Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
Scandinavia/Olanda/Spania/Italia
Pagina 2 din 2 • 1, 2
Scandinavia/Olanda/Spania/Italia
Rezumarea primului mesaj :
Roma reaminteste deportarea a peste 1.000 de evrei la Auschwitz
Romanii si-au adus aminte de o zi crunta de acum 59 de
ani, cand 1.022 de evrei au fost deportati la Auschwitz, dintre care
doar 15 s-au mai intors acasa.
O Zi Memoriala speciala a fost organizata la Roma
miercurea trecuta, pentru a reaminti acea deportare nazista. Ziua,
promovata de Comunitatea Sant`Egidio si Uniunea Comunitatilor Evreiesti
din Italia, a avut ca motto: "Nu exista viitor fara aducere aminte;
cine nu isi aminteste trecutul, este destinat sa il repete", a relatat
Radio Vatican.
Intre participantii la intalnirile organizate cu
aceasta ocazie s-au aflat Sef Rabinul Ricardo Di Segni al Romei;
Cardinalul Roger Etchegaray, Presedinte emerit al Consiliului
Pontifical pentru Justitie si Pace; si Walter Veltroni, primarul Romei.
Printre evenimente s-au numarat un congres intitulat "Pentru o Europa
fara anti-semitism" si un mars in tacere la care au participat sute de
oameni, de la Capitoliu la Portico d`Ottavia, strada care a fost
redenumita "Largo 16 octombrie 1943".
In primele ore ale acelei zile, a inceput raidul in
cel mai vechi ghetto al Romei. Peste 100 de germani inarmati au
inconjurat cartierul evreiesc. Alti 200 de militari si-au ocupat
pozitiile in cele 26 d e zone operative in care comandantul nazist
impartise orasul. La incheierea "vanatorii", 1.022 de evrei romani au
fost capturati si inchisi in 18 vagoane de tren sigilate, cu destinatia
Auschwitz.
Cand s-a incheiat razboiul, doar 15 persoane - 14
barbati si o femeie - s-au reintors acasa. Nu s-a aflat nimic niciodata
despre cei peste 200 de copii care au fost sechestrati. "Am intalnit
plutonul SS inarmat", isi reaminteste fostul deportat Piero Terracina.
"Am fost impartiti in doua randuri, unul de barbati si unul de femei.
Atunci mi-am vazut ultima oara mama".
Amos Luzzatto, presedintele Comunitatilor Evreiesti
din Italia, si Rabinul Di Segni au primit un mesaj din partea
presedintelui Camerei Deputatilor, Pier Ferdinando Casini, care s-a
alaturat in spirit participantilor la eveniment si a spus: "Este de
datoria fiecaruia sa vegheze pentru ca oroarea anti-semitismului sa nu
se intoarca niciodata".
http://www.santegidio.org/news/rassegna/2002/1020_001082_RO.htm
Roma reaminteste deportarea a peste 1.000 de evrei la Auschwitz
Romanii si-au adus aminte de o zi crunta de acum 59 de
ani, cand 1.022 de evrei au fost deportati la Auschwitz, dintre care
doar 15 s-au mai intors acasa.
O Zi Memoriala speciala a fost organizata la Roma
miercurea trecuta, pentru a reaminti acea deportare nazista. Ziua,
promovata de Comunitatea Sant`Egidio si Uniunea Comunitatilor Evreiesti
din Italia, a avut ca motto: "Nu exista viitor fara aducere aminte;
cine nu isi aminteste trecutul, este destinat sa il repete", a relatat
Radio Vatican.
Intre participantii la intalnirile organizate cu
aceasta ocazie s-au aflat Sef Rabinul Ricardo Di Segni al Romei;
Cardinalul Roger Etchegaray, Presedinte emerit al Consiliului
Pontifical pentru Justitie si Pace; si Walter Veltroni, primarul Romei.
Printre evenimente s-au numarat un congres intitulat "Pentru o Europa
fara anti-semitism" si un mars in tacere la care au participat sute de
oameni, de la Capitoliu la Portico d`Ottavia, strada care a fost
redenumita "Largo 16 octombrie 1943".
In primele ore ale acelei zile, a inceput raidul in
cel mai vechi ghetto al Romei. Peste 100 de germani inarmati au
inconjurat cartierul evreiesc. Alti 200 de militari si-au ocupat
pozitiile in cele 26 d e zone operative in care comandantul nazist
impartise orasul. La incheierea "vanatorii", 1.022 de evrei romani au
fost capturati si inchisi in 18 vagoane de tren sigilate, cu destinatia
Auschwitz.
Cand s-a incheiat razboiul, doar 15 persoane - 14
barbati si o femeie - s-au reintors acasa. Nu s-a aflat nimic niciodata
despre cei peste 200 de copii care au fost sechestrati. "Am intalnit
plutonul SS inarmat", isi reaminteste fostul deportat Piero Terracina.
"Am fost impartiti in doua randuri, unul de barbati si unul de femei.
Atunci mi-am vazut ultima oara mama".
Amos Luzzatto, presedintele Comunitatilor Evreiesti
din Italia, si Rabinul Di Segni au primit un mesaj din partea
presedintelui Camerei Deputatilor, Pier Ferdinando Casini, care s-a
alaturat in spirit participantilor la eveniment si a spus: "Este de
datoria fiecaruia sa vegheze pentru ca oroarea anti-semitismului sa nu
se intoarca niciodata".
http://www.santegidio.org/news/rassegna/2002/1020_001082_RO.htm
Ultima editare efectuata de catre Admin in 29.07.11 12:06, editata de 1 ori
Internetul..... o platforma a urii virtuale
Internetul – o platforma a urii virtuale
Conform Deutsche Welle, in acest scop a fost fondata, acum cinci ani reteaua INACH, din care fac parte printre altele initiativa germana „jugendschutz.net" cit si fundatia olandeza „Magenta".
Numerosi avocati, pedagogi specializati pe mediile electronice si diferiti activisti din cele 16 state membre ale retelei s-au reunit recent la Berlin pentru discuta cum poate fi combatuta promovarea urii rasiste cu ajutorul internetului.
Suzette Bronkhorst face parte din consiliul asociatiei olandeze Magenta, si coordoneaza numeroase initiative antirasiste. Dintre cazurile de antisemitism pe care le intilneste frecvent, cu unul a avut de luptat timp indelungat. De vina fusese o dupa amiaza ploioasa. Caci plictisindu-se, un tinar student olandez a avut dintr-o data ideea sa faca un montaj din imagini din Auschwitz pe muzica rave.
Videoclipul sau intitulat „Housewitz" invita cu apeluri „Sieg Heil" la marea petrecere, sub motto-ul „Dansul te elibereaza" (in analogie cu lozinca nazista „Munca te elibereaza"). Aspectul cel mai socant al acestui caz este ca studentul provenea dintr-o familie foarte bine informata despre ororile naziste.
„Bunicul sau a luptat in rezistenta, in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Cea mai mare problema a acestui caz a fost faptul ca studentul a trimis apoi videoclipul, chipurile „in gluma", prin internet la 25 de prieneni. Instantaneu, clipul a fost afisat online intr-un webblog complex, ai carui autori au argumentat apoi ca ar fi dorit sa demonstreze tocmai cit de putin stiu tinerii in ziua de astazi despre Holocaust.
O explicatie ridicola, explica Suzette Bronkhorst, deoarece clipul a fost folosit pur si simplu ca reclama pentru propriul domeniu, profitind de caracterul socant al acestuia. Timp de un an, autorii webblogului respectiv au refuzat cu indirjire sa renunte la videoclip pe site-ul lor. Abia in momentul in care studentul a fost dat in judecata, videoclipul a disparut din webblogul amintit ca prin minune".
„Am avut mari probleme", continua ea, „sa obtinem acuzarea studentului in fata instantei, doarece procurorul insusi a afirmat, in urma vizionarii filmului, ca videoclipul nu se deosebeste prin nimic de clipuri muzicale pe imaginile calamitatii tsunami. Cu marea diferenta insa ca tsunami a fost o catastrofa naturala".
Suzette Bronkhorst este deosebit de sensibila cind descopera manifestari antisemite sau de negare a Holocaustului. Ea insasi este fiica unui supravietuitor al lagarului de concentrare din Auschwitz. La inceputul anilor 1990, a vizitat, impreuna cu tatal ei, mai multe lagare de concentrare, dupa care a decis sa fondeze, alaturi de alti activisti, in 1992 fundatia „Magenta".
Aceasta include un birou de evidenta a site-urilor cu continut rasist sau discriminator din internet. Lumea virtuala a fost, din prima zi, si o platforma de promovare a urii rasiste de catre antisemiti si neonazisti, impotriva tuturor celor care nu sint la fel ca ei: homosexuali, persoane fara domiciliu, femei, persoane de culoare, evrei si musulmani.
Exista multe metode de a eradica astfel de produse din internet. Cea mai mare problema este insa, in opinia Suzettei Bronkhorst, ca multi colaboratori ai asociatiei nu realizeaza importanta, influenta imensa pe care o are internetul asupra unor grupuri majore ale societatii in zilele noastre.
Desi filmul respectiv a fost eliminat de pe nenumarate site-uri, el continua sa bintuie prin world wide web, unde nimic, din ce a aparut odata, nu mai dispare cu adevarat.
Sistemul interactiv web.2 le ofera extremistilor de dreapta noi si noi posibilitati de a-si inteti propaganda, de a se prezenta si a-si defaima concomitent dusmanii. Cel mai adesea, tinerii sint ademeniti cu ajutorul muzicii, al videoclipurilor muzicale similare celui amintit.
Asociatii de pedagogi specializate in acest domeniu se straduiesc necontenit sa combata raspindirea ideologiei de dreapta in rindul tinerilor, incercind sa le ofere metode de a verifica ei insisi continuturile site-urilor din internet. Dar promovarea tolerantei costa, lindiferent ca e vorba de crearea de material didactic in acest scop, de finantarea birourilor de evidenta, a tehnologiei necesare, sau de remunerarea activistilor, care, cel mai adesea fac munca voluntara in cadrul asociatiilor lor.
Pentru a depasi aceste obstacole, reteaua INACH a redactat o rezolutie, prin care solicita UE si Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE) condamnarea oficiala a tuturor formelor de expresii incitante la ura din internet, precum si sprijinirea si promovarea tuturor masurilor pedagogice pentru sensibilizarea copiilor si a tinerilor impotriva urii si a discriminarii
Conform Deutsche Welle, in acest scop a fost fondata, acum cinci ani reteaua INACH, din care fac parte printre altele initiativa germana „jugendschutz.net" cit si fundatia olandeza „Magenta".
Numerosi avocati, pedagogi specializati pe mediile electronice si diferiti activisti din cele 16 state membre ale retelei s-au reunit recent la Berlin pentru discuta cum poate fi combatuta promovarea urii rasiste cu ajutorul internetului.
Suzette Bronkhorst face parte din consiliul asociatiei olandeze Magenta, si coordoneaza numeroase initiative antirasiste. Dintre cazurile de antisemitism pe care le intilneste frecvent, cu unul a avut de luptat timp indelungat. De vina fusese o dupa amiaza ploioasa. Caci plictisindu-se, un tinar student olandez a avut dintr-o data ideea sa faca un montaj din imagini din Auschwitz pe muzica rave.
Videoclipul sau intitulat „Housewitz" invita cu apeluri „Sieg Heil" la marea petrecere, sub motto-ul „Dansul te elibereaza" (in analogie cu lozinca nazista „Munca te elibereaza"). Aspectul cel mai socant al acestui caz este ca studentul provenea dintr-o familie foarte bine informata despre ororile naziste.
„Bunicul sau a luptat in rezistenta, in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Cea mai mare problema a acestui caz a fost faptul ca studentul a trimis apoi videoclipul, chipurile „in gluma", prin internet la 25 de prieneni. Instantaneu, clipul a fost afisat online intr-un webblog complex, ai carui autori au argumentat apoi ca ar fi dorit sa demonstreze tocmai cit de putin stiu tinerii in ziua de astazi despre Holocaust.
O explicatie ridicola, explica Suzette Bronkhorst, deoarece clipul a fost folosit pur si simplu ca reclama pentru propriul domeniu, profitind de caracterul socant al acestuia. Timp de un an, autorii webblogului respectiv au refuzat cu indirjire sa renunte la videoclip pe site-ul lor. Abia in momentul in care studentul a fost dat in judecata, videoclipul a disparut din webblogul amintit ca prin minune".
„Am avut mari probleme", continua ea, „sa obtinem acuzarea studentului in fata instantei, doarece procurorul insusi a afirmat, in urma vizionarii filmului, ca videoclipul nu se deosebeste prin nimic de clipuri muzicale pe imaginile calamitatii tsunami. Cu marea diferenta insa ca tsunami a fost o catastrofa naturala".
Suzette Bronkhorst este deosebit de sensibila cind descopera manifestari antisemite sau de negare a Holocaustului. Ea insasi este fiica unui supravietuitor al lagarului de concentrare din Auschwitz. La inceputul anilor 1990, a vizitat, impreuna cu tatal ei, mai multe lagare de concentrare, dupa care a decis sa fondeze, alaturi de alti activisti, in 1992 fundatia „Magenta".
Aceasta include un birou de evidenta a site-urilor cu continut rasist sau discriminator din internet. Lumea virtuala a fost, din prima zi, si o platforma de promovare a urii rasiste de catre antisemiti si neonazisti, impotriva tuturor celor care nu sint la fel ca ei: homosexuali, persoane fara domiciliu, femei, persoane de culoare, evrei si musulmani.
Exista multe metode de a eradica astfel de produse din internet. Cea mai mare problema este insa, in opinia Suzettei Bronkhorst, ca multi colaboratori ai asociatiei nu realizeaza importanta, influenta imensa pe care o are internetul asupra unor grupuri majore ale societatii in zilele noastre.
Desi filmul respectiv a fost eliminat de pe nenumarate site-uri, el continua sa bintuie prin world wide web, unde nimic, din ce a aparut odata, nu mai dispare cu adevarat.
Sistemul interactiv web.2 le ofera extremistilor de dreapta noi si noi posibilitati de a-si inteti propaganda, de a se prezenta si a-si defaima concomitent dusmanii. Cel mai adesea, tinerii sint ademeniti cu ajutorul muzicii, al videoclipurilor muzicale similare celui amintit.
Asociatii de pedagogi specializate in acest domeniu se straduiesc necontenit sa combata raspindirea ideologiei de dreapta in rindul tinerilor, incercind sa le ofere metode de a verifica ei insisi continuturile site-urilor din internet. Dar promovarea tolerantei costa, lindiferent ca e vorba de crearea de material didactic in acest scop, de finantarea birourilor de evidenta, a tehnologiei necesare, sau de remunerarea activistilor, care, cel mai adesea fac munca voluntara in cadrul asociatiilor lor.
Pentru a depasi aceste obstacole, reteaua INACH a redactat o rezolutie, prin care solicita UE si Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE) condamnarea oficiala a tuturor formelor de expresii incitante la ura din internet, precum si sprijinirea si promovarea tuturor masurilor pedagogice pentru sensibilizarea copiilor si a tinerilor impotriva urii si a discriminarii
In Spania, negarea holocaustului nu se va mai pedepsi
In Spania, negarea holocaustului nu se va mai pedepsi cu inchisoarea
Curtea Constitutionala din Spania a decis, la sfarsitul saptamanii trecute, sa elimine din Codul Penal pedepsele cu inchisoarea pentru negarea holocaustului. Conform acestei decizii, doar persoanele care justifica orice forma de genocid vor putea fi trimise dupa gratii. Deocamdata, libertatea de opinie si libertatea de exprimare, in ceea ce priveste holocaustul, raman ingradite de masuri punitive in majoritatea tarilor europene, inclusiv Romania
Curtea Constitutionala din Spania a decis, la sfarsitul saptamanii trecute, sa elimine din Codul Penal pedepsele cu inchisoarea pentru negarea holocaustului. Conform acestei decizii, doar persoanele care justifica orice forma de genocid vor putea fi trimise dupa gratii. Deocamdata, libertatea de opinie si libertatea de exprimare, in ceea ce priveste holocaustul, raman ingradite de masuri punitive in majoritatea tarilor europene, inclusiv Romania
Indignare la Roma după comutarea pedepsei unui criminal
Indignare la Roma după comutarea pedepsei unui criminal nazist
Joi 14 iunie 2007, 06:24
Comunitatea evreiescă din Roma este cuprinsă de indignare, după ce un criminal de război nazist a fost eliberat din închisoare şi plasat în arest la domiciliu. Instanţa a luat decizia de comutare a pedepsei, din cauza stării precare de sănătate a condamnatului, în vârstă de peste 90 de ani.
De asemenea, acestuia i s-a permis să muncească în cabinetul avocatului care îl apără şi să se deplaseze în oraş pentru anumite nevoi personale elementare.
În anul 1985, fostul căpitan SS Erich Priebke a fost condamnat în lipsă la închisoare pe viaţă, pentru masacrarea a 335 de bărbaţi şi copii lângă Roma, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. 10 ani mai târziu, a fost extrădat în Italia din Argentina, ţară în care fugise imediat după război.
Evreii din Italia se întreabă de ce Priebke este considerat de justiţie prea bătrân pentru a sta la închisoare, dar nu şi pentru a lucra. Ei consideră că acesta ar merita soarta liderilor regimului celui de-Al Treilea Reich, condamnaţi la moarte de Tribunalul de la Nurnberg.
Centrul "Simon Wiesenthal", care se ocupă cu depistarea criminalilor de război din perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, a declarat că eliberarea lui Priebke constituie o insultă pentru rudele şi prietenilor rudelor celor ucişi atunci. Erich Priebke şi-a recunoscut vinovăţia şi a declarat că a acţionat la ordin. continuare
Joi 14 iunie 2007, 06:24
Comunitatea evreiescă din Roma este cuprinsă de indignare, după ce un criminal de război nazist a fost eliberat din închisoare şi plasat în arest la domiciliu. Instanţa a luat decizia de comutare a pedepsei, din cauza stării precare de sănătate a condamnatului, în vârstă de peste 90 de ani.
De asemenea, acestuia i s-a permis să muncească în cabinetul avocatului care îl apără şi să se deplaseze în oraş pentru anumite nevoi personale elementare.
În anul 1985, fostul căpitan SS Erich Priebke a fost condamnat în lipsă la închisoare pe viaţă, pentru masacrarea a 335 de bărbaţi şi copii lângă Roma, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. 10 ani mai târziu, a fost extrădat în Italia din Argentina, ţară în care fugise imediat după război.
Evreii din Italia se întreabă de ce Priebke este considerat de justiţie prea bătrân pentru a sta la închisoare, dar nu şi pentru a lucra. Ei consideră că acesta ar merita soarta liderilor regimului celui de-Al Treilea Reich, condamnaţi la moarte de Tribunalul de la Nurnberg.
Centrul "Simon Wiesenthal", care se ocupă cu depistarea criminalilor de război din perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, a declarat că eliberarea lui Priebke constituie o insultă pentru rudele şi prietenilor rudelor celor ucişi atunci. Erich Priebke şi-a recunoscut vinovăţia şi a declarat că a acţionat la ordin. continuare
Comemorarea legionarilor in Spania
Comemorarea legionarilor in Spania starneste protestul FCER
Aurel Vainer, deputat si Presedinte al Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania, a adresat, ziarului ZIUA un drept la replica, cu privire la articolul "Legionarii Mota si Marin comemorati in Spania". Facem precizarea ca ziarul nostru a publicat integral textul aparut pe Agentia Mediafax, care citeaza comunicatul Fundatiei "George Manu", nefiind modificata nici macar semnificatia titlului. Publicam, respectand aceleasi principii deontologice, varianta integrala a dreptului la replica semnat de Aurel Vainer care critica faptul ca ZIUA nu s-a implicat, cu nici un fel de comentarii, intr-un text semnat Medifax.
Domnului Director SORIN ROSCA STANESCU
Stimate Domnule Director
De la inceput, doresc sa va comunic ca in calitate de cititor permanent al ziarului pe care cu onoare il conduceti, dar si ca presedinte al Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania, ca reprezentant al acestei populatii in Parlamentul tarii, lecturarea numarului 3831/17 ianuarie 2007 al Editiei Nationale a ziarului Ziua mi-a creat o puternica stare emotionala, de indignare.
Pe a doua pagina a ziarului, lecturarea textului tehnoredactat "exemplar", cu multe majuscule si cu imagini, a starnit sentimente de tristete, de aducere aminte a evenimentelor traite, cu durere, in anii copilariei si a adolescentei mele, dar si ale altora.
In mod firesc, mi-am pus cateva intrebari:
De ce oare, acum, la inceput de nou drum al Romaniei in marea familie a Uniunii Europene, ziarul ZIUA - preluand fara comentarii - publica extrase din comunicatul Fundatiei "George Manu" si din stirile Mediafax cu titlul atat de incitant "Legionarii Mota si Marin comemorati in Spania"?
Cum este posibil ca ziarul ZIUA, fara sa aminteasca nimic despre tragicul pogrom legionar de la Bucuresti, din ianuarie 1941, aduce pe prim plan, in atentia cititorilor, pe legionarii Mota si Marin? Nu era oare firesc ca in ziarul dumneavoastra sa se fi redat macar, ca o stire, informatii despre Adunarea de Comemorare a Martirilor Pogromului Legionar de la Bucuresti, din 15 ianuarie 2007 la Templu Coral?
Preluarea "tale quale" a celor primite de dumneavoastra de la Mediafax si de la Fundatia "George Manu" nu poate fi considerata ca un semn de obiectivitate si de cunoastere a realitatii romanesti a profesiei de ziarist.
Fara a intra in polemica sau a arata detalii, trebuie sa spunem:
- in deschiderea paginii cu citatul din comunicatul Fundatiei "George Manu" se arata: "Vasile Marin si Ion Mota.. au luptat in munti impotriva fiarei bolsevice, salvand pentru eternitate onoarea neamului nostru". Unde au murit nu se spune. Ce intelege cititorul dintr-o prima lectura? Ca cei doi si-ar fi pierdut viata in lupta dusa impotriva regimului comunist... din Romania, ceea ce nici pe departe nu este adevarat.
- de asemenea, precizarea, din Comunicat, potrivit careia Legionarii Mota si Marin au murit "...in Spania, in lupta cu brigazile comuniste", "...impotriva amenintarii bolsevice", ca "o jertfa profetica" ii plaseaza, in mod fals, pe cei doi in contextul "gestului recent al Romaniei de a condamna in mod oficial comunismul drept un sistem si o ideologie criminala".
Publicarea, fara nici un comentariu sau explicatii, de catre ZIUA, a acestor afirmatii da nastere la efecte perverse, la concluzii in mintea cititorilor. Cei doi "eroi" au facut parte din miscarea legionara, dar acest lucru nu ii califica, in mod automat, de a fi inclusi printre victimele comunismului din Romania. Mai mult decat atat, prezenta lor acolo i-ar descalifica pe adevaratii oponenti politici ai sistemului comunist din Romania.
Este regretabil ca cititorul neavizat, din pacate astazi aproape toata generatia tanara, dar chiar si cele anterioare, stie foarte putin despre esenta miscarii legionare, care a folosit asasinatul drept mijloc legitim de a elimina adversarii sai politici - marele istoric si om politic Nicolae Iorga, premierul Armand Calinescu, important economist si ministrul Virgil Madgearu s.a.
In cazul pogromului legionar din ianuarie 1941, in care au murit 120 de evrei, nici macar nu era vorba de adversari politici, ci de oameni nevinovati. Este adevarat ca si eliminarea evreilor din viata economica si politica a Romaniei figura printre obiectivele miscarii legionare. Nimeni nu poate sustine ca oamenii politici asasinati de legionari, precum si victimele inocente ale pogromului (majoritatea comercianti, functionari de stat, rabini), ar fi simpatizat sau ar fi avut de-a face cu "bolsevicii".
In finalul scrisorii mele, doresc sa afirm ca publicarea acestui material, fara a prezenta adevarul istoric legat de miscarea legionara si de conducatorii ei - Corneliu Zelea Codreanu si Horia Sima, pe care articolul ii denumeste "figuri emblematice ale miscarii legionare" jigneste si indurereaza profund memoria evreilor, dar si pe toti cei au luptat impotriva miscarii si ideologiei legionare.
Aurel Vainer, deputat si Presedinte al Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania, a adresat, ziarului ZIUA un drept la replica, cu privire la articolul "Legionarii Mota si Marin comemorati in Spania". Facem precizarea ca ziarul nostru a publicat integral textul aparut pe Agentia Mediafax, care citeaza comunicatul Fundatiei "George Manu", nefiind modificata nici macar semnificatia titlului. Publicam, respectand aceleasi principii deontologice, varianta integrala a dreptului la replica semnat de Aurel Vainer care critica faptul ca ZIUA nu s-a implicat, cu nici un fel de comentarii, intr-un text semnat Medifax.
Domnului Director SORIN ROSCA STANESCU
Stimate Domnule Director
De la inceput, doresc sa va comunic ca in calitate de cititor permanent al ziarului pe care cu onoare il conduceti, dar si ca presedinte al Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania, ca reprezentant al acestei populatii in Parlamentul tarii, lecturarea numarului 3831/17 ianuarie 2007 al Editiei Nationale a ziarului Ziua mi-a creat o puternica stare emotionala, de indignare.
Pe a doua pagina a ziarului, lecturarea textului tehnoredactat "exemplar", cu multe majuscule si cu imagini, a starnit sentimente de tristete, de aducere aminte a evenimentelor traite, cu durere, in anii copilariei si a adolescentei mele, dar si ale altora.
In mod firesc, mi-am pus cateva intrebari:
De ce oare, acum, la inceput de nou drum al Romaniei in marea familie a Uniunii Europene, ziarul ZIUA - preluand fara comentarii - publica extrase din comunicatul Fundatiei "George Manu" si din stirile Mediafax cu titlul atat de incitant "Legionarii Mota si Marin comemorati in Spania"?
Cum este posibil ca ziarul ZIUA, fara sa aminteasca nimic despre tragicul pogrom legionar de la Bucuresti, din ianuarie 1941, aduce pe prim plan, in atentia cititorilor, pe legionarii Mota si Marin? Nu era oare firesc ca in ziarul dumneavoastra sa se fi redat macar, ca o stire, informatii despre Adunarea de Comemorare a Martirilor Pogromului Legionar de la Bucuresti, din 15 ianuarie 2007 la Templu Coral?
Preluarea "tale quale" a celor primite de dumneavoastra de la Mediafax si de la Fundatia "George Manu" nu poate fi considerata ca un semn de obiectivitate si de cunoastere a realitatii romanesti a profesiei de ziarist.
Fara a intra in polemica sau a arata detalii, trebuie sa spunem:
- in deschiderea paginii cu citatul din comunicatul Fundatiei "George Manu" se arata: "Vasile Marin si Ion Mota.. au luptat in munti impotriva fiarei bolsevice, salvand pentru eternitate onoarea neamului nostru". Unde au murit nu se spune. Ce intelege cititorul dintr-o prima lectura? Ca cei doi si-ar fi pierdut viata in lupta dusa impotriva regimului comunist... din Romania, ceea ce nici pe departe nu este adevarat.
- de asemenea, precizarea, din Comunicat, potrivit careia Legionarii Mota si Marin au murit "...in Spania, in lupta cu brigazile comuniste", "...impotriva amenintarii bolsevice", ca "o jertfa profetica" ii plaseaza, in mod fals, pe cei doi in contextul "gestului recent al Romaniei de a condamna in mod oficial comunismul drept un sistem si o ideologie criminala".
Publicarea, fara nici un comentariu sau explicatii, de catre ZIUA, a acestor afirmatii da nastere la efecte perverse, la concluzii in mintea cititorilor. Cei doi "eroi" au facut parte din miscarea legionara, dar acest lucru nu ii califica, in mod automat, de a fi inclusi printre victimele comunismului din Romania. Mai mult decat atat, prezenta lor acolo i-ar descalifica pe adevaratii oponenti politici ai sistemului comunist din Romania.
Este regretabil ca cititorul neavizat, din pacate astazi aproape toata generatia tanara, dar chiar si cele anterioare, stie foarte putin despre esenta miscarii legionare, care a folosit asasinatul drept mijloc legitim de a elimina adversarii sai politici - marele istoric si om politic Nicolae Iorga, premierul Armand Calinescu, important economist si ministrul Virgil Madgearu s.a.
In cazul pogromului legionar din ianuarie 1941, in care au murit 120 de evrei, nici macar nu era vorba de adversari politici, ci de oameni nevinovati. Este adevarat ca si eliminarea evreilor din viata economica si politica a Romaniei figura printre obiectivele miscarii legionare. Nimeni nu poate sustine ca oamenii politici asasinati de legionari, precum si victimele inocente ale pogromului (majoritatea comercianti, functionari de stat, rabini), ar fi simpatizat sau ar fi avut de-a face cu "bolsevicii".
In finalul scrisorii mele, doresc sa afirm ca publicarea acestui material, fara a prezenta adevarul istoric legat de miscarea legionara si de conducatorii ei - Corneliu Zelea Codreanu si Horia Sima, pe care articolul ii denumeste "figuri emblematice ale miscarii legionare" jigneste si indurereaza profund memoria evreilor, dar si pe toti cei au luptat impotriva miscarii si ideologiei legionare.
Profesor suedez sanctionat
Profesor suedez sanctionat pentru participarea la conferinta despre holocaust din Teheran
Un profesor suedez de informatica din Stockholm, care a participat la controversata conferinta pe tema holocaustului, gazduita la inceputul lunii decembrie de Iran, a fost suspendat temporar din functie. Jan Bernhoff a tinut chiar si o cuvantare in Teheran, sustinad ca “in timpul celui de al doilea razboi mondial au murit 300.000 de evrei, comparativ cu cifra vehiculata oficial de 6 milioane”.
“Cred ca vom avea probleme la scoala deoarece am primit mai multe sesizari”, a declarat directoarea scolii pentru adulti, Britt-Marie Johansson. Aceasta a mai spus ca va fi inceputa o ancheta care va analiza daca este indicata sau nu suspendarea definitiva a profesorului in cauza.
Ministrul educatiei din Suedia, Jan Bjorklund, a afirmat ca participarea cadrului didactic la conferinta din Iran este “de neacceptat” dar ca nu are nici un drept constitutional care sa ii permita sa intervina in acest caz.
Un profesor suedez de informatica din Stockholm, care a participat la controversata conferinta pe tema holocaustului, gazduita la inceputul lunii decembrie de Iran, a fost suspendat temporar din functie. Jan Bernhoff a tinut chiar si o cuvantare in Teheran, sustinad ca “in timpul celui de al doilea razboi mondial au murit 300.000 de evrei, comparativ cu cifra vehiculata oficial de 6 milioane”.
“Este deplorabil”, a declarat Jesper Svartvik, directorul Comitetului Impotriva Anti-semitismului, atunci cand a fost intrebat ce crede despre discursul domnului Bernhoff. “Nu am mai intalnit pana acum un intelectual serios care sa iasa in fata cu o cifra atat de mica”, a continuat acesta. “S-a deplasat pana la Teheran nu in calitate de specialist ci datorita vederilor de dreapta”, a mai spus Jesper Svartvik. |
“Cred ca vom avea probleme la scoala deoarece am primit mai multe sesizari”, a declarat directoarea scolii pentru adulti, Britt-Marie Johansson. Aceasta a mai spus ca va fi inceputa o ancheta care va analiza daca este indicata sau nu suspendarea definitiva a profesorului in cauza.
Ministrul educatiei din Suedia, Jan Bjorklund, a afirmat ca participarea cadrului didactic la conferinta din Iran este “de neacceptat” dar ca nu are nici un drept constitutional care sa ii permita sa intervina in acest caz.
Istoria evreilor. Holocaustul
Istoria evreilor. Holocaustul
La Forumul International al Holocaustului de la Stockholm (26-28 ianuarie 2003), a fost adoptata de catre tarile membre ale Task Force for International Cooperation on Holocaust Education Rememberance and Research, o declaratie finala, la care a aderat si Romania. Ca urmare, Ministerul Educatiei si Cercetarii a desfasurat si desfasoara activitati concrete (introducerea temei Holocaustului in curriculumul national, cursuri optionale, sesiuni de referate si comunicari etc.) care au drept scop informarea si formarea cadrelor didactice si a elevilor pe problematica Holocaustului. In acest sens a fost elaborata "Istoria Evreilor. Holocaustul" - o programa de curs optional pentru elevii de liceu. Ea isi propune abordarea interdisciplinara, interculturala, globala, integrata si contextuala a acestei problematici, la nivel national, regional, european si international, cu perspective de tip istoric, literar-ar tistic, psihologic, teologic, etic, sociologic,pedagogic.
Existenta cursului era impusa atat de conditiile interne (tema Holocaustului fiind putin cunoscuta la nivel national), cat si de cele externe (existenta, la nivel european - Anglia, Franta, Italia, Polonia, Suedia, Ungaria, Belgia etc. - a unor cursuri si programe educationale complexe cu aceasta tematica).
Cursul propus are un dublu scop: informativ (prezentarea unor aspecte mai putin cunoscute din istoria evreilor si a Holocaustului) si civic (crearea unor valori si atitudini in spiritul tolerantei, impotriva rasismului, antisemitismului si a oricaror forme de discriminare). Pentru a veni in sprijinul elevilor si al profesorilor care doresc sa aprofundeze acest subiect, a fost inclusa si o bibliografie selectiva, recenta, cu lucrari apartinand atat istoricilor romani, cat si celor straini.
http://www.cuvantul-liber.ro/articol.asp?ID=10687
La Forumul International al Holocaustului de la Stockholm (26-28 ianuarie 2003), a fost adoptata de catre tarile membre ale Task Force for International Cooperation on Holocaust Education Rememberance and Research, o declaratie finala, la care a aderat si Romania. Ca urmare, Ministerul Educatiei si Cercetarii a desfasurat si desfasoara activitati concrete (introducerea temei Holocaustului in curriculumul national, cursuri optionale, sesiuni de referate si comunicari etc.) care au drept scop informarea si formarea cadrelor didactice si a elevilor pe problematica Holocaustului. In acest sens a fost elaborata "Istoria Evreilor. Holocaustul" - o programa de curs optional pentru elevii de liceu. Ea isi propune abordarea interdisciplinara, interculturala, globala, integrata si contextuala a acestei problematici, la nivel national, regional, european si international, cu perspective de tip istoric, literar-ar tistic, psihologic, teologic, etic, sociologic,pedagogic.
Existenta cursului era impusa atat de conditiile interne (tema Holocaustului fiind putin cunoscuta la nivel national), cat si de cele externe (existenta, la nivel european - Anglia, Franta, Italia, Polonia, Suedia, Ungaria, Belgia etc. - a unor cursuri si programe educationale complexe cu aceasta tematica).
Cursul propus are un dublu scop: informativ (prezentarea unor aspecte mai putin cunoscute din istoria evreilor si a Holocaustului) si civic (crearea unor valori si atitudini in spiritul tolerantei, impotriva rasismului, antisemitismului si a oricaror forme de discriminare). Pentru a veni in sprijinul elevilor si al profesorilor care doresc sa aprofundeze acest subiect, a fost inclusa si o bibliografie selectiva, recenta, cu lucrari apartinand atat istoricilor romani, cat si celor straini.
http://www.cuvantul-liber.ro/articol.asp?ID=10687
Scandinavia/Olanda/Spania/Italia
Caricaturile cu Holocaustul, publicate într-un ziar danez
Cotidianul danez "Information" a publicat, ieri, caricaturi ale Holocaustului expuse în Iran în urma unui concurs organizat de un centru iranian de benzi desenate, transmite AFP. Acest concurs a fost lansat ca o sfidare adresată Europei, în replică la caricaturile profetului Mahomed, care au apărut anul trecut în ziarul danez "Jyllands-Posten" şi care au generat un val de proteste în lumea musulmană împotriva Danemarcei.
Cotidianul danez "Information" a publicat, ieri, caricaturi ale Holocaustului expuse în Iran în urma unui concurs organizat de un centru iranian de benzi desenate, transmite AFP. Acest concurs a fost lansat ca o sfidare adresată Europei, în replică la caricaturile profetului Mahomed, care au apărut anul trecut în ziarul danez "Jyllands-Posten" şi care au generat un val de proteste în lumea musulmană împotriva Danemarcei.
Ultima editare efectuata de catre Admin in 29.07.11 11:58, editata de 1 ori
Rabinul Romei astepta "cu totul altceva"
Rabinul Romei astepta "cu totul altceva" de la discursul Papei la Auschwitz
In istoria recenta a relatiilor
dintre poporul ebraic si cel crestin, doi papi, Ioan Paul al II-lea si
Benedict al XVI-lea incearca realizarea unei reconcilieri peste timp
dintre reprezentantii celor doua religii monoteiste. Daca gesturile
Papei Ioan Paul al II- lea de a pasi in 1987 pragul sinagogii si de a
exprima in numele Bisericii cainta pentru anti-iudaismul promovat de
secole au contribuit enorm la realizarea unui dialog dintre evrei si
crestini, ce semnificatie a avut, pentru lumea ebraica prezenta
succesorului sau german, Papa Benedict al XVI-lea, la lagarul mortii?
"Am primit cu bucurie intentia Papei de realizare a reconcilierii cu
poporul evreu, insa aceasta impacare trebuie sa se desfasoare sub
semnul adevarului si al justitiei" - a afirmat rabinul sef al Romei,
Riccardo Di Segni. In consecinta, devine inerenta recuperarea unui
spinos intinerar de dialog si de semnificatie a unei istorii
controversate.
Daca sensibilitatea
pontifului reliefata in preferinta utilizarii termenului "Shoah" (in
ebraica: furtuna care distruge tot ce intalneste in cale) in locul
celui de "Holocaust" (insemnand "sacrificiu", deci termen care reda
partial tragedia exterminarii) a fost apreciata de comunitatea ebraica
- spre deosebire de predecesorul sau, Benedict al XVI-lea a pronuntat
cuvantul "Shoah"- "faptul de a fi dezvoltat mai degraba o viziune
filosofica decat una istorica a tragediei risca insa, sa ii
dezamageasca pe unii dintre partenerii sai de dialog". Astfel, in
pofida intentiei Suveranului Pontif - prin prezenta sa la lagarul
mortii - de "purificare a memoriei" si de depasire a tensiunilor dintre
evrei si crestini, unele parti ale discursului sau - (definit de
Riccardo Di Segni drept "maret la inceput si problematic in final, din
punct de vedere al continutului") au atins numeroase corzi sensibile
ale reprezentantilor lumii ebraice. Cel mai "problematic" ar fi faptul
de a fi atribuit planul de exterminare nazista unui "grup de
criminali", sugerandu-se intentia Sfantului Parinte de a exonera astfel
de raspundere poporul german. Intr-adevar, Auschwitz-ul constituie
pentru evrei simbolul "solutiei finale" hitleriste presupunand
exterminarea totala a poporului lui Israel.
Esenta Shoah-ului, antiebraica, nu anticrestina
Un alt aspect nascator
de disensiuni a fost modul in care a fost prezentat martiriul poporului
evreu, alimentandu-se astfel criticile persoanelor care continua sa
acuze Biserica de tendinta de a conferi Shoah-ului caracterul de
"anti-crestin": este esential, a mai afirmat Di Segni, faptul ca Papa a
denumit poporul ebraic "marturisitor al Domnului", insa pontiful a omis
sa releveze esenta lagarului, de simbol al martiriului poporului
ebraic. Acest concept mi se pare ca lipseste din discurs. S-a vorbit de
sase milioane de polonezi ucisi in lagar - insa, dintre acestia, trei
milioane erau evrei. Ulterior, la cateva zile dupa vizita la Auschwitz,
Suveranul Pontif a rectificat, insa, omisiunea, precizand: "sase
milioane evrei".
Iar, in legatura cu
alegerea celor doua nume ale martirilor: Maximilien Kolbe (calugar
franciscan polonez, mort in mod eroic la Auschwitz, dupa o tinerete
antisemita) si Edith Stein (evreica de nationalitate germana,
convertita ulterior la crestinism), Di Segni isi exprima
"perplexitatea", cei doi nefiind considerati exemple relevante pentru
identitatea ebraica. De pilda, afirma rabinul, "Stein s-a convertit la
crestinism, Papa subliniind ca a acceptat martiriul, si acest lucru, ca
si cum ar fi avut posibilitatea de a alege. Este o intepretare
unilaterala, care nu poate fi impartasita." Insa, dincolo de polemicile
starnite de discursul Suveranului Pontif, regia dumnezeiasca a
intervenit, dand o mana de ajutor vizitei Sfantului Parinte la
Auschwitz si indeosebi dimensiunii de reconciliere a acesteia, prin
intermediul unei intregi serii de simboluri naturale. Astfel, dupa
innoratul si ploiosul debut al vizitei, un curcubeu in culori
stralucitoare a brazdat cerul deasupra Golgotei moderne, deasupra
chipului in mod vizibil emotionat al Pontifului german, chiar in timpul
intonarii kaddish-ului, rugaciunea ebraica pentru morti. Curcubeul
reprezinta, prin excelenta, simbolul biblic al sperantei si al
Legamantului dintre Dumnezeu si poporul lui Israel. Sau, dupa cum
evidentiaza Di Segni: "promisiunea lui Dumnezeu de a nu distruge
omenirea. Astfel, Dumnezeu nu distruge fiinta umana, lasand omului
liberul arbitru de a o face"... Aluzie la emotionantul interogativ al
Suveranului Pontif: "Unde era Dumenzeu in acele zile? De ce, Doamne, ai
tacut?". Se accentueaza - reflecteaza Di Segni - absenta lui Dumnezeu
in vremea tragediei Shoah-ului, iar nu tacerea si responsabilitatile
inerente ale oamenilor. (Claudia STANILA)
"Cu trecutul nu suntem inca de acord"
Va rog sa ne prezentati
impresiile dumneavoastra in legatura cu vizita Suveranului Pontif la
lagarul de concentrare nazist Auschwitz-Birkenau... Stiu ca au existat
numeroase critici din partea comunitatii ebraice internationale in
legatura cu omisiunea unei mea culpa in numele Bisericii din partea
pontifului german....
Vizita reprezinta un
eveniment foarte important, constituind un semn de respect pentru locul
respectiv si semnificatia sa. Problema omisiunii unei mea culpa din
partea Papei, insa, reprezinta un discurs foarte complex si articulat.
Papa a preferat sa acorde analizei sale o alta perspectiva. Deci,
aceasta tema este de aprofundat ...
Afirmatia Sfantului
Parinte conform careia poporul german a fost manipulat de "un grup de
criminali" a starnit polemici. Care este pozitia dumeavoastra?
Ma numar printre
persoanele care au semnalat problematica modului in care Pontiful a
prezentat responsabiltatea poporului german in ceea ce priveste
tragedia Holocaustului. Gasesc discutabila teoria istorica a Papei care
vrea sa absolve astfel Germania de responsabilitate in ceea ce priveste
"Shoah"-ul. Una este sa spui ca nu se poate acuza intregul popor german
si cu totul altceva este sa afirmi ca poporul a fost victima unui mic
grup de criminali. Nu consider ca poporul german este pe deplin
vinovat, insa o majoritate covarsitoare a germanilor din vremurile
respective au impartasit planul criminal al lui Hitler.... Reducerea
acestei majoritati la un "grup" este o interpretare care nu poate fi
impartasita intrucat modifica perspectiva istorica ... Suntem de acord
ca nu poate fi judecat Dumnezeu insa nu istoria intrucat aceasta este
scrisa de oameni. Nazismul nu ar fi aparut fara ura promovata de crestinism
O alta critica a fost omiterea din discursul papal a cuvantului "antisemitism"...
Dupa mine, acesta nu
este un aspect semnificativ intrucat intotdeauna trebuie operata
distinctia intre antisemitism si anti-iudaism. Astfel, orice termen ar
fi folosit Pontiful ar fi deschis discutii. Impartasesc parerea Papei
conform careia nazismul era si anti-crestin, insa consider ca acesta nu
ar fi luat nastere daca nu ar fi avut in spatele sau secole de ura
antisemita si antiebraica promovata tocmai de crestinism. Exista o
accentuare in discursul Pontifului in legatura cu absenta lui Dumnezeu
si nu cu absenta omului si a responsabiltitatilor sale.
Unii comentatori au
parafrazat interogativul Suveranului Pontif "Unde era Dumnezeu in acele
zile?" cu "Unde era Papa Pius al XII - lea"?
Atrageam atentia tocmai in legatura cu faptul ca a nu vorbi despre absenta si tacerea omului este extrem de problematic.
O alta fraza nascatoare
de polemici: "Prin distrugerea poporului lui Israel, pana la urma, se
dorea distrugerea si a radacinii credintei crestine (inlocuind-o cu o
credinta a bunului plac, o credinta in forta bruta a omului)"...
In ceea ce priveste
interpretarea "radacinilor evreiesti ale crestinismului", discursul
poate avea o dubla valoare. In cazul in care se doreste a se afirma
faptul ca cele doua religii au aceleasi radacini si deci, credinta
ebraica trebuie respectata, discursul este importanat. Insa, daca se
vrea a se spune prin acest discurs, cum de altfel s-a mai afirmat, ca
persecutia nazista era in mod esential anti-crestina, consider ca este
un mod distorsionat de a prezenta faptele. Un fapt pozitiv
In ce mod credeti ca vizita Papei la Auschwitz va influenta pe viitor dialogul dintre crestini si evrei?
Este necesar a se face
distinctia intre interpretarea trecutului si perspectivele de viitor.
In legatura cu trecutul nu suntem inca de acord. Insa, cat priveste
raporturile viitoare, este foarte important pentru noi ca Biserica sa
se implice astfel incat tragedii precum Shoah-ul sa nu se mai repete...
In final, apreciati ca fiind pozitiva vizita Papei la Auschwitz?
Da, este un fapt pozitiv, insa exista unele aspecte controversate...
Dezamagit de interventia Suveranului Pontif?
Perplex. Ma asteptam la cu totul altceva.
http://www.ziua.ro/display.php?id=201869&data=2006-06-19
In istoria recenta a relatiilor
dintre poporul ebraic si cel crestin, doi papi, Ioan Paul al II-lea si
Benedict al XVI-lea incearca realizarea unei reconcilieri peste timp
dintre reprezentantii celor doua religii monoteiste. Daca gesturile
Papei Ioan Paul al II- lea de a pasi in 1987 pragul sinagogii si de a
exprima in numele Bisericii cainta pentru anti-iudaismul promovat de
secole au contribuit enorm la realizarea unui dialog dintre evrei si
crestini, ce semnificatie a avut, pentru lumea ebraica prezenta
succesorului sau german, Papa Benedict al XVI-lea, la lagarul mortii?
"Am primit cu bucurie intentia Papei de realizare a reconcilierii cu
poporul evreu, insa aceasta impacare trebuie sa se desfasoare sub
semnul adevarului si al justitiei" - a afirmat rabinul sef al Romei,
Riccardo Di Segni. In consecinta, devine inerenta recuperarea unui
spinos intinerar de dialog si de semnificatie a unei istorii
controversate.
Daca sensibilitatea
pontifului reliefata in preferinta utilizarii termenului "Shoah" (in
ebraica: furtuna care distruge tot ce intalneste in cale) in locul
celui de "Holocaust" (insemnand "sacrificiu", deci termen care reda
partial tragedia exterminarii) a fost apreciata de comunitatea ebraica
- spre deosebire de predecesorul sau, Benedict al XVI-lea a pronuntat
cuvantul "Shoah"- "faptul de a fi dezvoltat mai degraba o viziune
filosofica decat una istorica a tragediei risca insa, sa ii
dezamageasca pe unii dintre partenerii sai de dialog". Astfel, in
pofida intentiei Suveranului Pontif - prin prezenta sa la lagarul
mortii - de "purificare a memoriei" si de depasire a tensiunilor dintre
evrei si crestini, unele parti ale discursului sau - (definit de
Riccardo Di Segni drept "maret la inceput si problematic in final, din
punct de vedere al continutului") au atins numeroase corzi sensibile
ale reprezentantilor lumii ebraice. Cel mai "problematic" ar fi faptul
de a fi atribuit planul de exterminare nazista unui "grup de
criminali", sugerandu-se intentia Sfantului Parinte de a exonera astfel
de raspundere poporul german. Intr-adevar, Auschwitz-ul constituie
pentru evrei simbolul "solutiei finale" hitleriste presupunand
exterminarea totala a poporului lui Israel.
Esenta Shoah-ului, antiebraica, nu anticrestina
Un alt aspect nascator
de disensiuni a fost modul in care a fost prezentat martiriul poporului
evreu, alimentandu-se astfel criticile persoanelor care continua sa
acuze Biserica de tendinta de a conferi Shoah-ului caracterul de
"anti-crestin": este esential, a mai afirmat Di Segni, faptul ca Papa a
denumit poporul ebraic "marturisitor al Domnului", insa pontiful a omis
sa releveze esenta lagarului, de simbol al martiriului poporului
ebraic. Acest concept mi se pare ca lipseste din discurs. S-a vorbit de
sase milioane de polonezi ucisi in lagar - insa, dintre acestia, trei
milioane erau evrei. Ulterior, la cateva zile dupa vizita la Auschwitz,
Suveranul Pontif a rectificat, insa, omisiunea, precizand: "sase
milioane evrei".
Iar, in legatura cu
alegerea celor doua nume ale martirilor: Maximilien Kolbe (calugar
franciscan polonez, mort in mod eroic la Auschwitz, dupa o tinerete
antisemita) si Edith Stein (evreica de nationalitate germana,
convertita ulterior la crestinism), Di Segni isi exprima
"perplexitatea", cei doi nefiind considerati exemple relevante pentru
identitatea ebraica. De pilda, afirma rabinul, "Stein s-a convertit la
crestinism, Papa subliniind ca a acceptat martiriul, si acest lucru, ca
si cum ar fi avut posibilitatea de a alege. Este o intepretare
unilaterala, care nu poate fi impartasita." Insa, dincolo de polemicile
starnite de discursul Suveranului Pontif, regia dumnezeiasca a
intervenit, dand o mana de ajutor vizitei Sfantului Parinte la
Auschwitz si indeosebi dimensiunii de reconciliere a acesteia, prin
intermediul unei intregi serii de simboluri naturale. Astfel, dupa
innoratul si ploiosul debut al vizitei, un curcubeu in culori
stralucitoare a brazdat cerul deasupra Golgotei moderne, deasupra
chipului in mod vizibil emotionat al Pontifului german, chiar in timpul
intonarii kaddish-ului, rugaciunea ebraica pentru morti. Curcubeul
reprezinta, prin excelenta, simbolul biblic al sperantei si al
Legamantului dintre Dumnezeu si poporul lui Israel. Sau, dupa cum
evidentiaza Di Segni: "promisiunea lui Dumnezeu de a nu distruge
omenirea. Astfel, Dumnezeu nu distruge fiinta umana, lasand omului
liberul arbitru de a o face"... Aluzie la emotionantul interogativ al
Suveranului Pontif: "Unde era Dumenzeu in acele zile? De ce, Doamne, ai
tacut?". Se accentueaza - reflecteaza Di Segni - absenta lui Dumnezeu
in vremea tragediei Shoah-ului, iar nu tacerea si responsabilitatile
inerente ale oamenilor. (Claudia STANILA)
"Cu trecutul nu suntem inca de acord"
Va rog sa ne prezentati
impresiile dumneavoastra in legatura cu vizita Suveranului Pontif la
lagarul de concentrare nazist Auschwitz-Birkenau... Stiu ca au existat
numeroase critici din partea comunitatii ebraice internationale in
legatura cu omisiunea unei mea culpa in numele Bisericii din partea
pontifului german....
Vizita reprezinta un
eveniment foarte important, constituind un semn de respect pentru locul
respectiv si semnificatia sa. Problema omisiunii unei mea culpa din
partea Papei, insa, reprezinta un discurs foarte complex si articulat.
Papa a preferat sa acorde analizei sale o alta perspectiva. Deci,
aceasta tema este de aprofundat ...
Afirmatia Sfantului
Parinte conform careia poporul german a fost manipulat de "un grup de
criminali" a starnit polemici. Care este pozitia dumeavoastra?
Ma numar printre
persoanele care au semnalat problematica modului in care Pontiful a
prezentat responsabiltatea poporului german in ceea ce priveste
tragedia Holocaustului. Gasesc discutabila teoria istorica a Papei care
vrea sa absolve astfel Germania de responsabilitate in ceea ce priveste
"Shoah"-ul. Una este sa spui ca nu se poate acuza intregul popor german
si cu totul altceva este sa afirmi ca poporul a fost victima unui mic
grup de criminali. Nu consider ca poporul german este pe deplin
vinovat, insa o majoritate covarsitoare a germanilor din vremurile
respective au impartasit planul criminal al lui Hitler.... Reducerea
acestei majoritati la un "grup" este o interpretare care nu poate fi
impartasita intrucat modifica perspectiva istorica ... Suntem de acord
ca nu poate fi judecat Dumnezeu insa nu istoria intrucat aceasta este
scrisa de oameni. Nazismul nu ar fi aparut fara ura promovata de crestinism
O alta critica a fost omiterea din discursul papal a cuvantului "antisemitism"...
Dupa mine, acesta nu
este un aspect semnificativ intrucat intotdeauna trebuie operata
distinctia intre antisemitism si anti-iudaism. Astfel, orice termen ar
fi folosit Pontiful ar fi deschis discutii. Impartasesc parerea Papei
conform careia nazismul era si anti-crestin, insa consider ca acesta nu
ar fi luat nastere daca nu ar fi avut in spatele sau secole de ura
antisemita si antiebraica promovata tocmai de crestinism. Exista o
accentuare in discursul Pontifului in legatura cu absenta lui Dumnezeu
si nu cu absenta omului si a responsabiltitatilor sale.
Unii comentatori au
parafrazat interogativul Suveranului Pontif "Unde era Dumnezeu in acele
zile?" cu "Unde era Papa Pius al XII - lea"?
Atrageam atentia tocmai in legatura cu faptul ca a nu vorbi despre absenta si tacerea omului este extrem de problematic.
O alta fraza nascatoare
de polemici: "Prin distrugerea poporului lui Israel, pana la urma, se
dorea distrugerea si a radacinii credintei crestine (inlocuind-o cu o
credinta a bunului plac, o credinta in forta bruta a omului)"...
In ceea ce priveste
interpretarea "radacinilor evreiesti ale crestinismului", discursul
poate avea o dubla valoare. In cazul in care se doreste a se afirma
faptul ca cele doua religii au aceleasi radacini si deci, credinta
ebraica trebuie respectata, discursul este importanat. Insa, daca se
vrea a se spune prin acest discurs, cum de altfel s-a mai afirmat, ca
persecutia nazista era in mod esential anti-crestina, consider ca este
un mod distorsionat de a prezenta faptele. Un fapt pozitiv
In ce mod credeti ca vizita Papei la Auschwitz va influenta pe viitor dialogul dintre crestini si evrei?
Este necesar a se face
distinctia intre interpretarea trecutului si perspectivele de viitor.
In legatura cu trecutul nu suntem inca de acord. Insa, cat priveste
raporturile viitoare, este foarte important pentru noi ca Biserica sa
se implice astfel incat tragedii precum Shoah-ul sa nu se mai repete...
In final, apreciati ca fiind pozitiva vizita Papei la Auschwitz?
Da, este un fapt pozitiv, insa exista unele aspecte controversate...
Dezamagit de interventia Suveranului Pontif?
Perplex. Ma asteptam la cu totul altceva.
http://www.ziua.ro/display.php?id=201869&data=2006-06-19
Incident grafic italo-israelian
Incident grafic italo-israelian
O caricatura publicata de ziarul comunist italian Liberazione, care
stabilea o paralela intre lagarele naziste si conditiile de viata ale
palestinienilor din Fasia Gaza, a avut un dublu efect, provocand atat
polemici in randurile stangii peninsulare, cat si indignarea
ambasadorului israelian la Roma, Ehud Gold. Desenul infatiseaza
intrarea intr-un lagar de concentrare, cu inscriptia "Foamea
elibereaza" - o aluzie evidenta la lozinca "Munca elibereaza" de la
intrarea in lagarul de la Auschwitz. Incidentul are un ecou cu atat mai
puternic, cu cat Liberazione este ziarul Partidului Refondarea
Comunista (PRC), condus de Fausto Bertinotti, pana la alegerea sa ca
nou presedinte al Camerei Deputatilor, noteaza Mediafax. Ambasadorul
Gold a transmis ziarului Liberazione o replica scrisa, prin care
denunta "dispretul pentru Holocaust si grava insulta la adresa memoriei
victimelor" si solicita scuze. Directorul cotidianului, Pierro
Sansonetti, a sustinut, insa, ca, desi "foarte controversata si
propalestiniana", caricatura "nu este antisemita". In presa italiana,
primul care a reactionat a fost jurnalistul Furio Colombo, directorul
cotidianului Unita, al democratilor de stanga (DS, fostii comunisti
care fac parte din coalitia de guvernare). Colombo, deputat al DS, a
calificat desenul drept "ofensator", si drept "unul din cele mai grave
clisee impotriva evreilor". Reprezentantii comunitatii evreiesti din
Italia au denuntat "comparatia josnica" si au acuzat extrema stanga de
instrumentarea unei "campanii de dezinformare" privind conflictul
israeliano-palestinian. Bertinotti, presat de comunitatea evreiasca de
la Milano sa ofere clarificari, a dat publicitatii un comunicat in care
a declarat ca nu i se pare corect sa fie atacat in calitate de
presedintele al Camerei Deputatilor.
http://www.ziua.ro/display.php?id=199915&data=2006-05-19
O caricatura publicata de ziarul comunist italian Liberazione, care
stabilea o paralela intre lagarele naziste si conditiile de viata ale
palestinienilor din Fasia Gaza, a avut un dublu efect, provocand atat
polemici in randurile stangii peninsulare, cat si indignarea
ambasadorului israelian la Roma, Ehud Gold. Desenul infatiseaza
intrarea intr-un lagar de concentrare, cu inscriptia "Foamea
elibereaza" - o aluzie evidenta la lozinca "Munca elibereaza" de la
intrarea in lagarul de la Auschwitz. Incidentul are un ecou cu atat mai
puternic, cu cat Liberazione este ziarul Partidului Refondarea
Comunista (PRC), condus de Fausto Bertinotti, pana la alegerea sa ca
nou presedinte al Camerei Deputatilor, noteaza Mediafax. Ambasadorul
Gold a transmis ziarului Liberazione o replica scrisa, prin care
denunta "dispretul pentru Holocaust si grava insulta la adresa memoriei
victimelor" si solicita scuze. Directorul cotidianului, Pierro
Sansonetti, a sustinut, insa, ca, desi "foarte controversata si
propalestiniana", caricatura "nu este antisemita". In presa italiana,
primul care a reactionat a fost jurnalistul Furio Colombo, directorul
cotidianului Unita, al democratilor de stanga (DS, fostii comunisti
care fac parte din coalitia de guvernare). Colombo, deputat al DS, a
calificat desenul drept "ofensator", si drept "unul din cele mai grave
clisee impotriva evreilor". Reprezentantii comunitatii evreiesti din
Italia au denuntat "comparatia josnica" si au acuzat extrema stanga de
instrumentarea unei "campanii de dezinformare" privind conflictul
israeliano-palestinian. Bertinotti, presat de comunitatea evreiasca de
la Milano sa ofere clarificari, a dat publicitatii un comunicat in care
a declarat ca nu i se pare corect sa fie atacat in calitate de
presedintele al Camerei Deputatilor.
http://www.ziua.ro/display.php?id=199915&data=2006-05-19
Cand democratii ard in piete drapelele
Cand “democratii” ard in piete drapelele Israelului
Demonstratia din ziua de 25 aprilie a.c. din Piata Domului din Milano,
orasul pe care hagiografia politica a stangii italiene il considera
“capitala morala a Italiei”, ar fi trebuit sa fie, in intentia
organizatorilor, la fel de pasnica precum in anii trecuti. Valentei
simbolice de zi de celebrare a memoriei si valorilor etice ale
Rezistentei antifasciste, Uniunea, cartelul electoral al celor 13
formatiuni politice ce au castigat la limita (24.000 de voturi avantaj)
recentele alegeri politice din Italia (la Senat obtinand doar un scaun
in plus fata de Casa Libertatilor condusa de Berlusconi) a dorit sa-i
adauge insa si o alta valenta: aceea de afirmare, de catre
participantii mobilizati in piata, a unui “nu” hotarat referendumului
de confirmare a reformei constitutionale aprobata de alianta politica
de centru-dreapta care se pregateste sa lase franele puterii in mainile
echipei coordonata de Romano Prodi. O reforma constitutio-nala mai mult
decat discutabila, datorita in principal concesiilor facute formatiunii
Liga Nord, initiatoarea unei reformari fe-derale a Statului, in esenta
bazata pe punerea in discutie a principiilor solidaritatii in ce
priveste folosirea resurselor bugetare destinat dezvoltarii regiunilor
ramase in urma, resurse produse in principal in regiunile dinamice si
bogate din nordul tarii.
Instrumentalizarea semnificatiei unei zile care ar trebui sa fie
sarbatorita constant pentru ceea ce este – aniversarea indepartatului
25 aprilie 1945 cand s-a confirmat izbanda revoltei populare impotriva
trupelor de ocupatie naziste si a aliatilor fascisti ce aderasera la
Republica Sociala Italiana condusa de Mussolini – a intrat in practica
politica a partidelor de stanga italiene de multa vreme. 25 aprilie
1945 marcheaza momentul retrezirii constiintei nationale italiene, este
momentul redresarii morale a unei bune parti a populatiei dupa doua
decenii de dictatura fascista, dupa delirul imperial mussolinian si
inscrierea Italiei in aventura tragica a celui de al doilea Razboi
Mondial de partea Germaniei naziste. Tendinta stangii italiene de a lua
in proprietate semnificatiile zilei de 25 aprilie, de a se folosi de
suportul ideologic derivat din mitul Rezistentei in contextul luptei
politice curente, a produs insa, in urma cu cateva zile, la Milano, o
situatie cel putin ingrijoratoare.
In cortegiul celor 30.000 de persoane (cifra indicata de fortele de
ordine, 100.000 dupa organizatori) care au traversat orasul Milano s-a
aflat si ministrul Instructiunii si Universitatii din Guvernul
Berlusconi, dna Letizia Moratti, candidata pentru functia de primar al
orasului Milano. Venise precum cetatean privat, impingand carutul in
care se afla tatal sau, Paolo Brichetto Arnaboldi, 85 de ani,
supravietuitor al detentiei din lagarul de la Dachau, medaliat cu
argint pentru participarea la Rezistenta. Doamna Moratti, autoarea unor
masuri de reformare a invatamantului prin care se favorizeaza scoala
privata, a fost in mod violent si sistematic contestata de tineretul
legat de stanga radicala si in special de reprezentantii Centrelor
Sociale, constant sprijiniti de partidul Refondarea Comunista, factor
esential al victoriei electorale a cartelului condus de Romano Prodi.
In ziua de 25 aprilie, la Milano, contestarea “reformei Moratti” s-a
transformat in insulte si lansari de monede. Cu fluieraturi au fost
intampinati de tineri infierbantati si reprezentantii Brigazii Ebraice,
veniti la manifestatie pentru a marca simbolic participarea tinerilor
evrei la lupta armata impotriva nazismului si fascismului. Grupurile de
“autonomi” au intampinat Brigada Ebraica strigand: “Intifada”,
“Palestina libera”, “Palestina rosie”, “Statul Israel – Stat terorist”,
“Sionisti asasini”.
In spatele insignelor Brigazii Ebraice defilau la Milano
supravietuitori ai regimului din lagarele de exterminare de la
Auschwitz, Dachau, Buchenwald... Cateva drapele ale Israelului au fost
arse. In cortegiul aniversar s-au infiltrat numerosi tineri deghizati
in kamikaze, unii tinand pancarte cu chipul lui Sharon, inzestrat cu
mustati asemanatoare cu cele ale lui Hitler.
Intoleranta violenta a unei parti agresive a organizatiilor autonome de
tineri pe care le sprijina la vedere partidul Refondarea Comunista
agita si mai mult relatiile deja tulburi din interiorul eterogenei
coalitii de mai-mult-stanga (decat de centru-stanga) pe care a unit-o,
la recentele alegeri politice, mai mult dorinta comuna de rasturnare a
guvernului condus de Berlusconi si mai putin convergenta programelor
politice.
Opinia publica si liderii politici, cu exceptia celor doua partide de
extractie comunista prezente in coalitia condusa de Prodi, au infierat
scandaloasele manifestari antiebraice de la Milano. Stanga italiana –
afirma Fiamma Nirenstein – important exponent al comunitatii ebraice
italiene – “a inceput sa greseasca totul dupa Oslo”. In context,
aceeasi Nirenstein reaminteste ca Prodi a comparat nu de mult bariera
antikamikaze ridicata de Israel cu Zidul Berlinului.
In mod paradoxal, exact acea parte a stangii radicale care pretinde a
fi exponenta “dura si pura” a ideilor antifasciste si antinaziste –
fluturate in cele patru zari si pentru a evidentia opozitia fata de
guvernarea Berlusconi, in care a fost inclusa participarea unui partid
post-fascist reformat: Alianta Nationala – a adoptat la Milano
atitudini ce nu pot fi definite decat precum nazist-fasciste.
Doar cu o zi inainte, la Teheran, presedintele Ahmadinejad isi continua
seria tiradelor impotriva Israelului, entitate statala care, dupa el,
ar trebui rasa de pe suprafata pamantului.
Intre ideologia unor inflacarati suporteri ai “democratiei
antifasciste” din Italia si islamo-fascismul domnului presedinte
Ahmadinejad s-au stabilit, din nefericire, puncte de contact pe care
eterogena coalitie ajunsa la guvernare in Italia trebuie sa le distruga
in fasa, daca nu doreste sa-si distruga credibilitatea, si asa atarnata
de un pumn de voturi.
http://www.cronicaromana.ro/cand-democratii-ard-in-piete-drapelele-israelului.html
Demonstratia din ziua de 25 aprilie a.c. din Piata Domului din Milano,
orasul pe care hagiografia politica a stangii italiene il considera
“capitala morala a Italiei”, ar fi trebuit sa fie, in intentia
organizatorilor, la fel de pasnica precum in anii trecuti. Valentei
simbolice de zi de celebrare a memoriei si valorilor etice ale
Rezistentei antifasciste, Uniunea, cartelul electoral al celor 13
formatiuni politice ce au castigat la limita (24.000 de voturi avantaj)
recentele alegeri politice din Italia (la Senat obtinand doar un scaun
in plus fata de Casa Libertatilor condusa de Berlusconi) a dorit sa-i
adauge insa si o alta valenta: aceea de afirmare, de catre
participantii mobilizati in piata, a unui “nu” hotarat referendumului
de confirmare a reformei constitutionale aprobata de alianta politica
de centru-dreapta care se pregateste sa lase franele puterii in mainile
echipei coordonata de Romano Prodi. O reforma constitutio-nala mai mult
decat discutabila, datorita in principal concesiilor facute formatiunii
Liga Nord, initiatoarea unei reformari fe-derale a Statului, in esenta
bazata pe punerea in discutie a principiilor solidaritatii in ce
priveste folosirea resurselor bugetare destinat dezvoltarii regiunilor
ramase in urma, resurse produse in principal in regiunile dinamice si
bogate din nordul tarii.
Instrumentalizarea semnificatiei unei zile care ar trebui sa fie
sarbatorita constant pentru ceea ce este – aniversarea indepartatului
25 aprilie 1945 cand s-a confirmat izbanda revoltei populare impotriva
trupelor de ocupatie naziste si a aliatilor fascisti ce aderasera la
Republica Sociala Italiana condusa de Mussolini – a intrat in practica
politica a partidelor de stanga italiene de multa vreme. 25 aprilie
1945 marcheaza momentul retrezirii constiintei nationale italiene, este
momentul redresarii morale a unei bune parti a populatiei dupa doua
decenii de dictatura fascista, dupa delirul imperial mussolinian si
inscrierea Italiei in aventura tragica a celui de al doilea Razboi
Mondial de partea Germaniei naziste. Tendinta stangii italiene de a lua
in proprietate semnificatiile zilei de 25 aprilie, de a se folosi de
suportul ideologic derivat din mitul Rezistentei in contextul luptei
politice curente, a produs insa, in urma cu cateva zile, la Milano, o
situatie cel putin ingrijoratoare.
In cortegiul celor 30.000 de persoane (cifra indicata de fortele de
ordine, 100.000 dupa organizatori) care au traversat orasul Milano s-a
aflat si ministrul Instructiunii si Universitatii din Guvernul
Berlusconi, dna Letizia Moratti, candidata pentru functia de primar al
orasului Milano. Venise precum cetatean privat, impingand carutul in
care se afla tatal sau, Paolo Brichetto Arnaboldi, 85 de ani,
supravietuitor al detentiei din lagarul de la Dachau, medaliat cu
argint pentru participarea la Rezistenta. Doamna Moratti, autoarea unor
masuri de reformare a invatamantului prin care se favorizeaza scoala
privata, a fost in mod violent si sistematic contestata de tineretul
legat de stanga radicala si in special de reprezentantii Centrelor
Sociale, constant sprijiniti de partidul Refondarea Comunista, factor
esential al victoriei electorale a cartelului condus de Romano Prodi.
In ziua de 25 aprilie, la Milano, contestarea “reformei Moratti” s-a
transformat in insulte si lansari de monede. Cu fluieraturi au fost
intampinati de tineri infierbantati si reprezentantii Brigazii Ebraice,
veniti la manifestatie pentru a marca simbolic participarea tinerilor
evrei la lupta armata impotriva nazismului si fascismului. Grupurile de
“autonomi” au intampinat Brigada Ebraica strigand: “Intifada”,
“Palestina libera”, “Palestina rosie”, “Statul Israel – Stat terorist”,
“Sionisti asasini”.
In spatele insignelor Brigazii Ebraice defilau la Milano
supravietuitori ai regimului din lagarele de exterminare de la
Auschwitz, Dachau, Buchenwald... Cateva drapele ale Israelului au fost
arse. In cortegiul aniversar s-au infiltrat numerosi tineri deghizati
in kamikaze, unii tinand pancarte cu chipul lui Sharon, inzestrat cu
mustati asemanatoare cu cele ale lui Hitler.
Intoleranta violenta a unei parti agresive a organizatiilor autonome de
tineri pe care le sprijina la vedere partidul Refondarea Comunista
agita si mai mult relatiile deja tulburi din interiorul eterogenei
coalitii de mai-mult-stanga (decat de centru-stanga) pe care a unit-o,
la recentele alegeri politice, mai mult dorinta comuna de rasturnare a
guvernului condus de Berlusconi si mai putin convergenta programelor
politice.
Opinia publica si liderii politici, cu exceptia celor doua partide de
extractie comunista prezente in coalitia condusa de Prodi, au infierat
scandaloasele manifestari antiebraice de la Milano. Stanga italiana –
afirma Fiamma Nirenstein – important exponent al comunitatii ebraice
italiene – “a inceput sa greseasca totul dupa Oslo”. In context,
aceeasi Nirenstein reaminteste ca Prodi a comparat nu de mult bariera
antikamikaze ridicata de Israel cu Zidul Berlinului.
In mod paradoxal, exact acea parte a stangii radicale care pretinde a
fi exponenta “dura si pura” a ideilor antifasciste si antinaziste –
fluturate in cele patru zari si pentru a evidentia opozitia fata de
guvernarea Berlusconi, in care a fost inclusa participarea unui partid
post-fascist reformat: Alianta Nationala – a adoptat la Milano
atitudini ce nu pot fi definite decat precum nazist-fasciste.
Doar cu o zi inainte, la Teheran, presedintele Ahmadinejad isi continua
seria tiradelor impotriva Israelului, entitate statala care, dupa el,
ar trebui rasa de pe suprafata pamantului.
Intre ideologia unor inflacarati suporteri ai “democratiei
antifasciste” din Italia si islamo-fascismul domnului presedinte
Ahmadinejad s-au stabilit, din nefericire, puncte de contact pe care
eterogena coalitie ajunsa la guvernare in Italia trebuie sa le distruga
in fasa, daca nu doreste sa-si distruga credibilitatea, si asa atarnata
de un pumn de voturi.
http://www.cronicaromana.ro/cand-democratii-ard-in-piete-drapelele-israelului.html
LIDERUL VICTIMELOR SPANIOLE ALE LAGARELOR NAZISTE
LIDERUL VICTIMELOR SPANIOLE ALE LAGARELOR NAZISTE N-A FOST NICIODATA
INTR-UN LAGAR
FOSTUL PRESEDINTE al unei asociatii spaniole ce reuneste victimele lagarelor de concentrare naziste a recunoscut ca nu a fost niciodata prizonier intr-un asemenea loc, si ca a mintit timp de 30 de ani in legatura cu trecutul sau.
Eric Marco (foto), care a publicat in 1978 cartea “Memoriile Iadului”, in care vorbeste despre “suferintele” sale in lagarul din Flossenburg, a marturisit ca totul a fost inventat. “De ce? Deoarece asa am putut sa spun ce trebuia sa spun”, a declarat Marco televiziunii spaniole Telecinco citata de agentia Reuters. “Am vorbit in numele altor camarazi, care din cauza varstei sau a altor motive nu au putut sa joace acest rol”.
Batranul de 84 de ani a plecat in ultimul moment de la comemorarea a 60 de ani de la eliberarea lagarului Mauthausen din Austria, dupa ce un istoric spaniol a dezvaluit ca numele lui nu aparea in arhivele de la Flossenburg. La scurt timp a urmat demisia sa din postul de lider al asociatiei Amical de Mauthausen din Spania.
Marturisirea lui Marco a starnit mania victimelor lagarelor de concentrare. “Exista oameni in lumea intreaga, revizionisti, care s-ar putea folosi de aceste fapte”, a fost de parere Rosa Toran, noul presedinte al asociatiei.
Marco a recunoscut, de asemenea, ca a inventat povestea fugii sale din Spania din cauza optiunii politice de stanga, fuga ce ar fi avut loc la izbucnirea razboiului civil spaniol din 1936 – 1939. Tot o impostura s-a dovedit a fi si alaturarea sa la Rezistenta franceza in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
El a marturisit ca, de fapt, a parasit Spania in 1941, plecand in Germania unde a lucrat ca muncitor, pana ce a fost deportat, doi ani mai tarziu. “Am fost arestat de catre germani, de Gestapo. Am stat in inchisoare, judecat de o curte de justitie martiala. Toate astea sunt adevarate”, a mai spus el.
http://ro.altermedia.info/international/liderul-victimelor-spaniole-ale-lagarelor-naziste-n-a-fost-niciodata-intr-un-lagar_2312.html
INTR-UN LAGAR
FOSTUL PRESEDINTE al unei asociatii spaniole ce reuneste victimele lagarelor de concentrare naziste a recunoscut ca nu a fost niciodata prizonier intr-un asemenea loc, si ca a mintit timp de 30 de ani in legatura cu trecutul sau.
Eric Marco (foto), care a publicat in 1978 cartea “Memoriile Iadului”, in care vorbeste despre “suferintele” sale in lagarul din Flossenburg, a marturisit ca totul a fost inventat. “De ce? Deoarece asa am putut sa spun ce trebuia sa spun”, a declarat Marco televiziunii spaniole Telecinco citata de agentia Reuters. “Am vorbit in numele altor camarazi, care din cauza varstei sau a altor motive nu au putut sa joace acest rol”.
Batranul de 84 de ani a plecat in ultimul moment de la comemorarea a 60 de ani de la eliberarea lagarului Mauthausen din Austria, dupa ce un istoric spaniol a dezvaluit ca numele lui nu aparea in arhivele de la Flossenburg. La scurt timp a urmat demisia sa din postul de lider al asociatiei Amical de Mauthausen din Spania.
Marturisirea lui Marco a starnit mania victimelor lagarelor de concentrare. “Exista oameni in lumea intreaga, revizionisti, care s-ar putea folosi de aceste fapte”, a fost de parere Rosa Toran, noul presedinte al asociatiei.
Marco a recunoscut, de asemenea, ca a inventat povestea fugii sale din Spania din cauza optiunii politice de stanga, fuga ce ar fi avut loc la izbucnirea razboiului civil spaniol din 1936 – 1939. Tot o impostura s-a dovedit a fi si alaturarea sa la Rezistenta franceza in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
El a marturisit ca, de fapt, a parasit Spania in 1941, plecand in Germania unde a lucrat ca muncitor, pana ce a fost deportat, doi ani mai tarziu. “Am fost arestat de catre germani, de Gestapo. Am stat in inchisoare, judecat de o curte de justitie martiala. Toate astea sunt adevarate”, a mai spus el.
http://ro.altermedia.info/international/liderul-victimelor-spaniole-ale-lagarelor-naziste-n-a-fost-niciodata-intr-un-lagar_2312.html
Scandinavia/Olanda/Spania/Italia
Roma reaminteste deportarea a peste 1.000 de evrei la Auschwitz
Romanii si-au adus aminte de o zi crunta de acum 59 de
ani, cand 1.022 de evrei au fost deportati la Auschwitz, dintre care
doar 15 s-au mai intors acasa.
O Zi Memoriala speciala a fost organizata la Roma
miercurea trecuta, pentru a reaminti acea deportare nazista. Ziua,
promovata de Comunitatea Sant`Egidio si Uniunea Comunitatilor Evreiesti
din Italia, a avut ca motto: "Nu exista viitor fara aducere aminte;
cine nu isi aminteste trecutul, este destinat sa il repete", a relatat
Radio Vatican.
Intre participantii la intalnirile organizate cu
aceasta ocazie s-au aflat Sef Rabinul Ricardo Di Segni al Romei;
Cardinalul Roger Etchegaray, Presedinte emerit al Consiliului
Pontifical pentru Justitie si Pace; si Walter Veltroni, primarul Romei.
Printre evenimente s-au numarat un congres intitulat "Pentru o Europa
fara anti-semitism" si un mars in tacere la care au participat sute de
oameni, de la Capitoliu la Portico d`Ottavia, strada care a fost
redenumita "Largo 16 octombrie 1943".
In primele ore ale acelei zile, a inceput raidul in
cel mai vechi ghetto al Romei. Peste 100 de germani inarmati au
inconjurat cartierul evreiesc. Alti 200 de militari si-au ocupat
pozitiile in cele 26 d e zone operative in care comandantul nazist
impartise orasul. La incheierea "vanatorii", 1.022 de evrei romani au
fost capturati si inchisi in 18 vagoane de tren sigilate, cu destinatia
Auschwitz.
Cand s-a incheiat razboiul, doar 15 persoane - 14
barbati si o femeie - s-au reintors acasa. Nu s-a aflat nimic niciodata
despre cei peste 200 de copii care au fost sechestrati. "Am intalnit
plutonul SS inarmat", isi reaminteste fostul deportat Piero Terracina.
"Am fost impartiti in doua randuri, unul de barbati si unul de femei.
Atunci mi-am vazut ultima oara mama".
Amos Luzzatto, presedintele Comunitatilor Evreiesti
din Italia, si Rabinul Di Segni au primit un mesaj din partea
presedintelui Camerei Deputatilor, Pier Ferdinando Casini, care s-a
alaturat in spirit participantilor la eveniment si a spus: "Este de
datoria fiecaruia sa vegheze pentru ca oroarea anti-semitismului sa nu
se intoarca niciodata".
http://www.santegidio.org/news/rassegna/2002/1020_001082_RO.htm
Romanii si-au adus aminte de o zi crunta de acum 59 de
ani, cand 1.022 de evrei au fost deportati la Auschwitz, dintre care
doar 15 s-au mai intors acasa.
O Zi Memoriala speciala a fost organizata la Roma
miercurea trecuta, pentru a reaminti acea deportare nazista. Ziua,
promovata de Comunitatea Sant`Egidio si Uniunea Comunitatilor Evreiesti
din Italia, a avut ca motto: "Nu exista viitor fara aducere aminte;
cine nu isi aminteste trecutul, este destinat sa il repete", a relatat
Radio Vatican.
Intre participantii la intalnirile organizate cu
aceasta ocazie s-au aflat Sef Rabinul Ricardo Di Segni al Romei;
Cardinalul Roger Etchegaray, Presedinte emerit al Consiliului
Pontifical pentru Justitie si Pace; si Walter Veltroni, primarul Romei.
Printre evenimente s-au numarat un congres intitulat "Pentru o Europa
fara anti-semitism" si un mars in tacere la care au participat sute de
oameni, de la Capitoliu la Portico d`Ottavia, strada care a fost
redenumita "Largo 16 octombrie 1943".
In primele ore ale acelei zile, a inceput raidul in
cel mai vechi ghetto al Romei. Peste 100 de germani inarmati au
inconjurat cartierul evreiesc. Alti 200 de militari si-au ocupat
pozitiile in cele 26 d e zone operative in care comandantul nazist
impartise orasul. La incheierea "vanatorii", 1.022 de evrei romani au
fost capturati si inchisi in 18 vagoane de tren sigilate, cu destinatia
Auschwitz.
Cand s-a incheiat razboiul, doar 15 persoane - 14
barbati si o femeie - s-au reintors acasa. Nu s-a aflat nimic niciodata
despre cei peste 200 de copii care au fost sechestrati. "Am intalnit
plutonul SS inarmat", isi reaminteste fostul deportat Piero Terracina.
"Am fost impartiti in doua randuri, unul de barbati si unul de femei.
Atunci mi-am vazut ultima oara mama".
Amos Luzzatto, presedintele Comunitatilor Evreiesti
din Italia, si Rabinul Di Segni au primit un mesaj din partea
presedintelui Camerei Deputatilor, Pier Ferdinando Casini, care s-a
alaturat in spirit participantilor la eveniment si a spus: "Este de
datoria fiecaruia sa vegheze pentru ca oroarea anti-semitismului sa nu
se intoarca niciodata".
http://www.santegidio.org/news/rassegna/2002/1020_001082_RO.htm
Ultima editare efectuata de catre Admin in 29.07.11 12:06, editata de 1 ori
Pagina 2 din 2 • 1, 2
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum