Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
Lenin[V=]
Pagina 2 din 4
Pagina 2 din 4 • 1, 2, 3, 4
Lenin[V=]
Rezumarea primului mesaj :
VLADIMIR ILYICH LENIN-
6]Evreii sînt unii dintre cei mai folositori idioţi pe care îi avem.
5]Răspunsul la criza internă se găseşte în ameninţarea externă.
4]Un om cu o armă poate controla 100 de oameni neînarmaţi.
3]Fascismul este capitalism în decădere.
2]Libertatea e preţioasă - atît de preţioasă încît trebuie raţionalizată.
1]Atîta timp cît există Statul, nu există Libertate. Cînd există Libertate, nu mai există Stat.
VLADIMIR ILYICH LENIN-
6]Evreii sînt unii dintre cei mai folositori idioţi pe care îi avem.
5]Răspunsul la criza internă se găseşte în ameninţarea externă.
4]Un om cu o armă poate controla 100 de oameni neînarmaţi.
3]Fascismul este capitalism în decădere.
2]Libertatea e preţioasă - atît de preţioasă încît trebuie raţionalizată.
1]Atîta timp cît există Statul, nu există Libertate. Cînd există Libertate, nu mai există Stat.
Ultima editare efectuata de catre Admin in 31.08.15 10:47, editata de 25 ori
Re: Lenin[V=]
http://www.romanialibera.ro/cultura/aldine/sondaj--ce-cred-rusii-despre-lenin-astazi-333158
Re: Lenin[V=]
Secolul egalităţii între femei şi bărbaţi: Lenin, unul dintre primii lideri care să recunoască importanţa socială a femeii
Re: Lenin[V=]
Şapca, declaraţie politică într-o lume în mişcare
Obligatorie iniţial pentru englezii de condiţie joasă, şapca a devenit un obiect vestimentar favorit atât pentru aceştia, cât şi pentru cele mai înalte feţe ale nobilimii. Ceea ce a impus-o a fost utilitatea sa incontestabilă. Şapca nu a scăpat nici de simbolistica revoluţionară, mai toţi şefii comuniştii fiind vajnici purtători de şepci. » citeste mai mult
Obligatorie iniţial pentru englezii de condiţie joasă, şapca a devenit un obiect vestimentar favorit atât pentru aceştia, cât şi pentru cele mai înalte feţe ale nobilimii. Ceea ce a impus-o a fost utilitatea sa incontestabilă. Şapca nu a scăpat nici de simbolistica revoluţionară, mai toţi şefii comuniştii fiind vajnici purtători de şepci. » citeste mai mult
Re: Lenin[V=]
MAUSOLEUL din Moscova, unde se află „mumia” lui LENIN, emană ENERGIE NEGATIVĂ? Secretul ÎMBĂLSĂMĂRII marelui bolşevic /VIDEOPanorama
Re: Lenin[V=]
IUBITA secretă a PĂRINTELUI comunismului sovietic: Vladimir Ilici LENIN. Scrisori INCENDIARE | Video Panorama, Actualitate
Re: Lenin[V=]
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9494/8/
In tineretea lor, multe personalitati care au facut istorie în secolul XX au trecut prin închisoare pentru atitudini si gesturi potrivnice autoritatilor. Lenin, Mussolini, Tito, Hitler, Fidel Castro au petrecut diverse perioade dupa gratii. Dar asta nu i-a descurajat si lupta pentru idealurile lor a continuat dupa eliberare, în sensul pozitiv sau negativ al lucrurilor. Convingerile personale au fost mai presus de obstacolele istorice si activitatea lor a influentat enorm cursul evenimentelor celui mai framântat veac.
In tineretea lor, multe personalitati care au facut istorie în secolul XX au trecut prin închisoare pentru atitudini si gesturi potrivnice autoritatilor. Lenin, Mussolini, Tito, Hitler, Fidel Castro au petrecut diverse perioade dupa gratii. Dar asta nu i-a descurajat si lupta pentru idealurile lor a continuat dupa eliberare, în sensul pozitiv sau negativ al lucrurilor. Convingerile personale au fost mai presus de obstacolele istorice si activitatea lor a influentat enorm cursul evenimentelor celui mai framântat veac.
Temnita si exil
Cronologic, Lenin (Vladimir Ilici Ulianov, 1870-1924)) a deschis lista numelor sonore a detinutilor. Intelectual distins (parca prefigurându-l pe Che Guevara), absolventul de drept (1892) Lenin a crescut într-o familie cu vederi de stânga. Si-a radicalizat atitudinea dupa ce fratele sau a fost spânzurat pentru o rebeliune contra tarului Alexandr III (1887). Membru al grupurilor marxiste, Lenin este arestat pentru complot antitarist în 1895. Dupa 14 luni de detentie este exilat în Siberia pâna în 1900. De la fluviul Lena îsi va lua pseudonimul de revolutionar „Lenin”. În exil participa la primul congres al viitorului partid al bolsevicilor („bolsevic” are sensul de „cei multi” sau „majoritatea”). Tot în exil va scrie foarte mult si va înfiinta ziarul militant „Scânteia” („Iskra”). În viitorii ani, Lenin se va autoexila pentru ca era mereu urmarit de autoritati si va fi temporar arestat si în Austria, în 1914, apoi se va stabili în Elvetia.
Benito Mussolini (1883-1945) a crescut într-o familie cu vederi nationaliste si socialiste. Tatal sau, Alessandro, îl venera pe eroul Giuseppe Garibaldi. Dupa ce obtine diploma de profesor de gimnaziu, el emigreaza în Elvetia pentru a evita serviciul militar. Ca ziarist, activeaza pentru grupurile de stânga. Este arestat la Berna si deportat în Italia, în 1903. Anul urmator este din nou arestat în Elvetia. Ulterior, el va fi iar arestat (1911), dupa ce a devenit un proeminent lider socialist, dar va renunta la marxism influentat de Nietzsche.
Adolf Hitler (1889-1945) a crescut într-o familie în care tatal, Alois, si-a schimbat numele din „Hiedler” în Hitler. Din tinerete a devenit un nationalist german. El a fost implicat direct în „Puciul de la berarie” din München (1923). Condamnat la cinci ani, va fi eliberat în decembrie 1924. În închisoare a scris primul volum din „Mein Kampf” (Lupta mea). În 1933 va deveni cancelar al Germaniei. Puternicele lui vederi rasiste au fost influentate si de lucrarea „Declinul marii rase” (1916), scrisa de americanul Madison Grant, în care se face apologia „rasei nordice dominante”. Volumul a fost în întâi ignorat, apoi repudiat în SUA.
Revolutionari pe viata
În îndelungata sa activitate de revolutionar, Iosip Broz Tito (1892-1980) a fost arestat în 1917 (dar a evadat sarind din tren) în 1928. A stat cinci ani la închisoare. La 14 ianuarie 1953 a devenit primul presedinte al Iugoslaviei. La rândul sau, Fidel Castro (nascut 1926) a participat activ la actiunea armata împotriva dictatorului Batista (1953), a fost arestat apoi a plecat în exil în Mexic, unde l-a întâlnit pe Che Guevara. La 16 februarie 1959 va deveni prim-ministru al Cubei, succedat de Raul Castro.
Lupta pentru locul lui Lenin
Lupta pentru locul lui Lenin
Sistemul a creat un monstru sau monstrul a creat sistemul? Întrebarea este punctul de pornire al analizei evoluțiilor din Rusia sovietică în anii '20, a luptei pentru putere din interiorul partidului, câștigată în cele din urmă de Stalin.
Principala chestiune a evoluției politice a Rusiei sovietice în anii ’20 este aceea a acaparării puterii de către Stalin și, de aici, a inevitabilului eșec al lui Troțki. Rivalitatea dintre ei – care a evoluat de la antagonisme minore, la gelozie și până la competiția acerbă pentru rolul de succesor al lui Lenin – a dus la o divizare profundă a partidului bolșevic (redenumit comunist în 1918) și a mișcării revoluționare în general.
În Occident, Stalin a fost reprezentat ca o figură sinistră, practic necunoscută până la moartea lui Lenin din ianuarie 1924, care a reușit cumva să devină, în locul mult mai talentatului Troțki, succesorul lui Lenin. Această imagine este înșelătoare deoarece nu-i recunoaște lui Stalin eforturile în lupta pentru cauza bolșevică ce datează cu mult dinainte ca Troțki să-i părăsească pe menșevici pentru a se alătura bolșevicilor. În plus, nu ia în considerare un factor important: lipsa orizontului cultural specifică milioanelor de muncitori și țărani care intră în partid în timpul războiului civil, oameni care au devenit principalul suport al lui Stalin. Pentru aceștia, el era un model, în timp ce ceilalți lideri ai partidului erau fie prea cosmopoliți și intelectuali, fie pur și simplu străini. Această apropiere a lui Stalin de masele needucate a fost unul din punctele sale forte. Desigur, intrigile, trădările și teroarea au contribuit mult la succesul său, dar aceste elemente nu explică întru totul popularitatea lui Stalin.
Atuurile lui Stalin
Stalin n-a fost niciodată un apropiat intim al lui Lenin, așa cum au fost, spre exemplu, Zinoviev sau Kamenev, cei mai credincioși asistenți și prieteni ai acestuia încă de la fondarea partidului bolșevic. Nici nu a fost egalul pe plan intelectual al lui Nikolai Buharin, cel care, împreună cu Lenin, a fost responsabil cu formularea Noii Politici Economice. Și, nu în cele din urmă, aproape toți, inclusiv Zinoviei, Kamenev și Buharin, au presupus că Stalin nu-l poate egala pe Troțki. Educația sa relativ săracă, în comparație cu a lui Lenin, spre exemplu, a constituit de fapt un avantaj, căci l-a făcut să pară mult mai aproape de oamenii simpli. Stalin nu era însă lipsit de calități, pe care Lenin i le recunoaște căci îl numește în Comitetul Central încă din 1913. Poate cu excepția lui Zinoviei și Kamenev, Stalin era persoana pe care Lenin se baza cel mai mult când venea vorba de sarcinile foarte dificile.
În primii ani ai regimului sovietic, Stalin a părut a fi cel mai dispus la compromis dintre mai marii partidului. Când ambițiile acestora puneau în pericol unitatea partidului, el era cel care se oferea să renunțe (o face la Congresul din 1923, și iarăși în 1927). Aceste gesturi, evident tactice, erau eficiente și intrau în contradicție cu autopromovarea pe care o încercau alții (precum Zinoviev). Stalin era tactic și în discuții: cu o retorică discretă, cu note auto-depreciative; astfel, el a reușit să joace rolul mediatorului între facțiunile partidului. În plus, Stalin și-a asumat misiunea de a interpreta și explica textele, extrem de dense, ale lui Lenin. Contribuiția a fost foarte importantă, deoarece multe dintre textele acestuia nu erau tocmai accesibile publicului larg. Într-un fel, Stalin a făcut pentru Lenin ce a făcut Lenin pentru Marx.
După 1922, când Lenin este dărâmat de boala care avea să-l răpună în 1924, s-a creat un vid politic, iar Stalin a început să-și pregătească pozițiile pentru iminenta luptă pentru succesiune. Astfel, el s-a opus celui mai puternic adversar al său, Troțki, prin contestarea teoriei revoluției permanente formulate de acesta. Calea aleasă de Stalin a fost riscantă, din moment ce însuși Lenin aprobase teoria troțkistă ca fiind cea mai bună modalitate de contestare a criticilor aduse de menșevici, critici potrivit cărora revoluția bolșevică din 1917 era prematură din punct de vedere al condițiilor istorice. Spre deosebire de elanul revoluționar specific bolșevicilor, menșevicii rămăseseră fideli căii formulate de Marx și Engels, aceea a evoluției naturale, inevitabile, de la capitalism la socialism (problema era că Rusia era departe de a fi o societate capitalistă dezvoltată).
Lupta împotriva lui Troțki
Strategia lui Stalin a fost de a se autopromova ca adevăratul discipol al lui Lenin și de a-l prezenta pe Troțki ca pe un menșevic trădător care dorea întinarea moștenirii leniniste. De cealaltă parte, Troțki a mizat pe nemulțumirea cauzată de creșterea continuă a birocrației (și, implicit, a Secretariatului condus de Stalin). După moartea lui Lenin, la conferința partidului din ianuarie 1924, Stalin l-a acuzat pe Troțki că se opune conducerii colective și că dorește divizarea partidului. El a exploatat din plin fricile majorității din partid care vedea în anti-birocratismului lui Troțki o amenințare directă la adresa noilor poziții și statute de care beneficiau membrii PCUS. De aceea, poziția lui Troțki trebuia denunțată ca răzvrătire, chiar dacă asta însemna și renunțarea la teoria revoluției permanente și la poziția favorabilă a lui Lenin vis-a-vis de aceasta. Stalin a spus că
De cealaltă parte, potrivit lui Issac Deutscher (scriitor marxist, autorul unor biografii ale lui Troțki și Stalin), Stalin era un comunist pesimist deoarece ”își trata propria doctrina ca fiind ceva ezoteric. El nu credea că proletariatul era într-adevăr capabil de a o accepta dacă nu îi era băgată pe gât”. Stalin s-a bazat pe faptul că membrii partidului erau mai puțin interesați de consistența intelectuală a argumentelor opoziției decât de solidaritatea socială și conștiința apartenenței la partid.
În plus, Stalin a subliniat mereu o anumită latură a lui Lenin, anume voința sa de revoluționar, disprețul vis-a-vis de pragmatismul menșevicilor – cu toate acele reguli care dictau când situația era propice pentru trecerea la socialism, și disprețul pentru democrația burgheză. Mai mult decât atât, Stalin și Lenin aveau în comun loialitatea feroce față de partid și față de credința că acesta este singurul reprezentant legitim al clasei muncitoare. Stalin a fost suficient de perspicace pentru a-și da seama că monopolul său va rezista atâta timp cât partidul promova recrutarea în masă a membrilor. Prin numirea sa în funcția de Secretar General (inițial o poziție nu atât de importantă, ci mai mult administrativă), el și-a creat o rețea de membri fideli, răspândiți în întreaga țară, ce au devenit ochii și urechile lui.
De asemenea, preluând o idee de la Lenin, Stalin insista ca partidul să funcționeze ca și o armată. Într-un discurs din 2 decembrie 1923, el descrie partidul ca pe ”o uniune militară a acelora care acționează în baza unui program comun”. Comparația nu e întâmplătoare: armatele nu sunt democratice și nu tolerează nerespectarea autorităților și rangurilor.
Din cauza rolului său special, Stalin credea că partidul era vulnerabil cu precădere în fața inamicilor din interiori. Istoricul Robert Tucker spunea despre Stalin că a fost o victimă a propriilor sale deziluzii:
Teoria revoluției permanente și teoria socialismului într-o singură țară
Stalin și-a formulat propria teorie cu privire la evoluția socialismului – Socialismul într-o singură țară – în care susținea că Rusia putea contrui socialismul singură (în contradicție cu ce spunea Troțki). Sancționată de conferința partidului din aprilie 1925, această teorie i-a fost de mare ajutor lui Stalin, aducându-i numeroși adepți. În primul rând, era o teorie optimistă cu privire la viitorul Rusiei.
În primăvara și vara lui 1925, lupta pentru putere a luat o turnură nouă, când Zinoviev și Kamenev i s-au alăturat lui Troțki în criticarea doctrinei NEP. Însă spre sfârșitul anului, era deja prea târziu pentru gruparea de stânga din partid. Deși aceasta se consolidase, nu s-a mai putut opune eficient monopolului stalinist. La plenara Comitetului Central din aprilie 1926, opoziția formată din cei trei - Troțki, Zinoviev și Kamenev – a fost foarte aproape de a-l atac direct pe Secretarul General și de a repudia Noua Politică Economică. La mijlocul anului următor, ei au susținut în public ideea că eșecurile domestice și internaționale ale Rusiei se datorează teoriei ”socialismului într-o singură țară”. Pentru această nerespectare a disciplinei de partid, cei trei au fost expulzați oficial din rangurile partidului la Congresul al XV-lea din decembrie 1927. La a zecea aniversare a victoriei din 1917, cei mai apropiați tovarăși ai lui Lenin au fost obligați să părăsească partidul. Zinoviei și Kamenev au fost executați în 1936, în timpul Marii Terori, iar Troțki a murit asasinat în 1940, la ordinul lui Stalin, care nu s-a lăsat păgubaș până când nu l-a eliminat pe vechiul său adversar
Sistemul a creat un monstru sau monstrul a creat sistemul? Întrebarea este punctul de pornire al analizei evoluțiilor din Rusia sovietică în anii '20, a luptei pentru putere din interiorul partidului, câștigată în cele din urmă de Stalin.
Principala chestiune a evoluției politice a Rusiei sovietice în anii ’20 este aceea a acaparării puterii de către Stalin și, de aici, a inevitabilului eșec al lui Troțki. Rivalitatea dintre ei – care a evoluat de la antagonisme minore, la gelozie și până la competiția acerbă pentru rolul de succesor al lui Lenin – a dus la o divizare profundă a partidului bolșevic (redenumit comunist în 1918) și a mișcării revoluționare în general.
În Occident, Stalin a fost reprezentat ca o figură sinistră, practic necunoscută până la moartea lui Lenin din ianuarie 1924, care a reușit cumva să devină, în locul mult mai talentatului Troțki, succesorul lui Lenin. Această imagine este înșelătoare deoarece nu-i recunoaște lui Stalin eforturile în lupta pentru cauza bolșevică ce datează cu mult dinainte ca Troțki să-i părăsească pe menșevici pentru a se alătura bolșevicilor. În plus, nu ia în considerare un factor important: lipsa orizontului cultural specifică milioanelor de muncitori și țărani care intră în partid în timpul războiului civil, oameni care au devenit principalul suport al lui Stalin. Pentru aceștia, el era un model, în timp ce ceilalți lideri ai partidului erau fie prea cosmopoliți și intelectuali, fie pur și simplu străini. Această apropiere a lui Stalin de masele needucate a fost unul din punctele sale forte. Desigur, intrigile, trădările și teroarea au contribuit mult la succesul său, dar aceste elemente nu explică întru totul popularitatea lui Stalin.
Atuurile lui Stalin
Stalin n-a fost niciodată un apropiat intim al lui Lenin, așa cum au fost, spre exemplu, Zinoviev sau Kamenev, cei mai credincioși asistenți și prieteni ai acestuia încă de la fondarea partidului bolșevic. Nici nu a fost egalul pe plan intelectual al lui Nikolai Buharin, cel care, împreună cu Lenin, a fost responsabil cu formularea Noii Politici Economice. Și, nu în cele din urmă, aproape toți, inclusiv Zinoviei, Kamenev și Buharin, au presupus că Stalin nu-l poate egala pe Troțki. Educația sa relativ săracă, în comparație cu a lui Lenin, spre exemplu, a constituit de fapt un avantaj, căci l-a făcut să pară mult mai aproape de oamenii simpli. Stalin nu era însă lipsit de calități, pe care Lenin i le recunoaște căci îl numește în Comitetul Central încă din 1913. Poate cu excepția lui Zinoviei și Kamenev, Stalin era persoana pe care Lenin se baza cel mai mult când venea vorba de sarcinile foarte dificile.
În primii ani ai regimului sovietic, Stalin a părut a fi cel mai dispus la compromis dintre mai marii partidului. Când ambițiile acestora puneau în pericol unitatea partidului, el era cel care se oferea să renunțe (o face la Congresul din 1923, și iarăși în 1927). Aceste gesturi, evident tactice, erau eficiente și intrau în contradicție cu autopromovarea pe care o încercau alții (precum Zinoviev). Stalin era tactic și în discuții: cu o retorică discretă, cu note auto-depreciative; astfel, el a reușit să joace rolul mediatorului între facțiunile partidului. În plus, Stalin și-a asumat misiunea de a interpreta și explica textele, extrem de dense, ale lui Lenin. Contribuiția a fost foarte importantă, deoarece multe dintre textele acestuia nu erau tocmai accesibile publicului larg. Într-un fel, Stalin a făcut pentru Lenin ce a făcut Lenin pentru Marx.
După 1922, când Lenin este dărâmat de boala care avea să-l răpună în 1924, s-a creat un vid politic, iar Stalin a început să-și pregătească pozițiile pentru iminenta luptă pentru succesiune. Astfel, el s-a opus celui mai puternic adversar al său, Troțki, prin contestarea teoriei revoluției permanente formulate de acesta. Calea aleasă de Stalin a fost riscantă, din moment ce însuși Lenin aprobase teoria troțkistă ca fiind cea mai bună modalitate de contestare a criticilor aduse de menșevici, critici potrivit cărora revoluția bolșevică din 1917 era prematură din punct de vedere al condițiilor istorice. Spre deosebire de elanul revoluționar specific bolșevicilor, menșevicii rămăseseră fideli căii formulate de Marx și Engels, aceea a evoluției naturale, inevitabile, de la capitalism la socialism (problema era că Rusia era departe de a fi o societate capitalistă dezvoltată).
Lupta împotriva lui Troțki
Strategia lui Stalin a fost de a se autopromova ca adevăratul discipol al lui Lenin și de a-l prezenta pe Troțki ca pe un menșevic trădător care dorea întinarea moștenirii leniniste. De cealaltă parte, Troțki a mizat pe nemulțumirea cauzată de creșterea continuă a birocrației (și, implicit, a Secretariatului condus de Stalin). După moartea lui Lenin, la conferința partidului din ianuarie 1924, Stalin l-a acuzat pe Troțki că se opune conducerii colective și că dorește divizarea partidului. El a exploatat din plin fricile majorității din partid care vedea în anti-birocratismului lui Troțki o amenințare directă la adresa noilor poziții și statute de care beneficiau membrii PCUS. De aceea, poziția lui Troțki trebuia denunțată ca răzvrătire, chiar dacă asta însemna și renunțarea la teoria revoluției permanente și la poziția favorabilă a lui Lenin vis-a-vis de aceasta. Stalin a spus că
Problema lui Troțki a fost că el considera că era obligat, de normele disciplinei de partid formulate de Lenin, să poarte lupta în interiorul partidului, unde el avea însă puține șanse de reușită din cauza poziției de Secretar General ocupate de Stalin. La începutul lui 1923, partidul avea în jur de 500.000 de membri, foarte puțini raportat la totalul populației. Însă în afara partidului, în ochii publicului larg și mai ales în armată, Troțki era mult mai popular decât Stalin. Exista însă teama că o ruptură în interiorul partidului va fi folosită de inamicii regimului. Cu toate acestea, Troțki a crezut că putea câștiga prin forța argumentelor și raționamentelor sale.
”Teoria leninistă a revoluției proletare este negarea teoriei revoluției permanente. Neîncrederea în puterea și capacitatea revoluției noastre, neîncrederea în puterea și capacitățile proletariatului rusesc este baza teoriei revoluției permanente. Teoria revoluției permanente avansată de tovarășul Troțki e doar o altă variantă a menșevismului.”
De cealaltă parte, potrivit lui Issac Deutscher (scriitor marxist, autorul unor biografii ale lui Troțki și Stalin), Stalin era un comunist pesimist deoarece ”își trata propria doctrina ca fiind ceva ezoteric. El nu credea că proletariatul era într-adevăr capabil de a o accepta dacă nu îi era băgată pe gât”. Stalin s-a bazat pe faptul că membrii partidului erau mai puțin interesați de consistența intelectuală a argumentelor opoziției decât de solidaritatea socială și conștiința apartenenței la partid.
În plus, Stalin a subliniat mereu o anumită latură a lui Lenin, anume voința sa de revoluționar, disprețul vis-a-vis de pragmatismul menșevicilor – cu toate acele reguli care dictau când situația era propice pentru trecerea la socialism, și disprețul pentru democrația burgheză. Mai mult decât atât, Stalin și Lenin aveau în comun loialitatea feroce față de partid și față de credința că acesta este singurul reprezentant legitim al clasei muncitoare. Stalin a fost suficient de perspicace pentru a-și da seama că monopolul său va rezista atâta timp cât partidul promova recrutarea în masă a membrilor. Prin numirea sa în funcția de Secretar General (inițial o poziție nu atât de importantă, ci mai mult administrativă), el și-a creat o rețea de membri fideli, răspândiți în întreaga țară, ce au devenit ochii și urechile lui.
De asemenea, preluând o idee de la Lenin, Stalin insista ca partidul să funcționeze ca și o armată. Într-un discurs din 2 decembrie 1923, el descrie partidul ca pe ”o uniune militară a acelora care acționează în baza unui program comun”. Comparația nu e întâmplătoare: armatele nu sunt democratice și nu tolerează nerespectarea autorităților și rangurilor.
Din cauza rolului său special, Stalin credea că partidul era vulnerabil cu precădere în fața inamicilor din interiori. Istoricul Robert Tucker spunea despre Stalin că a fost o victimă a propriilor sale deziluzii:
Pentru a lupta împotriva acestor pericole, pentru Stalin era absolut necesar ca el să fie dur, chiar dacă asta însemna să se asemene despoților orientali. Pentru mulți dintre adepții săi, această imagine chiar a contribuit la atracția pe care o exercita. Liderul omnipotent era încă norma într-o societate care abia scăpase de autocrația țaristă. Mai mult decât atât, noțiunea lui Stalin a Rusie centru al universului era apropiată de ideologia promovată anterior de biserica ortodoxă rusească.
”În vremea aceea, în mintea lui Stalin, imaginea de erou pe care o avea despre sine era strâns legată de imaginea inamicului. Suprapusă peste imaginea lui de revoluționar și marxist, adevăratul discipol al lui Lenin și succesorul lui de drept, era o imagine a inamicului din interiorul partidului, acel posibil trădător al partidului și Revoluției.”
Teoria revoluției permanente și teoria socialismului într-o singură țară
Stalin și-a formulat propria teorie cu privire la evoluția socialismului – Socialismul într-o singură țară – în care susținea că Rusia putea contrui socialismul singură (în contradicție cu ce spunea Troțki). Sancționată de conferința partidului din aprilie 1925, această teorie i-a fost de mare ajutor lui Stalin, aducându-i numeroși adepți. În primul rând, era o teorie optimistă cu privire la viitorul Rusiei.
Ideea era, evident, să-l facă pe Troțki să pară neloial, defetist. Potrivit lui Stalin, troțkismul însemna că viitorul Rusiei era ”fie să putrezească până la rădăcini, fie să degenereze într-un guvern burghez”.
”În timp ce Lenin consideră că victoria socialismului într-o singură țară e posibilă, Troțki e de părere că dacă o revoluție victorioasă dintr-o țară nu atrage după sine în curând o revoluție de succes în alte țări, proletariatul țării victorioase nu va putea păstra puterea (cu atât mai puțin să pună bazele unei economii socialiste). Troțki spune că e inutil a crede că guvernul revoluționar din Rusia poate rezista în fața unei Europe conservatoare.”
În primăvara și vara lui 1925, lupta pentru putere a luat o turnură nouă, când Zinoviev și Kamenev i s-au alăturat lui Troțki în criticarea doctrinei NEP. Însă spre sfârșitul anului, era deja prea târziu pentru gruparea de stânga din partid. Deși aceasta se consolidase, nu s-a mai putut opune eficient monopolului stalinist. La plenara Comitetului Central din aprilie 1926, opoziția formată din cei trei - Troțki, Zinoviev și Kamenev – a fost foarte aproape de a-l atac direct pe Secretarul General și de a repudia Noua Politică Economică. La mijlocul anului următor, ei au susținut în public ideea că eșecurile domestice și internaționale ale Rusiei se datorează teoriei ”socialismului într-o singură țară”. Pentru această nerespectare a disciplinei de partid, cei trei au fost expulzați oficial din rangurile partidului la Congresul al XV-lea din decembrie 1927. La a zecea aniversare a victoriei din 1917, cei mai apropiați tovarăși ai lui Lenin au fost obligați să părăsească partidul. Zinoviei și Kamenev au fost executați în 1936, în timpul Marii Terori, iar Troțki a murit asasinat în 1940, la ordinul lui Stalin, care nu s-a lăsat păgubaș până când nu l-a eliminat pe vechiul său adversar
Re: Lenin[V=]
Dosarele KGB confirmă originile evreieşti ale lui Lenin
Documente secrete declasificate ale KGB vin să confirme unul dintre cele mai bine păzite secrete ale lui Vladimir Ilici Lenin: fondatorul Rusiei sovietice avea sânge de evreu, din partea bunicului mamei sale.
Documentele KGB care confirmă descendenţa lui Lenin au fost expuse recent la Moscova, în cadrul unui eveniment organizate de Muzeul de Istorie din Capitala Rusiei, scrie revista Time.
Acest detaliu nu este lipsit de importanţă, într-o ţară unde antisemitismul a reprezentat o doctrină de stat, vreme de câteva decenii.
Începând cu anii '30, regimul sovietic, impulsionat de liderul acestuia, Iosif Stalin, a lansat o campanie discriminatorie violentă împotriva cetăţenilor evrei.
Născut în 1870, Lenin s-a identificat pur şi simplu ca rus get-beget. Biografia sa oficială menţionează doar originile sale ruse, germane şi suedeze. Dar una din dezvăluirile expoziţiei adaugă un element cheie poveştii vieţii sale.
Într-o scrisoare adresată lui Stalin, în 1932 - la şase ani după moartea lui Lenin - Anna Ulianova, sora sa mai mare, a scris că bunicul lor "a provenit dintr-o familie de evrei săraci şi a fost, conform certificatului său de naştere, fiul lui Moses Blank".
Blank s-a născut în Jitomir, în Ucraina. În acea scrisoare, Anna i-a cerut lui Stalin să dezvăluie originile evreieşti ale lui Lenin, concluzionând că "ar fi greşit să ascundă asta populaţiei".
Cu toate astea, Stalin i-a ordonat Annei Ulianova să păstreze tăcerea privind rădăcinile evreieşti ale lui Lenin. Câţiva ani mai târziu, Stalin a început să epureze evreii din rândurile liderilor revoluţiei ruse.
Înainte de moartea sa, din 1953, Stalin era pregătit să trimită toată populaţia evreiască din Uniunea Sovietică în lagăre de concentrare din Siberia.
În mijlocul fiecărei pieţe publice din Rusia, inclusiv în Belarus şi Ucraina, există statui cel reprezintă pe Lenin. Cultul lui Lenin îşi are punctul culminant în Piaţa Roşie, din Moscova, unde trupul îmbălsămat al lui Lenin este expus permanent într-un mausoleu.
Documente secrete declasificate ale KGB vin să confirme unul dintre cele mai bine păzite secrete ale lui Vladimir Ilici Lenin: fondatorul Rusiei sovietice avea sânge de evreu, din partea bunicului mamei sale.
Documentele KGB care confirmă descendenţa lui Lenin au fost expuse recent la Moscova, în cadrul unui eveniment organizate de Muzeul de Istorie din Capitala Rusiei, scrie revista Time.
Acest detaliu nu este lipsit de importanţă, într-o ţară unde antisemitismul a reprezentat o doctrină de stat, vreme de câteva decenii.
Începând cu anii '30, regimul sovietic, impulsionat de liderul acestuia, Iosif Stalin, a lansat o campanie discriminatorie violentă împotriva cetăţenilor evrei.
Născut în 1870, Lenin s-a identificat pur şi simplu ca rus get-beget. Biografia sa oficială menţionează doar originile sale ruse, germane şi suedeze. Dar una din dezvăluirile expoziţiei adaugă un element cheie poveştii vieţii sale.
Într-o scrisoare adresată lui Stalin, în 1932 - la şase ani după moartea lui Lenin - Anna Ulianova, sora sa mai mare, a scris că bunicul lor "a provenit dintr-o familie de evrei săraci şi a fost, conform certificatului său de naştere, fiul lui Moses Blank".
Blank s-a născut în Jitomir, în Ucraina. În acea scrisoare, Anna i-a cerut lui Stalin să dezvăluie originile evreieşti ale lui Lenin, concluzionând că "ar fi greşit să ascundă asta populaţiei".
Cu toate astea, Stalin i-a ordonat Annei Ulianova să păstreze tăcerea privind rădăcinile evreieşti ale lui Lenin. Câţiva ani mai târziu, Stalin a început să epureze evreii din rândurile liderilor revoluţiei ruse.
Înainte de moartea sa, din 1953, Stalin era pregătit să trimită toată populaţia evreiască din Uniunea Sovietică în lagăre de concentrare din Siberia.
În mijlocul fiecărei pieţe publice din Rusia, inclusiv în Belarus şi Ucraina, există statui cel reprezintă pe Lenin. Cultul lui Lenin îşi are punctul culminant în Piaţa Roşie, din Moscova, unde trupul îmbălsămat al lui Lenin este expus permanent într-un mausoleu.
Re: Lenin[V=]
La 87 de ani de la moartea lui Lenin, ruşii vor să decidă soarta mumiei liderului bolşevic
Re: Lenin[V=]
Lenin, găsit nevinovat de execuţia ţarului Nicolae al...
Ancheta asupra execuţiei ultimului ţar al Rusiei, Nicolae al II-lea, şi a familiei sale nu a descoperit elemente care să dovedească faptul că liderul revoluţiei bolşevice, Vladimir Ilici Lenin, a dat ordinul de a-i ucide, a anunţat luni cotidianul rus Izvestia, citând un anchetator, relatează AFP.
"Principalii experţi asupra acestui subiect au participat la anchetă, şi anume istorici, arhivişti. Iar eu pot să spun astăzi, cu certitudine, că nu există niciun document credibil care să dovedească faptul că acest lucru a avut loc la iniţiativa lui Lenin sau (Iacov) Sverdlov", un alt oficial de rang înalt al regimului bolşevic, a declarat Vladimir Soloviov, unul dintre conducătorii Comitetului de anchetă din cadrul Parchetului rus.
Justiţia rusă a încheiat, la 14 ianuarie, ancheta asupra execuţiei ţarului şi familiei sale. Urmaşii familiei imperiale au obţinut, în mai, redeschiderea anchetei, care a fost clasată, iniţial, de un tribunal din Moscova.
Curtea Supremă rusă i-a recunoscut, în octombrie 2008, pe Nicolae al II-lea şi familia acestuia drept "victime ale represiunii politice". Dar, o primă anchetă privind stabilirea vinovaţilor de comiterea acestei crime a fost abandonată, la începutul lui 2009, de Comitetul de anchetă din cadrul Parchetului.
Anchetatorii Parchetului apreciază, în schimb, că moartea membrilor familiei imperiale este un caz penal, şi nu unul politic.
Nicolae al II-lea, soţia sa Aleksandra şi cei cinci copii ai acestora au fost luaţi prizonieri iar, ulterior, au fost executaţi de Ceka, poliţia politică a lui Lenin, la 17 iulie 1918, la Ekaterinburg.
Ancheta asupra execuţiei ultimului ţar al Rusiei, Nicolae al II-lea, şi a familiei sale nu a descoperit elemente care să dovedească faptul că liderul revoluţiei bolşevice, Vladimir Ilici Lenin, a dat ordinul de a-i ucide, a anunţat luni cotidianul rus Izvestia, citând un anchetator, relatează AFP.
"Principalii experţi asupra acestui subiect au participat la anchetă, şi anume istorici, arhivişti. Iar eu pot să spun astăzi, cu certitudine, că nu există niciun document credibil care să dovedească faptul că acest lucru a avut loc la iniţiativa lui Lenin sau (Iacov) Sverdlov", un alt oficial de rang înalt al regimului bolşevic, a declarat Vladimir Soloviov, unul dintre conducătorii Comitetului de anchetă din cadrul Parchetului rus.
Justiţia rusă a încheiat, la 14 ianuarie, ancheta asupra execuţiei ţarului şi familiei sale. Urmaşii familiei imperiale au obţinut, în mai, redeschiderea anchetei, care a fost clasată, iniţial, de un tribunal din Moscova.
Curtea Supremă rusă i-a recunoscut, în octombrie 2008, pe Nicolae al II-lea şi familia acestuia drept "victime ale represiunii politice". Dar, o primă anchetă privind stabilirea vinovaţilor de comiterea acestei crime a fost abandonată, la începutul lui 2009, de Comitetul de anchetă din cadrul Parchetului.
Anchetatorii Parchetului apreciază, în schimb, că moartea membrilor familiei imperiale este un caz penal, şi nu unul politic.
Nicolae al II-lea, soţia sa Aleksandra şi cei cinci copii ai acestora au fost luaţi prizonieri iar, ulterior, au fost executaţi de Ceka, poliţia politică a lui Lenin, la 17 iulie 1918, la Ekaterinburg.
Re: Lenin[V=]
Cadavre fara odihna
Traditiile existente in mai toate religiile lumii prevad ritualuri funerare elaborate, menite a asigura raposatilor nu doar iertarea pacatelor, recunostinta celor ramasi in viata, mantuirea sufletelor ci si odihna vesnica a ramasitelor trupesti. Fie ca se afla in cimitire sau in urne funerare, sub forma de cenusa, oamenii care au trait candva pe acest pamant si au fost cuprinsi permanent de framantarile vietii isi afla linistea pentru totdeauna, dupa moarte. Dar nu de fiecare data se intampla asta, caci din diferite motive unii pamanteni ajung sa peregrineze chiar si dupa moarte. An randurile ce urmeaza va vom prezenta cazurile socante ale unor oameni – unii dintre ei personalitati istorice de seama – care au avut parte, dupa moarte, de aventuri mai palpitante decat in timpul vietii...
De la Ramses la Lenin
Un numar de evenimente recente a adus in atentia presei si opiniei publice internationale chestiunea respectului acordat celor care au plecat din aceasta lume si care nu si-au aflat inca odihna vesnica. Mumia faraonului Tuthankhamon, ca si cea a lui Ramses, au fost scoase din mormintele lor in urma cu cateva decenii si de atunci au fost furate, dezmembrate, mutate dintr-un loc in altul, analizate, disecate, fiind expuse in cele din urma marelui public. Legendarul Padre Pio a fost canonizat de Papa Ioan Paul al II-lea in anul 2002, deshumat in 2008, cand s-a dovedit ca trupul lui era aproape intact, si dupa ce a fost prezentat timp de un an credinciosilor, ingropat iarasi, cu mare fast intr-o cripta aurita, desi multi au sugerat ca el sa ramana expus permanent, intr-o racla de sticla, pentru a se continua pelerinajul la moastele sale. La fel de intense sunt si dezbaterile legate de cadavrul imbalsamat al lui Vladimir Ilici Lenin, aflat inca in Mausoleul din Piata Rosie. Perfect conservat, gratie tehnologiilor moderne aplicate imediat dupa moartea lui, in 1924, de catre savantii sovietici, trupul neinsufletit al celui de al carui nume se leaga ascensiunea mondiala a comunismului, este privit zilnic de sute de turisti veniti sa viziteze Kremlinul. An ciuda celor care sustin ca Lenin ar trebui sa aiba parte totusi de un mormant, autoritatile ruse nu vor da curs acestei cereri, cel putin in viitorul apropiat.
Cea mai macabra judecata
Evul Mediu si perioada de inceput a epocii moderne au constituit vremuri tulburi, sangeroase si pline de actiuni socante, chiar macabre pentru omul modern. Scena uneia dintre aceste actiuni a fost chiar Vaticanul. An anul 891, pe scaunul papal ajunge Formosus, care in doar cinci ani de pontificat reuseste sa se faca urat de majoritatea clericilor. La moartea sa, a fost succedat de Bonifaciu VI, apoi de Stefan VI. An ianuarie 897, acest papa a poruncit ca trupul lui Formosus, inamic personal al sau, sa fie exhumat si judecat pentru diverse crime comise impotriva Bisericii. A urmat un proces bizar, in care cadavrul lui Formosus, imbracat in vesminte de Papa si legat in scaun, a asistat la procedurile judiciare, un diacon adolescent fiind insarcinat sa stea in spatele cadavrului si sa raspunda pentru el la intrebarile judecatorilor. Procesul a fost dominat de tiradele furioase ale Papei Stefan, care a jignit, blestemat si scuipat trupul in putrefactie. Farsa a continuat si verdictul final a fost ca fostul suveran pontif sa fie dezbracat de hainele scumpe si aruncat intr-o groapa comuna. Dupa cateva zile, insa, a fost dezgropat si azvarlit in Tibru, de unde a fost recuperat si ascuns de un calugar. „Sinodul Cadavrului”, cum a fost cunoscut, a dus la caderea razbunatorului papa iar urmasul sau, Teodor II a poruncit ca trupul lui Formosus sa fie reinhumat la San Pietro, cu onorurile cuvenite. Lucrurile n-au fost prea diferite nici in cazul lui Oliver Cromwell, liderul protestant de al carui nume se leaga executia regelui englez Carol I. La putin timp dupa decesul sau, trupul lui Cromwell a fost scos din catedrala Westminster si supus unei executii postume, care a avut loc pe 30 ianuarie, data cand fusese ucis si Carol I. Cadavrul sau a fost spanzurat la Tyburn iar trupul a fost ulterior dezmembrat si aruncat intr-o groapa, capul retezat fiind infipt intr-o sulita si expus langa catedrala timp de trei ani. Abia in 1960, capul lui Cromwell a fost ingropat in cimitirul abatiei Cambridge.
Unde se afla trupul lui Columb?
La mai bine de patru secole de la moartea lui Cristofor Columb, omul care printr-o intuitie geniala a schimbat cursul istoriei, descoperind Lumea Noua, in 1492, soarta osemintelor sale ramane inca invaluita in mister. Oficial, ramasitele pamantesti ale „amiralului Marii Ocean”, mort in mizerie si uitat de suveranii carora le oferise un imperiu, se afla intr-un sicriu de bronz, in catedrala din Sevilla, dar alte surse pretind ca faimosul explorator si-ar fi aflat odihna vesnica de cealalta parte a Atlanticului, in Republica Dominicana, unul dintre primele pamanturi descoperite de el pe continentul american. Dupa cum se stie, la 30 de ani de la moartea lui Columb, la Valladolid, trupul sau a fost dezgropat din pamantul manastirii La Cartuja si trimis cu mare fast la Santo Domingo, in insula Haiti. Dar, cum in 1795 Spania a cedat insula Frantei, pentru a nu cadea in mainile francezilor, sicriul a fost dezgropat in taina si trimis la Havana. Dupa eliberarea Cubei de sub dominatia spaniola, in 1898, sicriul a luat calea Spaniei. Ansa multi istorici sunt convinsi ca osemintele aflate acum in catedrala din Sevilla apartin altcuiva, pentru ca orasenii din Santo Domingo nu au vrut sa-l predea metropolei pe marele Columb, mandria lor. Ipoteza a capatat contur dupa ce in 1977, in timpul unor lucrari de consolidare la catedrala din Santo Domingo, s-a gasit un osuar inscriptionat cu cuvintele „Don Cristobal Colon, ilustrul navigator”, sugerand ca ar adaposti ramasitele pamantesti ale lui Columb.
Copernic, „ereticul iertat”
Timp de 461 de ani, osemintele lui Nicolaus Copernic s-au aflat intr-un mormant nemarcat de sub pardoseala catedralei din Frombork, in nordul Poloniei. Faimosul astronom fusese ingropat aici pentru ca activase, ca simplu preot, in eparhia Frombork. Dar in anul 2004, un episcop local ale carui cercetari in arhive il facusera sa creada ca marele savant fusese inhumat in catedrala, i-a convins pe arheologi sa intreprinda sapaturi aici. Au fost scoase la iveala craniul si oasele unui barbat de circa 70 de ani – varsta pe care o avea Copernic cand a murit. An cele din urma, identificarea s-a facut dupa compararea testelor ADN efectuate pe un fir de par gasit intr-una din cartile lui Copernic. S-a dovedit fara echivoc ca osemintele ii apartineau. Ramasitele pamantesti ale savantului au fost inhumate, cu onoruri militare, tot in catedrala din Frombork, deasupra mormantului fiind plasata o piatra de granit negru ce poarta pe ea un model al Sistemului Solar.
Re: Lenin[V=]
Lenin la New York
A fost odata ca niciodata un pictor mexican, Diego Rivera pe numele sau demn de retinut, care a vrut sa faca o surpriza „placuta” americanilor, oferindu-le o mare fresca in care era si portretul lui Vladimir Ilici Lenin. Se intampla in anul 1933, perioada in care Rivera se afirmase pe plan mondial drept unul dintre cei mai apreciati creatori de fresce. Desi era un sustinator infocat al comunismului si chiar al curentelor radicale de stanga, primarul New-York-ului l-a chemat sa realizeze o fresca la celebrul Rockfeller Center. Fresca se numea „Omul la rascruce”. Numai ca cineva a descoperit „la timp” schitele artistului si a constatat ca figura lui Lenin domina latura stanga a lucrarii.
Imediat s-a iscat un scandal si comanda a fost anulata. Marele conducator n-a mai apucat sa salute publicul newyorkez si privirea sa sa le emane niscaiva lozinci... Dar Rivera, un artist cu orientari atat de stangiste incat a fost chiar dat afara din Partidul comunist din Mexic, a mai socat o data pe conducatorii de la Moscova – pe care o vizitase si unde crease cateva fresce, dar fusese in cele din urma alungat pentru ca aderase la un curent antistalinist. Ei bine, Diego Rivera a fost gazda fugaritului Leon Trotki. „Marele cautat” s-a ascuns la domiciliul din Mexic al pictorului timp de cateva luni, dar in cele din urma cei doi s-au certat si Trotki a plecat, acuzat ca-i face ochi dulci sotiei lui Rivera, Frida (care era cu douazeci de ani mai tanara decat Rivera). La scurt timp dupa aceea, rusul a fost ucis, dupa cum se stie.
Dar Diego Rivera (1886-1957) nu a fost un personaj foarte interesant numai din cauza orientarilor sale politice cam radicale. Sa nu uitam ca Salvador Dalí l-a omagiat pe Nicolae Ceausescu, iar Picasso a primit (1950) Premiul Lenin pentru pace si a fost toata viata membru al Partidului Comunist Francez. Rivera a avut o viata personala tumultuoasa comparabila cu cea a lui Picasso. De altfel, unul dintre motivele excluderii lui din miscarea comunista mexicana a fost si faptul ca era „cam afemeiat”. Ca si Picasso, Rivera nu se sfia sa aiba amante in perioadele cat era casatorit, iar pe copiii nelegitimi avuti i-a recunoscut sau nu, dupa propriile sale criterii. El a fost genul de barbat care a avut de ales intre doua amante, dupa ce ambele i-au nascut copii. Astfel, intre Angelina si Maria, o alege pe Maria.
Dar dupa doi ani o lasa balta si se casatoreste cu Guadalupe, cu care are alti doi copii. Cand o intalneste pe Frida Khalo, studenta la arte, uita si de Guadalupe si se casatoreste cu Frida: el avea 42, ea 22. Numai ca si acest cuplu a fost unul cu nabadai foarte serioase, mai ales din cauza faptului ca Frida era bisexuala. Rivera nu era gelos pe amantele sotiei, ci pe amanti. Divorteaza in 1939 dar se recasatoresc in anul urmator. Dupa moartea Fridei, Rivera se recasatoreste cu Emma Hurtado, in 1955, iar peste doi ani moare de cancer.
Ateismul acestui aventurier de geniu – a fost cel mai important reprezentant al muralismului mexican, pus in slujba Revolutiei mexicane din 1910 – a fost si el unul cu cantec. Este, poate, singurul pictor la care apare, intr-o lucrare, afirmatia „Dumnezeu nu exista”. Este vorba de fresca „Visuri de duminica in Alameda”, unde un personaj are aceasta inscriptie. In pofida scandalului, artistul nu a vrut sa stearga acea afirmatie. El provenea dintr-o mama evreica si tata catolic, dar nu a tinut seama niciodata de religie. V-ati convins ca Diego Rivera a fost unul dintre acei mari artisti ai secolului XX la care nu stii ce-i mai interesanta, viata sau opera.
Lenin a fost amorezat lulea
Lenin a fost amorezat lulea
Căsătorit, din 1898, cu Nadejda Krupskaia, o activistă politică înflăcărată, Lenin o va cunoaşte, în 1909, pe Inessa Armand, de care se va îndrăgosti la prima vedere.
Inessa s-a născut la Paris, în 1873, fiind fiica celebrului tenor francez Theodore Stephan, şi a Nathaliei Wild, o englezoaică cu cetăţenie franceză. După moartea timpurie a tatălui ei, este înfiată de la vârsta de cinci ani de o mătuşă aflată la Moscova. La vârsta de 19 ani s-a căsătorit cu Alexandr Evghenievici Armand, moştenitorul unei familii de industriaşi textilişti ruşi, cu care va avea cinci copii. În 1905, şi-a părăsit soţul pentru fratele mai tânăr al acestuia, Vladimir, însă nu a divorţat oficial niciodată de Alexandr.
Doamna Armand s-a implicat încă din 1903 în activităţile ilegale ale Partidului Social Democrat al Muncii din Rusia, distribuind materiale de propagandă considerate subversive. În 1907 a fost arestată şi condamnată la doi ani de exil la Arhanghelsk. A fost urmată în exil de Vladimir, dar acesta s-a îmbolnăvit de tuberculoză şi a plecat la tratament în Elveţia, unde a şi murit în 1909.
Viaţa va face ca în 1909, Inessa să îl întâlnească la Paris pe Lenin care trăia în exil. Din acest moment, ea a trăit aproape nedespărţită de Lenin şi ale soţiei lui, până când va muri în 1920. Relaţia foarte apropiată pe care a avut-o cu Lenin a stârnit numeroase controverse, mulţi istorici şi biografi au afirmat că ea a făcut parte dintr-un „triunghi conjugal“, alături de liderul bolşevic şi de soţia lui.
De altfel, tonul foarte intim al corespondenţei dintre Lenin şi Inessa, prezenţa ei aproape neîntreruptă în preajma familiei acestuia şi însemnările din jurnalul ei, par să susţină aceste afirmaţii.
Istoricul Dimitri Volkogonov a oferit mai multe informaţii despre relaţia lui Lenin cu „franţuzoaica“: „Inessa Armand jucase un rol extrem de important în viaţa bărbatului al cărui devotament faţă de Marea Idee lăsa prea puţin loc pentru altceva. Reuşise să atingă corzi ascunse foarte adânc în inima lui atât de puritană. Lenin simţise permanent nevoia să fie împreună cu ea, să-i scrie sau să-i vorbească. (…) După cum îşi aminteşte Alexandra Kollontai, în anii ’20, într-o discuţie cu Marcel Bodii, colegul ei de la legaţia sovietică din Norvegia“.
Conştientă de impactul pe care îl avea relaţia lui Lenin cu Inessa, Nadejda Krupskaia scria în jurnalul său: „Se luminează casa când intră Inessa. Nimic nu îi este indiferent. Trece totul prin filtrul inimii“.
Viata Inessei a fost curmată brusc de o teribilă epidemie de holeră. La 24 septembrie 1920, ea a încetat din viaţă lăsându-l pe Lenin împietrit de durere.
Căsătorit, din 1898, cu Nadejda Krupskaia, o activistă politică înflăcărată, Lenin o va cunoaşte, în 1909, pe Inessa Armand, de care se va îndrăgosti la prima vedere.
Inessa s-a născut la Paris, în 1873, fiind fiica celebrului tenor francez Theodore Stephan, şi a Nathaliei Wild, o englezoaică cu cetăţenie franceză. După moartea timpurie a tatălui ei, este înfiată de la vârsta de cinci ani de o mătuşă aflată la Moscova. La vârsta de 19 ani s-a căsătorit cu Alexandr Evghenievici Armand, moştenitorul unei familii de industriaşi textilişti ruşi, cu care va avea cinci copii. În 1905, şi-a părăsit soţul pentru fratele mai tânăr al acestuia, Vladimir, însă nu a divorţat oficial niciodată de Alexandr.
Doamna Armand s-a implicat încă din 1903 în activităţile ilegale ale Partidului Social Democrat al Muncii din Rusia, distribuind materiale de propagandă considerate subversive. În 1907 a fost arestată şi condamnată la doi ani de exil la Arhanghelsk. A fost urmată în exil de Vladimir, dar acesta s-a îmbolnăvit de tuberculoză şi a plecat la tratament în Elveţia, unde a şi murit în 1909.
Viaţa va face ca în 1909, Inessa să îl întâlnească la Paris pe Lenin care trăia în exil. Din acest moment, ea a trăit aproape nedespărţită de Lenin şi ale soţiei lui, până când va muri în 1920. Relaţia foarte apropiată pe care a avut-o cu Lenin a stârnit numeroase controverse, mulţi istorici şi biografi au afirmat că ea a făcut parte dintr-un „triunghi conjugal“, alături de liderul bolşevic şi de soţia lui.
De altfel, tonul foarte intim al corespondenţei dintre Lenin şi Inessa, prezenţa ei aproape neîntreruptă în preajma familiei acestuia şi însemnările din jurnalul ei, par să susţină aceste afirmaţii.
Istoricul Dimitri Volkogonov a oferit mai multe informaţii despre relaţia lui Lenin cu „franţuzoaica“: „Inessa Armand jucase un rol extrem de important în viaţa bărbatului al cărui devotament faţă de Marea Idee lăsa prea puţin loc pentru altceva. Reuşise să atingă corzi ascunse foarte adânc în inima lui atât de puritană. Lenin simţise permanent nevoia să fie împreună cu ea, să-i scrie sau să-i vorbească. (…) După cum îşi aminteşte Alexandra Kollontai, în anii ’20, într-o discuţie cu Marcel Bodii, colegul ei de la legaţia sovietică din Norvegia“.
Conştientă de impactul pe care îl avea relaţia lui Lenin cu Inessa, Nadejda Krupskaia scria în jurnalul său: „Se luminează casa când intră Inessa. Nimic nu îi este indiferent. Trece totul prin filtrul inimii“.
Viata Inessei a fost curmată brusc de o teribilă epidemie de holeră. La 24 septembrie 1920, ea a încetat din viaţă lăsându-l pe Lenin împietrit de durere.
Pagina 2 din 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 2 din 4
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum