Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
STRAUSS[v=]
Pagina 1 din 1
Re: STRAUSS[v=]
- Richard Strauss a fost compozitor și dirijor german, strălucit reprezentant al muzicii cu program. I-a urmat ca dirijor lui Hans von Büllow la conducerea orchestrei din Meiningen. A dirijat la operele din Berlin, München, Viena. Wikipedia
- Născut: 11 iunie 1864, München, Germania
- Decedat: 8 septembrie 1949, Garmisch-Partenkirchen, Germania
- Părinţi: Franz Strauss
- Soție: Pauline de Ahna (căs. 1894–1949)
- Compoziții: Cavalerul rozelor, Elektra, Salomeea, mai multe
Re: STRAUSS[v=]
150 de ani de la naşterea lui Richard Strauss, marcaţi printr-un concert la Opera Naţională Bucureşti
Re: STRAUSS[v=]
http://cultural.bzi.ro/ziua-in-care-s-a-stins-din-viata-regele-valsului-johann-strauss-fiul-15224
Re: STRAUSS[v=]
http://cultural.bzi.ro/cealalta-fata-a-lunii-scrieri-despre-japonia-de-claude-levi-strauss-13910
Re: STRAUSS[v=]
http://www.mediafax.ro/externe/dominique-strauss-kahn-trimis-in-judecata-pentru-proxenetism-in-forma-agravata-in-grup-11162389
Re: STRAUSS[v=]
http://www.zf.ro/business-international/dominique-strauss-kahn-a-fost-numit-in-consiliul-de-supraveghere-al-unui-fond-de-investitii-rus-11135741
Claude Lévi-Strauss (1908-2009)
Claude Lévi-Strauss (1908-2009)
Claude Lévi-Strauss se naşte în Bruxelles la data de 28 noiembrie 1908, într-o familie de pictori şi muzicieni. Înainte de a fi etnolog şi antropolog, a fost topograf. Brazilia este ţara unde va învăţa o meserie care nu se mai preda în nici o universitate. În perioada în care a fost în exil în Statele Unite, şi-a scris teza „Structurile elementare ale înrudirii”. Revenit în Franţa, el va fonda la Collège de France, după publicarea studiului său „Antropologia structurală” (Plon, 1958), catedra de Antropologie socială. Încetează din viaţă pe 30 octombrie 2009, lăsând în urma sa o vastă operă ştiinţifică şi câteva generaţii de tineri etnologi.
În noaptea dinspre sâmbătă spre duminică (29/30 octombrie, 2009), după cum confirmă Écoles des hautes études en sciences sociales (EHESS) şi Editura Plon, Claude Lévi-Strauss, eminentul etnolog francez, încetează din viaţă. Ziarele nu vor întârzia să-i dedice pagini întregi, conţinând date biografice şi repere ale parcursului gândirii sale. Cel mai generos e Libération în 4 noiembrie: 13 pagini în care semnează diverşi jurnalişti sau foşti colegi de breaslă. Robert Maggiori, în încercarea de a reface o schiţă a filosofiei lui Lévi-Strauss, îl descrie ca efectuând o revoluţie copernicană: „Spunem despre Lévi-Strauss ceea ce se spune despre cei mai mari: şi anume că el nu a dat un răspuns suplimentar, fie el şi unul nou, la întrebări ce au fost puse, ci că el a schimbat întrebările, a descoperit un alt continent, a realizat o «revoluţie copernicană» bulversând antropologia, etnologia, filosofia, lingvistica, psihanaliza, istoriografia.” (Libération, 4 noiembrie, p. 2). Tot în Libération, un interviu captivant realizat de Didier Eribon (pentru cei pasionaţi de viaţa şi gândirea lui Lévi-Strauss, Eribon a publicat o carte-interviu cu academicianul francez: De près et de loin [De aproape şi de departe], Ed. Odile Jacob, Paris). Găsim aici descrieri, curiozităţi şi reflexii succinte, dar interesante despre viaţa, opera şi gândirea lui Lévi-Strauss. Iată, de exemplu, cum îşi vede autorul copilăria: „Sunt fiu de artist-pictor şi de două ori nepot de pictor. Şi mai am un străbunic care era compozitor şi dirijor de orchestră. El avea legături cu toţi marii muzicieni ai vremii şi a colaborat cu Berlioz şi Offenbach [...] Toată copilăria şi adolescenţa mea s-au desfăşurat în această atmosferă supraîncălzită în intimitatea muzicii şi picturii.” (Libération, 4 noiembrie, p. 12). Şi cum dialogul se va purta în multiple direcţii (ceea ce Didier Eribon ştie să facă cu măsură şi echilibru), putem citi şi câteva opinii ale lui Lévi-Strauss despre activitatea etnologului: „Profesia etnologului este de a privi societăţi foarte îndepărtate de a sa. Privirea sa este îndepărtată. Dar el se priveşte pe sine şi societatea sa deopotrivă în lumina învăţămintelor trase din studiul societăţilor îndepărtate. Este deci vorba de o privire în două direcţii: dinspre sine către acestea şi apoi, întrucât a reuşit să se identifice cu ele, dinspre ele către sine.” (Libération, 4 noiembrie, p. 12)
Pe de altă parte, Le Figaro este mai succint şi mai tehnic. Ni se explică în termeni simpli şi clari în ce a constat marea descoperire a lui Lévi-Strauss. Cititorul curios şi grăbit poate găsi o grilă a structuralismului în patru întrebări.
1) Ce este structuralismul?
O teorie conform căreia fiinţa umană nu poate fi înţeleasă decât prin intermediul unei reţele de relaţii simbolice care sunt tot atâtea structuri la care omul participă fără a fi conştient [...] În primul său mare studiu, Les structures élémentaires de la parenté [Structurile elementare ale înrudirii], scris în 1949, Claude Lévi-Strauss a pus în evidenţă importanţa interzicerii incestului în relaţiile dintre bărbaţi şi femei la indienii din Amazonia. În toate domeniile vieţii sociale, până la producerea artistică, [...] Claude Lévi-Strauss a vrut să evidenţieze nişte legi care structurează elementele producţiei umane şi care, în acelaşi timp, îi dau sens.
2) Este Claude Lévi-Strauss un inventator?
Opera lui Claude Lévi-Strauss este în mod evident legată de o vastă mişcare de idei născută în anii 1960, mişcare ce va fi numită structuralism. Deşi a păstrat distanţă faţă de acest apelativ ce a beneficiat de un mare efect de modă, putem considera autorul Tristelor tropice ca fiind instigatorul fundamental al acestei noi maniere de gândire.
3) Ce impact a avut el în vremea sa?
Lévi-Strauss a fost notoriu în Franţa şi în străinătate, dar mai ales în Statele Unite, întrucât era privit ca un gânditor care contracara existenţialismul dominat de figura lui Jean-Paul Sartre. Acesta din urmă considera fiinţa umană ca fiind subiectul şi stăpânul destinului său. Viziune pe care Lévi-Strauss a criticat-o sever pentru „naivitatea” sa.
4) Cum este el receptat astăzi?
Ca un curent de gândire care a pus în evidenţă limitele libertăţii umane, dar de asemenea ca o mişcare ce s-a rătăcit adesea într-un dogmatism abscons. De altfel, mari autori precum Emmanuel Levinas l-au contestat pe Lévi-Strauss, reproşându-i de a fi uitat importanţa persoanei umane. (Le Figaro, 4 noiembrie)
În fine, Le Monde, omagial şi elegant, echilibrând biografia şi cercetările lui Lévi-Strauss. Reiau aici un mic discurs inedit pe care autorul l-a pronunţat cu ocazia unei ceremonii amicale la Collège de France, pe 25 ianuarie 1999, la aniversarea celor 90 de ani (este vorba, de fapt, de o reproducere făcută de Roger-Pol Droit, dar care a fost confirmată de Lévi-Strauss):
„Montaigne spune că bătrâneţea ne diminuează în fiecare zi şi că ne zguduie în asemenea măsură încât, atunci când survine moartea, ea nu ia cu sine decât un sfert de om sau o jumătate de om. Montaigne a murit la 59 de ani şi nu avea, desigur, de unde să ştie despre adânca bătrâneţe în care mă regăsesc acum. La această vârstă la care nu m-am gândit că voi ajunge, şi care constituie una dintre cele mai curioase surprize din existenţa mea, am sentimentul că sunt ca o hologramă sfărâmată. Această hologramă nu îşi mai posedă întregimea unităţii, şi totuşi, ca în toate hologramele, fiecare părticică conservă o imagine şi o reprezentare completă a întregului. Astfel, există astăzi pentru mine un eu real, care nu reprezintă mai mult decât un sfert sau o jumătate dintr-un om, şi un eu virtual, care conservă încă vie o idee a întregului. Eul virtual stabileşte un proiect de carte, începe a-i organiza capitolele şi îi spune eului real: «Tu trebuie să continui.» Iar eul real, care nu mai poate continua, spune eului virtual: «Este afacerea ta. Doar tu vezi totalitatea.» În prezent, viaţa mea se desfăşoară în acest foarte straniu dialog. Vă sunt foarte recunoscător de a fi oprit pentru câteva clipe, graţie prezenţei de astăzi şi prieteniei Dumneavoastră, acest dialog, permiţând celor doi eu să coincidă pentru încă o dată. Ştiu bine că eul real continuă să se dizolve până la disoluţia ultimă, dar vă sunt recunoscător de a-mi fi întins mâna, dându-mi astfel sentimentul, pentru o clipă, că el este altfel.” (Le Monde, 5 noiembrie, p. 21)
Claude Lévi-Strauss se naşte în Bruxelles la data de 28 noiembrie 1908, într-o familie de pictori şi muzicieni. Înainte de a fi etnolog şi antropolog, a fost topograf. Brazilia este ţara unde va învăţa o meserie care nu se mai preda în nici o universitate. În perioada în care a fost în exil în Statele Unite, şi-a scris teza „Structurile elementare ale înrudirii”. Revenit în Franţa, el va fonda la Collège de France, după publicarea studiului său „Antropologia structurală” (Plon, 1958), catedra de Antropologie socială. Încetează din viaţă pe 30 octombrie 2009, lăsând în urma sa o vastă operă ştiinţifică şi câteva generaţii de tineri etnologi.
În noaptea dinspre sâmbătă spre duminică (29/30 octombrie, 2009), după cum confirmă Écoles des hautes études en sciences sociales (EHESS) şi Editura Plon, Claude Lévi-Strauss, eminentul etnolog francez, încetează din viaţă. Ziarele nu vor întârzia să-i dedice pagini întregi, conţinând date biografice şi repere ale parcursului gândirii sale. Cel mai generos e Libération în 4 noiembrie: 13 pagini în care semnează diverşi jurnalişti sau foşti colegi de breaslă. Robert Maggiori, în încercarea de a reface o schiţă a filosofiei lui Lévi-Strauss, îl descrie ca efectuând o revoluţie copernicană: „Spunem despre Lévi-Strauss ceea ce se spune despre cei mai mari: şi anume că el nu a dat un răspuns suplimentar, fie el şi unul nou, la întrebări ce au fost puse, ci că el a schimbat întrebările, a descoperit un alt continent, a realizat o «revoluţie copernicană» bulversând antropologia, etnologia, filosofia, lingvistica, psihanaliza, istoriografia.” (Libération, 4 noiembrie, p. 2). Tot în Libération, un interviu captivant realizat de Didier Eribon (pentru cei pasionaţi de viaţa şi gândirea lui Lévi-Strauss, Eribon a publicat o carte-interviu cu academicianul francez: De près et de loin [De aproape şi de departe], Ed. Odile Jacob, Paris). Găsim aici descrieri, curiozităţi şi reflexii succinte, dar interesante despre viaţa, opera şi gândirea lui Lévi-Strauss. Iată, de exemplu, cum îşi vede autorul copilăria: „Sunt fiu de artist-pictor şi de două ori nepot de pictor. Şi mai am un străbunic care era compozitor şi dirijor de orchestră. El avea legături cu toţi marii muzicieni ai vremii şi a colaborat cu Berlioz şi Offenbach [...] Toată copilăria şi adolescenţa mea s-au desfăşurat în această atmosferă supraîncălzită în intimitatea muzicii şi picturii.” (Libération, 4 noiembrie, p. 12). Şi cum dialogul se va purta în multiple direcţii (ceea ce Didier Eribon ştie să facă cu măsură şi echilibru), putem citi şi câteva opinii ale lui Lévi-Strauss despre activitatea etnologului: „Profesia etnologului este de a privi societăţi foarte îndepărtate de a sa. Privirea sa este îndepărtată. Dar el se priveşte pe sine şi societatea sa deopotrivă în lumina învăţămintelor trase din studiul societăţilor îndepărtate. Este deci vorba de o privire în două direcţii: dinspre sine către acestea şi apoi, întrucât a reuşit să se identifice cu ele, dinspre ele către sine.” (Libération, 4 noiembrie, p. 12)
Pe de altă parte, Le Figaro este mai succint şi mai tehnic. Ni se explică în termeni simpli şi clari în ce a constat marea descoperire a lui Lévi-Strauss. Cititorul curios şi grăbit poate găsi o grilă a structuralismului în patru întrebări.
1) Ce este structuralismul?
O teorie conform căreia fiinţa umană nu poate fi înţeleasă decât prin intermediul unei reţele de relaţii simbolice care sunt tot atâtea structuri la care omul participă fără a fi conştient [...] În primul său mare studiu, Les structures élémentaires de la parenté [Structurile elementare ale înrudirii], scris în 1949, Claude Lévi-Strauss a pus în evidenţă importanţa interzicerii incestului în relaţiile dintre bărbaţi şi femei la indienii din Amazonia. În toate domeniile vieţii sociale, până la producerea artistică, [...] Claude Lévi-Strauss a vrut să evidenţieze nişte legi care structurează elementele producţiei umane şi care, în acelaşi timp, îi dau sens.
2) Este Claude Lévi-Strauss un inventator?
Opera lui Claude Lévi-Strauss este în mod evident legată de o vastă mişcare de idei născută în anii 1960, mişcare ce va fi numită structuralism. Deşi a păstrat distanţă faţă de acest apelativ ce a beneficiat de un mare efect de modă, putem considera autorul Tristelor tropice ca fiind instigatorul fundamental al acestei noi maniere de gândire.
3) Ce impact a avut el în vremea sa?
Lévi-Strauss a fost notoriu în Franţa şi în străinătate, dar mai ales în Statele Unite, întrucât era privit ca un gânditor care contracara existenţialismul dominat de figura lui Jean-Paul Sartre. Acesta din urmă considera fiinţa umană ca fiind subiectul şi stăpânul destinului său. Viziune pe care Lévi-Strauss a criticat-o sever pentru „naivitatea” sa.
4) Cum este el receptat astăzi?
Ca un curent de gândire care a pus în evidenţă limitele libertăţii umane, dar de asemenea ca o mişcare ce s-a rătăcit adesea într-un dogmatism abscons. De altfel, mari autori precum Emmanuel Levinas l-au contestat pe Lévi-Strauss, reproşându-i de a fi uitat importanţa persoanei umane. (Le Figaro, 4 noiembrie)
În fine, Le Monde, omagial şi elegant, echilibrând biografia şi cercetările lui Lévi-Strauss. Reiau aici un mic discurs inedit pe care autorul l-a pronunţat cu ocazia unei ceremonii amicale la Collège de France, pe 25 ianuarie 1999, la aniversarea celor 90 de ani (este vorba, de fapt, de o reproducere făcută de Roger-Pol Droit, dar care a fost confirmată de Lévi-Strauss):
„Montaigne spune că bătrâneţea ne diminuează în fiecare zi şi că ne zguduie în asemenea măsură încât, atunci când survine moartea, ea nu ia cu sine decât un sfert de om sau o jumătate de om. Montaigne a murit la 59 de ani şi nu avea, desigur, de unde să ştie despre adânca bătrâneţe în care mă regăsesc acum. La această vârstă la care nu m-am gândit că voi ajunge, şi care constituie una dintre cele mai curioase surprize din existenţa mea, am sentimentul că sunt ca o hologramă sfărâmată. Această hologramă nu îşi mai posedă întregimea unităţii, şi totuşi, ca în toate hologramele, fiecare părticică conservă o imagine şi o reprezentare completă a întregului. Astfel, există astăzi pentru mine un eu real, care nu reprezintă mai mult decât un sfert sau o jumătate dintr-un om, şi un eu virtual, care conservă încă vie o idee a întregului. Eul virtual stabileşte un proiect de carte, începe a-i organiza capitolele şi îi spune eului real: «Tu trebuie să continui.» Iar eul real, care nu mai poate continua, spune eului virtual: «Este afacerea ta. Doar tu vezi totalitatea.» În prezent, viaţa mea se desfăşoară în acest foarte straniu dialog. Vă sunt foarte recunoscător de a fi oprit pentru câteva clipe, graţie prezenţei de astăzi şi prieteniei Dumneavoastră, acest dialog, permiţând celor doi eu să coincidă pentru încă o dată. Ştiu bine că eul real continuă să se dizolve până la disoluţia ultimă, dar vă sunt recunoscător de a-mi fi întins mâna, dându-mi astfel sentimentul, pentru o clipă, că el este altfel.” (Le Monde, 5 noiembrie, p. 21)
Părintele antropologiei moderne, Claude Lévi-Strauss a încet
Părintele antropologiei moderne, Claude Lévi-Strauss a încetat din viaţă
Lévi-Strauss, promotor al structuralismului, paradigmă ce a inspirat
generaţii întregi de cercetători ai ştiinţelor sociale, a decedat în
acest week-end. Pe 29 noiembrie, celebrul antropolog francez şi-ar fi
sărbătorit centenarul.
Lévi-Strauss, promotor al structuralismului, paradigmă ce a inspirat
generaţii întregi de cercetători ai ştiinţelor sociale, a decedat în
acest week-end. Pe 29 noiembrie, celebrul antropolog francez şi-ar fi
sărbătorit centenarul.
Levi Strauss Si-a început cariera cu capsa pusa
Levi Strauss Si-a început cariera cu capsa pusa
În 1849, cand s-a auzit pentru prima data strigatul „Este aur
în dealurile californiene!“, mii de americani si-au parasit caminele în
speranta ca vor dezgropa averi. Unul dintre acestia era Levi Strauss.
Se grabea si el spre California, dar nu cu lopata, ca ceilalti, ci cu
gramezi de material pe care sa-l vanda croitorilor. Pana a ajuns la
destinatie, Strauss vanduse deja cea mai mare parte a tesaturilor
calatorilor de pe vapor. O data ajuns în California, un miner i-a cerut
o pereche de pantaloni. Negustorul s-a prins repede ca minerii se
confruntau cu lipsa de îmbracaminte, întrucat munca în mina le
distrugea hainele de la o zi la alta. Fara sa stea prea mult pe
ganduri, Strauss si-a folosit ultimul sul de panza pentru a-i croi
clientului sau niste pantaloni. În scurt timp, a fost coplesit de
cereri; minerul se laudase prietenilor cu rezistenta noilor pantaloni
din panza.
Povestea aceasta este una dintre multele versiuni despre cum au aparut
blugii Levi's. Adevarata poveste a fost îngropata sub daramaturile
sediului companiei Levi Strauss & Co. din San Francisco, în urma
cutremurului din 1906. Iata însa ce se stie sigur despre parintele
blugilor, cel mai popular articol vestimentar din lume. Nascut în 1829,
Loeb a fost mezinul familiei Strauss, evrei germani din Bavaria. Tatal
sau, Hirsch Strauss, vanzator ambulant, a murit de tuberculoza cand
baiatul avea 16 ani. Mama si-a luat copiii si a emigrat în New York,
unde doi dintre fiii lui Hirsch din prima casatorie deschisesera un
magazin de tesaturi. Tanarul Loeb a deprins arta comertului cu
postavuri si, în 1850, si-a schimbat prenumele în Levi. A presimtit ca
„goana dupa aur“ putea fi profitabila nu numai pentru mineri, ci si
pentru comercianti. Dupa ce a primit cetatenie americana, în 1853, s-a
îndreptat spre agitatul San Francisco, împreuna cu sora lui, Fanny, si
sotul acesteia, David Stern. Avea misiunea de a extinde afacerea
fratilor din New York si pe coasta de vest a Americii. Magazinul cu
unelte pentru minerit si tesaturi se numea simplu Levi Strauss. În zece
ani, magazinul a devenit o adevarata companie - Levi Strauss & Co.
- care si-a stabilit sediul central în strada Battery, unde se va gasi
timp de 40 de ani.
Levi Strauss s-a facut treptat cunoscut nu numai ca om de afaceri
cinstit, dar si ca filantrop. S-a implicat în viata culturala a
orasului si a facut numeroase donatii comunitatii evreiesti. A fost
membru al primei sinagogi din San Francisco si a sprijinit cu bani Casa
de copii evrei „Pacific“. Din 1897, a finantat acordarea a 28 de burse
la Universitatea Berkeley, din California. În ciuda acestei aluri de om
de afaceri important, Strauss insista ca angajatii sa i se adreseze cu
numele mic. Compania sa era printre cele mai bine amenajate din
perioada aceea; avea candelabre cu gaz si lifturi pentru transportul
marfurilor.
Si-a dovedit din nou flerul pentru afaceri în 1872, cand a primit o
scrisoare de la unul dintre clientii sai. Jacob Davis era croitor în
Nevada si gasise solutia perfecta pentru ca buzunarele de la pantalonii
muncitorilor sa nu se mai rupa: capsele metalice aplicate la colturi.
Problema lui Davis era ca nu dispunea de cei 68 de dolari necesari ca
sa-si patenteze inventia. De teama sa nu-i fure altcineva ideea,
croitorul a apelat la Levi Strauss, propunandu-i un parteneriat. Ziua
de 20 mai 1873, cand cei doi afaceristi au patentat capsele, a devenit
si ziua de nastere a blugilor. Timp de 20 de ani, Levi Strauss &
Co. a fost singura companie autorizata sa produca haine prevazute cu
capse. Abia în 1891, patentul a devenit domeniu public. Inventia a fost
un mare succes. Cowboy-ii cumparau Levi's pentru ca rezistau
plimbarilor în sa, muncitorii erau multumiti ca materialul facea fata
murdariei si nisipului. Nu a mai trecut mult pana cand creatorii de
moda au descoperit în blugi un articol vestimentar pentru toate
gusturile si varstele.
Spre sfarsitul secolului al XIX-lea, creatorul blugilor a început sa se
retraga de pe scena afacerilor, îndreptandu-si tot mai mult atentia
spre filantropie. Pentru ca nu se casatorise niciodata si nu avea
urmasi directi, si-a lasat compania în mainile nepotilor. În 1902, cand
a murit, averea lui se ridica la sase milioane de dolari. Cea mai mare
parte a împartit-o familiei, dar a lasat si donatii pentru institutii
culturale si evreiesti. Desi, dupa anul 2000, si-a închis sase dintre
cele opt fabrici din America, precum si centrele de productie din
Spania, Belgia, Franta si Scotia, Levi Strauss & Co. ramane piatra
de temelie a productiei de blugi. Reprezentantii ei spera sa scape de
problemele financiare cu ajutorul recentei asocieri cu numele
artistului Andy Warhol. Blugii, puloverele, jachetele si bluzele marca
Levi's vor fi împodobite cu simbolurile artei pop ale lui Warhol.
Colectia Warhol Factory X Levi's va fi lansata pe piata din SUA si
Canada în primavara lui 2006.
Profil de blue jeans
Confectionati initial din panza de facut corturi, pantalonii Levi's au
devenit cunoscuti în randurile minerilor pentru rezistenta lor.
Treptat, materia prima a fost înlocuita cu o tesatura din bumbac la fel
de rezistenta, dar mai putin aspra: panza de doc, denumita si „denim“,
de la numele localitatii frantuzesti de unde era importata - de Nime.
Pana prin 1950, blugii se numeau overall - „salopeta“ - si erau purtati
în general de mineri si muncitori. Apoi, tinerii au devenit principalii
clienti ai Levi's & Co., impunand articolului vestimentar denumirea
de jeans, titulatura adoptata oficial de producator prin 1960.
Etimologic, numele provine din italienescul genovese, termen ce desemna
pantalonii marinarilor din Genova. Oricat de umila ar fi originea blue
jeansilor, inventati initial de Strauss pentru a rezista mizeriei din
mine, ei au devenit treptat un fenomen international. O marca a
culturii americane. Au ajuns pe cele mai mari podiumuri de moda, în
toate colturile lumii. Au cunoscut sute de forme, croieli si culori.
Sunt folositi atat de omul de rand, cat si de cei bogati, atat ca
tinuta sport, cat si ca toaleta de seara. Si nu sunt semne ca vor iesi
vreodata din gratiile modei.
http://www.cariereonline.ro/index.php/articles/Levi_Strauss_Si-a_%C3%AEnceput_cariera_cu_capsa_pusa
În 1849, cand s-a auzit pentru prima data strigatul „Este aur
în dealurile californiene!“, mii de americani si-au parasit caminele în
speranta ca vor dezgropa averi. Unul dintre acestia era Levi Strauss.
Se grabea si el spre California, dar nu cu lopata, ca ceilalti, ci cu
gramezi de material pe care sa-l vanda croitorilor. Pana a ajuns la
destinatie, Strauss vanduse deja cea mai mare parte a tesaturilor
calatorilor de pe vapor. O data ajuns în California, un miner i-a cerut
o pereche de pantaloni. Negustorul s-a prins repede ca minerii se
confruntau cu lipsa de îmbracaminte, întrucat munca în mina le
distrugea hainele de la o zi la alta. Fara sa stea prea mult pe
ganduri, Strauss si-a folosit ultimul sul de panza pentru a-i croi
clientului sau niste pantaloni. În scurt timp, a fost coplesit de
cereri; minerul se laudase prietenilor cu rezistenta noilor pantaloni
din panza.
Povestea aceasta este una dintre multele versiuni despre cum au aparut
blugii Levi's. Adevarata poveste a fost îngropata sub daramaturile
sediului companiei Levi Strauss & Co. din San Francisco, în urma
cutremurului din 1906. Iata însa ce se stie sigur despre parintele
blugilor, cel mai popular articol vestimentar din lume. Nascut în 1829,
Loeb a fost mezinul familiei Strauss, evrei germani din Bavaria. Tatal
sau, Hirsch Strauss, vanzator ambulant, a murit de tuberculoza cand
baiatul avea 16 ani. Mama si-a luat copiii si a emigrat în New York,
unde doi dintre fiii lui Hirsch din prima casatorie deschisesera un
magazin de tesaturi. Tanarul Loeb a deprins arta comertului cu
postavuri si, în 1850, si-a schimbat prenumele în Levi. A presimtit ca
„goana dupa aur“ putea fi profitabila nu numai pentru mineri, ci si
pentru comercianti. Dupa ce a primit cetatenie americana, în 1853, s-a
îndreptat spre agitatul San Francisco, împreuna cu sora lui, Fanny, si
sotul acesteia, David Stern. Avea misiunea de a extinde afacerea
fratilor din New York si pe coasta de vest a Americii. Magazinul cu
unelte pentru minerit si tesaturi se numea simplu Levi Strauss. În zece
ani, magazinul a devenit o adevarata companie - Levi Strauss & Co.
- care si-a stabilit sediul central în strada Battery, unde se va gasi
timp de 40 de ani.
Levi Strauss s-a facut treptat cunoscut nu numai ca om de afaceri
cinstit, dar si ca filantrop. S-a implicat în viata culturala a
orasului si a facut numeroase donatii comunitatii evreiesti. A fost
membru al primei sinagogi din San Francisco si a sprijinit cu bani Casa
de copii evrei „Pacific“. Din 1897, a finantat acordarea a 28 de burse
la Universitatea Berkeley, din California. În ciuda acestei aluri de om
de afaceri important, Strauss insista ca angajatii sa i se adreseze cu
numele mic. Compania sa era printre cele mai bine amenajate din
perioada aceea; avea candelabre cu gaz si lifturi pentru transportul
marfurilor.
Si-a dovedit din nou flerul pentru afaceri în 1872, cand a primit o
scrisoare de la unul dintre clientii sai. Jacob Davis era croitor în
Nevada si gasise solutia perfecta pentru ca buzunarele de la pantalonii
muncitorilor sa nu se mai rupa: capsele metalice aplicate la colturi.
Problema lui Davis era ca nu dispunea de cei 68 de dolari necesari ca
sa-si patenteze inventia. De teama sa nu-i fure altcineva ideea,
croitorul a apelat la Levi Strauss, propunandu-i un parteneriat. Ziua
de 20 mai 1873, cand cei doi afaceristi au patentat capsele, a devenit
si ziua de nastere a blugilor. Timp de 20 de ani, Levi Strauss &
Co. a fost singura companie autorizata sa produca haine prevazute cu
capse. Abia în 1891, patentul a devenit domeniu public. Inventia a fost
un mare succes. Cowboy-ii cumparau Levi's pentru ca rezistau
plimbarilor în sa, muncitorii erau multumiti ca materialul facea fata
murdariei si nisipului. Nu a mai trecut mult pana cand creatorii de
moda au descoperit în blugi un articol vestimentar pentru toate
gusturile si varstele.
Spre sfarsitul secolului al XIX-lea, creatorul blugilor a început sa se
retraga de pe scena afacerilor, îndreptandu-si tot mai mult atentia
spre filantropie. Pentru ca nu se casatorise niciodata si nu avea
urmasi directi, si-a lasat compania în mainile nepotilor. În 1902, cand
a murit, averea lui se ridica la sase milioane de dolari. Cea mai mare
parte a împartit-o familiei, dar a lasat si donatii pentru institutii
culturale si evreiesti. Desi, dupa anul 2000, si-a închis sase dintre
cele opt fabrici din America, precum si centrele de productie din
Spania, Belgia, Franta si Scotia, Levi Strauss & Co. ramane piatra
de temelie a productiei de blugi. Reprezentantii ei spera sa scape de
problemele financiare cu ajutorul recentei asocieri cu numele
artistului Andy Warhol. Blugii, puloverele, jachetele si bluzele marca
Levi's vor fi împodobite cu simbolurile artei pop ale lui Warhol.
Colectia Warhol Factory X Levi's va fi lansata pe piata din SUA si
Canada în primavara lui 2006.
Profil de blue jeans
Confectionati initial din panza de facut corturi, pantalonii Levi's au
devenit cunoscuti în randurile minerilor pentru rezistenta lor.
Treptat, materia prima a fost înlocuita cu o tesatura din bumbac la fel
de rezistenta, dar mai putin aspra: panza de doc, denumita si „denim“,
de la numele localitatii frantuzesti de unde era importata - de Nime.
Pana prin 1950, blugii se numeau overall - „salopeta“ - si erau purtati
în general de mineri si muncitori. Apoi, tinerii au devenit principalii
clienti ai Levi's & Co., impunand articolului vestimentar denumirea
de jeans, titulatura adoptata oficial de producator prin 1960.
Etimologic, numele provine din italienescul genovese, termen ce desemna
pantalonii marinarilor din Genova. Oricat de umila ar fi originea blue
jeansilor, inventati initial de Strauss pentru a rezista mizeriei din
mine, ei au devenit treptat un fenomen international. O marca a
culturii americane. Au ajuns pe cele mai mari podiumuri de moda, în
toate colturile lumii. Au cunoscut sute de forme, croieli si culori.
Sunt folositi atat de omul de rand, cat si de cei bogati, atat ca
tinuta sport, cat si ca toaleta de seara. Si nu sunt semne ca vor iesi
vreodata din gratiile modei.
http://www.cariereonline.ro/index.php/articles/Levi_Strauss_Si-a_%C3%AEnceput_cariera_cu_capsa_pusa
Claude Levi-Strauss, "parintele" antropologiei moderne, impl
Claude Levi-Strauss, "parintele" antropologiei moderne, implineste 100 de ani
Pe 28 noiembrie, Levi-Strauss va implini 100 de ani. Aniversarea va fi sarbatorita printr-o serie de evenimente omagiale, pe care distinsi oameni de cultura le organizeaza in cinstea celui care a pus bazele antropologiei moderne si a influentat mai multe generatii de cercetatori, transmite AFP preluat de Mediafax.
Printre evenimentele omagiale programate cu ocazia aniversarii lui Claude Levi-Strauss se numara unul organizat la Musée des arts premiers, din Paris, unde mai multe personalitati ale culturii vor oferi o lectura a celor mai importante texte ale "parintelui" antropologiei moderne, o emisiune speciala pe postul cultural Arte si expunerea a circa 20 dintre lucrarile academicianului francez in mai multe librarii.
Claude Levi-Strauss devine, de asemenea, primul academician francez care isi sarbatoreste centenarul. El a fost ales membru al Academiei Franceze in 1973, insa, in ultimii ani, din cauza unor probleme de sanatate, activitatea sa din cadrul acestei institutii a fost limitata.
Incepand din anii 1950, odata cu publicarea lucrarii sale "Les structures elementaires de la parente" (1949), Claude Levi-Strauss a oferit o noua metoda de analiza a structurilor parentale, care a devenit foarte utila multor antropologi, mai ales in Franta.
Legaturile parentale, potrivit lui Claude Levi-Strauss, sunt esenta antropologiei, stiinta care studiaza omul in dimensiunea sa sociala.
"Marea problema a antropologiei consta in diferentele dintre culturi. De ce exista culturi diferite? La aceasta intrebare savantul francez centenar a adus o perspectiva noua, cea a existentei unei ordini aflate in spatele diferitelor culturi. Nu este un hazard. Nu este o consecinta a istoriei faptul ca societatile sunt diferite", a declarat Anne-Christine Taylor, specialista in culturi indigene din zona Amazonului si fosta eleva a lui Lévi-Strauss.
Elaborarea unui sistem care pleca de la aceasta premisa a pus bazele antropologiei structuraliste, curent al carui fondator este considerat Levi-Strauss.
Pe 28 noiembrie, Levi-Strauss va implini 100 de ani. Aniversarea va fi sarbatorita printr-o serie de evenimente omagiale, pe care distinsi oameni de cultura le organizeaza in cinstea celui care a pus bazele antropologiei moderne si a influentat mai multe generatii de cercetatori, transmite AFP preluat de Mediafax.
Printre evenimentele omagiale programate cu ocazia aniversarii lui Claude Levi-Strauss se numara unul organizat la Musée des arts premiers, din Paris, unde mai multe personalitati ale culturii vor oferi o lectura a celor mai importante texte ale "parintelui" antropologiei moderne, o emisiune speciala pe postul cultural Arte si expunerea a circa 20 dintre lucrarile academicianului francez in mai multe librarii.
Claude Levi-Strauss devine, de asemenea, primul academician francez care isi sarbatoreste centenarul. El a fost ales membru al Academiei Franceze in 1973, insa, in ultimii ani, din cauza unor probleme de sanatate, activitatea sa din cadrul acestei institutii a fost limitata.
Incepand din anii 1950, odata cu publicarea lucrarii sale "Les structures elementaires de la parente" (1949), Claude Levi-Strauss a oferit o noua metoda de analiza a structurilor parentale, care a devenit foarte utila multor antropologi, mai ales in Franta.
Legaturile parentale, potrivit lui Claude Levi-Strauss, sunt esenta antropologiei, stiinta care studiaza omul in dimensiunea sa sociala.
"Marea problema a antropologiei consta in diferentele dintre culturi. De ce exista culturi diferite? La aceasta intrebare savantul francez centenar a adus o perspectiva noua, cea a existentei unei ordini aflate in spatele diferitelor culturi. Nu este un hazard. Nu este o consecinta a istoriei faptul ca societatile sunt diferite", a declarat Anne-Christine Taylor, specialista in culturi indigene din zona Amazonului si fosta eleva a lui Lévi-Strauss.
Elaborarea unui sistem care pleca de la aceasta premisa a pus bazele antropologiei structuraliste, curent al carui fondator este considerat Levi-Strauss.
Levi`s - de la simbolul decadentei Vestului la succesul mond
Levi`s - de la simbolul decadentei Vestului la succesul mondial
http://www.interesulpublic.ro/18-01-2008/Levi-s-de-la-simbolul-decadentei-Vestului-la-succesul-mondial.html
Fondata acum 155 de ani in SUA de catre un emigrant german de origine evreiasca, compania Levi Strauss & Co. este la ora actuala unul dintre cele mai cunoscute branduri mondiale, fiind prezenta in mai mult de 110 state. La ora actuala, compania americana are peste 10.000 de angajati la nivel global, dintre care o zecime lucreaza la sediul central al companiei, situat in San Francisco. Pe pietele mondiale, produsele companiei americane sunt comercializate sub numele de Levi-s(r), Dockers(r) and Levi Strauss Signature(r). Atunci cand vorbim de imbracamintea produsa de Levi Strauss & Co, utilizam de obicei numele de Levi-s. Dar trademark-ul apare numai pe linia de produse cu stilul de design 501, care se distinge prin nasturi in loc de fermoar, nituri din cupru la tivul buzunarelor, o eticheta de piele cusuta in dreptul taliei, un W pe buzunarele de la spate si o eticheta rosie cu marca Levi-s cusuta de tivul buzunarului drept de la spate. Confectionati din denim greu, jeansii Levi-s se bucura si la ora actuala de un succes extraordinar pe tot mapamondul.
Istoria Levi-s se leaga de Loeb Strauss. Nascut in 26 februarie 1829, in orasul german Buttenheim, intr-o familie de evrei, Loeb a traversat Oceanul la doar 19 ani, impreuna cu parintii sai, pentru a ajunge in America, unde doi dintre fratii sai mai mari, Jonas si Louis, faceau afaceri cu textile. Ajuns pe pamant american, tanarul german a muncit cinci ani la o ferma a unui unchi. Ulterior, manat de visul de a ajunge antreprenor, Loeb pleaca la New York, la fratii sai. In 1850, atunci cand a primit cetatenia americana, Leob a decis sa isi schimbe prenumele in Levis. In 1853, se muta din New York in San Francisco cu gandul de a dezvolta ramura de vest a afacerii fratilor sai. La un moment dat, in 1872, unul dintre numerosii clienti ai depozitului Levis & Strauss Co., un croitor din Reno (Nevada), dar originar din Letonia, Jacob Davis, i-a scris lui Levi pentru a-i sugera ca ar trebui sa dezvolte o afacere impreuna. Atunci, Jacob i-a propus lui Levi sa faca pantaloni mai rezistenti, care sa aiba nituri de metal la colturile buzunarelor si la butoniere, pentru a nu se rupe repede. Deja Jacob Davis producea asemenea pantaloni, insa nu avea 68 USD, o suma mare pentru vremea aceea, pentru a cere o autorizatie juridica (inregistrarea marcii) care sa impiedice furtul ideii sale. Realizand rapid afacerea, Levi Strauss a acceptat propunerea, astfel ca prima pereche de pantaloni nituita a fost confectionata si vanduta in jurul anului 1873. La un moment dat, pe 20 mai 1883 - data considerata de americani drept ziua de nastere a jeansilor - cei doi au primit autorizatia #139,121 de la Oficiul pentru Patent al Statelor Unite.
La inceput, Levi si Jacob au inceput sa confectioneze pantalonii dotati cu nituri numai din panza. Insa la un moment dat, au inceput sa-i produca din denim provenit din Amoskeag Mill din Manchester, New Hampshire, de la o companie cunoscuta pentru calitatea produselor sale. Desi pantalonii din denim erau de multa vreme purtati ca pantaloni de serviciu, aparitia niturilor a dus la crearea a ceea ce noi astazi numim jeans. Primul nume al acestor pantaloni a fost "waist overalls" ("salopete pana in talie"). In scurt timp, pantalonii respectivi au inceput sa fie tot mai cautati, in special de muncitori. In jurul anului 1890, acestor pantaloni li s-a atribuit numarul 501, pe care inca il poarta in denumire. Patentul legal i-a permis lui Levi Strauss & Co sa fie singura companie producatoare de imbracaminte nituita. Asta insa pana in 1891, cand autorizatia a intrat sub domeniul public. Astfel, la expirarea patentului, o multime de fabricanti au inceput sa imite imbracamintea nituita facuta populara de Levi Strauss.
Desi multe din datele despre companie dinainte de 1906 nu sunt certe (n.r. - deoarece toate registrele istorice dinainte de acest an au fost distruse in cutremurul si incendiul de la San Francisco), se stie totusi ca Levi Strauss a condus afacerea impreuna cu fratii sai, Jonas si Louis, pana in 1902, cand a murit, dupa care compania a fost preluata de patru dintre nepotii sai. In 1918, familia Haas - o ramura prin alianta a familiei Strauss - a luat controlul companiei, iar dupa al Doilea Razboi Mondial acestia au decis sa promoveze retailul jeansilor Levi-s, dar si oferta de actionariat a companiei. Drept urmare a deciziilor luate de acestia, in timpul cresterii economice din anii -50--60, actiunile companiei au capatat o valoare foarte mare. Asta mai ales datorita faptului ca Levi Strauss Co. a adaugat la inventarul sau de produse noi tipuri de pantaloni (de serviciu, casual etc.), jachete, fuste, dar si diferite accesorii de imbracaminte feminina. Astfel, dupa aproape 100 de ani de vanzari catre cowboy agricultori si mineri, ca rezultat al unei noi abordari de marketing (care a abandonat vanzarea de depozit in favoarea producerii de haine sub marca proprie), popularitatea Levi-s incepe sa creasca in anii -50, mai ales in randul adolescentilor. Anii -50 au insemnat pentru jeansi o afirmare a spiritului rebel, iar unele colegii au interzis purtarea lor. In jurul anilor -60, generatia baby boom a adoptat cuvantul "jeans" pentru pantalonii preferati in acea perioada, astfel ca pantalonii din denim si cu nituri au fost luati pana in anii -70 sub cupola curentului hippie, devenind un simbol al decadentei Vestului. Odata cu anii -80, jeansii Levi-s au inceput insa sa devina un obiect de lux, fiecare designer aducand propria lui viziune. Asa se face ca, pana in 1985, cand familia Haas si alti membri ai familiei Strauss au readus compania in posesia lor, Levi Strauss & Co a devenit cel mai mare producator de pantaloni din lume. In anii -90 insa, curentul de pe piata s-a schimbat: consumatorii tineri nu au mai fost interesati de jeansii 501 si nici de alte modele de jeans, astfel ca Levi Strauss & Co a trebuit sa inchida 11 dintre fabricile sale de pe teritoriul SUA.
Dockers, brandul de succes al Levi Strauss & Co
Datorita spiritului sau inovator, marca Levi-s continua insa sa aiba un cuvant de spus in productia de jeansi. Si aceasta datorita faptului ca, pe langa clasicii 501, compania a pus pe piata numeroase stiluri si colectii sub eticheta rosie. Un exemplu sunt produsele marca Dockers. Lansate in SUA in 1986, produsele marca Dockers au jucat un rol major in crearea noilor produse de imbracaminte pentru barbati in categoria de pantaloni de camuflaj si de imbracaminte casual pentru serviciu. In 1988, Dockers a lansat si o linie pentru femei, care include topuri, rochii, pantaloni casual si numeroase accesorii, croite sa se potriveasca unei game largi de marimi. Astazi, Dockers se comercializeaza in peste 50 de tari cu o gama larga de produse, printre care incaltaminte, imbracaminte de exterior sau accesorii pentru o gama variata de clienti.
http://www.interesulpublic.ro/18-01-2008/Levi-s-de-la-simbolul-decadentei-Vestului-la-succesul-mondial.html
Fondata acum 155 de ani in SUA de catre un emigrant german de origine evreiasca, compania Levi Strauss & Co. este la ora actuala unul dintre cele mai cunoscute branduri mondiale, fiind prezenta in mai mult de 110 state. La ora actuala, compania americana are peste 10.000 de angajati la nivel global, dintre care o zecime lucreaza la sediul central al companiei, situat in San Francisco. Pe pietele mondiale, produsele companiei americane sunt comercializate sub numele de Levi-s(r), Dockers(r) and Levi Strauss Signature(r). Atunci cand vorbim de imbracamintea produsa de Levi Strauss & Co, utilizam de obicei numele de Levi-s. Dar trademark-ul apare numai pe linia de produse cu stilul de design 501, care se distinge prin nasturi in loc de fermoar, nituri din cupru la tivul buzunarelor, o eticheta de piele cusuta in dreptul taliei, un W pe buzunarele de la spate si o eticheta rosie cu marca Levi-s cusuta de tivul buzunarului drept de la spate. Confectionati din denim greu, jeansii Levi-s se bucura si la ora actuala de un succes extraordinar pe tot mapamondul.
Istoria Levi-s se leaga de Loeb Strauss. Nascut in 26 februarie 1829, in orasul german Buttenheim, intr-o familie de evrei, Loeb a traversat Oceanul la doar 19 ani, impreuna cu parintii sai, pentru a ajunge in America, unde doi dintre fratii sai mai mari, Jonas si Louis, faceau afaceri cu textile. Ajuns pe pamant american, tanarul german a muncit cinci ani la o ferma a unui unchi. Ulterior, manat de visul de a ajunge antreprenor, Loeb pleaca la New York, la fratii sai. In 1850, atunci cand a primit cetatenia americana, Leob a decis sa isi schimbe prenumele in Levis. In 1853, se muta din New York in San Francisco cu gandul de a dezvolta ramura de vest a afacerii fratilor sai. La un moment dat, in 1872, unul dintre numerosii clienti ai depozitului Levis & Strauss Co., un croitor din Reno (Nevada), dar originar din Letonia, Jacob Davis, i-a scris lui Levi pentru a-i sugera ca ar trebui sa dezvolte o afacere impreuna. Atunci, Jacob i-a propus lui Levi sa faca pantaloni mai rezistenti, care sa aiba nituri de metal la colturile buzunarelor si la butoniere, pentru a nu se rupe repede. Deja Jacob Davis producea asemenea pantaloni, insa nu avea 68 USD, o suma mare pentru vremea aceea, pentru a cere o autorizatie juridica (inregistrarea marcii) care sa impiedice furtul ideii sale. Realizand rapid afacerea, Levi Strauss a acceptat propunerea, astfel ca prima pereche de pantaloni nituita a fost confectionata si vanduta in jurul anului 1873. La un moment dat, pe 20 mai 1883 - data considerata de americani drept ziua de nastere a jeansilor - cei doi au primit autorizatia #139,121 de la Oficiul pentru Patent al Statelor Unite.
La inceput, Levi si Jacob au inceput sa confectioneze pantalonii dotati cu nituri numai din panza. Insa la un moment dat, au inceput sa-i produca din denim provenit din Amoskeag Mill din Manchester, New Hampshire, de la o companie cunoscuta pentru calitatea produselor sale. Desi pantalonii din denim erau de multa vreme purtati ca pantaloni de serviciu, aparitia niturilor a dus la crearea a ceea ce noi astazi numim jeans. Primul nume al acestor pantaloni a fost "waist overalls" ("salopete pana in talie"). In scurt timp, pantalonii respectivi au inceput sa fie tot mai cautati, in special de muncitori. In jurul anului 1890, acestor pantaloni li s-a atribuit numarul 501, pe care inca il poarta in denumire. Patentul legal i-a permis lui Levi Strauss & Co sa fie singura companie producatoare de imbracaminte nituita. Asta insa pana in 1891, cand autorizatia a intrat sub domeniul public. Astfel, la expirarea patentului, o multime de fabricanti au inceput sa imite imbracamintea nituita facuta populara de Levi Strauss.
Desi multe din datele despre companie dinainte de 1906 nu sunt certe (n.r. - deoarece toate registrele istorice dinainte de acest an au fost distruse in cutremurul si incendiul de la San Francisco), se stie totusi ca Levi Strauss a condus afacerea impreuna cu fratii sai, Jonas si Louis, pana in 1902, cand a murit, dupa care compania a fost preluata de patru dintre nepotii sai. In 1918, familia Haas - o ramura prin alianta a familiei Strauss - a luat controlul companiei, iar dupa al Doilea Razboi Mondial acestia au decis sa promoveze retailul jeansilor Levi-s, dar si oferta de actionariat a companiei. Drept urmare a deciziilor luate de acestia, in timpul cresterii economice din anii -50--60, actiunile companiei au capatat o valoare foarte mare. Asta mai ales datorita faptului ca Levi Strauss Co. a adaugat la inventarul sau de produse noi tipuri de pantaloni (de serviciu, casual etc.), jachete, fuste, dar si diferite accesorii de imbracaminte feminina. Astfel, dupa aproape 100 de ani de vanzari catre cowboy agricultori si mineri, ca rezultat al unei noi abordari de marketing (care a abandonat vanzarea de depozit in favoarea producerii de haine sub marca proprie), popularitatea Levi-s incepe sa creasca in anii -50, mai ales in randul adolescentilor. Anii -50 au insemnat pentru jeansi o afirmare a spiritului rebel, iar unele colegii au interzis purtarea lor. In jurul anilor -60, generatia baby boom a adoptat cuvantul "jeans" pentru pantalonii preferati in acea perioada, astfel ca pantalonii din denim si cu nituri au fost luati pana in anii -70 sub cupola curentului hippie, devenind un simbol al decadentei Vestului. Odata cu anii -80, jeansii Levi-s au inceput insa sa devina un obiect de lux, fiecare designer aducand propria lui viziune. Asa se face ca, pana in 1985, cand familia Haas si alti membri ai familiei Strauss au readus compania in posesia lor, Levi Strauss & Co a devenit cel mai mare producator de pantaloni din lume. In anii -90 insa, curentul de pe piata s-a schimbat: consumatorii tineri nu au mai fost interesati de jeansii 501 si nici de alte modele de jeans, astfel ca Levi Strauss & Co a trebuit sa inchida 11 dintre fabricile sale de pe teritoriul SUA.
Dockers, brandul de succes al Levi Strauss & Co
Datorita spiritului sau inovator, marca Levi-s continua insa sa aiba un cuvant de spus in productia de jeansi. Si aceasta datorita faptului ca, pe langa clasicii 501, compania a pus pe piata numeroase stiluri si colectii sub eticheta rosie. Un exemplu sunt produsele marca Dockers. Lansate in SUA in 1986, produsele marca Dockers au jucat un rol major in crearea noilor produse de imbracaminte pentru barbati in categoria de pantaloni de camuflaj si de imbracaminte casual pentru serviciu. In 1988, Dockers a lansat si o linie pentru femei, care include topuri, rochii, pantaloni casual si numeroase accesorii, croite sa se potriveasca unei game largi de marimi. Astazi, Dockers se comercializeaza in peste 50 de tari cu o gama larga de produse, printre care incaltaminte, imbracaminte de exterior sau accesorii pentru o gama variata de clienti.
Strauss-Kahn este noul şef al FMI
Strauss-Kahn este noul şef al FMI
Rivalul său, Josef Tosovsky, nu a fost considerat un contracandidat de temut
Fostul ministru francez de Finanţe, Dominique Strauss-Kahn, a fost numit vineri noul şef al Fondului Monetar Internaţional (FMI), moştenind o organizaţie care suferă de cea mai scăzută cerere de împrumuturi în aproape trei decade, informează Bloomberg.
Nominalizarea lui Strauss-Kahn a fost aprobată de consiliul executiv al băncii, iar mandatul său de cinci ani va începe din 1 noiembrie, a declarat FMI într-un comunicat. Francezul îl va succeda pe Rodrigo de Rato, care şi-a dat demisia în iulie, al cărui mandat de trei ani l-a făcut pe acesta managerul cu cel mai mic mandat din istoria fondului din 60 de ani.
Influenţa FMI a fost diminuată odată cu trimiterea unor sume record din Seoul către Sao Paulo în urmă cu zece ani pentru a salva economiile după colapsul monedei acestora. Ţările mai dezvoltate au început să împrumute de pe pieţele private de capital, făcând ca acţiunea FMI să fie mai puţin necesară, declară analiştii.
"Fiind şeful FMI, nu a fost vreodată mai puţin important şi mai stresant ca acum", a declarat Jeff Powell, şeful Proiectului Bretton Woods, care monitorizează FMI-ul şi Banca Mondială.
UE şi SUA l-au sprijinit puternic
Numirea lui Strauss-Kahn a fost asigurată după ce Uniunea Europeană şi administraţia Bush i-au asigurat sprijinul. Sub acordul care a început după al Doilea Război Mondial, şeful Fondului Monetar Internaţional va fi un european, iar un american va conduce Banca Mondială.
Singurul rival al fostului ministru de Finanţe a fost Josef Tosovsky, fost prim-ministru ceh, care deţinea sprijinul Rusiei, dar nu şi al propriului guvern. Într-o declaraţie, Rato a spus că Strauss-Kahn "are experienţa necesară, viziunea şi dedicaţia pentru serviciul public pentru a conduce cu succes FMI într-o conjunctură importantă".
Preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, a mulţumit Europei, Statelor Unite ale Americii, Chinei, Braziliei, Indiei şi "tuturor naţiunilor" pentru sprijinul acordat lui Strauss-Kahn. "Hai să ne punem pe treabă pentru ca FMI să devină o organizaţie pentru ţările care au atâta nevoie de ea", a declarat Sarlozy, vineri, la Paris.
În timpul conducerii sale, Rato a căutat să ofere mai multă putere de vot economiilor emergente, cum ar fi cea a Chinei. Strauss a declarat că este de acord, afirmând că doreşte să "reconstruiască legitimitatea fondului".
Noul manager a oferit câteva specificaţii despre cum plănuieşte să conducă agenţia, dar nu a indicat că va creşte relevanţa ţărilor în curs de dezvoltare cum ar fi China, Brazilia şi Mexic.
"Există încă o perspectivă că în ultimele ţări fondul internaţional a reprezentat un dezastru pentru acestea", a declarat Strauss-Kahn într-un interviu din 31 august.
Guvernatorul Rezervei federale americane, Frederic Mishkin, a declarat vineri la Chicago că FMI este încă necesar ca un creditor pentru ţările vulnerabile.
"Este un adevăr particular pentru ţările care nu şi-au îmbunătăţit finanţele proprii şi infrastructura de reglementare şi care au adoptat politici care împiedică investiţiile", a adăugat acesta.
Strauss-Kahn se confruntă cu o competiţie în creştere din partea rivalilor săi regionali.
Naţiunile din Asia de Sud-Est au dezvoltat o cooperativă regională pentru a diviza rezervele de monede internaţionale în cazul unei crize. În America Latină, miniştrii de finanţe au început crearea unei Bănci a Sudului care va înlocui multe din rolurile tradiţionale ale Fondului Monetar Internaţional în asistarea economiei şi crizele legate de echilibrarea plăţilor.
"Există un risc ca din ce în ce mai multe ţări să nu mai fie interesate de fond, deoarece vocea acestora nu este ascultată", a declarat Strauss. "Ţările emergente sunt îndreptăţite să ceară să se ţină cont de părerea lor", a mai spus noul manager.
În acelaşi timp, SUA vrea ca FMI să devină un judecător imparţial pentru politicile legate de valute ale membrilor în speranţa de a împinge China şi alte puteri economice emergente de a interveni în valoarea monedei europene sau a dolarului pentru a obţine un avantaj comercial.
Rivalul său, Josef Tosovsky, nu a fost considerat un contracandidat de temut
Fostul ministru francez de Finanţe, Dominique Strauss-Kahn, a fost numit vineri noul şef al Fondului Monetar Internaţional (FMI), moştenind o organizaţie care suferă de cea mai scăzută cerere de împrumuturi în aproape trei decade, informează Bloomberg.
Nominalizarea lui Strauss-Kahn a fost aprobată de consiliul executiv al băncii, iar mandatul său de cinci ani va începe din 1 noiembrie, a declarat FMI într-un comunicat. Francezul îl va succeda pe Rodrigo de Rato, care şi-a dat demisia în iulie, al cărui mandat de trei ani l-a făcut pe acesta managerul cu cel mai mic mandat din istoria fondului din 60 de ani.
Influenţa FMI a fost diminuată odată cu trimiterea unor sume record din Seoul către Sao Paulo în urmă cu zece ani pentru a salva economiile după colapsul monedei acestora. Ţările mai dezvoltate au început să împrumute de pe pieţele private de capital, făcând ca acţiunea FMI să fie mai puţin necesară, declară analiştii.
"Fiind şeful FMI, nu a fost vreodată mai puţin important şi mai stresant ca acum", a declarat Jeff Powell, şeful Proiectului Bretton Woods, care monitorizează FMI-ul şi Banca Mondială.
UE şi SUA l-au sprijinit puternic
Numirea lui Strauss-Kahn a fost asigurată după ce Uniunea Europeană şi administraţia Bush i-au asigurat sprijinul. Sub acordul care a început după al Doilea Război Mondial, şeful Fondului Monetar Internaţional va fi un european, iar un american va conduce Banca Mondială.
Singurul rival al fostului ministru de Finanţe a fost Josef Tosovsky, fost prim-ministru ceh, care deţinea sprijinul Rusiei, dar nu şi al propriului guvern. Într-o declaraţie, Rato a spus că Strauss-Kahn "are experienţa necesară, viziunea şi dedicaţia pentru serviciul public pentru a conduce cu succes FMI într-o conjunctură importantă".
Preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, a mulţumit Europei, Statelor Unite ale Americii, Chinei, Braziliei, Indiei şi "tuturor naţiunilor" pentru sprijinul acordat lui Strauss-Kahn. "Hai să ne punem pe treabă pentru ca FMI să devină o organizaţie pentru ţările care au atâta nevoie de ea", a declarat Sarlozy, vineri, la Paris.
În timpul conducerii sale, Rato a căutat să ofere mai multă putere de vot economiilor emergente, cum ar fi cea a Chinei. Strauss a declarat că este de acord, afirmând că doreşte să "reconstruiască legitimitatea fondului".
Noul manager a oferit câteva specificaţii despre cum plănuieşte să conducă agenţia, dar nu a indicat că va creşte relevanţa ţărilor în curs de dezvoltare cum ar fi China, Brazilia şi Mexic.
"Există încă o perspectivă că în ultimele ţări fondul internaţional a reprezentat un dezastru pentru acestea", a declarat Strauss-Kahn într-un interviu din 31 august.
Guvernatorul Rezervei federale americane, Frederic Mishkin, a declarat vineri la Chicago că FMI este încă necesar ca un creditor pentru ţările vulnerabile.
"Este un adevăr particular pentru ţările care nu şi-au îmbunătăţit finanţele proprii şi infrastructura de reglementare şi care au adoptat politici care împiedică investiţiile", a adăugat acesta.
Strauss-Kahn se confruntă cu o competiţie în creştere din partea rivalilor săi regionali.
Naţiunile din Asia de Sud-Est au dezvoltat o cooperativă regională pentru a diviza rezervele de monede internaţionale în cazul unei crize. În America Latină, miniştrii de finanţe au început crearea unei Bănci a Sudului care va înlocui multe din rolurile tradiţionale ale Fondului Monetar Internaţional în asistarea economiei şi crizele legate de echilibrarea plăţilor.
"Există un risc ca din ce în ce mai multe ţări să nu mai fie interesate de fond, deoarece vocea acestora nu este ascultată", a declarat Strauss. "Ţările emergente sunt îndreptăţite să ceară să se ţină cont de părerea lor", a mai spus noul manager.
În acelaşi timp, SUA vrea ca FMI să devină un judecător imparţial pentru politicile legate de valute ale membrilor în speranţa de a împinge China şi alte puteri economice emergente de a interveni în valoarea monedei europene sau a dolarului pentru a obţine un avantaj comercial.
Levi's, compania americana cu cele mai multe procese
Levi's, compania americana cu cele mai multe procese Levi Strauss&Co, fondatorul blugilor denim, este compania cu cele mai multe procese pe rol din Statele Unite, informeaza New York Times.
Claude Levy -Strauss
Claude Levy -Strauss
Claude Levy – Strauss la vârsta de 100 de ani
”Nu mai există lumea pe care am cunoscut-o, am iubit-o și pe care o concep” , spune într-un interviu savantul antropolog, Claude Levy-Strauss, referindu-se la dezechilibrul economic și demografic din perioada actuală, recrudescența terorismului internațional, experiențele cu clone, poluarea mediului și chimizarea alimentelor. Asa cum Stefan Zweig regreta viața multiculturală de la sfârșitul imperiului habsburgic, astfel , azi, Levy-Strauss regretă vremuri apuse, care, totuși nu erau cu mult mai senine. El și-a publicat ultima carte în 1993, „Regarder- Ecouter – Lire”, despre pasiunea sa de a citi ( referirindu-se la Balzac, Dickens, alți clasici). S-a născut la 28 noiembrie 1908 la Bruxelles, tatăl său fiind artist plastic,cu domiciliul la Paris. Viitorul savant a studiat dreptul și filosofia la Sorbona,. In 1935 este invitat ca profesor la Universitatea din Sao Paulo ( Brazilia) , pas decisiv în cariera sa de antropolog. Incepe studii în domeniu, face dese excursii în Mato Grosso, locuiește printre băștinașii din zonă. La izbucnirea războiului mondial se înrolează în armata franceză, iar după ocuparea Parisului, se refugiază în SUA, unde este profesor la New School of Social Research.Revenit la Paris, în 1945, este numit profesor la Sorbona, unde începe să predea despre religiile și credințele triburilor primitive, domeniu puțin abordat în știință, până la el.In 1959 își continuă activitatea la College de France. Prima sa lucrare cunoscută are ca obiect viața de familie și socială a indienilor Nambikwara ( 1948), remarcată în lumea științifică pentru precizia informației și concluziile de valoare generală. Celebritatea i-o aduce lucrarea ”Tropicele triste” ( 1955), carte tradusă în numeroase limbi. In .limba română a fost tradusă de Eugen Schileru( un om de cultură despre care, azi., se vorbește prea puțin.). Importanța acestei cărți a fost comparată cu aceea a lui Darwin, „Călătorie pe vasul Beagle”, dar observațiile lui Levy Strauss se referă doar la antropologie, nu și la zoologie.In că din 1949, savantul a pus bazele antropologiei structuraliste ( ”Elemente structurale ale înrudirii”)., apoi, în 1958, cu ”Antropologie structurală”. Reperele cercetării sale au fost - limbajul, moștenirea genetică și culturală, organizarea socială. In 1962 a publicat „ La Pensee sauvage” și „ Totemisme”. Savantul a combătut teoria freudiană despre mit, ca reflex al inconștientului, considerându-l o reacție de adaptare la existența cocncretă. De la Marx, Levy Strauss a preluat ideea preeminenței realațiilor de producție. Catherine Clement, exegetă a operei lui levy Strauss l-a numit „un ultim monstru sacru al gândirii, ultimul supraviețuitor al ilustrei generații, deja legendare, care a iradiat ăn afara frontierelor Franței timp de treizeci de ani”. Deși considera, ca și George Sand, călătoria drept cea mai tristă dintre plăceri , el a străbătut continente, țări, insule, țărmuri puțin cunoscute (Brazilia în Africa, Japonia, Noua Caledonie,ș.a.). A fost în nrelații de prietenie, colaborare cu personalități din diverse domenii, desigur, mai mult din artele plastice ( prin moștenire paternă), Calde5r, Duchamps, Tanguy, Max Ernst, cu celebra colecționară de artă Peggy Guggenheim, cu scriitori avangardiști francezi, germani. A avut păreri proprii, divergente cu cele vehiculate în literatură, despre Sartre, Barthes, Foucault, în domeniul filoasofiei.Levy –Strauss a deschis o indelungată polemică între structuraliști și existențialiști.Una dintre lucrările fundamentale ale sale este ” Mythologiques” în patru volume, o lucrare de referință și un exemplu de aplicare riguroasă a metodei propuse de autor.La finalizarea acestui studiu, el a fost ales, în 1973 membru al Academiei Franceze, fiind la ora actuală cel mai vârstnic academician din Franța și, probabil, din lume. Marile foruri academice, științifice și universitare din lume i-au acordat onoruri, astfel că enumerarea lor ar fi superfluă.Primul său demers important ,în cercetare, a fost aplicarea lingvisticii structurale la antropologie.El a pus bazele studiului relațiilor de rudenie pe grade, gradul secund ( unchi, nepoți, bunici, la fel corespondenții pe parte feminină) fiind considerat, pentru cunoașterea naturii relațiilor interumana, la fel de importante ca și primul grad. Al doilea demers de seamă a fost redescoperirea temelor comune ale diverselor mitologii, separarea componentei reale de ficțiune. A introdus noțiunea de „ mitemă”( mytheme).Ca metodă de lucru el a folosit și dialectica lui Hegel.( teză, antiteză, sinteză). Teoriile lui Levy Strauss în domeniul antropologiei au fost acceptate sau respinse în funcție de școlile și discipolii care le-au analizat, personalitățile invocate fiind Radcliffe-Brown, Emile Durkheim, Bronislaw Malinowski. Este vorba de modul de abordare al diverselor culturi, de rolul limbajului, scrierii, exprimării artistice, nivelului social, etc. Explicațiile lui Levy –Strauss au avut și au audiență pentru felul său accesibil de a se exprima ăn probleme complexe, astfel că unele lucrări au devenit chiar populare, pentru un public larg.( de ex. „Tropicele triste”).Interesul savantului a evoluat , de-a lungul vieții de kla marxism la psihanaliză, geologie, arheologie, lingvistică, pentru a se ancora în antropologie, unde a adus mari contribuții la studiul evoluției creierului uman, al gândirii , al cunoașterii. Un elogiu plin de admirație i-a adus Solomon Marcus, matematician , lingvist, om de litere, academician cunoscut la noi și peste hotare.( v. Idei în dialog, numărul din decembrie 2008). Cei doi savanți au colaborat în domeniul semioticii, Solomon Marcus fiind invitat în capitala Franței la diverse sesiuni științifice. Levy-Strauss realizează două deziderate greu de împlinit – edste nemuritor prin poziția sa la Academia Franceză și este centenar ca om născut la fel cu noi, din bărbat și femeie. Poate că studiul familiei l-a ajutat să ajungă la aceste înalte praguri.
Boris Marian
”Nu mai există lumea pe care am cunoscut-o, am iubit-o și pe care o concep” , spune într-un interviu savantul antropolog, Claude Levy-Strauss, referindu-se la dezechilibrul economic și demografic din perioada actuală, recrudescența terorismului internațional, experiențele cu clone, poluarea mediului și chimizarea alimentelor. Asa cum Stefan Zweig regreta viața multiculturală de la sfârșitul imperiului habsburgic, astfel , azi, Levy-Strauss regretă vremuri apuse, care, totuși nu erau cu mult mai senine. El și-a publicat ultima carte în 1993, „Regarder- Ecouter – Lire”, despre pasiunea sa de a citi ( referirindu-se la Balzac, Dickens, alți clasici). S-a născut la 28 noiembrie 1908 la Bruxelles, tatăl său fiind artist plastic,cu domiciliul la Paris. Viitorul savant a studiat dreptul și filosofia la Sorbona,. In 1935 este invitat ca profesor la Universitatea din Sao Paulo ( Brazilia) , pas decisiv în cariera sa de antropolog. Incepe studii în domeniu, face dese excursii în Mato Grosso, locuiește printre băștinașii din zonă. La izbucnirea războiului mondial se înrolează în armata franceză, iar după ocuparea Parisului, se refugiază în SUA, unde este profesor la New School of Social Research.Revenit la Paris, în 1945, este numit profesor la Sorbona, unde începe să predea despre religiile și credințele triburilor primitive, domeniu puțin abordat în știință, până la el.In 1959 își continuă activitatea la College de France. Prima sa lucrare cunoscută are ca obiect viața de familie și socială a indienilor Nambikwara ( 1948), remarcată în lumea științifică pentru precizia informației și concluziile de valoare generală. Celebritatea i-o aduce lucrarea ”Tropicele triste” ( 1955), carte tradusă în numeroase limbi. In .limba română a fost tradusă de Eugen Schileru( un om de cultură despre care, azi., se vorbește prea puțin.). Importanța acestei cărți a fost comparată cu aceea a lui Darwin, „Călătorie pe vasul Beagle”, dar observațiile lui Levy Strauss se referă doar la antropologie, nu și la zoologie.In că din 1949, savantul a pus bazele antropologiei structuraliste ( ”Elemente structurale ale înrudirii”)., apoi, în 1958, cu ”Antropologie structurală”. Reperele cercetării sale au fost - limbajul, moștenirea genetică și culturală, organizarea socială. In 1962 a publicat „ La Pensee sauvage” și „ Totemisme”. Savantul a combătut teoria freudiană despre mit, ca reflex al inconștientului, considerându-l o reacție de adaptare la existența cocncretă. De la Marx, Levy Strauss a preluat ideea preeminenței realațiilor de producție. Catherine Clement, exegetă a operei lui levy Strauss l-a numit „un ultim monstru sacru al gândirii, ultimul supraviețuitor al ilustrei generații, deja legendare, care a iradiat ăn afara frontierelor Franței timp de treizeci de ani”. Deși considera, ca și George Sand, călătoria drept cea mai tristă dintre plăceri , el a străbătut continente, țări, insule, țărmuri puțin cunoscute (Brazilia în Africa, Japonia, Noua Caledonie,ș.a.). A fost în nrelații de prietenie, colaborare cu personalități din diverse domenii, desigur, mai mult din artele plastice ( prin moștenire paternă), Calde5r, Duchamps, Tanguy, Max Ernst, cu celebra colecționară de artă Peggy Guggenheim, cu scriitori avangardiști francezi, germani. A avut păreri proprii, divergente cu cele vehiculate în literatură, despre Sartre, Barthes, Foucault, în domeniul filoasofiei.Levy –Strauss a deschis o indelungată polemică între structuraliști și existențialiști.Una dintre lucrările fundamentale ale sale este ” Mythologiques” în patru volume, o lucrare de referință și un exemplu de aplicare riguroasă a metodei propuse de autor.La finalizarea acestui studiu, el a fost ales, în 1973 membru al Academiei Franceze, fiind la ora actuală cel mai vârstnic academician din Franța și, probabil, din lume. Marile foruri academice, științifice și universitare din lume i-au acordat onoruri, astfel că enumerarea lor ar fi superfluă.Primul său demers important ,în cercetare, a fost aplicarea lingvisticii structurale la antropologie.El a pus bazele studiului relațiilor de rudenie pe grade, gradul secund ( unchi, nepoți, bunici, la fel corespondenții pe parte feminină) fiind considerat, pentru cunoașterea naturii relațiilor interumana, la fel de importante ca și primul grad. Al doilea demers de seamă a fost redescoperirea temelor comune ale diverselor mitologii, separarea componentei reale de ficțiune. A introdus noțiunea de „ mitemă”( mytheme).Ca metodă de lucru el a folosit și dialectica lui Hegel.( teză, antiteză, sinteză). Teoriile lui Levy Strauss în domeniul antropologiei au fost acceptate sau respinse în funcție de școlile și discipolii care le-au analizat, personalitățile invocate fiind Radcliffe-Brown, Emile Durkheim, Bronislaw Malinowski. Este vorba de modul de abordare al diverselor culturi, de rolul limbajului, scrierii, exprimării artistice, nivelului social, etc. Explicațiile lui Levy –Strauss au avut și au audiență pentru felul său accesibil de a se exprima ăn probleme complexe, astfel că unele lucrări au devenit chiar populare, pentru un public larg.( de ex. „Tropicele triste”).Interesul savantului a evoluat , de-a lungul vieții de kla marxism la psihanaliză, geologie, arheologie, lingvistică, pentru a se ancora în antropologie, unde a adus mari contribuții la studiul evoluției creierului uman, al gândirii , al cunoașterii. Un elogiu plin de admirație i-a adus Solomon Marcus, matematician , lingvist, om de litere, academician cunoscut la noi și peste hotare.( v. Idei în dialog, numărul din decembrie 2008). Cei doi savanți au colaborat în domeniul semioticii, Solomon Marcus fiind invitat în capitala Franței la diverse sesiuni științifice. Levy-Strauss realizează două deziderate greu de împlinit – edste nemuritor prin poziția sa la Academia Franceză și este centenar ca om născut la fel cu noi, din bărbat și femeie. Poate că studiul familiei l-a ajutat să ajungă la aceste înalte praguri.
Boris Marian
Ultima editare efectuata de catre Admin in 23.11.09 13:41, editata de 1 ori
STRAUSS[v=]
Levi
Claude
Dominique
Richard
Johann II
Johann I
Claude
Dominique
Richard
Johann II
Johann I
Ultima editare efectuata de catre Admin in 02.03.15 15:19, editata de 18 ori
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum