.
Glumind si completandu-se reciproc, Mariana Mihut si Victor Rebengiuc si-au multumit ca s-au "suportat" atatia ani, ramanand sa stabileasca exact cati: 41 sau 42? Cert este ca la anul se vor implini 50 de ani de cand Victor Rebengiuc a terminat Institutul. El a povestit cum la filmarile pentru "Padurea spanzuratilor" a cunoscut-o pe viitoarea sotie, o fata frumoasa, despre care nu stia ca e si talentata. "A urmat ce-a urmat. Am gresit ca nu am jucat niciodata cu ea, sa nu se spuna uite, dom'ni, astia joaca in familie, dar o sa evit si de acum inainte sa jucam impreuna", a spus Victor Rebengiuc, intr-o atmosfera calda, destinsa, intima, in care cei prezenti s-au simtit onorati de sinceritatea confidentelor cuplului premiat.
Presedintele UNITER, furnizand companiei Siveco lista cuplurilor de actori, a ajuns sa isi dea seama ca toate aceste mari artiste ale scenei romanesti isi pastreaza propria identitate, numele. Exista o singura Carmen Stanescu, si nu o Carmen Crasmaru; Ilinca Tomoroveanu e unica, nu poate fi o Ilinca Stanescu; la fel, Catalina Mustata nu poate fi identificata de public drept Catalina Zamfirescu. Mariana Mihut va fi intotdeauna ea insasi, niciodata alta, o actrita care face spectatorii sa rada si sa planga impreuna cu ea.
"A fost un privilegiu sa lucram cu actrita Mariana Mihu
- Interviu cu regizorul Felix Alexa -
Felix Alexa nu a fost niciodata "fiul regizorului Alexa Visarion". Nici macar cand a debutat, la numai 23 de ani, pe scena Teatrului National "I.L. Caragiale" din Bucuresti, regizand cu mana forte actori cu zeci si zeci de ani de cariera in spate, in "Vrajitoarele din Salem". Noul sau spectacol, "Neintelegerea", care va avea premiera oficiala in cadru... continuare - Cristina Darmina Iamandi
"Pe scena pot fi oricine si orice!"
"Pe scena pot fi oricine si orice!"
Cand spui "Mariana Mihut" te gandesti la peste 40 de ani de cariera artistica, la peste 40 de ani de credinta adusa teatrului romanesc. Privind-o, ascultandu-i glasul - atat de feciorelnic as spune -, timpul asta, acesti 40 de ani, par de necrezut, nu s-ar spune ca ar fi trecut peste inca frumoasa si tanara actrita. A avut o viata plina de succese, succese datorate marelui sau talent, dar si unei munci asidue si sustinute. Forta interioara a acestei mari actrite aduce parca o ardere continua, o framantare in trup, voce, gest si privire.
Ori de cate ori ai prilejul s-o vezi, ori de cate ori te afli in fata ei Ð ea acolo unde ii este locul, pe scena, unde poate fi oricine si orice, si tu dincolo, unde nu poti fi decat un simplu spectator -, simti o bucurie imensa, speciala intelegand ca teatrul are un rost si ca, daca Mariana Mihut nu ar fi existat, atunci ea ar fi trebuit inventata. Destinul sau artistic si uman este legat de cel al Teatrului Bulandra. Atat ea, cat si sotul ei, marele Victor Rebengiuc, au un cult pentru acest teatru. A facut roluri memorabile, cum ar fi: "Unchiul Vanea" de Cehov, "Casatoria" de Gogol si "Sorry" de Alexandr Galin, toate in regia lui Iuri Kordonski. Pentru rolul Inna din Sorry - unde a jucat alaturi de Ion Caramitru -, actrita a primit Premiul UNITER pentru cea mai buna interpretare a unui rol principal.
- Doamna Mariana Mihut, cand ati facut primii pasi in teatru si ce inseamna aceasta meserie pentru dvs.?
- Mi-am dorit foarte mult sa fac teatru, in ciuda faptului ca parintii mei si-au dorit si cred ca ar fi fost mult mai fericiti daca mi-as fi ales o profesie "mai serioasa", sa zic asa. Deci am inceput sa fac aceasta meserie inca de la 17 ani. Dupa care am fost studenta la Actorie, unde am intrat din prima - si lucrurile au venit normal. De atunci asta fac si cred ca fac bine. Pentru mine teatrul inseamna viata, iar viata inseamna teatrul. Pe scena pot fi oricine si orice. Regretul major al existentei mele este ca am trait vremuri atat de "interesante". Si intotdeauna, pentru fiecare an nou de viata care a inceput, mi-am dorit sa fiu cat mai mult timp alaturi de familia mea, sa fim sanatosi cu totii, sa ne bucuram unii de altii, sa am evenimente teatrale la care sa merg cu mare bucurie, si la mine la teatru, si la celelalte teatre din tara. Deci pentru mine teatrul este peste tot. Desi au trecut peste 40 de ani de cand joc, mai exact 42, si daca as pune in balanta faptele bune care mi s-au intamplat in aceasta viata a mea pe care am inchinat-o teatrului, cea mai mare implinire pe care o am este ca la varsta asta am un tonus bun, ca am o sanatate buna - ma mai supara tensiunea din cand in cand, dar sunt medicamente pentru ea - am chef sa joc, sunt intr-o forma buna din punct de vedere profesional, iar in plan personal sunt un om mai mult decat implinit.
- Si, pentru ca tot ati adus vorba de familie, stim cu totii ca de peste 40 de ani sunteti casatorita cu marele Victor Rebengiuc. Cum este o familie formata din doi "monstri sacri" ai scenei romanesti? Si daca nu va cer prea mult, mi-ati putea povesti putin cum v-ati cunoscut, cand v-ati intalnit prima data cu marele actor?
- Da, imi face o deosebita placere sa-mi amintesc... era candva in anul 1964 si filmam "Padurea spanzuratilor". Eu jucam rolul logodnicei lui Victor. Eram tanara, inca studenta, in ultimul an la institut, eram draguta, chiar frumusica-frumusica, si, de-a lungul vremii, m-am dovedit a fi si o partenera foarte buna. Mi-a facut putina curte, afland astfel, cu totul intamplator, ca suntem vecini de bloc. Ne-am propus sa ne intalnim mai des si de aici a iesit ce-a iesit. Si, ca sa revin la prima parte a intrebarii, vreau sa va spun ca, din fericire, noi nu ne dam seama ca suntem "monstri", si mai ales "sacri". Suntem oameni cat se poate de normali, iar profesia noastra nu o "teleportam" in viata de familie. Si nici nu pozam in mari actori, nu ne consideram speciali si nici nu prea cred in fite de vedete. Profesiunea noastra este acolo, pe scena, si acolo se si termina. Acasa suntem sot, sotie, mama si tata. Avem un baiat, Tudor, de 31 de ani, arhitect, casatorit tot cu o arhitecta. Deci nu ne-a calcat pe urme. S-au stabilit in Cincinnati, SUA, unde au o bursa pe doi ani, ca arhitecti, unde muncesc foarte mult. Sper insa ca aceasta munca sa nu-i "coste".
- Pe dumneavoastra cat va "costa" un rol? Cata energie si talent risipiti pentru a va "hipnotiza" spectatorii, pentru a putea crea acea legatura miraculoasa cu ei?
- Nu conteaza cat este pretul, bucuria mea este mai mult decat rasplatita primind aplauzele publicului meu. De fapt, asta este ratiunea noastra, a actorilor, de a exista. Efortul, chinul nu mai exista, astea se uita cel mai repede. Noua ne raman bucuria si satisfactia de a juca intr-un spectacol bun, de a avea parteneri minunati langa noi, de a bucura spectatorii, de a lucra cu regizori buni. De-a lungul carierei mele, am avut sansa de a avea alaturi de mine oameni minunati... niste eroi as spune. Si imi amintesc cu placere de cei care sunt inca langa mine, dar si de cei care acum probabil ne privesc din alte dimensiuni... cum ar fi Ileana Predescu, care venea din spital si juca. A jucat pana s-a dus... Sau Gina Patrichi! Desi stia ca are cancer, a avut puterea sa joace pana in ultimul moment, facand un rol memorabil in "Antoniu si Cleopatra". N-am sa uit niciodata de cata generozitate, de cata daruire a fost capabila aceasta mare doamna a teatrului romanesc!
- Cred ca v-am intristat putin Ð observ o lacrima in coltul ochiului Ð, de aceea am sa va intreb ceva care poate ca o sa va bucure putin: cum va explicati faptul ca Teatrul Bulandra se mentine la cote atat de inalte?
- Intr-adevar, simt o mare bucurie in suflet cand aud asemenea cuvinte. Si sunt mandra de "teatrul meu". Doamna Bulandra, cea care a infiintat acest teatru in urma cu 60 de ani, a adunat aici tot ce era mai bun. Ea urmarea tinerii absolventi, megea in provincie si urmarea evolutia unor actori pe care se lupta sa ii aduca la Bulandra. Asta a fost o strategie a domniei sale. Dupa aceea, cei mai buni actori se straduiau, la randul lor, sa ajunga aici. De pilda, eu am asteptat opt ani pentru ca, intr-o zi, sa ma aduca Lucian Pintilie pentru un spectacol Ð "Revizorul" Ð la Teatrul Bulandra. Este un stil al acestui teatru pe care ori il iubesti, si atunci te lupti pentru el, ori nu il iubesti, si te duci la alt teatru.
- Doamna Mariana Mihut, intr-un sfarsit de "drum teatral", care ar fi cea mai mare dorinta a dvs. cu privire la teatru?
- Si eu, si Victor, si alti actori de varsta noastra ne dorim si suntem preocupati si ne pasa de actorii care vin dupa noi. Cred ca este vorba de un act de cultura. Asa cum in viata de familie iti doresti sa lasi un urmas care sa continue cel putin numele de familie din care face parte, asa este si in teatru. Sa stii ca exista niste tineri pe care sa-i ajuti si pe care sa te poti baza. Asa cum doamna Lucia Sturdza Bulandra a lasat ca mostenire in teatru o asemenea traditie, as vrea ca, macar putin, sa pot continua si eu aceasta mostenire.
Un articol de Stefania Bunea
ROMANIA LIBERA