Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
Weinberger[V=]
Pagina 1 din 2
Pagina 1 din 2 • 1, 2
Re: Weinberger[V=]
http://www.romanialibera.ro/cultura/cultura-urbana/ag-weinberger--la-50-de-ani-390768
Re: Weinberger[V=]
A.G. WEINBERGER - "Trăiesc decent şi demn"
Da, trăiesc, şi n-o duc chiar rău. Continuu seria Gringo, cea a concertelor solo, care, spre mirarea mea, ia amploare. Fusese un proiect conceput pentru locaţii mici, cluburi în care încap câteva zeci de oameni, dar iată că vin dintr-un turneu care s-a încheiat la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, cu sala arhiplină: peste cinci sute de locuri.
Citeste tot articolul
Da, trăiesc, şi n-o duc chiar rău. Continuu seria Gringo, cea a concertelor solo, care, spre mirarea mea, ia amploare. Fusese un proiect conceput pentru locaţii mici, cluburi în care încap câteva zeci de oameni, dar iată că vin dintr-un turneu care s-a încheiat la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, cu sala arhiplină: peste cinci sute de locuri.
Citeste tot articolul
Re: Weinberger[V=]
http://www.mediafax.ro/life-inedit/reportaj-cantaretul-de-blues-ag-weinberger-un-gringo-de-romania-13086224
Re: Weinberger[V=]
http://www.formula-as.ro/2014/1102/ce-mai-face-86/a-g-weinberger-sunt-un-om-din-viitor-care-canta-muzica-trecutului-pentru-prezent-17295
Re: Weinberger[V=]
Creatorul scutului antiracheta
http://www.gazetademaramures.ro/fullnews.php?ID=3765
A murit Caspar Weinberger (88 de ani), fost ministru al Apararii in vremea lui Ronald Reagan, supranumit parintele Razboiului Galaxiilor. Nu al filmului lui Steven Spielberg, ci al proiectului privind scutul antirachete care avea sa faca SUA invulnerabile in fata unui eventual atac al rachetelor sovietice, noteaza El Mundo, citat de Rompres. La doua decenii dupa lansarea ideii, antirachetele SUA sunt capabile doar sa detecteze rachetele care intra in atmosfera, dar numai atunci cand comandantii sistemelor de aparare stiu pe unde va intra agresorul si la ce ora. Dar nu conteaza. Razboiul, sau Initiativa de Aparare Strategica (cum era numit in jargonul Pentagonului), a fost ridicat de dreapta americana la rang de program-vedeta, dand fiori URSS. Adevarul este ca Moscova si-a dat seama ca nu va avea niciodata resursele financiare pentru a construi un sistem antirachete bazat pe sateliti, asemeni celui preconizat de SUA. Au trecut insa 20 de ani, iar SUA nu au fost capabile sa-l construiasca, dar nici URSS nu mai exista. Weinberger a fost o figura-cheie a politicii SUA in timpul Razboiului Rece. A ajuns insa la Pentagon din intamplare, avand in vedere ca in timpul Administratiilor Nixon si Ford el a fost director al Comisiei Federale de Comert (un fel de tribunal de aparare a competentelor in SUA) din cadrul Biroului de Gestiune si Buget (organism al Casei Albe ce coordoneaza toate agentiile guvernului) si ministru al Sanatatii. Argumente pro si contra Reagan l-a propus in aceasta functie din doua motive. In primul rand pentru devotamentul sau fata de tezele prezidentiale, potrivit carora URSS era un pericol pentru SUA. De fapt, Reagan si Weinberger au fost colaboratori apropiati inca din anii `60, cand acesta fusese ales guvernator al Californiei. Dar ministrul Apararii era mai dur chiar decat presedintele. Cum a dovedit refuzul sau de a crede ca eforturile de dezarmare ale URSS erau adevarate? Afirmatia sa, de-acum celebra, „nu cred ca trebuie sa gandim ca Uniunea Sovietica s-a schimbat doar pentru ca Gorbaciov poarta pantofi Gucci si, uneori, zambeste”, i-a grabit plecarea din Administratie, in 1987. Al doilea motiv a fost capacitatea lui Weinberger de a reduce cheltuielile, un lucru foarte necesar intr-o institutie precum Departamentul de Aparare al SUA, care are pe mana un buget mai mare decat PIB-ul majoritatii tarilor lumii si in care functionarii erau obisnuiti sa traga cu „praful de pusca al regelui”, altfel spus cu banii contribubililor. De fapt, una din primele masuri ale lui Weinberger ca ministru al Apararii a fost sa solicite un audit care a dezvaluit ca Pentagonul platea 500 de dolari pentru un bec care costa de fapt 1 dolar.Weinberger nu a dirijat doar reinarmarea SUA, ci a intrat in forta si in politica externa. El a fost cel care l-a convins pe Reagan sa sprijine Marea Britanie in razboiul Malvinelor impotriva Argentinei. Dupa iesirea din politica, Weinberger a fost numit Cavaler al Imperiului Britanic de regina Elizabeta a II-a. Cand presa l-a intrebat care a fost motivul, a raspuns simplu: „habar n-am”. Cine a avut urechi a auzit.
Cariera cu conotatii infractionale
Cariera lui Caspar Weinberger a fost presarata si cu unele conotatii infractionale. El nu a avut inconveniente sa vanda arme unui stat terorist (Iran) si sa deturneze fonduri pentru fortele Contra, sinistra gherila anticomunista din Nicaragua. I s-a intentat un proces in 1992, insa cu cateva zile inainte de a fi judecat, George Bush-tatal, care tocmai pierduse alegerile in fata lui Bill Clinton, l-a iertat. Nu a fost o simpla favoare, au comentat unii, spunand ca exista posibilitate ca, odata inceput procesul, Weinberger sa faca dezvaluiri care l-ar fi adus pe tatal actualului presedinte pe banca acuzatilor. Un sfarsit trist pentru un militant al Razboiului Rece, care si-a petrecut ultimul deceniu din viata lansand avertismente apocaliptice ce aveau sa se abata asupra SUA, din paginile revistei financiare Forbes, al carui editor a fost din 1990.
El Mundo
Cariera cu conotatii infractionale
Cariera lui Caspar Weinberger a fost presarata si cu unele conotatii infractionale. El nu a avut inconveniente sa vanda arme unui stat terorist (Iran) si sa deturneze fonduri pentru fortele Contra, sinistra gherila anticomunista din Nicaragua. I s-a intentat un proces in 1992, insa cu cateva zile inainte de a fi judecat, George Bush-tatal, care tocmai pierduse alegerile in fata lui Bill Clinton, l-a iertat. Nu a fost o simpla favoare, au comentat unii, spunand ca exista posibilitate ca, odata inceput procesul, Weinberger sa faca dezvaluiri care l-ar fi adus pe tatal actualului presedinte pe banca acuzatilor. Un sfarsit trist pentru un militant al Razboiului Rece, care si-a petrecut ultimul deceniu din viata lansand avertismente apocaliptice ce aveau sa se abata asupra SUA, din paginile revistei financiare Forbes, al carui editor a fost din 1990.
El Mundo
http://www.gazetademaramures.ro/fullnews.php?ID=3765
A.G. Weinberger, în deschidere la concertul Al Di Meola
A.G. Weinberger, în deschidere la concertul Al Di Meola
AG Weinberger organizează Budapest-Bucharest Guitar Summit
AG Weinberger organizează Budapest-Bucharest Guitar Summit
Re: Weinberger[V=]
Interviu cu un rabin centenar (II)
Preambul: Moshe Carmilly-Weinberger s-a născut în februarie 1908 la Budapesta, copilăria şi-a petrecut-o la Vaşcău, a urmat Ieşiva la Satu Mare şi apoi Institutul Rabinic din Budapesta. Între 1934 –1944 a fost rabinul comunităţii neologe din Cluj. A trecut graniţa de la Feleacu într-o noapte din preajma instalării ghetoului din Cluj (mai 1944). A stat un timp la Bucureşti şi apoi s-a îndreptat spre Palestina. A fost profesor de liceu în Israel, apoi funcţionar la Ambasada israeliană din Budapesta şi, în final, profesor emerit la Yeshiva University din New York. A publicat numeroase lucrări ştiinţifice în domeniul studiilor iudaice şi câteva cărţi despre istoria evreilor din Cluj şi din Transilvania. În 1990 a iniţiat înfiinţarea Institutului de Iudaistică şi Istoria Evreilor din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, institut care-i poartă numele. De 19 ani patronează conferinţele internaţionale de iudaistică din Cluj, pe care de câteva ori le-a onorat cu prezenţa. În octombrie 2007 Moshe Carmilly-Weinberger a participat la Conferinţa Internaţională de Iudaistică unde şi-a lansat cartea autobiografică On three Continents – povestea unui secol de viaţă şi a fost sărbătorit cu prilejul împlinirii vârstei de 100 de ani. Cu aceeaşi ocazie mi-a acordat şi un interviu. Nu era prima noastră întâlnire. Cu câţiva ani în urmă îmi evocase, pentru un film portret, figura lui Antal Márk - legendarul profesor de matematică şi directorul Liceului Evreiesc din Cluj (1920 – 1927; 1940 – 1942). Am stat faţă în faţă cu acest domn venerabil, în camera de protocol a hotelului unde era cazat. Obrajii neridaţi, de culoarea fildeşului, privirea directă şi mintea limpede nu-i trădau vârsta. Doar spinarea încovoiată şi mâinile uscate, de culoarea răşinii, vădeau trecerea celor 100 de ani. Am discutat peste o jumătate de oră, după care Moshe Carmilly-Weinberger s-a retras; îl obosise convorbirea. Unele întrebări şi-au găsit răspuns, altele au rămas în suspensie, dar sper că din discuţia noastră se pot reconstitui câteva secvenţe ale vieţii comunităţii evreieşti clujene, spulberată de Holocaust.
Continuarea interviului din numărul trecut
Andrea Ghiţă: În aceeaşi perioadă a anilor 1930, sau chiar mai devreme, a început mişcarea sionistă din Transilvania.
Moshe Carmilly-Weinberger : Mişcarea sionistă a început din 1918.
A.G. Cum v-aţi raportat Dumneavoastră şi comunitatea evreiască la această mişcare ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Organizaţia sionistă era deasupra comunităţii, membri ei puteau fi atât neologi cât şi ortodocşi, important era să sprijine mişcarea sionistă. Începând din 1918, la Cluj exista o mişcare sionistă foarte puternică. Întrunirile se ţineau la cinematograful Urania. Deşi rabinii ortodocşi nu sprijineau sionismul, rabinul Moşe Şmuel Galsner a fost un rabin de excepţie, un sionist de excepţie. Ţin minte a ţinut o prelegere la Asociaţia meseriaşilor, declanşând nemulţumirea evreilor ortodocşi, dar lui nu-i păsa pentru că ştia că mişcarea sionistă avea să creeze statul evreu.
A.G.: Am citit în cartea dumneavoastră că şi Zeev Jabotinsky a fost la Cluj. Îmi povestiţi cum a fost ?
Moshe Carmilly-Weinberger: A ţinut o cuvântare la Palatul Bánffy. De fapt, în cinematograful din curtea Palatului Bánffy. Era o vreme ploioasă...Jabotinsky stătea în faţa ecranului, îmbrăcat într-o pelerină de ploaie şi cu un baston în mână. Pe ecran era atârnată o hartă. A ridicat bastonul şi a indicat către Moscova, Berlin şi către sud spre Atena şi Bucureşti, spunând: „Evreilor salvaţi-vă de aici ! Dacă nu ştiţi să înotaţi,
învăţaţi să înotaţi, dacă nu ştiţi să escaladaţi munţii, învăţaţi alpinismul, dar plecaţi cât mai repede, pentru că vă paşte pericolul ! Jabotinsky a plecat. A doua zi evreii şi-au deschis magazinele…Nimeni nu l-a luat în serios.
A.G.: În anii 1938 – 1939 au plecat în Palestina tinerii care făceau parte din mişcarea Haşomer Haţair sau alte grupări.
Moshe Carmilly-Weinberger: Dar n-au plecat împreună cu familiile, ci cu
alţi tineri.
A.G. : Cum se putea pleca în Palestina, la sfârşitul anilor 1930 ? De ce era nevoie pentru a pleca ?
Moshe Carmilly-Weinberger : De un bilet de vapor şi de un permis de intrare în
Palestina, de aşa numitul Certificat.
A.G.: Ce era Certificatul ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Un permis pentru Palestina. Certificatele erau trimise de Agenţia Evreiască din Palestina
A.G. : Nu v-aţi gândit să emigraţi şi Dvs., asemenea altor rabini celebri ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Cum să nu ! Dar nu aveam în plan să plec
imediat...Nu puteam să-mi părăsesc comunitatea. Cum era să mă pornesc şi
să-i las aici pe enoriaşi ? Căpitanul nu-şi poate părăsi corabia...
A.G.: Apoi Transilvania a intrat sub administraţie maghiară, după pronunţarea Celui de al II-lea Arbitraj de la Viena. În ce stare de spirit i-au aşteptat evreii pe maghiari ?
Moshe Carmilly-Weinberger: La această întrebare nu vă pot răspunde. Vă pot spune numai ceea făceam eu. Veneau sute de refugiaţi cu trenul sau pe jos…
A.G.: De unde ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Din Polonia, din Austria, din Germania şi calea de salvare trecea pe la mine. I-am mituit pe poliţiştii români. Refugiaţii soseau cu trenul, iar eu îi plăteam pe poliţişti ca să nu-i predea autorităţilor. Vă puteţi imagina cât de îngroziţi erau refugiaţii la întâlnirea cu poliţistul, şi cât de uimiţi când vedeau că acesta îi conducea la mine, rabinul care-i ajuta să-şi continue drumul…
A.G.: Dar asta se întâmpla pe vremea administraţiei româneşti, nu-i aşa ?
Moshe Carmilly-Weinberger : Da, pe vremea românilor...
A.G.: Ce s-a întâmplat după venirea maghiarilor?
Moshe Carmilly-Weinberger: A încetat posibilitatea asta.
Preambul: Moshe Carmilly-Weinberger s-a născut în februarie 1908 la Budapesta, copilăria şi-a petrecut-o la Vaşcău, a urmat Ieşiva la Satu Mare şi apoi Institutul Rabinic din Budapesta. Între 1934 –1944 a fost rabinul comunităţii neologe din Cluj. A trecut graniţa de la Feleacu într-o noapte din preajma instalării ghetoului din Cluj (mai 1944). A stat un timp la Bucureşti şi apoi s-a îndreptat spre Palestina. A fost profesor de liceu în Israel, apoi funcţionar la Ambasada israeliană din Budapesta şi, în final, profesor emerit la Yeshiva University din New York. A publicat numeroase lucrări ştiinţifice în domeniul studiilor iudaice şi câteva cărţi despre istoria evreilor din Cluj şi din Transilvania. În 1990 a iniţiat înfiinţarea Institutului de Iudaistică şi Istoria Evreilor din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, institut care-i poartă numele. De 19 ani patronează conferinţele internaţionale de iudaistică din Cluj, pe care de câteva ori le-a onorat cu prezenţa. În octombrie 2007 Moshe Carmilly-Weinberger a participat la Conferinţa Internaţională de Iudaistică unde şi-a lansat cartea autobiografică On three Continents – povestea unui secol de viaţă şi a fost sărbătorit cu prilejul împlinirii vârstei de 100 de ani. Cu aceeaşi ocazie mi-a acordat şi un interviu. Nu era prima noastră întâlnire. Cu câţiva ani în urmă îmi evocase, pentru un film portret, figura lui Antal Márk - legendarul profesor de matematică şi directorul Liceului Evreiesc din Cluj (1920 – 1927; 1940 – 1942). Am stat faţă în faţă cu acest domn venerabil, în camera de protocol a hotelului unde era cazat. Obrajii neridaţi, de culoarea fildeşului, privirea directă şi mintea limpede nu-i trădau vârsta. Doar spinarea încovoiată şi mâinile uscate, de culoarea răşinii, vădeau trecerea celor 100 de ani. Am discutat peste o jumătate de oră, după care Moshe Carmilly-Weinberger s-a retras; îl obosise convorbirea. Unele întrebări şi-au găsit răspuns, altele au rămas în suspensie, dar sper că din discuţia noastră se pot reconstitui câteva secvenţe ale vieţii comunităţii evreieşti clujene, spulberată de Holocaust.
Continuarea interviului din numărul trecut
Andrea Ghiţă: În aceeaşi perioadă a anilor 1930, sau chiar mai devreme, a început mişcarea sionistă din Transilvania.
Moshe Carmilly-Weinberger : Mişcarea sionistă a început din 1918.
A.G. Cum v-aţi raportat Dumneavoastră şi comunitatea evreiască la această mişcare ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Organizaţia sionistă era deasupra comunităţii, membri ei puteau fi atât neologi cât şi ortodocşi, important era să sprijine mişcarea sionistă. Începând din 1918, la Cluj exista o mişcare sionistă foarte puternică. Întrunirile se ţineau la cinematograful Urania. Deşi rabinii ortodocşi nu sprijineau sionismul, rabinul Moşe Şmuel Galsner a fost un rabin de excepţie, un sionist de excepţie. Ţin minte a ţinut o prelegere la Asociaţia meseriaşilor, declanşând nemulţumirea evreilor ortodocşi, dar lui nu-i păsa pentru că ştia că mişcarea sionistă avea să creeze statul evreu.
A.G.: Am citit în cartea dumneavoastră că şi Zeev Jabotinsky a fost la Cluj. Îmi povestiţi cum a fost ?
Moshe Carmilly-Weinberger: A ţinut o cuvântare la Palatul Bánffy. De fapt, în cinematograful din curtea Palatului Bánffy. Era o vreme ploioasă...Jabotinsky stătea în faţa ecranului, îmbrăcat într-o pelerină de ploaie şi cu un baston în mână. Pe ecran era atârnată o hartă. A ridicat bastonul şi a indicat către Moscova, Berlin şi către sud spre Atena şi Bucureşti, spunând: „Evreilor salvaţi-vă de aici ! Dacă nu ştiţi să înotaţi,
învăţaţi să înotaţi, dacă nu ştiţi să escaladaţi munţii, învăţaţi alpinismul, dar plecaţi cât mai repede, pentru că vă paşte pericolul ! Jabotinsky a plecat. A doua zi evreii şi-au deschis magazinele…Nimeni nu l-a luat în serios.
A.G.: În anii 1938 – 1939 au plecat în Palestina tinerii care făceau parte din mişcarea Haşomer Haţair sau alte grupări.
Moshe Carmilly-Weinberger: Dar n-au plecat împreună cu familiile, ci cu
alţi tineri.
A.G. : Cum se putea pleca în Palestina, la sfârşitul anilor 1930 ? De ce era nevoie pentru a pleca ?
Moshe Carmilly-Weinberger : De un bilet de vapor şi de un permis de intrare în
Palestina, de aşa numitul Certificat.
A.G.: Ce era Certificatul ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Un permis pentru Palestina. Certificatele erau trimise de Agenţia Evreiască din Palestina
A.G. : Nu v-aţi gândit să emigraţi şi Dvs., asemenea altor rabini celebri ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Cum să nu ! Dar nu aveam în plan să plec
imediat...Nu puteam să-mi părăsesc comunitatea. Cum era să mă pornesc şi
să-i las aici pe enoriaşi ? Căpitanul nu-şi poate părăsi corabia...
A.G.: Apoi Transilvania a intrat sub administraţie maghiară, după pronunţarea Celui de al II-lea Arbitraj de la Viena. În ce stare de spirit i-au aşteptat evreii pe maghiari ?
Moshe Carmilly-Weinberger: La această întrebare nu vă pot răspunde. Vă pot spune numai ceea făceam eu. Veneau sute de refugiaţi cu trenul sau pe jos…
A.G.: De unde ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Din Polonia, din Austria, din Germania şi calea de salvare trecea pe la mine. I-am mituit pe poliţiştii români. Refugiaţii soseau cu trenul, iar eu îi plăteam pe poliţişti ca să nu-i predea autorităţilor. Vă puteţi imagina cât de îngroziţi erau refugiaţii la întâlnirea cu poliţistul, şi cât de uimiţi când vedeau că acesta îi conducea la mine, rabinul care-i ajuta să-şi continue drumul…
A.G.: Dar asta se întâmpla pe vremea administraţiei româneşti, nu-i aşa ?
Moshe Carmilly-Weinberger : Da, pe vremea românilor...
A.G.: Ce s-a întâmplat după venirea maghiarilor?
Moshe Carmilly-Weinberger: A încetat posibilitatea asta.
Interviu cu un rabin centenar
Interviu cu un rabin centenar (I)
Preambul: Moshe Carmilly-Weinberger s-a născut în februarie 1908 la Budapesta, copilăria şi-a petrecut-o la Vaşcău, a urmat Ieşiva la Satu Mare şi apoi Institutul Rabinic din Budapesta. Între 1934 –1944 a fost rabinul comunităţii neologe din Cluj. A trecut graniţa de la Feleacu într-o noapte din preajma instalării ghetoului din Cluj (mai 1944). A stat un timp la Bucureşti şi apoi s-a îndreptat spre Palestina. A fost profesor de liceu în Israel, apoi funcţionar la Ambasada israeliană din Budapesta şi, în final, profesor emerit la Yeshiva University din New York. A publicat numeroase scrieri în domeniul studiilor iudaice şi câteva cărţi despre istoria evreilor din Cluj şi din Transilvania. În 1991 a iniţiat înfiinţarea Institutului de Iudaistică şi Istoria Evreilor din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, institut care-i poartă numele. De 19 ani patronează conferinţele internaţionale de iudaistică din Cluj, pe care le-a onorat cu prezenţa, de mai multe ori. În octombrie 2007 Moshe Carmilly-Weinberger a participat la Conferinţa Internaţională de Iudaistică unde şi-a lansat cartea autobiografică On three Continents – povestea unui secol de viaţă şi a fost sărbătorit cu prilejul împlinirii vârstei de 100 de ani. Cu aceeaşi ocazie mi-a acordat şi un interviu pentru emisiunea Shalom. Nu era prima noastră întâlnire. Cu câţiva ani în urmă îmi evocase, pentru un film portret, figura lui Antal Márk - legendarul profesor de matematică şi director al Liceului Evreiesc din Cluj (1920 – 1927; 1940 – 1942). Am stat faţă în faţă cu acest domn venerabil, în camera de protocol a hotelului unde era cazat. Obrajii neridaţi, de culoarea fildeşului, privirea directă şi mintea limpede nu-i trădau vârsta. Doar spinarea încovoiată şi mâinile uscate, de culoarea răşinii, vădeau trecerea celor 100 de ani. Am discutat peste o jumătate de oră, după care Moshe Carmilly-Weinberger s-a retras; îl obosise convorbirea. Unele întrebări şi-au găsit răspuns, altele au rămas în suspensie, dar sper că din discuţia noastră se pot reconstitui câteva secvenţe ale vieţii comunităţii evreieşti clujene, spulberată de Holocaust.
Instalarea şi anii dinainte de război (1934 – 1939)
A.G.: În ziua de Şavuot a anului 1934, Templul Neolog din Cluj era împodobit cu flori şi comunitatea vă aştepta. Ce era în sufletul Dvs.? ce aţi fi
dorit să oferiţi acestor oameni ?
Moshe Carmilly-Weinberger: În primul rând eram impresionat că am fost ales de o comunitate atât de importantă. Să nu uităm că aveam doar 26 de ani şi instalarea într-un post atât de important m-a preocupat foarte mult. Eram impresionat să vin într-o comunitate aflată într-o stare excelentă, aşa cum o lăsase fostul rabin Mátyás Eisler, care o păstorise peste 30 de ani.
A.G.Câţi membri avea comunitatea neologă, ce nivel de viaţă aveau ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Erau vreo 600 – 700 de membri. * Mi-am început munca, organizând învăţământul care era cam neglijat. Pentru mine educaţia elevilor evrei era foarte importantă. Şcoala primară şi gimnaziul nu avea cadre didactice, astfel încât sarcina cea mai importantă era reorganizarea educaţiei. Elevilor de gimnaziu le predam eu, iar la clasele primare erau îndrumate de Eliahu Klein, locţiitorul meu. Asta mi-a luat vreo doi ani de muncă.
A.G.: Exista şi o organizaţie a femeilor evreice ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Da, Asociaţia Femeilor. Condusă de o femeie excepţională, Doamna Neuberger, fie-i amintirea binecuvântată.
A.G.Cu ce se ocupa această asociaţie ?
Moshe Carmilly-Weinberger: În primul rând de căminul pentru copiii evrei orfani şi abandonaţi. Ea venea la templu în fiecare sâmbătă şi apoi trecea pe la mine să-mi relateze despre activitatea lor. Adesea mergeam să vizitez căminul. Odată a găsit nişte copilaşi evrei la orfelinatul public şi m-am dus cu ea să-i aducem la căminul nostru…
A.G.: Parcă era şi o şcoală de ucenici evreiască.
Moshe Carmilly-Weinberger: Da, dar nu avea legătură cu comunitatea evreiască, era o instituţie independentă, şi avea directorul ei.
A.G.: Povestiţi-mi despre o sărbătoare, care era cea mai frumoasă ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Toate erau frumoase...
A.G.: Cum erau nunţile ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Toate erau la fel... Eu nu făceam diferenţă între enoriaşii bogaţi şi cei săraci. Dacă într-o zi vizitam un evreu bogat, a doua zi mă duceam la unul sărac, chiar din primul an, ca lumea să vadă că nu fac deosebiri între evrei. La fel era la fel şi la înmormântări… Ca să nu spună lumea că am vorbit frumos la funeraliile unui bogat şi n-am vorbit frumos, la altul, care era sărac.
A.G.: Cum îi ajutaţi pe evreii săraci ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Cu bani. Trebuiau să-şi plătească chiria şi nu aveau bani şi atunci le dădeam ajutor pentru chirie. Ajutor pentru medicamente şi alte ajutoare pentru viaţa de zi cu zi.
A.G.: Comunitatea de unde avea bani ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Din încasări.
A.G.: Aveaţi imobile închiriate ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Da…Eu am şi cumpărat un imobil pentru comunitate...Un teren pe fosta stradă Teleki, pentru că doream să construiesc
o casă de cultură. Am adunat sute de mii de lei de la evreii bogaţi pentru că nu era nici un loc unde să funcţioneze asociaţiile evreieşti. Îşi desfăşurau activitatea în diferite localuri unde plăteam chirie. De aceea doream să construiesc o casă de cultură. Până la urmă nu am mai construit-o deşi cumpărasem terenul şi adusesem cărămizile, dar totul s-a pierdut…
A.G.: Când a fost asta ?
Moshe Carmilly-Weinberger: În ultimii ani, prin 1940...
A.G.: Apropo de activităţile culturale. Ce vă amintiţi de orchestra Goldmark ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Era orchestra comunităţii evreieşti, condusă de compozitorul Sándor Boskovits. Atât în comunitatea neologă cât şi în cea ortodoxă erau oameni care cântau la vioară şi alte instrumente şi se adunau să cânte împreună. Atunci ne-am gândit să organizăm o orchestră şi astfel, în cadrul comunităţii conduse de mine, s-a înfiinţat orchestra Goldmark dirijată de Boskovits. Susţineau concerte excelente şi au adus viaţă muzicală în oraş pentru că nu era altă orchestră.
A.G.: Aţi avut câţiva ani tihniţi, după care s-au adoptat legile antievreieşti. În ce fel au afectat comunitatea evreiască ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Mult. Evreii erau daţi afară din serviciu şi-şi pierdeau veniturile !
A.G.: Comunitatea putea să-i ajute ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Nu prea, nu avea cum...Ce putea face împotriva legilor ?!
A.G.: Ştiu că l-aţi întâlnit şi pe regele Carol al II-lea...Îmi povestiţi puţin despre întâlnirea asta ?
Moshe Carmilly-Weinberger: El inspecta zona de frontieră, Oradea şi Satu Mare, pentru că erau tensiuni între Germania şi Rusia şi trebuia consolidată
apărarea la graniţele ţării. A venit şi la Cluj. A organizat o recepţie la Cercul Militar…Ba nu…Masa a fost la Cercul Militar şi recepţia la Prefectură. L-am salutat în româneşte şi devenit foarte simpatic. L-a chemat la el pe Coriolan
Tătar, care era prefect, şi i-a spus că ar dori să mă vadă în scaunul de şef rabin, care devenise liber după moartea şef-rabinului Niemirower. Mie nici nu-mi trecea prin minte să mă duc la Bucureşti şi ştiam că n-am să ajung acolo.
A.G.: De ce ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Eram rabin neolog cu educaţie maghiară şi comunităţile din Regat nu ar fi acceptat niciodată în fruntea lor un rabin de cultură şi educaţie maghiară.
(Va urma)
* În perioada interbelică la Cluj trăiau peste 16.000 de evrei, majoritatea covârşitoare fiind de rit ortodox. Mai exista si o comunitate sefardă şi una "status-quo ante", adică dinaintea înfiinţării ritului neolog.
Preambul: Moshe Carmilly-Weinberger s-a născut în februarie 1908 la Budapesta, copilăria şi-a petrecut-o la Vaşcău, a urmat Ieşiva la Satu Mare şi apoi Institutul Rabinic din Budapesta. Între 1934 –1944 a fost rabinul comunităţii neologe din Cluj. A trecut graniţa de la Feleacu într-o noapte din preajma instalării ghetoului din Cluj (mai 1944). A stat un timp la Bucureşti şi apoi s-a îndreptat spre Palestina. A fost profesor de liceu în Israel, apoi funcţionar la Ambasada israeliană din Budapesta şi, în final, profesor emerit la Yeshiva University din New York. A publicat numeroase scrieri în domeniul studiilor iudaice şi câteva cărţi despre istoria evreilor din Cluj şi din Transilvania. În 1991 a iniţiat înfiinţarea Institutului de Iudaistică şi Istoria Evreilor din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, institut care-i poartă numele. De 19 ani patronează conferinţele internaţionale de iudaistică din Cluj, pe care le-a onorat cu prezenţa, de mai multe ori. În octombrie 2007 Moshe Carmilly-Weinberger a participat la Conferinţa Internaţională de Iudaistică unde şi-a lansat cartea autobiografică On three Continents – povestea unui secol de viaţă şi a fost sărbătorit cu prilejul împlinirii vârstei de 100 de ani. Cu aceeaşi ocazie mi-a acordat şi un interviu pentru emisiunea Shalom. Nu era prima noastră întâlnire. Cu câţiva ani în urmă îmi evocase, pentru un film portret, figura lui Antal Márk - legendarul profesor de matematică şi director al Liceului Evreiesc din Cluj (1920 – 1927; 1940 – 1942). Am stat faţă în faţă cu acest domn venerabil, în camera de protocol a hotelului unde era cazat. Obrajii neridaţi, de culoarea fildeşului, privirea directă şi mintea limpede nu-i trădau vârsta. Doar spinarea încovoiată şi mâinile uscate, de culoarea răşinii, vădeau trecerea celor 100 de ani. Am discutat peste o jumătate de oră, după care Moshe Carmilly-Weinberger s-a retras; îl obosise convorbirea. Unele întrebări şi-au găsit răspuns, altele au rămas în suspensie, dar sper că din discuţia noastră se pot reconstitui câteva secvenţe ale vieţii comunităţii evreieşti clujene, spulberată de Holocaust.
Instalarea şi anii dinainte de război (1934 – 1939)
A.G.: În ziua de Şavuot a anului 1934, Templul Neolog din Cluj era împodobit cu flori şi comunitatea vă aştepta. Ce era în sufletul Dvs.? ce aţi fi
dorit să oferiţi acestor oameni ?
Moshe Carmilly-Weinberger: În primul rând eram impresionat că am fost ales de o comunitate atât de importantă. Să nu uităm că aveam doar 26 de ani şi instalarea într-un post atât de important m-a preocupat foarte mult. Eram impresionat să vin într-o comunitate aflată într-o stare excelentă, aşa cum o lăsase fostul rabin Mátyás Eisler, care o păstorise peste 30 de ani.
A.G.Câţi membri avea comunitatea neologă, ce nivel de viaţă aveau ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Erau vreo 600 – 700 de membri. * Mi-am început munca, organizând învăţământul care era cam neglijat. Pentru mine educaţia elevilor evrei era foarte importantă. Şcoala primară şi gimnaziul nu avea cadre didactice, astfel încât sarcina cea mai importantă era reorganizarea educaţiei. Elevilor de gimnaziu le predam eu, iar la clasele primare erau îndrumate de Eliahu Klein, locţiitorul meu. Asta mi-a luat vreo doi ani de muncă.
A.G.: Exista şi o organizaţie a femeilor evreice ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Da, Asociaţia Femeilor. Condusă de o femeie excepţională, Doamna Neuberger, fie-i amintirea binecuvântată.
A.G.Cu ce se ocupa această asociaţie ?
Moshe Carmilly-Weinberger: În primul rând de căminul pentru copiii evrei orfani şi abandonaţi. Ea venea la templu în fiecare sâmbătă şi apoi trecea pe la mine să-mi relateze despre activitatea lor. Adesea mergeam să vizitez căminul. Odată a găsit nişte copilaşi evrei la orfelinatul public şi m-am dus cu ea să-i aducem la căminul nostru…
A.G.: Parcă era şi o şcoală de ucenici evreiască.
Moshe Carmilly-Weinberger: Da, dar nu avea legătură cu comunitatea evreiască, era o instituţie independentă, şi avea directorul ei.
A.G.: Povestiţi-mi despre o sărbătoare, care era cea mai frumoasă ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Toate erau frumoase...
A.G.: Cum erau nunţile ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Toate erau la fel... Eu nu făceam diferenţă între enoriaşii bogaţi şi cei săraci. Dacă într-o zi vizitam un evreu bogat, a doua zi mă duceam la unul sărac, chiar din primul an, ca lumea să vadă că nu fac deosebiri între evrei. La fel era la fel şi la înmormântări… Ca să nu spună lumea că am vorbit frumos la funeraliile unui bogat şi n-am vorbit frumos, la altul, care era sărac.
A.G.: Cum îi ajutaţi pe evreii săraci ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Cu bani. Trebuiau să-şi plătească chiria şi nu aveau bani şi atunci le dădeam ajutor pentru chirie. Ajutor pentru medicamente şi alte ajutoare pentru viaţa de zi cu zi.
A.G.: Comunitatea de unde avea bani ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Din încasări.
A.G.: Aveaţi imobile închiriate ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Da…Eu am şi cumpărat un imobil pentru comunitate...Un teren pe fosta stradă Teleki, pentru că doream să construiesc
o casă de cultură. Am adunat sute de mii de lei de la evreii bogaţi pentru că nu era nici un loc unde să funcţioneze asociaţiile evreieşti. Îşi desfăşurau activitatea în diferite localuri unde plăteam chirie. De aceea doream să construiesc o casă de cultură. Până la urmă nu am mai construit-o deşi cumpărasem terenul şi adusesem cărămizile, dar totul s-a pierdut…
A.G.: Când a fost asta ?
Moshe Carmilly-Weinberger: În ultimii ani, prin 1940...
A.G.: Apropo de activităţile culturale. Ce vă amintiţi de orchestra Goldmark ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Era orchestra comunităţii evreieşti, condusă de compozitorul Sándor Boskovits. Atât în comunitatea neologă cât şi în cea ortodoxă erau oameni care cântau la vioară şi alte instrumente şi se adunau să cânte împreună. Atunci ne-am gândit să organizăm o orchestră şi astfel, în cadrul comunităţii conduse de mine, s-a înfiinţat orchestra Goldmark dirijată de Boskovits. Susţineau concerte excelente şi au adus viaţă muzicală în oraş pentru că nu era altă orchestră.
A.G.: Aţi avut câţiva ani tihniţi, după care s-au adoptat legile antievreieşti. În ce fel au afectat comunitatea evreiască ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Mult. Evreii erau daţi afară din serviciu şi-şi pierdeau veniturile !
A.G.: Comunitatea putea să-i ajute ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Nu prea, nu avea cum...Ce putea face împotriva legilor ?!
A.G.: Ştiu că l-aţi întâlnit şi pe regele Carol al II-lea...Îmi povestiţi puţin despre întâlnirea asta ?
Moshe Carmilly-Weinberger: El inspecta zona de frontieră, Oradea şi Satu Mare, pentru că erau tensiuni între Germania şi Rusia şi trebuia consolidată
apărarea la graniţele ţării. A venit şi la Cluj. A organizat o recepţie la Cercul Militar…Ba nu…Masa a fost la Cercul Militar şi recepţia la Prefectură. L-am salutat în româneşte şi devenit foarte simpatic. L-a chemat la el pe Coriolan
Tătar, care era prefect, şi i-a spus că ar dori să mă vadă în scaunul de şef rabin, care devenise liber după moartea şef-rabinului Niemirower. Mie nici nu-mi trecea prin minte să mă duc la Bucureşti şi ştiam că n-am să ajung acolo.
A.G.: De ce ?
Moshe Carmilly-Weinberger: Eram rabin neolog cu educaţie maghiară şi comunităţile din Regat nu ar fi acceptat niciodată în fruntea lor un rabin de cultură şi educaţie maghiară.
(Va urma)
* În perioada interbelică la Cluj trăiau peste 16.000 de evrei, majoritatea covârşitoare fiind de rit ortodox. Mai exista si o comunitate sefardă şi una "status-quo ante", adică dinaintea înfiinţării ritului neolog.
Weinberger, show cu Chinezon Chiar daca parca i-a lipsit exu
Weinberger, show cu Chinezon
Chiar daca parca i-a lipsit exuberanta de alta data, A.G. Weinberger a
reusit sa ofere o seara agreabila iubitorilor de blues in The Note
Live, show-ul lui fiind "condimentat" cu urarile din public ale
cunoscutului bluesman local Chinezon. Detalii»
Chiar daca parca i-a lipsit exuberanta de alta data, A.G. Weinberger a
reusit sa ofere o seara agreabila iubitorilor de blues in The Note
Live, show-ul lui fiind "condimentat" cu urarile din public ale
cunoscutului bluesman local Chinezon. Detalii»
AG Weinberger urca in clasamentul celor mai buni 100 de cant
AG Weinberger urca in clasamentul celor mai buni 100 de cantareti de blues din lume
Chitaristul
roman AG Weinberger continua sa urce, de la zi la zi, in top
ReverbNation 100 cei mai buni cantareti de blues din lume, transmite Romanian Global News, care citeaza un comunicat de presa
Daca
in urma cu o saptamana, artistul roman se situa pe pozitia 124 in Topul
ReverbNation, surclasand peste 4400 de interpreti de blues din intreaga
lume, chitaristul a ajuns in prezent pe locul 76 si tot urca in acest
top.
Evolutia
artistilor in top se face in functie de voturile primite de fiecare
interpret in parte, astfel ca fanii AG Weinberger isi pot sustine
idolul intrand pe www.reverbnation.com si selectand optiunea Join
Street Team.
ReverbNation este o companie americana ale carei servicii se adreseaza
deopotriva artistilor, fanilor si cluburilor din Statele Unite, si
gazduieste pe site-ul sau un top global ce insumeaza peste 20 000 de
artisti din intreaga lume. Lansat in toamna anului 2006, ReverbNation
are birouri in New York si Carolina de Nord, si se preocupa atat de
promovarea marilor artisti, cat si de cea a numelor mai putin cunoscute
Chitaristul
roman AG Weinberger continua sa urce, de la zi la zi, in top
ReverbNation 100 cei mai buni cantareti de blues din lume, transmite Romanian Global News, care citeaza un comunicat de presa
Daca
in urma cu o saptamana, artistul roman se situa pe pozitia 124 in Topul
ReverbNation, surclasand peste 4400 de interpreti de blues din intreaga
lume, chitaristul a ajuns in prezent pe locul 76 si tot urca in acest
top.
Evolutia
artistilor in top se face in functie de voturile primite de fiecare
interpret in parte, astfel ca fanii AG Weinberger isi pot sustine
idolul intrand pe www.reverbnation.com si selectand optiunea Join
Street Team.
ReverbNation este o companie americana ale carei servicii se adreseaza
deopotriva artistilor, fanilor si cluburilor din Statele Unite, si
gazduieste pe site-ul sau un top global ce insumeaza peste 20 000 de
artisti din intreaga lume. Lansat in toamna anului 2006, ReverbNation
are birouri in New York si Carolina de Nord, si se preocupa atat de
promovarea marilor artisti, cat si de cea a numelor mai putin cunoscute
Re: Weinberger[V=]
A.G. Weinberger . "Sunt ca in fotbal, un "stranier" . care joaca intr-o liga mare, a muzicii". Dupa o absenta de patru ani, "fiul ratacitor" al blues-ului din Romania s-a intors dintr-o lunga si palpitanta aventura americana. Prima reintalnire cu publicul sau de acasa a avut loc de curand, la Sala Ar...
Citeste tot articolul
Citeste tot articolul
A.G. Weinberger : Am colaborat cu muzicieni de marcă
A.G. Weinberger : „Am colaborat cu muzicieni de marcă
AG Weinberger la Teatrul Evreiesc de Stat
AG Weinberger la Teatrul Evreiesc de Stat
http://www.azi.ro/index.php?data=28.10.2008&rubrica=Daca_aveti_timp&citeste=3
Ieri seară, la Teatrul Evreiesc de Stat a avut loc un spectacol de suflet susţinut de chitaristul AG Weinberger, care a interpretat melodii pornind de blues, jazz, soul şi rock.
În fapt, acest spectacol a avut loc pentru ajutorul celor cu probleme mintale. Publicul a fost în număr mare şi s-a lăsat sedus de muzica excepţională interpretată de unul dintre cei mai buni chitarişti de la noi.
http://www.azi.ro/index.php?data=28.10.2008&rubrica=Daca_aveti_timp&citeste=3
Ieri seară, la Teatrul Evreiesc de Stat a avut loc un spectacol de suflet susţinut de chitaristul AG Weinberger, care a interpretat melodii pornind de blues, jazz, soul şi rock.
În fapt, acest spectacol a avut loc pentru ajutorul celor cu probleme mintale. Publicul a fost în număr mare şi s-a lăsat sedus de muzica excepţională interpretată de unul dintre cei mai buni chitarişti de la noi.
AG Weinberger: Jazzul a ajuns la noi ca un căţel care îşi m
AG Weinberger: “Jazzul a ajuns la noi ca un căţel care îşi mănâncă propria coadă”
26 Sep 2008
Attila Weinberger, alias “Mr. Blues”, va începe să bată ţara în lung şi-n lat cu al său bluesmobile, prilej cu care l-am luat şi noi la întrebări despre turneu, despre experienţa sa americană, despre muzici şi politică.
26 Sep 2008
Attila Weinberger, alias “Mr. Blues”, va începe să bată ţara în lung şi-n lat cu al său bluesmobile, prilej cu care l-am luat şi noi la întrebări despre turneu, despre experienţa sa americană, despre muzici şi politică.
A.G. Weinberger lanseaza Campania nationala impotriva Reces
A.G. Weinberger lanseaza Campania nationala impotriva Recesiunii Mentale
A.G. Weinberger -In Romania, mediocritatea este o virtute
A.G. Weinberger - „In Romania, mediocritatea este o virtute
Numit de asemenea „The Transylvanian Guitar Man”, A.G. Weinberger a cutremurat nu numai America, tara lui adoptiva, dar, in sfarsit, si Romania, tara lui natala. Dupa o experienta dura...
Numit de asemenea „The Transylvanian Guitar Man”, A.G. Weinberger a cutremurat nu numai America, tara lui adoptiva, dar, in sfarsit, si Romania, tara lui natala. Dupa o experienta dura...
Primavara romaneasca: planuri, concerte si un nou album
Primavara romaneasca: planuri, concerte si un nou album
http://www.formula-as.ro/reviste_712__556__a.-g.-weinberger.html
http://www.formula-as.ro/reviste_712__556__a.-g.-weinberger.html
Jews in the Hungarian Economy, 1760–1945
Jews in the Hungarian Economy, 1760–1945
Studies Dedicated to Moshe Carmilly-Weinberger on his Eightieth Birthday
Pagina 1 din 2 • 1, 2
Pagina 1 din 2
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum