Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
MICKIEWICZ[v=]
Pagina 1 din 1
Re: MICKIEWICZ[v=]
http://cultural.bzi.ro/juliusz-s-owacki-unul-dintre-cei-trei-barzi-ai-literaturii-poloneze-15312
Re: MICKIEWICZ[v=]
Inca din timpul vieţii sale, Adam Mickiewicz devenise un simbol. Numele lui, asociat în permanenţă cu suferinţele şi idealurile poporului polonez, era pronunţat cu veneraţie de compatrioţi şi cu respect de străini. El reprezenta nădejdile într-un viitor fericit ale Poloniei împărţite, confirma încrederea nestrămutată a omenirii progresiste în valorile morale ale poporului polonez, se confunda cu aspiraţiile generoase ale neamului său.Spre sfârşitul vieţii, Mickiewicz îşi spune socialist, deşi semnificaţia acestei concepţii depăşea posibilitaţile sale de înţelegere. Anticipa, însă, astfel drumul pe care poporul polonez l-a ales cu hotărâre un secol mai târziu, cunoscând legile dezvoltării istorice, care, lui, poetului, i-au rămas tăinuite.
Critica burgheză polonă l-a urcat pe Mickiewicz pe un soclu, creând în jurul lui un gol artificial. Cuvintele de “profet” şi “mesianism” reveneau frecvent în gura acelora care-l glorificau, silindu-l să vieţuiască în zone cu aer rarefiat, bune doar pentru martiri şi asceţi.
E adevărat că din viaţa lui Mickiewicz n-au lipsit căderile şi înfrângerile, iar opera lui n-a fost cruţată de confuziile mitice, frecvente la romantici. Dar nu aceste întunecări parţiale caracterizează pe marele poet şi, oricum, ele nu i-au umbrit opera.
Pe Mickiewicz omul, pe marele patriot si cetăţean, pe făuritorul romantismului polonez şi al poeziei moderne polone, în general, critica marxistă l-a restituit poporului său şi întregii omeniri progresiste.
*
S-a născut la 24 decembrie 1798, în satul Zaosie de lângă Nowogrodek, pe meleagurile îndepărtate ale pământurilor lituane, cum li se spunea pe atunci.
Tatăl poetului, avocat la Nowogrodek, făcuse parte dintre soldaţii lui Kosciuszko şi trecutul glorios revenea adeseori în istorisirile din casa părintească. Mama sa, Barbara Majewski, s-a ocupat îndeaproape de educaţia copiilor săi, contribuind în mare măsură la “ copilăria câmpenească, îngerească”, cum avea să o numească poetul peste ani.
După absolvirea şcolii din Nowogrodek, Mickiewicz urmează cursurile universităţii din Wilno, la secţiile de literatură şi artă. Oraşul Wilno, în vremea aceea un centru cultural de seamă, polarizase în jurul universităţii reprezentanţi de frunte ai intelectualităţii polone de pe teritoriile lituane.Mickiewicz găseşte aici o atmosferă stimulantă. E un mediu în care se dezbat idei în spirit voltaireian, raţionalist şi ateu- în acelaşi timp un mediu receptiv la tendinţele înnoitoare ce-şi fac drum în arta şi literatura de peste hotare. Evident, problemele politice sunt în permanenţă la ordinea zilei. În anul 1817, Mickiewicz înfiinţează cu alţi câţiva colegi aşa- numita societate a Filomaţilor (Iubitori ai virtuţii), care îşi ia drept deviză cuvintele: Patrie, învăţătură şi virtute. Pentru a-şi lărgi activitatea în rândurile maselor de studenţi şi a eluda totodată rigorile supravegherii ţariste, gruparea secretă a Filomaţilor organizează un al doilea cerc, numit al Filareţilor, de astă dată cu asentimentul forurilor universitare superioare.
Tinerii “ iubitori de virtute “ nu aspiră numai la perfecţiune morală, ci mai mult la răsturnarea ţarismului şi eliberarea poporului. În maturizarea acestor cercuri conspirative a jucat un rol deosebit contactul cu “decembristii”.
Mickiewicz este animatorul cercurilor, e pe rând autor al statutelor, orator, ţine prelegeri în şedinţe secrete sau organizează seri literare, unde- şi afirmă, încă de pe atunci, nu numai calitaţile poetice, dar şi talentul de a improviza.
Tot în anii studenţiei, Mickiewicz cunoaşte o tânără descendentă a unei familii de nobili Maryla Wereszczak, care-i insipiră o puternică dragoste romantică însoţită de suferinţă şi dezamăgire, dar- lucru esenţial- îi trezeşte geniul poetic. Fără să exagerăm rolul episodului dragostei pentru Maryla, trebuie să recunoaştem că el a fost un prim stimulent, pe care evenimentele ulterioare- mult mai grave- aveau să-l estompeze.
In micul orăşel Kowno, unde e silit să accepte un post de profesor, acestea fiind condiţiile impuse de universitatea al cărei bursier fusese, Mikiewicz străbate primele etape ale experienţei literare şi în 1822-1823, la Wilno, din grija foştilor prieteni Filomaţi, apar primele sale două volume de versuri, cuprinzând: Balade şi Romanţe, Grázyna şi Străbunii partea a II-a si a IV-a.
Răsunetul lor este larg. Stârnesc entuziasmul nestăvilit al celor dispuşi să recunoască în Mickiewicz pe înnoitorul poeziei poloneze şi protestele indignate ale spiritelor rigide şi conservatoare. Dar poetul are prea puţin răgaz să se bucure de prima lui victorie. Un an mai târziu, un incident, în aparenţă fără importanţă, la un liceu din Wilno, atrage după sine mânia autorităţilor ţariste, un proces, arestări, în care sunt implicaţi şi Filomaţii. Arestat, Mickiewicz porneşte laolaltă cu ceilalţi, aşa cum se hotărâse prin sentinţă, spre “guberniile îndepărtate de Polonia, până când vor obţine autorizaţia de întoarcere în ţinuturile natale”.
O asemenea autorizaţie poetul n-avea să mai obţină niciodată.
Anii petrecuţi la Petersburg, Moscova, Odesa, au o însemnătate covârşitoare pentru evoluţia ulterioară a lui Mickiewicz.
La Petersburg, Mickiewicz se împrieteneşte cu cei mai de seamă dintre “decembrişti”, care-i primesc cu braţele deschise pe intelectualii polonezi, admiţându-i la şedinţele lor secrete şi împărtăşindu-le proiectele revoluţionare. Mickiewicz nu-şi va uita niciodată “prietenii ru;i”, cărora le va închina, cu pioasă aducere aminte, versuri rămase celebre.
La Odesa, Mickiewicz îşi permite câteva clipe de destindere, după atâtea evenimente foarte grave.Poetul frecventează înaltele saloane atât de ospitaliere faţă de proscrişii polonezi, încercând să se amuze şi să uite.
Experienţa poetică, esenţială însă, o reprezintă călătoria în Crimeea, călătorie căreia îi datorăm celebrele Sonete din Crimeea, apărute împreună cu sonetele închinate Laurei în 1826, la Moscova.
Aici, la Moscova, ca pretutindeni în Rusia, Mickiewicz şi tovarăşii săi, se bucură de prietenia intelectualităţii cu aspiraţii revoluţionare. Dintre întâlnirile cele mai importante trebuie menţionată cea cu marele poet A.S.Puşkin, al cărui “Boris Godunov” stârneşte entuziasmul lui Mickiewicz. Scurtă vreme după aceea, Puşkin, la rândul său, îşi arată intenţia de a traduce în limba rusă poemul lui Mickiewicz : “Konrad Wallenrod”, apărut la Petersburg.
Prietenii ruşi îşi dovedesc din nou prezenţa ocrotitoare, mijlocind poetului polonez în 1829 autorizaţia de a părăsi Rusia, unde supravegherea poliţiei ţariste era mai mult decât stânjenitoare.
Mickiewitcz pleacă spre Apus.se opreşte la Weimar spre a aduce omagiul său unuia dintre marii poeţi ai lumii, care l-a influenţat hotărâtor în anii de formare, lui Goethe. Trecând Alpii, scrie ultima poezie dedicată Marylei, versuri de o mare intensitate emoţională. Se stabileşte apoi, pentru scurtă vreme, la Roma, unde îl ajunge vestea războiului din 1830. Poetul pleacă precipitat la Paris, de aici la Dresda, unde îl întâmpină valul refugiaţilor, care părăsise Polonia după înfrângerea răscoalei.La Dresda, zguduit de tragica desfăşurare a evenimentelor din ţara sa, pradă remuşcărilor pentru faptul că n-a participat şi el la răscoală, Mickiewicz e cuprins de un fel de fervoare poetică pe care o caracterizează, glumind: “Mi s-a spart în cap un vas cu poezie”.
Astfel, literatura polonă se îmbogăţeşte cu partea a III- a din Străbunii, operă remarcabilă prin originalitatea ei.
In 1832, poetul pribeag, împresurat de griji şi măcinat de dorul patriei, se stabileşte definitiv la Paris. Îşi caută refugiu în muncă. Desfăşoară o bogată activitate publicistică, traduce, scrie un fel de îndreptar moral- politic pentru emigranţii polonezi, intitulat: Cărţile poporului şi pelerinajului polon, preia conducerea ziarului “ Pelerinul polon “, dar mai ales cutreieră cu imaginaţia meleagurile dragi ale patriei.
Incetul cu încetul, îl cucereşte ideea “ unui poem câmpenesc, … pe care scriindu-l îmi închipui că mă aflu în Lituania ”. În 1834, Mickiewicz sfârşeşte monumentalul sau “ Pan Tadeusz ”. Proiectatul poem câmpenesc devenise epopeea naţională a poporului polonez.
După 1834, Mickiewicz- poetul tace aproape cu desăvârşire. Proiectează şi începe o serie de lucrări ce rămân neterminate, unele în limba franceză. Urmăreşte viaţa emigraţiei poloneze şi, nemulţumit de intrigile care-o agită, încearcă să influenţeze multiplele grupări şi curente prin articolele sale polemice. Este hărţuit, întunecat, obsedat de ideea întoarcerii în patrie- idee care după 1830 se dovedeşte, mai mult ca oricând, o himeră- chinuit de boala soţiei şi de lipsuri materiale.
Numirea sa, ca profesor de limba latină, la Academia din Lausanne, îi acordă un scurt răstimp de linişte interioară. Scrie, cu acest prilej, cele câteva poezii pline de emoţie, cunoscute sub numele de Liricele de la Lausanne. Rechemat, în 1840, la Paris, să preia catedra de literaturi slave de la Collége de France, Mickiewicz întreprinde o vastă operă de sinteză literară. Cursurile sale, adevărat tur de orizont al istoriei culturii omeneşti, atrag în mod irezistibil, prin patosul lor, prin originalitatea şi îndrăzneala ideilor expuse, prin idealurile generoase care-l animă pe vorbitor.
Dar în scurtă vreme, cursurile sunt compromise. Mickiewicz căzuse pradă tówianismului, unul din multiplele curente utopice şi mistice ale secolului al XIX-lea. Andrzey Tówianski, marele maestru al acestui curent, îl împinge şi pe Mickiewicz, ca de altfel pe mulţi emigranţi polonezi, spre o doctrină nebuloasă, în care ideile progresului moral se împletesc cu practici mistice şi cu idei politice reformiste. Catedra, transformată în amvon al tówianismului şi în tribună politică antiguvernamentală, determină suspendarea cursului.
Tówianismul intervenise în viaţa lui Mickiewicz într-un moment de gravă depresiune morală. Îndată ce mijeşte nădejdea unei activităţi reale, practice, în slujba ţării sale, Mickiewicz rupe definitiv cu experienţele mistice sterile.
Valul revoluţionar al “primăverii” popoarelor îi dă puteri noi. În 1848, îl găsim în Italia, încercând să creeze o legiune polonă, menită să lupte alături de italieni, “o armată republicană şi socialistă ”, cum o numeşte poetul.
Mickiewicz se consideră un tribun în acţiune. Străbate Italia oraş după oraş, ţine discursuri înflăcărate, scrie articole mobilizatoare, are o întrevedere dramatică cu Papa Pius al IX-lea, întrevedere ce sfârşeşte cu exclamaţia poetului: “Află că astăzi spiritul lui Dumnezeu se află în salopetele muncitorilor din Paris”. Întors la Paris, Mickiewicz colaborează cu febrilitate la “ Tribune des peuples ” , militând în cele aproape o sută de articole, pe care le publică, pentru lupta de eliberare naţională a popoarelor, pentru ideea luptei revoluţionare.
Ultimii ani ai vieţii şi-i petrece la Paris, ca personalitate deplin recunoscută, îndeplinind funcţia de bibliotecar la Biblioteca Arsenalului.
Dar iată ca emigranţii polonezi nutresc noi nădejdi de rezolvare a problemei ţării lor. Mickiewicz, deodată întinerit, acceptă cu bucurie misiunea de a pleca la Constantinopol pentru a încerca acolo reînvierea unei armate poloneze.
La 26 octombrie 1855, cel mai mare poet polon mânat, de la un capăt la altul al lumii, de dorinţa nestrămutată de a fi util patriei sale, moare de holeră la Constantinopol.
Biografia lui Mickiewicz oricât de succint ar fi prezentată relevă o viaţă plină de zbucium şi suferinţe închinată poporului polon şi strâns împletită cu soarta acestuia.
Critica burgheză polonă l-a urcat pe Mickiewicz pe un soclu, creând în jurul lui un gol artificial. Cuvintele de “profet” şi “mesianism” reveneau frecvent în gura acelora care-l glorificau, silindu-l să vieţuiască în zone cu aer rarefiat, bune doar pentru martiri şi asceţi.
E adevărat că din viaţa lui Mickiewicz n-au lipsit căderile şi înfrângerile, iar opera lui n-a fost cruţată de confuziile mitice, frecvente la romantici. Dar nu aceste întunecări parţiale caracterizează pe marele poet şi, oricum, ele nu i-au umbrit opera.
Pe Mickiewicz omul, pe marele patriot si cetăţean, pe făuritorul romantismului polonez şi al poeziei moderne polone, în general, critica marxistă l-a restituit poporului său şi întregii omeniri progresiste.
*
S-a născut la 24 decembrie 1798, în satul Zaosie de lângă Nowogrodek, pe meleagurile îndepărtate ale pământurilor lituane, cum li se spunea pe atunci.
Tatăl poetului, avocat la Nowogrodek, făcuse parte dintre soldaţii lui Kosciuszko şi trecutul glorios revenea adeseori în istorisirile din casa părintească. Mama sa, Barbara Majewski, s-a ocupat îndeaproape de educaţia copiilor săi, contribuind în mare măsură la “ copilăria câmpenească, îngerească”, cum avea să o numească poetul peste ani.
După absolvirea şcolii din Nowogrodek, Mickiewicz urmează cursurile universităţii din Wilno, la secţiile de literatură şi artă. Oraşul Wilno, în vremea aceea un centru cultural de seamă, polarizase în jurul universităţii reprezentanţi de frunte ai intelectualităţii polone de pe teritoriile lituane.Mickiewicz găseşte aici o atmosferă stimulantă. E un mediu în care se dezbat idei în spirit voltaireian, raţionalist şi ateu- în acelaşi timp un mediu receptiv la tendinţele înnoitoare ce-şi fac drum în arta şi literatura de peste hotare. Evident, problemele politice sunt în permanenţă la ordinea zilei. În anul 1817, Mickiewicz înfiinţează cu alţi câţiva colegi aşa- numita societate a Filomaţilor (Iubitori ai virtuţii), care îşi ia drept deviză cuvintele: Patrie, învăţătură şi virtute. Pentru a-şi lărgi activitatea în rândurile maselor de studenţi şi a eluda totodată rigorile supravegherii ţariste, gruparea secretă a Filomaţilor organizează un al doilea cerc, numit al Filareţilor, de astă dată cu asentimentul forurilor universitare superioare.
Tinerii “ iubitori de virtute “ nu aspiră numai la perfecţiune morală, ci mai mult la răsturnarea ţarismului şi eliberarea poporului. În maturizarea acestor cercuri conspirative a jucat un rol deosebit contactul cu “decembristii”.
Mickiewicz este animatorul cercurilor, e pe rând autor al statutelor, orator, ţine prelegeri în şedinţe secrete sau organizează seri literare, unde- şi afirmă, încă de pe atunci, nu numai calitaţile poetice, dar şi talentul de a improviza.
Tot în anii studenţiei, Mickiewicz cunoaşte o tânără descendentă a unei familii de nobili Maryla Wereszczak, care-i insipiră o puternică dragoste romantică însoţită de suferinţă şi dezamăgire, dar- lucru esenţial- îi trezeşte geniul poetic. Fără să exagerăm rolul episodului dragostei pentru Maryla, trebuie să recunoaştem că el a fost un prim stimulent, pe care evenimentele ulterioare- mult mai grave- aveau să-l estompeze.
In micul orăşel Kowno, unde e silit să accepte un post de profesor, acestea fiind condiţiile impuse de universitatea al cărei bursier fusese, Mikiewicz străbate primele etape ale experienţei literare şi în 1822-1823, la Wilno, din grija foştilor prieteni Filomaţi, apar primele sale două volume de versuri, cuprinzând: Balade şi Romanţe, Grázyna şi Străbunii partea a II-a si a IV-a.
Răsunetul lor este larg. Stârnesc entuziasmul nestăvilit al celor dispuşi să recunoască în Mickiewicz pe înnoitorul poeziei poloneze şi protestele indignate ale spiritelor rigide şi conservatoare. Dar poetul are prea puţin răgaz să se bucure de prima lui victorie. Un an mai târziu, un incident, în aparenţă fără importanţă, la un liceu din Wilno, atrage după sine mânia autorităţilor ţariste, un proces, arestări, în care sunt implicaţi şi Filomaţii. Arestat, Mickiewicz porneşte laolaltă cu ceilalţi, aşa cum se hotărâse prin sentinţă, spre “guberniile îndepărtate de Polonia, până când vor obţine autorizaţia de întoarcere în ţinuturile natale”.
O asemenea autorizaţie poetul n-avea să mai obţină niciodată.
Anii petrecuţi la Petersburg, Moscova, Odesa, au o însemnătate covârşitoare pentru evoluţia ulterioară a lui Mickiewicz.
La Petersburg, Mickiewicz se împrieteneşte cu cei mai de seamă dintre “decembrişti”, care-i primesc cu braţele deschise pe intelectualii polonezi, admiţându-i la şedinţele lor secrete şi împărtăşindu-le proiectele revoluţionare. Mickiewicz nu-şi va uita niciodată “prietenii ru;i”, cărora le va închina, cu pioasă aducere aminte, versuri rămase celebre.
La Odesa, Mickiewicz îşi permite câteva clipe de destindere, după atâtea evenimente foarte grave.Poetul frecventează înaltele saloane atât de ospitaliere faţă de proscrişii polonezi, încercând să se amuze şi să uite.
Experienţa poetică, esenţială însă, o reprezintă călătoria în Crimeea, călătorie căreia îi datorăm celebrele Sonete din Crimeea, apărute împreună cu sonetele închinate Laurei în 1826, la Moscova.
Aici, la Moscova, ca pretutindeni în Rusia, Mickiewicz şi tovarăşii săi, se bucură de prietenia intelectualităţii cu aspiraţii revoluţionare. Dintre întâlnirile cele mai importante trebuie menţionată cea cu marele poet A.S.Puşkin, al cărui “Boris Godunov” stârneşte entuziasmul lui Mickiewicz. Scurtă vreme după aceea, Puşkin, la rândul său, îşi arată intenţia de a traduce în limba rusă poemul lui Mickiewicz : “Konrad Wallenrod”, apărut la Petersburg.
Prietenii ruşi îşi dovedesc din nou prezenţa ocrotitoare, mijlocind poetului polonez în 1829 autorizaţia de a părăsi Rusia, unde supravegherea poliţiei ţariste era mai mult decât stânjenitoare.
Mickiewitcz pleacă spre Apus.se opreşte la Weimar spre a aduce omagiul său unuia dintre marii poeţi ai lumii, care l-a influenţat hotărâtor în anii de formare, lui Goethe. Trecând Alpii, scrie ultima poezie dedicată Marylei, versuri de o mare intensitate emoţională. Se stabileşte apoi, pentru scurtă vreme, la Roma, unde îl ajunge vestea războiului din 1830. Poetul pleacă precipitat la Paris, de aici la Dresda, unde îl întâmpină valul refugiaţilor, care părăsise Polonia după înfrângerea răscoalei.La Dresda, zguduit de tragica desfăşurare a evenimentelor din ţara sa, pradă remuşcărilor pentru faptul că n-a participat şi el la răscoală, Mickiewicz e cuprins de un fel de fervoare poetică pe care o caracterizează, glumind: “Mi s-a spart în cap un vas cu poezie”.
Astfel, literatura polonă se îmbogăţeşte cu partea a III- a din Străbunii, operă remarcabilă prin originalitatea ei.
In 1832, poetul pribeag, împresurat de griji şi măcinat de dorul patriei, se stabileşte definitiv la Paris. Îşi caută refugiu în muncă. Desfăşoară o bogată activitate publicistică, traduce, scrie un fel de îndreptar moral- politic pentru emigranţii polonezi, intitulat: Cărţile poporului şi pelerinajului polon, preia conducerea ziarului “ Pelerinul polon “, dar mai ales cutreieră cu imaginaţia meleagurile dragi ale patriei.
Incetul cu încetul, îl cucereşte ideea “ unui poem câmpenesc, … pe care scriindu-l îmi închipui că mă aflu în Lituania ”. În 1834, Mickiewicz sfârşeşte monumentalul sau “ Pan Tadeusz ”. Proiectatul poem câmpenesc devenise epopeea naţională a poporului polonez.
După 1834, Mickiewicz- poetul tace aproape cu desăvârşire. Proiectează şi începe o serie de lucrări ce rămân neterminate, unele în limba franceză. Urmăreşte viaţa emigraţiei poloneze şi, nemulţumit de intrigile care-o agită, încearcă să influenţeze multiplele grupări şi curente prin articolele sale polemice. Este hărţuit, întunecat, obsedat de ideea întoarcerii în patrie- idee care după 1830 se dovedeşte, mai mult ca oricând, o himeră- chinuit de boala soţiei şi de lipsuri materiale.
Numirea sa, ca profesor de limba latină, la Academia din Lausanne, îi acordă un scurt răstimp de linişte interioară. Scrie, cu acest prilej, cele câteva poezii pline de emoţie, cunoscute sub numele de Liricele de la Lausanne. Rechemat, în 1840, la Paris, să preia catedra de literaturi slave de la Collége de France, Mickiewicz întreprinde o vastă operă de sinteză literară. Cursurile sale, adevărat tur de orizont al istoriei culturii omeneşti, atrag în mod irezistibil, prin patosul lor, prin originalitatea şi îndrăzneala ideilor expuse, prin idealurile generoase care-l animă pe vorbitor.
Dar în scurtă vreme, cursurile sunt compromise. Mickiewicz căzuse pradă tówianismului, unul din multiplele curente utopice şi mistice ale secolului al XIX-lea. Andrzey Tówianski, marele maestru al acestui curent, îl împinge şi pe Mickiewicz, ca de altfel pe mulţi emigranţi polonezi, spre o doctrină nebuloasă, în care ideile progresului moral se împletesc cu practici mistice şi cu idei politice reformiste. Catedra, transformată în amvon al tówianismului şi în tribună politică antiguvernamentală, determină suspendarea cursului.
Tówianismul intervenise în viaţa lui Mickiewicz într-un moment de gravă depresiune morală. Îndată ce mijeşte nădejdea unei activităţi reale, practice, în slujba ţării sale, Mickiewicz rupe definitiv cu experienţele mistice sterile.
Valul revoluţionar al “primăverii” popoarelor îi dă puteri noi. În 1848, îl găsim în Italia, încercând să creeze o legiune polonă, menită să lupte alături de italieni, “o armată republicană şi socialistă ”, cum o numeşte poetul.
Mickiewicz se consideră un tribun în acţiune. Străbate Italia oraş după oraş, ţine discursuri înflăcărate, scrie articole mobilizatoare, are o întrevedere dramatică cu Papa Pius al IX-lea, întrevedere ce sfârşeşte cu exclamaţia poetului: “Află că astăzi spiritul lui Dumnezeu se află în salopetele muncitorilor din Paris”. Întors la Paris, Mickiewicz colaborează cu febrilitate la “ Tribune des peuples ” , militând în cele aproape o sută de articole, pe care le publică, pentru lupta de eliberare naţională a popoarelor, pentru ideea luptei revoluţionare.
Ultimii ani ai vieţii şi-i petrece la Paris, ca personalitate deplin recunoscută, îndeplinind funcţia de bibliotecar la Biblioteca Arsenalului.
Dar iată ca emigranţii polonezi nutresc noi nădejdi de rezolvare a problemei ţării lor. Mickiewicz, deodată întinerit, acceptă cu bucurie misiunea de a pleca la Constantinopol pentru a încerca acolo reînvierea unei armate poloneze.
La 26 octombrie 1855, cel mai mare poet polon mânat, de la un capăt la altul al lumii, de dorinţa nestrămutată de a fi util patriei sale, moare de holeră la Constantinopol.
Biografia lui Mickiewicz oricât de succint ar fi prezentată relevă o viaţă plină de zbucium şi suferinţe închinată poporului polon şi strâns împletită cu soarta acestuia.
26 noiembrie 1855 - Moartea lui Adam Mickiewicz
|
El intemeiaza gruparea Filomatilor (iubitori ai virtutii), care aspira nu doar la perfectiunea morala ci si la indepartarea jugului tarist. Dupa terminarea facultatii, devine profesor intr-un modest oras de provincie, Kowno si in 1822-1823 ii apar primele volume de poezie. Apartenenta la cercul Filomatilor va duce insa la arestarea sa si este exilat, departe de Polonia. Ajuns la Petersburg, se imprieteneste cu cei mai importanti „decembristi”. La Moscova va lega de asemenea prietenii cu revolutionarii si poetii rusi, mai ales cu Puskin. In 1829, gratie influentei amicilor sai, primeste autorizatia de a parasi Rusia, indreptandu-se spre Apus. Ajunge mai intai la Weimar, caminul veneratului sau idol, Goethe, apoi se stabileste pentru scurta vreme la Roma. Aici ii parvine vestea declansarii insurectiei poloneze din 1830.
Pleaca in graba la Paris, de aici la Dresda, dar nu mai apuca sa ajunga in patrie, pentru ca revolta fusese infranta. Aceasta drama il ajuta insa sa creeze versuri de o neasemuita profunzime si frumusete. In 1832 se muta la Paris, unde desfasoara o bogata activitate publicistica, si termina monumentalul poem „Pan Tadeusz”, epopeea nationala a poporului polonez. Dezamagit de certurile nesfarsite din sanul imigratiei poloneze, se lasa prada unui curent mistic, towianismul, renuntand la scris. Izbucnirea revolutiei de la 1848, il gaseste in Italia, unde vrea sa formeze o legiune poloneza, apoi, dupa infrangerea miscarii, il vom regasi la Constantinopol, incercand de aici formarea unei armate de eliberare a Poloniei. Nu mai apuca sa-si duca planurile la indeplinire, fiindca este rapus de holera.
Adam Mickiewicz emblema a Varsoviei
Adam Mickiewicz – emblema a Varsoviei
Supranumita „Parisul Nordului”, capitala Poloniei, Varsovia, a fost si unul dintre cele mai importante centre culturale ale continentului nostru. Orasul a cunoscut multa suferinta de-a lungul anilor dar a supravietuit prin acea putere de lupta a locuitorilor si acea dorinta de frumos specifice spiritelor puternice. Artele si muzica au inflorit constant, iar literatura a cunoscut o adevarata perioada de glorie in cea de a doua jumatate a secolului al XIX-lea si prima jumatate a secolului al XX-lea. Atunci si-au desfasurat activitatea laureatii Premiului Nobel Henryk Sienkiewicz si Wladislaw Reymont, romancierul si foiletonistul Boleslaw Prus si multi altii.
Cea mai indragita figura a literaturii poloneze ramane insa Adam Bernard Mickiewicz, poetul lor national (1798-1855). Din 1829 a fost obligat sa ia calea exilului, dar a ramas un simbol al luptei pentru eliberarea patriei sale de sub tarism. Incercarea sa de a reveni in tara, in 1930, s-a izbit de refuzul autoritatilor, care l-au oprit la granita si a murit departe de tara in care nu s-a mai putut intoarce niciodata.
A murit in 1855 de holera de care se imbolnavise in Turcia in timp ce recruta voluntari polonezi ca sa lupte impotriva rusilor in Crimea. A fost inmormantat la Paris dar, mai tarziu, trupul sau a fost adus in patrie si depus in catedrala Wawel din Kracovia. Amplul sau poem Pan Tandeusz se remarca prin patosul patriotic si evocator al vietii, traditiilor si trecutului istoric, reconstituind viata nobilimii in timpul campaniei napoleoniene. Este considerat epopeea nationala a Poloniei, asa cum monumentalul poem „Strabunii” se face remarcat pentru viziunea mesianica asupra istoriei.
Locuitorii orasului i-au ridicat un impresionant monument aratandu-si astfel recunostinta si admiratia pentru marele poet. Statuia este creatia sculptorului Cyprian Godebski iar soclul este opera artistilor Józef Pius Dziecosski si Wladislaw Marconi. Inaltarea monumentului necesita aprobarea tarismului si guvernul rus din acea vreme a fost de acord, cerand insa ca statuia sa nu fie mai mare decat cea a maresalului Ivan Paskievici, cel care a inabusit revolta din noiembrie 1831.
Polonezii au acceptat conditia si, intr-adevar statuia este mai mica, dar soclul este mult mai mare. Ornamentele din fier forjat si gardul din jur au fost un dar din partea muncitorilor. Dezvelirea monumentului a avut loc in acordurile „Rugaciunii” lui Stanislaw Moniuszko, compozitor national al Poloniei alaturi de Chopin, iar discursul a fost tinut de laureatul Premiului Nobel, Henryk Sienkiewicz. Ceremonia s-a incheat cu o demonstratie pasnica, marcand insa inceputul unui sir de manifestatii care au avut loc aici.
In patria lui Andrej Wajda, a lui Roman Polanski si a parintelui Wojtila dorinta de libertate si independenta au constituit o adevarata religie. De aceea in 1968 aria din jurul monumentului a fost scena protestelor studentesti impotriva ordinului autoritatilor de a inlocui afisele pentru spectacolul realizat dupa cunoscutul poem al lui Mickiewicz „Stramosii”, spectacol realizat de Kazimierz Dejmek.
Muzeul de Literatura din Varsovia poarta de asemenea numele marelui poet. Sunt expuse aici o multime de documente si obiecte care au apartinut lui Adam Mickiewicz si altele legate de viata si activitatea celor mai de seama reprezentanti ai literaturii poloneze. Prin oamenii care s-au nascut sau au trait aici Varsovia straluceste prin vreme, demonstrand ca poate sa-si vindece ranile lasate de vitregiile istoriei.
MICKIEWICZ[v=]
Adam Mickiewicz-
3] Masoara-ti fortele dupa aspiratiile tale, si nu aspiratiile dupa forte!
2]"Fii indulgent cu altii si sever cu tine."
1]Exista o lege aspra...cand impotriva noastra se comite o dureroasa nedreptate nu ne putem vindeca decat dupa ce iertam
3] Masoara-ti fortele dupa aspiratiile tale, si nu aspiratiile dupa forte!
2]"Fii indulgent cu altii si sever cu tine."
1]Exista o lege aspra...cand impotriva noastra se comite o dureroasa nedreptate nu ne putem vindeca decat dupa ce iertam
Ultima editare efectuata de catre Admin in 27.11.14 9:37, editata de 6 ori
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum