Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
Blandiana[V=]
Pagina 2 din 4
Pagina 2 din 4 • 1, 2, 3, 4
Blandiana[V=]
Rezumarea primului mesaj :
ANA BLANDIANA-
2]Fusesem crescuta in credinta ca orice fiinta poate fi stapanita prin cuvant, in masura in care cuvantul este semnul dorintei de comunicare si intelegere.
1]Îi plâng pe proști și proștii mă înving.
ANA BLANDIANA-
2]Fusesem crescuta in credinta ca orice fiinta poate fi stapanita prin cuvant, in masura in care cuvantul este semnul dorintei de comunicare si intelegere.
1]Îi plâng pe proști și proștii mă înving.
Ultima editare efectuata de catre Admin in 02.11.15 12:02, editata de 28 ori
Re: Blandiana[V=]
http://www.kudika.ro/articol/special/30604/citate-de-dragoste-de-ana-blandiana.html
Re: Blandiana[V=]
Ştiaţi că… Otilia Coman şi-a luat pseudonimul Ana Blandiana după satul natal al mamei?
Re: Blandiana[V=]
Ana Blandiana: Nu voi reprezenta la Salon du Livre nici Guvernul României, nici ICR, ci cărţile mele
Re: Blandiana[V=]
Despre scriitori, rezistență și complicitate în „epoca de aur” (Întâlnire la Chişinău cu Ana Blandiana şi Romulus Rusan)
admin
Pe 27 martie 2012, cu ocazia aniversării Unirii Basarabiei cu România de la 1918, la Biblioteca Națională din Chișinău a fost organizată de către Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet, cu participarea Institutului Cultural Român „Mihai Eminescu” din Chișinău și a Primăriei capitalei, expoziția „Memoria ca formă de justiție”. 30 de panouri cu fotografii și un exponat special, tridimensional, dedicat ororii numite „Fenomenul Pitești”, au redat soarta a zeci de mii de deținuți politici, pierduți între zidurile închisorilor comuniste
admin
Pe 27 martie 2012, cu ocazia aniversării Unirii Basarabiei cu România de la 1918, la Biblioteca Națională din Chișinău a fost organizată de către Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet, cu participarea Institutului Cultural Român „Mihai Eminescu” din Chișinău și a Primăriei capitalei, expoziția „Memoria ca formă de justiție”. 30 de panouri cu fotografii și un exponat special, tridimensional, dedicat ororii numite „Fenomenul Pitești”, au redat soarta a zeci de mii de deținuți politici, pierduți între zidurile închisorilor comuniste
Re: Blandiana[V=]
Ana BLANDIANA - biografie - (opera si scrierile)
(pseud. Otiliei Valeria Coman), n. 25 mart. 1942, Timisoara.
Poeta si prozatoare.
Fiica preotului Gheorghe Coman si a Otiliei (n. Diacu)
Sotia lui Romulus Rusan. Mama, originara dintr-o familie de tarani din corn.
Blandiana (jud. Alba) de unde pseud. scriitoarei. Liceul la Oradea (1955-1959); Facultatea de Filologie a Univ. din Cluj (1962-1967). Redactor la Viata studenteasca si Amfiteatru (1968-1974); bibliotecar la Institutul „N. Grigorescu" din Bucuresti (1975-1977); redactor la Uniunea Scriitorilor (1977-1979). intre dec. 1973 si mai 1974, bursa de studii in cadrul Programului Scriitoricesc International al Univ. Iowa City (SUA). Din 1990, presedinta a PEN-Clubului Roman; membra fondatoare (nov. 1990), presedinta si vicepresedinta a Aliantei Civice (1991-1996); membra fondatoare si presedinta a Fundatiei Academia Civica - Memorialul Sighet. Debut in Cravata rosie (1954), reinnoit in Tribuna (1959). Absenta din paginile rev. literare intre 1960 si 1963, avand interdictie de publicare, reintra in publicistica in 1964, la Contemporanul, unde detine ani de zile rubrici permanente: Antijurnal, Corespondente; trece apoi la Romania literara, cu rubrica Atlas. Debut editorial cu placheta Persoana intaia plural (1964). Se impune printre poetii cei mai reprezentativi ai epocii, cu voi. Calcaiul vulnerabil (1966) si A treia taina (1969), caracteristice spiritului generatiei careia ii apartine, prin meditatia asupra conditiei etice a omului situat in fata unor optiuni decisive. Acestei poezii a tensiunii intre puritatea ideala, dublata de o luciditate neconcesiva, si precaritatea conditiei biologice, ii urmeaza, prin voi. Octombrie, noiembrie, decembrie (1972), Somnul din somn (1977) si Ochiul de greier (1981) sau Ora de nisip (1983), Stea de prada (1985), un lirism al calmei impacari, al melancoliei regasirii ritmurilor elementare ale existentei peste care se insinueaza insa, mai ales in Stea de prada, o acuta stare de neliniste prelungita in Arhitectura valurilor (1990). BLANDIANA abordeaza cu o surprinzatoare maturitate compozitionala si stilistica proza fantastica {Cele patru anotimpuri, 1977) si nuvela parabolica, cu adresa etico-politica manifesta {Proiecte de trecut, 1982), afirmandu-se si in domeniul romanului, prin „contrautopia" Sertarul cu aplauze (1992). Culegerile Calitatea de martor (1970), Eu scriu, tu scrii, el, ea scrie (1976), Cea mai frumoasa dintre lumile posibile (1978), Coridoare de oglinzi (1984) si Autoportret cu palimpsest (1986), aduna tablete, eseuri, insemnari de calatorie. Versuri pentru copii in intamplari din gradina mea (1980), Alte intamplari din gradina mea (1983), Intamplari de pe strada mea (1988) si intamplari fara Arpagic pentru cititorul cel mic (1991). In colab. cu Romulus Rusan, a publicat voi. de interviuri cu personalitati ale culturii romanesti: Convorbiri subiective (1972) si O discutie la Masa Tacerii (1977). Ciclul de poeme din rev. Amfiteatru (1985) declanseaza conflictul dintre poeta si Putere, acutizat in 1988 prin versurile din voi. intamplari de pe strada mea, care-i aduc poetei o noua interdictie de a publica. Totusi, in 1989, ii apare o culegere antologica de Poezii, cu o pref. de E. Simion. Premiul Uniunii Scriitorilor (1970, 1977) si al Asoc. Scriitorilor din Bucuresti (1982); Premiul „M. Eminescu" al Acad. (1970); Premiul International „Herder" (1982); Premiul Uniunii Scriitorilor (1998); Premiul rev. Luceafarul (1999).
Primele poeme semnate de BLANDIANA atrageau atentia prin „jubi-latia intensa a descoperirii lumii" (N. Manolescu): structura discursiva incorpora senzatiile cele mai fruste, gesticulatia, nu lipsita de retorism, se voia de amplitudine cosmica, un spirit frematator dinamiza „tineretea curata", insetata de comuniunea cu elementele. Ecourilor evidente din Poemele luminii ale lui Blaga li se grefeaza un foarte specific „sentiment al generatiei", comun multor tineri poeti care au debutat dupa N. Labis; aliaj de candoare copilareasca si luciditate matura a constiintei, aceasta noua sensibilitate marcheaza si Persoana intaia plural (1964), schitand, dincolo de „reportajele lirice" sau poeziile pe tema data, cateva constante particulare viziunii, in curs de constituire. Aceasta se anunta inca de pe acum ca fiind intemeiata pe o intensa aspiratie spre puritate, sustinuta de o severa cenzura interioara, si pe conflictul dintre o asemenea aspiratie si formele degradate ale existentei individuale si sociale. Volumele imediat urmatoare - Calcaiul vulnerabil (1966) si A treia taina (1969) - sunt construite in esenta tocmai pe acest conflict. Eul poetic se defineste, in primul rand, drept constiinta ordonatoare a sensurilor lumii, instaurand in acelasi timp o limpede si stricta geometrie a sentimentelor: spatiu al unitatii si integritatii fiintei, cucerit cu dificultate, aparat cu dificultate, dand masura capacitatii omului de a crea si conserva „punctul de sprijin" pentru si in univers. Specificul acestei viziuni va fi decis, asadar, de permanenta opozitie intre o lume libera de constiinta, „iresponsabila", - si acea geometrie austera vizata de imperativele constiintei. Luand act de destinul sau trasat in afara oricaror concesii de natura morala, poeta si-1 va asuma cu un anume orgoliu, actionand in directia fixata, reprimandu-si orice tentatie turbulenta: el devine parca insasi vocea destinului, substituit nenumaratelor voci ale dezordinii universale; de aici acel impersonal al rostirii inghetate in forme limpezi, corespunzatoare regimului ascetic al spiritului, masca inflexibila de erou tragic, pornit in cautarea „tonurilor clare" intr-o lume pandita si corupta adesea de compromisul etic. Daca existenta etica, desi nu lipsita de patos, ramanea oarecum exterioara si mecanica in volumul de debut, ea este in aceste carti expresia unei confruntari dramatice cu lumea: o voce de om singur si avand constiinta solitudinii sale isi apara spatiul de „absurda" puritate in raport cu „logica" ineluctabila a realului. Stiind ca: „E marea lege a macularii / tributul pentru a trai", intre „drama de a muri de alb" si „moartea de-a invinge totusi" prin angajarea in fluxul inert al vietii, poeta n-o poate alege decat pe cea dintai. Un text precum Din auster si din naivitate {Calcaiul vulnerabil) dezvolta magistral termenii acestei ecuatii lirice. Abandonarea de catre tanarul Rac ine a simbolicului Port Royal are semnificatia unei intrari in istorie, in lumea „marii treceri". Cealalta fusese un spatiu de „auster si naivitate", - atribute calificand o constiinta candida, insa fascinata de absolut. „Severa poarta neagra-a manastirii" va obseda mereu fiinta celui plecat, constituind un model peren de existenta si un ideal argument in confruntarea cu realul; existenta mereu marcata de remuscare, cenzurandu-se mereu prin visul ascezei si supunand universul trait unor probe de puritate corespondenta. Acesta este sensul „intolerantei" despre care se vorbeste altundeva, ca si al nostalgiei indepartatelor zile „cand lumea o-mparteam in buni si rai". „Calcaiul vulnerabil" devine astfel un simbol al receptivitatii, paradoxal intoleranta si exclusivista. Cu timpul (inca in A treia taina), in relatia eu-univers apar elemente si nuante noi: isi face loc un fel de oboseala a angajarii, a implicarii eului in drama cunoasterii inteleasa ca „asceza", si retragerea treptata de pe scena tragica intr-o penumbra de contemplatie melancolica.
Predomina acum elegia sterilitatii, ca expresie a ineficientei modelului de existenta propus anterior si ca reflex al acelei „oboseli" a constiintei umane limitate, secatuita de distrugatoarea obsesie a absolutului. Cateva concentrate parabole traduc un sentiment al „caderii", - nou „paradis in destramare", semnificand insa la BLANDIANA o cadere de tensiune a constiintei, incapacitatea concentrarii spirituale ce asigurase alta data riguroasa geometrie a „spatiului eleat" (M. Martin). „Din ce in ce mai muritoare", fiinta se simte din nou cercetata de marile intrebari, dar cauta un posibil spatiu al eliberarii de tensiunea cunoasterii. Noile poeme, cele din Octombrie, noiembrie, decembrie (1972), Somnul din somn (1977) sau Ochiul de greier (1981), evidentiaza tocmai aceasta umanizare a vocii, domolirea orgoliului intransigent. Fugind de sub „soarele nerusinat" ce dezvaluie „neroada furie a cresterii", poeta imagineaza un teritoriu umbros si calm, in care „firul noptii da colt si creste pur", iar „mirii unei lumi crepusculare" se pierd in natura primara. Elegia cunoasterii si a purificarii se echilibreaza discret si generos cu o poezie a suavei palpari a materiei, luminii glaciale a „tonurilor clare" i se substituie „lumina moale, lumina buna", ori „bezna tandra", - intr-un univers somnolent ce invaluie fiinta si ii calmeaza miscarile sufletesti. Ritualul ascetic initial, dominat de vocea imperativa (multe poeme aveau atunci un aer sententios), se transforma intr-un alt ritual, a carui desfasurare e decisa de supunerea la ritmurile eterne ale naturii. Discursul liric ramane insa in permanenta de o mare simplitate, aproape lipsit de metafore. in Stea de prada (1985) inregistram insa o „accentuare a unor latente dramatice", fara precedent. „Stranie este acum violenta perceptiei poetice si a corespondentelor: lumina orbitoare devine, astfel, in poezia La celalalt capat, un semn thanatic si, in general, senzualitatii difuze de altadata ii corespunde acum o coplesire, dusa pana la limita insuportabilului, a simturilor: ipostaza „muteniei", „orbirii", „surzeniei" apare insinuant, dar insistent, si la fel „spaima" (Gemenii)" (M. Papahagi). Remarcabila este si proza fantastica din Cele patru anotimpuri (1977) si Proiecte de trecut (1982). Afirmand ca „fantasticul nu e opus realului, este doar o infatisare mai plina de semnificatii a acestuia", BLANDIANA propune o viziune in care faptul insolit apare ca prelungire a unei puternice tensiuni spiritual-afective, constituita in factor perturbator al „realului". „Anotimpurile" sunt ale sensibilitatii exacerbate, osciland intre „irepresibila fervoare vitala" (G. Dimisianu) si angoasa stingerii si stagnarii. Prozatoarea exceleaza in sugestia unor trairi ambigue, in care senzualitatea contactului cu natura germinativa si nazuinta spre puritate se conjuga cu sentimentul descompunerii universale (Capela cu fluturi, Orasul topit). O amplificare a registrului tematic si stilistic, cu deschideri spre istoric si social, aduce volumul Proiecte de trecut (1982). Subtila exploatare a echivocului real-imaginar (oniric), a rupturilor din ordinea fireasca a evenimentelor, a jocului dintre realitate si fictiune, inscrie si aceste proze printre reusitele certe ale genului (indeosebi Zburatoare de consum, Biserica fantoma, Reportaj, Proiecte de trecut). „Tabletele" saptamanale, avand caracterul unor file de jurnal, instantanee, impresii de calatorie, note de lectura etc, adunate in volumele Coridoare de oglinzi (1984) si Autoportret cu palimpsest (1986), pun inca o data in evidenta disponibilitatea lirica a poetei si expresivitatea „argheziana" a formulei publicistice. Percutante, atacand curajos teme ale actualitatii (mai ales sub aspectul lor etic), foiletoanele introduc adesea cititorul si in laboratorul de creatie al scriitoarei.
OPERA
Persoana intaia plural, pref. de N. Manolescu, Bucuresti, 1964; Calcaiul vulnerabil, Bucuresti, 1966; A treia taina. Bucuresti, 1969; Cincizeci de poeme, Bucuresti, 1970; Calitatea de martor. Bucuresti, 1970; Octombrie, noiembrie, decembrie, Bucuresti, 1972; Convorbiri subiective, in colab. cu Romulus Rusan, Bucuresti, 1972; Poezii, Bucuresti, 1974; Eu scriu, tu scrii, el, ea scrie, Bucuresti, 1976; Somnul din somn, Bucuresti, 1977; Cele patru anotimpuri, Bucuresti, 1977; O discutie la Masa Tacerii, in colab. cu Romulus Rusan, Bucuresti, 1977; Cea mai frumoasa dintre lumile posibile, Bucuresti, 1978; Intamplari din gradina mea, Bucuresti, 1980; Ochiul de greier, Bucuresti, 1981; Proiecte din trecut, Bucuresti, 1982; Alte intamplari din gradina mea, Bucuresti, 1983; Ora de nisip. Bucuresti, 1983; Coridoare de oglinzi, Bucuresti, 1984; Stea de prada. Bucuresti, 1985; Autoportret cu palimpsest, Bucuresti, 1986; Orase de silabe, Bucuresti, 1987; intamplari de pe strada mea, Bucuresti, 1988; Poezii, Bucuresti, 1989; Arhitectura valurilor, Bucuresti, 1990; 100 de poeme, Bucuresti, 1991; Poeme fara Arpagic pentru cititorul cel mic. Bucuresti, 1991; Sertarul cu aplauze, Bucuresti, 1992; Imitatie de cosmar, Bucuresti, 1995; in dimineata de dupa moarte. Bucuresti, 1996; La cules de ingeri, poeme, 1998; Cartea alba a lui Arpagic, poezii pentru copii, 1998; Geniul de a fi, eseuri, 1998.
Poeta si prozatoare.
Fiica preotului Gheorghe Coman si a Otiliei (n. Diacu)
Sotia lui Romulus Rusan. Mama, originara dintr-o familie de tarani din corn.
Blandiana (jud. Alba) de unde pseud. scriitoarei. Liceul la Oradea (1955-1959); Facultatea de Filologie a Univ. din Cluj (1962-1967). Redactor la Viata studenteasca si Amfiteatru (1968-1974); bibliotecar la Institutul „N. Grigorescu" din Bucuresti (1975-1977); redactor la Uniunea Scriitorilor (1977-1979). intre dec. 1973 si mai 1974, bursa de studii in cadrul Programului Scriitoricesc International al Univ. Iowa City (SUA). Din 1990, presedinta a PEN-Clubului Roman; membra fondatoare (nov. 1990), presedinta si vicepresedinta a Aliantei Civice (1991-1996); membra fondatoare si presedinta a Fundatiei Academia Civica - Memorialul Sighet. Debut in Cravata rosie (1954), reinnoit in Tribuna (1959). Absenta din paginile rev. literare intre 1960 si 1963, avand interdictie de publicare, reintra in publicistica in 1964, la Contemporanul, unde detine ani de zile rubrici permanente: Antijurnal, Corespondente; trece apoi la Romania literara, cu rubrica Atlas. Debut editorial cu placheta Persoana intaia plural (1964). Se impune printre poetii cei mai reprezentativi ai epocii, cu voi. Calcaiul vulnerabil (1966) si A treia taina (1969), caracteristice spiritului generatiei careia ii apartine, prin meditatia asupra conditiei etice a omului situat in fata unor optiuni decisive. Acestei poezii a tensiunii intre puritatea ideala, dublata de o luciditate neconcesiva, si precaritatea conditiei biologice, ii urmeaza, prin voi. Octombrie, noiembrie, decembrie (1972), Somnul din somn (1977) si Ochiul de greier (1981) sau Ora de nisip (1983), Stea de prada (1985), un lirism al calmei impacari, al melancoliei regasirii ritmurilor elementare ale existentei peste care se insinueaza insa, mai ales in Stea de prada, o acuta stare de neliniste prelungita in Arhitectura valurilor (1990). BLANDIANA abordeaza cu o surprinzatoare maturitate compozitionala si stilistica proza fantastica {Cele patru anotimpuri, 1977) si nuvela parabolica, cu adresa etico-politica manifesta {Proiecte de trecut, 1982), afirmandu-se si in domeniul romanului, prin „contrautopia" Sertarul cu aplauze (1992). Culegerile Calitatea de martor (1970), Eu scriu, tu scrii, el, ea scrie (1976), Cea mai frumoasa dintre lumile posibile (1978), Coridoare de oglinzi (1984) si Autoportret cu palimpsest (1986), aduna tablete, eseuri, insemnari de calatorie. Versuri pentru copii in intamplari din gradina mea (1980), Alte intamplari din gradina mea (1983), Intamplari de pe strada mea (1988) si intamplari fara Arpagic pentru cititorul cel mic (1991). In colab. cu Romulus Rusan, a publicat voi. de interviuri cu personalitati ale culturii romanesti: Convorbiri subiective (1972) si O discutie la Masa Tacerii (1977). Ciclul de poeme din rev. Amfiteatru (1985) declanseaza conflictul dintre poeta si Putere, acutizat in 1988 prin versurile din voi. intamplari de pe strada mea, care-i aduc poetei o noua interdictie de a publica. Totusi, in 1989, ii apare o culegere antologica de Poezii, cu o pref. de E. Simion. Premiul Uniunii Scriitorilor (1970, 1977) si al Asoc. Scriitorilor din Bucuresti (1982); Premiul „M. Eminescu" al Acad. (1970); Premiul International „Herder" (1982); Premiul Uniunii Scriitorilor (1998); Premiul rev. Luceafarul (1999).
Primele poeme semnate de BLANDIANA atrageau atentia prin „jubi-latia intensa a descoperirii lumii" (N. Manolescu): structura discursiva incorpora senzatiile cele mai fruste, gesticulatia, nu lipsita de retorism, se voia de amplitudine cosmica, un spirit frematator dinamiza „tineretea curata", insetata de comuniunea cu elementele. Ecourilor evidente din Poemele luminii ale lui Blaga li se grefeaza un foarte specific „sentiment al generatiei", comun multor tineri poeti care au debutat dupa N. Labis; aliaj de candoare copilareasca si luciditate matura a constiintei, aceasta noua sensibilitate marcheaza si Persoana intaia plural (1964), schitand, dincolo de „reportajele lirice" sau poeziile pe tema data, cateva constante particulare viziunii, in curs de constituire. Aceasta se anunta inca de pe acum ca fiind intemeiata pe o intensa aspiratie spre puritate, sustinuta de o severa cenzura interioara, si pe conflictul dintre o asemenea aspiratie si formele degradate ale existentei individuale si sociale. Volumele imediat urmatoare - Calcaiul vulnerabil (1966) si A treia taina (1969) - sunt construite in esenta tocmai pe acest conflict. Eul poetic se defineste, in primul rand, drept constiinta ordonatoare a sensurilor lumii, instaurand in acelasi timp o limpede si stricta geometrie a sentimentelor: spatiu al unitatii si integritatii fiintei, cucerit cu dificultate, aparat cu dificultate, dand masura capacitatii omului de a crea si conserva „punctul de sprijin" pentru si in univers. Specificul acestei viziuni va fi decis, asadar, de permanenta opozitie intre o lume libera de constiinta, „iresponsabila", - si acea geometrie austera vizata de imperativele constiintei. Luand act de destinul sau trasat in afara oricaror concesii de natura morala, poeta si-1 va asuma cu un anume orgoliu, actionand in directia fixata, reprimandu-si orice tentatie turbulenta: el devine parca insasi vocea destinului, substituit nenumaratelor voci ale dezordinii universale; de aici acel impersonal al rostirii inghetate in forme limpezi, corespunzatoare regimului ascetic al spiritului, masca inflexibila de erou tragic, pornit in cautarea „tonurilor clare" intr-o lume pandita si corupta adesea de compromisul etic. Daca existenta etica, desi nu lipsita de patos, ramanea oarecum exterioara si mecanica in volumul de debut, ea este in aceste carti expresia unei confruntari dramatice cu lumea: o voce de om singur si avand constiinta solitudinii sale isi apara spatiul de „absurda" puritate in raport cu „logica" ineluctabila a realului. Stiind ca: „E marea lege a macularii / tributul pentru a trai", intre „drama de a muri de alb" si „moartea de-a invinge totusi" prin angajarea in fluxul inert al vietii, poeta n-o poate alege decat pe cea dintai. Un text precum Din auster si din naivitate {Calcaiul vulnerabil) dezvolta magistral termenii acestei ecuatii lirice. Abandonarea de catre tanarul Rac ine a simbolicului Port Royal are semnificatia unei intrari in istorie, in lumea „marii treceri". Cealalta fusese un spatiu de „auster si naivitate", - atribute calificand o constiinta candida, insa fascinata de absolut. „Severa poarta neagra-a manastirii" va obseda mereu fiinta celui plecat, constituind un model peren de existenta si un ideal argument in confruntarea cu realul; existenta mereu marcata de remuscare, cenzurandu-se mereu prin visul ascezei si supunand universul trait unor probe de puritate corespondenta. Acesta este sensul „intolerantei" despre care se vorbeste altundeva, ca si al nostalgiei indepartatelor zile „cand lumea o-mparteam in buni si rai". „Calcaiul vulnerabil" devine astfel un simbol al receptivitatii, paradoxal intoleranta si exclusivista. Cu timpul (inca in A treia taina), in relatia eu-univers apar elemente si nuante noi: isi face loc un fel de oboseala a angajarii, a implicarii eului in drama cunoasterii inteleasa ca „asceza", si retragerea treptata de pe scena tragica intr-o penumbra de contemplatie melancolica.
Predomina acum elegia sterilitatii, ca expresie a ineficientei modelului de existenta propus anterior si ca reflex al acelei „oboseli" a constiintei umane limitate, secatuita de distrugatoarea obsesie a absolutului. Cateva concentrate parabole traduc un sentiment al „caderii", - nou „paradis in destramare", semnificand insa la BLANDIANA o cadere de tensiune a constiintei, incapacitatea concentrarii spirituale ce asigurase alta data riguroasa geometrie a „spatiului eleat" (M. Martin). „Din ce in ce mai muritoare", fiinta se simte din nou cercetata de marile intrebari, dar cauta un posibil spatiu al eliberarii de tensiunea cunoasterii. Noile poeme, cele din Octombrie, noiembrie, decembrie (1972), Somnul din somn (1977) sau Ochiul de greier (1981), evidentiaza tocmai aceasta umanizare a vocii, domolirea orgoliului intransigent. Fugind de sub „soarele nerusinat" ce dezvaluie „neroada furie a cresterii", poeta imagineaza un teritoriu umbros si calm, in care „firul noptii da colt si creste pur", iar „mirii unei lumi crepusculare" se pierd in natura primara. Elegia cunoasterii si a purificarii se echilibreaza discret si generos cu o poezie a suavei palpari a materiei, luminii glaciale a „tonurilor clare" i se substituie „lumina moale, lumina buna", ori „bezna tandra", - intr-un univers somnolent ce invaluie fiinta si ii calmeaza miscarile sufletesti. Ritualul ascetic initial, dominat de vocea imperativa (multe poeme aveau atunci un aer sententios), se transforma intr-un alt ritual, a carui desfasurare e decisa de supunerea la ritmurile eterne ale naturii. Discursul liric ramane insa in permanenta de o mare simplitate, aproape lipsit de metafore. in Stea de prada (1985) inregistram insa o „accentuare a unor latente dramatice", fara precedent. „Stranie este acum violenta perceptiei poetice si a corespondentelor: lumina orbitoare devine, astfel, in poezia La celalalt capat, un semn thanatic si, in general, senzualitatii difuze de altadata ii corespunde acum o coplesire, dusa pana la limita insuportabilului, a simturilor: ipostaza „muteniei", „orbirii", „surzeniei" apare insinuant, dar insistent, si la fel „spaima" (Gemenii)" (M. Papahagi). Remarcabila este si proza fantastica din Cele patru anotimpuri (1977) si Proiecte de trecut (1982). Afirmand ca „fantasticul nu e opus realului, este doar o infatisare mai plina de semnificatii a acestuia", BLANDIANA propune o viziune in care faptul insolit apare ca prelungire a unei puternice tensiuni spiritual-afective, constituita in factor perturbator al „realului". „Anotimpurile" sunt ale sensibilitatii exacerbate, osciland intre „irepresibila fervoare vitala" (G. Dimisianu) si angoasa stingerii si stagnarii. Prozatoarea exceleaza in sugestia unor trairi ambigue, in care senzualitatea contactului cu natura germinativa si nazuinta spre puritate se conjuga cu sentimentul descompunerii universale (Capela cu fluturi, Orasul topit). O amplificare a registrului tematic si stilistic, cu deschideri spre istoric si social, aduce volumul Proiecte de trecut (1982). Subtila exploatare a echivocului real-imaginar (oniric), a rupturilor din ordinea fireasca a evenimentelor, a jocului dintre realitate si fictiune, inscrie si aceste proze printre reusitele certe ale genului (indeosebi Zburatoare de consum, Biserica fantoma, Reportaj, Proiecte de trecut). „Tabletele" saptamanale, avand caracterul unor file de jurnal, instantanee, impresii de calatorie, note de lectura etc, adunate in volumele Coridoare de oglinzi (1984) si Autoportret cu palimpsest (1986), pun inca o data in evidenta disponibilitatea lirica a poetei si expresivitatea „argheziana" a formulei publicistice. Percutante, atacand curajos teme ale actualitatii (mai ales sub aspectul lor etic), foiletoanele introduc adesea cititorul si in laboratorul de creatie al scriitoarei.
OPERA
Persoana intaia plural, pref. de N. Manolescu, Bucuresti, 1964; Calcaiul vulnerabil, Bucuresti, 1966; A treia taina. Bucuresti, 1969; Cincizeci de poeme, Bucuresti, 1970; Calitatea de martor. Bucuresti, 1970; Octombrie, noiembrie, decembrie, Bucuresti, 1972; Convorbiri subiective, in colab. cu Romulus Rusan, Bucuresti, 1972; Poezii, Bucuresti, 1974; Eu scriu, tu scrii, el, ea scrie, Bucuresti, 1976; Somnul din somn, Bucuresti, 1977; Cele patru anotimpuri, Bucuresti, 1977; O discutie la Masa Tacerii, in colab. cu Romulus Rusan, Bucuresti, 1977; Cea mai frumoasa dintre lumile posibile, Bucuresti, 1978; Intamplari din gradina mea, Bucuresti, 1980; Ochiul de greier, Bucuresti, 1981; Proiecte din trecut, Bucuresti, 1982; Alte intamplari din gradina mea, Bucuresti, 1983; Ora de nisip. Bucuresti, 1983; Coridoare de oglinzi, Bucuresti, 1984; Stea de prada. Bucuresti, 1985; Autoportret cu palimpsest, Bucuresti, 1986; Orase de silabe, Bucuresti, 1987; intamplari de pe strada mea, Bucuresti, 1988; Poezii, Bucuresti, 1989; Arhitectura valurilor, Bucuresti, 1990; 100 de poeme, Bucuresti, 1991; Poeme fara Arpagic pentru cititorul cel mic. Bucuresti, 1991; Sertarul cu aplauze, Bucuresti, 1992; Imitatie de cosmar, Bucuresti, 1995; in dimineata de dupa moarte. Bucuresti, 1996; La cules de ingeri, poeme, 1998; Cartea alba a lui Arpagic, poezii pentru copii, 1998; Geniul de a fi, eseuri, 1998.
Re: Blandiana[V=]
CRITICA POEZIEI: Cristian LIVESCU – Ana Blandiana sau poezia suferintei mereu-învinsului
Re: Blandiana[V=]
Ana Blandiana: Mă simt mai scriitor în străinătate decât acasă
Poeta Ana Blandiana a afirmat, într-un interviu acordat Agerpres, că se simte mai ...
Poeta Ana Blandiana a afirmat, într-un interviu acordat Agerpres, că se simte mai ...
Ana BLANDIANA - Istoria ca legătură între trecut și viitor
Ana BLANDIANA - Istoria ca legătură între trecut și viitor
Școala de Vară de la Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței din Sighet (școală susținută de Fundația Adenauer și de Ministerul Educației), care și-a încheiat în acest an cursurile celei de-a XIV-a ediții, își selectează participanții (adolescenți între 15 și 18 ani) pe baza unui concurs de admitere constînd într-o lucrare scrisă. Anul acesta le-am cerut să-și imagineze o zi din viața lor de peste 10 ani: 25 martie 2011. Spre surprinderea noastră, lucrările bine scrise (au fost aproape 5 candidați pe un loc) prezentau, în covîrșitoarea lor majoritate, o viziune deprimantă asupra viitorului în construirea căruia nu păreau să se fi simțit implicați. Am fost atît de șocați de pesimismul lor încît am hotărît să începem cursurile printr-o dezbatere pe această temă, dezbatere la care au luat parte și profesorii de istorie care participă la Școala de Vară.
Întrebările de la care am pornit au fost:
1. Care sînt argumentele pesimismului lor? Ce anume, din viața lor de azi, le subminează speranța?
2. De ce nu consideră că deceniul care urmează, și care va fi al maturității lor, este un deceniu în care ei înșiși ar putea influența mersul lucrurilor?
Dezbaterea a fost moderată de acad. Alexandru Zub, de Romulus Rusan și de mine. La ea au participat, într-un mod sincer, pasionat și impresionant, atît elevi, cît și profesori.
Transcriem, în continuare, fragmente din această lungă dezbatere (a durat mai mult de trei ore), începînd cu intervenția dlui profesor Zub, iar apoi cu răspunsurile prin care – în cadrul testului obișnuit de la sfîrșitul cursurilor – elevii au mărturisit felul și măsura în care descoperirea Memorialului, conferințele audiate și dezbaterea despre viitor i-au influențat și le-au schimbat perspectiva.
În acest an, programul mai multor zile a fost focalizat pe studiul noțiunii de deportare și al diverselor feluri de deportări: depor-tările basarabenilor în Siberia, desfășurate în mai multe valuri, de la primul dintre ele împlinindu-se acum 70 de ani (Elena Siupiur, Mariana Țăranu, Ion Varta, Gheorghe Mîrzenco); deportările sașilor și ale șvabilor în Donbas (Anneli Ute Gabanyi, Hannelore Baier, Doru Radosav); deportarea în Bărăgan, în noaptea de Rusalii a anului 1951, a 44.000 de oameni a căror singură vină era că locuiau în Banat și Mehedinți, pe fîșia de 25 de kilometri de-a lungul frontierei cu Iugoslavia, ieșită de sub dominația lui Stalin (Smaranda Vultur, Viorel Marineasa și Miodrag Milin); deportarea în URSS a unor personalități ale comunității armene din România (Vartan Arachelian); urmă-rirea și repatrierea forțată în URSS a basarabenilor refugiați în România, după înaintarea armatelor sovietice între Nistru și Prut (Dumitru Șandru).
Asta nu înseamnă însă că, între 11 și 18 iulie 2011, la Sighet s-a vorbit numai despre deportări, deși a fost vernisată și expozițiaRusaliile Negre (curator Romulus Rusan), expoziție care mai fusese vernisată, începînd din luna mai, la Muzeul Satului din București, la Biblioteca Universitară din Timișoara, la Muzeul de Artă din Turnu Severin, iar după lunile de vară pe care le va petrece la Sighet, își va reîncepe periplul prin țară, primul oraș în care va poposi în septembrie fiind Brăila.
Au existat însă și alte teme. De exemplu, istoricii francezi Stéphane Courtois, rectorul Școlii de Vară, și Bernard Bruneteau au vorbit despre lagărele de concentrare ca noțiune specifică secolului al XX-lea și, respectiv, despre noțiunea de genocid, Alexandru Zub a făcut o trecere în revistă a istoricilor deținuți în închisorile comuniste, Hubertus Knabe, directorul Memorialului din Berlin, a vorbit despre această instituție a memoriei germane, iar cunoscutul istoric german Helmut Müller-Enbergs s-a încadrat în tema dominantă, vorbind despre deportările din RDG. Monica Ciobanu, Dragoș Petrescu și Cristina Petrescu au discutat despre lustrație și memoria comunismului în România. Istoricul Aleksander Hall a conferențiat despre rolul bisericii în schimbările politice din Polonia anilor ’80. Dar așa cum Memorialul este un muzeu de istorie strict științific, și în același timp un muzeu de artă, prin prezența unor importante lucrări artistice închinate suferinței și rezistenței, programul școlii de vară a cuprins, în cursul unor lungi seri desfășurate în Celular, filme precum: Scriitori în vizorul Securității de Helmuth Frauendorfer, Amfiteatre și închisori de Nicolae Mărgineanu (dedicat memoriei tatălui său, marele psiholog clujean) sau scenariul radiofonic Deportați în Siberia de Ion Costin Manoliu, sau workshopul condus de celebrii artiști plastici Lia și Dan Perjovschi, pe tema „Artă și societate“.
Dincolo de toate acestea, însă, Școala de Vară de la Sighet este locul unei empatii generale care naște sentimentul, nespus de încurajator, că – în afara lumii tulburi, contradictorii, dezbinate, în care trăim în restul timpului – există și posibilitatea existenței unei lumi armonioase, solidare, în care respectul și admirația dintre generații, dintre elevi și profesori, dintre savanții aparținînd diferitelor culturi europene fac să renască speranța în șansele Binelui. Plecăm de la Sighet, în fiecare an, cu bateriile încărcate, pentru a putea continua lupta cu toate morile de vînt, prin înfrîngerea cărora – oricît ar părea de ciudat – se scrie istoria.
Școala de Vară de la Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței din Sighet (școală susținută de Fundația Adenauer și de Ministerul Educației), care și-a încheiat în acest an cursurile celei de-a XIV-a ediții, își selectează participanții (adolescenți între 15 și 18 ani) pe baza unui concurs de admitere constînd într-o lucrare scrisă. Anul acesta le-am cerut să-și imagineze o zi din viața lor de peste 10 ani: 25 martie 2011. Spre surprinderea noastră, lucrările bine scrise (au fost aproape 5 candidați pe un loc) prezentau, în covîrșitoarea lor majoritate, o viziune deprimantă asupra viitorului în construirea căruia nu păreau să se fi simțit implicați. Am fost atît de șocați de pesimismul lor încît am hotărît să începem cursurile printr-o dezbatere pe această temă, dezbatere la care au luat parte și profesorii de istorie care participă la Școala de Vară.
Întrebările de la care am pornit au fost:
1. Care sînt argumentele pesimismului lor? Ce anume, din viața lor de azi, le subminează speranța?
2. De ce nu consideră că deceniul care urmează, și care va fi al maturității lor, este un deceniu în care ei înșiși ar putea influența mersul lucrurilor?
Dezbaterea a fost moderată de acad. Alexandru Zub, de Romulus Rusan și de mine. La ea au participat, într-un mod sincer, pasionat și impresionant, atît elevi, cît și profesori.
Transcriem, în continuare, fragmente din această lungă dezbatere (a durat mai mult de trei ore), începînd cu intervenția dlui profesor Zub, iar apoi cu răspunsurile prin care – în cadrul testului obișnuit de la sfîrșitul cursurilor – elevii au mărturisit felul și măsura în care descoperirea Memorialului, conferințele audiate și dezbaterea despre viitor i-au influențat și le-au schimbat perspectiva.
În acest an, programul mai multor zile a fost focalizat pe studiul noțiunii de deportare și al diverselor feluri de deportări: depor-tările basarabenilor în Siberia, desfășurate în mai multe valuri, de la primul dintre ele împlinindu-se acum 70 de ani (Elena Siupiur, Mariana Țăranu, Ion Varta, Gheorghe Mîrzenco); deportările sașilor și ale șvabilor în Donbas (Anneli Ute Gabanyi, Hannelore Baier, Doru Radosav); deportarea în Bărăgan, în noaptea de Rusalii a anului 1951, a 44.000 de oameni a căror singură vină era că locuiau în Banat și Mehedinți, pe fîșia de 25 de kilometri de-a lungul frontierei cu Iugoslavia, ieșită de sub dominația lui Stalin (Smaranda Vultur, Viorel Marineasa și Miodrag Milin); deportarea în URSS a unor personalități ale comunității armene din România (Vartan Arachelian); urmă-rirea și repatrierea forțată în URSS a basarabenilor refugiați în România, după înaintarea armatelor sovietice între Nistru și Prut (Dumitru Șandru).
Asta nu înseamnă însă că, între 11 și 18 iulie 2011, la Sighet s-a vorbit numai despre deportări, deși a fost vernisată și expozițiaRusaliile Negre (curator Romulus Rusan), expoziție care mai fusese vernisată, începînd din luna mai, la Muzeul Satului din București, la Biblioteca Universitară din Timișoara, la Muzeul de Artă din Turnu Severin, iar după lunile de vară pe care le va petrece la Sighet, își va reîncepe periplul prin țară, primul oraș în care va poposi în septembrie fiind Brăila.
Au existat însă și alte teme. De exemplu, istoricii francezi Stéphane Courtois, rectorul Școlii de Vară, și Bernard Bruneteau au vorbit despre lagărele de concentrare ca noțiune specifică secolului al XX-lea și, respectiv, despre noțiunea de genocid, Alexandru Zub a făcut o trecere în revistă a istoricilor deținuți în închisorile comuniste, Hubertus Knabe, directorul Memorialului din Berlin, a vorbit despre această instituție a memoriei germane, iar cunoscutul istoric german Helmut Müller-Enbergs s-a încadrat în tema dominantă, vorbind despre deportările din RDG. Monica Ciobanu, Dragoș Petrescu și Cristina Petrescu au discutat despre lustrație și memoria comunismului în România. Istoricul Aleksander Hall a conferențiat despre rolul bisericii în schimbările politice din Polonia anilor ’80. Dar așa cum Memorialul este un muzeu de istorie strict științific, și în același timp un muzeu de artă, prin prezența unor importante lucrări artistice închinate suferinței și rezistenței, programul școlii de vară a cuprins, în cursul unor lungi seri desfășurate în Celular, filme precum: Scriitori în vizorul Securității de Helmuth Frauendorfer, Amfiteatre și închisori de Nicolae Mărgineanu (dedicat memoriei tatălui său, marele psiholog clujean) sau scenariul radiofonic Deportați în Siberia de Ion Costin Manoliu, sau workshopul condus de celebrii artiști plastici Lia și Dan Perjovschi, pe tema „Artă și societate“.
Dincolo de toate acestea, însă, Școala de Vară de la Sighet este locul unei empatii generale care naște sentimentul, nespus de încurajator, că – în afara lumii tulburi, contradictorii, dezbinate, în care trăim în restul timpului – există și posibilitatea existenței unei lumi armonioase, solidare, în care respectul și admirația dintre generații, dintre elevi și profesori, dintre savanții aparținînd diferitelor culturi europene fac să renască speranța în șansele Binelui. Plecăm de la Sighet, în fiecare an, cu bateriile încărcate, pentru a putea continua lupta cu toate morile de vînt, prin înfrîngerea cărora – oricît ar părea de ciudat – se scrie istoria.
Re: Blandiana[V=]
Ana Blandiana: "Imaginea mea literară a fost întunecată de zoaiele vieţii publice"
Important nume al rezistenţei prin cultură, poeta Ana ...
• EXCLUSIV. Ana Blandiana, despre lovitura de stat din 1989 şi misterul basculantei cu copii
Important nume al rezistenţei prin cultură, poeta Ana ...
• EXCLUSIV. Ana Blandiana, despre lovitura de stat din 1989 şi misterul basculantei cu copii
Re: Blandiana[V=]
EXCLUSIV. Ana Blandiana, despre lovitura de stat din 1989 şi misterul basculantei cu copii
Re: Blandiana[V=]
Ana Blandiana, revoltata de barfele care-o combina cu Paunescu
Poeta Ana Blandiana a sesizat CNA cu privire la emisiunile "Acces direct" si "Agentul VIP in care s-a spus ca a avut o relatie cu Adrian Paunescu, din care s-ar fi nascut gemeni. Detalii»
Poeta Ana Blandiana a sesizat CNA cu privire la emisiunile "Acces direct" si "Agentul VIP in care s-a spus ca a avut o relatie cu Adrian Paunescu, din care s-ar fi nascut gemeni. Detalii»
Re: Blandiana[V=]
Ana Blandiana, la "2+1", despre intelectualii lui Băsescu: "Am un sentiment de compasiune pentru cei aflaţi în acestă poziţie"
Secretele Mineriadei / Ana Blandiana: A lovi o femeie însăr
Secretele Mineriadei / Ana Blandiana: „A lovi o femeie însărcinată nu e un act politic!“
20:26Ana Blandiana şi Romulus Rusan se luptă să scoată din uitare fenomenul „Piaţa Universităţii" şi ororile aduse de Mineriada din iunie 1990. Cum ar fi arătat anul 1990 fără „Golaniadă"? Ce ne-a rămas de la Mineriade? În partea a doua a unui interviu exclusiv, Ana Blandiana şi Romulus Rusan răspund tranşant acestor întrebări
20:26Ana Blandiana şi Romulus Rusan se luptă să scoată din uitare fenomenul „Piaţa Universităţii" şi ororile aduse de Mineriada din iunie 1990. Cum ar fi arătat anul 1990 fără „Golaniadă"? Ce ne-a rămas de la Mineriade? În partea a doua a unui interviu exclusiv, Ana Blandiana şi Romulus Rusan răspund tranşant acestor întrebări
Ana Blandiana, Observator, 3/25/2010
Ana Blandiana, Observator, 3/25/2010
ANA BLANDIANA s-a nascut in data de 25 martie De-a lungul anilor, poeta a מntreprins — ca invitatד a unor universitדti, academii, organizatii culturale — mai multe cדlדtorii de documentar...
ANA BLANDIANA s-a nascut in data de 25 martie De-a lungul anilor, poeta a מntreprins — ca invitatד a unor universitדti, academii, organizatii culturale — mai multe cדlדtorii de documentar...
Ana Blandiana si Lucian Dan Teodorovici, la Targul de Carte
Ana Blandiana si Lucian Dan Teodorovici, la Targul de Carte de la Leipzig
Ana Blandiana si Lucian Dan Teodorovici isi vor prezenta cartile la Targul de Carte de la Leipzig (18 - 21 martie.
Ana Blandiana si Lucian Dan Teodorovici isi vor prezenta cartile la Targul de Carte de la Leipzig (18 - 21 martie.
Ana BLANDIANA - Ana Blandiana, susţinere pentru Marius Oprea
Ana BLANDIANA - Ana Blandiana, susţinere pentru Marius Oprea
Ana Blandiana, preşedintele Fundaţiei Academia Civică, a difuzat un mesaj de susţinere pentru Marius Oprea. În mesaj se spune: „Marius Oprea nu este numai autorul cărţilor sale, care îl recomandă ca pe unul dintre istoricii cei mai aplicaţi ai comunismului din România, el este istoricul care a trecut de la cercetarea în scris la cercetarea în faptă, înfiinţînd Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului.
Nereconfirmarea sa la conducerea acestui institut nu ar fi o simplă schimbare de persoane, ci o desolidarizare de cercetările sale şi o punere sub semnul întrebării a eforturilor depuse de întreaga sa echipă pentru înţelegerea istoriei noastre recente“.
Scrisoarea Anei Blandiana este o nouă luare de poziţie în favoarea lui Marius Oprea, după mesajele individuale de la Herta Müller, Stéphane Courtois, Catherine Durandin şi Doina Cornea, publicate de Observator cultural, şi după difuzarea unui „Apel la susţinerea publică a dlui Marius Oprea, reputat om de ştiinţă, autor şi intelectual public“, prezentat de asemenea în Observator cultural, în ediţia print şi on-line.
Ana Blandiana, preşedintele Fundaţiei Academia Civică, a difuzat un mesaj de susţinere pentru Marius Oprea. În mesaj se spune: „Marius Oprea nu este numai autorul cărţilor sale, care îl recomandă ca pe unul dintre istoricii cei mai aplicaţi ai comunismului din România, el este istoricul care a trecut de la cercetarea în scris la cercetarea în faptă, înfiinţînd Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului.
Nereconfirmarea sa la conducerea acestui institut nu ar fi o simplă schimbare de persoane, ci o desolidarizare de cercetările sale şi o punere sub semnul întrebării a eforturilor depuse de întreaga sa echipă pentru înţelegerea istoriei noastre recente“.
Scrisoarea Anei Blandiana este o nouă luare de poziţie în favoarea lui Marius Oprea, după mesajele individuale de la Herta Müller, Stéphane Courtois, Catherine Durandin şi Doina Cornea, publicate de Observator cultural, şi după difuzarea unui „Apel la susţinerea publică a dlui Marius Oprea, reputat om de ştiinţă, autor şi intelectual public“, prezentat de asemenea în Observator cultural, în ediţia print şi on-line.
Nevoia disperată de elite
Nevoia disperată de elite
Ana Blandiana Interviu
Ana Blandiana a fost cea mai importantă şi influentă voce a societăţii civile din primul deceniu de după revoluţia din decembrie 1989. Mulţi ani preşedintă a
Ana Blandiana Interviu
Ana Blandiana a fost cea mai importantă şi influentă voce a societăţii civile din primul deceniu de după revoluţia din decembrie 1989. Mulţi ani preşedintă a
Pagina 2 din 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 2 din 4
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum