Evreii din Romania - forum de istorie si actualitate
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.
Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2
Scris de Admin 26.08.17 22:37

» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36

» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30

» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30

» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19

» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18

» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54

» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13

» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01

» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07


Lefter[v=]

In jos

Lefter[v=] Empty Re: Lefter[v=]

Mesaj Scris de Admin 18.03.12 13:46


Ion Bogdan Lefter, O oglindă purtată de-a lungul unui drum. Fotograme din postmodernitatea românească, Editura „Paralela 45", Piteşti, 2010

Cunoscutul critic şi universitar Ion Bogdan Lefter adună într-un tom masiv cronici de carte, profiluri de etapă, articole, dosare şi schiţe despre autori publicaţi în ultimele trei decenii în diferite reviste literare. Este o panoramă, un mozaic al generaţiilor 80 şi 90 puse într-o ordine logică şi scrise într-un stil alert şi captivant ce sugerează o „recapitulare" sau o schiţă a unei istorii a literaturii contemporane.....citeşte
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Re: Lefter[v=]

Mesaj Scris de Admin 22.09.11 8:12

Madalina Lefter cinta la televiziunea italiana in duet cu Olivia Newton-John
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Re: Lefter[v=]

Mesaj Scris de Admin 19.02.11 11:53

Actorul Cristian Lefter a primit 325 de dolari pentru interpretarea tânărului Cage
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Re: Lefter[v=]

Mesaj Scris de Admin 28.08.10 2:19

Ce citesti?

Lefter[v=] O_oglinda_purtata_ib_tn
O oglinda purtata de-a lungul...
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Ion Bogdan Lefter: Granite abolite, ierarhii persistente

Mesaj Scris de Admin 09.12.07 10:02

Ion Bogdan Lefter: "Granite abolite, ierarhii persistente"
Cel putin trei contexte teoretice trebuie avute in vedere in orice discutie despre raporturile dintre "cultura inalta" ("culta", "de elita") si "cultura populara" ("de consum", "joasa", "triviala" calificativul din spatiul germanic etc.): postmodernitatea, controlul mediatic al pietei si internetul.

La primul punct, exista deja o "vechime" considerabila: de cateva decenii bune, teoreticienii literaturii si ai artelor, sociologii si filosofii vorbesc despre tendinta postmodernitatii de a aboli granita dintre cele doua "culturi" si de a favoriza interferenta lor. Miscarea se produce in ambele sensuri. De o parte, profesionistii aflati in competitia pentru locurile de varf din ierarhiile creative ale epocii si in perspectiva ale istoriei artelor au iesit din izolarea lor in cercul stramt al limbajelor incifrate, incomprehensibile, fara initieri prealabile, si au inceput sa preia teme si retorici ale genurilor "populare": asa au aparut hibrizii postmodernitatii, altoiti cu structuri de tip thriller ori science fiction. Dar si invers: de partea cealalta, zona "de consum" a preluat si ea formule din zona elitara, considerata pana nu demult inaccesibila, daca nu chiar dispretuita pentru asta (fanii S.F. vorbeau despre cultura "inalta" ca despre "mainstream", in sens peiorativ!). Fenomenul poate fi constatat de pilda in valul filmelor si serialelor de televiziune care, de cel putin doua decenii incoace, folosesc intensiv simbolistici oculte, magice, ezoterice inserate in trame psihologice, politiste s.a.m.d. Exemple numeroase in proza romaneasca a perioadei: de la jocurile de-a science fiction-ul ale lui Mircea Nedelciu si de la investigatia criminalista din Femeia in rosu scrisa de acelasi, in colaborare cu tandemul Babeti-Mihaies, la erotismele explorate de Gheorghe Craciun in Pupa russa si la multiplele contaminari din nuvelele si din Orbitorul lui Mircea Cartarescu, venind pana la autori lansati mai de curand si care, cu ambitii de validare "inalta", se arata interesati foarte de "consumismul" sexual/pornografic ori de cel politico-jurnalistic.

Contextul al doilea e mai recent, desi primele studii despre enormul potential al mass-media dateaza din deceniul al saptelea al secolului trecut (Understanding Media si The Medium is the Message ale lui McLuhan au aparut in 1964 si 1967). Insa, abia din anii 90, de cand s-au raspandit televiziunea prin cablu si computerele personale, vorbim despre "societatea informatica", in care adica informatiile circula cu o viteza atat de mare incat poti afla aproape instantaneu orice se intampla oriunde in lume. Realitatea se desfasoara la televizor, "live", tot acolo se face si politica (eveniment de rascruce: "prima revolutie televizata in direct" caderea regimului comunist din Romania, in decembrie 1989), aparitia pe micul ecran asigura popularitate, prestigiu, putere. Odata puse la punct, mecanismele promovarii mediatice asigura si vizibilitatea anumitor produse culturale. Cele de buna calitate intra astfel in circuitele "de consum", in timp ce cacealmalele parcurg drumul invers: pornesc de jos (in toate sensurile) si urca spre zona marilor pretentii, visand la validari din partea elitelor artistice.

In sfarsit internetul, devenit abia de circa un deceniu, si el, un "mediu" cu adevarat raspandit, accesibil unui mare numar de utilizatori. Utilizatori, adica, virtualmente, autori. Virtualmente, in ambele sensuri: posibili producatori de texte, imagini etc.; si efectivi, dar in spatiul "virtual", pe paginile web gazduite de nodurile de retea. De unde abundentele teorii de ultima ora privitoare la "democratia" internetului, la noile tipuri de comunicare, la creativitatea "interactiva" si tot restul. Compune oricine ce vrea si se lanseaza ca autor pe site-uri, portaluri sau si mai simplu pe blog-uri proprii, jucarii individuale, vizitate sau nu, cu intentie sau din intamplare, de alti "internauti". In atare univers ilimitat, in care e loc pentru absolut toata lumea, de la artistii cei mai extraordinari la antitalentele patente, granitele dintre categorii, genuri, formule se mai evapora o data, permitandu-le tuturor veleitarilor sa se imagineze genii si smecherilor sa acumuleze notorietate.

Problema-cheie pe care o pun aceste evolutii e cea a valorii. Teoriile cele mai radicale ale postmodernitatii si ale retelei-latite-cat-lumea (ca sa dau o traducere mai colorata a secului www/world wide web) vorbesc despre abolirea ierarhiilor, despre "orizontalizarea" culturii, despre "randomizare" si alte asemenea minunatii. Ei bine, nu! Oricata "democratie" am visa, in arta capodopera e capodopera. Exista fireste nuante multiple si tipologii varii, opere de varf de atatea feluri, unele ermetice, pentru connaisseuri, altele simple in forma, pe intelesul tuturor, cel putin in aparenta; dar valoarea ramane valoare si ea diferentiaza operele, distribuindu-le in ierarhii nu dupa cat sunt ele de "inalte" sau de "populare", ci dupa calitate, oricat de greu ar fi ea de definit si de cuantificat.

Altfel, fireste ca metisajele vor prolifera pe mai departe, facand cele doua (sau mai multe?) "culturi" sa interfereze, sa se contamineze, sa se infrateasca, asa cum ii sta bine postmodernitatii si cum s-a mai intamplat de fapt si in alte epoci, mai apropiate ori mai indepartate, de cand se canta, se picteaza, se modeleaza si se nascocesc rime, cuvinte potrivite
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Pentru mine critica literara si culturala e o constructie de

Mesaj Scris de Admin 29.05.07 18:21

"Pentru mine critica literara si culturala e o constructie de epoca"
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Ion Bogdan LEFTER: Romania reformista in mici (mici?) exempl

Mesaj Scris de Admin 30.11.06 17:55

Ion Bogdan LEFTER: Romania reformista in mici (mici?) exemple
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Ion Bogdan LEFTER: Nimic fara energie

Mesaj Scris de Admin 23.11.06 18:25

Ion Bogdan LEFTER: Nimic fara energie

Toamna e inca blanda, dar iarna se apropie implacabila si in case e oricum nevoie de ceva caldura, asa incat descoperim iarasi cu totii, in prim-planul actualitatii romanesti, energia.
Si nu doar in legatura cu caldura. Ea, energia, face si desface: ii imbogateste pe unii (putini) si-i saraceste pe......


Ultima editare efectuata de catre in 29.05.07 18:24, editata de 1 ori
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Migratie si emigratie pentru populism?

Mesaj Scris de Admin 09.11.06 18:27

Ion Bogdan LEFTER: Migratie si emigratie pentru populism?
In perioadele pre-electorale, cum e si cea pe care o traversam acum - fie ca vom avea la primavara alegeri doar pentru europarlamentari, fie ca vor fi si anticipate pentru Parlament , politicienii redescopera principiile democratiei reprezentative
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Ion Bogdan LEFTER: Viata de print, viata de rege...

Mesaj Scris de Admin 26.10.06 12:19

Ion Bogdan LEFTER: Viata de print, viata de rege...
Cand ne gandim la o "viata de print" sau la o "viata de rege", ne inchipuim - putintel copilarosi, ca la varsta basmelor - numai minunatii: fast, onoruri, putere.


Ultima editare efectuata de catre in 29.05.07 18:23, editata de 1 ori
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Ion Bogdan Lefter: Romania in sondaje

Mesaj Scris de Admin 21.09.06 14:29

Ion Bogdan Lefter: Romania in sondaje
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Lefter avant la... Lefter

Mesaj Scris de Admin 04.04.06 20:17

Lefter avant la... Lefter

Andrei Terian

Inainte de a deveni ideo­logul furibund din ultimul deceniu, im­presar inflexibil al postmodernismului si apostol al co­rec­titudinii politice, Ion Bogdan Lef­ter a fost un critic serios si onest, care proba nu numai un in­con­tes­ta­bil simt al valorii, ci si o deschidere is­torica si ideologica spre productia literara a generatiilor anterioare. Cea mai consistenta dovada in acest sens o constituie tocmai recenta pu­bli­care a doua volume consacrate „ge­ne­ratiei a80“ (Flashback 1985 si Puzzle cu „noul val“), care dez­va­luie remarcabile aptitudini de istoric literar, precum si dis­po­ni­bi­li­tati de analist al campului poetic con­temporan.
Si totusi, oricate calitati si-ar eta­la, cele doua volume ale lui Ion Bog­dan Lefter par iremediabil limitate de o tripla cenzura. Primul dintre aces­te aspecte priveste pozitionarea cri­ticului in raport cu campul cer­ce­ta­rii: daca subiectivitatea constituie o conditie inerenta oricarui act cri­tic, in cazul de fata e mai mult decat evi­dent ca Ion Bogdan Lefter in­de­pli­neste, in egala masura, rolurile de ar­bitru si jucator, de judecator si parte activa in procesul afirmarii opt­­zecismului. Autorul pre­in­tam­pi­na insa din capul locului acuzatia de parti-pris, declarand franc ca Flash­back 1985 intentioneaza a fi „is­to­rie literara si, totodata, scriere pro­gra­matica (deopotriva, personala si colectiva)“. Din perspectiva acestei implicari asumate, fragmentele de evo­care sentimentala a atmosferei Ce­naclului de Luni (Flashback), jurnalul cenaclier si parodiile din Addenda isi diminueaza din su­pa­ra­to­rul aer mitizant ce li s-ar putea atri­bui, devenind simple in­gre­dien­te literare ale discursului critic. Sur­prin­zator este totusi ca nu atat Flash­­back-ul, sinteza solida ce func­tio­neaza ca trambulina in omo­lo­ga­rea generatiei, cat fragmentele foi­le­to­nistice din Addenda atesta valente propagandistice neconvingatoare. Si nu ma refer aici neaparat la con­tes­ta­rea „generatiei a60“, care a de­ve­nit intre timp calul de bataie al post­mo­dernismului autohton, ci, mai ales, la negarea programatica a noua­­­zecismului, care culmineaza cu mini­malizarea nedreapta a lui Cris­tian Popescu (Un poet fara noroc). Dar pe cat de intoleranta e Adden­da cu privire la existenta altor for­mu­le poetice (in sincronie sau in diacronie), pe atat de convingator se dovedeste Flashback-ul in iden­ti­fi­carea filiatiilor poetice ale opt­ze­cis­mu­lui, pe care autorul cartii il ca­li­fi­ca - cu toate riscurile ce decurg din aceas­ta formula - drept „generatie sin­tetica“.
O alta borna provine din de­ca­la­jul temporal instaurat intre scrierea pri­mei carti si publicarea ei. Con­form marturiei criticului, Flashback 1985 a fost finisat la mijlocul de­ce­niu­lui noua, insa autorul nu ne mai spu­ne daca, exceptand unele adau­gari sau eliminari de capitole, prima va­rianta a textului a mai suportat, intre timp, si alte modificari. Ori­cum, faptul in sine are o relevanta re­dusa, caci, oricare i-ar fi fost pre­is­to­ria, volumul va fi evaluat ine­vi­ta­bil, prin raportare la orizontul ac­tual de asteptare. Din aceasta pers­pec­tiva, un impediment con­si­de­ra­bil il constituie caracterul partial al investigatiei: cartea se opreste la un prag temporal destul de jos, avand in vedere ca, la jumatatea de­ce­niu­lui noua, unii dintre cei 26 de poeti catalogati in Flashback nu de­bu­ta­se­ra inca in volum, pe cand altii au mai publicat de atunci incoace zeci de carti. Si totusi, imaginea de an­sam­blu este si astazi plauzibila. De pil­da, cele patru „varfuri“ pe care a mizat Ion Bogdan Lefter (Car­ta­rescu, Musina, Stoiciu si Romosan - ul­timul, cu un oarecare handicap cau­zat de prematura abstinenta poe­tica) se mentin inca in top. (Even­tual, ar mai putea fi adaugati acestei liste Mariana Marin, Ion Muresan si Marta Petreu.) Tot astfel, multe din caracterizarile criticului raman si acum in picioare, in ciuda esan­tioa­ne­lor reduse care au stat la baza for­mu­larii lor. Dau un singur exemplu: „Se vede ca Musina rastoarna de­mon­strativ imaginea inalta, pura, ocul­ta a poeziei. s...t are ne­voie de contactul direct cu obiectele, de seva existentei concrete. Poezie este si in (sau mai ales in) detaliile mai putin roz ale zilelor: trebuie doar cautata acolo si scoasa la su­pra­fata, proaspata, vie, noua.“
Ultimul obstacol se refera la de­fa­­zajul de receptare a optzecismului: in ultimele doua decenii, poetii au mai publicat, nu-i vorba, dar nici critica n-a stat degeaba. Astfel incat, in fata unui cititor care cunoaste deja cartile lui Radu G. Teposu sau Mircea Cartarescu, pentru a nu mai vorbi de numeroasele studii si cro­nici aparute intre timp, Flashback-ul pare sa aiba un handicap major. Dar, cu toate ca a zacut doua decenii in sertar, cartea aduce in favoarea sa doua argumente solide. Pe de o parte, e vorba de imensul material do­cumentar pe care il aduna intre copertele sale - indeosebi, articole de presa care au fost ignorate de majoritatea exegetilor perioadei. Chiar daca se mai rataceste uneori prin digresiuni fastidioase, cum ar fi acelea despre conceptul de ge­ne­ra­tie, Ion Bogdan Letfer are meritul de a prezenta intr-o maniera aproa­pe exhaustiva geneza noii directii poe­tice. Pe de alta parte, criticul ci­teste scrierile congenerilor sai cu un ochi (inca) genuin, nepervertit de poncifele ce trec astazi drept litera de lege in configuratia opt­ze­cis­mu­lui. De pilda, comentand asa-zisa „ade­renta la real“ a „poeziei noi“, autorul observa pe buna dreptate: „In sensul in care ideea a fost vehiculata, ea defineste - totusi - doar o parte a poetilor in cauza si - daca analizam situatia riguros - nici macar pe aceia.“ Tot astfel, criticul reactioneaza pertinent impotriva tentativelor de a reduce poezia ge­ne­ra­tiei sale la o falsa unitate fara fi­suri, insistand asupra pluralitatii con­flictuale existente in cadrul para­dig­mei.
Flashback 1985 si, intr-o anu­mi­ta masura, Addenda arata o alta ipos­taza a ideologului optzecist: ace­ea a unui Lefter avant la... Lefter, a unui critic care poate (putea?) sa co­men­teze poezia cu rezultate ex­ce­len­te.

http://www.cuvantul.ro/articol/?artID=11
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Lefter[v=]

Mesaj Scris de Admin 20.03.06 19:21

Lefter[v=] ZIon BogdanLefter[v=] ZCristianLefter[v=] ZMadalina


Ultima editare efectuata de catre Admin in 18.03.12 13:56, editata de 7 ori
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Lefter[v=] Empty Re: Lefter[v=]

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum