Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
Tonitza[v=]
Pagina 1 din 2
Pagina 1 din 2 • 1, 2
Re: Tonitza[v=]
http://adevarul.ro/cultura/arte/gladiolele-tonitza-evaluate-130000-euro-casa-licitatie-grimberg-1_52949c97c7b855ff563f8965/index.html
Re: Tonitza[v=]
http://adevarul.ro/cultura/arte/un-tablou-pictat-nicolae-tonitza-vandut-72000-euro-1_5241ab0fc7b855ff56be51bc/index.html
Re: Tonitza[v=]
Nicolae Tonitza, «În iatac», 290.000 de euro
Lucrările lui Nicolae Tonitza, considerat în anii ’30 cel mai mare pictor în viaţă, au reapărut pe piaţa de artă după 1990 cu peisaje şi pânze inspirate de prizonieratul său în Bulgaria, dar mai ales portrete de copii.
Preţul mediu pentru picturile lui Tonitza era în anul 1995 de aproximativ 10.000 de euro pentru un tablou, iar această “limită” s-a menţinut până în anul 2004.
Ulterior, preţurile operelor sale au început să “sară”, cea mai mare sumă fiind plătită de un colecţionar în 2009 pentru un tablou semnat Tonitza, la o licitaţie Artmark pentru nudul “În iatac”: 290.000 de euro. E cea mai mare sumă tranzacţionată vreodată pe piaţa de artă din România.
De la Ely Glykman
Lucrările lui Nicolae Tonitza, considerat în anii ’30 cel mai mare pictor în viaţă, au reapărut pe piaţa de artă după 1990 cu peisaje şi pânze inspirate de prizonieratul său în Bulgaria, dar mai ales portrete de copii.
Preţul mediu pentru picturile lui Tonitza era în anul 1995 de aproximativ 10.000 de euro pentru un tablou, iar această “limită” s-a menţinut până în anul 2004.
Ulterior, preţurile operelor sale au început să “sară”, cea mai mare sumă fiind plătită de un colecţionar în 2009 pentru un tablou semnat Tonitza, la o licitaţie Artmark pentru nudul “În iatac”: 290.000 de euro. E cea mai mare sumă tranzacţionată vreodată pe piaţa de artă din România.
De la Ely Glykman
Ultima editare efectuata de catre Admin in 15.04.15 20:27, editata de 1 ori
Re: Tonitza[v=]
http://www.jurnalul.ro/calendar/72-de-ani-de-la-moartea-pictorului-nicolae-tonitza-605362.htm
Re: Tonitza[v=]
http://www.enational.ro/dosarele-enational/%e2%80%9din-iatac%e2%80%9d-cel-mai-scump-nud-din-romania-113171.html/
Re: Tonitza[v=]
Un nou record Artmark: 290.000 de euro pentru tabloul “In iatac” de Nicolae Tonitza
Cititi mai mult: http://www.enational.ro/#ixzz1gb2M4qOT
enational.ro
Cititi mai mult: http://www.enational.ro/#ixzz1gb2M4qOT
enational.ro
Re: Tonitza[v=]
Nud de Nicolae Tonitza, scos la licitaţie pentru 160.000 de euro
Lucrarea "Afizé", semnată de Nicolae Tonitza, va fi scoasă la vânzare ...
Lucrarea "Afizé", semnată de Nicolae Tonitza, va fi scoasă la vânzare ...
Re: Tonitza[v=]
Pictorul Nicolae N. Tonitza
Personalitate complexă, pictor şi grafician, critic de artă, pamfletar şi profesor, N.N. Tonitza a fost unul dintre marii oameni de cultură din ţara noastră. Născut la Bârlad, în urmă cu 125 de ani, în ziua de 13 aprilie 1886, N.N. Tonitza a urmat şcoala primară şi gimnaziul în oraşul natal, după care, în 1902, s-a înscris la Şcoala de Arte Frumoase din Iaşi, unde l-a avut ca profesor pe pictorul Gheorghe Popovici. În vederea desăvârşirii studiilor, în 1907 pleacă la München, unde a lucrat timp de trei ani, iar de aici la Paris, unde a stat până în anul 1911. Revenit în ţară, la Iaşi, lucrează aici până în anul 1919. În perioada următoare, 1919 - 1933, se află la Bucureşti şi Vălenii de Munte, pentru ca din 1933 până în 1938 să revină în capitala Moldovei ca profesor şi rector la Şcoala de Arte Frumoase. O parte din prelegerile sale, din ideile, observaţiile şi metodele propuse studenţilor sunt consemnate în volumul Note de artă.
În prima perioadă a creaţiei sale, N.N. Tonitza s-a manifestat mai mult în grafica de presă, cu desene şi caricaturi. Pictura lui s-a dezvoltat sub influenţa lui Ştefan Luchian, cu o forţă romantică exaltată de lirism şi slujita de un schelet compoziţional sobru şi rafinat. Registrul său tematic divers îl prezintă mai ales ca portretist de un profund umanism şi ca un fin observator al psihologiei copilului (Fata pădurarului; Fetiţă olandeză; Catiuşa lipoveanca etc.), a cărui candoare şi gingăşie a surprins-o cu înţelegere. În creaţia lui N.N. Tonitza se înscriu scenele de interior, nudul şi peisajul prezentând imagini dobrogene cu atmosferă orientală, marine şi periferii de oraş. Temperament meditativ, delicat, dar de intensă vitalitate, N.N. Tonitza şi-a acordat paleta la tonuri calde, dispuse într-o pensulaţie bogată şi cu o pronunţată înclinaţie pentru decorativ. Adânca sensibilitate, armonia formelor, coloritul strălucitor, graţia liniare situează operele sale printre cele mai valoroase creaţii ale picturii româneşti. Cea mai cunoscută lucrare monumentală a sa este pictura interioară a mănăstirii Durău. Ca publicist, N.N. Tonitza a adus o însemnată contribuţie în cronica plastică din perioada interbelică, încurajând talentul şi valoarea. Omul de artă şi profesorul Nicolae N. Tonitza a trecut în lumea umbrelor în ziua de 27 februarie 1940, la Bucureşti, lăsând o operă plină de umanitate, pătrunsă de un vibrant mesaj social.
Personalitate complexă, pictor şi grafician, critic de artă, pamfletar şi profesor, N.N. Tonitza a fost unul dintre marii oameni de cultură din ţara noastră. Născut la Bârlad, în urmă cu 125 de ani, în ziua de 13 aprilie 1886, N.N. Tonitza a urmat şcoala primară şi gimnaziul în oraşul natal, după care, în 1902, s-a înscris la Şcoala de Arte Frumoase din Iaşi, unde l-a avut ca profesor pe pictorul Gheorghe Popovici. În vederea desăvârşirii studiilor, în 1907 pleacă la München, unde a lucrat timp de trei ani, iar de aici la Paris, unde a stat până în anul 1911. Revenit în ţară, la Iaşi, lucrează aici până în anul 1919. În perioada următoare, 1919 - 1933, se află la Bucureşti şi Vălenii de Munte, pentru ca din 1933 până în 1938 să revină în capitala Moldovei ca profesor şi rector la Şcoala de Arte Frumoase. O parte din prelegerile sale, din ideile, observaţiile şi metodele propuse studenţilor sunt consemnate în volumul Note de artă.
În prima perioadă a creaţiei sale, N.N. Tonitza s-a manifestat mai mult în grafica de presă, cu desene şi caricaturi. Pictura lui s-a dezvoltat sub influenţa lui Ştefan Luchian, cu o forţă romantică exaltată de lirism şi slujita de un schelet compoziţional sobru şi rafinat. Registrul său tematic divers îl prezintă mai ales ca portretist de un profund umanism şi ca un fin observator al psihologiei copilului (Fata pădurarului; Fetiţă olandeză; Catiuşa lipoveanca etc.), a cărui candoare şi gingăşie a surprins-o cu înţelegere. În creaţia lui N.N. Tonitza se înscriu scenele de interior, nudul şi peisajul prezentând imagini dobrogene cu atmosferă orientală, marine şi periferii de oraş. Temperament meditativ, delicat, dar de intensă vitalitate, N.N. Tonitza şi-a acordat paleta la tonuri calde, dispuse într-o pensulaţie bogată şi cu o pronunţată înclinaţie pentru decorativ. Adânca sensibilitate, armonia formelor, coloritul strălucitor, graţia liniare situează operele sale printre cele mai valoroase creaţii ale picturii româneşti. Cea mai cunoscută lucrare monumentală a sa este pictura interioară a mănăstirii Durău. Ca publicist, N.N. Tonitza a adus o însemnată contribuţie în cronica plastică din perioada interbelică, încurajând talentul şi valoarea. Omul de artă şi profesorul Nicolae N. Tonitza a trecut în lumea umbrelor în ziua de 27 februarie 1940, la Bucureşti, lăsând o operă plină de umanitate, pătrunsă de un vibrant mesaj social.
Actualitatea fierbinte
http://www.atac-online.ro/06-01-2010/Un-pictor-al-tristetilor-luxuriante-Tonitza.html
Un pictor al tristeţilor luxuriante: Tonitza
Tonitza (n.13 aprilie 1886 – d.26 februarie 1940) a fost un pictor al tristeţilor luxuriante, pline de culoare şi împregnate cu o muzicalitate tandră, care amintesc delicat de candorile sau subtilităţile acestei vieţi. S-a născut în Bârlad, fiind primul dintre cei cinci copii ai Anastasiei şi Nicolae Tonitza.
La vârsta de 16 ani părăseşte Bârladul pentru a se înscrie la Şcoala de Arte din Iaşi. În anul următor pleacă în Italia, alături de nişte studenţi de la arheologie, iar când se întoarce debutează în arta picturii bisericeşti. Colaborarea cu revista "Arta Română" din Iaşi îl lansează în domeniul criticii de artă, croindu-şi astfel o carieră şi în domeniul publicisticii. La puţin timp pleacă în Germania, la Munchen, unde este admis la Königliche Bayerische Akademie der Bildenden Künste.
Apoi călătoreşte în Italia, şi la Paris unde se stabileşte preţ de doi ani, făcând studii după pictori celebri. Aici, în atelierul său de pe Montparnase îşi croieşte drumul spre originalitate, receptiv fiind la cuceririle inpresioniştilor şi ale postimpresioniştilor. În 1916, întors în ţară, se înrolează în armată unde cade prizonier pentru o vreme. După război se stabileşte în Bucureşti şi înregistrează participări la expoziţii şi ilustrări de cărţi, şi colaborează la publicaţii de orientare socialistă cu desene şi cronici artistice.
Iar după participarea la Bienala de la Veneţia se înscrie în "Grupul celor patru", alături de Francisc Şirato, Oscar Han şi Ştefan Dimitrescu. Urmează apoi câteva expoziţii în străinătate, la Barcelona, Amsterdam, Bruxelles care îi aduc un succes deosebit. Ceea ce rămâne absolut remarcabil în opera lui Toniza este candoarea, melancolia şi inocenţa pe care a sugerat-o în privirea copiilor pe care adesea i-a zugrăvit, şi care poartă peceta unei unice poezii. Este un soi de muzicalitate picturală în care se împleteşte la modul rafinat sau misterios, poezia cu realitatea. (Viorica Romaşcu)
Un pictor al tristeţilor luxuriante: Tonitza
Tonitza (n.13 aprilie 1886 – d.26 februarie 1940) a fost un pictor al tristeţilor luxuriante, pline de culoare şi împregnate cu o muzicalitate tandră, care amintesc delicat de candorile sau subtilităţile acestei vieţi. S-a născut în Bârlad, fiind primul dintre cei cinci copii ai Anastasiei şi Nicolae Tonitza.
La vârsta de 16 ani părăseşte Bârladul pentru a se înscrie la Şcoala de Arte din Iaşi. În anul următor pleacă în Italia, alături de nişte studenţi de la arheologie, iar când se întoarce debutează în arta picturii bisericeşti. Colaborarea cu revista "Arta Română" din Iaşi îl lansează în domeniul criticii de artă, croindu-şi astfel o carieră şi în domeniul publicisticii. La puţin timp pleacă în Germania, la Munchen, unde este admis la Königliche Bayerische Akademie der Bildenden Künste.
Apoi călătoreşte în Italia, şi la Paris unde se stabileşte preţ de doi ani, făcând studii după pictori celebri. Aici, în atelierul său de pe Montparnase îşi croieşte drumul spre originalitate, receptiv fiind la cuceririle inpresioniştilor şi ale postimpresioniştilor. În 1916, întors în ţară, se înrolează în armată unde cade prizonier pentru o vreme. După război se stabileşte în Bucureşti şi înregistrează participări la expoziţii şi ilustrări de cărţi, şi colaborează la publicaţii de orientare socialistă cu desene şi cronici artistice.
Iar după participarea la Bienala de la Veneţia se înscrie în "Grupul celor patru", alături de Francisc Şirato, Oscar Han şi Ştefan Dimitrescu. Urmează apoi câteva expoziţii în străinătate, la Barcelona, Amsterdam, Bruxelles care îi aduc un succes deosebit. Ceea ce rămâne absolut remarcabil în opera lui Toniza este candoarea, melancolia şi inocenţa pe care a sugerat-o în privirea copiilor pe care adesea i-a zugrăvit, şi care poartă peceta unei unice poezii. Este un soi de muzicalitate picturală în care se împleteşte la modul rafinat sau misterios, poezia cu realitatea. (Viorica Romaşcu)
In premiera la Palatul Brukenthal, Expozitie de desene inedi
In premiera la Palatul Brukenthal, Expozitie de desene inedite semnate Nicolae Tonitza
http://www.ultima-ora.ro/articles.php?action=toArticle&article_id=3257
Muzeul National Brukenthal gazduieste o expozitie de 55 de desene inedite semnate Nicolae Tonitza, pictor si grafician de marca al secolului trecut, si donate institutiei muzeale de o eleva a artistului, doamna Eugenia Iftodi. Desenele reprezinta portrete de copii realizate în vara anului 1936 de Tonitza, la Balcic, si, de asemenea, un dublu autoportret al maestrului, unul din ultimele autoportrete, pentru ca, dupa anul 1936, Tonitza s-a îmbolnavit si nu a mai pictat pâna la moartea sa, în 1940. Fosta eleva a marelui pictor a detinut desenele în colectia particulara, însa, spre finalul vietii, a decis sa le doneze unor colectii publice din România. Cele 55 de desene sunt expuse pentru prima data publicului larg. Vernisajul va incepe astazi, la Cabinetul de Stampe din Palatul Brukenthal, urmând ca expozitia sa ramâna deschisa pâna pe 21 mai.
http://www.ultima-ora.ro/articles.php?action=toArticle&article_id=3257
Muzeul National Brukenthal gazduieste o expozitie de 55 de desene inedite semnate Nicolae Tonitza, pictor si grafician de marca al secolului trecut, si donate institutiei muzeale de o eleva a artistului, doamna Eugenia Iftodi. Desenele reprezinta portrete de copii realizate în vara anului 1936 de Tonitza, la Balcic, si, de asemenea, un dublu autoportret al maestrului, unul din ultimele autoportrete, pentru ca, dupa anul 1936, Tonitza s-a îmbolnavit si nu a mai pictat pâna la moartea sa, în 1940. Fosta eleva a marelui pictor a detinut desenele în colectia particulara, însa, spre finalul vietii, a decis sa le doneze unor colectii publice din România. Cele 55 de desene sunt expuse pentru prima data publicului larg. Vernisajul va incepe astazi, la Cabinetul de Stampe din Palatul Brukenthal, urmând ca expozitia sa ramâna deschisa pâna pe 21 mai.
Tonitza se vinde cu succes
Tonitza se vinde cu succes LICITATIE. Un tablou de Nicolae Tonitza, intitulat "Fetita cu fular" si realizat in ulei pe carton, a fost vandut duminica la licitatie pentru suma de 150.000 de lei, fata de pretul de pornire de 61.000 de lei.
Tonitza si Luchian, peste 100.000 lei, la Monavissa
Tonitza si Luchian, peste 100.000 lei, la Monavissa
Tabloul lui Tonitza "Portret de fetita", ulei pe carton, a fost adjudecat, duminica, in cadrul licitatiilor casei Monavissa , la 106.000 lei, de la 76.000 lei. Lucrarea, cu dimensiunile 18,5 X 14 cm, era semnata si datata nov. 1925. Colectionarii au intrat intr-o competitie apriga pentru pastelul pe carton apartinand lui Stefan Luchian "Flori in ulcica de pamant" (35 x 45 cm), achizitionat pentru 102.000 lei, de doua ori si jumatate fata de pretul de evaluare, in timp ce peisajul lui Grigorescu, "Stanci in padure" , estimat intre 45.000- 50.000, a ramas nevandut. Uleiul pe panza lipita pe carton semnat de Corneliu Baba (1906 - 1997), reprezentand un arlechin in rosu, datat (19)77,a intrat in alta colectie pentru 70.000 lei, de la 45.000. Nici "Venetia peste laguna" a lui Gheorghe Petrascu (1872 - 1949), un ulei/lemn, semnat, avand pe verso stampila producatorului de materiale din Venetia, nu i-a lasat indiferenti pe colectionari, tabloul fiind adjudecat la 46.000 lei, de la 35.000. O foarte expresiva "Natura statica cu fructiera" apartinand lui Samuel Mutzner (1884 - 1959)- ulei pe panza lipita pe carton, datat 1938, a fost tranzactionat la 33.000, aproape dublu fata de pretul de pornire. Lucrari de Stefan Popescu, Artachino, Cecilia Cutescu Storck, Iosif Iser si Paul Verona au atins preturi intre 15.000 si 19.000 lei. De asemenea, castiga tot mai mult teren arta contemporana. Cele mai mari preturi de vanzare, la pictura si la sculptura, au revenit tabloului semnat de Mircea Roman ( nascut 1958), "Situatie limita", acrilic pe lemn, datat 2004, (70 x 64 cm) , adjudecat la 5.000 lei, si lucrarii in bronz purtand acelasi titlu, achizitionate pentru 13.500 lei, de la 5. 200. Coca Metianu, Viorel Marginean, Ion Stendl, Vladimir Setran, Petre Velicu si Augustin Costinescu au atras atentia negustorilor/colectionarilor de arta contemporana - lucrarile fiind achizitionate la preturi situate intre 1.700 si 4.500 lei.
In topul ofertelor din 6 mai ale casei Alis se afla, la sectiunea pictura romaneasca, doua uleiuri - "Garoafe in vas albastru" de Gh.N.G. Vanatoru, semnat, datat (19)74, 61,5x 50cm , si "In padure" de Adam Baltatu, 42x52cm - ambele evaluate la 8.000 lei. La pictura straina, se remarca o litografie color - -Il trovatore con la luna de Giorgio de Chirico (1888-1978) exemplarulO/Z, hartie de orez, 70x50,5cm, fara rama - cu sigiliul autorului si al atelierului Alberto Caprini-Roma estimat la 13.500 lei. In prim-planul atenciei, la sectiune sculptura se afla o lucrare in bronz aparcinand lui Ioan Parvan (1950-1998), -Arlechin, h=104cm, evaluat la 10.000 lei. Mai sunt prezenti Rudolf Schweitzer-Cumpana, , Corina Lecca, Constantin Piliuc , Misu Teisanu, Alexandru Bipoia, Horia Damian, cu lucrari evaluate intre 2200 si 4000 lei.
http://www.curierulnational.ro/?page=articol&editie=1428&art=90430
Tabloul lui Tonitza "Portret de fetita", ulei pe carton, a fost adjudecat, duminica, in cadrul licitatiilor casei Monavissa , la 106.000 lei, de la 76.000 lei. Lucrarea, cu dimensiunile 18,5 X 14 cm, era semnata si datata nov. 1925. Colectionarii au intrat intr-o competitie apriga pentru pastelul pe carton apartinand lui Stefan Luchian "Flori in ulcica de pamant" (35 x 45 cm), achizitionat pentru 102.000 lei, de doua ori si jumatate fata de pretul de evaluare, in timp ce peisajul lui Grigorescu, "Stanci in padure" , estimat intre 45.000- 50.000, a ramas nevandut. Uleiul pe panza lipita pe carton semnat de Corneliu Baba (1906 - 1997), reprezentand un arlechin in rosu, datat (19)77,a intrat in alta colectie pentru 70.000 lei, de la 45.000. Nici "Venetia peste laguna" a lui Gheorghe Petrascu (1872 - 1949), un ulei/lemn, semnat, avand pe verso stampila producatorului de materiale din Venetia, nu i-a lasat indiferenti pe colectionari, tabloul fiind adjudecat la 46.000 lei, de la 35.000. O foarte expresiva "Natura statica cu fructiera" apartinand lui Samuel Mutzner (1884 - 1959)- ulei pe panza lipita pe carton, datat 1938, a fost tranzactionat la 33.000, aproape dublu fata de pretul de pornire. Lucrari de Stefan Popescu, Artachino, Cecilia Cutescu Storck, Iosif Iser si Paul Verona au atins preturi intre 15.000 si 19.000 lei. De asemenea, castiga tot mai mult teren arta contemporana. Cele mai mari preturi de vanzare, la pictura si la sculptura, au revenit tabloului semnat de Mircea Roman ( nascut 1958), "Situatie limita", acrilic pe lemn, datat 2004, (70 x 64 cm) , adjudecat la 5.000 lei, si lucrarii in bronz purtand acelasi titlu, achizitionate pentru 13.500 lei, de la 5. 200. Coca Metianu, Viorel Marginean, Ion Stendl, Vladimir Setran, Petre Velicu si Augustin Costinescu au atras atentia negustorilor/colectionarilor de arta contemporana - lucrarile fiind achizitionate la preturi situate intre 1.700 si 4.500 lei.
In topul ofertelor din 6 mai ale casei Alis se afla, la sectiunea pictura romaneasca, doua uleiuri - "Garoafe in vas albastru" de Gh.N.G. Vanatoru, semnat, datat (19)74, 61,5x 50cm , si "In padure" de Adam Baltatu, 42x52cm - ambele evaluate la 8.000 lei. La pictura straina, se remarca o litografie color - -Il trovatore con la luna de Giorgio de Chirico (1888-1978) exemplarulO/Z, hartie de orez, 70x50,5cm, fara rama - cu sigiliul autorului si al atelierului Alberto Caprini-Roma estimat la 13.500 lei. In prim-planul atenciei, la sectiune sculptura se afla o lucrare in bronz aparcinand lui Ioan Parvan (1950-1998), -Arlechin, h=104cm, evaluat la 10.000 lei. Mai sunt prezenti Rudolf Schweitzer-Cumpana, , Corina Lecca, Constantin Piliuc , Misu Teisanu, Alexandru Bipoia, Horia Damian, cu lucrari evaluate intre 2200 si 4000 lei.
http://www.curierulnational.ro/?page=articol&editie=1428&art=90430
Pagina 1 din 2 • 1, 2
Pagina 1 din 2
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum