Evreii din Romania - forum de istorie si actualitate
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.
Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2
Scris de Admin 26.08.17 22:37

» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36

» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30

» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30

» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19

» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18

» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54

» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13

» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01

» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07


Titulescu[v=]

Pagina 1 din 2 1, 2  Urmatorul

In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 21.09.15 18:40

Nicolae Titulescu văzut de Elena Văcărescu
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 07.08.15 22:33

Nicolae Titulescu, diplomatul care a prevestit Al Doilea Război Mondial 

Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 21.01.15 17:43

MARI ROMÂNI DIN DIASPORA. Nicolae Titulescu, românul cel mai cunoscut din anii interbelici, în Europa

Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 02.10.14 16:51


Cum am încercat sa salvez tezaurul

Nicolae Titulescu




Problema Tezaurului evacuat la Moscova în decembrie 1916 si în august 1917 de guvernul român a revenit din nou în atentia opiniei publice. Anul trecut, într-o conferinta de presa organizata de Ambasada Federatiei Ruse la Bucuresti, domnul Aleksandr Vladimirov, ministru consilier, considera ca problemele din trecut dintre Rusia si România vor fi rezolvate dupa dezvoltarea relatiilor bilaterale si ca problema Tezaurului nu poate influenta raporturile ruso-române. Un punct de vedere realist, pentru ca probleme similare nu au împiedicat dezvoltarea relatiilor ruso-germane sau ruso-franceze.

Dinspre Moscova au venit si altfel de declaratii, bazate probabil pe o insuficienta cunoastere a realitatii istorice. "Intre România si Rusia nu exista tratate cu privire la Tezaur, iar cele doua tari nu detin documente oficiale în legatura cu aceasta chestiune. Prin urmare, aceasta problema poate fi studiata numai din punct de vedere istoric si stiintific", spunea la Bucuresti în luna februarie a acestui an Egor Stroev, presedintele Camerei Superioare a Parlamentului Rus.

Documentele respective exista si ele au fost facute publice în numeroase rânduri. Dupa 1990, Banca Nationala a României a avut mai multe initiative, readucând în discutie publica problema tezaurului sau depozitat la Moscova. Pentru a da un caracter cât mai concret discutiilor si a pune la dispozitia factorului politic documentatia istorica necesara, la sfârsitul anului 1999, prin Fundatia Culturala Magazin Istoric, a editat un volum - Tezaurul Bancii Nationale a României la Moscova - în care sunt cuprinse în primul rând documentele oficiale emise de institutiile si organismele implicate în operatiunea de predare de catre autoritatile române si preluare de catre cele ruse a valorilor transportate de la Iasi la Moscova în decembrie 1916 si august 1917. Protocoalele celor doua transporturi (14/27 decembrie 1916 si 27 iulie/9 august 1917) au fost semnate, din partea rusa, de catre delegatii guvernului din Petrograd: generalul A. Mossolov, ministrul Rusiei la Iasi si, respectiv, succesorul acestuia în post S. Poklewsky-Koziell. Sa precizam si faptul ca în cursul anului 2000, pentru o mai buna informare a opiniei publice din strainatate, volumul amintit a fost publicat si în limba engleza.

De altfel, guvernele române din acei ani au fost permanent preocupate de gasirea unei solutii pentru repatrierea Tezaurului. O demonstreaza si documentul pe care îl publicam pentru prima data si care are ca autor pe Nicolae Titulescu, ministru de Finante în guvernul român (10 iulie 1917-26 ianuarie 1918), în care calitate a semnat protocolul din 27 iulie/9 august 1917, cu prilejul celui de al doilea transport.

Documentul se pastreaza în Fondul "Nicolae Titulescu" de la Hoover Institution Archives din Palo Alto, California (S.U.A.): un manuscris de circa 100 de pagini, în care Titulescu îsi prezinta activitatea ca fost ministru de Finante. El se refera, între altele, si la eforturile pe care le-a depus, în calitatea pe care o avea, spre a gasi o solutie pentru depunerea în siguranta a Tezaurului într-o alta tara, în S.U.A. sau Japonia, dupa izbucnirea revolutiei în Rusia. Din maniera în care a fost redactat textul, se pare ca autorul încerca sa raspunda unor critici sau, în orice caz, sa aduca lamuririle necesare cu privire la actiunea guvernului român.



Ion CALAFETEANU



Tezaurul nostru fusese dus la Moscova, cu ideea bine lamurita ca el nu va gasi acolo decât un adapost provizoriu si ca, de se va simti nevoia, îl vom transporta mai departe, în locuri mai sigure, de îndata ce evenimentele o vor cere-o. Pentru aceasta, concursul aliatilor nostri era o conditie sine qua non. Acest concurs l-am cerut, din vreme, de mai multe ori în întrevederile mele cu reprezentantii Intelegerii la Iasi. Revolutia bolsevica, dând problemului un caracter de netagaduita acuitate, în memoriul prezentat de mine ministrilor aliati la Iasi, la 13 noiembrie 1917, asupra situatiunii financiare în general, spuneam, sub titlul: Tezaurul român în Rusia: "Dat fiind amenintarea continua de a vedea disparând de la o zi la alta aurul si valorile românesti depuse la Moscova, rugam aliatii nostri de a binevoi sa avizeze la cele mai bune mijloace de a putea transporta cu toata siguranta acest aur si aceste valori în America sau în Japonia, asa cum am cerut-o deja mai înainte, precum si de a putea asigura securitatea acestui depozit pe loc."

De altfel, vestit de intentiunile noastre, [Victor] Antonescu îmi telegrafia la 23 octombrie/5 noiembrie, între altele: "Astept instructiunile Dv. pentru a face demersuri în sensul transferarii aurului de la Moscova, pe care, împreuna cu Danielopol, o credem nimerita."

Trebuie sa mentionez ca perioada cea mai propice pentru transportul aurului din Rusia era aceea a primaverii lui 1917 - fapt care de se împlinea, permitea transportul valorilor din august 1917 direct, din capul locului, la destinatia lui definitiva si ca mi s-a spus ca nu s-a efectuat transferul atunci din cauza unei disensiuni asupra pretului asigurarii contra riscurilor, care era de circa 12 milioane.

Raspunsesem lui Antonescu la 3 noiembrie, prin telegrama no. 22333 - deci înainte de prezentarea memoriului sus indicat: "Faceti demersurile pentru transportul aurului si valorilor de la Moscova, obtinând garantia Aliatilor pentru transport si depozit. Rog comunicati rezultatul pentru a supune chestia Consiliului de Ministri. Titulescu."

La 8/21 noiembrie, între altele, Antonescu îmi telegrafia: "In ceea ce priveste chestiunea transferarii aurului, înainte de orice demers ar trebui sa vorbesc despre aceasta mâine la Banca Frantei".

De la Moscova grijile noastre fusesera momentan micsorate, prin stirile care soseau.

Astfel, directorul Ionescu, prin telegrama 1058.14.18.10.30 comunica: "Depozitul intact. Românii nevatamati. Cupoanele mai târziu (nota: este vorba de masurile asupra carora convenisem cu Ionescu pentru plata la Iasi a cupoanelor titlurilor depozitate la Moscova) Ionescu."

Prin deputatul Stefan Ioan, membru în Consiliu de Administratie al Casei de Depunere, directorul Ionescu îmi trimite urmatorul raport confidential: "Domnule ministru, am ajuns la Moscova în ziua de 24 octombrie, zi în care aveau loc evenimente politice la Petrograd. In Moscova, aceste evenimente s-au manifestat cu începere din seara zilei de vineri, 27 octombrie, si au continuat pâna în ziua de sâmbata, 4 noiembrie. Adevarate lupte armate cu pusti, mitraliere, tunuri etc. s-au dat între armata partidei zise bolseviste si garnizoana din Kremlin. In cele din urma Kremlinul a fost luat si lucrurile s-au mai potolit. Ei au acum conducerea generala.

Nu cunosc starea în care va fi Kremlinul, întrucât accesul nu este permis, dar în partea permisa se pot vedea stricaciunile. Bombardarile au avut loc între statuia Skobeleff si Kremlin, cuprinzând mai tot centrul. Hotelul Metropole, vecin cu Kremlinul, a suferit cel mai mult. Mari stricaciuni, cauzate de ghiulele de tun, se vad pe zidurile hotelului complet ruinat (nota: exagereaza). Ziduri gaurite în toata gro-simea lor. In acest hotel se gaseau d-nii Capitanovici, Pantazi si Dobrovici, care au avut mai multe neajunsuri, dar au scapat toti. Cu totii am fost sechestrati în case, în tot acest timp.

Patrule formate din soldati si din lucratori civili, unii copii, toti înarmati si cu baionetele la pusti, au perchezitionat toate casele pentru a ridica armele de orice fel. Chiar în strada aveau loc asemenea perchezitiuni. Bancile sunt înca închise. De asemenea si Casa de Depuneri, unde este depozitul nostru. Din aceasta cauza nu s-a putut pâna acum umbla la depozit pentru cupoane. Depozitul este intact. Asupra Casei de Depuneri, ca si asupra celorlalte institutii, nu a fost nici o tentativa de sfortare. Depozitul are însa nevoie de manipulare mai ales în scopul de a aranja lazile spre a se putea detasa cupoanele. Directia Casei de Depuneri ne sfatuieste a nu mai uza ca pâna aci, pentru manipularea depozitului, de soldati rusi, în care nu se mai poate avea încredere. O garda româneasca ar fi necesara. De personalul ei ne-am putea servi si pentru manipularea lazilor si a ne însoti în depozit. Am trecut prin grele momente. Ingrijorarea persista înca, întrucât se mai pot ivi tulburari. Pentru o oarecare siguranta a românilor de aci ar fi necesar sa fie toti instalati într-o cladire, cunoscuta autoritatilor, spre a fi pusi la adapost de vexatiuni. Voi încerca o asemenea realizare. Neputându-se, pentru moment, umbla în depozit, dl. Stefan Ioan vine la Iasi. Primiti, va rog, d-le ministru etc. C. Ionescu."

De asemenea, primul ministru primeste urmatoarea telegrama din Moscova, ce-mi comunica (n-am data):

"Dl. Capitanovici si dl. Guerin, consulul României la Moscova, comunica ca, pentru moment, tezaurul si valorile depuse la Kremlin sunt neatinse, dar acesti domni exprima mare temere pentru siguranta viitoare. Depozitul se gaseste în localuri la rez de chaussee [parter]. Aceste localuri nu prezinta mare rezistenta si sunt sub paza bolsevistilor. S-ar parea ca se banuieste valoarea depozitului. Consulul, precum si dl. Capitanovici cer cu insistenta transferarea depozitului în America sau Japonia, sub paza buna, la prima ocazie. Doi functionari pazesc tipografia biletelor noastre de banca; si au de pazit si stocuri de... (nota: probabil bilete) netransportate cu toate cererile repetate."

La 12/25 noiembrie 1917, îmi comunica primul ministru: "Dl. Diamandy întreaba daca n-ar fi bine sa se trimeata la Moscova un functionar sau un ofiter pentru a vedea ce s-ar putea face pentru un eventual transport al tezaurului din Kremlin. In aceasta privinta va putea lua întelegere cu colonelul canadian Boyle si maiorul francez Ducastle care se ocupa cu transporturile pentru România."

La 14 noiembrie, prin telegrama 23.701, comunic lui Guerin si Capitanovici: "Miercuri, 15 noiembrie pleaca de aici locot. Zagoritz cu 20 pazitori ai Bancii Nationale. Rog raspundeti daca transportul fara riscuri e posibil acum si prin ce mijloace. Intervenit de mult în acest sens la aliati. Puneti-va [în] legatura si cu reprezentantii americani transsiberieni. M. Finantelor, Titulescu."

La 15 noiembrie, prin telegrama fara no. înreg[istrata] la Ministerul Afacerilor Externe sub no. 15907 din 18.XI. 1917, consulul nostru din Moscova, Guerin, comunica lui I.I.C. Bratianu: "Situatia interna e tot grava, indiferent de marile complicatii externe. Comitetul revolutionar din Moscova a declarat ca raspunde de securitatea depozitelor si a strainilor, în masura în care puterea ar fi în mâna lor. E de temut în acelasi timp o lovitura din partea anarchistilor sau a altor bande organizate si poate chiar trupe revolutionare, de îndata ce ar simti ca puterea le scapa. Va sfatuiesc de a încerca sa va întelegeti cu guvernul american, pentru a expedia tezaurul si valorile în America. Sub pretextul plauzibil de a garanta împrumutul sau altele. Va sfatuiesc de asemenea a ruga toate guvernele aliate de a va sprijini si, de e posibil, de a declara comitetului revolutionar ca e responsabil de integritatea tezaurului dv. fata de toate Puterile aliate. Consul General Guerin, fara no."

Prin telegrama trimisa la 16/29 noiembrie, Victor Antonescu îmi comunica raspunsul la însarcinarea data de a trata transportul aurului: "In chestiunea transportului aurului si valorilor române de la Moscova, Banca Frantei considera ca greutatea transportului lor consta în faptul ca transportul n-ar fi sigur.

S-ar putea lua masurile necesare pentru a încarca aceste valori pe un vapor de razboi, daca ele ar putea fi aduse pâna la un port. Poate ca ar fi mai usor transportul lor în Japonia. Din cauza ca la Petrograd nu este guvern, aliatii nu pot garanta transportul aurului pe caile ferate ruse. V. Antonescu."

Aceasta telegrama sau nimic era tot una. Transportul nefiind probabil, trebuia cautat sa obtinem garantia aliatilor pentru conservarea pe loc, cum am si facut. Dar pâna atunci iluzia transportului aiurea trebuia sa mai framânte mintile celor ce nu voiau sa vada.

Astfel, la 25 noiembrie, prin telegrama no. 2428/24.11.1917, înreg[istrata] la Externe sub no. 16202 din 25 noiembrie si la Finante sub no. 49247, Guerin comunica urmatoarea telegrama a lui Pantazi, sechestrul Bancii de Credit Româna cu resedinta la Moscova: "Atrag din nou atentia Dv. asupra gravitatii situatiunii si asupra faptului ca, cu toate repezile demersuri ale d-lui Guerin si bunavointa a consulului american, care a fost la Petrograd, ministrul nostru nu are înca instructiuni relativ la transportul în America a tezaurului si valorilor si a permis sa le ceara si sa vie la începutul lui decembrie la Moscova. Intârzierea e regretabila. Semnat de Pantazi. Guerin. 2428."

Trebuie cuiva putina judecata sa banuiasca ca un ministru de Finante care are grija conservarii tezaurului tarii ar putea sa neglijeze o chestiune ca aceasta? Faptul ca cineva nu stie ce s-a facut nu o îndrituieste a banui ca nu s-a facut nimic. Am raspuns la 28 noiembrie, prin telegrama 25.195: "Consulului general Guerin. Moscova. Raspund telegramei Dv. 2428. N-ati primit probabil telegramele mele anterioare, altfel telegrama Dv. 2428 este inexplicabila. Am tratat de mult transportul tezaurului, dar aliatii refuza sa garanteze securitatea transportului. Daca credeti în posibilitatea transportului fara riscuri, rog a ma informa. Am telegrafiat lui Diamandy sa se puna în contact cu ambasadorul Statelor Unite si va rog a lua contact cu reprezentantii americani transsiberieni. Rog comunicati aceasta lui Pantazi. Ministrul Finantelor. N. Titulescu."

E drept ca la 27 noiembrie primisem din partea Ministerului de Afaceri Straine adresa 16.120: "D-le ministru, drept raspuns la telegrama Dvs. nr. 23701 adresata Consulatului nostru general din Moscova si d-lui Capitanovici, am onoarea a va comunica în traducere urmatoarea telegrama de la sus-zisul consul general: ÇMa grabesc a va informa ca Consulatul general american din Moscova a rugat telegrafic pe ambasadorul american din Petrograd sa convoace de urgenta conferinta tuturor aliatilor cu privire la transportul aurului si valorilor. Trebuie ceruta în acelasi timp si protectiunea puterilor neutre în cazul unei evacuari a Moscovei, spre a putea duce tezaurul si valorile. P[entru] ministru, NanuČ."

La 28 noiembrie 1917, prin telegrama 25194 comunic lui Diamandy la Petrograd: "Am tratat de mult transportul valorilor de la Moscova, dar Antonescu ma informeaza ca aliatii refuza de a garanta securitatea transportului. Rog puneti-va în raport cu ambasadorul Statelor Unite si alte persoane ce veti judeca folositoare pentru a aviza asupra celor mai bune mijloace de a pune tezaurul la adapost. Rog comunicati-mi rezultatele. Temându-ma ca Guerin de la Moscova n-a primit telegramele mele, rog a-i transmite cele de mai sus. M[inistrul] Finantelor, N. Titulescu."

La 30 noiembrie primesc telegrama lui Guerin 2468 din 29 noiembrie, înreg[istrata] la Externe sub no. 164453 din 30.XI.1917: "Pentru ministrul Finantelor. Rog a-mi comunica prin Consulat, telegrafic, de urgenta, dispozitiunile luate pentru depozit si valori. Daca decideti transportul aiurea, comunicati-mi destinatia. Luati masurile necesare pentru a putea pune la dispozitia mea, pentru 300 000 lei, moneda a tarii unde se face transportul, comunicându-mi banca care va trebui sa libereze banii; avizati în acelasi timp ministrul nostru în tara de transport. Rog avizati Directorul Casei de Depuneri si Consemnatiuni sa faca lucrarile necesare. Semnat de Ionescu. Guerin, consul general no. 2468."

Aici se încheie paginile pe care le-am selectat din manuscrisul lui Nicolae Titulescu. De altfel, curând dupa aceea, la 26 ianuarie, el parasea guvernul.

http://archive.today/oh5Em
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 02.10.14 16:48

Reactii necunoscute la admiterea lui Titulescu

29 AUGUST 1936: O "MAZILIRE PERFIDA"

G.G. POTRA


Reactia majoritatii diplomatilor români cu prilejul înlaturarii lui Nicolae Titulescu din fruntea Ministerului afacerilor externe nu a fost numai un semn de pretuire fata de persoana marelui diplomat, ci si o expresie a atasamentului lor fata de politica externa traditionala a statului român.

Dusmani vechi "reactivati"

In noile împrejurari deosebit de dificile pentru Nicolae Titulescu, adversarii sai au inaugurat o noua si intensa campanie de intrigi împotriva sa, pentru a-i anula orice posibilitate de actiune politica. Spre rusinea, guvernul s-a asezat în fruntea acestei actiuni, apelând la toti dusmanii lui Titulescu, din tara si strainatate, asa cum facuse, de fapt, si în întreaga campanie de intrigi din anii 1935-1936, care dusese la înlaturarea lui.
Mai putin circumspect ca alta data, Anton Bibescu, pentru care înlaturarea fostului sef al diplomatiei românesti a fost un motiv de satisfactie aparte - si-a dat în lunile urmatoare întreaga masura a urii sale irepresibile fata de N. Titulescu. La sfârsitul lunii mai 1937 a conferit cu Leon Blum si Yvon Delbos, primul ministru si, respectiv, ministrul de externe al Frantei, încercând sa prezinte "caracterul nedorit" al întoarcerii lui N. Titulescu pe scena politica româneasca. Intâlnirea din localitatea Talloires, de la sfârsitul lunii mai 1937, dintre N. Titulescu si M.M. Litvinov, îi crea emotie si îngrijorare, apreciind-o ca pe o luare de pozitie a Sovietelor în favoarea lui Titulescu. Ingrijorarea razbate si dintr-o scrisoare trimisa Marthei Bibescu: "Sovietele se fac forte pentru a readuce pe Titulescu ca ministru. Vor triumfa oare?". In mai 1937, Anton Bibescu se întâlnise cu noul titular al externelor, Victor Antonescu, care încurajase neîndoielnic noi intrigi împotriva lui N. Titulescu. La începutul lunii iunie 1937, Anton Bibescu era primit de presedintele Republicii Franceze, Albert Lebrum. Impartasindu-si impresiile în urma vizitei la presedinte, ceruta prin trimisul extraordinar si ministrul plenipotentiar al României la Paris, Constantin Cesianu, vechi si neîmpacat adversar al lui N. Titulescu, ca si despre atmosfera politica din Franta, Anton Bibescu scria: "Am vazut ieri pe presedintele Republicii, la curent cu totul, nelasându-se prins de toate calomniile pe care amicul nostru le raspândeste la Paris cu privire la România, cu speranta de a ajunge la putere. Titulescu are câtiva prieteni la Paris, dar el are, de asemenea, multi oameni care-l judeca cu aceeasi clarviziune ca mine si ca aceia care l-au parasit". Actiunea lui Anton Bibescu în Franta a fost precipitata de prezenta lui N. Titulescu la Paris, unde, în perioada 24-28 aprilie 1937, avusese convorbiri cu Albert Lebrun - presedintele Republicii -, cu Leon Blum - primul ministru, Yvon Delbos - ministrul de externe, Edouard Daladier - ministrul de razboi, Pierre Cot - ministrul aerului, cu Andre Tardieu, Pierre Laval, Albert Sarraut, Joseph Paul-Boncour, fosti prim-ministri, cu alti ministri si înalti functionari.
Campania lui Anton Bibescu împotriva lui N. Titulescu a continuat în Marea Britanie. In perioada 2-14 iunie 1937, Titulescu fusese si el la Londra, având întâlniri si convorbiri cu Anthony Eden - ministrul de externe, Winston Churchill - presedintele Comitetului pentru Pace si Aparare, cu lorzii Robert Cecil, David Lloyd George, Wilhelm Tyrel, cu Sir Leith-Ross si Sir Robert Vansittart, cu deputatii Rotschild si Angel, cu fostul ministru Clynes si cu Dalton - presedintele Partidului Laburist. Intr-o scrisoare trimisa în tara la mijlocul lunii iunie 1937, Anton Bibescu nota: "La Foreign Office multi oameni îl prefera pe [Victor] Antonescu lui Titulescu. Detalii în curând". Neîndoielnic, în momentul trimiterii acestor rânduri catre sotia sa, Anton Bibescu se afla sub impresia întâlnirii avute, cu numai o zi înainte, la 11 iunie 1937, la Foreign Office. Retinem din minuta întocmita la Foreign Office pe marginea acestei convorbiri: "Printul Anton Bibescu a venit sa ma vada în aceasta dimineata (din propria lui initiativa), la cererea lui. El mi-a explicat ca a fost luat înapoi în Serviciul Diplomatic Român cu misiunea, dupa câte am înteles, de a rezolva probleme suplimentare.
Scopul principal al vizitei sale se dovedi a fi prevenirea guvernului Maiestatii Sale împotriva masinatiunilor domnului Titulescu... A subliniat ca domnul Titulescu era foarte prorus, ca a trait întotdeauna în afara tarii, ca nu reprezenta România si ca, pe scurt, era o persoana demna de zoz dispretul. Apoi m-a întrebat daca l-am întâlnit de-a lungul anilor pe domnul Titulescu. I-am spus ca l-am întâlnit de-a lungul a câtiva ani, la Geneva, si ca, mie personal, mi-a placut foarte mult. Avea o pozitie foarte însemnata chiar la Geneva. In acelasi timp l-am putut asigura ca plecarea domnului Titulescu nu va schimba nimic în relatiile între Marea Britanie si România, care erau bazate pe radacini mult mai adânci decât personalitatea oricarui om".
Pe aceasta nota, un superior al celui care îl primise pe Anton Bibescu preciza ca acestuia din urma "i s-au dat 2 000 lire sterline pentru a-i cheltui pe propaganda anti-Titulescu aici. A fost ales pentru aceasta problema deoarece Titulescu l-a concediat - nu fara motiv".
Continutul notei de convorbire permite câteva constatari absolut indubitabile. Vizitele si întrevederile lui Anton Bibescu în Franta si Marea Britanie s-au înscris într-un demers organic, gândit, programat si sustinut financiar de autoritatile din Bucuresti. Argumentele folosite în campania anti-Titulescu nu au stralucit prin inteligenta si forta de persuasiune, limitându-se, în principal, la placa pericolului rusesc al politicii lui Titulescu.

Fidelitate, demnitate si curaj

Fiind ordonate de Bucuresti, demersurile lui Anton Bibescu au fost cunoscute de catre ministrii români din capitalele Frantei si Marii Britanii, fara ca acestia - dupa informatiile franceze si britanice din cele doua capitale. Dispunem de informatii doar în legatura cu suma pusa la dispozitia lui Anton Bibescu pentru campania din Marea Britanie. Nu avem nici un motiv sa credem ca nu ar fi dispus de o suma echivalenta si pentru actiunea din Franta. La data respectiva, 2 000 de lire reprezentau o suma considerabila, aratând ca guvernul din Bucuresti era generos când se punea problema actiunii împotriva lui Titulescu. Presupunem ca Anton Bibescu si-a folosit si propriile mijloace financiare pentru a-si duce la bun sfârsit actiunea pe care se iluziona a o crede de un autentic interes national.
Trebuie spus, însa, ca uneori Anton Bibescu a confundat rezultatele demersurilor sale cu propriile dorinte. Aminteam mai sus de scrisoarea trimisa în tara, a doua zi dupa primirea la Foreign Office, în care Anton Bibescu afirma: "La Foreign Office multi oameni îl prefera pe Antonescu lui Titulescu. Detalii în curând". Dar textul notei de convorbiri nu confirma nici pe departe acest lucru. Nu vrem sa spunem însa, prin aceasta, ca N. Titulescu n-ar fi avut adversari în Marea Britanie, mai ales dupa confruntarea cu Anthony Eden în cadrul Conferintei de ma Montreux privind regimul strâmtorilor Marii Negre, care a determinat luari de pozitie ostile din partea unor oameni politici si organe de presa.
Vizitele lui Nicolae Titulescu au determinat o activizare din partea reprezentantilor diplomatici ai României în diverse capitale (de buna seama impusa de Bucuresti). Trimisii nostri, ascultând ordinele Bucurestilor, au intervenit si atunci când era vorba doar de intentia unei vizite si atunci când era vorba de o vizita propriu-zisa. Daca în primul caz încercau s-o blocheze, sa-i reduca dimensiunile si semnificatia, în cel de-al doilea cauz nu se sfiau sa ceara oficialitatilor din tara unde erau acreditati informatii si amanunte care depaseau normele diplomatice general-admise, sa exprime dorinta, lipsita de orice echivoc, de a nu se mai repeta asemenea gesturi. Avem toate motivele sa afirmam ca asemenea interventii se produceau chiar în timpul respectivelor vizite.
La capatul acestor rânduri este firesc sa ne întrebam ce semnificatie si ce urmari au avut manifestarile corpului diplomatic românesc?
Gestul diplomatilor care si-au manifestat intentia de a demisiona a fost un avertisment adresat celor care încercau o îndepartare (subliniem, o îndepartare si nu o abandonare) de liniile directoare ale politicii externe interbelice. Ei aveau temeiuri sa creada ca gestul lor era normal si necesar, caci numeroase cancelarii diplomatice si cecuri de presa au reactionat viguros fata de denumirea lui Nicolae Titulescu, avertizând asupra pericolului schimbarii politicii externe românesti. In nici un caz, gestul diplomatilor român nu poate fi considerat un act de rebeliune, un act iresponsabil, cu efecte negative asupra actiunii politico-diplomatice a României.
Atitudinea celor care nu s-au asociat intentiei de demisie, dintr-un motiv sau altul, pune si mai mult în relief - prin numarul redus al celor ce au subscris unei asemenea pozitii - valoarea gestului "rebelilor".
Sub imperiul reactiilor interne si externe (si vrem sa subliniem ca cei care au condamnat demiterea, atât în interior cât si în exterior, au fost majoritari), cercurile guvernamentale din Bucuresti au fost obligate sa reculeze si sa reafirme, prin primul ministru Gh. Tatarescu, prin ministrul de externe Victor Antnescu, continuitatea politicii externe a României: Pe acest fundal, gestul corpului diplomatic românesc avea semnificatia unui act de angajament politic si moral fata de politica externa traditionala, care nu numai ca nu putea fi trecut cu vederea, dar trebuia - din multiple ratiuni, interne si externe - luat în considerare. Era un gest de fidelitate si demnitate, un gest onest si curajos, fara precedent, dar nu mai putin important.
O diversitate de factori au oferit diplomatilor români suficiente motive pentru a-si reconsidera pozitia initiala si pentru a servi în continuare interesele tarii în exterior. Se cuvine spus ca în acest cadru - pentru o dreapta judecata a lucrurilor - ca cei care nu si-au manifestat dorinta de a demisiona nu pot fi considerati ca ar fi subscris, indirect, unor reale sau presupuse intentii de schimbare a politicii externe românesti sau ca ar fi acceptat îndepartarea lui Nicolae Titulescu (cu atât mai putin ca ar fi salutat-o). Sa nu uitam însa ca în spatiul nostru istoric au functionat si functioneaza toate oportunismele. Observarea unor înalte principii morale a fost la noi mai curând o exceptie decât o regula de comportament în lumea politica. Rigorile oricarui sistem au obligat pe unii sefi de misiune - si cu atât mai mult pe unii subalterni ai acestora - sa dea curs cererilor venite de la Bucuresti, amagându-se cu ideea ca urmarind miscarile lui N. Titulescu pe scena politica europeana nu subminau politica externa de pâna atunci, politica de care erau realmente atasati.
Sceptici în legatura cu identificarea a noi marturii - cel putin în tara - privind acest episod, dar salutând orice date si consideratii care ar putea completa informatia si care ar putea nuanta si mai mult interpretarea, apreciem ca, la mijlocul deceniului al patrulea, în România s-a consumat un eveniment de semnificatie si importanta aparte, legat nu de apararea unui om - oricum nu în primul rând -, ci a unei politici.



Arhiva foto Magazin istoric

COLABORATOR INTIM AL LUI TITULESCU


Cu câtva timp în urma ne-a sosit la redactie o scrisoare expediata de doamna Alexandra Maria Dimitriu din Bucuresti, al carei continut ne-a provocat o mare bucurie. Este un prim raspuns la apelul lansat de noi acum câteva luni, în legatura cu constituirea unei arhive fotografice inedite, beneficiind de concursul cititorilor nostri posesori de astfel de documente. Ne face placere sa reproducem aceasta scrisoare:
"Cunoscând interesul dumneavoastra pentru publicarea unor imagini legate de istoria noastra, va ofer o copie a fotografiei care îl reprezinta pe Savel Radulescu [personajul din dreapta], diplomat, prieten si colaborator intim al lui Nicolae Titulescu, împreuna cu unchiul mamei mele, Mihai Ispasiu. Originalul fotografiei mi-a fost înmânat, împreuna cu alte amintiri, de Mihai Ispasiu însusi, care m-a rugat sa le pastrez cu grija cuvenita. El a fost functionar, cu rang de ministru plenipotentiar, al Ministerului afacerilor externe, având raspunderi în problemele financiare ale ministerului, în timpul în care Nicolae Titulescu a fost titularul acestei institutii. Titulescu l-a apreciat în mod deosebit pentru cinstea si profesionalismul sau.
Mihai Ispasiu s-a nascut la Bucuresti, la 1 iunie 1883, ca fiu al lui Petre si al Gherghinei Ispasiu. La 21 noiembrie 1905 a obtinut licenta în drept la Universitatea din Bucuresti. S-a casatorit cu Elena, nascuta Arghir. A murit la Bucuresti, la 6 decembrie 1974.
La demiterea de catre Carol II, în împrejurarile cunoscute, a lui Nicolae Titulescu din functia de ministru al afacerilor externe, a fost demis si pensionat de Mihai Ispasiu, fiind notorie strânsa legatura de natura profesionala dintre cei doi".
http://archive.today/SoNaQ
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 31.08.14 17:12

Aspecte controversate ale activitatii lui Nicolae Titulescu
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 28.04.14 8:50

Nicolae Titulescu prin ochii Elenei Vacarescu
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 27.02.14 19:44

Mari romani - Nicolae Titulescu
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 04.01.14 18:59

http://cultural.bzi.ro/nicolae-titulescu-piedica-din-calea-lui-hitler-1074
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 09.12.13 11:08

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013120994316/Lumea-i-cum-este/Titulescu-taind-capetele-lui-Hitler-si-Musollini.html
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 08.12.13 18:52

http://www.art-emis.ro/personalitati/268-omagierea-ilustrului-nicolae-titulescu.html
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 04.12.13 10:19

http://www.mediafax.ro/politic/bustul-lui-nicolae-titulescu-a-fost-dezvelit-in-parlamentul-european-11739115
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 03.09.12 19:55

Nicolae Titulescu – Portret subiectiv


“Bietul Take! O fi făcut el multe boacăne şi multe prostii în viaţa lui, dar le-a plătit toate prin câte l-a făcut să sufere Titulescu în acel Minister Averescu.

Pe Titulescu, Take-l considera ca un fiu sufletesc, şi cum Dumnezeu nu-i dedese copii, îşi revărsase asupra lui toată dragostea părintească. Îl mânca din ochi, îi admira toate însuşirile şi nu vedea nici un defect. Take punea mai presus de tot inteligenţa şi talentul oratoric şi socotea pe Titulescu ca cel mai inteligent şi mai elocvent român. Deşi avea mari însuşiri morale, printre care bunătatea şi fidelitatea faţă de prieteni, Take nu punea preţ pe ele, şi de altminteri, până în 1920, Titulescu nu-i dedese nici o dezamăgire pe această latură.

Desigur că, cu talentele sale, cu abilitatea sa şi cu totala sa lipsă de scrupule, Titulescu ar fi ajuns şi fără sprijin, dar nu e mai puţin adevărat că Take i-a înlesnit calea şi l-a împins de umeri, în cariera lui politică. Cea mai elementară pudoare sufletească ar fi cerut de la Titulescu cel puţin recunoştinţă pentru nemărginita dragoste pe care protectorul său i-o arătase până atunci, în clipele în care începuse să se zbată sub călcâiul nemilos al tânărului parvenit.

Dar Titulescu nu era nurnai un om fără c…. dar şi un om fără inimă. L-am văzut fără o lacrimă la moartea mamei sale, refuzând să o vadă în ultimele ei ceasuri şi după ce încetase din viaţă, sub pretext că boala şi moartea erau cele două lucruri cu care nu se putea împăca, şi deşi venisem la el să-i aduc un cuvânt de mângâiere, rn-a rugat să vorbim de altceva. De notat că nu era certat cu răposata, cum s-ar putea crede şi că-mi spusese în mai multe rânduri că mumă-sa era singura fiinţă pe pământ, pe care o iubea…

Mi-am dat seama îndată după intrarea lui Titulescu în Ministerul Averescu, în iulie, de schimbarea sentimentelor sale faţă de Take. Lămurirea complectă a avut loc în casa lui de la şosea, cu prilejul unei lungi şi excelente mese pe care am luat-o împreună, numai în doi. După o zi năbuşitoare, cum sunt zilele de vară în Bucureşti, convenisem să cinăm împreună la răcoare, ca să stăm de vorbă. A venit să mă ia la Minister pe la ora 8 1/2 şi sub pretext că nicăieri nu puteam fi mai în linişte (nevastă-sa era plecată nu ştiu unde), m-a dus la el acasă. În timpul mesei am vorbit de multe, iar la cafea a adus-o despre Take Ionescu.

Un ceas şi jumătate a ţinut să-mi explice, cu o formidabilă vervă, trebuie să o recunosc, cât iubea el pe Take şi cât îl admira. După ce mi-a enumerat, fără milă, toate însuşirile pe care şeful său nu le avea atribuindu-i-le însă cu insistenţă pe toate, mi-a înşirat prilejurile pe care Take le avusese în lunga lui carieră “de a se înstăpâni pe situaţie” şi la care renunţase numai din bunătate, ca să nu supere sau să jignească pe alţii… “Mă, nu ştii cum îl iubesc eu pe omul ăsta, e de zahăr, dar cine l-a cunoscut numai în ţară n-a cunoscut nimic. Pe Take trebuie să-l vezi în străinătate, acolo e la largul lui. Să-l vezi, mă, la o masă mare, la Paris, de pildă la o masă, ştii, cu vedete mari, cu un mareşal la dreapta stăpânei casei, cu ambasadori, cu cardinali, cu Madame de Noailles. În aşa o sindrofie, lui bietul Take îi vine rândul, natural, cam pe la coada mesei.

Ei bine, crezi că vorbeşte mareşalul, ambasadorul, cardinalul sau doamna de Noailles? Doamne fereşte! Îi turuie gura numai lui Take, nu mai lasă pe nimeni să spună o vorbă, şi îi dă înainte cu melodiosul accent pe care-l cunoşti… Il est epatant, mon cher! … Toată lumea întreabă cine e, şi fiindcă nimeni nu ştie, tot felul de legende se nasc în jurul lui… Mă, tu nu-ţi dai seama cât îl iubesc eu pe Take, mă, ăsta e om! Dar la Londra să-l vezi! Să-l vezi în mijlocul oamenilor din City: mă, el nu pricepe nimic din treburile lor; ei nu pricep nimic din ce spune el, în englezeasca lui specială. Nu e nimic: toţi bancherii din Londra sunt convinşi că au a face cu un mare financiar care nu se explică bine! “Mă, îi face marţ pe toţi!”… Şi, după două minute de tăcere: “Mă, nimeni nu ştie cât îl iubesc eu pe Take şi nu o ştie nici el! “…

Mi-a mai povestit şi altele, şi după ce mi-a dovedit astfel cât îl iubea pe Take a început să vorbească de soţia şefului şi să-mi explice pentru ce nu o putea suferi. Fiindcă era proastă şi parvenită, fiindcă îşi bătea joc de bărbatu-său şi de prietenii lui, fiindcă se amesteca în toate şi le încurca pe toate, într-un cuvânt fiindcă era nenorocirea iubitului său Take… Şi dă-i, şi dă-i. Am aflat astfel că d-na Titulescu şi d-na Take Ionescu erau la cuţite, că ajunseseră să nu se mai vadă, şi că nu se mai înjurau decât prin telefon…

Cădeam din pod! Crezusem până atunci că Take Ionescu şi Titulescu erau ca două degete ale aceleiaşi mâini, şi-mi dam deodată seama că rosturile dintre ei se stricaseră rău. Cât am mai stat cu dânşii în guvern mi s-a părut totuşi că prăpastia era mai mult o crăpătură de suprafaţă, provocată de rivalitatea cucoanelor. Mult mai târziu mi-am lămurit resortul adânc şi ascuns care a împins pe Titulescu într-o vrăjmăşie fără cruţare împotriva tatălui său spiritual. N-au fost cucoanele; a fost ambiţia lui Titulescu de a juca un rol european, de a fi exponentul autorizat, şi singurul exponent al României peste graniţă. Prinsese gust de po1itică externă pe vremea pribegiei sale în Paris (1918-1919) şi toate străduinţele sale tindeau să mute hipertrofiata sa personalitate de pe modesta scenă balcanică pe care debutase, pe scenele cele mari din Apus. Temperament şi suflet de vedetă, nu se împăca cu o activitate de subordine şi se muncea deja în 1920 să ajungă la rolurile internaţionale şi să se amestece în politica mondială. România trebuia să-i servească numai de trambulină şi să-l arunce în sferele
superioare în care se hotărau destinele lumii…

În realizarea planului său, Take Ionescu era însă un mare obstacol, căci în cercurile diriguitoare din Occident, omul reprezentativ al României era Take, şi nu era loc pentrum doi. Trebuia să cureţe pe Take, ca să ajungă el.”
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 13.04.12 17:52

EXPUNEREA LUI NICOLAE TITULESCU, REPREZENTANTUL ROMÂNIEI LA SOCIETATEA NAŢIUNILOR, ÎN LEGĂTURĂ CU SITUAŢIA UNGURILOE DIN TRANSILVANIA (20 APRILIE 1923)
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 07.03.12 18:43

Titulescu, înainte de sfârşit
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Admin 10.02.12 12:09

http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/vizionarismul-lui-n-titulescu

Din cele 22 de discursuri adunate în volumul Pledoarii pentru Pace, reiese în mod evident orientarea pro-europeană a lui Nicolae Titulescu, credința sa în rolul pe care Europa îl are - și, mai mult decât atât, datoria Europei de a-și asuma acest rol – în construirea unei lumi mai bune căci, spune el, ”milioane de oameni au murit în Marele Război pentru ca să se poată naște o nouă viață internațională”.

Totuși, el nu vorbește despre Europa în mod precis decât în câteva rânduri. Enunță în schimb o serie de idei fundamentale cu privire la păstrarea păcii și la construirea și conservarea unui nou sistem internațional bazat pe legalitate și cooperare. Unele din ideile enunțate de Titulescu s-au dovedit a fi vizionare: el vorbește despre solidaritatea națiunilor europene, despre cooperarea economică și punerea la comun a capacităților de producție ale statelor, despre libera circulație a mărfurilor și persoanelor. Două decenii mai târziu, aceste idei au pus bazele Comunității Europene.

În aproape toate discursurile sale, Titluescu apare ca un promotor și susținător fervent al cooperării europene pe mai multe planuri, cooperare pe care o consideră esențială pentru păstrarea păcii. Pentru el, Europa nu este altceva decât un întreg: ”Europa nu mai este o colecție de state. Este un stat divizat în părți separate prin măsuri administrative, încorporate în frontiere”. El nu face diferența dintre Vestul și Estul Europei și condamnă tendința statelor occidentale, anume Marea Britanie și Franța, de a-și gândi strategia de securitate și de prevenire a războiului în acești termeni (referindu-se la posibilitatea unor concesii vis-a-vis de frontierele estice ale Germaniei, nu și cele vestice).

În discursul Progresul ideii de pace, ținut în 1930 la Universitatea Cambridge, Titulescu abordează problema amenințărilor la adresa menținerii păcii în Europa, oprindu-se, printre altele, asupra a două chestiuni: lipsa de unitate din punct de vedere al doctrinei sociale și criza economică. În primul caz, se referă, evident, la Uniunea Sovietică. El spune că ”de la război încoace, Europa nu mai prezintă o unitate din punctul de vedere al doctrinei sociale. Înainte de război erau frontiere, dar toate statele erau bazate pe proprietatea individuală și pe respectul contractului.” După război însă, această deosebire între organizarea socială a celui mai mare stat european și restul țărilor (la care se adaugă țelul declarat al regimului de la Moscova, de a exporta revoluția) creează o tensiune permanentă ce ”împiedică pacea să domnească în spirite”.

Analizând problema crizei economice și a implicațiilor grave pe care le poate avea aceasta, Titulescu enunță următoarea idee: ”atâta vreme cât această problemă nu este rezolvată, atâta vreme cât toate statele nu vor pune în comun, după un plan rațional, capacitățile lor de producție și de consumație, pacea va fi în constant pericol.”

Ideea o regăsim 20 de ani mai târziu, în documentul care a pus bazele Uniunii Europene de azi. În Declarația Schuman se vorbește de ”baze comune de dezvoltare economică”, baze ale unificării economice. Cităm din textul Declarației: ”punerea în comun a producţiilor de cărbune şi oţel va asigura imediat stabilirea unor baze comune de dezvoltare economică, un prim pas către realizarea unei federaţii europene”, țările membre ”angajându-se să le furnizeze tuturor ţărilor membre elementele principale ale producţiei industriale, în condiţii egale. Această producţie va fi oferită lumii întregi, fără diferenţieri sau excepţii, pentru a contribui la creşterea nivelului de trai şi pentru a promova realizările paşnice.”

Titulescu insistă în mai multe rânduri asupra necesității construirii unei unități economice europene, condiție sine qua non a păcii pe continent. Poziția sa este categorică: barierele economice reprezintă un obstacol, o amenințare la adresa păcii. În acest sens, el e de părere că, în ciuda câștigării Războiului în 1918, Pacea a fost pierdută pentru că ”tratatele de pace au omis să unească noile entități poltiice într-un sistem comun. Dacă ar fi făcut acest lucru, ele ar fi creat mari unități economice bazate pe asocierea statelor. Ocupându-se exclusiv de aspectele politice, Tratatele de Pace au provocat o ruptură a unităților economice, au permis dezvoltarea nelimitată a sistemului piețelor închise, a autarhiei economice, care este cel mai mare dușman al unei adevărate vieți internaționale.”

Așa cum reiese din discursurile sale, o altă idee esențială a gândirii lui Titulescu este cea a ”spiritualizării frontierelor”, înțeleasă nu ca renunțare a frontierelor naționale, ci la autarhie, la izolaționism și exclusivism în favoarea cooperarării dintre state ca între egali, prin prezervarea și respectarea drepturilor fiecăruia. Practic, acest scop poate fi atins prin acorduri între state, în special acorduri economice. În schimb, constată el, ”la ora actuală Europa seamănă cu o tabără de citadele fortificate care se ridică una împotriva celeilalte. Înalte bariere vamale le separă total. ”

”De altfel, ce este o frontieră dacă nu o piedică în trecerea oamenilor și mărfurilor? Cu cât este mai mult amenințată, cu atât va fi mai mult apărată prin înrăutățirea piedicilor deja existente. Cu cât ești mai sigur de păstrarea frontierei, cu atât vei fi mai dispus să ușurezi circulația economică.”

În această direcție a spiritualizării frontierelor, spune Titulescu, s-a înscris și proiectul de ”Uniune Europeană” propus de Aristide Briand. Considerând că ideile lui Briand au fost ”desfigurate”, ”maltratate”, Titulescu încearcă să le explice, oprindu-se cu precădere asupra unor puncte sensibile ce au fost prost înțelese, precum ideea că planul lui Briand ar fi presupus subordonarea economicului și politicului și renunțarea statelor la anumite drepturi. Nu, spune el, e vorba de ”o înțelegere între statele europene după modelul înțelgerilor regionale, în care fiecare stat își păstrează deplina lui suveranitate”.

Titulescu definește propunerea lui Aristide Briand ca ”o inițiativă generoasă destinată a apropria popoarele de pe continentul care, în istorie, a cunoscut cel mai mare număr de războaie, pentru ca, ușurate pe cât posibil de greutățile ce pot rezolva între ele pe cale amiabilă, să se consacre cu mai multă tărie și mai multă libertate împlinirii obligațiunilor lor de membri ale Societății Națiunilor. Din punctul de vedere al prezentului, Uniunea europeană, astfel definită, este singura soluție pentru a menține pacea între popoare. Din punct de vedere al viitorului, ea poate, dacă ne punem cinstit în slujba ei, să constituie germenul unei vieți internaționale noi și atât de binefăcătoare, încât mintea noastră actuală, produs al luptei și al suferinței, nu o poate cuprinde încă.”



N. Titulescu, Pledoarii pentru pace, Bucuresti, Editura Enciclopedica, 1996
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty De ce a fost demis Nicolae Titulescu?

Mesaj Scris de Admin 03.08.11 15:00

De ce a fost demis Nicolae Titulescu?
Atunci cand vorbim despre Nicolae Titulescu ne incearca o emotie profunda. Pe de o parte, omul Titulescu, "friguros" criticand hotelurile londoneze pe motiv ca nu erau suficient de incalzite, iar pe de alta parte, diplomatul "clocotitor" Titulescu care-si impunea punctul de vedere in rezolvarea diferitelor probleme politice internationale, atragandu-si simpatia prietenilor si respectul adversarilor.



"Remanierea" lui Titulescu
La 29 august 1936 se consuma un act de"injustitie morala". Era inlaturat din functia de ministru de externe al Romaniei, Nicolae Titulescu cel care a fost considerat "unul din cei mai inteligenti si mai talentati diplomati ai Europei contemporane". In cele ce urmeaza vom reliefa cauzele interne si externe care au determinat demiterea lui Titulescu din guvernul Gheorghe Tatarascu.
In ciuda prestigioasei activitati diplomatice dusa de Nicolae Titulescu, s-a hotarat demiterea sa sub pretextul unei asa-zise "remanieri guvernamentale". Titulescu, intuind ceea ce avea sa se petreaca, si-a prezentat demisia la 11 iulie 1936. Insa aceasta nu a fost acceptata si la 15 iulie 1936, Consiliul de Ministri a dat o Rezolutie prin care confirma sprijinul pentru politica externa promovata de Titulescu.
Momentul 15 iulie 1936 poate fi explicat printr-o analiza atenta a raporturilor dintre regele Carol al II-lea si Nicolae Titulescu. Suveranul, nedorind sa aiba in calea sa "obstacole" de marimea lui Titulescu, a fost autorul unei tentative, esuata insa, de a-l inlatura din guvern. Pe de alta parte, putem interpreta si in alt mod aceasta incercare de demitere. Aceasta a fost destinata sa "testeze" reactia opiniei publice interne si in special a celei internationale. Regele ar fi facut o mare greseala acceptand demisia inaintata de Titulescu deoarece acest lucru ar fi declansat reactii negative pe plan intern si international.

Demiterea lui Titulescu, la 29 august 1936, era si o consecinta directa a evenimentelor internationale ale anului 1936: ocuparea zonei renane de catre Germania hitlerista; atacarea Abisiniei de catre Italia. Titulescu a sustinut necesitatea aplicarii de sanctiuni statelor agresoare. Politica de securitate colectiva promovata de Titulescu nu mai era considerata "de actualitate" si se dorea revizuirea politicii externe romanesti datorita cresterii influentei germane in Europa. Politica titulesciana devenise un adevarat "baraj" in calea revizionismului vremii.

Cauzele
Analizam in continuare, alti factori care au dus la demiterea lui Titulescu. O cauza a fost si deturnarea spre Spania republicana, in timpul razboiului civil spaniol, a unei comenzi de avioane realizata de Romania la o serie de uzine franceze. Acest ajutor trimis de Titulescu Spaniei republicane l-a indignat pe regele Carol al II-lea. O cauza importanta care a dus la demiterea lui Titulescu este reprezentata de anumite animozitati personale care existau intre Titulescu si o serie de personalitati politice romanesti cum ar fi: Gheorghe Tatarascu, Mihail Manoilescu, Ion Gigurtu, Constantin Argetoianu, Nicolae Iorga, A.C. Cuza, Octavian Goga. Acestia il acuzau pe Titulescu de deteriorarea raporturilor Romaniei cu Italia , Germania si Polonia. Titulescu s-a pronuntat pentru semnarea unui tratat de asistenta mutuala cu Uniunea Sovietica fiind constient ca in acest fel Romania putea sa aiba un grad sporit de securitate in eventualitatea unei apropieri sovieto-germane care de altfel se va realiza la 23 august 1939 prin Pactul Ribbentrop - Molotov. El declara ca"apropierea ruso-germana trebuie sa ne gaseasca ca aliati ai U.R.S.S...".


La 21 iulie 1936, la Montreux, Titulescu si Litvinov au parafat Tratatul de asistenta mutuala intre Romania si Uniunea Sovietica. Cei doi au hotarat ca tratatul sa fie semnat cu prilejul inceperii lucrarilor Adunarii Generale a Societatii Natiunilor, in septembrie 1936. Din cauza apropierii de Uniunea Sovietica, Titulescu a fost acuzat ca ar fi comunist. In replica, diplomatul roman declara : "Politica noastra fata de Uniunea Sovietica deriva din necesitatea de a trai in buna armonie cu un vecin de 170000000 de oameni. Nu sint comunist, n-am impartasit niciodata aceasta doctrina. Consider insa ca o apropiere pe taramul politicii externe cu U.R.S.S., care este aliata aliatilor nostri Franta, Cehoslovacia si Turcia, este cel mai bun mijloc de a permite tratatelor noastre de alianta existente sa-si dea plina lor eficacitate".

Titulescu a fost acuzat de faptul ca prevederile articolului 3 din Tratatul de asistenta mutuala care urma sa fie semnat intre Uniunea Sovietica si Romania puteau periclita suveranitatea si integritatea teritoriala a Romaniei. In baza articolului 3 trupele fiecaruia dintre statele semnatare nu puteau sa depaseasca granita dintre Romania si Uniunea Sovietica, adica Nistrul, pentru acordarea de ajutor, decat la cererea formala a partii contractante care a fost victima unei agresiuni iar dupa ce-si indeplineau aceasta obligatie ele trebuiau ca la cererea statului care a primit asistenta sa se retraga imediat pe teritoriul pe care s-au aflat inainte de a-si executa obligatiile de ajutor. Nu exista insa nicio garantie ca trupele sovietice se vor retrage, peste Nistru, la solicitarea statului roman. Aceasta a reprezentat una dintre cauzele majore care au dus la demiterea lui Titulescu.
O alta cauza semnificativa este reprezentata de compromiterea legaturilor romano-italiene datorita intransigentei cu care Titulescu a cerut sanctiuni economice pentru Italia, in cadrul Societatii Natiunilor, dupa atacarea Abisiniei. La aceasta se adauga discursul violent a lui Titulescu impotriva ziaristilor italieni, in sedinta Adunarii Generale a Societatii Natiunilor din iulie 1936, discurs care a indepartat definitiv Romania de Italia.

Jocuri de culise
Criza declansata la 11 iulie 1936 atinge deznodamantul la 29 august 1936. Titulescu afirma ca momentul ales de regele Carol al II-lea pentru a-l demite a fost unul bizar: "s-a pretins ca se vede un plan care ar fi pregatit lovitura din 29 august 1936... Un plan? Sunt foarte slabi cei ce vorbesc astfel. Ar fi fost mult mai simplu de a accepta demisia mea decat de a-mi reinnoi noile puteri". Aici ne apare un Titulescu care se impotriveste ideii unui joc de culise care ar fi trebuit sa aiba ca rezultat demiterea sa.
Insa la 3 octombrie 1940 intr-un memoriu trimis generalului Ion Antonescu de la Cannes regasim un alt punct de vedere a lui Titulescu in ceea ce priveste demiterea sa: "Dar la 29 august al aceluiasi an, fara preaviz de nici un fel, am fost demis din functiunile mele ministeriale printr-o simpla telegrama de care n-am avut cunostinta decit a doua zi"

Jocul de culise care a avut drept scop demiterea lui Titulescu a fost favorizat si de absenta din tara a acestuia. "Remanierea guvernamentala" s-a realizat la 29 august 1936 iar presa a reactionat mai tarziu deoarece guvernul a intrerupt orice comunicare cu opinia publica in legatura cu acest eveniment, de teama unei avalanse de proteste.
Demiterea lui Titulescu a incalcat grav uzantele diplomatice conform carora in momentul inlocuirii unui ministru de externe, noul ministru desemnat in functie , pentru a lua cunostinta de aspectele politicii externe dusa de predecesorul sau, trebuia asistat de acesta.
Sub presiunea opiniei publice mai multi sefi de partide din Romania au cerut readucerea lui Titulescu ca ministru de externe la data de 20 iunie 1937. Dar regele Carol al II-lea, facand o mare nedreptate, l-a acuzat pe Titulescu ca este autorul unor intrigi impotriva sa8.
Unii specialisti au incercat sa dea o explicatie atitudinii regelui Carol al II-lea afirmand ca: "Atata timp cat Titulescu si-a putut mentine statutul de specialist el s-a bucurat nu numai de increderea regelui dar si de aceea a tuturor romanilor. Aceasta incredere universala s-a risipit doar cand, fortat de evenimente, el s-a amestecat in politica interna". Se stie faptul ca Titulescu, "nu s-a vrut exponentul vreunui partid politic ci al tarii intregi".


In opinia noastra aceasta atitudine a regelui Carol al II-lea tradeaza dorinta acestuia de a diminua faima lui Titulescu si de a indeparta o piedica semnificativa din calea instaurarii regimului de autoritate personala. Titulescu nu ar fi acceptat niciodata acest lucru fiind cunoscut liberalismul ideilor sale si dorinta sa de a vedea Romania integrata in cadrul "marii familii a natiunilor". Acest lucru a fost exprimat de Titulescu prin celebra formula "de la national prin regional spre universal".
In concluzie, putem afirma ca demiterea lui Nicolae Titulescu a avut trei cauze fundamentale: politica de securitate colectiva promovata de Titulescu considerata ca nefiind "de actualitate"; dorinta regelui Carol al II-lea de a-si institui regimul de autoritate personala; o legatura apreciata"prea stransa" intre Romania si Uniunea Sovietica.
Demiterea lui Titulescu din functia de ministru de externe al Romaniei a reprezentat o grea lovitura data diplomatiei romanesti si internationale. Inlocuitorul sau,Victor Antonescu, "un mediocru lipsit de prestigiu"12 nu s-a putut ridica la nivelul faimei titulesciene.
Modul brutal al inlaturarii lui Titulescu din guvern este exprimat remarcabil de dr. Nicolae Lupu: "Din buchetul de maracini au rupt si calcat in picioare singurul trandafir"13.
Nicolae Titulescu a reprezentat faclia care a luminat un ideal, pacea generala, atunci cand norii intunecosi ai razboiului se aratau la orizontul lumii.
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Formula Take Ionescu versus formula Nicolae TItulescu

Mesaj Scris de Admin 13.06.09 17:37

Formula Take Ionescu versus formula Nicolae TItulescu
=====
Reluarea legaturilor diplomatice cu URSS
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Nicolae Titulescu despre dificultatea negocierilor cu soviet

Mesaj Scris de Admin 13.06.09 17:37

Nicolae Titulescu despre dificultatea negocierilor cu sovieticii
Continuam in acest numar memoriul privind problemele majore ale diplomatiei romanesti prezentat de Nicolae Titulescu regelui Carol al II lea in anul 1940: "Lucru interesant pentru mine de relevat: nu exista o crestere teritoriala a Romaniei de la 1913 incoace in care sa nu fiu amestecat. Sire, eram prea tanar in 1913 pentru a semna Tratatul cu privire la Cadrilater, desi, spre marea mea mirare, Take Ionescu s-a scuzat ca nu m-a inclus in Cabinetul Titu Maiorescu din 1912. Dar Take Ionescu a gasit cu cale sa ma trimeata sa lucrez pe teren, la traseul frontierei Cadrilaterului. Calare - da, Sire, aceasta poate parea neverosimil astazi cand, prea preocupat de munca intelectuala, am lasat deoparte putinele sporturi pe care le practicam - calare, impreuna cu fostul ministru Nenitescu, generalul Ionescu, colonelul Pavelescu (pe atunci), maiorul Varnav (pe atunci), acestia din urma de la Institutul Geografic al Romaniei, am facut intreaga frontiera de la Turtucaia, la Ecrene, iar harta semnata la Rusciuc pentru aplicarea acestei frontiere,poarta semnatura mea.
Pentru Basarabia, am avut prilejul de a spune ce am facut in 1920. Se tine minte ce am facut in 1932 si 1933. In ce priveste ce am facut in 1936, o voi spune in mod amanuntit in cele ce urmeaza. Tratatul de la Trianon poarta semnatura mea.
Intangibilitatea frontierelor Romaniei
De aceea actualele frontiere ale Romaniei imi sunt atat de scumpe si sunt impotriva oricarui sistem de aparare a lor care n-ar consta din "aut - aut". Intangibilitatea lor este unica preocupare a vietii mele. Intreaga politica externa pe care am urmat-o sub Inalta Conducere a Majestatii Voastre n-a avut decat acest tel: nu de a pregati razboiul, ci de a pregati o retea de aliante de asa fel, incat razboiul sa devina imposibil. Dar sa lasam toate acestea de o parte. Cat valoreaza, din punct de vedere juridic, Tratatul din 1920? Desigur, argumentul englezilor este foarte puternic: nu se poate dispune de teritoriul unei tari fara vointa acesteia si aceasta vointa trebuie sa se exprime in forme precise.
Dar la noi s-a comis greseala de a considera acest tratat ca o sursa de drept, cu conditia ca el sa fie ratificat de semnatari. S-a facut de asemenea gresala de a nu cere Japoniei ratificarea in momentul cand chestiunea ii era indiferenta, sau chiar agreabila. Si atunci trebuie desigur constatat ca acest Tratat din 1920 nu are valoare juridica, potrivit insasi tezei pe care romanii au expus-o. Sire, cu cat mai supli sunt italienii! cand au cucerit Abisinia, ei s-au multumit cu numirea de Consuli straini in aceasta regiune si pentru ca se contesta cucerirea, nu din partea abisiniana, ci din partea concertului european, italienii au cerut plenipotentiarii acreditati pe langa Majestatea Sa Regele si Imparatul. Ori, daca rusii au contestat anexarea Basarabiei, Anglia, Franta, Italia si Japonia n-au facut niciodata acest lucru. Regele Romaniei era desigur si regele Basarabiei ipso jure deoarece, inaintea oricarei intelegeri cu rusii, pasapoartele ce se dadeau rusilor locuind in Basarabia trebuiau sa emane de la autoritatile romane. Dar, chiar lasand la o parte anumitor oameni politici romani, trebuie recunoscut ca, din punct de vedere juridic, Tratatul din 1920 nu ne poate da Basarabia. El are totusi o mare valoare morala. El angajeaza Marea Britanie si Franta care ar putea cu greu sa ne conteste - vorbind in mod juridic - posesiunea legala a Basarabiei odata ce au semnat si ratificat Tratatul din 1920. De aceea, in toata politica pe care am urmat-o fata de Rusia, am avut grija sa evit novatiunea, adica substituirea unei semnaturi a Sovietelor semnaturii Angliei si Frantei. Rusia, poate sa-si schimbe forma de guvernamint. Noul guvern rus poate reincepe politica Sovietelor si spune: ceea ce s-a facut inaintea mea este nul. De aceea nu am urmarit novatiunea, adica recunoasterea Basarabiei numai de catre Soviete. Am vrut cumulul. Il obtinusem. Din nefericire, nu mai cred ca Romania il poseda actualmente.
Evenimentele din 1921

Nu voi insista asupra negocierilor care au avut loc la Varsovia pe timpul lui Take Ionescu. Copiile proceselor - verbale ale Comisiei noastre, conduse de Domnul Filaliti, sunt de altfel la Ministerul Afacerilor Externe. Domnul Gafencu poseda de asemenea o copie. Trebuie sa marturisesc (si Domnul Gafencu a scris acest lucru intr-un articol de ziar, dar eu nu-i pot spune in mod public, caci in public seful meu, Take Ionescu are, va trebui in totdeauna sa aiba dreptate): generalul Averescu este cel care a simtit cel mai deslusit interesul Romaniei vrand sa se inteleaga de pe atunci cu rusii, pentru ca acestia sa renunte la orice reclamatie cu privire la Basarabia. L-am sustinut in sanul Cabinetului pe generalul Averescu. Dar Take Ionescu avea in Ion Bratianu un aliat puternic: el a invins. Fac rezerve in ce priveste formula <> care va fi gasita in cele ce urmeaza. Dar este inexact de a pretinde ca Take Ionescu acceptase formula ca <> sa nu fie atins prin acordul ce urma sa intervina. Intr-o telegrama a Cabinetului Vaida din 1932 se gaseste aceasta greseala, atribuita lui Take Ionescu. Nimic nu este mai eronat. Din moment ce delegatia romana avea ca mandat sa excluda din negocieri problema basarabeana, caci Basarabia, dupa Take Ionescu si, cum se va vedea, dupa Ion Bratianu, ne apartinea, aceasta formula se aplica la cea ce ramane in discutia intre rusi si romani, adica la litigiile minime si nu la o parte a teritoriului nostru.
Negocierile din 1924-1925
Nu cunosc motivele care l-au determinat pe Ionel Bratianu sa discute cu rusii la Viena in 1924. Dar, dupa mine, politica pe care Romania ar fi trebuit s-o urmeze in ce priveste Basarabia era cea a tacerii. In posesiunea noastra din 1918, recunoscuta <> de marile puteri in 1920, orice discutie cu rusii nu era decat un mod de a face publica divergenta noastra cu ei in ce priveste Basarabia. Cand am negociat eu insumi chestiunea, ca Ministru al Afacerilor Externe, Majestatea Voastra isi va aminti ca n-am facut o conferinta, ca m-am marginit sa o discut cu Litvinov intre patru ochi, pentru a evita orice publicitate a unei eventuale divergente. Nu a fost nici o divergenta. Dar ceea ce am obtinut a fost transformat in insucces de tendintele politicii noastre interne in anumite momente si de unul din succesorii mei, care nu este Domnul Gafencu, ma grabesc sa spun. Ceea ce vreau sa retin din aceasta faimoasa conferinta romano - rusa de la Viena din 1925 sunt instructiunile pe care le-a dat Ion Bratianu si care se gasesc scrise la Ministerul Afacerilor Externe. El n-a acceptat nici o discutie cu privire la Basarabia; el a autorizat in schimb delegatia noastra sa gaseasca, daca nu este vorba decat de forma, o formula care sa nu puna guvernul rus in dificultate fata de opinina sa publica. Iti vine sa surazi cand apropii cuvantul <> de acela de <>. Totusi exista una: ea este formata de muncitorii din fabrici in fata carora regimul moscovit ii obliga pe ministri sa se explice. Mai exista in afara de aceasta, Comitetul Central de la Moscova, care cuprinde pe reprezentantii tuturor republicilor ce formeaza U.R.S.S. si nici un om politic nu are interes sa spuna, mai ales Ucrainei: am redus si mai mult teritoriul Rusiei. In fond, sovietele aplica testamentul lui Petru cel Mare: a lua teritorii, si nu numai conform acestui testament, dar si ceva ceva conform cu instinctul rus. Imi amintesc in aceasta privinta conversatiile cu defunctul Stere. Dar, ceea ce este de neinteles este ca un Ministru al Afacerilor Externe din partidul liberal, daca nu vrea sa citeasca actele ce poarta semnatura mea, desi sunt ratificate de Majestatea Voastra, ca Conventia de la Londra din 1933, sa nu-l citeasca pe Ionel Bratianu. Voi avea de altfel ocazie sa revin asupra acestui punct, pentru a trage consecinte politice putin placute, mai ales ca nu numai eu le trag, ci si acei cu care suntem chemati sa ne batem sau acei impotriva carora suntem chemati sa ne aparam.
Negocierile din 1932
Majestatea Voastra isi aminteste ce am facut in chestiunea basarabeana in 1932. Nu vreau sa insist prea mult asupra acestui lucru pentru ca Excelenta Sa Domnul Gafencu, Ministrul Afacerilor Externe, sa nu creada ca vreau sa-i adresez indirect cea mai mica critica. Dar, cu toate acestea, sunt unele fapte care trebuie reamintite. Eu sunt acela care a fost insarcinat sa negociez cu rusii pactul de neagresiune. Daca n-as fi primit acest mandat, n-asi fi avut motive sa-mi dau demisia din postul de ministru la Londra, caci chestiune nu intra <> (in atributiile mele). Negocierile trebuiam sa le duc prin intermediul Poloniei, reprezentata atunci de un prieten, ministrul Zaleski. In adevar, intre Litvinov si mine, pana in 1933 a fost un duel permanent. Nu era duelul Apponyi - Titulescu, caci Litvinov nu avea talentul lui Apponyi. Dar trebuie recunoscut ca discursurile cele mai substantiale care au fost pronuntate la Geneva au fost cele ale lui Litvinov, cu exceptia tezelor excesive, ca dezarmarea totala sau altele, impuse de Moscova. cand am vazut ca polonezii, chiar reprezentati de Zaleski vroiau sa ne faca sa aducem novatiuni Pactului Kellogg, care este vesnic, pentru o simpla obligatie de neagresiune, care nu dureaza decat cinci ani cand am vazut ca ei invocau ca noul pact avea avantajul de a asimila forta cu razboiul, pe cand pactul Kellogg, in Articolul 2, care este esential, cere partilor semnatare (si Romania si U.R.S.S. fac parte din acesta) sa nu recurga niciodata decat la mijloace pasnice pentru orice litigiu, de orice natura ar fi, cand am vazut aceasta schilodire a drepturilor pe care le dobandisem contra U.R.S.S. (fac toate rezervele fata de ideea poloneza a punerii in aplicare cu anticipatie a Pactului Kellogg intre U.R.S.S. si vecinii sai si fata de vizita lui Davilla la Moscova, care a adus o cuvantare reclamand Basarabia din partea lui Litvinov), mi-am spus: sau polonezii si rusii se vor schimba, sau Romania s va mentine pe terenul Pactului Kellogg.
Demis prin presa
In vara anului 1932, Timpul, care totusi nu publica decat stirile pe care guvernul roman le doreste - vai! stim aceasta de mult - anunta inca de atunci ca un alt negociator ma va inlocui in aceasta faimoasa chestiune a pactului romano - rus. Incidentul cu Franta a devenit mult mai ascutit in urma unei conversatii pe care am avut-o cu Leger, de la Bad-Gastein unde ma aflam. Imi amintesc bunatatea Majestatii Voastre de a fi trimis atunci la mine, simplu Ministru Plenipotentiar la Londra, pe subsecretarul de stat al Afacerilor Externe, Domnul Gafencu, si pe ministrul Cesianu. Domnul Gafencu mi-a citit o telegrama pe care Legatia Frantei din Bucuresti o primise de la Herriot, atunci Ministru al Afacerilor Externe, care era cu adevarat surprinzatoare, pentru a nu spune mai mult. O am, o posed in copie, Herriot ne spunea ca pusese pentru semnarea pactului de neagresiune cu U.R.S.S. ca unica conditie asentimentul Poloniei. Dar cum vroia sa dea o dovada de prietenie fata de Romania, ne dadea un termen pentru a gasi o formula rezonabila care sa acorde satisfactie rusilor. Si formula rezonabila era <> pe care trebuia sa-l recunoastem. Cum? Daca vreodata Franta ar fi incheiat in trecut un acord cu Polonia referitor la Culoar, ea ar fi pus ca unica conditie asentimentul Romaniei si ar fi acordat Poloniei o simpla ingaduinta? Voi mai spune ca la Bad-Gastein am facut o sugestie Domnilor Gafencu si Cesianu spunand ca Franta trebuia sa obtina de la rusi o scrisoare de garantie adresata acesteia ca nu vor lua Basarabia prin forta, la fel cu scrisoarea pe care noi am trebuit s-o dam in 1926, cand Diamandi a semnat Tratatul de amicitie franco - roman, ca nu vom ataca Rusia. (Imi amintesc mirarea D-lui Gafencu in ce priveste memoria mea, pentru ca stiam pe dinafara toate aceste acte; el a controlat telefonic la Bucuresti afirmatiile mele si a vazut ca erau juste). U.R.S.S. prin intermediul ambasadorului Dovgalevsky, a dat Frantei aceasta scrisoare. Dar ea continea oferta URSS de a incheia pentru un anumit timp un pact de neagresiune in conditiile oferite de Domnul Cadere. Voi preciza mai jos formula Domnului Cadere, formula care le placea rusilor atat de mult. Trec mai departe. De la Bad-Gastein m-am dus la Viena. Acolo, la sfarsitul unui dejun pe care il ofeream la Grand Hotel Legatiei Romaniei la Viena, a intrat ministrul Cadere si, dupa salutarile obisnuite, mi-a spus: <> <>, l-am intrebat. <>, mia- spus el. Asadar, Timpul stia ce scria el cu doua luni inainte".
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty CONTINUARE>>>>>

Mesaj Scris de Admin 16.05.08 10:14

Titulescu ambivalent
Paradoxul lui Titulescu sta in caracterul simultan cu care, pe de o parte, a fost omul timpului sau, iar pe de alta, s-a nascut prea devreme. A fost omul timpului sau pentru ca a inteles cel mai bine nevoile politicii externe a Romaniei din perioada interbelica. S-a nascut prea devreme pentru ca multe din conceptele pe care si-a construit discursul politicii externe abia in zilele noastre incep sa fie luate in seama si, prin urmare, incorporate in logica institionala. Care erau deci necesitatile stringente ale politicii externe romanesti? Asa cum a fost spus, in primul rand pastrarea arhitecturii politice a sistemului Versailles. Pentru realizarea acestui lucru relatiile de bunavecinatate dobandeau o importanta deosebita in masura in care, conform viziunii titulesciene, de la interesele nationale la cele universale (de pastrare a pacii si securitatii) nu se ajunge altfel decat trecand aliantele regionale. Or, vecinii Romaniei erau totodata si cei care periclitau in cea mai mare masura starea de fapt. Ideea semnarii unui pact de asistenta mutuala cu Uniunea Sovietica a servit drept unul din capetele de acuzare cata vreme clasa politica si regele au raspuns diferit la intrebarea obsedanta a deceniului: cat de mult trebuie sa ne apropiem de Rusia. Acest lucru merita detaliat. Pe de o parte, pasiunea pentru Franta a lui Titulescu, absolvent "magna cum laudae" al Sorbonei nu poate fi contestata. Chiar el spunea "Eu consider prietenia franco-rusa ca o axioma: consecinta sa inevitabila este prietenia ruso-romana". Cecitatea diplomatiei franceze o completa pe cea britanica in ceea ce priveste garantarea pacii post-Versaillles. Nici una din ele nu a avut un interes real in implicarea in zona. Pe de alta parte, Titulescu la fel ca majoritatea contemporanilor sai nu avea cum sa aiba o idee clara formata despre natura intrinseca a totalitarismului sovietic. Singurele critici ale regimului stalinist erau cele trotskiste, iar daca se iau in considerare reactiile intelectualilor (Romain Rolland, Henri Barbusse, aceiasi care denuntasera demersurile armatei romane in episodul Tatar-Bunar) la publicarea "Spovedaniei unui invins" de Panait Istrati si "Intoarcerii din URSS" a lui André Gide ne dam seama cam care era starea de spirit fata de URSS. Cat timp Titulescu a conceput structura relatiilor romano-sovietice George Orwell, Hannah Arendt, Milovan Djilas, Zbigniew Brzezinski sau Leszek Kolakowski nu publicasera inca operele dedicate studiului totalitarismului. Mai mult, cauzele interne au blocat intr-o mare masura capabilitatile puterii sovietice care, asa cum stim, se vor face simtite abia dupa 1942 – 1943. Din punct de vedere intelectual, Titulescu ilustreaza deplin ceea ce astazi teoria relatiilor internationale numeste curentul idealist in logica caruia autorii pun accent pe respectul tratatelor (conceptia dreptului international ca mijloc de protectie al statelor mici impotriva intereselor statelor mari inlocuind dreptul fortei cu cel al dreptului), egalitatea statelor si "spiritualizarea frontierelor" prin cooperarea economica si circulatia de bunuri spirituale precum cultura, valorile comune (o idee centrala in discursul titulescian). Neintelegand natura totalitarismului (este axiomatic faptul ca totalitarismul nu presupune doar ideologia, ci si acumularea de fapte) cel mai posibil nu a inteles nici ca Litvinov era ceea ce istoricii numesc "un comisar al contradictiei": intr-un fel justifica necesitatea apartenentei URSS la Liga Natiunilor in fata cetatenilor sovietici si intr-alt fel in discutiile cu sefii statelor europene (Dunn, p. 222). Versat deci in discursul dublu, Litvinov l-a lasat pe Titulescu sa inteleaga ca va recunoaste de jure Basarabia ca parte a Romaniei (cu toate ca tratatele si pactele internationale recunoscusera de facto acest lucru) pentru a-l folosi in scoaterea Rusiei din izolarea dramatica in care se afla. Plecand de la conceptia sa ca Romania este egala cu, sa zicem, Marea Britanie, Titulescu s-a comportat uitand ca desi mare ca teritoriu (avea aproximativ acceasi suprafata cu cea a Italiei), Romania era mica ca importanta. Convingerea sa in forta dreptului international l-a facut sa uite ca Marea Britanie si Franta erau inca puteri coloniale, iar politica acestora era dictata in primul rand de interese economice si politice (abia rezultatele razboiului din Indochina vor precipita decolonizarea aniilor 50 - 60, vor domoli discursul "arogant" al marilor puteri si vor permite, in mod automat, construirea proiectului european). Dar tocmai idealismul de atunci al lui Titulescu il face sa fie astazi actual si citit ca si cum gandirea lui nu ar avea 70 de ani vechime. Cateva lectii se cer desprinse. In primul rand, succesul politicii externe depinde de unitatea politica interna. Aversiunea fata de Rusia a clasei politice de atunci si aversiunea personala a lui Carol al II-lea fata de Titulescu au fost indeajuns pentru a face din discursul titulescian o simpla retorica pe care toti (cu atat mai mult versatul Litvinov) o simteau. In al doilea rand, relatiile romano-ruse nu pot fi construite decat plecand de la baze pragmatice. Invocarea argumentului istoric intr-un raport asimetric de putere aduce Romania in dezavantaj.
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Nicolae Titulescu: patriot sau tradator?

Mesaj Scris de Admin 16.05.08 10:12

Nicolae Titulescu: patriot sau tradator?[size=12]
Raspunsul la intrebarea din titlu nu trebuie sa neglijeze conjunctura in care Nicolae Titulescu poate fi cel mai bine inteles: realitatea politica externa (europeana) si interna (romaneasca) a anilor interbelici. Titulescu patriot sau Titulescu tradator nu sugereaza atat o opinie a posteritatii, cat mai ales a contemporanilor. Tanarul diplomat roman s-a afirmat ca patriot prin activitatea de persuadare a Marilor Puteri pentru recunoasterea unirii teritoriale si prin maniera absolut admirabila cu care a sustinut cauza Romaniei in chestiunea optantilor maghiari (ingemanare seducatoare a talentului oratoric, a culturii diplomatice si juridice fara egal).

Daca litigiul cu Ungaria in privinta Transilvaniei a fost rezolvat primind acceptarea sa ca patriot (primul portofoliu la externe, 1927 – 1928), solutia propusa in timpul celui de-al doilea ministeriat (1932 – 1936) in contenciosul cu Uniunea Sovietica privind Basarabia i-a adus reputatia infama a tradarii. Arareori este de imaginat ca perceptia publica a unei persoane poate comuta de la o extrema la alta atat de facil si intr-un timp atat de scurt. Spre
deosebire insa de contemporanii a caror dificultate de a-l recepta intr-un mod just se explica fara prea mare dificultate, in exercitiul de opinie al posteritatii, perspectiva timpului si a felului in care istoria a evoluat vine ca un ajutor nepretuit. Plecand de la acest fapt asupra caruia cu greu ne putem indoi, formularea raspunsului porneste de la doua premise: imaginea lui Titulescu in contextul lui difera de cea a lui Titulescu in contextul nostru, iar continutul acestei distinctii este necesar in vederea unei receptari morale a activitatii publice desfasurate. Utilitatea unui astfel de demers rezida in faptul ca, asa cum se prezinta astazi, este foarte costisitor pentru Romania de a se "juca" cu cetatenii care s-au bucurat de cea mai larga popularitate atat in vremea lor, cat si dupa aceea.

Schimbarea de politica
Dupa 1917 si pana la declansarea urmatorului razboi, Rusia s-a aflat intr-o situatie deloc de invidiat. Pentru prima data de la sfarsitul secolului XVIII Moscova nu avea nici un cuvant de spus in noul aranjament politic. In mod reciproc, statele central si est europene pentru prima data s-au simtit eliberate de influenta ruseasca (Holban, p. 446). Rusia sovietica preocupata cu extinderea revolutiei mondiale (episodul republicii de 133 de zile a lui Bela Kun din Ungaria, revolta sovietica de la Tatar-Bunar din 1924 sunt doar doua exemple care ilustreaza acest obiectiv) si cu represiunea opozitiei militare interne, dupa moartea lui Lenin se transforma intr-o Rusie incerta in ceea ce priveste persoana care o va conduce. Lupta militara o data incheiata devine astfel lupta politica. Inceputul anilor 30 gaseste puterea sovietica consolidata prin victoria militara a Armatei Rosii asupra "Albilor" si prin victoria politica a lui Stalin asupra rivalilor la conducere. In plan extern, Rusia ramanea in continuare o putere exclusa. O umilinta mai semnificativa decat neparticiparea la negocierea tratatelor de pace de la Versailles probabil ca Rusia n-a mai cunoscut niciodata in raporturile politice cu statele europene. Daca pentru Rusia sovietica a anilor 30 obiectivul major il constituia apropierea de Europa, pentru Romania acesta era normalizarea relatiilor cu vecinii si in special cel de la est. In mod oficial, negocierile pentru semnarea unui tratat bilateral se considerasera incheiate prin esecul de la Viena, din 1924 cand partea romana a respins cu fermitate ideea organizarii unui plebisicit in Basarabia (inutil de mentionat, nicio discutie prealabila semnarii tratatului nu putea trece peste chestiunea basarabeana). Ministrii celor doua politici au fost Maxim Litvinov si, respectiv, Nicolae Titulescu. Intr-un anume sens, acestia s-au asemanat nu doar pentru ca agendele lor s-au interesectat inevitabil, ci si pentru ca amandoi aveau in comun o optiune europeana si o tinuta intelectuala deosebita. Atat Litvinov cat si Titulescu servisera ca ambasadori in Marea Britanie (Litvinov a reusit ridicarea blocadei economice impusa Rusiei de catre Regat si a semnat o serie de contracte economice cu marile puteri economice, lucru vital in redresarea postbelica a tarii sale; intr-un cuvant, a reusit scoaterea din izolare a URSS) si impreuna sustineau conceptul "securitatii colective". Pentru Moscova, securitatea colectiva se traducea in ameliorarea relatiilor cu Franta si Marea Britanie, recunoasterea de catre Statele Unite a noii puteri sovietice (lucru intamplat in 1933) si, finalmente, acceptarea Uniunii Sovietice in Liga Natiunilor (1934). Altfel spus, daca puterea bolsevica platise un pret foarte ridicat pentru inlaturarea pericolului intern (in materie umana si materiala), nu mai putea face acelasi lucru in plan extern. Politicile externe ale celor doi chiar daca diferite in ce priveste motivatia si sinceritatea abordarii (Litvinov cu toata simpatia si cordialitatea exprimata fata de omologul sau a fost constient ca tara sa nu pote renunta la gandul ca nu are Basarabia), erau unite de un interes comun anti-fascist. Litvinov se numara printre foarte putinii lideri politici de anvergura care citisera Mein Kampf si avertizasera asupra pericolului german.

Romania, lider regional
In ceea ce priveste Romania, prezervarea sistemului de la Versailles era scopul unic al politicii externe. In vederea realizarii acestui lucru, Bucurestiul a privit catre Paris ca principal garant al configuratiei postbelice, s-a angajat intr-un efort de sustinere a conceputului de securitate colectiva prin intermediul Ligii Natiunilor cu scopul de a asigura pacea si stabilitatea si in semnarea unor aliante cu vecinii (asa numita securitate regionala) pentru inlaturarea pericolelor revizionismului (Hitchins, p. 426). Aproape numai datorita lui Nicolae Titulescu (succesorul cel mai bun al mostenirii diplomatice a lui Take Ionescu) Romania a cunoscut cea mai intensa activitate diplomatica din intreaga sa istorie (desigur, nu trebuie uitate nici eforturile Reginei Maria si ale lui Ionel Bratianu pentru recunoasterea la Versailles a unirii provinciilor in conditiile in care Romania, desi mare din punct de vedere teritorial, era privita ca stat cu interese limitate, nu a fost acceptata la discutii si, mai mult, a trebuit sa plateasca asa numita "cota de eliberare").


In ceea ce priveste Liga Natiuilor, Titulescu i-a fost un ferm sustinator. A servit ca reprezentant Romaniei din 1922 pana in 1937 si singurul presedinte al Adunarii Generale caruia statele membre i-au incredintat doua mandate succesive. In primul mandat ca ministru de externe (1927 – 1928) a semnat in numele Romaniei pactul Briand-Kellogg (1928) care scotea in afara legii razboiul ca mijloc de reglementare a disputelor, a fost principalul autor al definitiei agresorului si a teritoriului la care a consimtit inclusiv Rusia in 1933 la Londra si a fost o voce activa in conferintele dezarmarii de la Geneva (1932 – 1934) care prevedeau ca reducerea armamentului sa se faca in mod egal de catre toate statele.

Titulescu a fost dus de nas de siretenia lui Litvinov

Romania de fiecare data s-a situat de partea anglo-franceza, inclusiv in momentul critic in care Germania a denuntat clauzele sistemului de la Versailles (1935) si tratatul de la Locarno (1936) potrivit caruia Marea Britanie era garantul sistemului Versailles in vest, iar Franta in est.

In raport cu realizarea conceputui de securitate regionala, Romania a fost de facto liderul Europei de Est prin convingerea cu care s-a angajat in semnarea tratatelor si a formularii aliantelor regionale impotriva revizionismului. Pentru a-si apara intersele impotriva revizionismului ungar si a oricarei initiative de revizuire (fie sub numele de Mittleuropa, Anschluss sau Federatia Dunareana la propunerea Frantei), Romania a militat pentru semnarea unor tratate de alianta cu Iugoslavia si Cehoslovacia fapt care a dus la formarea Micii Antante (proiect inceput de Take Ionescu si incheiat de catre Nicolae Titulescu). Initial, s-a dorit cooptarea si a Poloniei, insa diferendul pe care acest stat l-a avut cu Cehoslovacia in privinta tinutului de granita Teschen a facut cu neputinta implinirea acestui obiectiv, in ciuda insistentelor lui Titulescu si a relatiilor personale extrem de cordiale cu sefii celor doua state. Acest lucru a condus la semnarea in 1921 a unui tratat bilateral (reinnoit in 1926 si 1931) indreptat impotriva revizionismului Uniunii Sovietice. Desi coeziunea interna a Micii Antante a fost intarita prin semnarea in 1933 a tratatului Iugoslavo-cehoslovac (tratat care adauga ultima linie in triunghiul Romania – Cehoslovacia – Iugoslavia), o serie de factori au subminat eficienta aliantei. In primul rand, Cehoslovacia pastra relatii apropiate cu Uniunea Sovietica si nu avea nici un interes sa procedeze altfel. In al doilea rand, nu a fost posibila o coordonare economica pentru ca Cehoslovacia era o putere industriala, iar Romania si Iugoslavia, cele doua puteri rurale aveau economii similare si chiar concurau pentru piete de desfacere. In plus, interesele in regiune (pentru inceput economice) ale Germaniei aruncau in plan secund orice initiativa regionala (Hitchins, pp. 432 – 433).

Impotriva revizionismului bulgar, Titulescu a gandit "Intelegerea balcanica", alianta perfectata in 1934 cuprinzand Romania, Iugoslavia, Grecia si Turcia.

In buna masura, determinarea cu care Titulescu a plasat Romania intr-o armatura de tratate regionale se explica prin temerile (dovedite a fi justificate) pe care acesta le-a avut referitor la ascensiunea lui Hitler (inca din 1933 – 34 avertiza asupra pericolului german) si a formarii in 1934 de catre Austria, Italia, Ungaria si Germania a unei replici la Intelegerea Balcanica, o alianta a statelor revizioniste.

Prietenia cu Rusia. Cat de profunda?
Spre deosebire de relatiile cu Ungaria si Bulgaria, cele cu Rusia in timpul ministeriatului lui Titulescu nu au avut doar un caracter defensiv (sa nu uitam, ideea defensiva, a masurilor antirevizioniste apartine in special lui Take Ionescu, in vreme ce Titulescu a fost adeptul inclusiv al normalizarii), ci si pro-activ, de apropiere. Aici as zice ca se afla sursa contestarii si, in cele din urma, a inlaturarii neasteptate din conducerea externelor. Intrebarea la care s-a raspuns diferit de catre actorii politici (rege, partide de dreapta, stanga si Titulescu) a fost "Cat de mult ar trebui sa ne apropiem de Rusia?".

La aceasta intrebare, Titulescu a conceput un raspuns in trei secvente, consimtite in mod variabil de catre clasa politica romaneasca. In primul rand, potrivit sefului diplomatiei romane Uniunea Sovietica trebuia inclusa in sistemul de securitate colectiva al Ligii Natiunilor. Litvinov desigur a avut motive sa cultive prietenia cu Titulescu de vreme ce influenta acestuia si relatiile amiabile in care se afla cu liderii politici ai marilor puteri constituiau un ajutor nepretuit pentru obiectivul politicii externe a Sovietelor. In al doilea rand, a fost vorba de incheierea unui pact de neagresiune la Londra foarte bine primit de politicienii romani si care insemna recunoasterea tacita a Basarabiei prin acceptarea definitiei teritoriului propusa de Titulescu. In al treilea rand, Titulescu a insistat si pentru semnarea si ratificarea unui pact de asistenta mutuala potrivit caruia ajutorul reciproc sa se faca in cadrul Ligii Natiunilor si impotriva oricarui agresor. Acest din urma raspuns a atras nemultumirea unei parti a clasei politice si care in buna masura a favorizat debarcarea sa. Cum a ajuns insa Titulescu la concluzia acestei necesitati? Pe de o parte, viziunea lui Titulescu despre relatia cu URSS era aceea fie de ostilitate, fie de amicitie. Aparent, o a treia cale nu putea fi imaginata. Pe de alta parte, a incercat aplicarea principiului "prietenii prietenilor nostri, sunt prietenii nostri". Dupa ce a incurajat Parisul sa semneze un tratat cu Moscova (Romania avea deja semnat un tratat cu Franta in 1926 si reinnoit zece ani mai tarziu), a urmat Cehoslovacia. Insasi Benes a insistat ca Romania sa faca pasi catre relatia normala cu Uniunea Sovietica. Oficial motivul invocat era acela ca stabilitatea in est nu putea fi asigurata fara o relatie amicala romano-sovietica, insa neoficial Romania dobandise o importanta strategica. In conditiile in care drumul URSS catre vest se oprea la Polonia (inainte deci de a incepe), Romania era singurul stat care construia o punte intre URSS si Cehoslovacia si, de aici, Franta. Altfel spus, pactele de asistenta mutuala pe care URSS le semnase deja cu Franta si Cehoslovacia in 1935 nu aveau nicio relevanta fara ca si Romania sa faca parte (Hitchins, p. 435). Intr-un memoriu pe care Titulescu l-a trimis regelui Carol al II-lea la inceputul lui 1940, diplomatul argumenteaza necesitatea pactului din ratiuni geopolitice: daca apropierea ruso-germana se va face fara noi, aceasta va fi impotriva noastra. Ca atare, "apropierea ruso-germana trebuie sa ne gaseasca ca aliati ai URSS" (Titu-lescu, p. 42). Fara indoiala ca Titulescu a exprimat putere vizionara vorbind in 1936 despre lucruri care se vor intampla trei ani mai tarziu.

La 21 iulie 1936, la Montreux, intalnirea privata Litvinov – Titulescu s-a incheiat cu redactarea textului pactului de asistenta mutuala care urma sa fie semnat in septembrie. La 29 august, pe nepusa masa, Titulescu este inlaturat. Atat Litvinov, cat si Stalin au interpretat gestul in maniera specifica: schimbarea unui ministru inseamna schimbarea cursului unei politici, chiar daca Titulescu personal si succesorul sau, Victor Antonescu, au dat de inteles ca obiectivele vor ramane neschimbate (de ramas, intr-adevar, au ramas neschimbate, insa metodele au diferit). In aceasta perioada, Titulescu ajunsese indezirabil atat intern (fortele de dreapta, animozitatea regelui pentru ca popularitatea lui Titulescu era mai mare, lucru inacceptabil in conditiile in care acesta isi pregatea propriul cult politic si nu de putine ori facuse impresia ca el este singurul autor al politicii externe), cat si extern. Era criticat de Polonia pentru ca se apropiase prea mult de Rusia, de Italia pentru ca se pronuntase impotriva interventiei in Etiopia.

Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Nicolae Titulescu în 1938

Mesaj Scris de Admin 27.03.08 19:22

Nicolae Titulescu în 1938
http://www.itcnet.ro/history/archive/mi2001/current3/mi11.htm
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Nicolae Titulescu: De ce iubim Franţa

Mesaj Scris de Admin 25.01.08 14:32

Nicolae Titulescu: De ce iubim Franţa
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Sfarsitul politic al lui Titulescu

Mesaj Scris de Admin 08.01.08 20:32

Sfarsitul politic al lui Titulescu
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Nicolae Titulescu, 125 de ani de la naştere

Mesaj Scris de Admin 21.10.07 10:54

Nicolae Titulescu, 125 de ani de la naştere
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Titulescu[v=] Empty Re: Titulescu[v=]

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Pagina 1 din 2 1, 2  Urmatorul

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum