Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
MEXIC
Pagina 1 din 2
Pagina 1 din 2 • 1, 2
Re: MEXIC
http://www.revistamagazin.ro/content/view/11664/8/
Rolul femeii in organizarea sociala a misterioasei civilizatii mayase a fost unul surprinzator de important. Desene si ornamente ale unor obiecte casnice sugerau posibilitatea ca femeile sa detina ranguri inalte si sa beneficieze de unele privilegii, iar descoperirile din nordul Mexicului demonstreaza ca au existat chiar regine apartinand sexului frumos.
Rolul femeii in organizarea sociala a misterioasei civilizatii mayase a fost unul surprinzator de important. Desene si ornamente ale unor obiecte casnice sugerau posibilitatea ca femeile sa detina ranguri inalte si sa beneficieze de unele privilegii, iar descoperirile din nordul Mexicului demonstreaza ca au existat chiar regine apartinand sexului frumos.
Cultura si sacrificiu
Daca atunci cand s-au stabilit in Peninsula Yucatan (cu doua milenii inainte de Christos) mayasii nu aveau o religie bine definita, secolul IV d.Ch. a reprezentat o cotitura din acest punct de vedere. Au aparut idei teologice si pseudo-filosofice extrem de interesante, multe dintre acestea ramanand in memoria colectiva si astazi. Si la mayasi, la fel ca in cazul altor monarhii, rolul de dinamizator al vietii spirituale l-a avut suveranul si inteleptii din jurul sau. Descoperirile facute in mai multe santiere arheologice (de la Palenque, Yaxchilan, Narajo etc.) arata ca in fruntea ierarhiei sociale au existat cel putin trei dinastii desfasurate exclusiv pe linie maternala.
Aceste uimitoare informatii – provenind din mai multe serii de hieroglife decriptate foarte recent – ni s-au pastrat prin intermediul unor asa-zise carti mayase. Slujitoarele reginelor respective (din dinastiile Pacal, Zac-Kuk si Kanal-Ikal) primeau de la artizani specializati „foi” realizate din lemnul unui arbore anume, pe care scriau ceea ce le dicteaza suveranele. Aceste file aveau o lungime de 22-25 centimetri si o latime de 10-12 centimetri, putand fi stranse la un loc in numar variabil (specialistii le numesc codice). Reginele respective oficiau o mare diversitate de ritualuri, chiar si pe cele mai sangeroase, hotarau condamnari la moarte si condamnari la... sinucidere prin spanzurare. Ele formau elita intelectualitatii mayase in acele epoci, avand la dispozitie artisti (pictori, sculptori, arhitecti) si un grup religios aparte, specializat in invocarea celor mai importante zeitati – in caz de seceta, inundatii, conflicte militare si chiar judecarea unor infractori.
Barbatii in inferioritate
Un alt fapt senzational este urmatorul: se crede ca acele regine mayase au rezistat la putere, in pofida faptului ca in familiile lor existasera si barbati, carora li se permitea sa locuiasca in zona rezidentiala din jurul templului principal (cum s-a intamplat la Tikal si Palenque,in primele secole dupa Christos). Dar cercetarile recente n-au reusit sa elucideze motivatiile pentru care, in succesiunea la tron, au existat cateva dinastii feminine. Se pare ca esecul unor dinastii pe linie masculina in a asigura prosperitatea mayasilor, sau chiar anii indelungati de seceta (pusi pe seama unor zei care nu au raspuns invocatiilor) au contribuit la cresterea respectului societatii pentru posibilitatile femeilor provenind din familii de rang inalt.
Un alt factor important in creionarea acestei atitudini a fost, se pare, faptul ca fetele mayase nu erau scutite de sacrificiile rituale, iar femeile de oficierea lor, alaturi de sacerdoti. Desigur, ne este greu sa ne imaginam urmatoarea scena sacrificiala, prezidata de o regina: victimei inca in viata, complet dezbracata, i se scotea inima, iar cu sangele scurs din abundenta erau stropite statui de zei; cadavrul era jupuit si un oficiant executa apoi un dans ritualic cu pielea victimei pe umeri sau prinsa in jurul soldurilor...
PAUL IOAN
Re: MEXIC
http://www.revistamagazin.ro/content/view/10227/30/
Retelele subterane naturale care aprovizionau civilizatia maya cu apa, ascund oseminte ale victimelor ucise in cadrul unor ritualuri sacrificiale si reprezentari ale artei murale, acestea din urma fiind necunoscute pana in urma cu un an. De-a lungul litoralului din Yucatan (Mexic) peisajul este marcat de lacuri denumite generic "gauri albastre" "incrustate" adesea in padurea luxurianta. Mayasii care ocupau regiunea intre secolele al IV-lea i.Ch. si al IX-lea d.Ch. le numeau tz'onot (cenotes, in spaniola; cenote, in romaneste). Unele au o anvergura redusa (6-8 metri), dar adancimile lor ajung pana la 338 de metri, comunicand prin vaste galerii subterane care se intind pe zeci de kilometri. Acestea se mai intalnesc in unele regiuni carstice de pe glob (in insule din Pacific, in Australia etc.). Pana acum au fost explorate si cartografiate 350 din cele 6.000-7.000 inventariate.
Retelele subterane naturale care aprovizionau civilizatia maya cu apa, ascund oseminte ale victimelor ucise in cadrul unor ritualuri sacrificiale si reprezentari ale artei murale, acestea din urma fiind necunoscute pana in urma cu un an. De-a lungul litoralului din Yucatan (Mexic) peisajul este marcat de lacuri denumite generic "gauri albastre" "incrustate" adesea in padurea luxurianta. Mayasii care ocupau regiunea intre secolele al IV-lea i.Ch. si al IX-lea d.Ch. le numeau tz'onot (cenotes, in spaniola; cenote, in romaneste). Unele au o anvergura redusa (6-8 metri), dar adancimile lor ajung pana la 338 de metri, comunicand prin vaste galerii subterane care se intind pe zeci de kilometri. Acestea se mai intalnesc in unele regiuni carstice de pe glob (in insule din Pacific, in Australia etc.). Pana acum au fost explorate si cartografiate 350 din cele 6.000-7.000 inventariate.
In cetatea din Santuario (regiunea Tekax) o echipa de arheologi francezi a facut una dintre cele mai importante descoperiri: picturi necunoscute ale civilizatiei maya executate pe peretii unor pesteri din labirintul subacvatic. Intr-una din pesteri era reprezentata o ampla scena de vanatoare, in centru aflandu-se un jaguar incoltit de diverse animale iar pe un perete al altei pesteri se vad clar urme lasate de palme si serpi desenati. Au mai fost descoperite si alte urme seculare: cioburi din ceramica, lame taiate in obsidian etc., dar si oseminte umane, grotele constituind totodata locuri sacre in care se practicau ritualuri sacrificiale.
Cea mai importanta cetate, Chichen Itza, se afla langa un bazin in care au fost descoperite cele mai multe oseminte. Cruzimea mayasilor in cadrul acestor ritualuri era feroce. Episcopul Merida a lasat scrisa in 1556 o relatare in acest sens: victimele erau depuse in grote dupa ce erau ucise si li se scoatea inima pentru a-l onora in acest mod pe Chaac, zeul ploii. Lucru certificat de urmele de violenta pe care le prezentau craniile si osemintele, majoritatea fiind adolescenti si barbati tineri. Printre ele se aflau si obiecte din aur, jad, arama.
In aceasta regiune fara rauri, binecuvantatele "fantani" reprezentau o uriasa sursa de apa. Fara aceste galerii subterane, in care nivelul apei oscileaza (in unele perioade si in diverse locuri apa ajungand la limite inferioare sau secand), civilizatia maya nu s-ar fi putut dezvolta, cele mai multe cetati fiind ridicate in apropierea cenoteelor. In contextul ipotezelor legate de disparitia acestei civilizatii, scaderea drastica a apei din cenote in urma repetatelor perioade de seceta (in jurul anilor 900 d.Ch.) ar fi fost o cauza majora. Agricultura a fost compromisa si mayasii n-au gasit alte resurse de supravietuire.
Acum, cenotele, o uriasa atractie pentru scufundatori, sunt in primejdie, in viziunea ecologistilor ingrijorati de faptul ca practicarea sportului subacvatic are consecinte negative asupra ecosistemelor. Mai ingrijorator este faptul ca unii proprietari distrug structuri de calcar folosite in amenajarea bazinelor pentru a atrage interesul scufundatorilor. In momentul in care aceste splendori naturale vor intra in patrimoniul cultural subacvatic al UNESCO, turismul invaziv va inceta.
Re: MEXIC
http://www.revistamagazin.ro/content/view/10227/30/
Retelele subterane naturale care aprovizionau civilizatia maya cu apa, ascund oseminte ale victimelor ucise in cadrul unor ritualuri sacrificiale si reprezentari ale artei murale, acestea din urma fiind necunoscute pana in urma cu un an. De-a lungul litoralului din Yucatan (Mexic) peisajul este marcat de lacuri denumite generic "gauri albastre" "incrustate" adesea in padurea luxurianta. Mayasii care ocupau regiunea intre secolele al IV-lea i.Ch. si al IX-lea d.Ch. le numeau tz'onot (cenotes, in spaniola; cenote, in romaneste). Unele au o anvergura redusa (6-8 metri), dar adancimile lor ajung pana la 338 de metri, comunicand prin vaste galerii subterane care se intind pe zeci de kilometri. Acestea se mai intalnesc in unele regiuni carstice de pe glob (in insule din Pacific, in Australia etc.). Pana acum au fost explorate si cartografiate 350 din cele 6.000-7.000 inventariate.
Retelele subterane naturale care aprovizionau civilizatia maya cu apa, ascund oseminte ale victimelor ucise in cadrul unor ritualuri sacrificiale si reprezentari ale artei murale, acestea din urma fiind necunoscute pana in urma cu un an. De-a lungul litoralului din Yucatan (Mexic) peisajul este marcat de lacuri denumite generic "gauri albastre" "incrustate" adesea in padurea luxurianta. Mayasii care ocupau regiunea intre secolele al IV-lea i.Ch. si al IX-lea d.Ch. le numeau tz'onot (cenotes, in spaniola; cenote, in romaneste). Unele au o anvergura redusa (6-8 metri), dar adancimile lor ajung pana la 338 de metri, comunicand prin vaste galerii subterane care se intind pe zeci de kilometri. Acestea se mai intalnesc in unele regiuni carstice de pe glob (in insule din Pacific, in Australia etc.). Pana acum au fost explorate si cartografiate 350 din cele 6.000-7.000 inventariate.
In cetatea din Santuario (regiunea Tekax) o echipa de arheologi francezi a facut una dintre cele mai importante descoperiri: picturi necunoscute ale civilizatiei maya executate pe peretii unor pesteri din labirintul subacvatic. Intr-una din pesteri era reprezentata o ampla scena de vanatoare, in centru aflandu-se un jaguar incoltit de diverse animale iar pe un perete al altei pesteri se vad clar urme lasate de palme si serpi desenati. Au mai fost descoperite si alte urme seculare: cioburi din ceramica, lame taiate in obsidian etc., dar si oseminte umane, grotele constituind totodata locuri sacre in care se practicau ritualuri sacrificiale.
Cea mai importanta cetate, Chichen Itza, se afla langa un bazin in care au fost descoperite cele mai multe oseminte. Cruzimea mayasilor in cadrul acestor ritualuri era feroce. Episcopul Merida a lasat scrisa in 1556 o relatare in acest sens: victimele erau depuse in grote dupa ce erau ucise si li se scoatea inima pentru a-l onora in acest mod pe Chaac, zeul ploii. Lucru certificat de urmele de violenta pe care le prezentau craniile si osemintele, majoritatea fiind adolescenti si barbati tineri. Printre ele se aflau si obiecte din aur, jad, arama.
In aceasta regiune fara rauri, binecuvantatele "fantani" reprezentau o uriasa sursa de apa. Fara aceste galerii subterane, in care nivelul apei oscileaza (in unele perioade si in diverse locuri apa ajungand la limite inferioare sau secand), civilizatia maya nu s-ar fi putut dezvolta, cele mai multe cetati fiind ridicate in apropierea cenoteelor. In contextul ipotezelor legate de disparitia acestei civilizatii, scaderea drastica a apei din cenote in urma repetatelor perioade de seceta (in jurul anilor 900 d.Ch.) ar fi fost o cauza majora. Agricultura a fost compromisa si mayasii n-au gasit alte resurse de supravietuire.
Acum, cenotele, o uriasa atractie pentru scufundatori, sunt in primejdie, in viziunea ecologistilor ingrijorati de faptul ca practicarea sportului subacvatic are consecinte negative asupra ecosistemelor. Mai ingrijorator este faptul ca unii proprietari distrug structuri de calcar folosite in amenajarea bazinelor pentru a atrage interesul scufundatorilor. In momentul in care aceste splendori naturale vor intra in patrimoniul cultural subacvatic al UNESCO, turismul invaziv va inceta.
Re: MEXIC
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9633/20/
Mormantul unui print, vechi de 1.300 de ani, a fost descoperit recent de o echipa de arheologi din Germania in timpul sapaturilor efectuate in orasul mayas Uxul din Mexic. Care este istoria orasului Uxul? Stravechiul oras mayas este localizat in peninsula Yukatan, in localitatea care se numeste azi Campeche, aflat la 26 km de Calakmul, oras inclus pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO si care in jurul anului 630 d.Hr. exercita un control hegemonic asupra orasului Uxul.
Mormantul unui print, vechi de 1.300 de ani, a fost descoperit recent de o echipa de arheologi din Germania in timpul sapaturilor efectuate in orasul mayas Uxul din Mexic. Care este istoria orasului Uxul? Stravechiul oras mayas este localizat in peninsula Yukatan, in localitatea care se numeste azi Campeche, aflat la 26 km de Calakmul, oras inclus pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO si care in jurul anului 630 d.Hr. exercita un control hegemonic asupra orasului Uxul.
Numele original al orasului a ramas necunoscut pana azi. Termenul mayas "uxul" inseamna "in sfarsit". Orasul a fost descoperit de Karl Ruppert si John H. Denison in 1934, la capatul unei lungi expeditii prin jungla peninsulei Yukatan, epuizati fizic si bolnavi. Au hotarat sa numeasca asezarea Uxul, ca un strigat de victorie la capatul puterilor: Uxul - in sfarsit! La ruinele din Uxul se ajunge si azi extrem de greu, e nevoie de o calatorie de 120 km pe intortocheatele carari de jungla ale peninsulei.
Uxul era localizat undeva in apropierea granitei cu Guatemala, intr-o zona aflata intre marile orase mayase El Mirador aflat in sud si Calakmul la nord-est, o zona dens populata in timpul perioadei Clasice (intre anii 250 si 900 d.Ch.). Conform cercetatorilor, aici existau legaturi comerciale care se intindeau pana ceea ce azi este Guatemala si Platoul Central Mexican. Din anul 2009, cercetatori de la Departamentul de Antropologie de la Universitatea din Bonn, Germania, impreuna cu colegii lor de la Institutul National de Antropologie si Istorie din Mexic au trudit pentru a decoperta si cartografia vechile ziduri din Uxul.
Pana acum ei au adus la suprafata primele morminte intacte, doua rezervoare de apa de 100 de metri patrati, care par a fi primele bazine, aguadas, de acest fel descoperite pana acum si au confirmat ca vechiul oras a existat in mai multe epoci ale culturii mayase.
Din 2011, sapaturile s-au concentrat asupra palatului regal din Uxul. Acesta are niste dimensiuni destul de mari, 120 x 130 metri, si este format din cel putin unsprezece cladiri individuale. Profesorul Nikolai Grube, membru al grupului german de cercetatori este de parere ca Complexul palatului a fost construit in jurul anului 650 d.Hr., candva in timpul dinastiei care isi avea resedinta la Calakmul si care si-a largit influenta asupra unor regiuni mari din campia mayasa. "In timpul sapaturilor din acest an, intr-una dintre camerele structurii K2, am descoperit un mormant bogat impodobit. In interiorul camerei, care dateaza de acum 1.300 de ani, au fost gasite ramasitele unui tanar, care a fost ingropat pe spate, cu bratele indoite". Si un alt amanunt interesant: pe unul dintre vase s-a descoperit o dedicatie simpla, scrisa cu hieroglife. Textul spune ceva de genul: "Acesta este vasul de baut al tanarului print", a tinut sa specifice profesorul Nikolai Grube.
Cercetatorii au avut probleme in a descifra identitatea printului, singurul lucru de care au fost siguri a fost faptul ca era vorba nu despre un om obisnuit, ci, dimpotriva, un tanar barbat, membru al unei familii de guvernanti, dar care nu a avut o legatura directa cu tronul. In schimb, ceramica perfect conservata face din acest mormant una dintre cele mai importante descoperiri de acest fel din campia mayasa.
Re: MEXIC
Mayaşii, între istorie şi mit
Civilizaţia maya clasicã (~250-900 p.Hr.) este un subiect pe cât de popular, pe atât de neînţeles de cãtre publicul larg. Popularitatea îi asigurã perpetuarea cercetãrilor arheologice, dar în acelaşi timp permite învestirea acestei civilizaţii fascinante cu o sumedenie de temeri şi prejudecãţi europene. În ciuda eforturilor recente de a corecta preconcepţiile despre mayaşi, aura romanţatã de mister ce îi înconjoarã pare a creşte.
Aceasta se datoreazã probabil şi faptului cã lumea omului modern s-a fundamentat mai mult pe culturile din Mesopotamia, Grecia, Roma, Egipt sau China, care au oferit bazele instituţionale, artistice, politice, sociale; în vreme ce mayaşii au rãmas o bunã bucatã de vreme într-un con de umbrã totalã. Civilizaţia maya a avut un slab ecou asupra vieţii contemporane în general, iar când a fost redescoperitã s-a preferat infuzarea ei în mit, lãsându-se la o parte detaliile istorice în favoarea sondãrii profeţiilor şi complicatelor calendare.
Lumea veche nu a avut contact cu mayaşii pânã în 1502, dar o redescoperire treptatã are loc abia începând cu secolul al XIX-lea. Poate cã mayaşii nu au contribuit foarte mult la moştenirea omului modern, dar cu sigurantã cã au inflenţat considerabil imaginaţia culturalã colectivã. Sunt o prezenţã remarcabilã în cartea lui Jared Diamond, “Collapse”, sau în sângerosul film al lui Mel Gibson, “Apocalypto”, opere în care golurile arheologice şi documentare se acoperã cu tot soiul de misticisme şi ideologii mai mult sau mai puţin dubioase. În fond, poate cã nu trecutul aşa cum a fost este important în gândirea şi devenirea noastrã, ci mai degrabã lacunele şi ambiguitãţile istoriei, care ne permit sã ne exersãm logica imaginarului. În ceea ce-I priveşte pe greci, romani sau chinezi, civilizaţiile lor sunt multe prea bine documentate pentru a permite prea multã imaginaţie. În schimb cu mayaşii putem sã jonglãm.
Un mit recurent este cel al pacifismului mayaş, cum cã, dincolo de ritualurile sacrificiale destul de brutale, poporul aprecia în mod deosebit pacea. Mitul pacifismului mayaş era ce-i drept un refugiu intelectual atractiv în timpul, sã zicem, rãzboiului din Vietnam, când se sapã de pildã impozanta fortificaţie de la Becan. Rãdãcinile mitului se întind însã prin anii 1880. Mayaşii erau consideraţi un popor deosebit, cu preocupãri creative şi intelectuale, care s-a sustras ciclurilor conflictuale atât de comune în restul lumii. Aceastã viziune extrem de bucolicã şi idealizantã a culminat în anii ’40-50, în perioada postbelicã.
Maya devenise o concretizare a miticei Shangri-La portretizate de James Hilton, cimentând imaginarul colectiv, iar arheologii nu s-au strãduit foarte tare sã-l suprime. Datoritã lipsei firii belicoase, mayaşii erau unicat în lumea anticã, în afara evoluţiei culturale mainstream. Aceastã reputaţie a adus şi foloase imediate, crescând fondurile de cercetare.
Mitul a luat naştere în ciuda dovezilor destul de consistente în favoarea preferintei mayaşilor pentru violenţã şi rãzboi, şi cu siguranţã cã atunci când i-au întâlnit pe spanioli în secolul al XVI-lea pacea nu a fost o opţiune, conform propriilor tradiţii istoriografice. Din anumite motive, arheologii nu au insistat asupra desfiinţãrii mitului, ba mai mult, au perpetuat un vid informaţional care a condus la ceea ce Schickel numea “reinventarea miticã”. Scrierea maya nu a fost descifratã mai devreme de 1960 şi abia de atunci ideea civlizaţiei paşnice şi misticismul care o învãluia au început a fi combãtute, odatã ce a iesit la ivealã faptul cã vendetele dinastice, distrugerile totale de oraşe şi înrobirea unor populaţii întregi erau practici recurente.
Mitul s-a întors la 180 de grade, transformându-i pe mayaşii iubitori de pace în adepţi ai militarismului de tip aztec sau assirian. Şi perspectiva aceasta este dusã uneori la extrem, în momente când lumea contemporanã este ameninţatã de forme sinistre de violenţã. Cel mai probabil, mayaşul de rând se implica rareori în rãzboi şi asista la un numãr redus de sacrificii. Oricum, cert este cã civilizaţia nu mai poate fi oferitã ca exemplu de echilibru politic şi viziunea asupra ei ar trebui un pic restructuratã.
Sunt multe probleme care necesitã lãmurire şi care sunt de mult timp în atenţia cercurilor ştiinţifice: care a fost contextul cultural mai larg al apariţiei civilizaţiei maya? Ce factori climatici au favorizat dezvoltarea? Ce ştim despre populaţie, organizare socialã, control politic? Cu ce se fãcea comerţ? Cum se explicã colapsul? Cum i-au perceput spaniolii? Uşor nu se poate rãspunde acestor întrebãri. Norman Yoffee a atras atenţia recent cã modelele evoluţioniste folosite de cãtre antropologi nu sunt tocmai aplicabile, pentru cã forteazã complexele societãţi antice sã intre în categoria de “state” sau “civilizaţii”. Arheologii tind sã eticheteze culturile studiate cu atribute de genul “unitare” sau “grandioase”. Dacã aztecii sau chinezii au avut oraşe şi clase sociale, trebuie sã fi avut şi mayaşii, deşi dovezile sunt adesea controversate sau nonexistente.
Când ajung spaniolii în Mezoamerica, gãsesc structuri complexe dominate de regi şi nobili. Fermierii le plãtesc taxe. Familiile puternice ocupã centre politice şi religioase. Templele, palatele, şcolile, monumentele etc. umplu spaţiul cultural. Preoţii deţin cunoaşterea secretã. Negustorii fac comerţ cu sclavi, obsidian, pene, ciocolatã, aur, piei sau jad. În principiu, aceste elemente de bazã se coagulaserã pânã în 1600. la sosirea conquistadorilor trãiau în jur de 600.000 de descendenţi ai mayaşilor din epoca clasicã, rãspândiţi în mici organizaţii prin nordul peninsulei Yucatan. Fiecare era guvernatã de cãtre un şef local numit batab, care avea în subordine câteva sute de subiecţi. Câteodatã aceştia stabileau alianţe sau se rãzboiau, rezultând regate mai mari. Regii aveau titlul de halach uinic şi se înveşmântau uneori dupã moda din epoca clasicã (ajaw). O clasã a nobilimii ereditare (almehenob) domina structurile administrative. Multe dintre aceste trãsãturi erau se pare vechi, dar este greu de determinat mãsura în care erau valabile pentru epoca clasicã. Mayaşii evului mediu erau de exemplu foarte beligeranţi, dar cât de rãzboinici erau strãmoşii lor? În general se aplicã analogia etnoistoricã, de multe ori selectivã şi înşelãtoare.
Presupunerile istorice directe sunt într-o anumitã mãsurã valabile, dar nu trebuie sã pierdem din vedere cã vechii mayaşi din nordul peninsulei Yucatan aveau şi matrici culturale distince. Potrivit propriilor istorii, au fost influenţaţi destul de mult de incursiunile mexicane. Liderii secolului al XVI-lea se foloseau de titlul ajaw, dar nu erau regi în sensul clasic. Multe elemente ale epocii clasice au fost respinse: stilul inscripţiilor regale, ceramica policromã foarte elaboratã, calendarul cu duratã lungã. Populaţia din evul mediu era mai scãzutã decât în antichitate, iar instituţiile trebuie sã fi fost şi ele puţin diferite.
Este tentant sã ne imaginãm cã vechii mayaşi aveau nobilime ereditarã sau cã posedau sclavi, ca urmaşii lor, cu toate acestea proiecţiile retrospective pot fi foarte eronate. Este ca şi cum am încerca sã înţelegem grecii din epoca bronzului prin prisma informaţiilor despre Athena din epoca lui Pericle. Pânã când nu se va da la ivealã un rezervor arheologic şi epigrafic mai bogat, rãmânem undeva între istorie şi mit.
Civilizaţia maya clasicã (~250-900 p.Hr.) este un subiect pe cât de popular, pe atât de neînţeles de cãtre publicul larg. Popularitatea îi asigurã perpetuarea cercetãrilor arheologice, dar în acelaşi timp permite învestirea acestei civilizaţii fascinante cu o sumedenie de temeri şi prejudecãţi europene. În ciuda eforturilor recente de a corecta preconcepţiile despre mayaşi, aura romanţatã de mister ce îi înconjoarã pare a creşte.
Aceasta se datoreazã probabil şi faptului cã lumea omului modern s-a fundamentat mai mult pe culturile din Mesopotamia, Grecia, Roma, Egipt sau China, care au oferit bazele instituţionale, artistice, politice, sociale; în vreme ce mayaşii au rãmas o bunã bucatã de vreme într-un con de umbrã totalã. Civilizaţia maya a avut un slab ecou asupra vieţii contemporane în general, iar când a fost redescoperitã s-a preferat infuzarea ei în mit, lãsându-se la o parte detaliile istorice în favoarea sondãrii profeţiilor şi complicatelor calendare.
Lumea veche nu a avut contact cu mayaşii pânã în 1502, dar o redescoperire treptatã are loc abia începând cu secolul al XIX-lea. Poate cã mayaşii nu au contribuit foarte mult la moştenirea omului modern, dar cu sigurantã cã au inflenţat considerabil imaginaţia culturalã colectivã. Sunt o prezenţã remarcabilã în cartea lui Jared Diamond, “Collapse”, sau în sângerosul film al lui Mel Gibson, “Apocalypto”, opere în care golurile arheologice şi documentare se acoperã cu tot soiul de misticisme şi ideologii mai mult sau mai puţin dubioase. În fond, poate cã nu trecutul aşa cum a fost este important în gândirea şi devenirea noastrã, ci mai degrabã lacunele şi ambiguitãţile istoriei, care ne permit sã ne exersãm logica imaginarului. În ceea ce-I priveşte pe greci, romani sau chinezi, civilizaţiile lor sunt multe prea bine documentate pentru a permite prea multã imaginaţie. În schimb cu mayaşii putem sã jonglãm.
Un mit recurent este cel al pacifismului mayaş, cum cã, dincolo de ritualurile sacrificiale destul de brutale, poporul aprecia în mod deosebit pacea. Mitul pacifismului mayaş era ce-i drept un refugiu intelectual atractiv în timpul, sã zicem, rãzboiului din Vietnam, când se sapã de pildã impozanta fortificaţie de la Becan. Rãdãcinile mitului se întind însã prin anii 1880. Mayaşii erau consideraţi un popor deosebit, cu preocupãri creative şi intelectuale, care s-a sustras ciclurilor conflictuale atât de comune în restul lumii. Aceastã viziune extrem de bucolicã şi idealizantã a culminat în anii ’40-50, în perioada postbelicã.
Maya devenise o concretizare a miticei Shangri-La portretizate de James Hilton, cimentând imaginarul colectiv, iar arheologii nu s-au strãduit foarte tare sã-l suprime. Datoritã lipsei firii belicoase, mayaşii erau unicat în lumea anticã, în afara evoluţiei culturale mainstream. Aceastã reputaţie a adus şi foloase imediate, crescând fondurile de cercetare.
Mitul a luat naştere în ciuda dovezilor destul de consistente în favoarea preferintei mayaşilor pentru violenţã şi rãzboi, şi cu siguranţã cã atunci când i-au întâlnit pe spanioli în secolul al XVI-lea pacea nu a fost o opţiune, conform propriilor tradiţii istoriografice. Din anumite motive, arheologii nu au insistat asupra desfiinţãrii mitului, ba mai mult, au perpetuat un vid informaţional care a condus la ceea ce Schickel numea “reinventarea miticã”. Scrierea maya nu a fost descifratã mai devreme de 1960 şi abia de atunci ideea civlizaţiei paşnice şi misticismul care o învãluia au început a fi combãtute, odatã ce a iesit la ivealã faptul cã vendetele dinastice, distrugerile totale de oraşe şi înrobirea unor populaţii întregi erau practici recurente.
Mitul s-a întors la 180 de grade, transformându-i pe mayaşii iubitori de pace în adepţi ai militarismului de tip aztec sau assirian. Şi perspectiva aceasta este dusã uneori la extrem, în momente când lumea contemporanã este ameninţatã de forme sinistre de violenţã. Cel mai probabil, mayaşul de rând se implica rareori în rãzboi şi asista la un numãr redus de sacrificii. Oricum, cert este cã civilizaţia nu mai poate fi oferitã ca exemplu de echilibru politic şi viziunea asupra ei ar trebui un pic restructuratã.
Sunt multe probleme care necesitã lãmurire şi care sunt de mult timp în atenţia cercurilor ştiinţifice: care a fost contextul cultural mai larg al apariţiei civilizaţiei maya? Ce factori climatici au favorizat dezvoltarea? Ce ştim despre populaţie, organizare socialã, control politic? Cu ce se fãcea comerţ? Cum se explicã colapsul? Cum i-au perceput spaniolii? Uşor nu se poate rãspunde acestor întrebãri. Norman Yoffee a atras atenţia recent cã modelele evoluţioniste folosite de cãtre antropologi nu sunt tocmai aplicabile, pentru cã forteazã complexele societãţi antice sã intre în categoria de “state” sau “civilizaţii”. Arheologii tind sã eticheteze culturile studiate cu atribute de genul “unitare” sau “grandioase”. Dacã aztecii sau chinezii au avut oraşe şi clase sociale, trebuie sã fi avut şi mayaşii, deşi dovezile sunt adesea controversate sau nonexistente.
Când ajung spaniolii în Mezoamerica, gãsesc structuri complexe dominate de regi şi nobili. Fermierii le plãtesc taxe. Familiile puternice ocupã centre politice şi religioase. Templele, palatele, şcolile, monumentele etc. umplu spaţiul cultural. Preoţii deţin cunoaşterea secretã. Negustorii fac comerţ cu sclavi, obsidian, pene, ciocolatã, aur, piei sau jad. În principiu, aceste elemente de bazã se coagulaserã pânã în 1600. la sosirea conquistadorilor trãiau în jur de 600.000 de descendenţi ai mayaşilor din epoca clasicã, rãspândiţi în mici organizaţii prin nordul peninsulei Yucatan. Fiecare era guvernatã de cãtre un şef local numit batab, care avea în subordine câteva sute de subiecţi. Câteodatã aceştia stabileau alianţe sau se rãzboiau, rezultând regate mai mari. Regii aveau titlul de halach uinic şi se înveşmântau uneori dupã moda din epoca clasicã (ajaw). O clasã a nobilimii ereditare (almehenob) domina structurile administrative. Multe dintre aceste trãsãturi erau se pare vechi, dar este greu de determinat mãsura în care erau valabile pentru epoca clasicã. Mayaşii evului mediu erau de exemplu foarte beligeranţi, dar cât de rãzboinici erau strãmoşii lor? În general se aplicã analogia etnoistoricã, de multe ori selectivã şi înşelãtoare.
Presupunerile istorice directe sunt într-o anumitã mãsurã valabile, dar nu trebuie sã pierdem din vedere cã vechii mayaşi din nordul peninsulei Yucatan aveau şi matrici culturale distince. Potrivit propriilor istorii, au fost influenţaţi destul de mult de incursiunile mexicane. Liderii secolului al XVI-lea se foloseau de titlul ajaw, dar nu erau regi în sensul clasic. Multe elemente ale epocii clasice au fost respinse: stilul inscripţiilor regale, ceramica policromã foarte elaboratã, calendarul cu duratã lungã. Populaţia din evul mediu era mai scãzutã decât în antichitate, iar instituţiile trebuie sã fi fost şi ele puţin diferite.
Este tentant sã ne imaginãm cã vechii mayaşi aveau nobilime ereditarã sau cã posedau sclavi, ca urmaşii lor, cu toate acestea proiecţiile retrospective pot fi foarte eronate. Este ca şi cum am încerca sã înţelegem grecii din epoca bronzului prin prisma informaţiilor despre Athena din epoca lui Pericle. Pânã când nu se va da la ivealã un rezervor arheologic şi epigrafic mai bogat, rãmânem undeva între istorie şi mit.
Insula păpuşilor, o atracţie malefică din Mexic
Insula păpuşilor, o atracţie malefică din Mexic
În Mexic a apărut o nouă atracţie turistică a lumii, denumită “Insula păpuşilor”. Mulţi ar crede că această denumire sugerează o lume frumoasă, care îţi va lăsa o impresie minunaă, de durată, dar realitatea este una malefică, şi e de-a dreptul înfricoşător să descoperi mii de păpuşi urâte şi mutilate, atârnând de copacii de pe insulă.
Don Julian Santana, a renunţat la lume şi la familia sa pentru a trăi pe această insulă şi pentru a se dedica timp de 50 de ani “Insulei păpuşilor”. Se crede că el a făcut acest lucru pentru a mulţumi spiritul unei fetiţe care s-a înecat într-un canal. Oricare ar fi fost motivul, el a reuşit să transforme insula într-un loc bizar şi înfricoşător, unde mii de păpuşi mutilate urmăresc fiecare pas al vizitatorului care s-ar încumeta să cutreiere insula.
Don Julian a colecţionat toata viaţa păpuşi vechi, ori luându-le de la gunoi, ori achiziţionându-le contra fructelor şi legumelor ce sunt crescute de el pe insulă. Toate păpuşile sunt agăţate în cele mai groaznice forme de torturi umane şi pedepse. N-aş vrea să ajung acolo niciodată!
În Mexic a apărut o nouă atracţie turistică a lumii, denumită “Insula păpuşilor”. Mulţi ar crede că această denumire sugerează o lume frumoasă, care îţi va lăsa o impresie minunaă, de durată, dar realitatea este una malefică, şi e de-a dreptul înfricoşător să descoperi mii de păpuşi urâte şi mutilate, atârnând de copacii de pe insulă.
Don Julian Santana, a renunţat la lume şi la familia sa pentru a trăi pe această insulă şi pentru a se dedica timp de 50 de ani “Insulei păpuşilor”. Se crede că el a făcut acest lucru pentru a mulţumi spiritul unei fetiţe care s-a înecat într-un canal. Oricare ar fi fost motivul, el a reuşit să transforme insula într-un loc bizar şi înfricoşător, unde mii de păpuşi mutilate urmăresc fiecare pas al vizitatorului care s-ar încumeta să cutreiere insula.
Don Julian a colecţionat toata viaţa păpuşi vechi, ori luându-le de la gunoi, ori achiziţionându-le contra fructelor şi legumelor ce sunt crescute de el pe insulă. Toate păpuşile sunt agăţate în cele mai groaznice forme de torturi umane şi pedepse. N-aş vrea să ajung acolo niciodată!
Mexico City - orasul celor trei civilizatii
Mexico City - orasul celor trei civilizatii
Situat la o altitudine de 2220 metri, orasul nu este numai capitala Statelor Unite Mexicane ci si un oras cu o istorie pe cat de interesanta pe atat de tragica. Depresiunea in care a fost inaltat era odinioara presarata cu lacuri. Vechile legende spun ca aici, pe una din insule, s-a oprit cu aproape 1000 de ani in urma tribul Mehica. Oamenii au vazut, catarat pe un cactus, un vultur cu un sarpe in cioc si au intepretat totul ca un semn de bunavointa din partea zeului Huitzilopochtli care ii indemna sa se aseze aici. Asa a luat nastere cel mai stralucitor oras al civilizatiei aztece, Tenochtitlan, capitala imperiului.
In 1519 a ajuns aici conchistadorul spaniol Hernan Cortez. Orasul avea o populatie de 300.000 de locuitori si era accesibil doar printr-o trecatoare ingusta. Spaniolii au patruns cu usurinta inauntru, locuitorii crezandu-i acei zei de care vorbeau traditiile. Strainii au fost uimiti de frumusetea constructiilor si a gradinilor si au fost primiti cu prietenie de regele Montezuma al II-lea, care i-a invitat la palat. Spaniolii au aflat repede unde erau tinute rezervele de aur si argint ale tarii, l-au capturat pe rege si au dezlantuit un adevarat macel cu armele de foc. Dupa cateva luni de lupta, teritoriul a fost declarat provincie spaniola iar Montezuma a murit, in 1520, in bratele celor care ramasesera in jurul sau.
Orasul, desi admirat de conchistadori, a fost ras de pe suprafata pamantului si din materialele vechilor constructii au fost ridicate biserici si palate pentru cuceritori. Din pietrele fostului palat al lui Montezuma al II-lea, Cortez si-a ridicat el insusi un palat si, treptat, in 1521 orasul latino-american s-a inaltat pe ruinele aztece. Intre 1535-1821 orasul a fost capitala viceregatului „Noua Spanie” iar din 1824 a devenit capitala republicii independente Mexic. Sufletul noului oras pare a fi Zocalo, o piata enorma, pavata cu blocuri de piatra neagra.
Aici se afla cea mai mare catedrala in stil baroc din America Latina, catedrala construita in secolele XVI-XIX. Tot aici se inalta o cladire uriasa, Palacio National, sediul guvernului, impodobit cu frescele faimosului artist Diego Rivera. In coltul nord-estic al pietii a fost dezvelita o parte a zidului vechiului templu aztec Templo Mayor. Orasul s-a dezvoltat sub influenta celor trei culturi: azteca, spaniola si mexicana, aceasta din urma fiind un rezultat al amestecului celorlalte doua. Rafinamentul stilului colonial spaniol poate fi admirat in Plaza Santo Domingo cu minunata ei biserica baroc, cea mai frumoasa din tara.
O amintire a Europei din anii belle époque este marele bulevard „Paseo de la Reforma” in vreme ce Palacio de las Bellas Artes este o eleganta constructie art-nouveau. Orasul are opt universitati, cea mai veche fiind din 1521, o Academie de Stiinte din 1884 si un castel din secolele XVI-XIX. Tore Latinoamericana, un turn inalt de 166 metri si aeroportul international Benito Juaréz sunt semne ale vietii moderne, dar in Plaza Garibaldi trupele de artisti populari „mariachi” isi tin spectacolele asa cum si le tinusera si cu multi ani in urma, numai pentru cativa banuti. Multimea muzeelor pastreaza minunate obiecte din vremea imperiului aztec si la numai 50 de kilometri distanta de oras se inalta inca faimoasele temple piramida de la Teotihuacan.
Cateva dintre cladirile abandonate inca din anii 700 d.Hr. au slujit ca exemplu pentru cei care au refacut orasul distrus de Cortez. Regele Montezuma parcurgea pe jos distanta dintre ruinele templelor de aici si orasul lui Teochtitlan, intr-un pelerinaj ale carui semnificatii au ramas necunoscute. Oras al traditiilor, amestec de realitate si legenda, fosta capitala a imperiului aztec pare sa fi fost parasita de zei pentru o vreme, pentru ca printr-o forta neobisnuita sa se inalte din nou din propria ei cenusa.
17 zile in Mexic
17 zile in Mexic
"Cand am iesit din aeroportul Juarez Internationaldin Ciudad de Mexico am vazut in masini oameni cu masti, de fapt cu un fel de fulare. Ne-am speriat fiindca am crezut ca sunt teroristi. Ghidul nostru local ne-a spus ca e o problema legata de gripa", povesteste Gheorghe Barbulescu, cel care a insotit un grup de turisti romani in Mexic chiar in perioada 24 aprilie-10 mai, cand s-a declansat isteria cu gripa porcina. S-a intors din excursie sanatos, bucuros ca a vazut o tara impresionanta si cu un alt punct de vedere asupra gripei porcine si a aparitiei ei in Mexic.
"Gripa porcina ameninta globul!"; "Gripa porcina declansata in Mexic a facut pana aseara 149 de victime."; "La fiecare punct de trecere a frontierei cu Romania exista cel putin un asistent medical care monitorizeaza starea de sanatate a calatorilor care vin din zonele unde au fost identificate cazuri de gripa porcina." Acestea au fost informatiile care au isterizat presa romaneasca luna trecuta. Cat a fost adevar si cat panica semanata de pomana? Fara a diminua cu nimic necesitatea preventiei impotriva virusului H1N1, va vom spune povestea unui roman care a fost in Mexic si a privit gripa cu alti ochi.
"Am ajuns pe aeroportul Juarez International din Ciudad de Mexico pe 24 aprilie. Vazand la iesirea din aeroport ca oamenii poarta masti, ne-am speriat, crezand ca este vorba despre un atac terorist. Ghidul local ne-a spus despre gripa. El ne-a mai informat, neoficial, ca virusul venea de fapt din SUA, ajunsese si in Mexic, dar in SUA cu vreo luna si ceva inainte gripa fusese deja semnalata. Prezenta gripei agrava situatia, mai ales ca ne gaseam intr-o aglomerare urbana mare. Cea mai eficienta masura pe care am luat-o a fost ca, desi ne hotarasem sa consumam mancare mexicana de pe strada asa cum procedeaza acolo oamenii obisnuiti, am renuntat la asta si am mancat numai la restaurante scumpe, in conditii impecabile de igiena. Ne spalam cu alcool inainte de masa. Ne dezinfectam cand reveneam la hotel din oras. Statul mexican s-a comportat excelent.
Chiar de a doua zi dupa ce am ajuns noi in Mexico City au inceput sa se distribuie, gratuit, masti pe strada, actiune pe care o indeplinea armata. Asa ca oamenii au inlocuit fularele cu mastile. La 25 de milioane cat are capitala Mexicului, se distribuiau milioane de masti. Noi am crezut, initial, ca trebuie sa le cumparam, dar ne-au spus ca sunt gratuite. Pe marile bulevarde existau cabinete medicale gratuite, unde mergeau atat localnicii cat si turistii sa faca un consult, daca doreau. Iar cine tinea neaparat sa mearga la un cabinet privat putea sa beneficieze de un consult contra sumei de doi dolari.
Da, in Mexic o consultat ie este ieftina pentru noi, pentru mexicanul sarac costa mult pentru ca doi dolari reprezinta venitul pentru familia sa intr-o zi", povesteste Gheorghe Barbulescu. Acesta si alti sase romani au plecat din Bucuresti catre Mexic pe 24 aprilie, cu gandul de a sta cateva nopti la Ciudad de Mexico, cateva la Oaxaha, doua la Acapulco si trei la Cancun s.a.m.d. Pe scurt, un circuit prin Mexic, din Caraibe la Pacificul de Nord. Vestea aparitiei gripei porcine nu i-a speriat, ei si-au continuat drumul propus din Romania abatandu-se de la itinerar doar acolo unde autoritatile mexicane au inchis siturile arheologice.
"Cel mai important sit arheologic, unde se afla Piramida Soarelui si Piramida Lunii si Calea Mortilor intre ele, l-am vizitat chiar in prima zi dupa sosirea noastra in Mexic. Au fost absolut impresionante. Am fost, de asemenea, foarte impresionat de statiunea Acapulco de la Pacific, o statiune cu cladiri vechi, dar deosebita, unde m-am simtit foarte bine. Nu am avut nici un fel de problema in a trece dintr-o zona a Mexicului in alta. Focarul gripei era la Ciudad de Mexico, asa ca pe masura ce ne-am indepartat de capitala mexicana, restrictiile au slabit. Nici in Mexico nu a existat o zona de carantina. Oamenii, daca voiau purtau masti, daca nu, nu. Mai ales bastinasii, indieni, nu purtau masca. Taximetristii, in schimb, purtau toti.
Nu stiu daca in acea perioada au scazut preturile sau nu din cauza gripei, noi aveam servicii preplatite. Doar in prima seara, la Ciudad de Mexico, facusem rezervare la un restaurant, iar cand am ajuns noi, acesta se inchisese ca masura de preventie impotriva gripei. Pe sosea ne mai opreau si ne verificau de la distanta cu un aparat de masurat temperatura corpului; erau politicosi si iti spuneau doar ca ai temperatura 36,5. Ei traiesc din turism si vor sa-si protejeze economia. S-au purtat impecabil cu turistii. O alta masura pe care ne-am luat-o noi, nu era impusa de mexicani, a fost aceea de a nu consuma carne de porc.
Dar cand am ajuns la Cancun si am vazut ca nimeni nu purta masti pe strada, am renuntat si la aceasta masura de preventie. Mai ales ca la Cancun carnea de porc este traditionala si se pregateste in atat de multe feluri incat am lasat la o parte orice teama. Acolo, ca peste tot in Mexic, erau foarte multi americani care nu pareau impresionati deloc de gripa.
"Cand am iesit din aeroportul Juarez Internationaldin Ciudad de Mexico am vazut in masini oameni cu masti, de fapt cu un fel de fulare. Ne-am speriat fiindca am crezut ca sunt teroristi. Ghidul nostru local ne-a spus ca e o problema legata de gripa", povesteste Gheorghe Barbulescu, cel care a insotit un grup de turisti romani in Mexic chiar in perioada 24 aprilie-10 mai, cand s-a declansat isteria cu gripa porcina. S-a intors din excursie sanatos, bucuros ca a vazut o tara impresionanta si cu un alt punct de vedere asupra gripei porcine si a aparitiei ei in Mexic.
"Gripa porcina ameninta globul!"; "Gripa porcina declansata in Mexic a facut pana aseara 149 de victime."; "La fiecare punct de trecere a frontierei cu Romania exista cel putin un asistent medical care monitorizeaza starea de sanatate a calatorilor care vin din zonele unde au fost identificate cazuri de gripa porcina." Acestea au fost informatiile care au isterizat presa romaneasca luna trecuta. Cat a fost adevar si cat panica semanata de pomana? Fara a diminua cu nimic necesitatea preventiei impotriva virusului H1N1, va vom spune povestea unui roman care a fost in Mexic si a privit gripa cu alti ochi.
"Am ajuns pe aeroportul Juarez International din Ciudad de Mexico pe 24 aprilie. Vazand la iesirea din aeroport ca oamenii poarta masti, ne-am speriat, crezand ca este vorba despre un atac terorist. Ghidul local ne-a spus despre gripa. El ne-a mai informat, neoficial, ca virusul venea de fapt din SUA, ajunsese si in Mexic, dar in SUA cu vreo luna si ceva inainte gripa fusese deja semnalata. Prezenta gripei agrava situatia, mai ales ca ne gaseam intr-o aglomerare urbana mare. Cea mai eficienta masura pe care am luat-o a fost ca, desi ne hotarasem sa consumam mancare mexicana de pe strada asa cum procedeaza acolo oamenii obisnuiti, am renuntat la asta si am mancat numai la restaurante scumpe, in conditii impecabile de igiena. Ne spalam cu alcool inainte de masa. Ne dezinfectam cand reveneam la hotel din oras. Statul mexican s-a comportat excelent.
Chiar de a doua zi dupa ce am ajuns noi in Mexico City au inceput sa se distribuie, gratuit, masti pe strada, actiune pe care o indeplinea armata. Asa ca oamenii au inlocuit fularele cu mastile. La 25 de milioane cat are capitala Mexicului, se distribuiau milioane de masti. Noi am crezut, initial, ca trebuie sa le cumparam, dar ne-au spus ca sunt gratuite. Pe marile bulevarde existau cabinete medicale gratuite, unde mergeau atat localnicii cat si turistii sa faca un consult, daca doreau. Iar cine tinea neaparat sa mearga la un cabinet privat putea sa beneficieze de un consult contra sumei de doi dolari.
Da, in Mexic o consultat ie este ieftina pentru noi, pentru mexicanul sarac costa mult pentru ca doi dolari reprezinta venitul pentru familia sa intr-o zi", povesteste Gheorghe Barbulescu. Acesta si alti sase romani au plecat din Bucuresti catre Mexic pe 24 aprilie, cu gandul de a sta cateva nopti la Ciudad de Mexico, cateva la Oaxaha, doua la Acapulco si trei la Cancun s.a.m.d. Pe scurt, un circuit prin Mexic, din Caraibe la Pacificul de Nord. Vestea aparitiei gripei porcine nu i-a speriat, ei si-au continuat drumul propus din Romania abatandu-se de la itinerar doar acolo unde autoritatile mexicane au inchis siturile arheologice.
"Cel mai important sit arheologic, unde se afla Piramida Soarelui si Piramida Lunii si Calea Mortilor intre ele, l-am vizitat chiar in prima zi dupa sosirea noastra in Mexic. Au fost absolut impresionante. Am fost, de asemenea, foarte impresionat de statiunea Acapulco de la Pacific, o statiune cu cladiri vechi, dar deosebita, unde m-am simtit foarte bine. Nu am avut nici un fel de problema in a trece dintr-o zona a Mexicului in alta. Focarul gripei era la Ciudad de Mexico, asa ca pe masura ce ne-am indepartat de capitala mexicana, restrictiile au slabit. Nici in Mexico nu a existat o zona de carantina. Oamenii, daca voiau purtau masti, daca nu, nu. Mai ales bastinasii, indieni, nu purtau masca. Taximetristii, in schimb, purtau toti.
Nu stiu daca in acea perioada au scazut preturile sau nu din cauza gripei, noi aveam servicii preplatite. Doar in prima seara, la Ciudad de Mexico, facusem rezervare la un restaurant, iar cand am ajuns noi, acesta se inchisese ca masura de preventie impotriva gripei. Pe sosea ne mai opreau si ne verificau de la distanta cu un aparat de masurat temperatura corpului; erau politicosi si iti spuneau doar ca ai temperatura 36,5. Ei traiesc din turism si vor sa-si protejeze economia. S-au purtat impecabil cu turistii. O alta masura pe care ne-am luat-o noi, nu era impusa de mexicani, a fost aceea de a nu consuma carne de porc.
Dar cand am ajuns la Cancun si am vazut ca nimeni nu purta masti pe strada, am renuntat si la aceasta masura de preventie. Mai ales ca la Cancun carnea de porc este traditionala si se pregateste in atat de multe feluri incat am lasat la o parte orice teama. Acolo, ca peste tot in Mexic, erau foarte multi americani care nu pareau impresionati deloc de gripa.
Mexicul, fără fumuri [2008-04-05]
Mexicul, fără fumuri [2008-04-05]
INTERDICŢIE. Ciudad de Mexico este ultimul din seria marilor oraşe care interzic fumatul în locurile publice, legea urmând a intra în vigoare în metropola cu 18 milioane de locuitori începând de săptămâna viitoare, potrivit Reuters. [Citeste]
INTERDICŢIE. Ciudad de Mexico este ultimul din seria marilor oraşe care interzic fumatul în locurile publice, legea urmând a intra în vigoare în metropola cu 18 milioane de locuitori începând de săptămâna viitoare, potrivit Reuters. [Citeste]
Cantec pentru cei din imparatia umbrelor
Cantec pentru cei din imparatia umbrelor
Confruntarea cu moartea a creat numeroase ritualuri specifice fiecarei culturi, menite sa-i determine pe cei vii sa accepte moartea sau pentru a-l ajuta pe defunct sa acceada la o noua stare metafizica. Sarbatoarea mortilor are o mare importanta in Mexic. Se desfasoara timp de doua zile, intre 1-2 noiembrie. Cu acest prilej, reuniunile familiale devin mai pline de semnificatii, mai puternice.
In timpul domniei lui Moctezuma, ultimul imparat aztec, locuitorii Mexicului aveau obiceiul sa vina de mai multe ori pe an la mormintele rudelor. Familia defunctului dansa, canta si lasa ofrande pentru binele acestuia in lumea de dincolo. In realitate, doar doua sarbatori erau importante, cea dedicata copiilor si, respectiv, adultilor.
Si spaniolii aveau obiceiul de a veni la cimitire pentru a depune flori, paine si vin, incredintati fiind ca sufletele defunctilor calatoreau de-a lungul si de-a latul Pamantului, plutind totodata in jurul lor. Teama ca acestea sa-i ia in lumea de dincolo era reala, asa incat umpleau altarele cu vin si paine pentru a le imblanzi.
Ritualul aztec nu a fost asadar eradicat de catre spanioli prin convertirea la catolicism. In zilele noastre, o alta cultura e asociata acestei sarbatori. Sosirea sufletelor copiilor din 31 octombrie ce coincide cu sarbatoarea Halloween. Iata de ce pe strazi pot fi intalniti copii deghizati in Dracula, „mumii si morti vii” tinand in maini cate un dovleac pentru a obtine dulciuri si monede.
In ziua sarbatorii mortilor, familiile viziteaza asadar mormintele, le curata, le decoreaza si le asezoneaza cu flori, in special de culoare portocalie, si cu lumanari. In aceste zile sufletele mortilor revin pe Pamant. Persoanele decedate cu o luna in urma nu primesc ofrande intrucat nu au avut timpul necesar sa obtina permisiunea de a efectua aceasta calatorie. Copiilor decedati inainte de a fi botezati li se ofera flori albe si faclii de ceara. Cei botezati primesc jucarii
Ofranda predilecta pentru barbati consta in sticle de tequila. Ofrandele sunt depuse si in case, pe altarele aflate in camerele defunctilor. E vorba de flori, lumanari aprinse, fotografii care-l reprezinta pe defunct in viata, capete de morti din ciocolata si zahar, fructe, paine, bomboane, diverse preparate culinare, apreciate de defunct, bauturi, apa sfintita, diverse obiecte: tutun, ceramica etc.
Drumul spre altare e presarat cu petale de flori, pelerinajul fiind insotit de muzica si dans. Mexicanilor nu le e teama de moarte, o ironizeaza, se joaca cu ea, coabiteaza cu ea. O alta maniera de a aborda viata si de a integra moartea vietii intr-un mod natural. O moarte care inspaimanteaza dar si fascineaza in acelasi timp.
Piramida azteca de la Tlateloco
Piramida azteca de la Tlateloco
Ruinele unei piramide aztece cu o vechime de 800 de ani au fost descoperite recent chiar in centrul capitalei Mexicului, Ciudad de Mexico, informeaza Reuters.
Ruinele unei piramide aztece cu o vechime de 800 de ani au fost descoperite recent chiar in centrul capitalei Mexicului, Ciudad de Mexico, informeaza Reuters.
MAYA: Imperiul Soarelui
MAYA: Imperiul Soarelui
Te-ai gandit sa pornesti la drum intr-o calatorie lipsita de griji, in care sa te bucuri din plin de natura si de tot ceea ce-ti poate oferi ea - apa, papagali, broscute testoase, apusuri mirifice, specialitati mexicane, vegetatie exotica si ruine care pastreaza vie istoria?
Te-ai gandit sa pornesti la drum intr-o calatorie lipsita de griji, in care sa te bucuri din plin de natura si de tot ceea ce-ti poate oferi ea - apa, papagali, broscute testoase, apusuri mirifice, specialitati mexicane, vegetatie exotica si ruine care pastreaza vie istoria?
Mexico City: de la civilizaţia aztecă la cel mai mare oraş d
Mexico City: de la civilizaţia aztecă la cel mai mare oraş din lume
http://www.curierulnational.ro/Specializat/2007-11-05/Mexico+City%3A+de+la+civilizatia+azteca+la+cel+mai+mare+oras+din+lume
Îmbină culturi precolumbiene, ale colonizării şi ale erei moderne
Minunea Fecioarei din Guadalupe atrage milioane de credincioşi
Mexico City (Ciudad de Mexico) se află chiar în locul unde odinioară se găsea legendara capitală aztecă Tehochtitlan, un oraş impresionant ce i-a uluit pe spaniolii care l-au descoperit, prin amploare, bogăţie şi frumuseţe. Dacă astăzi capitala aztecă a rămas doar o legendă, Mexico City este un oraş suficient de interesant pentru a atrage pe oricine, situat în centrul statului Mexic. Ca un enorm muzeu, Mexico City este un oraş remarcabil, cu o cultură veche de 3000 ani, fiind cel mai vechi oraş din emisfera vestică. Este aşezat pe vechea albie a unui lac larg de 7500 metri, înconjurat de munţi. Doar câteva oraşe din lume pot concura cu grandoarea acestuia, cu un istoric ce îmbină culturi ale erei precolumbiene, ale colonizării europene şi ale erei moderne în final. Mexico City este oraşul pe care civilizaţia Aztecă l-a dezvoltat în aşa măsură încât era cel mai mare şi mai remarcabil oraş al civilizaţiei secolului al XVI-lea. Este cel mai mare oraş de pe planetă, cu circa 25 de milioane de locuitori, deşi în lipsa unui recensământ este greu de aflat. Mexico City este pur şi simplu uriaş, pare infinit, şi vă veţi convinge de aceasta încă de când veţi ajunge în Aeroportul Internaţional Benito Juarez, mereu aglomerat şi plin de turişti. Oraşul oferă numeroase muzee, parcuri, clădirile coloniale, bine păstrate, construcţiile moderne ce rivalizează cu orice alt oraş modern, o celebră piramidă aztecă (unul dintre punctele de atracţie ale oraşului), restaurante elegante, cu meniuri bogate, cel mai lung bulevard din lume, cea mai mare universitate din lume (are peste 500.000 de studenţi) şi, pentru pasionaţii sportului, cel mai mare stadion din lume. Într-un cuvânt, Mexico City este în sine o ţară.
Climatul este plăcut, locuitorii sunt suficient de primitori pentru a nu regreta hotărârea de a veni aici, deşi traficul,aglomeraţia şi ritmul rapid al vieţii de zi cu zi sunt infernale.
Basilica de Nuestra Senora de Guadalupe, principala biserică a metropolei, dedicată sfintei care ocroteşte Mexicul, este locul unde se află imaginea care a realizat unirea între misticismul hispanic şi credinţa catolică. Fecioara din Guadalupe este iubită şi venerată în lumea întreagă, imaginea fiind reprodusă pe diverse medii şi obiecte de cult, un adevărat simbol al oraşului. Povestea acestei biserici este una dintre cele mai îndrăgite. Impresionanta construcţie a fost ridicată pe locul unde, pe 9 decembrie 1531, un indian sărac, pe nume Juan Diego, a văzut o doamnă frumoasă înveşmântată în mantie albastră. Episcopul local, Zumarraga, nu a crezut că umilul ţăran o văzuse pe Sfânta Fecioară, aşa că a cerut mai multe dovezi. Juan a avut o a doua viziune pe 12 decembrie, iar Sfânta Fecioară l-a învăţat să adune trandafirii care înmuguriseră deodată în solul stâncos. Acesta a adunat cu grijă florile în haina sa grosolană şi le-a dus episcopului. Când acesta le-a luat, florile au căzut pe pământ, iar pe ţesătura aspră se vedea imaginea Sfintei Fecioare.
Construcţia a început în scurt timp, chiar în acel loc, iar când totul a fost gata, imaginea sacră a fost pusă la loc de cinste, într-o ramă de aur. De secole, milioane de credincioşi şi curioşi vin aici pentru a vedea această imagine, imposibil de explicat de ştiinţa modernă, iar Fecioara din Guadalupe a devenit protectoarea Mexicului. Cum numărul vizitatorilor a tot crescut, fiind prea mulţi pentru vechea biserică, s-a construit o nouă biserică, creaţia arhitectului Pedro Ramírez Vazquez, cel care a realizat şi proiectul pentru Museo National de Antropologia. Ţesătura purtând imaginea sacră se găseşte deasupra altarului, fiind protejată de un geam anti-glonţ, iar credincioşii sunt ţinuţi la distanţă, ca într-un muzeu. Vechea biserică este şi astăzi deschisă în apropiere, dar este într-o avansată stare de degradare şi, ca atare, e închisă publicului. Lucrările de restaurare au început cu zece ani în urmă, dar mai sunt multe de văzut.
Tot aici turiştii pot vizita Muzeul Bisericii, cu diferite artefacte şi obiecte de cult, adunate în timp. Lângă muzeu a fost amenajată o frumoasă grădină, în amintirea momentului în care Juan Diego a dus florile episcopului.
În vârful dealului, în spatele bisericii, se găseşte Panteon del Tepeyac, un cimitir unde se odihnesc personalităţi importante din istoria Mexicului, dar şi numeroase magazine de suveniruri, cu artă religioasă şi populară.În fiecare an, pe 12 decembrie, aici are loc un
festival dedicat Fecioarei din Guadalupe, cu dansuri, slujbe religioase, o atmosferă de carnaval greu de imaginat în altă parte, iar vizitatorii se numără cu miile.
La est de catedrală, cei care vor să redescopere civilizaţia aztecă pot vedea ruinele principalului templu din trecut, Templo Mayor, având în apropiere şi un superb muzeu care adăposteşte artefactele descoperite în acest sit arheologic. Inima oraşului este Plaza de la Constitucion, cunoscută şi sub numele de Zocalo, iar de aici plimbarea poate continua până în cel mai mare parc din Mexico City, Bosque de Chapultepec. În Centro Historico sunt numeroase magazine, de toate felurile, precum şi numeroşi vânzători stradali, care oferă produse la preţuri modice, nu ezită să negocieze îndelung. După ce treceţi de uriaşa piramidă aztecă, ce pare că mai apără oraşul şi care s-a păstrat extraordinar, veţi găsi un alt edificiu uriaş: Catedrala Metropolitană. Aceasta se confundă cu istoria oraşului, construcţia începând în 1573, fiind terminată în 1788, şi îmbină stilul baroc şi neoclasic cu tradiţiile mexicane locale. Iubitorii artei nu trebuie să rateze o vizită la Museo Frida Kahlo din Mexico City. Chiar dacă în timpul vieţii Frida Kahlo era mai cunoscută pentru faptul că era soţia pictorului Diego Rivera, celebru pentru compoziţiile sale murale, astăzi popularitatea ei o depăşeşte cu mult pe a lui. Viaţa artistei a fost dedicată în egală măsură picturii şi iubirii pentru soţul său, reuşind să exprime în lucrările sale durerea emoţională şi fizică pe care o trăia. Astăzi tablourile pictate de Frida Kahlo, în mare parte autoportrete, sunt considerate opere de artă de o valoare extraordinară.
Zona metropolitană este una dintre cele mai extinse zone urbane ale lumii, formând o elipsă cu axele de o lungime de circa 40 kilometri de la est la vest şi de o lăţime de circa 60 de kilometri de la nord la sud
Altitudinea medie a oraşului este de 2.240 m deasupra nivelului mării
Două din marile probleme ale oraşului sunt alimentarea cu apă potabilă şi nivelul ridicat al poluării aerului
Oraşul este format din 350 de cartiere
Este capitala cu cele mai multe muzee din lume
http://www.curierulnational.ro/Specializat/2007-11-05/Mexico+City%3A+de+la+civilizatia+azteca+la+cel+mai+mare+oras+din+lume
Îmbină culturi precolumbiene, ale colonizării şi ale erei moderne
Minunea Fecioarei din Guadalupe atrage milioane de credincioşi
Mexico City (Ciudad de Mexico) se află chiar în locul unde odinioară se găsea legendara capitală aztecă Tehochtitlan, un oraş impresionant ce i-a uluit pe spaniolii care l-au descoperit, prin amploare, bogăţie şi frumuseţe. Dacă astăzi capitala aztecă a rămas doar o legendă, Mexico City este un oraş suficient de interesant pentru a atrage pe oricine, situat în centrul statului Mexic. Ca un enorm muzeu, Mexico City este un oraş remarcabil, cu o cultură veche de 3000 ani, fiind cel mai vechi oraş din emisfera vestică. Este aşezat pe vechea albie a unui lac larg de 7500 metri, înconjurat de munţi. Doar câteva oraşe din lume pot concura cu grandoarea acestuia, cu un istoric ce îmbină culturi ale erei precolumbiene, ale colonizării europene şi ale erei moderne în final. Mexico City este oraşul pe care civilizaţia Aztecă l-a dezvoltat în aşa măsură încât era cel mai mare şi mai remarcabil oraş al civilizaţiei secolului al XVI-lea. Este cel mai mare oraş de pe planetă, cu circa 25 de milioane de locuitori, deşi în lipsa unui recensământ este greu de aflat. Mexico City este pur şi simplu uriaş, pare infinit, şi vă veţi convinge de aceasta încă de când veţi ajunge în Aeroportul Internaţional Benito Juarez, mereu aglomerat şi plin de turişti. Oraşul oferă numeroase muzee, parcuri, clădirile coloniale, bine păstrate, construcţiile moderne ce rivalizează cu orice alt oraş modern, o celebră piramidă aztecă (unul dintre punctele de atracţie ale oraşului), restaurante elegante, cu meniuri bogate, cel mai lung bulevard din lume, cea mai mare universitate din lume (are peste 500.000 de studenţi) şi, pentru pasionaţii sportului, cel mai mare stadion din lume. Într-un cuvânt, Mexico City este în sine o ţară.
Climatul este plăcut, locuitorii sunt suficient de primitori pentru a nu regreta hotărârea de a veni aici, deşi traficul,aglomeraţia şi ritmul rapid al vieţii de zi cu zi sunt infernale.
Basilica de Nuestra Senora de Guadalupe, principala biserică a metropolei, dedicată sfintei care ocroteşte Mexicul, este locul unde se află imaginea care a realizat unirea între misticismul hispanic şi credinţa catolică. Fecioara din Guadalupe este iubită şi venerată în lumea întreagă, imaginea fiind reprodusă pe diverse medii şi obiecte de cult, un adevărat simbol al oraşului. Povestea acestei biserici este una dintre cele mai îndrăgite. Impresionanta construcţie a fost ridicată pe locul unde, pe 9 decembrie 1531, un indian sărac, pe nume Juan Diego, a văzut o doamnă frumoasă înveşmântată în mantie albastră. Episcopul local, Zumarraga, nu a crezut că umilul ţăran o văzuse pe Sfânta Fecioară, aşa că a cerut mai multe dovezi. Juan a avut o a doua viziune pe 12 decembrie, iar Sfânta Fecioară l-a învăţat să adune trandafirii care înmuguriseră deodată în solul stâncos. Acesta a adunat cu grijă florile în haina sa grosolană şi le-a dus episcopului. Când acesta le-a luat, florile au căzut pe pământ, iar pe ţesătura aspră se vedea imaginea Sfintei Fecioare.
Construcţia a început în scurt timp, chiar în acel loc, iar când totul a fost gata, imaginea sacră a fost pusă la loc de cinste, într-o ramă de aur. De secole, milioane de credincioşi şi curioşi vin aici pentru a vedea această imagine, imposibil de explicat de ştiinţa modernă, iar Fecioara din Guadalupe a devenit protectoarea Mexicului. Cum numărul vizitatorilor a tot crescut, fiind prea mulţi pentru vechea biserică, s-a construit o nouă biserică, creaţia arhitectului Pedro Ramírez Vazquez, cel care a realizat şi proiectul pentru Museo National de Antropologia. Ţesătura purtând imaginea sacră se găseşte deasupra altarului, fiind protejată de un geam anti-glonţ, iar credincioşii sunt ţinuţi la distanţă, ca într-un muzeu. Vechea biserică este şi astăzi deschisă în apropiere, dar este într-o avansată stare de degradare şi, ca atare, e închisă publicului. Lucrările de restaurare au început cu zece ani în urmă, dar mai sunt multe de văzut.
Tot aici turiştii pot vizita Muzeul Bisericii, cu diferite artefacte şi obiecte de cult, adunate în timp. Lângă muzeu a fost amenajată o frumoasă grădină, în amintirea momentului în care Juan Diego a dus florile episcopului.
În vârful dealului, în spatele bisericii, se găseşte Panteon del Tepeyac, un cimitir unde se odihnesc personalităţi importante din istoria Mexicului, dar şi numeroase magazine de suveniruri, cu artă religioasă şi populară.În fiecare an, pe 12 decembrie, aici are loc un
festival dedicat Fecioarei din Guadalupe, cu dansuri, slujbe religioase, o atmosferă de carnaval greu de imaginat în altă parte, iar vizitatorii se numără cu miile.
La est de catedrală, cei care vor să redescopere civilizaţia aztecă pot vedea ruinele principalului templu din trecut, Templo Mayor, având în apropiere şi un superb muzeu care adăposteşte artefactele descoperite în acest sit arheologic. Inima oraşului este Plaza de la Constitucion, cunoscută şi sub numele de Zocalo, iar de aici plimbarea poate continua până în cel mai mare parc din Mexico City, Bosque de Chapultepec. În Centro Historico sunt numeroase magazine, de toate felurile, precum şi numeroşi vânzători stradali, care oferă produse la preţuri modice, nu ezită să negocieze îndelung. După ce treceţi de uriaşa piramidă aztecă, ce pare că mai apără oraşul şi care s-a păstrat extraordinar, veţi găsi un alt edificiu uriaş: Catedrala Metropolitană. Aceasta se confundă cu istoria oraşului, construcţia începând în 1573, fiind terminată în 1788, şi îmbină stilul baroc şi neoclasic cu tradiţiile mexicane locale. Iubitorii artei nu trebuie să rateze o vizită la Museo Frida Kahlo din Mexico City. Chiar dacă în timpul vieţii Frida Kahlo era mai cunoscută pentru faptul că era soţia pictorului Diego Rivera, celebru pentru compoziţiile sale murale, astăzi popularitatea ei o depăşeşte cu mult pe a lui. Viaţa artistei a fost dedicată în egală măsură picturii şi iubirii pentru soţul său, reuşind să exprime în lucrările sale durerea emoţională şi fizică pe care o trăia. Astăzi tablourile pictate de Frida Kahlo, în mare parte autoportrete, sunt considerate opere de artă de o valoare extraordinară.
Zona metropolitană este una dintre cele mai extinse zone urbane ale lumii, formând o elipsă cu axele de o lungime de circa 40 kilometri de la est la vest şi de o lăţime de circa 60 de kilometri de la nord la sud
Altitudinea medie a oraşului este de 2.240 m deasupra nivelului mării
Două din marile probleme ale oraşului sunt alimentarea cu apă potabilă şi nivelul ridicat al poluării aerului
Oraşul este format din 350 de cartiere
Este capitala cu cele mai multe muzee din lume
Catastrofa cauzata de o coincidenta legendara
Catastrofa cauzata de o coincidenta legendara
Nu doar marsul trupelor de conchistadori spanioli condusi de Hernán Cortés anuntau o catastrofa iminenta pentru capitala semi-lacustra Tenochtitlán, dar si discul de piatra al calendarului aztec. Numai ca, spre deosebire de poftele pline de sange si aur ale soldatilor lui Cortés, pe calendarul aztec catastrofa era împachetata în foita de aur a unei bune vestiri: anul iepurelui era pe punctul de a se încheia si a lasa locul lui „Ce - acatl”, anul sfarsitului marelui ciclu de 52 de ani, cand, si aici era promisiunea unei prevestiri care nu anunta nimic rau, Quetzalcoált vechiul Rege din Tula îsi anuntase marea reîntoarcere în Mexic!Pentru cei superstitiosi, si nefericitul rege Moctezuma II era unul dintre acestia, Quetzalcoált era reprezentat deseori ca un sarpe înfasurat în jurul propriului corp, ornat cu pene ale pasarii Quetzal, a carui gura deschisa lasa sa se vada o fata umana (vezi foto). Culmea coincidentei a facut ca exact în luna noiembrie a acelui an 1519, cand conchistadorii lui Cortés ajungeau în fata capitalei imperiului aztec Tenochtitlán si a sefului sau „Tlatoani” Moctezuma II (Xocoyotzin) care mostenise imensul imperiu de la predecesorul lui, regele Ahuitzotl, sa se produca si schimbarea de calendar amintita mai sus.
Motiv pentru Moctezuma II sa se arunce în bratele unei reflectii profunde caci era un conducator care vedea în fiecare eveniment semnele unei rasturnari apropiate si în fiecare semn al calendarului divinator (numere, nasteri, casatorii) analizat de preoti specializati, numiti „tonalpouhque”, o întamplare sau o catastrofa care avea sa se produca.
Aztecii credeau ca timpul este împartit în cicluri de 52 de ani si asta putea sa nu aiba o mare influenta asupra existentei lor. Numai ca, spunea credinta lor, la sfarsitul fiecarui ciclu era posibil sa se produca un cataclism care putea pune capat luminii Soarelui.
Buni astronomi, ba am putea spune chiar seriosi oameni de stiinta, elita azteca stia ca disparitia Soarelui însemna sfarsitul existentei Pamantului, o teza pe care o împartasesc si savantii de azi. În acelasi timp, un eveniment catastrofic zonal, produs de un asteroid sau ciocnirea cu o cometa, care ar fi dus la blocarea razelor solare pe o perioada de mai multi ani, era echivalent cu un cataclism planetar care ar fi pus în pericol existenta fiintelor pe Terra.
În acel an fatidic, 1519, se încheia un ciclu de 52 de ani si profetia vorbea despre „reîntoarcerea dinspre est a zeului Quetzalcóatl”. Si în ultimele luni ale acelui an, spiritul lui Moctezuma II fusese bulversat în timpul noptii de diverse viziuni. Mai mult, într-o buna zi, unul din templele din Tenochtitlán s-a luminat si împaratul aztecilor a vazut o cometa.
Ce semn linistitor puteau reprezenta astfel de viziuni si semne? Si totusi, Moctezuma II a avut cea mai nefericita interpretare a acestor viziuni. Ar fi putut avea oricare alta interpretare numai asta nu! Pentru ca alegand tocmai aceasta interpretare s-a condamnat singur la moarte. Nu numai pe el, ci întreaga civilizatie pe care o reprezenta.
În momentul în care a fost anuntat ca un grup de straini cu piele alba, veniti de pe mare, Moctezuma II a interpretat vechile legende care preziceau întoarcerea zeului Quetzalcoátl, si asta pentru ca, dupa spusele acestor legende si oracole, cel care venea într-o zi dinspre Est sub înfatisarea unui om „alb” putea pune capat sacrificiilor. Toate viziunile lui Moctezuma II, adaugate legendei si sfarsitului de ciclu temporal, l-au condus pe acesta la cea mai dramatica concluzie: „Oamenii albi” erau solii zeului Quetzalcoátl si ei urmau sa îndeplineasca profetia!
În realitate, daca ar fi privit apa clara a lacului Texcoco, lucrurile stateau exact invers: „oamenii albi” urmau sa distruga nu doar o legenda, ci si întreaga civilizatie care exista în jurul capitalei Tenochtitlán.
Pagina 1 din 2 • 1, 2
Pagina 1 din 2
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum