Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
Lefter[v=]
Pagina 1 din 1
Re: Lefter[v=]
Ion Bogdan Lefter, O oglindă purtată de-a lungul unui drum. Fotograme din postmodernitatea românească, Editura „Paralela 45", Piteşti, 2010
Cunoscutul critic şi universitar Ion Bogdan Lefter adună într-un tom masiv cronici de carte, profiluri de etapă, articole, dosare şi schiţe despre autori publicaţi în ultimele trei decenii în diferite reviste literare. Este o panoramă, un mozaic al generaţiilor 80 şi 90 puse într-o ordine logică şi scrise într-un stil alert şi captivant ce sugerează o „recapitulare" sau o schiţă a unei istorii a literaturii contemporane.....citeşte
Ion Bogdan Lefter: Granite abolite, ierarhii persistente
Ion Bogdan Lefter: "Granite abolite, ierarhii persistente"
Cel putin trei contexte teoretice trebuie avute in vedere in orice discutie despre raporturile dintre "cultura inalta" ("culta", "de elita") si "cultura populara" ("de consum", "joasa", "triviala" calificativul din spatiul germanic etc.): postmodernitatea, controlul mediatic al pietei si internetul.
La primul punct, exista deja o "vechime" considerabila: de cateva decenii bune, teoreticienii literaturii si ai artelor, sociologii si filosofii vorbesc despre tendinta postmodernitatii de a aboli granita dintre cele doua "culturi" si de a favoriza interferenta lor. Miscarea se produce in ambele sensuri. De o parte, profesionistii aflati in competitia pentru locurile de varf din ierarhiile creative ale epocii si in perspectiva ale istoriei artelor au iesit din izolarea lor in cercul stramt al limbajelor incifrate, incomprehensibile, fara initieri prealabile, si au inceput sa preia teme si retorici ale genurilor "populare": asa au aparut hibrizii postmodernitatii, altoiti cu structuri de tip thriller ori science fiction. Dar si invers: de partea cealalta, zona "de consum" a preluat si ea formule din zona elitara, considerata pana nu demult inaccesibila, daca nu chiar dispretuita pentru asta (fanii S.F. vorbeau despre cultura "inalta" ca despre "mainstream", in sens peiorativ!). Fenomenul poate fi constatat de pilda in valul filmelor si serialelor de televiziune care, de cel putin doua decenii incoace, folosesc intensiv simbolistici oculte, magice, ezoterice inserate in trame psihologice, politiste s.a.m.d. Exemple numeroase in proza romaneasca a perioadei: de la jocurile de-a science fiction-ul ale lui Mircea Nedelciu si de la investigatia criminalista din Femeia in rosu scrisa de acelasi, in colaborare cu tandemul Babeti-Mihaies, la erotismele explorate de Gheorghe Craciun in Pupa russa si la multiplele contaminari din nuvelele si din Orbitorul lui Mircea Cartarescu, venind pana la autori lansati mai de curand si care, cu ambitii de validare "inalta", se arata interesati foarte de "consumismul" sexual/pornografic ori de cel politico-jurnalistic.
Contextul al doilea e mai recent, desi primele studii despre enormul potential al mass-media dateaza din deceniul al saptelea al secolului trecut (Understanding Media si The Medium is the Message ale lui McLuhan au aparut in 1964 si 1967). Insa, abia din anii 90, de cand s-au raspandit televiziunea prin cablu si computerele personale, vorbim despre "societatea informatica", in care adica informatiile circula cu o viteza atat de mare incat poti afla aproape instantaneu orice se intampla oriunde in lume. Realitatea se desfasoara la televizor, "live", tot acolo se face si politica (eveniment de rascruce: "prima revolutie televizata in direct" caderea regimului comunist din Romania, in decembrie 1989), aparitia pe micul ecran asigura popularitate, prestigiu, putere. Odata puse la punct, mecanismele promovarii mediatice asigura si vizibilitatea anumitor produse culturale. Cele de buna calitate intra astfel in circuitele "de consum", in timp ce cacealmalele parcurg drumul invers: pornesc de jos (in toate sensurile) si urca spre zona marilor pretentii, visand la validari din partea elitelor artistice.
In sfarsit internetul, devenit abia de circa un deceniu, si el, un "mediu" cu adevarat raspandit, accesibil unui mare numar de utilizatori. Utilizatori, adica, virtualmente, autori. Virtualmente, in ambele sensuri: posibili producatori de texte, imagini etc.; si efectivi, dar in spatiul "virtual", pe paginile web gazduite de nodurile de retea. De unde abundentele teorii de ultima ora privitoare la "democratia" internetului, la noile tipuri de comunicare, la creativitatea "interactiva" si tot restul. Compune oricine ce vrea si se lanseaza ca autor pe site-uri, portaluri sau si mai simplu pe blog-uri proprii, jucarii individuale, vizitate sau nu, cu intentie sau din intamplare, de alti "internauti". In atare univers ilimitat, in care e loc pentru absolut toata lumea, de la artistii cei mai extraordinari la antitalentele patente, granitele dintre categorii, genuri, formule se mai evapora o data, permitandu-le tuturor veleitarilor sa se imagineze genii si smecherilor sa acumuleze notorietate.
Problema-cheie pe care o pun aceste evolutii e cea a valorii. Teoriile cele mai radicale ale postmodernitatii si ale retelei-latite-cat-lumea (ca sa dau o traducere mai colorata a secului www/world wide web) vorbesc despre abolirea ierarhiilor, despre "orizontalizarea" culturii, despre "randomizare" si alte asemenea minunatii. Ei bine, nu! Oricata "democratie" am visa, in arta capodopera e capodopera. Exista fireste nuante multiple si tipologii varii, opere de varf de atatea feluri, unele ermetice, pentru connaisseuri, altele simple in forma, pe intelesul tuturor, cel putin in aparenta; dar valoarea ramane valoare si ea diferentiaza operele, distribuindu-le in ierarhii nu dupa cat sunt ele de "inalte" sau de "populare", ci dupa calitate, oricat de greu ar fi ea de definit si de cuantificat.
Altfel, fireste ca metisajele vor prolifera pe mai departe, facand cele doua (sau mai multe?) "culturi" sa interfereze, sa se contamineze, sa se infrateasca, asa cum ii sta bine postmodernitatii si cum s-a mai intamplat de fapt si in alte epoci, mai apropiate ori mai indepartate, de cand se canta, se picteaza, se modeleaza si se nascocesc rime, cuvinte potrivite
Cel putin trei contexte teoretice trebuie avute in vedere in orice discutie despre raporturile dintre "cultura inalta" ("culta", "de elita") si "cultura populara" ("de consum", "joasa", "triviala" calificativul din spatiul germanic etc.): postmodernitatea, controlul mediatic al pietei si internetul.
La primul punct, exista deja o "vechime" considerabila: de cateva decenii bune, teoreticienii literaturii si ai artelor, sociologii si filosofii vorbesc despre tendinta postmodernitatii de a aboli granita dintre cele doua "culturi" si de a favoriza interferenta lor. Miscarea se produce in ambele sensuri. De o parte, profesionistii aflati in competitia pentru locurile de varf din ierarhiile creative ale epocii si in perspectiva ale istoriei artelor au iesit din izolarea lor in cercul stramt al limbajelor incifrate, incomprehensibile, fara initieri prealabile, si au inceput sa preia teme si retorici ale genurilor "populare": asa au aparut hibrizii postmodernitatii, altoiti cu structuri de tip thriller ori science fiction. Dar si invers: de partea cealalta, zona "de consum" a preluat si ea formule din zona elitara, considerata pana nu demult inaccesibila, daca nu chiar dispretuita pentru asta (fanii S.F. vorbeau despre cultura "inalta" ca despre "mainstream", in sens peiorativ!). Fenomenul poate fi constatat de pilda in valul filmelor si serialelor de televiziune care, de cel putin doua decenii incoace, folosesc intensiv simbolistici oculte, magice, ezoterice inserate in trame psihologice, politiste s.a.m.d. Exemple numeroase in proza romaneasca a perioadei: de la jocurile de-a science fiction-ul ale lui Mircea Nedelciu si de la investigatia criminalista din Femeia in rosu scrisa de acelasi, in colaborare cu tandemul Babeti-Mihaies, la erotismele explorate de Gheorghe Craciun in Pupa russa si la multiplele contaminari din nuvelele si din Orbitorul lui Mircea Cartarescu, venind pana la autori lansati mai de curand si care, cu ambitii de validare "inalta", se arata interesati foarte de "consumismul" sexual/pornografic ori de cel politico-jurnalistic.
Contextul al doilea e mai recent, desi primele studii despre enormul potential al mass-media dateaza din deceniul al saptelea al secolului trecut (Understanding Media si The Medium is the Message ale lui McLuhan au aparut in 1964 si 1967). Insa, abia din anii 90, de cand s-au raspandit televiziunea prin cablu si computerele personale, vorbim despre "societatea informatica", in care adica informatiile circula cu o viteza atat de mare incat poti afla aproape instantaneu orice se intampla oriunde in lume. Realitatea se desfasoara la televizor, "live", tot acolo se face si politica (eveniment de rascruce: "prima revolutie televizata in direct" caderea regimului comunist din Romania, in decembrie 1989), aparitia pe micul ecran asigura popularitate, prestigiu, putere. Odata puse la punct, mecanismele promovarii mediatice asigura si vizibilitatea anumitor produse culturale. Cele de buna calitate intra astfel in circuitele "de consum", in timp ce cacealmalele parcurg drumul invers: pornesc de jos (in toate sensurile) si urca spre zona marilor pretentii, visand la validari din partea elitelor artistice.
In sfarsit internetul, devenit abia de circa un deceniu, si el, un "mediu" cu adevarat raspandit, accesibil unui mare numar de utilizatori. Utilizatori, adica, virtualmente, autori. Virtualmente, in ambele sensuri: posibili producatori de texte, imagini etc.; si efectivi, dar in spatiul "virtual", pe paginile web gazduite de nodurile de retea. De unde abundentele teorii de ultima ora privitoare la "democratia" internetului, la noile tipuri de comunicare, la creativitatea "interactiva" si tot restul. Compune oricine ce vrea si se lanseaza ca autor pe site-uri, portaluri sau si mai simplu pe blog-uri proprii, jucarii individuale, vizitate sau nu, cu intentie sau din intamplare, de alti "internauti". In atare univers ilimitat, in care e loc pentru absolut toata lumea, de la artistii cei mai extraordinari la antitalentele patente, granitele dintre categorii, genuri, formule se mai evapora o data, permitandu-le tuturor veleitarilor sa se imagineze genii si smecherilor sa acumuleze notorietate.
Problema-cheie pe care o pun aceste evolutii e cea a valorii. Teoriile cele mai radicale ale postmodernitatii si ale retelei-latite-cat-lumea (ca sa dau o traducere mai colorata a secului www/world wide web) vorbesc despre abolirea ierarhiilor, despre "orizontalizarea" culturii, despre "randomizare" si alte asemenea minunatii. Ei bine, nu! Oricata "democratie" am visa, in arta capodopera e capodopera. Exista fireste nuante multiple si tipologii varii, opere de varf de atatea feluri, unele ermetice, pentru connaisseuri, altele simple in forma, pe intelesul tuturor, cel putin in aparenta; dar valoarea ramane valoare si ea diferentiaza operele, distribuindu-le in ierarhii nu dupa cat sunt ele de "inalte" sau de "populare", ci dupa calitate, oricat de greu ar fi ea de definit si de cuantificat.
Altfel, fireste ca metisajele vor prolifera pe mai departe, facand cele doua (sau mai multe?) "culturi" sa interfereze, sa se contamineze, sa se infrateasca, asa cum ii sta bine postmodernitatii si cum s-a mai intamplat de fapt si in alte epoci, mai apropiate ori mai indepartate, de cand se canta, se picteaza, se modeleaza si se nascocesc rime, cuvinte potrivite
Pentru mine critica literara si culturala e o constructie de
"Pentru mine critica literara si culturala e o constructie de epoca"
Ion Bogdan LEFTER: Romania reformista in mici (mici?) exempl
Ion Bogdan LEFTER: Romania reformista in mici (mici?) exemple
Ion Bogdan LEFTER: Nimic fara energie
Ion Bogdan LEFTER: Nimic fara energie
Toamna e inca blanda, dar iarna se apropie implacabila si in case e oricum nevoie de ceva caldura, asa incat descoperim iarasi cu totii, in prim-planul actualitatii romanesti, energia.
Si nu doar in legatura cu caldura. Ea, energia, face si desface: ii imbogateste pe unii (putini) si-i saraceste pe......
Toamna e inca blanda, dar iarna se apropie implacabila si in case e oricum nevoie de ceva caldura, asa incat descoperim iarasi cu totii, in prim-planul actualitatii romanesti, energia.
Si nu doar in legatura cu caldura. Ea, energia, face si desface: ii imbogateste pe unii (putini) si-i saraceste pe......
Ultima editare efectuata de catre in 29.05.07 18:24, editata de 1 ori
Migratie si emigratie pentru populism?
Ion Bogdan LEFTER: Migratie si emigratie pentru populism?
In perioadele pre-electorale, cum e si cea pe care o traversam acum - fie ca vom avea la primavara alegeri doar pentru europarlamentari, fie ca vor fi si anticipate pentru Parlament , politicienii redescopera principiile democratiei reprezentativeIon Bogdan LEFTER: Viata de print, viata de rege...
Ion Bogdan LEFTER: Viata de print, viata de rege...
Cand ne gandim la o "viata de print" sau la o "viata de rege", ne inchipuim - putintel copilarosi, ca la varsta basmelor - numai minunatii: fast, onoruri, putere. Ultima editare efectuata de catre in 29.05.07 18:23, editata de 1 ori
Lefter avant la... Lefter
Lefter avant la... Lefter
Andrei Terian
Inainte de a deveni ideologul furibund din ultimul deceniu, impresar inflexibil al postmodernismului si apostol al corectitudinii politice, Ion Bogdan Lefter a fost un critic serios si onest, care proba nu numai un incontestabil simt al valorii, ci si o deschidere istorica si ideologica spre productia literara a generatiilor anterioare. Cea mai consistenta dovada in acest sens o constituie tocmai recenta publicare a doua volume consacrate „generatiei a80“ (Flashback 1985 si Puzzle cu „noul val“), care dezvaluie remarcabile aptitudini de istoric literar, precum si disponibilitati de analist al campului poetic contemporan.
Si totusi, oricate calitati si-ar etala, cele doua volume ale lui Ion Bogdan Lefter par iremediabil limitate de o tripla cenzura. Primul dintre aceste aspecte priveste pozitionarea criticului in raport cu campul cercetarii: daca subiectivitatea constituie o conditie inerenta oricarui act critic, in cazul de fata e mai mult decat evident ca Ion Bogdan Lefter indeplineste, in egala masura, rolurile de arbitru si jucator, de judecator si parte activa in procesul afirmarii optzecismului. Autorul preintampina insa din capul locului acuzatia de parti-pris, declarand franc ca Flashback 1985 intentioneaza a fi „istorie literara si, totodata, scriere programatica (deopotriva, personala si colectiva)“. Din perspectiva acestei implicari asumate, fragmentele de evocare sentimentala a atmosferei Cenaclului de Luni (Flashback), jurnalul cenaclier si parodiile din Addenda isi diminueaza din suparatorul aer mitizant ce li s-ar putea atribui, devenind simple ingrediente literare ale discursului critic. Surprinzator este totusi ca nu atat Flashback-ul, sinteza solida ce functioneaza ca trambulina in omologarea generatiei, cat fragmentele foiletonistice din Addenda atesta valente propagandistice neconvingatoare. Si nu ma refer aici neaparat la contestarea „generatiei a60“, care a devenit intre timp calul de bataie al postmodernismului autohton, ci, mai ales, la negarea programatica a nouazecismului, care culmineaza cu minimalizarea nedreapta a lui Cristian Popescu (Un poet fara noroc). Dar pe cat de intoleranta e Addenda cu privire la existenta altor formule poetice (in sincronie sau in diacronie), pe atat de convingator se dovedeste Flashback-ul in identificarea filiatiilor poetice ale optzecismului, pe care autorul cartii il califica - cu toate riscurile ce decurg din aceasta formula - drept „generatie sintetica“.
O alta borna provine din decalajul temporal instaurat intre scrierea primei carti si publicarea ei. Conform marturiei criticului, Flashback 1985 a fost finisat la mijlocul deceniului noua, insa autorul nu ne mai spune daca, exceptand unele adaugari sau eliminari de capitole, prima varianta a textului a mai suportat, intre timp, si alte modificari. Oricum, faptul in sine are o relevanta redusa, caci, oricare i-ar fi fost preistoria, volumul va fi evaluat inevitabil, prin raportare la orizontul actual de asteptare. Din aceasta perspectiva, un impediment considerabil il constituie caracterul partial al investigatiei: cartea se opreste la un prag temporal destul de jos, avand in vedere ca, la jumatatea deceniului noua, unii dintre cei 26 de poeti catalogati in Flashback nu debutasera inca in volum, pe cand altii au mai publicat de atunci incoace zeci de carti. Si totusi, imaginea de ansamblu este si astazi plauzibila. De pilda, cele patru „varfuri“ pe care a mizat Ion Bogdan Lefter (Cartarescu, Musina, Stoiciu si Romosan - ultimul, cu un oarecare handicap cauzat de prematura abstinenta poetica) se mentin inca in top. (Eventual, ar mai putea fi adaugati acestei liste Mariana Marin, Ion Muresan si Marta Petreu.) Tot astfel, multe din caracterizarile criticului raman si acum in picioare, in ciuda esantioanelor reduse care au stat la baza formularii lor. Dau un singur exemplu: „Se vede ca Musina rastoarna demonstrativ imaginea inalta, pura, oculta a poeziei. s...t are nevoie de contactul direct cu obiectele, de seva existentei concrete. Poezie este si in (sau mai ales in) detaliile mai putin roz ale zilelor: trebuie doar cautata acolo si scoasa la suprafata, proaspata, vie, noua.“
Ultimul obstacol se refera la defazajul de receptare a optzecismului: in ultimele doua decenii, poetii au mai publicat, nu-i vorba, dar nici critica n-a stat degeaba. Astfel incat, in fata unui cititor care cunoaste deja cartile lui Radu G. Teposu sau Mircea Cartarescu, pentru a nu mai vorbi de numeroasele studii si cronici aparute intre timp, Flashback-ul pare sa aiba un handicap major. Dar, cu toate ca a zacut doua decenii in sertar, cartea aduce in favoarea sa doua argumente solide. Pe de o parte, e vorba de imensul material documentar pe care il aduna intre copertele sale - indeosebi, articole de presa care au fost ignorate de majoritatea exegetilor perioadei. Chiar daca se mai rataceste uneori prin digresiuni fastidioase, cum ar fi acelea despre conceptul de generatie, Ion Bogdan Letfer are meritul de a prezenta intr-o maniera aproape exhaustiva geneza noii directii poetice. Pe de alta parte, criticul citeste scrierile congenerilor sai cu un ochi (inca) genuin, nepervertit de poncifele ce trec astazi drept litera de lege in configuratia optzecismului. De pilda, comentand asa-zisa „aderenta la real“ a „poeziei noi“, autorul observa pe buna dreptate: „In sensul in care ideea a fost vehiculata, ea defineste - totusi - doar o parte a poetilor in cauza si - daca analizam situatia riguros - nici macar pe aceia.“ Tot astfel, criticul reactioneaza pertinent impotriva tentativelor de a reduce poezia generatiei sale la o falsa unitate fara fisuri, insistand asupra pluralitatii conflictuale existente in cadrul paradigmei.
Flashback 1985 si, intr-o anumita masura, Addenda arata o alta ipostaza a ideologului optzecist: aceea a unui Lefter avant la... Lefter, a unui critic care poate (putea?) sa comenteze poezia cu rezultate excelente.
http://www.cuvantul.ro/articol/?artID=11
Lefter[v=]
Ion BogdanCristianMadalina
Ultima editare efectuata de catre Admin in 18.03.12 13:56, editata de 7 ori
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum