Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
Pagina 2 din 5
Pagina 2 din 5 • 1, 2, 3, 4, 5
ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
Rezumarea primului mesaj :
Legendele Sevillei
Aflata in sud-vestul tarii, pe malurile Guadalquivirului, scaldata de razele soarelui si inmiresmata de multimea portocalilor, Sevilla este incarcata deopotriva de taine si legende. Una dintre aceste legende spune ca orasul a fost intemeiat de Hercule insusi si oamenii par sa creada chiar aceasta poveste, fiind mandri de ea. De-a lungul anilor ei au impletit realitatea cu fantezia si au nascocit alte povesti.
Legendele Sevillei
Aflata in sud-vestul tarii, pe malurile Guadalquivirului, scaldata de razele soarelui si inmiresmata de multimea portocalilor, Sevilla este incarcata deopotriva de taine si legende. Una dintre aceste legende spune ca orasul a fost intemeiat de Hercule insusi si oamenii par sa creada chiar aceasta poveste, fiind mandri de ea. De-a lungul anilor ei au impletit realitatea cu fantezia si au nascocit alte povesti.
Unele insa sunt dureros de adevarate. Multe sunt si de o stranietate unica, uneori chiar de neinteles pentru cei care traiesc mai departe de aceste locuri. Asa sunt cele care plutesc deasupra districtului Santa Cruz. In aceasta parte a orasului, renumita pentru micile sale piatete, acoperite de flori, exista o strada numita „Strada Susonei” sau „Strada mortii”.
Aici a locuit in secolul al XV-lea un bancher evreu, numit Diego Susón, care avea o fata deosebit de frumoasa, pe care cei din oras o strigau Susona. Indragostita de un tanar crestin, fata a aflat ca tatal ei facea parte dintr-o conspiratie, planuind sa preia puterea orasului cu ajutorul musulmanilor si sa-i alunge pe crestini, omorandu-i pe unii dintre ei. Printre cei vizati era si iubitul tinerei. Aceasta si-a denuntat tatal care a fost executat. Susona a fost izgonita din cartierul evreiesc si repudiata de toti ai ei.
S-a convertit la crestinism, dar niciun tanar crestin nu a mai vrut sa o ia de nevasta. Asa ca a trebuit sa intre in manastire, ca o calugarita penitenta. In cele din urma a parasit asezamantul si, dupa moarte, capul i-a fost atarnat de usa casei, ca un exemplu pentru femeile care isi pierd ratiunea cand sunt indragostite. Capul, sau ce a mai ramas din el, a atarnat acolo pana in secolul al XVIII-lea.
Aceasta poveste, usor macabra, amintind pana la un punct „Balada spaniola” a lui Feuchtwanger, ne conduce spre o alta, legata tot de un cap. Intr-o nisa din acelasi district, poate fi admirat bustul regelui Pedro I. Se spune ca intr-o noapte, tarziu, regele a ucis un nobil dupa care a fugit de la locul faptei. Familia nobilului a cerut regelui sa caute si sa pedepseasca ucigasul. Suveranul a incercat sa-i linisteasca spunandu-le ca acesta va fi demascat de capul celui ucis. De aceea a pus capul respectiv intr-o cutie pe care a plasat-o intr-o nisa inchisa cu un grilaj de fier, interzicand tuturor sa-l deschida. Dupa moartea suveranului cutia a fost deschisa si in ea a fost gasit portretul regelui alaturi de capul celui ucis.
Desigur ca acest gen de povesti tragice ne impresioneaza, dar locuitorii au si altele, complet diferite. Pe langa multimea gradinilor cu banci de piatra si umbrire de palmieri, pe langa asezaminte plina de lumina cum este „Spitalul Venerabililor”, pe langa bisericile si palatele impunatoare au ridicat un monument inchinat lui Cristofor Columb, dar si o statuie a celebrului Don Juan.
In Piata Alfaro se gaseste „balconul Rosinei” eroina imortalizata de piesa lui Beaumarchais si de muzica lui Rossini. De aici se spune ca vorbea tanara cu istetul Figaro sau indragostitul conte de Almaviva. In apropiere exista casa lui Murillo, inconjurata de gradini, facand o concurenta serioasa magnoliilor Catalinei Ribero. Curtile interioare sunt o alta mandrie a orasului presarat de coloane, porti monumentale, cruci si lampioane, multe purtand semnaturi ilustre si ascunzand povesti inca nestiute de nimeni.
Ultima editare efectuata de catre Admin in 03.08.08 19:35, editata de 2 ori
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
http://cultural.bzi.ro/letizia-ortiz-povestea-unei-regine-moderne-15324
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
http://cultural.bzi.ro/adevarul-despre-moartea-lui-ludovic-i-al-spaniei-13909
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
http://cultural.bzi.ro/tineretea-si-educatia-lui-lvar-n-ez-cabeza-de-vaca-12466
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
http://cultural.bzi.ro/caderea-tenochtitlan-ului-din-1521-unul-din-cele-mai-mari-dezastre-miliare-7840
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/10335/7/
Dominand centrul vechi al Lisabonei, ridicat in cel mai inalt punct al orasului, aflat in varful unei pante abrupte din cartierul Alfama, Castelul São Jorge constituie una dintre cele mai vechi marturii in piatra ale unei istorii neintrerupte. Evocand magie si mit, este simbolul unui oras despre care legenda spune ca a fost intemeiat de insusi Ulise care, intors din Razboiul Troian, se indrepta spre casa lui Ithaca, actualul Cadiz, in apropiere de Gibraltar. Resedinta temporara a regelui care s-a oprit la gura fluviului Tagus ar fi fost chiar castelul de pe colina. In afara legendei, sapaturile arheologice au descoperit urmele unor asezari umane in zona, datand din secolul al VI-lea i.Hr. Se pare ca cea mai veche parte a castelului dateaza chiar din aceasta perioada in vreme ce o alta parte se considera a apartine fortaretei ridicata in jurul anului 48 i.Hr. cand Lisabona a devenit municipiu roman.
Dominand centrul vechi al Lisabonei, ridicat in cel mai inalt punct al orasului, aflat in varful unei pante abrupte din cartierul Alfama, Castelul São Jorge constituie una dintre cele mai vechi marturii in piatra ale unei istorii neintrerupte. Evocand magie si mit, este simbolul unui oras despre care legenda spune ca a fost intemeiat de insusi Ulise care, intors din Razboiul Troian, se indrepta spre casa lui Ithaca, actualul Cadiz, in apropiere de Gibraltar. Resedinta temporara a regelui care s-a oprit la gura fluviului Tagus ar fi fost chiar castelul de pe colina. In afara legendei, sapaturile arheologice au descoperit urmele unor asezari umane in zona, datand din secolul al VI-lea i.Hr. Se pare ca cea mai veche parte a castelului dateaza chiar din aceasta perioada in vreme ce o alta parte se considera a apartine fortaretei ridicata in jurul anului 48 i.Hr. cand Lisabona a devenit municipiu roman.
Dealul a fost folosit pe rand ca un punct de aparare de triburile celtice, de fenicieni, greci, cartaginezi, romani, vizigoti si, in cele din urma de populatia maura. Musulmanii au reconstruit fortareata in secolul al X-lea dar, in timpul Celei de a Doua Cruciade, in cadrul Reconquistei crestine, in anul 1147, a fost cucerita de regele Alfonso Henriques, primul rege al Portugaliei, ajutat de cavalerii englezi. De aceea castelul a fost inchinat Sfantului Gheorghe, cel mai popular Sfant din Anglia, pe care legendele hagiografice il prezinta ca pe un distrugator de dragoni si salvator de fecioare. Una dintre porti are numele unui cavaler portughez, Martim Moniz. Legenda spune ca, in timpul asediului, tanarul luptator a observat ca o poarta este intredeschisa. Pentru a nu mai putea fi inchisa de mauri, el s-a aruncat in deschiderea portii si, sacrificandu-si viata, a permis celorlalti luptatori sa forteze intrarea.
Castelul a fost folosit ca resedinta regala pana in 1511, cand regele Manuel I a ridicat un palat mai luxos in Terreiro de Paco. Batranul castel a fost folosit apoi ca teatru, inchisoare, arsenal. In 1910 a fost declarat monument national si dupa restaurarile din 1938, in 1947 o statuie de bronz a regelui Alfonso Henriques a fost montata pe esplanada decorata si cu vechi tunuri capturate in lupte. Statuia este o copie dupa o lucrare din secolul al XIX-lea, realizata de romanticul sculptor Antonio Soares dos Reis. Complexul este inconjurat de ziduri si contine si cateva cladiri auxiliare. Castelul medieval se afla in partea de nord-vest a citadelei si a fost conceput atat ca loc de aparare cat si de refugiu. Are o forma rectangulara si zece turnuri. Un zid impunator prezinta, o poarta de intrare care imparte incinta in doua parti egale. O serie de scari permit vizitatorilor sa urce pe ziduri si in turnuri de unde li se ofera o splendida vedere asupra orasului.
Unul dintre turnuri se numeste chiar turnul lui Ulise si pastreaza arhivele castelului. Acum, aici a fost instalat un periscop care permite vizitatorilor o vedere mai buna asupra imprejurimilor. In afara zidurilor principale, exista si unul mai jos, cu barbacane, protejand castelul de eventuale atacuri. Partial, acolo unde dealul nu este foarte abrupt, exista si un sant de aparare, care, candva era umplut cu apa. In apropierea castelului, in partea de est, poate fi vizitat Muzeul de Marionete expunand o colectie de papusi reprezentand persoane si personalitati din secolele XVII-XVIII. Exista aici marionete infatisand regi, bufoni, printese, diavoli si figuri satirice care la fiecare sfarsit de saptamana apar in spectacole desfasurate pe o mica scena, reinviind legendele si istoria castelului si a intregului oras.
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
Cum a disparut un milion de oameni dupa ce colonistii spanioli au invadat Lumea Nouă
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9868/7/
Una dintre cele mai frumoase piete din Lisabona este Piata Estrela, dominata de bazilica avand acelasi nume. Acesta constituie unul dintre cele mai impresionante monumente ale orasului si prima biserica din lume consacrata Inimii lui Iisus. Constructia edificiului a inceput in 1779 din ordinul reginei Maria I, care a jurat ca va ridica o biserica daca Dumnezeu ii va darui un mostenitor pentru tronul tarii. Arhitectii, Mateus Vicente de Oliveira si Reinaldo Manuel dos Santos, care au elaborat proiectul si au condus lucrarile s-au inspirat din constructia manastirii Mafra, adaugand un amestec de baroc tarziu si stil neoclasic. Doua turnuri clopotnita gemene flancheaza fatada decorata cu statui de sfinti si alte personaje.
Una dintre cele mai frumoase piete din Lisabona este Piata Estrela, dominata de bazilica avand acelasi nume. Acesta constituie unul dintre cele mai impresionante monumente ale orasului si prima biserica din lume consacrata Inimii lui Iisus. Constructia edificiului a inceput in 1779 din ordinul reginei Maria I, care a jurat ca va ridica o biserica daca Dumnezeu ii va darui un mostenitor pentru tronul tarii. Arhitectii, Mateus Vicente de Oliveira si Reinaldo Manuel dos Santos, care au elaborat proiectul si au condus lucrarile s-au inspirat din constructia manastirii Mafra, adaugand un amestec de baroc tarziu si stil neoclasic. Doua turnuri clopotnita gemene flancheaza fatada decorata cu statui de sfinti si alte personaje.
Interiorul este o nava enorma cu peretii inveliti in marmura roz, galbena si cenusie. Piesele altarului - remarcabile opere de arta - sunt realizate in 1780. Ele poarta semnatura artistului italian Pompeu Batoni, ca si mormantul din marmura neagra al reginei Maria, aflat in apropiere. In fata bisericii se afla Gradinile Estrela care au fost deschise publicului in secolul al XIX-lea. Sunt o minunata combinatie de lacuri mici, cascade, fantani, o mare varietate de arbori si numeroase plante tropicale aduse din Africa, India si Brazilia. Gradinile sunt foarte populare si adesea sunt folosite de cei din vecinatatea lor pentru diferite evenimente si manifestatii. In mijlocul gradinilor se inalta o tribuna metalica, pentru orchestrele si fanfarele care dau aici o serie de concerte, mai ales in timpul verii.
La est de vestita bazilica poti admira unul dintre cartierele tipice ale orasului. Este vorba de cunoscutul Alfama care se intinde de pe malurile fluviului Tajo, pana spre dealurile nu prea indepartate. Strazile serpuitoare, inguste sunt populate acum de marinari, pescari si comercianti care dau o pata de culoare locului, prin variatele lor bazare. Aceasta vecinatate modesta a pietei a fost in perioada araba cel mai ravnit si mai nobil cartier din Lisabona si, desi nu mai exista nicio cladire de atunci, se vad inca urmele civilizatiei maure in constructia scarilor si a fatadelor caselor.
De altfel chiar numele Alfama vine din arabul Alhamma insemnand "fantani cu apa fierbinte". Cartierul a fost locuit din timpurile vizigotilor si pastreaza inca ceva din aspectul pe care l-a avut inainte de marele cutremur. La sfarsitul Evului Mediu oamenii bogati s-au mutat treptat in vestul orasului si astfel a inceput declinul zonei. Este insa bine sa cunosti si aceasta parte a orasului strabatand-o pe jos si descoperind locuri fascinante, incarcate de amintiri. Cele mai comerciale strazi din zona sunt São Pedro si Strada Remedios, amandoua marginite de mici magazine si baruri populare. Pe strada São Pedro in fiecare dimineata este deschisa o piata de peste iar pe Largo de São Rafael poti vedea inca ruinele unui turn care facea parte dintr-un sistem de aparare arab, distrus in 1147. In centrul cartierului se inalta biserica medievala São Miguel, reconstruita dupa cutremurul din 1755. Exista inca frumosul tavan din lemn exotic adus din Brazilia, tavan care a scapat intreg din marele dezastru.
Biserica Santo Estévão, cu multimea scarilor in diferite directii, construita in secolul al XIII-lea dupa un plan octogonal, a fost refacuta in mai multe randuri. In fata edificiului exista o mica terasa de unde se poate admira orasul de jos pana la fluviu. In unele zone, cum ar fi Beco do Carneiro, strazile sunt atat de inguste incat locuitorii de pe marginile opuse pot aproape sa-si dea mainile.
Cartierul apare plin de viata in special in ziua de "Santos Populares" cand manifestatii vesele apar la orice colt de strada. Oficial, patronul Lisabonei este Sfantul Vicente, un martir din secolul al XIV-lea. Totusi, cel mai venerat sfant al orasului este Saint Antonio de Lisaboa, cunoscut in alte tari drept Saint Antonio de Padova. El s-a nascut in 1195 aici, langa catedrala si a murit in Italia in 1231. Festivalul Sfantului Antonio are loc in Alfama in fiecare an, la data de 12 iunie cand locuitorii evoca incantati viata acestui preot franciscan, protector al saracilor. In 1995 orasul a aniversat, cu multa abnegatie, implinirea a 800 de ani de la nasterea sa.
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9741/33/
Pe fondul unor tulburari politice care durau de mai mult de doi ani, la 4 octombrie 1910, la Lisabona incep miscarile violente armate ale republicanilor care ataca palatul regal Necessidades, resedinta oficiala a tanarului rege Manuel al II-lea. Acesta se refugiaza cu mama sa in palatul Mafra. Populatia nu a reactionat, desi regele era apreciat de popor. In consecinta, la 5 octombrie este citita Declaratia republicanilor prin care este abolita monarhia in Portugalia, schimbare sprijinita de armata. Tara devine republica, avandu-l pe Teofilo Braga presedinte provizoriu al guvernului.
Pe fondul unor tulburari politice care durau de mai mult de doi ani, la 4 octombrie 1910, la Lisabona incep miscarile violente armate ale republicanilor care ataca palatul regal Necessidades, resedinta oficiala a tanarului rege Manuel al II-lea. Acesta se refugiaza cu mama sa in palatul Mafra. Populatia nu a reactionat, desi regele era apreciat de popor. In consecinta, la 5 octombrie este citita Declaratia republicanilor prin care este abolita monarhia in Portugalia, schimbare sprijinita de armata. Tara devine republica, avandu-l pe Teofilo Braga presedinte provizoriu al guvernului.
Se poate spune ca aceasta modificare radicala a sistemului politic din Portugalia era asteptata. Regele Carlos I, tatal lui Manuel al II-lea, fusese asasinat in 1908 de doi membri ai partidului republican, Alfredo Costa si Manuel Buiça (in legatura cu societatea revolutionara Carbonaria, anticlericala si antimonarhista). Acestia trasesera mai multe focuri de arma asupra calestii regale, ucigandu-l pe rege si pe fiul cel mare al acestuia, Luis Filipe. A devenit rege Manuel al II-lea, la numai 19 ani. Acesta s-a dovedit a fi un intelectual rasat, cu studii polivalente, care a incercat sa calmeze lupta politica in care republicanii erau mereu nemultumiti. Noul rege (a domnit intre 1908 si 1910) a stiut sa se faca iubit de popor, facand numeroase vizite pentru a cunoaste realitatea din tara. Dar politica guvernului nu era pe placul maselor, iar Manuel al II-lea spusese "eu voi domni, nu voi guverna".
Din pacate, Portugalia era o tara in care domina saracia, caci "revolutia industriala" nu se manifestase prea puternic si multi credeau ca iesirea din criza se putea face prin eliminarea monarhiei. Si cum la alegerile din 1910 republicanii nu au castigat, ei au ales calea loviturii de stat militare... Manuel al II-lea a plecat in exil in Anglia, la regele George al V-lea, si nu s-a mai intors pana la moarte, in 1932. El s-a casatorit in exil cu printesa Augusta Vitoria de Hohenzollern, in 1912 (dupa ce avusese o relatie deschisa cu actrita Gaby Deslys). Pentru modul cum si-a slujit tara, inclusiv in exil, el a fost numit "Regele Patriot". Pentru a nu incita spiritele, el nu a dorit restaurarea monarhiei in tara sa. A fost inmormantat in Portugalia si onorat ca un mare om de cultura.
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
Vasco da Gama și călătoria care a schimbat lumea
Vasco da Gama a fost primul european care a pus bazele unei rute comerciale maritime către India. Într-o călătorie impresionantă, el a navigat de-a lungul coastelor africane, dincolo de Capul Bunei Speranțe și a reușit să distrugă monopolul negustorilor arabi și venețieni în comerțul cu condimente. Astfel, după cum explică Shane Winser de la Royal Geographical Society din Marea Britanie, Vasco da Gama a schimbat lumea.
Căutarea rutelor comerciale alternative către Est
Călătoria lui Vasco da Gama către India este unul din momentele definitorii din istoria marilor descoperiri geografice. Dincolo de faptul că această călătorie a reprezentat una din cele mai mare realizări ale epocii – mult mai importantă decât reușita lui Columb, traversarea Atlanticului, ea a stat la baza unor evenimente care au schimbat lumea.
La mijlocul secolului al XV-lea, Portugalia era cea mai mare putere maritimă din Europa, grație moștenirii Prințului Henric Navigatorul, care a adus la școala de navigație de la Sagres un grup talentat de geografi, cartografi, astronomi și navigatori.Henric dorea să găsească o rută maritimă către India, obținând astfel pentru țara sa acces la foarte profitabilul comerț cu mirodenii. În plus, spera că va încheia o alianță cu legendarul regat al părintelui Ioan cu ajutorul căruia să pună capăt dominației musulmane în negoțul din Oceanul Indian. Timp de patruzeci de ani, Henric a sponsorizat călătoriile de explorare de-a lungul coastelor vestice ale Africii, punând astfel bazele unui comerț profitabil cu sclavi și aur. Cu toate acestea, sudul extrem al continentului african a rămas necunosut europenilor, iar visul Prințului nu s-a împlinit niciodată.
Abia în 1487 Bartolomeo Diaz a început călătoria ce-i va duce pe portughezi în sudul extrem al Africii. Înconjurând Capul Bunei Speranțe, Diaz a demonstrat că exista o legătură între Oceanul Atlantic și cel Indian (geografii vremii susținând exact contrariul), și astfel a renăscut ideea că ar putea fi descoperită o rută maritimă către India.
Pentru a completa călătoria pe mare a lui Diaz, regele portughez Ioan al II-lea l-a trimis pe Pedro de Covilha, un bun vorbitor de arabă, într-o periculoasă călătorie către India, urmând însă ruta pe uscat. De-a lungul călătoriei care a durat trei ani, deghizat în arab, Covilha a obținut informații prețioase privind porturile musulmane de pe coastele Africii de Est și din India.
Aveau să mai treacă însă 10 ani înainte ca portughezii să poată organiza o nouă călătorie pentru valorificarea descoperirilor celor doi. Între timp, Columb, sponworizat de spanioli, se întorsese în Europa în 1493 anunțând că a descoperit ruta către Orient traversând Atlanticul.
Rivalitățile
În acel moment, rivalitatea dintre Portugalia și Spania pentru controlul negoțului cu Orientul s-a intensificat. Însuși Papa a intervenit pentru a arbitra conflictul, iar în 1494, după lungi negocieri, a fost semnat Tratatul de la Tordesillas. Prin acest tratat, era trasată o linie imaginară nord-sud (la circa 1700 de kilometri vest de Capul Verde) ce împărțea Atlanticul în două: teritoriile la vest de această linie reveneau Spaniei, iar cele din est Portugaliei. Regele Ioan a fost încântat, deoarece el păstra astfel controlul comerțului de pe coastele vestice ale Africii și posibila rută nouă către India.
În 1497, noul rege al Portugaliei, Manuel I, l-a numit pe Vasco da Gama liderul unei noi călătorii către India. Bartolomeo Diaz a supravegheat personal pregătirile pentru această călătorie. Da Gama avea să conducă o flotă formată din patru nave (una de provizii), dintre care două au fost construite special cu această ocazie.
Prima călătorie către India
Vasco da Gama a părăsit Lisabona la 8 iulie 1497. Bartolomeo Diaz a însoțit grupul până în Insulele Canare, iar apoi până în Insulele Capului Verde. Pentru următoarea etapă a călătoriei, Diaz i-a sfătuit să meargă pe o rută neobișnuită, pe direcția vest-sud vest, înspre largul Atlanticului, pentru a evita zona calmurilor din Golful Guineei. Urmând această rută, portughezii au ajuns la circa 1000 de kilometri de coastele braziliene înainte ca vânturile sud-vestice să-i împingă înspre Sudul Africii. Pe 7 noiembrie, au ajuns în Portul Sf. Elena, la 200 de kilometri nord de Capul Bunei Speranțe. Trecurseră 13 săptămâni de când exploratorii văzuseră ultima oară uscatul, după ce parcuseseră o distanță de peste 7200 de kilometri de la Capul Verde.
Două zile mai târziu, flota lui da Gama a înconjurat Capul Bunei Speranțe și a oprit la Mossel Bay. Nava cu provizii a fost arsă, iar proviziile redistribuite celorlalte trei nave. În ziua de Crăciun, grupul a început călătoria spre nord, de-a lungul coastelor estice ale Africii de Sud. Navigând spre nord împotriva unui curent puternic, grupul lui da Gama a călătorit 2700 de kilometri de-a lungul coastei, iar pe 2 martie 1498 a ajuns în portul Mozambique, primul dintr-un șir de orașe-stat musulmane aflate la extrema sudică a zonei de influență musulmană din Africa de Est. Exploratorii nu au fost primiți bine de Sultan; darurile lor, considerate fără valoare, au fost respinse. Asta se explică prin faptul că, în ciuda investițiilor masive în acea expediție, portughezii subestimaseră calitatea bunurilor de pe piețele din această lume: bumbac, fildeș, aur și perle. Grupul și-a continuat călătoria spre nord, ajungând la Mombassa, unde au fost primiți la fel. Doar liderul din Malindi a fost mai binevoitor față de grupul de europeni, iar în timpul șederii sale acolo, da Gama a recrutat un marinar foarte experimentat – se poate să fie vorba de faimosul marinar arab Ahmen Ibn Majid – care să le arate ruta către India.
Da Gama ajunge în India
Exploratorii au traversat Marea Arabiei în 27 zile, călătoria lor fiind ușurată de vânturile favorabile. Flota lui da Gama a ajuns la Calicut, pe coasta Malabar. Zona respectivă era centrul comerțului cu mirodenii și principala piață de desfacere pentru piperul din Kerala. Era, de asemenea, locul în care navele din Insulele Moluce veneau să facă negoț cu cuișoare cu negustorii arabi. Nou-veniții au stat la Calicut timp de trei luni și au fost inițial bine primiți de liderul hindus local. Însă negustorii musulmani se bucurau de o anumită influență la Curte și nu erau dispuși să renunțe la controul asupra comerțului cu mirodenii în fața vizitatorilor creștini. Și, încă o dată, bunurile pe care da Gama le oferea pentru negoț au fost considerate inadecvate. Relațiile dintre portughezi și localnici s-au deteriorat, iar oamenii lui da Gama au făcut mari eforturi pentru a reuși să adune bunurile necesare călătoriei înapoi spre casă.
Călătoria înapoi către Malindi a fost extrem de grea. Marinarul care-i ajutase la venire dispăruse, iar vântul bătea din nou împotriva lor. Drumul de 3700 de kilometri a durat trei luni. Echipajul s-a îmbolnăvit de scorbut, și 30 de oameni au murit. Numai bunăvoința Sultanului din Malindi i-a salvat pe restul, acesta dăruindu-le alimente proaspete, carne și portocale. Pentru că pierduseră prea mulți oameni din echipaj, una dintre nave a trebuit să fie arsă. Grupul a trecut de Capul Bunei Speranțe pe 20 martie 1499 și a început călătoria spre nord de-a lungul coastelor vestice ale Africii.
Următoarele călătorii spre India
Vasco da Gama a ajuns înapoi la Lisabona pe 18 septembrie, după mai bine de doi ani, timp în care a călătorit 38.600 de kilometri. Doar 54 de oameni din echipajul de 170 au supraviețuit. Regele era însă mulțumit, gândindu-se că dacă această expediție s-a putut realiza o dată, ea se putea face din nou.
O a doua expediție, de data aceasta cu 13 nave și 1200 de oameni, a fost trimisă imediat către India sub conducerea lui Pedro Alvares Cabral, a cărui misiune era întârirea controlului asupra rutei către India. Flota a ajuns la Calicut în doar șase luni, iar de data aceasta portughezii au fost mult mai bine pregătiți. Au mers în India cu bunuri luxoase cu ajutorul cărora l-au convins pe liderul hindus care-l refuzase pe da Gama să încheie un acord comercial. Negustorii musulmani au fost indignați de această încercare a europenilor de a le fura comerțul și, drept răzbunare, au omorât 50 de oameni din echipajul lui Cabral. Aceasta, la rândul său, a răspuns prin incendirerea a 10 nave musulmane (la bordul cărora au murit 600 de oameni), precum și a caselor de lemn din Calicut.
Apoi, Cabral a mers la Cochin, unde a pus bazele primului centru comercial portughez din India. S-a întors acasă în vara anului 1501, cu doar șapte nave și jumătate din echipaj. Însă încărcătura de condimente adusă a fost suficientă pentru a distruge monopolul arabo-venețian asupra comerțului cu condimente din Europa.
Anul următor, Vaso da Gama a condus cea de-a treia mare expediție portugheză către India. A pornit la drum cu 20 de nave (dintre care 10 ale sale), unele aflate sub comanda unchiului și nepotului său. Sarcina lor era de a consolida dominația portugheză asupra rutei către India. Această expediție avea să ducă însă la unul dintre cele mai mari masacre maritime din istorie.
După câteva raiduri asupra unor porturi musulmane de pe coasta Africii de Vest, da Gama a început o campanie de teroare împotriva musulmanilor care făceau negoț pe Coasta Malabar. A capturat nava Meri, pe care se aflau și 200 de pelerini musulmani ce se întorceau acasă după pelerinajul la Mecca, și i-a dat foc. La bordul navei se aflau aproape 400 de oameni, inclusiv femei și copii. Da Gama a păstrat focul aprins timp de patru zile, până s-a asigurat că toți de la bordul navei muriseră. Apoi și-a continuat drumul către Calicut, unde a capturat și ucis 30 de pescari, lăsându-le cadavrele să plutească la mal. Temut și urât de localnici, da Gama plecat lăsând în urmă prima putere navală europeană din apele asiatice. Când s-a întors acasă, în septembrie 1503, da Gama a fost recompensat din plin de portughezi pentru eforturile sale și a fost ulterior numit Vicerege al Indiei.
Vasco da Gama a fost primul european care a pus bazele unei rute comerciale maritime către India. Într-o călătorie impresionantă, el a navigat de-a lungul coastelor africane, dincolo de Capul Bunei Speranțe și a reușit să distrugă monopolul negustorilor arabi și venețieni în comerțul cu condimente. Astfel, după cum explică Shane Winser de la Royal Geographical Society din Marea Britanie, Vasco da Gama a schimbat lumea.
Căutarea rutelor comerciale alternative către Est
Călătoria lui Vasco da Gama către India este unul din momentele definitorii din istoria marilor descoperiri geografice. Dincolo de faptul că această călătorie a reprezentat una din cele mai mare realizări ale epocii – mult mai importantă decât reușita lui Columb, traversarea Atlanticului, ea a stat la baza unor evenimente care au schimbat lumea.
La mijlocul secolului al XV-lea, Portugalia era cea mai mare putere maritimă din Europa, grație moștenirii Prințului Henric Navigatorul, care a adus la școala de navigație de la Sagres un grup talentat de geografi, cartografi, astronomi și navigatori.Henric dorea să găsească o rută maritimă către India, obținând astfel pentru țara sa acces la foarte profitabilul comerț cu mirodenii. În plus, spera că va încheia o alianță cu legendarul regat al părintelui Ioan cu ajutorul căruia să pună capăt dominației musulmane în negoțul din Oceanul Indian. Timp de patruzeci de ani, Henric a sponsorizat călătoriile de explorare de-a lungul coastelor vestice ale Africii, punând astfel bazele unui comerț profitabil cu sclavi și aur. Cu toate acestea, sudul extrem al continentului african a rămas necunosut europenilor, iar visul Prințului nu s-a împlinit niciodată.
Abia în 1487 Bartolomeo Diaz a început călătoria ce-i va duce pe portughezi în sudul extrem al Africii. Înconjurând Capul Bunei Speranțe, Diaz a demonstrat că exista o legătură între Oceanul Atlantic și cel Indian (geografii vremii susținând exact contrariul), și astfel a renăscut ideea că ar putea fi descoperită o rută maritimă către India.
Pentru a completa călătoria pe mare a lui Diaz, regele portughez Ioan al II-lea l-a trimis pe Pedro de Covilha, un bun vorbitor de arabă, într-o periculoasă călătorie către India, urmând însă ruta pe uscat. De-a lungul călătoriei care a durat trei ani, deghizat în arab, Covilha a obținut informații prețioase privind porturile musulmane de pe coastele Africii de Est și din India.
Aveau să mai treacă însă 10 ani înainte ca portughezii să poată organiza o nouă călătorie pentru valorificarea descoperirilor celor doi. Între timp, Columb, sponworizat de spanioli, se întorsese în Europa în 1493 anunțând că a descoperit ruta către Orient traversând Atlanticul.
Rivalitățile
În acel moment, rivalitatea dintre Portugalia și Spania pentru controlul negoțului cu Orientul s-a intensificat. Însuși Papa a intervenit pentru a arbitra conflictul, iar în 1494, după lungi negocieri, a fost semnat Tratatul de la Tordesillas. Prin acest tratat, era trasată o linie imaginară nord-sud (la circa 1700 de kilometri vest de Capul Verde) ce împărțea Atlanticul în două: teritoriile la vest de această linie reveneau Spaniei, iar cele din est Portugaliei. Regele Ioan a fost încântat, deoarece el păstra astfel controlul comerțului de pe coastele vestice ale Africii și posibila rută nouă către India.
În 1497, noul rege al Portugaliei, Manuel I, l-a numit pe Vasco da Gama liderul unei noi călătorii către India. Bartolomeo Diaz a supravegheat personal pregătirile pentru această călătorie. Da Gama avea să conducă o flotă formată din patru nave (una de provizii), dintre care două au fost construite special cu această ocazie.
Prima călătorie către India
Vasco da Gama a părăsit Lisabona la 8 iulie 1497. Bartolomeo Diaz a însoțit grupul până în Insulele Canare, iar apoi până în Insulele Capului Verde. Pentru următoarea etapă a călătoriei, Diaz i-a sfătuit să meargă pe o rută neobișnuită, pe direcția vest-sud vest, înspre largul Atlanticului, pentru a evita zona calmurilor din Golful Guineei. Urmând această rută, portughezii au ajuns la circa 1000 de kilometri de coastele braziliene înainte ca vânturile sud-vestice să-i împingă înspre Sudul Africii. Pe 7 noiembrie, au ajuns în Portul Sf. Elena, la 200 de kilometri nord de Capul Bunei Speranțe. Trecurseră 13 săptămâni de când exploratorii văzuseră ultima oară uscatul, după ce parcuseseră o distanță de peste 7200 de kilometri de la Capul Verde.
Două zile mai târziu, flota lui da Gama a înconjurat Capul Bunei Speranțe și a oprit la Mossel Bay. Nava cu provizii a fost arsă, iar proviziile redistribuite celorlalte trei nave. În ziua de Crăciun, grupul a început călătoria spre nord, de-a lungul coastelor estice ale Africii de Sud. Navigând spre nord împotriva unui curent puternic, grupul lui da Gama a călătorit 2700 de kilometri de-a lungul coastei, iar pe 2 martie 1498 a ajuns în portul Mozambique, primul dintr-un șir de orașe-stat musulmane aflate la extrema sudică a zonei de influență musulmană din Africa de Est. Exploratorii nu au fost primiți bine de Sultan; darurile lor, considerate fără valoare, au fost respinse. Asta se explică prin faptul că, în ciuda investițiilor masive în acea expediție, portughezii subestimaseră calitatea bunurilor de pe piețele din această lume: bumbac, fildeș, aur și perle. Grupul și-a continuat călătoria spre nord, ajungând la Mombassa, unde au fost primiți la fel. Doar liderul din Malindi a fost mai binevoitor față de grupul de europeni, iar în timpul șederii sale acolo, da Gama a recrutat un marinar foarte experimentat – se poate să fie vorba de faimosul marinar arab Ahmen Ibn Majid – care să le arate ruta către India.
Da Gama ajunge în India
Exploratorii au traversat Marea Arabiei în 27 zile, călătoria lor fiind ușurată de vânturile favorabile. Flota lui da Gama a ajuns la Calicut, pe coasta Malabar. Zona respectivă era centrul comerțului cu mirodenii și principala piață de desfacere pentru piperul din Kerala. Era, de asemenea, locul în care navele din Insulele Moluce veneau să facă negoț cu cuișoare cu negustorii arabi. Nou-veniții au stat la Calicut timp de trei luni și au fost inițial bine primiți de liderul hindus local. Însă negustorii musulmani se bucurau de o anumită influență la Curte și nu erau dispuși să renunțe la controul asupra comerțului cu mirodenii în fața vizitatorilor creștini. Și, încă o dată, bunurile pe care da Gama le oferea pentru negoț au fost considerate inadecvate. Relațiile dintre portughezi și localnici s-au deteriorat, iar oamenii lui da Gama au făcut mari eforturi pentru a reuși să adune bunurile necesare călătoriei înapoi spre casă.
Călătoria înapoi către Malindi a fost extrem de grea. Marinarul care-i ajutase la venire dispăruse, iar vântul bătea din nou împotriva lor. Drumul de 3700 de kilometri a durat trei luni. Echipajul s-a îmbolnăvit de scorbut, și 30 de oameni au murit. Numai bunăvoința Sultanului din Malindi i-a salvat pe restul, acesta dăruindu-le alimente proaspete, carne și portocale. Pentru că pierduseră prea mulți oameni din echipaj, una dintre nave a trebuit să fie arsă. Grupul a trecut de Capul Bunei Speranțe pe 20 martie 1499 și a început călătoria spre nord de-a lungul coastelor vestice ale Africii.
Următoarele călătorii spre India
Vasco da Gama a ajuns înapoi la Lisabona pe 18 septembrie, după mai bine de doi ani, timp în care a călătorit 38.600 de kilometri. Doar 54 de oameni din echipajul de 170 au supraviețuit. Regele era însă mulțumit, gândindu-se că dacă această expediție s-a putut realiza o dată, ea se putea face din nou.
O a doua expediție, de data aceasta cu 13 nave și 1200 de oameni, a fost trimisă imediat către India sub conducerea lui Pedro Alvares Cabral, a cărui misiune era întârirea controlului asupra rutei către India. Flota a ajuns la Calicut în doar șase luni, iar de data aceasta portughezii au fost mult mai bine pregătiți. Au mers în India cu bunuri luxoase cu ajutorul cărora l-au convins pe liderul hindus care-l refuzase pe da Gama să încheie un acord comercial. Negustorii musulmani au fost indignați de această încercare a europenilor de a le fura comerțul și, drept răzbunare, au omorât 50 de oameni din echipajul lui Cabral. Aceasta, la rândul său, a răspuns prin incendirerea a 10 nave musulmane (la bordul cărora au murit 600 de oameni), precum și a caselor de lemn din Calicut.
Apoi, Cabral a mers la Cochin, unde a pus bazele primului centru comercial portughez din India. S-a întors acasă în vara anului 1501, cu doar șapte nave și jumătate din echipaj. Însă încărcătura de condimente adusă a fost suficientă pentru a distruge monopolul arabo-venețian asupra comerțului cu condimente din Europa.
Anul următor, Vaso da Gama a condus cea de-a treia mare expediție portugheză către India. A pornit la drum cu 20 de nave (dintre care 10 ale sale), unele aflate sub comanda unchiului și nepotului său. Sarcina lor era de a consolida dominația portugheză asupra rutei către India. Această expediție avea să ducă însă la unul dintre cele mai mari masacre maritime din istorie.
După câteva raiduri asupra unor porturi musulmane de pe coasta Africii de Vest, da Gama a început o campanie de teroare împotriva musulmanilor care făceau negoț pe Coasta Malabar. A capturat nava Meri, pe care se aflau și 200 de pelerini musulmani ce se întorceau acasă după pelerinajul la Mecca, și i-a dat foc. La bordul navei se aflau aproape 400 de oameni, inclusiv femei și copii. Da Gama a păstrat focul aprins timp de patru zile, până s-a asigurat că toți de la bordul navei muriseră. Apoi și-a continuat drumul către Calicut, unde a capturat și ucis 30 de pescari, lăsându-le cadavrele să plutească la mal. Temut și urât de localnici, da Gama plecat lăsând în urmă prima putere navală europeană din apele asiatice. Când s-a întors acasă, în septembrie 1503, da Gama a fost recompensat din plin de portughezi pentru eforturile sale și a fost ulterior numit Vicerege al Indiei.
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9392/33/
Denuntat ca un act terorist, bombarda-mentul de la Guernica este considerat ca primul atac al unor aviatii militare asupra unor civili neinarmati. Ceea ce se petrecea la 26 aprilie 1937, in plin Razboi Civil al Spaniei, a socat lumea intreaga. Localitatea Guernica se afla in tara Bascilor, in nordul Spaniei si reprezenta un punct strategic in acea regiune autonoma (inclusiv golful Biskaya), desi bascii nu participau la confruntari. Dar armatele nationaliste ale lui Francisco Franco urmeaza sa elimine toate posibilele rezistente ale republicanilor si fortelor de stanga. Or, in tara Bascilor, desi cu guvern propriu nationalist separatist, vederile principale erau de stanga.
Denuntat ca un act terorist, bombarda-mentul de la Guernica este considerat ca primul atac al unor aviatii militare asupra unor civili neinarmati. Ceea ce se petrecea la 26 aprilie 1937, in plin Razboi Civil al Spaniei, a socat lumea intreaga. Localitatea Guernica se afla in tara Bascilor, in nordul Spaniei si reprezenta un punct strategic in acea regiune autonoma (inclusiv golful Biskaya), desi bascii nu participau la confruntari. Dar armatele nationaliste ale lui Francisco Franco urmeaza sa elimine toate posibilele rezistente ale republicanilor si fortelor de stanga. Or, in tara Bascilor, desi cu guvern propriu nationalist separatist, vederile principale erau de stanga.
Atacatorii Guernicai au fost aviatia nazista "Legiunea Condorul" si aviatia fascista italiana. Pana la data raidurilor aeriene nu s-au facut zboruri de recunoastere, de aceea bombardamentele au fost de tip "carpeta", adica pe toata suprafata localitatii de 5 mii de persoane. {i asta desi scopul initial era doar distrugerea legaturilor cu exteriorul (podul, drumurile etc.). La 26 aprilie, intre 16.30 si 19.30 au fost cinci raiduri, cu peste 30 de aparate. Au fost lansate 40 de tone de bombe distrugatoare si incendiare, Guernica fiind aproape total devastata. In privinta victimelor au existat controverse de-a lungul anilor. Desi guvernul basc a anuntat imediat 1.654 de decese, iar URSS a estimat la 800 numarul de morti, cercetari mai aprofundate au ajuns la suma de 300 de victime. Prin comparatie cu alte bombardamente (cu 7-10 decese la tona de bombe), ultima estimare pare cea corecta.
Ziaristul englez George Steer a fost primul care a dezvaluit implicarea Germaniei, desi nazistii semnasera un pact de neimplicare. Dupa aceasta distrugere in masa a unei localitati neimplicate in razboi - care a socat si lumea artistilor, vezi capodopera omonima a lui Pablo Picasso -, Guernica a fost ocupata de nationalistii lui Franco. Acestia au lansat zvonul ca distrugerile fusesera facute intentionat de autoritatile locale, dar reactiile internationale de protest nu puteau fi oprite. Atacatorii alesesera si ziua de luni, cand era zi de targ si se adunau multi oameni la Guernica... In 1997, presedintele german Roman Herzog a cerut scuze supravietuitorilor.
Nota: Uriasa panza a lui Picasso (7,76 m x 3,49 m) a fost expusa prima oara la Paris, chiar in 1937.
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
Poitiers, un simplu raid sau o mare bătălie
În urmă cu treisprezece secole, prin arabii din Spania, Islamul îşi începea ofensiva asupra Europei vestice. În bătălia de la Poitiers, desfăşurată acum 1280 de ani, Carol Martel (cca. 688-741), majordomul regatului franc, a reuşit să-i înfrângă pe musulmani şi să le ucidă comandantul, Abd ar-Rahman al Ghafiqi, liderul arabilor din Spania.
În anul 711, musulmanii au cucerit Spania, în vremea marii expansiuni a Islamului, care s-a extins până la Marea Mediterană după moartea Profetului. Sursele în ceea ce priveşte data exactă a bătăliei sunt confuze, cele mai multe fiind cronici musulmane spaniole scrise cu câteva secole mai târziu de la data bătăliei. Bătălia de la Poitiers a avut loc după douăzeci de ani de cuceriri umayyade în Europa, începând cu invazia regatelor creştine ale vizigoţilor din peninsula Iberică în 711 şi continuând în teritoriile france din Galia, foste provincii ale Imperiului Roman. Campaniile militare ale umayyazilor au ajuns până înspre nord în Aquitania şi Burgundia, incluzând o bătălie mare la Bordeaux şi un raid la Autun.
Carol Martel a fost ultimul membru al clanului Arnulfing; el a reuşit să ia poziţia de administrator (majordom) al palatului şi s-a impus ca stăpânitor „de drept” al teritoriilor france, lăsându-i regelui Theuderic al IV-lea (721-737) un rol onorific. Conflictele dintre conducătorii merovingieni le slăbiseră acestora puterea, lucru de care au profitat în scurtă vreme administratorii curţii regale, care au preluat treptat puterea în regatul franc. Conflictele interne din timpul ascensiunii familiei Arnulfing au slăbit influenţa francă asupra teritoriilor periferice. Ducele Eudo a condus multă vreme Aquitania şi a reuşit să-l sfideze pe Carol până în 720, când musulmanii spanioli au început raidurile la nord de Pirinei. În 720-721, Eudo a înfrânt o armata musulmană într-o bătălie la Toulouse, dar i-a fost imposibil să împiedice raidurile musulmane din Autun în 725, căderea Carcassonn-ului şi a Nîmesului. Eudo a încercat să exploateze diferenţele dintre cuceritorii berberi şi arabi ai Spaniei, căsătorindu-şi fiica cu Munnuza, un şef berber care a condus o mare rebeliune antiarabă, dar care nu a avut succes. Drept răzbunare, liderul arab Abd al-Rahman a condus un raid de mare amploare în Aquitania, probabil prin 733, lucru care l-a forţat pe Eudo să îi ceară ajutorul lui Carol Martel.
Invazia islamică a profitat întotdeauna de diviziunile şi de slăbiciunile inamicilor săi. Arabii s-au bucurat de sprijinul lui Maurontus, ducele de Marsilia şi un inamic al casei de Arnulfing, căruia o victorie arabă la Poitiers i-ar fi dus la îndeplinire planurile de ascensiune politică.
Carol a adunat o armată numeroasă pentru acele vremuri, cei mai mulţi luptători fiind franci şi burgunzi, şi l-a atacat pe Abd ar-Rahman, în timp ce acesta mărşăluia dinspre Poitiers spre Tours. Ambele armate s-au stabilit în tabere fortificate, dar, din păcate, nu se ştiu prea multe lucruri despre cum s-a luptat în această primă încleştare dintre forţa musulmană şi armata creştină.
Locul exact al bătăliei de la Tours nu se cunoaşte nici astăzi. Sursele istorice păstrate, atât islamice, cât şi creştine, sunt similare în unele detalii şi contrastează în altele. Majoritatea istoricilor presupun că cele două armate s-au ciocnit la încrucişarea râurilor Clain şi Vienne, între Tours şi Poitiers. Numărul de combatanţi de ambele părţi nu se cunoaşte. Unele estimări apreciază că umayyazii aveau circa 80.000 de oameni, iar francii în jur de 30.000. Istoricul Edward J. Schoenfeld respinge estimările vechi de 60–400.000 umayyazi şi 75.000 franci, susţinând că „estimările de peste 50.000 de soldaţi de ambele părţi sunt imposibile din punct de vedere logistic”.
Alt istoric militar contemporan, Victor Davis Hanson, crede că ambele armate aveau mărimi aproximativ egale, circa 30.000 oameni.
Istoricii moderni sunt probabil mai aproape de adevăr decât sursele medievale, deoarece estimările moderne sunt bazate pe abilităţile logistice ale regiunilor rurale de a susţine aceste numere uriaşe de oameni şi animale. Atât Davis cât şi Hanson subliniază că ambele armate trăiau din resursele provinciale, nici una din ele neavând un sistem de aprovizionare pus la punct.
Conform cronicilor, forţele invadatoare au fost total surprinse să găsească o armată mare, bine aşezată şi gata de luptă, având amplasament favorabil în teren, opunându-se atacului asupra cetăţii Tours.
Carol Martel obţinuse efectul surpriză dorit. El a decis să înceapă lupta printr-o formaţie defensivă, de tip phalanx. Conform surselor arabe, francii s-au aşezat în careu, folosindu-se de pantă şi arbori pentru a îngreuna un atac de cavalerie.
Timp de şapte zile, cele două armate s-au observat reciproc, angajându-se în câteva ciocniri minore. Umayyazii au aşteptat sosirea restului armatei, dar după aceea au rămas tot nehotărâţi. Un general capabil nu lasă niciodată adversarul să aleagă terenul şi condiţiile bătăliei. Abd ar-Rahman, deşi era un comandant abil, nu a reuşit să-l împiedice pe Martel să le aleagă pe amândouă. În plus, umayyazii nu au putut estima numărul adversarilor, datorită faptului că Martel s-a folosit de trunchiurile copacilor din pădure pentru a da iluzia că are o armată mult mai numeroasă decât în realitate. Aşadar, Abd ar-Rahman şi-a adunat întreaga armată, ceea ce i-a dat lui Martel timpul necesar pentru sosirea veteranilor infanteriei din colţurile imperiului său. Această infanterie reprezenta speranţa victoriei, majoritatea soldaţilor având în spate experienţa a numeroase bătălii sub conducerea lui Martel, începând din anul 717.Mulţi istorici, de-a lungul secolelor, au fost de părere că francii au fost inferiori cu mult ca număr la începutul bătăliei, raportul de forţe fiind de 1 la 2. Martel s-a bazat pe faptul că în cele din urmă Abd ar-Rahman va fi nevoit să atace şi să jefuiască cetatea Tours. Nici unul din ei nu a vrut să atace primul, dar Abd ar-Rahman s-a simţit obligat să atace oraşul Tours, ceea ce a însemnat să treacă prin armata francilor de pe dealul din faţa lui. Hotărârea lui Martel de a aştepta atacul s-a dovedit a fi crucială, deoarece i-a forţat pe umayyazi să năvălească în susul dealului, amănunt care, alături de pădure, a negat mare parte din avantajele unui atac de cavalerie.
Martel s-a pregătit pentru această confruntare încă de la Toulouse, cu un deceniu în urmă. El şi-a dat seama că în caz de eşec, nu mai era nici o armată creştină capabilă să apere vestul Europei. Dar Gibbon, împreună cu majoritatea istoricilor, este de părere că Martel a luat cele mai bune decizii într-o situaţie dificilă. Deşi inferior numeric şi depinzând de infanterie, fără scăriţe în uz, Martel avea totuşi o infanterie grea călită, care a crezut în liderul ei. În plus, Martel a avut elementul surprizei şi a reuşit să aleagă terenul de luptă.
Pe lângă avantajul terenului, francii erau pregătiţi pentru vreme rece, fiind îmbrăcaţi cu blăni de urs şi lup. Arabii nu erau la fel de bine pregătiţi, în ciuda faptului că aveau corturi, ceea ce le lipsea francilor, dar au ezitat să atace o armată pe care au considerat-o superioară numeric.
În esenţă, umayyazii au aşteptat ca francii să apară în câmp liber, în timp ce francii, organizaţi într-o puternică formaţie defensivă, au aşteptat ca arabii să ia dealul cu asalt. A fost un test de răbdare pe care Martel l-a câştigat; bătălia a început în a şaptea zi, dat fiind faptul că Abd ar-Rahman nu a vrut să o mai amâne.
Arabii au lansat mai multe şarje de cavalerie asupra poziţiilor francilor, şarje respinse pe rând de infanteriştii franci, chiar dacă, de câteva ori, temuta cavalerie arabă a reuşit să străpungă liniile defensive france. Zvonul că trupe france au ajuns la bagajele lor şi că astfel vor pierde prăzile de război i-a făcut pe mulţi musulmani să plece de pe câmpul de bătălie. Pentru restul trupelor arabe acesta a fost semnalul unei retrageri. În timpul acesteia, Abd ar-Rahman a fost ucis, ceea ce a sporit şi mai mult panica în rândul trupelor arabe. În noaptea care a urmat, la adăpostul întunericului, arabii s-au retras, ducând cu ei doar prăzile ce puteau fi transportate rapid.
Cronicarul Fredegar, în „Cronica” sa, scrisă în anul 754, ne spune că francii au avut o poziţie fermă în faţa invadatorilor musulmani. „Cu ajutorul lui D-zeu, el (Carol Martel) le-a distrus corturile şi i-a urmărit până la capăt, iar când Abd ar-Rahman a pierit în bătălie, le-a distrus trupele, împrăştiindu-i şi alungându-i din faţa ochilor; şi cu puterea primită de la D-zeu, i-a distrus cu desăvârşire”, scrie Fredegar.
Armatele franceze din această perioadă par să se fi concentrat asupra luptelor călare cu lăncii, săbii şi arcuri. Pe la sfârşitul secolului al XIX-lea, istoricul german Brunner a sugerat că arabii au avut o cavalerie numeroasă şi că Martel îşi datorează victoria dezvoltării cavaleriei grele, sprijinite de infanterie, însă istoricii moderni nu cred că acestea ar fi apărut înainte de secolul al X-lea. Cu toate că se spunea despre cavaleria uşoară că era un element foarte important la vremea respectivă, pedestraşii aveau un rol cheie în desfăşurarea bătăliilor.
Fredegar a sugerat că Martel a obţinut o victorie decisivă, dar, cu toate că tot Abd ar-Rahman a fost ucis, armata musulmană a devastat totul în retragerea sa spre Spania. Mai mult decât atât, Martel a eşuat în a supune Aquitania sau pe fiii lui Eudo, doar în vremea lui Carol cel Mare (768-814) provincia trecând sub controlul regilor franci. După bătălia de la Poitiers, musulmanii n-au mai îndrăznit să întreprindă nici un raid înspre nord. Totuşi, au continuat să se stabilească în teritorii în care stăpânirea musulmană era absolut sigură, precum Provenţa din sudul Franţei. Martel a atacat zona în 737 şi din nou în 739, dar fără succes.
Istoricii mai vechi au văzut bătălia de la Poitiers ca pe un punct de cotitură, când islamul a fost oprit şi civilizaţia creştină occidentală salvată, un lucru consolidat de eşecul ultimului atac arab asupra Constantinopolului, în anul 718.
Recent, expediţia arabă din 732 a fost văzută ca un raid care a fost întrerupt la primul semn de rezistenţă francă, obscurele lupte pentru Provenţa părând a fi mai importante. Cu toate acestea, importanţa bătăliei de la Poitiers nu trebuie minimalizată.
Unii istorici susţin că victoria lui Martel a oprit avansul forţelor umayyade spre nord din peninsula Iberică şi a salvat religia creştină în Europa în timpul unei perioade când Islamul şi-a impus dominaţia asupra resturilor Imperiilor Roman şi Persan. Alţii susţin că bătălia înseamnă doar respingerea unui raid şi nu a fost un eveniment marcant.
În urmă cu treisprezece secole, prin arabii din Spania, Islamul îşi începea ofensiva asupra Europei vestice. În bătălia de la Poitiers, desfăşurată acum 1280 de ani, Carol Martel (cca. 688-741), majordomul regatului franc, a reuşit să-i înfrângă pe musulmani şi să le ucidă comandantul, Abd ar-Rahman al Ghafiqi, liderul arabilor din Spania.
În anul 711, musulmanii au cucerit Spania, în vremea marii expansiuni a Islamului, care s-a extins până la Marea Mediterană după moartea Profetului. Sursele în ceea ce priveşte data exactă a bătăliei sunt confuze, cele mai multe fiind cronici musulmane spaniole scrise cu câteva secole mai târziu de la data bătăliei. Bătălia de la Poitiers a avut loc după douăzeci de ani de cuceriri umayyade în Europa, începând cu invazia regatelor creştine ale vizigoţilor din peninsula Iberică în 711 şi continuând în teritoriile france din Galia, foste provincii ale Imperiului Roman. Campaniile militare ale umayyazilor au ajuns până înspre nord în Aquitania şi Burgundia, incluzând o bătălie mare la Bordeaux şi un raid la Autun.
Carol Martel a fost ultimul membru al clanului Arnulfing; el a reuşit să ia poziţia de administrator (majordom) al palatului şi s-a impus ca stăpânitor „de drept” al teritoriilor france, lăsându-i regelui Theuderic al IV-lea (721-737) un rol onorific. Conflictele dintre conducătorii merovingieni le slăbiseră acestora puterea, lucru de care au profitat în scurtă vreme administratorii curţii regale, care au preluat treptat puterea în regatul franc. Conflictele interne din timpul ascensiunii familiei Arnulfing au slăbit influenţa francă asupra teritoriilor periferice. Ducele Eudo a condus multă vreme Aquitania şi a reuşit să-l sfideze pe Carol până în 720, când musulmanii spanioli au început raidurile la nord de Pirinei. În 720-721, Eudo a înfrânt o armata musulmană într-o bătălie la Toulouse, dar i-a fost imposibil să împiedice raidurile musulmane din Autun în 725, căderea Carcassonn-ului şi a Nîmesului. Eudo a încercat să exploateze diferenţele dintre cuceritorii berberi şi arabi ai Spaniei, căsătorindu-şi fiica cu Munnuza, un şef berber care a condus o mare rebeliune antiarabă, dar care nu a avut succes. Drept răzbunare, liderul arab Abd al-Rahman a condus un raid de mare amploare în Aquitania, probabil prin 733, lucru care l-a forţat pe Eudo să îi ceară ajutorul lui Carol Martel.
Invazia islamică a profitat întotdeauna de diviziunile şi de slăbiciunile inamicilor săi. Arabii s-au bucurat de sprijinul lui Maurontus, ducele de Marsilia şi un inamic al casei de Arnulfing, căruia o victorie arabă la Poitiers i-ar fi dus la îndeplinire planurile de ascensiune politică.
Carol a adunat o armată numeroasă pentru acele vremuri, cei mai mulţi luptători fiind franci şi burgunzi, şi l-a atacat pe Abd ar-Rahman, în timp ce acesta mărşăluia dinspre Poitiers spre Tours. Ambele armate s-au stabilit în tabere fortificate, dar, din păcate, nu se ştiu prea multe lucruri despre cum s-a luptat în această primă încleştare dintre forţa musulmană şi armata creştină.
Locul exact al bătăliei de la Tours nu se cunoaşte nici astăzi. Sursele istorice păstrate, atât islamice, cât şi creştine, sunt similare în unele detalii şi contrastează în altele. Majoritatea istoricilor presupun că cele două armate s-au ciocnit la încrucişarea râurilor Clain şi Vienne, între Tours şi Poitiers. Numărul de combatanţi de ambele părţi nu se cunoaşte. Unele estimări apreciază că umayyazii aveau circa 80.000 de oameni, iar francii în jur de 30.000. Istoricul Edward J. Schoenfeld respinge estimările vechi de 60–400.000 umayyazi şi 75.000 franci, susţinând că „estimările de peste 50.000 de soldaţi de ambele părţi sunt imposibile din punct de vedere logistic”.
Alt istoric militar contemporan, Victor Davis Hanson, crede că ambele armate aveau mărimi aproximativ egale, circa 30.000 oameni.
Istoricii moderni sunt probabil mai aproape de adevăr decât sursele medievale, deoarece estimările moderne sunt bazate pe abilităţile logistice ale regiunilor rurale de a susţine aceste numere uriaşe de oameni şi animale. Atât Davis cât şi Hanson subliniază că ambele armate trăiau din resursele provinciale, nici una din ele neavând un sistem de aprovizionare pus la punct.
Conform cronicilor, forţele invadatoare au fost total surprinse să găsească o armată mare, bine aşezată şi gata de luptă, având amplasament favorabil în teren, opunându-se atacului asupra cetăţii Tours.
Carol Martel obţinuse efectul surpriză dorit. El a decis să înceapă lupta printr-o formaţie defensivă, de tip phalanx. Conform surselor arabe, francii s-au aşezat în careu, folosindu-se de pantă şi arbori pentru a îngreuna un atac de cavalerie.
Timp de şapte zile, cele două armate s-au observat reciproc, angajându-se în câteva ciocniri minore. Umayyazii au aşteptat sosirea restului armatei, dar după aceea au rămas tot nehotărâţi. Un general capabil nu lasă niciodată adversarul să aleagă terenul şi condiţiile bătăliei. Abd ar-Rahman, deşi era un comandant abil, nu a reuşit să-l împiedice pe Martel să le aleagă pe amândouă. În plus, umayyazii nu au putut estima numărul adversarilor, datorită faptului că Martel s-a folosit de trunchiurile copacilor din pădure pentru a da iluzia că are o armată mult mai numeroasă decât în realitate. Aşadar, Abd ar-Rahman şi-a adunat întreaga armată, ceea ce i-a dat lui Martel timpul necesar pentru sosirea veteranilor infanteriei din colţurile imperiului său. Această infanterie reprezenta speranţa victoriei, majoritatea soldaţilor având în spate experienţa a numeroase bătălii sub conducerea lui Martel, începând din anul 717.Mulţi istorici, de-a lungul secolelor, au fost de părere că francii au fost inferiori cu mult ca număr la începutul bătăliei, raportul de forţe fiind de 1 la 2. Martel s-a bazat pe faptul că în cele din urmă Abd ar-Rahman va fi nevoit să atace şi să jefuiască cetatea Tours. Nici unul din ei nu a vrut să atace primul, dar Abd ar-Rahman s-a simţit obligat să atace oraşul Tours, ceea ce a însemnat să treacă prin armata francilor de pe dealul din faţa lui. Hotărârea lui Martel de a aştepta atacul s-a dovedit a fi crucială, deoarece i-a forţat pe umayyazi să năvălească în susul dealului, amănunt care, alături de pădure, a negat mare parte din avantajele unui atac de cavalerie.
Martel s-a pregătit pentru această confruntare încă de la Toulouse, cu un deceniu în urmă. El şi-a dat seama că în caz de eşec, nu mai era nici o armată creştină capabilă să apere vestul Europei. Dar Gibbon, împreună cu majoritatea istoricilor, este de părere că Martel a luat cele mai bune decizii într-o situaţie dificilă. Deşi inferior numeric şi depinzând de infanterie, fără scăriţe în uz, Martel avea totuşi o infanterie grea călită, care a crezut în liderul ei. În plus, Martel a avut elementul surprizei şi a reuşit să aleagă terenul de luptă.
Pe lângă avantajul terenului, francii erau pregătiţi pentru vreme rece, fiind îmbrăcaţi cu blăni de urs şi lup. Arabii nu erau la fel de bine pregătiţi, în ciuda faptului că aveau corturi, ceea ce le lipsea francilor, dar au ezitat să atace o armată pe care au considerat-o superioară numeric.
În esenţă, umayyazii au aşteptat ca francii să apară în câmp liber, în timp ce francii, organizaţi într-o puternică formaţie defensivă, au aşteptat ca arabii să ia dealul cu asalt. A fost un test de răbdare pe care Martel l-a câştigat; bătălia a început în a şaptea zi, dat fiind faptul că Abd ar-Rahman nu a vrut să o mai amâne.
Arabii au lansat mai multe şarje de cavalerie asupra poziţiilor francilor, şarje respinse pe rând de infanteriştii franci, chiar dacă, de câteva ori, temuta cavalerie arabă a reuşit să străpungă liniile defensive france. Zvonul că trupe france au ajuns la bagajele lor şi că astfel vor pierde prăzile de război i-a făcut pe mulţi musulmani să plece de pe câmpul de bătălie. Pentru restul trupelor arabe acesta a fost semnalul unei retrageri. În timpul acesteia, Abd ar-Rahman a fost ucis, ceea ce a sporit şi mai mult panica în rândul trupelor arabe. În noaptea care a urmat, la adăpostul întunericului, arabii s-au retras, ducând cu ei doar prăzile ce puteau fi transportate rapid.
Cronicarul Fredegar, în „Cronica” sa, scrisă în anul 754, ne spune că francii au avut o poziţie fermă în faţa invadatorilor musulmani. „Cu ajutorul lui D-zeu, el (Carol Martel) le-a distrus corturile şi i-a urmărit până la capăt, iar când Abd ar-Rahman a pierit în bătălie, le-a distrus trupele, împrăştiindu-i şi alungându-i din faţa ochilor; şi cu puterea primită de la D-zeu, i-a distrus cu desăvârşire”, scrie Fredegar.
Armatele franceze din această perioadă par să se fi concentrat asupra luptelor călare cu lăncii, săbii şi arcuri. Pe la sfârşitul secolului al XIX-lea, istoricul german Brunner a sugerat că arabii au avut o cavalerie numeroasă şi că Martel îşi datorează victoria dezvoltării cavaleriei grele, sprijinite de infanterie, însă istoricii moderni nu cred că acestea ar fi apărut înainte de secolul al X-lea. Cu toate că se spunea despre cavaleria uşoară că era un element foarte important la vremea respectivă, pedestraşii aveau un rol cheie în desfăşurarea bătăliilor.
Fredegar a sugerat că Martel a obţinut o victorie decisivă, dar, cu toate că tot Abd ar-Rahman a fost ucis, armata musulmană a devastat totul în retragerea sa spre Spania. Mai mult decât atât, Martel a eşuat în a supune Aquitania sau pe fiii lui Eudo, doar în vremea lui Carol cel Mare (768-814) provincia trecând sub controlul regilor franci. După bătălia de la Poitiers, musulmanii n-au mai îndrăznit să întreprindă nici un raid înspre nord. Totuşi, au continuat să se stabilească în teritorii în care stăpânirea musulmană era absolut sigură, precum Provenţa din sudul Franţei. Martel a atacat zona în 737 şi din nou în 739, dar fără succes.
Istoricii mai vechi au văzut bătălia de la Poitiers ca pe un punct de cotitură, când islamul a fost oprit şi civilizaţia creştină occidentală salvată, un lucru consolidat de eşecul ultimului atac arab asupra Constantinopolului, în anul 718.
Recent, expediţia arabă din 732 a fost văzută ca un raid care a fost întrerupt la primul semn de rezistenţă francă, obscurele lupte pentru Provenţa părând a fi mai importante. Cu toate acestea, importanţa bătăliei de la Poitiers nu trebuie minimalizată.
Unii istorici susţin că victoria lui Martel a oprit avansul forţelor umayyade spre nord din peninsula Iberică şi a salvat religia creştină în Europa în timpul unei perioade când Islamul şi-a impus dominaţia asupra resturilor Imperiilor Roman şi Persan. Alţii susţin că bătălia înseamnă doar respingerea unui raid şi nu a fost un eveniment marcant.
Re: ISTORIE=SPANIA/PORTUGALIA
DISPARITII MISTERIOASE DE TRUPE MILITARE
• In 1707, in cursul razboiului de Seccesiune al Spaniei, 4.000 de oameni ai arhiducelui Charles de Habsburg care luptau contra armatelor lui Filip al V-lea au pornit intr-o dimineata spre Pirinei. Ei au disparut cu arme si bagaje.• In 1858, in timpul atacului francezilor contra regatului ...
• In 1707, in cursul razboiului de Seccesiune al Spaniei, 4.000 de oameni ai arhiducelui Charles de Habsburg care luptau contra armatelor lui Filip al V-lea au pornit intr-o dimineata spre Pirinei. Ei au disparut cu arme si bagaje.• In 1858, in timpul atacului francezilor contra regatului ...
Pagina 2 din 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Pagina 2 din 5
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum