Evreii din Romania - forum de istorie si actualitate
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.
Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2
Scris de Admin 26.08.17 22:37

» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36

» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30

» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30

» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19

» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18

» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54

» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13

» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01

» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07


Brasov

Pagina 2 din 4 Înapoi  1, 2, 3, 4  Urmatorul

In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Brasov

Mesaj Scris de Admin 01.03.06 20:21

Rezumarea primului mesaj :

Brasov - Pagina 2 Images?q=tbn:ANd9GcQbYR1oWbdmgdhEM4z-8hlmPfRSufWoTpctIsGDOqnjWuonNK8kaw6TBawBrasov - Pagina 2 Images?q=tbn:ANd9GcT3-bOz-T6x3lYfq3T4GWAstrThVAmLGvrLOclvVnSVCIhltzssQXrInz2Y


Ultima editare efectuata de catre Admin in 16.07.15 17:31, editata de 10 ori
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos


Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 14.09.11 17:16

Braşov: Biserica Neagră se poate vizita gratuit sâmbătă
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 09.09.11 11:52

Turism

Brasov - Pagina 2 Bere1_k_tn
Poftiti la Oktoberfest de... Brasov
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 18.08.11 10:07

Turism

Brasov - Pagina 2 Greensensationpr_tn
Green Sensation in Natura Parc
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 09.07.11 12:59

Turism

Brasov - Pagina 2 Concurstrasclopote_tn
Se bate toaca si se trag clopotele
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 06.04.11 9:07

Turism

Brasov - Pagina 2 Saptescaripr_tn
O excursie in Canionul Sapte Scari
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 08.03.11 9:47

Dinastia călăilor braşoveni

Imaginea marginalilor nu a atras multă vreme atenţia istoriei. Consideraţi în afara statului, aceştia puteau să îndeplinească roluri pe care nimeni dintre cei vrednici nu ar fi fost dispus să şi le asume. Una dintre meseriile considerate indispensabile, însă impură şi nedemnă pentru un cetăţean, era cea de călău. Citiţi, în cele de mai jos, o scurtă istorie a călăilor din Braşov, oraş posesor al jus gladiis – dreptul de a ucide.

Călătorului care ajungea la Braşov în secolul al XVIII-lea prin pasul Timiş dinspre Muntenia i se dezvăluia înaintea ochilor o scenă şocantă cu doar câţiva kilometri înainte de destinaţia finală: pe vârful unui deluşor din stânga drumului se ridica o spânzurătoare din piatră, de care atârnau corpuri pe jumătate putrezite ale răufăcătorilor pedepsiţi cu moartea. Este vorba de Galgenberg – Dealul Spânzurătorilor sau Dealul Furcilor, care se găseşte – în configuraţia de astăzi a Braşovului – în spatele blocurilor din faţa actualului Spital Judeţean. Cu câteva sute de ani în urmă, zona cu pricina găzduia, cu excepţia spânzurătorii, şi vasa călăului, aflată mult în afara oraşului, şi tot aici erau înmormântaţi cei care nu îşi puteau găsi odihna în cimitire: sinucigaşii, alături de cei decapitaţi, traşi pe roată sau în ţeapă.
Torturi, spânzurări, decapitări, arderi pe rug, alungări din oraş



Cei care doreau să ajungă în cetatea Braşovului trecând prin cartierul Blumăna (actualul Bulevard 15 Noiembrie) erau întâmpinaţi în faţa porţii Porzen (actuala intrare pe strada Republicii) de locul ubi homines comburuntur – acolo unde sunt arşi oamenii, locul de execuţie prin ardere pe rug, în vecinătatea căruia se găseau două lacuri unde vrăjitoarele erau supuse „probei plutirii“. În stânga acestui loc de execuţie se găsea ţigănia oraşului (pe locul magazinului Star de astăzi), o îngrămădire de colibe din pământ, acoperite cu paie, cu uliţe întortocheate, noroioase şi urât mirositoare din cauza pâraielor împuţite ce veneau de pe Schwarzgasse (strada Neagră). Aceasta era strada breslei tăbăcarilor ce îşi vărsau pe canale anume construite butoaiele în care pieile stăteau la înmuiat.



(Una dintre cele mai cumplite modalităţi de tortură şi execuţie era smulgerea membrelor. Concret, condamnatul era legat de mâini şi de picioare de patru cai, iar aceştia trăgeau până când, efectiv, părţile corpului se desprindeau. Aşa a murit şi Sfântul Hipolit (în imagine)


Un alt loc de execuţie unde răufăcătorii erau lăsaţi să putrezească în public era cel din faţa porţii Closther (intrarea pe actuala stradă a Mureşenilor). Prin această poartă intrau călătorii ce veneau din Moldova. Exista, de asemenea, şi un anunţ prin care cei care ajungeau în Braşov erau informaţi că sosesc într-un oraş posesor al jus gladiis (dreptul de a ucide), un oraş care putea pronunţa şi duce la îndeplinire pedepse cu moartea.

Prima execuţie pronunţată de Senatul Braşovului datează din anul 1442, însă despre cei care le duceau la îndeplinire nu ştim mai nimic. O primă informaţie cu privire la etnia acestora datează din anul 1504 în registrele castelanilor de la Bran, care îi foloseau pe Egiptii sau Ciganorum drept călăi pentru a-i spânzura pe răufăcătorii din satele ce ţineau de cetate.

Călăii din Braşov, dar şi din întreaga Transilvanie, erau ţiganii, care aveau „îndeletniciri spurcate, pentru că ei fac şi pe călăii“, după cum scria, la 1595, italianul Pietro Busto, muzicant la ­curtea lui Sigismund Bathory. Începând cu anul 1520, registrele Braşovului încep să consemneze execuţiile duse la îndeplinire în oraş de călăii ţigani. Conform acestor însemnări, între anii 1520-1550 au fost duse la îndeplinire un număr de 120 de sentinţe, printre care se numărau torturi, spânzurări, decapitări, arderi pe rug, tăieri de urechi, bătăi şi alungări din oraş. Înregistrările amintite sunt de obicei succinte, redând doar sentinţa, cui a fost aplicată şi câţi bani s-au plătit ţiganilor. Descrieri mai ample apar în cazurile care necesitau torturarea învinuiţilor sau arderea pe rug a condamnaţilor, fiind consemnate preţurile plătite pentru materialele necesare acestor operaţiuni.

De asemenea, călăii oraşului erau însărcinaţi şi cu înmormântarea cadavrelor sinucigaşilor. Serviciile acestora erau folosite şi în satele aflate sub jurisdicţia Braşovului. Trebuie menţionat faptul că registrele de plată în general nu consemnează numele călăilor, ei fiind desemnaţi prin pluralurile latine Czigani, Cigani ori Egiptii, doar în anul 1541 este trecut în registrul de plăţi al oraşului „ţiganul Nicolae, care a spânzurat doi răufăcători“.
Şi călăii sfârşesc executaţi…



Documentele păstrate permit reconstituirea dinastiei ţiganilor braşoveni între anii 1695 şi 1719. Marcu a fost decapitat în 1695 pentru mai multe crime. În 1717, călăul Simon a fost tras pe roată fiind acuzat că a ucis o fecioară şi i-a vândut sângele unor evrei. Urmaşul său, Bîţă, a murit de moarte bună, însă fiul acestuia, Gligore, devenit călău, ar fi fost ucis în 1719 de către Palko (al doilea soţ al mamei sale), care îşi dorea pentru sine slujba de călău.



(Gravură germană înfăţişând călăi care „trag pe roată“ nişte condamnaţi la moarte)


De multe ori călăii braşoveni ucideau şi în afara „programului“, cum este cazul călăului Marcu, judecat în 1695 pentru crimele comise cu câţiva ani înainte. Împotriva acestuia au depus mărturie mai mulţi ţigani, principalul martor fiind Juon der Zigäner Diener (Ion slujitorul ţigan), ceea ce, în terminologia braşoveană, îl desemna pe ţiganul temnicer. În mărturia acestuia cu privire la fărădelegile săvârşite în decursul timpului de călăul oraşului se menţionează: pe când se afla la culesul viei la senatorul Johannes Retsch, alături de alţi ţigani, călăul Marcu a încercat să-i ia cu forţa lui Mămăligă câştigul zilei de muncă, însă senatorul braşovean a intervenit şi i-a cerut să înceteze cu aceste obrăznicii. Răspunsul călăului a fost ca senatorul să tacă din gură, ori îl va lovi cu baltagul. Ion temnicerul îşi mai aminteşte că altă dată, când se afla împreună cu senatorul Simon Weis, călăul Marcu a început să-l ameninţe pe acesta cu bătaia şi „să-i amintească cine este el, care a omorât o sută de oameni şi cine este el (senatorul Weis) faţă de o sută de oameni? Este un păduche, un om de nimic“. „Cam cu trei ani în urmă“, călăul Marcu se afla în curtea senatorului Georg Drauth, care dăruia vin iobagilor orăşeneşti (printre care se numărau şi ţiganii), iar în curtea cu pricina călăul l-a tăiat cu sabia pe Prişcu Lăutarul, acesta murind după trei zile de îngrijire din partea bărbierului. În urma acestor mărturii, pe 20 martie, Senatul braşovean consemna executarea călăului Marcu: „A fost osândit la moarte fostul călău de aici Marcu pentru mai multe omoruri înfăptuite: el a omorât 7 oameni, pe doi i-a tăiat, iar pe alţi 5 i-a dat morţii prin lovituri şi de asemenea a curvit siluind o femeie; pentru împlinirea acestei sentinţe mai întâi să fie târât cu un cal de trei ori în jurul Casei Sfatului şi apoi să fie dus în afara oraşului până la locul de osândă de lângă casa călăului; să-i fie tăiate ambele mâini şi la urmă să-i fie tăiat capul pe butuc şi pus în ţeapă, iar trupul să-i fie îngropat în gunoiul care se găseşte acolo“.

În 1717, un alt călău braşovean este judecat şi condamnat la moarte: „...în februarie a fost tăiat în patru călăul Simon pentru că în noaptea de Sfântul Bartolomeu a tăiat o fată şi i-a vândut sângele evreilor“. Cronicarul braşovean Joseph Teutsch îl descrie astfel: „bărbat înalt, de 35 de ani, pe nume Simon, de familie ţigan“. Acest proces pare ciudat la o primă vedere, deoarece, în 1717, nu existau evrei la Braşov, acestora fiindu-le permis să locuiască doar în Alba Iulia. Însă registrele de plată ale oraşului consemnează faptul că mărturiile celor doi complici au fost smulse sub tortură: „pe 3 februarie au fost torturaţi cei doi băieţi ai călăului, i-am plătit lui Bîţă pentru asta 50 denari, iar pentru scoaterea din oraş a băiatului care s-a spânzurat singur, 1 florin. Când a fost torturat încă o dată celălalt, i-am plătit lui Bîţă 25 denari“. Torturile trebuie să fi fost insuportabile pentru unul dintre cei doi băieţi ai călăului Simon, care a ales să se spânzure, iar cel rămas în viaţă a preferat, sub al doilea rând de tortură, să mărturisească ceea ce voiau anchetatorii să audă. Pe 13 aprilie a fost pus la cazne călăul Simon împreună cu asistentul său, iar pe 22 aprilie „mai întâi a fost călăul zdrobit cu roata şi apoi tăiat în patru, slujitorul său a fost decapitat şi apoi aşezat pe roată“.
Bîţă, Gligore, Palko... şi crime pentru postul de călău



Călăul Simon a fost urmat de Bîţă, călău adus de la Făgăraş, care a slujit oraşul vreme de doar doi ani, în 1719 figurând în locul lui fiul său, Gligore. Dar nici Gligore n-a rezistat foarte mult: el avea să sfârşească ucis de chiar tatăl său vitreg, Palko, mama sa fiind complice la crimă. O anchetă a Senatului braşovean a avut loc la 19 mai 1719, iar Istok, ajutorul de călău, a dat mai multe informaţii privind modul în care s-a făcut trecerea de la un călău la altul şi mijloacele „neortodoxe“ pe care le-au utilizat cei care-şi doreau pentru ei funcţia de călău.



(Gravură reprezentând cum se desfăşura procedura de decapitare a unui condamnat în spaţiul german, în secolul al XVI-lea)


Astfel, după ce Bîţă, fostul călău, a murit de moarte bună, fiul lui, Gligore, şi-a convins mama să-l lase pe el să preia această slujbă. La puţin timp după aceea, Palko, noul soţ al mamei (şi de-acum tatăl vitreg al lui Gligore), l-a chemat pe Gligore să meargă cu el pe câmp să jupoaie un măgar mort; de atunci, Gligore n-a mai fost văzut, iar Palko a devenit călăul oraşului. Un nepot de-al lui, pe numele Dodoc, a fost văzut purtând dolmanul şi cizmele cu care plecase Gligore.

Ancheta cu privire la dispariţia lui Gligore a fost reluată în 1720, când Neaga, mama celui dispărut, mărturiseşte că Palko, al doilea bărbat al ei, a lovit-o şi ea a ieşit din colibă strigând: „Câine, dacă fiul meu ar fi fost aici nu m-ai fi lovit, ce-au făcut oamenii tăi cu el?“. Întrebată despre ce oameni este vorba, Neaga a răspuns: „Nişte ţigani de şatră, Grancea, Kempul, Dodoc şi alţi câţiva“. Cu privire la fiul său, Neaga a spus autorităţilor că a murit de ciumă şi a fost îngropat lângă casă de către ajutorul de călău Istok şi de alţi doi ţigani. În încheierea interogatoriului, văduva lui Bîţă a negat că ar fi uneltit cu Palko, cel de-al doilea bărbat al ei, devenit între timp călău al oraşului, să-şi ucidă fiul, pe Gligore. Dar la anchetă a mai fost înregistrată o mărturie conform căreia văduva lui Bîţă, împreună cu Palko, Necula şi Dodoc au mers într-o seară la cârciumă, iar pe drum Palko ar fi spus că trebuie să scape cât mai repede de Gligore „pentru că este mai bine să ne bucurăm noi de bucata lui de pâine“. Cazul dispariţiei călăului Gligore a rămas nerezolvat, însă trebuie constatată o tendinţă de păstrare a meseriei de călău în aceeaşi familie.
O meserie bănoasă, dar impură



Anchetele amintite mai sus ne fac să credem că Neaga, mama călăului dispărut Gligore, a fost implicată în uciderea propriului fiu, „pentru ca să ne bucurăm noi de bucata lui de pâine“. O bucată de pâine consistentă, deoarece călăul oraşului Braşov era un om bogat faţă de restul ţiganilor. O reglementare „din vechime“ prevedea că fiecare ţigan trebuia să-i plătească o sumă de doi denari călăului după fiecare execuţie, în afară de banii plătiţi de primăria oraşului. De asemenea, călăul primea câte 4 florini de patru ori pe an (de Paşte, Sfântul Ioan, Sfântul Mihail şi de Crăciun), iar ajutorul său primea câte 2 florini la aceleaşi sărbători. Oficial însă, de la primărie, un călău primea următoarele sume, în funcţie de pedepsele duse la îndeplinire: pentru spânzurarea unui tâlhar – 1 florin, pentru o decapitare sau o tragere pe roată – câte 2 florini, iar pentru torturarea învinuiţilor – câte 25 de denari.

Dacă-l luăm, de pildă, pe călăul Bîţă, în anul 1717 a încasat, oficial, pentru munca sa 10 florini şi 75 de denari. Cadourile de sărbători au urcat câştigurile sale la 26 de florini şi 75 de denari. Şi pentru cele patru execuţii duse la îndeplinire în anul cu pricina, călăul Bîţă trebuie să fi primit de la ţiganii din Braşov şi din district (dacă ne folosim de cifrele recensămintelor din 1755) alţi 26 de florini, ceea ce a dus câştigurile sale totale la 52 de florini şi 75 de denari. O sumă mare, în condiţiile în care ţiganii geambaşi de cai din Braşov – care erau consideraţi a fi bogaţi – plăteau câte 5 florini impozit anual.

„Bucata de pâine“ a călăului era zdravănă, însă era legată de conceptul de „necurăţenie“, care servea drept bază a organizării sociale a lumii medievale. În orice oraş al acelei perioade, dominat politic de bresle, nu puteai deveni cetăţean decât dacă făceai parte dintr-o astfel de corporaţie. Dar toate statutele breslelor precizau că eventualul candidat trebuia să fie ehrlich – onorabil şi ehelich – născut dintr-o căsătorie legitimă. Prin natura activităţii lor, călăii erau consideraţi unrein – impuri, ceea ce le anula statutul de onorabilitate. Juristul german Eylenberg justifica dezonoarea călăului prin următoarea metaforă: „Aşa cum anumite părţi ale corpului uman, pe care modestia ne împiedică să le menţionăm, ne scapă de fecale, tot aşa călăii sunt cele mai de jos membre ale corpului politic, fiind eficienţi în curăţirea şi menţinerea statului“.



(Versiunea clasică a „tragerii pe roată“, în care călăul folosea o roată pentru a zdrobi oasele condamnatului)


Conceptul de impuritate a călăului stătea la baza excluderii sale sociale şi ducea, în Occident, la apariţia „dinastiilor“ de călăi. În Franţa, postul „monsieur de Paris“ (denumirea sub care era cunoscut călăul) a fost ocupat, între 1879 şi 1881, de membrii unei singure familii. Primul din această dinastie a fost Louis Deibler (al cărui nume indică o legătură cu o altă dinastie de călăi din spaţiul Germaniei), urmat de fiul său Anatole, al cărui loc a fost preluat de nepotul Jules-Henri Desfourneaux, urmat de alt nepot al lui Anatole, André Obrecht, şi, în sfârşit, de fiul vitreg al lui André, Marcel Chevalier. În Marea Britanie, meseria de călău a fost deţinută între anii 1902-1956 de familia Pierrepoint: Henry, urmat de fiul său Thomas, ultimul fiind fiul lui Henry, Albert. În spaţiul german, plin de oraşe libere deţinătoare ale dreptului de execuţie, călăii erau siliţi să trăiască la marginea societăţii şi să se căsătorească între ei, rezultând de-a lungul anilor un adevărat monopol asupra meseriei de călău, împărţit de câteva familii.
Căsătorii şi recrutări cu forţa



Din cauza statutului lor de impuri, călăii Braşovului aveau, evident, probleme în a-şi găsi soţii, Astfel, călăul Marcu, judecat şi executat în 1695, a ­adus-o în casa lui cu forţa pe fiica ţiganului Dumitru cu care a făcut un copil. Martorii din procesul lui Marcu spun că biata ţigancă se temea de Marcu, aşa că a fugit în secuime, lăsându-şi copilul pe mâinile călăului. Mama soţiei fugare a încercat să îşi recupereze nepotul, dar fără succes, şi niciunul dintre martori nu ştia ce s-a întâmplat mai departe cu acest copil.

Mult mai târziu, în anul 1785, mai mulţi ţigani au depus mărturie împotriva călăului braşovean din perioadă (din păcate, documentele nu au înregistrat numele lui). În acest caz, ţiganul Constantin Ţire a mărturisit autorităţilor că a aflat despre călău că acesta „se poartă în mod nepermis cu o altă ţigancă, Stanca Lupulaş“, iar atunci când preotul catolic von Beldi s-a întâlnit cu călăul la o cârciumă şi a încercat să-l convingă să o lase pe ţigancă în pace, călăul l-a bătut cu un toiag şi l-a lovit cu palma peste gură.

Călăii braşoveni întâmpinau dificultăţi şi în recrutarea ajutoarelor, de multe ori servitorii călăului fiind luaţi cu forţa. Conform mărturiei lui Ion temnicerul, călăul Marcu l-a făcut slujitor cu forţa pe Gologanul, „târându-l în coliba sa“, după care „l-a torturat şi i-a tăiat urechile“. La şase săptămâni după aceasta, lui Marcu nu i-a plăcut cum săpase Gologanul o groapă în care trebuia pusă o ţeapă pentru o execuţie, aşa că „l-a bătut pe acesta cu o secure peste piept şi între umeri încât nu mai putea să se ridice în picioare şi doar se târa pe pământ, iar după trei zile a murit“. În anul 1785, ţiganul Ion Colţa s-a plâns de faptul că a fost silit cu forţa de călău să-i fie ajutor şi să participe la două execuţii, mai mult, a fost chiar sechestrat în casa călăului, care l-a obligat să recunoască că îi este dator cu bani ameninţându-l că îl va tăia în bucăţi cu sabia. Chestiunea impurităţii rezultate în urma atingerii călăului era cât se poate de serioasă în Braşovul secolului al XVIII-lea. Ancheta asupra călăului din 1785 consemnează mărturia ţiganului Matei Moldovan care se plânge că, într-o seară, în vreme ce mergea la o nuntă în Altstadt împreună cu soţia şi copilul său, a fost atacat fără motiv de călăul oraşului, care l-a bătut. Urmarea imediată a fost că vecinii săi l-au declarat impur, unrein, în urma contactului cu călăul, şi a început să nu îşi mai poată găsi de lucru în oraş. Matei Moldovan se mai plângea că „a trebuit să dau socoteală vecinilor şi să mă curăţ pentru că spuneau că am avut de-a face cu un ceva necurat şi în felul acesta nici eu, nici alţi oameni cinstiţi nu mai putem umbla pe stradă fără să ne temem de el“.
Intrarea în modernitate



Încet-încet, călăii braşoveni şi-au pierdut importanţa şi sursele de venit. Taxa de doi denari pe care fiecare ţigan trebuia s-o plătească după fiecare execuţie a fost abolită în 1785. În 1856 s-a renunţat la serviciile călăului oraşului, execuţiile fiind duse la îndeplinire prin împuşcare de către un pluton de execuţie. Spânzurătoarea din piatră ridicată în secolul al XVIII-lea, al cărei prim client a fost chiar meşterul zidar care a înălţat-o, a fost demolată în anul 1870. În 1872 au fost desfiinţate breslele, dispărând şi conceptul de „puritate“ a cetăţeanului. Doar la mijlocul secolului al XX-lea mai exista în Braşov porecla de „Henkerjoszi“, dată hingherului, o ultimă amintire a călăului braşovean, desemnat în documentele germane de secol al XVIII-lea, „Henker“.
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 29.12.10 7:13

Turism

Brasov - Pagina 2 Hotel_sportpr_tn
Revelion la Poiana Brasov
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Braşov, oraşul în care este cel mai bine să trăieşti

Mesaj Scris de Admin 26.07.10 14:51

Braşov, oraşul în care este cel mai bine să trăieşti
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 06.05.10 20:30

Biserica Neagră
Biserica Neagră din Brasov este cel mai mare lăcaş de cult în stil gotic din sud-estul Europei? Având o capacitate de circa 5.000 de persoane, celebrul aşezământ de cult braşovean măsoară 90 de metri lungime şi 37 de metri înălţime, cu un turn al crucii de 65 de metri.

CIPRIAN PLăIAşU


  • Numele original al Bisericii Negre este Biserica Sfânta Maria.
  • Cel mai probabil, construcţia acestei biserici a început în anul 1377. Lucrările au fost finalizate în 1477, întinzându-se aşadar pe o perioadă de 100 de ani. În acest timp, biserica a avut de suferit ca urmare a invaziei otomane din anul 1421.
  • Biserica era prevăzută, iniţial, cu două turnuri. Din cauza lipsei fondurilor, al doilea turn nu a mai fost construit niciodată. Singurul turn al Bisericii Negre a fost finalizat în 1514, cu 37 de ani mai târziu decât restul edificiului.
  • În turnul bisericii se afla trei clopote de dimensiuni impresionante, cel mai masiv cântărind 6.300 kg şi este cel mai mare din Romania.
  • Începând cu anul 1542 se introduc slujbele religioase de rit evanghelic-luteran. Acestea se ţineau în limba germană, iar modificarea statutului Bisericii Negre, până atunci de rit catolică, în biserică luterană a avut loc la iniţiativa umanistului Johannes Honterus, care este înmormântat în locaşul de cult.
  • Dupa incendiul devastator din anul 1689, când Biserica Neagră a fost parţial distrusă, a urmat o perioadă de reconstrucţie de 100 de ani. În acest timp a fost extins acoperişul clădirii şi a fost renovat interiorul care şi-a pierdut din influenţele gotice, căpătând o înfăţişare barocă. Pentru refacerea bolţilor bisericii, avariată grav după incendiu, au fost aduşi meşteri din străinătate deoarece cei din zona nu aveau cunoştintele necesare pentru a le reconstrui.
  • Altarul actual al Bisericii Negre, datat din 1866, este construit în stil neogotic.
  • Orga mecanică Buchholz care se afla în Biserica Neagră este cea mai mare şi unica încă funcţională din sud-estul Europei. Orga are 3993 de tuburi şi 76 de registre.
  • În Biserica Neagra se află cea mai importantă colecţie de covoare orientale din sud-estul Europei. Adunată de-a lungul timpului, aceasta bogată zestre de covoare anatolice provenite din Asia Mică este alcătuită, în mare parte, din donaţiile vizitatorilor.

mai mult
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 04.12.09 5:32

Turism

Brasov - Pagina 2 Brasovbrad-craciun_mic_tn
Targul de Craciun de la Brasov
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 17.10.09 9:34

Brasov - Pagina 2 Brasovcasasfat_b_tn
Ceremonia Clopotul uitat la Brasov
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Paradisul de langa Brasov:Sacele. La o aruncatura de bat de

Mesaj Scris de Admin 18.04.09 19:22

Paradisul de langa Brasov:Sacele. La o aruncatura de bat de Brasov (circa 10 km) se afla fostele "Sapte sate", azi municipiul Sacele care, in ciuda promovarii sale la rang citadin, si-a pastrat aroma rurala, cu pasuni si fanete, cu gradini pline cu flori si cu stradute pe care vacile inca se mai int...

Citeste tot articolul
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 12.12.08 9:58

Brasov - Pagina 2 34707877_b_b
Sezon de schi in Poiana Brasov
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 08.12.08 11:00

Brasov - Pagina 2 Brasov1mic_b
Primul Targ de Craciun la Brasov
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Poiana-Braşov este cea mai bună şi ieftină destinaţie de sch

Mesaj Scris de Admin 28.10.08 13:04

Poiana-Braşov este cea mai bună şi ieftină destinaţie de schi
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty IMPRESIONANT - CETATEA BRASOVIA DE PE TAMPA IMPLINESTE 574 D

Mesaj Scris de Admin 13.10.08 8:51

IMPRESIONANT - CETATEA BRASOVIA DE PE TAMPA IMPLINESTE 574 DE ANI


Alina ANDREI


Saptamana aceasta se implinesc 574 de ani de la prima atestare documentara a cetatii de pe Tampa, Brasovia. Cetatea Brasovia a constituit multa vreme un important punct de aparare al orasului, nefiind niciodata cucerita. »»»
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Poiana Braşov:Cabana Postăvaru, 125 de ani de viaţă

Mesaj Scris de Admin 05.10.08 11:09

Poiana Braşov:Cabana Postăvaru, 125 de ani de viaţă

Sărbătoare mare la Cabana Postăvaru, cu ocazia împlinirii a 125 de ani de la construirea uneia dintre cele mai frumoase amenajări montane din România.
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 04.10.08 12:52

Brasov - Pagina 2 Brasovchc_b
Hotel boutique in Brasov
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Admin 19.07.08 10:23

Brasov - Pagina 2 Heraldic_or_b
Heraldic Club... va asteapta
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty O călătorie cu Dracula Expres, 10 lei [2008-06-28]

Mesaj Scris de Admin 28.06.08 18:33

O călătorie cu „Dracula Expres“, 10 lei [2008-06-28]
BRAŞOV. De astăzi, plimbările cu trenul de epocă „Dracula Expres“ se vor face contra cost, iar biletele pot fi cumpărate din Gara Braşov. [Citeste]
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Aeroport în 2010 [2008-04-16]

Mesaj Scris de Admin 16.04.08 13:02

Aeroport în 2010 [2008-04-16]
BRAŞOV. Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a inaugurat, ieri, lucrările la noul Aeroport Internaţional Braşov-Ghimbav. Investiţ ia, realizată în cadrul unui parteneriat public privat, este estimată la aproape 100 de milioane de euro şi are termen de finalizare 30 de luni. [Citeste]
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Exoticul de lângă Braşov

Mesaj Scris de Admin 24.02.08 9:08

Exoticul de lângă Braşov

Brasov - Pagina 2 Thumb100_ef540547c913170819d1e5371432d8cc
Cu obiective turistice multe, la Dâmbul Mării (Braşov) întâlneşti mai mult braşoveni, polonezi sau cehi.
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Poiana Braşov, luată cu asalt de turci

Mesaj Scris de Admin 15.02.08 7:58

Poiana Braşov, luată cu asalt de turci
http://www.gandul.info/vacanta/poiana-brasov-luata-cu-asalt-de-turci.html?3893;2371563
Familiarizaţi, de câţiva ani, cu limba rusă, proprietarii de hoteluri şi restaurante din Poiana Braşov trebuie, mai nou, să pună mâna şi pe dicţionarul de limbă turcă. După ce, luna trecută, staţiunea fusese „monopolizată” de sutele de turişti moldoveni, ucraineni şi ruşi, obişnuiţi să petreacă aici Crăciunul şi Revelionul pe stil vechi, acum s-a pornit avalanşa celor din Turcia, veniţi să „recupereze” după Ramadan, spre fericirea hotelierilor. „Ne ridică mult gradul de ocupare în timpul săptămânii, dacă-i punem la socoteală şi pe cei veniţi pentru conferinţe şi training-uri, avem acum aproape 70% şi în afara week-end-ului, ceea ce nu e rău deloc!”, îşi freacă mâinile, satisfăcut, un hotelier.
Cum însă oferta de agrement din staţiune este mai mult decât săracă, programul „standard” se rezumă la schiat sau săniuş în timpul zilei, urmate de o oră, două, de piscină, dacă hotelul are aşa ceva, şi de petreceri până spre zori în restaurate şi discoteci. Turcii se arată însă de-a dreptul încântaţi, zăpada de pe pârtii e „de vis”, iar în restaurante au parte de un adevărat răsfăţ culinar: bucătarii le-au „prins” imediat preferinţele şi le pun pe masă tot ce-şi doresc, „ca la mama acasă”.
La sfârşit de săptămână, „balanţa lingvistică” se echilibrează: îşi fac apariţia obişnuiţii turismului de week-end, veniţi din toate colţurile ţării – majoritatea de-acum „de-ai casei”, cu rezervările făcute cu săptămâni înainte –, iar gradul de ocupare sare la 100%. Cât priveşte preţurile, acestea s-au mai „îmblânzit” odată trecută perioada sărbătorilor – când depăşiseră cu mult nivelul celor din staţiunile internaţionale de lux din Europa –, dar tot trebuie să scoţi din buzunar vreo 2-300 de euro de persoană pe zi dacă vrei să te lauzi că ai petrecut week-end-ul în Poiana Braşov. Başca „distracţia” cu găsitul unui loc de parcare în staţiune şi nebunia de pe şosele.
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Supliment de weekend / Stiati ca...? (31-12-2007) Biserica N

Mesaj Scris de Admin 01.01.08 16:56

Supliment de weekend / Stiati ca...? (31-12-2007) Biserica Neagră, de Amelia Pop: Biserica Neagră (în germană Die Schwarze Kirche, în maghiară Fekete Templom) biserică evanghelică în stil... citeste[...]
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Zăpadă artificială pe pârtiile de pe Valea Prahovei şi din P

Mesaj Scris de Admin 26.10.07 7:48

Pregătiri Staţiunile montane încearcă să deschidă sezonul la schi

Zăpadă artificială pe pârtiile de pe Valea Prahovei şi din Poiana Braşov, după 15 noiembrie
http://www.gandul.info/vacanta/zapada-artificiala-partiile-valea-prahovei-poiana-brasov-dupa-15.html?3893;1012795
Deşi temperaturile au început să coboare, ajungând noaptea sub zero grade Celsius în zonele montane, împătimiţii schiului trebuie să mai aştepte cel puţin trei săptămâni până îşi vor putea satisface pasiunea. Şi asta doar pe zăpadă artificială, care, ţinând seama de previziunile meteorologilor, va fi iarăşi la mare preţ în staţiunile de pe Valea Prahovei şi în Poiana Braşov, până spre mijlocul lunii decembrie. Peste tot unde există, tunurile de zăpadă sunt gata să fie puse în funcţiune, îndată ce temperaturile vor scădea până la minus 4-5 grade Celsius, temperatura minimă necesară pentru acoperirea pârtiilor cu zăpadă artificială.
După spusele „boss”-ului în materie din Poiana Braşov, Ion Rufa, acest lucru se va întâmpla, începând din 15 noiembrie, pe pârtiile „Bradul” şi, parţial, „Sulinar” din Poiană, pe „Kalinderu” din Buşteni, pe „Sorica” din Azuga şi pe câteva dintre pricipalele pârtii din Predeal („Clăbucet sosire”, „Clăbucet variantă” şi „Clăbucet şcoală”). Odată cu „activarea” tunurilor de zăpadă vor începe să funcţioneze şi teleschiurile şi telescaunele, precum şi, acolo unde există, instalaţiile de nocturnă. Gata de start sunt şi proprietarii centrelor de închiriat schiuri şi echipament de schi, care şi-au pregătit cu atenţie „marfa” şi îşi aşteaptă nerăbdători clienţii.

Până atunci însă, cei mai nerăbdători îşi pot încerca norocul în Munţii Făgăraşului, unde ninsorile din ultimele zile au aşternut un strat de zăpadă de peste o jumătate de metru. Până la Bâlea Cascadă se poate merge cu maşina, pe varianta ce porneşte din DN 1, în apropiere de Victoria – de pe care zăpada a fost curăţată – iar de acolo se continuă cu telecabina până la Bâlea Lac, singura cale de acces până la începutul verii viitoare, când „Transfăgărăşanul” va fi redeschis traficului auto.
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

https://talusa1946.forumgratuit.ro

Sus In jos

Brasov - Pagina 2 Empty Re: Brasov

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Pagina 2 din 4 Înapoi  1, 2, 3, 4  Urmatorul

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum