Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
AMERICA
2 participanți
Pagina 4 din 7
Pagina 4 din 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
AMERICA
Rezumarea primului mesaj :
Ultima editare efectuata de catre Admin in 02.07.15 20:21, editata de 5 ori
New York - o lume într-un oraş
New York - o lume într-un oraş |
Gigantic, impresionant, plin de viaţă şi fară să doarmă niciodată, New York-ul este oraşul unde turistul va regăsi tot ce poate găsi în întreaga lume, la scară redusă. Aici sunt prezente toate etniile, toate culturile, astfel încât metropola ... Citeşte mai departe... |
Colorado lumea de piatra
Colorado lumea de piatra
Formatiuni maiestuoase de nisip si piatra rosie se inalta viril spre abisul cerului, mereu acelasi, de un albastru imperial. Candva pamant sacru al pieilor rosii Navajo, Tobosos, Cabezas, Jumanos si Terocodames, astazi Tsé Bii Ndzisgaii sau Colorado (pictat/rosu nume dat de conchistadori amerindienilor), teritoriul este un urias conglomerat de parcuri naturale, care conserva un peisaj arid si misterios, parca imprumutat din ecosistemul altei planete.Monument Valley este unul dintre cele mai spectaculoase parcuri naturale din Colorado. Aici se inalta Totem Poles, pe care indienii Navajo le venerau zilnic in ritualurile lor de seara, considerand ca sunt reprezentari ale Spiritului Suprem, Ha-wen-ne-yu, creatorul Universului. De remarcat stanca Ho-no-che-no-keh (stanga), despre care legendele bastinasilor spun ca a fost modelata de ingeri
Babele de Nisip – Goblin Valley State Park. Parcul a luat nastere pe locul unui ocean preistoric; in timp, nisipul si stancile au fost arse de soare si sculptate de vant, transformandu-se neincetat de-a lungul mileniilor
Busteni din Padurea Pietrificata, Arizona, care s-a format in urma cu trei milioane de ani, dar a fost descoperita abia in 1850, de catre cowboy-ul Charles Evans
Ziarul de Piatra, Canyonlands National Park.
Scrierea indiana antica nu a fost descifrata nici pana in ziua de astazi
In Arches National Park se gaseste cea mai ampla concentrare de arcade naturale din lume. Arcada Delicata are inaltimea de 100 de metri
Palatul de piatra din Mesa Verde. Constructia a fost ridicata in anul 500 d.Hr., de catre stramosii indienilor Jumanos
Formatiuni maiestuoase de nisip si piatra rosie se inalta viril spre abisul cerului, mereu acelasi, de un albastru imperial. Candva pamant sacru al pieilor rosii Navajo, Tobosos, Cabezas, Jumanos si Terocodames, astazi Tsé Bii Ndzisgaii sau Colorado (pictat/rosu nume dat de conchistadori amerindienilor), teritoriul este un urias conglomerat de parcuri naturale, care conserva un peisaj arid si misterios, parca imprumutat din ecosistemul altei planete.Monument Valley este unul dintre cele mai spectaculoase parcuri naturale din Colorado. Aici se inalta Totem Poles, pe care indienii Navajo le venerau zilnic in ritualurile lor de seara, considerand ca sunt reprezentari ale Spiritului Suprem, Ha-wen-ne-yu, creatorul Universului. De remarcat stanca Ho-no-che-no-keh (stanga), despre care legendele bastinasilor spun ca a fost modelata de ingeri
Babele de Nisip – Goblin Valley State Park. Parcul a luat nastere pe locul unui ocean preistoric; in timp, nisipul si stancile au fost arse de soare si sculptate de vant, transformandu-se neincetat de-a lungul mileniilor
Busteni din Padurea Pietrificata, Arizona, care s-a format in urma cu trei milioane de ani, dar a fost descoperita abia in 1850, de catre cowboy-ul Charles Evans
Ziarul de Piatra, Canyonlands National Park.
Scrierea indiana antica nu a fost descifrata nici pana in ziua de astazi
In Arches National Park se gaseste cea mai ampla concentrare de arcade naturale din lume. Arcada Delicata are inaltimea de 100 de metri
Palatul de piatra din Mesa Verde. Constructia a fost ridicata in anul 500 d.Hr., de catre stramosii indienilor Jumanos
Distracţie pentru toate vârstele în parcurile din Orlando, S
Distracţie pentru toate vârstele în parcurile din Orlando, SUA
Yellowstone - centrul sălbatic al Statelor Unite
Yellowstone - centrul sălbatic al Statelor Unite
Yellowstone, cel mai mare şi mai vechi parc naţional din lume, este străbătut în fiecare an de trei milioane de vizitatori.
Vin aici pentru a descoperi geologia parcului, pentru că sunt curioşi să vadă urşii grizzli, lupii gri, cirezile de bivoli sălbatici sau pentru că vor să pescuiască în râurile Madison ori Yellowstone. Însă, în primul rând, turiştii sunt atraşi de peisajele extraordinare şi liniştea din afara vieţii cotidiene.
Istorie
Înfiinţat în anul 1872, printr-o lege a Congresului american, parcul a fost denumit Yellowstone după numele apei care străbate ţinutul: „mi tsi a-da-zi“, expresie ce s-ar putea traduce prin: „râul care izvorăşte din piatra galbenă“.
Parcul se află în inima Munţilor Stâncoşi şi ocupă o suprafaţă de aproape 5.470 kmp, de-a lungul şi de-a latul căreia sunt aşezate şosele (592 km) şi poteci marcate (1.920 km).
Lacuri naturale în culori de safir
Loc unic pe Pământ, Yellowstone are un peisaj destul de turbulent, rămânând una dintre cele mai active zone din lume din punct de vedere geologic: gheizere, fumarole, cutremure frecvente.
Parcul trebuie vizitat pe îndelete, puţin câte puţin, la pas sau călare, descoperind, clipă de clipă, noi şi noi minunăţii. Este locul pe care nu vei vrea sa îl iei cu asalt, ci pur şi simplu să îl trăieşti.
Parcul natural, cu lacuri termale în culori de safir, rezervă turiştilor secrete nebănuite: de la caiac şi drumeţii, până la rafting pe râul Snake River din Jackson Hole, sau admirarea bizonilor şi a vulturilor, specii atât de des întâlnite în această regiune.
Odată ajuns în acest ţinut, te poţi plimba cu bicicleta de-a lungul râului Firehole. Plăcerea va fi fără limite, căci în acest fel te poţi bucura de minunatul peisaj, din care fac parte şi cascada cu acelaşi nume sau lacurile termale din zonă.
Dacă ajungi la Old Faithful, faimosul gheizer din Yellowstone, vei observa tonele de apă care ţâşnesc din pământ la intervale regulate.
Natura, iscusit creator
Dacă vei lua în considerare expresia „călătorului îi şade bine cu drumul“, urmează să descoperi Marele Canion şi să admiri ameţitoarea privelişte compusă din stânci roşii şi galbene. De aici, vei ajunge în curând la Lower Falls.
Adulţii pot alege între cele câteva opţiuni de căţărare, în timp ce copiii se pot bucura de activităţile special organizate de localnici. O plimbare cu caiacul pe lacul Yellowstone, cel mai mare din zonă, va rămâne cu siguanţă, imprimată în mintea şi sufletul turiştilor.
Următoarea zi de călătorie poate începe cu vizitarea parcului naţional Grand Teton, câteva ore de pescuit, călărie sau o plimbare cu barca pe Jenny Lake sau Lake Solitude.
Odată cu lăsarea serii, copiii se pot aduna pentru un grătar, în timp ce adulţii se pot relaxa la o cină în istoricul Mural Room.
În ultimele două zile, poţi alege să explorezi oraşul sau să profiţi din plin de beneficiile piscinei, ale tratamentelor spa din hotelurile situate în Teton Village.
Deşi o zonă minunata, unde mulţi şi-ar dori să ajungă, Yellowstane se poate dovedi dificil de parcurs, aşa încât, ar fi bine ca mai înainte, tu şi familia ta să vă antrenaţi un pic.
Top zece locaţii minunate!
1. Bătrânul Gheizer şi Gheizerele Bazinului Superior
2. Marele Canion
3. Valea Hayden
4. Izvoarele Fierbinţi Mammoth
5. Lacul Yellowstone
6. Bazinul cu gheizere Norris
7. Valea Lamar
8. Cascada Tower
9. Gheizerul Bazinului Inferior
10. Gheizerul Bazinului de Vest
DISTRACŢII
1. Aventuri cu animale: plimbări în natură cu ghid
2. Rodeo
3. Călărie
4. Canoing
5. Plimbări cu snowmobilele
6. Pescuit
7. Foto Safari
8. Descoperirea istoriei locului
9. Descoperirea peisajele
10. Turul Yellowstone-ului
11. Vizitarea gheizerelor
12. Vizitarea vulcanilor, a vulcanilor noroioşi, a izvoarelor cu apă.
Costul expediţiei
Preţul călătoriei la Yellowstone variază între 40 şi 140 de dolari pe noapte de persoană, cu cazare în cameră dublă, pentru minim cinci nopţi. La preţul excursiei se adaugă şi biletul de avion Bucureşti - West Yellowstone, via New York - Bucureşti, care ajunge la aproximativ 1.000 de dolari, fără taxe de aeroport.
Yellowstone, cel mai mare şi mai vechi parc naţional din lume, este străbătut în fiecare an de trei milioane de vizitatori.
Vin aici pentru a descoperi geologia parcului, pentru că sunt curioşi să vadă urşii grizzli, lupii gri, cirezile de bivoli sălbatici sau pentru că vor să pescuiască în râurile Madison ori Yellowstone. Însă, în primul rând, turiştii sunt atraşi de peisajele extraordinare şi liniştea din afara vieţii cotidiene.
Istorie
Înfiinţat în anul 1872, printr-o lege a Congresului american, parcul a fost denumit Yellowstone după numele apei care străbate ţinutul: „mi tsi a-da-zi“, expresie ce s-ar putea traduce prin: „râul care izvorăşte din piatra galbenă“.
Parcul se află în inima Munţilor Stâncoşi şi ocupă o suprafaţă de aproape 5.470 kmp, de-a lungul şi de-a latul căreia sunt aşezate şosele (592 km) şi poteci marcate (1.920 km).
Lacuri naturale în culori de safir
Loc unic pe Pământ, Yellowstone are un peisaj destul de turbulent, rămânând una dintre cele mai active zone din lume din punct de vedere geologic: gheizere, fumarole, cutremure frecvente.
Parcul trebuie vizitat pe îndelete, puţin câte puţin, la pas sau călare, descoperind, clipă de clipă, noi şi noi minunăţii. Este locul pe care nu vei vrea sa îl iei cu asalt, ci pur şi simplu să îl trăieşti.
Parcul natural, cu lacuri termale în culori de safir, rezervă turiştilor secrete nebănuite: de la caiac şi drumeţii, până la rafting pe râul Snake River din Jackson Hole, sau admirarea bizonilor şi a vulturilor, specii atât de des întâlnite în această regiune.
Odată ajuns în acest ţinut, te poţi plimba cu bicicleta de-a lungul râului Firehole. Plăcerea va fi fără limite, căci în acest fel te poţi bucura de minunatul peisaj, din care fac parte şi cascada cu acelaşi nume sau lacurile termale din zonă.
Dacă ajungi la Old Faithful, faimosul gheizer din Yellowstone, vei observa tonele de apă care ţâşnesc din pământ la intervale regulate.
Natura, iscusit creator
Dacă vei lua în considerare expresia „călătorului îi şade bine cu drumul“, urmează să descoperi Marele Canion şi să admiri ameţitoarea privelişte compusă din stânci roşii şi galbene. De aici, vei ajunge în curând la Lower Falls.
Adulţii pot alege între cele câteva opţiuni de căţărare, în timp ce copiii se pot bucura de activităţile special organizate de localnici. O plimbare cu caiacul pe lacul Yellowstone, cel mai mare din zonă, va rămâne cu siguanţă, imprimată în mintea şi sufletul turiştilor.
Următoarea zi de călătorie poate începe cu vizitarea parcului naţional Grand Teton, câteva ore de pescuit, călărie sau o plimbare cu barca pe Jenny Lake sau Lake Solitude.
Odată cu lăsarea serii, copiii se pot aduna pentru un grătar, în timp ce adulţii se pot relaxa la o cină în istoricul Mural Room.
În ultimele două zile, poţi alege să explorezi oraşul sau să profiţi din plin de beneficiile piscinei, ale tratamentelor spa din hotelurile situate în Teton Village.
Deşi o zonă minunata, unde mulţi şi-ar dori să ajungă, Yellowstane se poate dovedi dificil de parcurs, aşa încât, ar fi bine ca mai înainte, tu şi familia ta să vă antrenaţi un pic.
Top zece locaţii minunate!
1. Bătrânul Gheizer şi Gheizerele Bazinului Superior
2. Marele Canion
3. Valea Hayden
4. Izvoarele Fierbinţi Mammoth
5. Lacul Yellowstone
6. Bazinul cu gheizere Norris
7. Valea Lamar
8. Cascada Tower
9. Gheizerul Bazinului Inferior
10. Gheizerul Bazinului de Vest
DISTRACŢII
1. Aventuri cu animale: plimbări în natură cu ghid
2. Rodeo
3. Călărie
4. Canoing
5. Plimbări cu snowmobilele
6. Pescuit
7. Foto Safari
8. Descoperirea istoriei locului
9. Descoperirea peisajele
10. Turul Yellowstone-ului
11. Vizitarea gheizerelor
12. Vizitarea vulcanilor, a vulcanilor noroioşi, a izvoarelor cu apă.
Costul expediţiei
Preţul călătoriei la Yellowstone variază între 40 şi 140 de dolari pe noapte de persoană, cu cazare în cameră dublă, pentru minim cinci nopţi. La preţul excursiei se adaugă şi biletul de avion Bucureşti - West Yellowstone, via New York - Bucureşti, care ajunge la aproximativ 1.000 de dolari, fără taxe de aeroport.
Un vis implinit : Excursie la New York, Elena Buica, 6/13/20
Un vis implinit : Excursie la New York, Elena Buica, 6/13/2008
Cine nu si-ar dori sa viziteze macar odata New York-ul? O astfel de excursie inseamna implinirea unui vis. O astfel de dorinta a crescuta treptat in noi pe masura ce am vaz...
Cine nu si-ar dori sa viziteze macar odata New York-ul? O astfel de excursie inseamna implinirea unui vis. O astfel de dorinta a crescuta treptat in noi pe masura ce am vaz...
Calatorii in weekend : Niagara necunoscuta, cu Dana Mateescu
Calatorii in weekend : Niagara necunoscuta, cu Dana Mateescu, 6/6/2008
Cel mai faimos loc de langa Toronto este Niagara. Toata lumea o viziteaza cel putin o data pe an, unii se duc apoi cu rudele, prietenii, cunoscutii etc. Si adevarul este ca de fiecare data vezi ceva...
Cel mai faimos loc de langa Toronto este Niagara. Toata lumea o viziteaza cel putin o data pe an, unii se duc apoi cu rudele, prietenii, cunoscutii etc. Si adevarul este ca de fiecare data vezi ceva...
Cele mai sexy plaje din America de Nord
Cele mai sexy plaje din America de Nord
Pentru mulţi, vacanţa ideală înseamnă plimbări de vis pe nisipul fin al plajelor în asfinţit sau în nopţile senine de vară în care vîntul adie uşor. Însă, aerul curat, peisajul mirific şi temperaturile ideale contribuie şi la creşterea libidoului, nu doar la relaxare.
Statele americane California şi Hawai oferă unele dintre cele mai reuşite combinaţii între natura relaxantă, femeile frumoase şi distracţie.
Citeste articolul
Pentru mulţi, vacanţa ideală înseamnă plimbări de vis pe nisipul fin al plajelor în asfinţit sau în nopţile senine de vară în care vîntul adie uşor. Însă, aerul curat, peisajul mirific şi temperaturile ideale contribuie şi la creşterea libidoului, nu doar la relaxare.
Statele americane California şi Hawai oferă unele dintre cele mai reuşite combinaţii între natura relaxantă, femeile frumoase şi distracţie.
Citeste articolul
America celor 2.400 de mile ( Travelling )
America celor 2.400 de mile ( Travelling )
Calatoria pe Route 66 drumul legendar care traverseaza America unind Chicago, pe Coasta de Est, cu Los Angeles, pe Coasta de Vest poate fi asemuita unei lungi si palpitante ceremonii de initiere, in urma careia participantii asimileaza toate notiunile de baza ale civilizatiei americane.
Calatoria pe Route 66 drumul legendar care traverseaza America unind Chicago, pe Coasta de Est, cu Los Angeles, pe Coasta de Vest poate fi asemuita unei lungi si palpitante ceremonii de initiere, in urma careia participantii asimileaza toate notiunile de baza ale civilizatiei americane.
Cu toate ca distanta dintre Chicago si Los Angeles poate fi parcursa, mult mai rapid, cu avionul, nu putini sunt cei care inca prefera sa o strabata cu masina, intr-o calatorie incarcata de aventura si nostalgie, pe vechiul Route 66 – „coloana vertebrala” a Americii.
John Steinbeck a numit Route 66 „Drumul-mama” in romanul Fructele maniei, carte care spune povestea celor ce porneau catre California in cautarea unui viitor mai bun. De atunci, drumul acesta fabulos a constituit o permanenta sursa de inspiratie pentru scriitori, regizori, compozitori si cantareti celebri, precum Nat King Cole, Bob Dylan sau Rolling Stones.
In orice alta tara, un muzeu dedicat unei strazi ar parea absurd – pe Route 66 este insa normal sa intalnesti cateva muzee dedicate istoriei drumului, sa te intorci in timp conducand in imaginatie pe langa restaurantele demodate, benzinariile, motelurile si vechile cinematografe in aer liber. Initiativa statului Arizona de a restaura drumul a fost urmata, pentru inceput, de celelalte sapte state prin care trece acesta; acum, datorita finantarilor guvernamentale si donatiilor, Route 66 este din nou in stare buna, iar micile orasele de pe marginea lui, amenintate cu disparitia in urma cu zece ani, isi castiga painea din vanzarea suvenirurilor, turistii fiind foarte tentati sa cumpere orice amintire legata de acest drum legendar.
La inceputul calatoriei, in Chicago, indicatorul pentru Route 66 este practic imposibil de zarit din pricina cladirilor, a traficului si a poluarii, dar, pe parcurs, calatorului pare a i se dezvolta un al saselea simt, al orientarii. Totusi, drumul este aproape imposibil de strabatut fara un ghid sau o harta.
Primul oras care gazduieste un simbol binecunoscut al Route 66 este Wilmington, cu „gigantul Gemini” – un urias de 5 metri inaltime, ce tine in mana o racheta (fireste, Gemini) folosita in primele misiuni spatiale Apollo. In apropiere de St. Louis, se gaseste cea mai cunoscuta statie de camioane de pe intreaga ruta – Dixie’s –, loc unde calatorii obositi pot innopta. Din fericire, motelurile de pe drum sunt foarte numeroase si ieftine, multe datand chiar din anii ’50.
In Oklahoma, peisajul este presarat cu puturi de petrol secate si utilaje vechi, ruginite. La postul local de radio se difuzeaza doar muzica country si aici pot fi intalniti primii oameni care poarta palarii de cowboy; numarul lor va creste exponential in drum spre Texas. Desi Route 66 strabate doar o mica portiune din statul texanilor, aici se gaseste celebra ferma Cadillac, ce gazduieste o faimoasa opera de arta, datand din 1974: zece masini Cadillac cu botul ingropat in pamant, la marginea unui lan de porumb.
In New Mexico, vechiul drum strabate un peisaj spectaculos: Monument Valley – cea mai folosita locatie pentru filmarea peliculelor western –, si canionul Chelly, in teritoriul indienilor Navajo. Arizona este statul unde Route 66 are cea mai mare lungime; tot aici se afla si unul dintre cele doua moteluri-teepee datand din anii ’50, care ofera cazare in wigwamuri autentice.
John Steinbeck a numit Route 66 „Drumul-mama” in romanul Fructele maniei, carte care spune povestea celor ce porneau catre California in cautarea unui viitor mai bun. De atunci, drumul acesta fabulos a constituit o permanenta sursa de inspiratie pentru scriitori, regizori, compozitori si cantareti celebri, precum Nat King Cole, Bob Dylan sau Rolling Stones.
In orice alta tara, un muzeu dedicat unei strazi ar parea absurd – pe Route 66 este insa normal sa intalnesti cateva muzee dedicate istoriei drumului, sa te intorci in timp conducand in imaginatie pe langa restaurantele demodate, benzinariile, motelurile si vechile cinematografe in aer liber. Initiativa statului Arizona de a restaura drumul a fost urmata, pentru inceput, de celelalte sapte state prin care trece acesta; acum, datorita finantarilor guvernamentale si donatiilor, Route 66 este din nou in stare buna, iar micile orasele de pe marginea lui, amenintate cu disparitia in urma cu zece ani, isi castiga painea din vanzarea suvenirurilor, turistii fiind foarte tentati sa cumpere orice amintire legata de acest drum legendar.
La inceputul calatoriei, in Chicago, indicatorul pentru Route 66 este practic imposibil de zarit din pricina cladirilor, a traficului si a poluarii, dar, pe parcurs, calatorului pare a i se dezvolta un al saselea simt, al orientarii. Totusi, drumul este aproape imposibil de strabatut fara un ghid sau o harta.
Primul oras care gazduieste un simbol binecunoscut al Route 66 este Wilmington, cu „gigantul Gemini” – un urias de 5 metri inaltime, ce tine in mana o racheta (fireste, Gemini) folosita in primele misiuni spatiale Apollo. In apropiere de St. Louis, se gaseste cea mai cunoscuta statie de camioane de pe intreaga ruta – Dixie’s –, loc unde calatorii obositi pot innopta. Din fericire, motelurile de pe drum sunt foarte numeroase si ieftine, multe datand chiar din anii ’50.
In Oklahoma, peisajul este presarat cu puturi de petrol secate si utilaje vechi, ruginite. La postul local de radio se difuzeaza doar muzica country si aici pot fi intalniti primii oameni care poarta palarii de cowboy; numarul lor va creste exponential in drum spre Texas. Desi Route 66 strabate doar o mica portiune din statul texanilor, aici se gaseste celebra ferma Cadillac, ce gazduieste o faimoasa opera de arta, datand din 1974: zece masini Cadillac cu botul ingropat in pamant, la marginea unui lan de porumb.
In New Mexico, vechiul drum strabate un peisaj spectaculos: Monument Valley – cea mai folosita locatie pentru filmarea peliculelor western –, si canionul Chelly, in teritoriul indienilor Navajo. Arizona este statul unde Route 66 are cea mai mare lungime; tot aici se afla si unul dintre cele doua moteluri-teepee datand din anii ’50, care ofera cazare in wigwamuri autentice.
Traversand Manhattan-ul cu metroul
Traversand Manhattan-ul cu metroul
http://www.revistaflacara.ro/index.php?an=2007&luna=martie&nr=3&articol=Traversand_Manhattan-ul_cu_metroul.xml
O plimbare prin Manhattan poate fi agreabila, terifianta sau pur si simplu banala, insa in nici un caz o experienta unica: atunci cand traversezi strazile asezate geometric, ai impresia ca ai vizitat deja locurile acestea de cel putin cateva ori in viata, pentru ca totul iti pare atat de cunoscut, din filme, videoclipuri sau carti.
New York-ul, oras de prima necesitate, in care se traieste cu intensitate si in viteza, i-a fost dezvaluit calatorului cu mult inainte de ajungerea lui aici: acesta este, intr-o prima faza, dezamagit de lipsa de mister a strazilor, apoi treptat cucerit, acaparat, dizolvat in melanjul de culturi, stiluri de viata si limbi. New York-ul este pur si simplu o mostenire culturala a unei umanitati nelinistite, in continua miscare, iar Manhattan-ul, ceea ce are acest oras mai bun de oferit in materie de arhitectura, muzee, viata de noapte, tipologii umane.
Cobor scarile care duc catre peronul de asteptare a metroului 5 din statia Morris Park. Stau de doua sapta- mani in Bronx, pe Barnes Avenue, in casa unor prieteni francezi, care locuiesc in New York de cativa ani. Acum cateva luni si-au cumparat in aceasta zona curata si linistita a Bronx-ului (nu acel Bronx care este atat de popularizat de media, cu ghetouri de negri si cladiri insalubre, mustind de delincventa, ci un Bronx ca un cartier pentru papusi, in care viata este pasnica iar chiriile uriase) o casa din caramida, cu geamuri foarte inalte si inguste: doua dormitoare, un salon si o baie, 195.000 $, platiti pe loc dintr-o mostenire a ei.
Sunt, in mod evident, multumiti de viata lor: sunt amandoi laboranti farmaceutici si adora New York-ul, cu ritmul lui obositor; casa, pe care au decorat-o cu nenumarate obiecte frantuzesti, e pe gustul lor. De altfel, aceasta este o trasatura a majoritatii strainilor care locuiesc in acest oras: se simt ca acasa aici tocmai pentru ca le este permis sa fie ei insisi; din fericire, New York-ul a scapat tendintei americane de aplatizare a nationalitat ilor, aici nimeni nu te priveste ciudat daca esti strain, din simplul motiv ca majoritatea sunt straini.
De pe Barnes Avenue am avut de mers cinci minute pana la statia de metrou. O calatorie costa 2 $, de aceea mi-am cumparat la inceputul sejurului o cartela de metrou de 20 $, ca sa primesc bonus 4 $. Adica doua calatorii in plus, cele de astazi, cand ma duc in Manhattan, pentru o ultima plimbare. Ma asez pe banca de lemn de pe peron. Langa mine mai sunt doi adolescenti negri, tacuti pentru ca asculta muzica la i-pod-uri, miscand ritmic din cap, si o tanara care, dupa trasaturi, pare din America Latina, dar care ii vorbeste fiicei ei in cea mai curata engleza americana. Trenul vine dupa cateva minute, e aproape gol.
Ma urc intr-unul dintre primele vagoane si incep sa ma uit pe geam: metroul aerian traverseaza tot Bronx-ul, oprind din cand in cand in statiile frumoase, cu vitralii colorate reprezentand peisaje sau compozitii abstracte.Se asaza pe banca din fata mea un barbat cu sapca de pasla, care adoarme instantaneu. In spatele lui se deruleaza cu repeziciune ultimele cladiri din Bronx, apoi intram in Manhattan. Vreau sa cobor in partea de est a insulei, aproape de Chinatown, la statia Canal Street. Practic, voi traversa tot Manhattan-ul in metrou.
Drumul dureaza o jumatate de ora buna; deasupra usilor, pe harta traseului, se aprinde un beculet care imi indica unde suntem. Statia Canal Street e cat se poate de anonima si, in plus, are cinci iesiri. Sunt total derutata, trebuie sa intreb un politist pe unde trebuie sa o iau ca sa ajung in Chinatown. El imi arata un pasaj printr-o cladire imensa, de sticla si beton (sediul unei administratii financiare), si imi spune ca e in spatele acesteia.
Trec prin pasajul luminat cu neoane si ajung intr-o alta lume: cladiri cu doua-trei etaje, cu balcoane de care atarna lampioane rosii, o multime pestrita de chinezi minusculi, magazine de fructe si legume ale caror tejghele acopera tot trotuarul. Sunt si cativa turisti, care fotografiaza sau cumpara suveniruri de 1 $ (in Chinatown se poate gasi aproape orice la 1 $: pusculite de faianta in forma de animale domestice, DVD-uri cu filme vechi cu kungfu, parfumuri, bijuterii, tricouri cu I love NY, dictionare English-Orice-limba si Oricelimba- English, tiparite pe hartie ieftina, betigase parfumate, jucarii pornografice).
Intru intr-unul dintre magazinele acestea aglomerate, prost luminate, si imi cumpar un breloc urat si o cutie de acadele. Din boxele care atarna de tavan se aude muzica disco chineza.
http://www.revistaflacara.ro/index.php?an=2007&luna=martie&nr=3&articol=Traversand_Manhattan-ul_cu_metroul.xml
O plimbare prin Manhattan poate fi agreabila, terifianta sau pur si simplu banala, insa in nici un caz o experienta unica: atunci cand traversezi strazile asezate geometric, ai impresia ca ai vizitat deja locurile acestea de cel putin cateva ori in viata, pentru ca totul iti pare atat de cunoscut, din filme, videoclipuri sau carti.
New York-ul, oras de prima necesitate, in care se traieste cu intensitate si in viteza, i-a fost dezvaluit calatorului cu mult inainte de ajungerea lui aici: acesta este, intr-o prima faza, dezamagit de lipsa de mister a strazilor, apoi treptat cucerit, acaparat, dizolvat in melanjul de culturi, stiluri de viata si limbi. New York-ul este pur si simplu o mostenire culturala a unei umanitati nelinistite, in continua miscare, iar Manhattan-ul, ceea ce are acest oras mai bun de oferit in materie de arhitectura, muzee, viata de noapte, tipologii umane.
Cobor scarile care duc catre peronul de asteptare a metroului 5 din statia Morris Park. Stau de doua sapta- mani in Bronx, pe Barnes Avenue, in casa unor prieteni francezi, care locuiesc in New York de cativa ani. Acum cateva luni si-au cumparat in aceasta zona curata si linistita a Bronx-ului (nu acel Bronx care este atat de popularizat de media, cu ghetouri de negri si cladiri insalubre, mustind de delincventa, ci un Bronx ca un cartier pentru papusi, in care viata este pasnica iar chiriile uriase) o casa din caramida, cu geamuri foarte inalte si inguste: doua dormitoare, un salon si o baie, 195.000 $, platiti pe loc dintr-o mostenire a ei.
Sunt, in mod evident, multumiti de viata lor: sunt amandoi laboranti farmaceutici si adora New York-ul, cu ritmul lui obositor; casa, pe care au decorat-o cu nenumarate obiecte frantuzesti, e pe gustul lor. De altfel, aceasta este o trasatura a majoritatii strainilor care locuiesc in acest oras: se simt ca acasa aici tocmai pentru ca le este permis sa fie ei insisi; din fericire, New York-ul a scapat tendintei americane de aplatizare a nationalitat ilor, aici nimeni nu te priveste ciudat daca esti strain, din simplul motiv ca majoritatea sunt straini.
De pe Barnes Avenue am avut de mers cinci minute pana la statia de metrou. O calatorie costa 2 $, de aceea mi-am cumparat la inceputul sejurului o cartela de metrou de 20 $, ca sa primesc bonus 4 $. Adica doua calatorii in plus, cele de astazi, cand ma duc in Manhattan, pentru o ultima plimbare. Ma asez pe banca de lemn de pe peron. Langa mine mai sunt doi adolescenti negri, tacuti pentru ca asculta muzica la i-pod-uri, miscand ritmic din cap, si o tanara care, dupa trasaturi, pare din America Latina, dar care ii vorbeste fiicei ei in cea mai curata engleza americana. Trenul vine dupa cateva minute, e aproape gol.
Ma urc intr-unul dintre primele vagoane si incep sa ma uit pe geam: metroul aerian traverseaza tot Bronx-ul, oprind din cand in cand in statiile frumoase, cu vitralii colorate reprezentand peisaje sau compozitii abstracte.Se asaza pe banca din fata mea un barbat cu sapca de pasla, care adoarme instantaneu. In spatele lui se deruleaza cu repeziciune ultimele cladiri din Bronx, apoi intram in Manhattan. Vreau sa cobor in partea de est a insulei, aproape de Chinatown, la statia Canal Street. Practic, voi traversa tot Manhattan-ul in metrou.
Drumul dureaza o jumatate de ora buna; deasupra usilor, pe harta traseului, se aprinde un beculet care imi indica unde suntem. Statia Canal Street e cat se poate de anonima si, in plus, are cinci iesiri. Sunt total derutata, trebuie sa intreb un politist pe unde trebuie sa o iau ca sa ajung in Chinatown. El imi arata un pasaj printr-o cladire imensa, de sticla si beton (sediul unei administratii financiare), si imi spune ca e in spatele acesteia.
Trec prin pasajul luminat cu neoane si ajung intr-o alta lume: cladiri cu doua-trei etaje, cu balcoane de care atarna lampioane rosii, o multime pestrita de chinezi minusculi, magazine de fructe si legume ale caror tejghele acopera tot trotuarul. Sunt si cativa turisti, care fotografiaza sau cumpara suveniruri de 1 $ (in Chinatown se poate gasi aproape orice la 1 $: pusculite de faianta in forma de animale domestice, DVD-uri cu filme vechi cu kungfu, parfumuri, bijuterii, tricouri cu I love NY, dictionare English-Orice-limba si Oricelimba- English, tiparite pe hartie ieftina, betigase parfumate, jucarii pornografice).
Intru intr-unul dintre magazinele acestea aglomerate, prost luminate, si imi cumpar un breloc urat si o cutie de acadele. Din boxele care atarna de tavan se aude muzica disco chineza.
New York, New York
New York, New York
http://www.revistaflacara.ro/index.php?an=2007&luna=ianuarie-februarie&nr=1-2&articol=New_York_New_York.xml
Liza Minelli il canta mai bine ca oricine... Start spreadin, the news, zice ea, pe muzica lui John Kander si versurile lui Fred Ebb, I'm leaving today/ I want to be a part of it: New York, New York. Pe undeva, cred ca orice calator ar vrea sa fie o particica infima din New York, metropola-metropolelor, sufletul Americii si al culturii urbane, orasul zgarie-norilor si al reclamelor gigant, casa Statuii Libertatii si a celor mai multe culturi adunate intr-un singur loc.
Trebuie sa spun de la inceput ca New York-ul este mai mare decat mi-as fi putut imagina. Pregatindu-ne de aterizare pe aeroportul Newark din New Jersey, ma uitam ca un neavenit la "cortina" sublima de lumini care straluceste solemn dintr-o parte in alta a orizontului si mult mai departe...
Mi s-a parut ciudat sa trec pe langa zgarie-nori. Ii stiam de atata amar de vreme, dar parca nu erau ca-n inchipuirile mele si nici ca-n sutele de filme americane pe care le-am digerat cu sau fara voia mea. Erau... altfel. Erau ca niste jucarii delicate, ca niste piese de lego asezate pe o macheta neluminata. Cand te apropii de ei, usor, usor, incepi sa-i recunosti, sa le redescoperi arhitectura, sa te gandesti ce oameni se afla in ei, sa-ti imaginezi daca acestia sunt la birou, in fata unui calculator sau intr-un apartament, cu o carte in mana.
Din New Jersey am plecat dupa ce am trecut pe la National, o companie de inchiriat masini care are sedii in toata America. O negresa intepata si putin cam grasa mi-a prezentat lista cu masini in care ma puteam urca (facusem de acasa rezervarea si platisem o parte din bani) si am ales un Chevrolet din clasa Compact. "Cum, cu o masina asa de mica doriti sa mergeti pana la Miami?", m-a fulgerat cu o intrebare care deja ma pusese pe ganduri.
Ma si vedeam intr-un Lastunas de pe vremea lui Ceausescu, suflat de vanturi ostile americane pe autostrazile cele intinse. Am riscat pana in parcul de masini, unde o tipa de origine spaniola, cu inel in limba si tunsa scurt, dupa moda impusa de Beckham acum vreo doi ani, mi-a aratat in lehamite de unde pot alege o masina. Cand am vazut cardul de autoturisme nu mi-a venit sa cred.
Toate erau noi, stralucitoare, unele sport, altele gen limuzina si, bineinteles, automate. Mi-am luat un Chevrolet Malibu din '96, cu numar de California, si mi-am zis: Welcome to America. Tara unde totul este "big" si lumea are impresia ca e "small". Acesta a fost primul contact cu America, Pamantul Fagaduintei. Cu harta sub nas, am cautat autostrada 95 si am pornit spre New York. In jumatate de ora intram in Holland Tunnel, un tunel de vreo sapte kilometri care face legatura (pe sub apa) intre Manhattan si New Jersey.
New York-ul... e New York. O metropola gigant, in care sunt comprimate cinci comitate (atat de mari incat fiecare in parte ar putea fi oras de sine statator): Brooklyn, Queens, Bronxs, New Jersey si Manhattan. La randul lor, fiecare comitat este compus din sute de cartiere distincte, multe dintre ele cu o istorie si un caracter aparte. Se spune ca nicaieri nu te distrezi mai bine ca la New York. Sunt acolo cel putin 150 de muzee, peste 18.000 de restaurante, e Broadway-ul cu teatrele sale si e o zona incredibila pentru shopping.
Nici un alt oras nu are o asemenea diversitate culturala. Unde mai poti intalni Dragonul chinezesc, dominicani pe catalige sau dansatoare marocane din buric in aceeasi zi? Times Square este kilometrul zero al New Yorkului. Pentru ca eram cu masina (si ce bine se circula, nu va puteti imagina!; nu exista ambuteiaje, blocaje, masini care sa-ti taie calea, claxoane nervoase si neacordari de prioritate; si, nu se incalca viteza legala, amenzile mari si-au facut datoria, educandu-i pe toti conducatorii auto), am invatat usor cum e cu strazile new-yorkeze: Fifth Avenue este fix in centru si imparte metropola in doua parti, cea de est si cea de vest.
Times Square e la intersectia dintre 42 Street cu Seventh Avenue. Strazile sunt cu sens unic, asa ca te duci pe una spre est si te intorci pe cealalta, spre vest. Cea mai lunga este Broadway, care urmeaza traseul unei vechi linii ferate indiene; ea urca, pe diagonala, din vestul in estul Manhattanului. Daca nu vrei batai de cap, metroul este cel mai eficient mijloc de transport prin New York. Trenurile circula non-stop, o calatorie costa trei dolari, indiferent unde vrei sa ajungi. Si autobuzele sunt o optiune, daca eviti orele de varf.
Daca vrei sa mergi de la nord la sud, sau - asa cum spun americanii - "uptown" si "downtown", o sa ajungi destul de greu cu autobuzele, pentru ca traseele sunt in general aglomerate. De la est la vest, sau "crosstown", se circula mult mai bine. Pe "Yellow cab" il stii, e favoritul lui Carrie din Totul despre sex. Sunt peste 12.000 de taxiuri galbene in New York, e deajuns sa strigi "taxi" si in secunda a doua te afli deja intr-unul. Cu doi dolari si jumatate pe kilometru ajungi unde ai chef. Dar trebuie sa scoti din buzunar si un tips de un dolar. Asta-i legea nescrisa.
Dar, ca sa gusti din adevaratul New York, e cazul sa te plimbi. Nu numai ca este cea mai ieftina varianta, dar este si cea mai buna. Poti incepe cu Union Square, locul de intalnire al skateborder-ilor si al celor care stau in periferie. Ia-o pe Fifth Avenue spre Washington Square Park, acolo sunt niste cladiri uratele, gri, cu apartamente de inchiriat. Intoarce-te pe Broadway, ca sa vezi de ce se spune ca este... capitala culturala a lumii. Nu mai numara teatrele. O sa le pierzi sirul. Eu am fost la Empire State Building, pentru ca am vrut sa vad New York-ul din cea mai inalta cladire a sa. Am stat doua ore la coada si am platit 16 dolari ca sa ies la etajul 84. E ceva! De acolo de sus, Macys, cel mai mare magazin din lume, pare o cutie de chibrituri.
Am vazut Statuia Libertatii, oceanul, reclamele luminoase din Times Square, un patinoar mic, mic, cat un degetar, cu patinatorii aferenti - niste puncte minuscule, autobuzele rosii care fac turul orasului, agitatia de la intersectii, unde new-yorkezul respectabil cu cafeluta in pahar de plastic trece chiar si pe rosu, terasele blocurilor mai mici, unde unii mai intreprinzatori si-au amenajat mica lor oaza, cu piscina, sezlonguri, umbrele si tot felul de plante decorative..
http://www.revistaflacara.ro/index.php?an=2007&luna=ianuarie-februarie&nr=1-2&articol=New_York_New_York.xml
Liza Minelli il canta mai bine ca oricine... Start spreadin, the news, zice ea, pe muzica lui John Kander si versurile lui Fred Ebb, I'm leaving today/ I want to be a part of it: New York, New York. Pe undeva, cred ca orice calator ar vrea sa fie o particica infima din New York, metropola-metropolelor, sufletul Americii si al culturii urbane, orasul zgarie-norilor si al reclamelor gigant, casa Statuii Libertatii si a celor mai multe culturi adunate intr-un singur loc.
Trebuie sa spun de la inceput ca New York-ul este mai mare decat mi-as fi putut imagina. Pregatindu-ne de aterizare pe aeroportul Newark din New Jersey, ma uitam ca un neavenit la "cortina" sublima de lumini care straluceste solemn dintr-o parte in alta a orizontului si mult mai departe...
Mi s-a parut ciudat sa trec pe langa zgarie-nori. Ii stiam de atata amar de vreme, dar parca nu erau ca-n inchipuirile mele si nici ca-n sutele de filme americane pe care le-am digerat cu sau fara voia mea. Erau... altfel. Erau ca niste jucarii delicate, ca niste piese de lego asezate pe o macheta neluminata. Cand te apropii de ei, usor, usor, incepi sa-i recunosti, sa le redescoperi arhitectura, sa te gandesti ce oameni se afla in ei, sa-ti imaginezi daca acestia sunt la birou, in fata unui calculator sau intr-un apartament, cu o carte in mana.
Din New Jersey am plecat dupa ce am trecut pe la National, o companie de inchiriat masini care are sedii in toata America. O negresa intepata si putin cam grasa mi-a prezentat lista cu masini in care ma puteam urca (facusem de acasa rezervarea si platisem o parte din bani) si am ales un Chevrolet din clasa Compact. "Cum, cu o masina asa de mica doriti sa mergeti pana la Miami?", m-a fulgerat cu o intrebare care deja ma pusese pe ganduri.
Ma si vedeam intr-un Lastunas de pe vremea lui Ceausescu, suflat de vanturi ostile americane pe autostrazile cele intinse. Am riscat pana in parcul de masini, unde o tipa de origine spaniola, cu inel in limba si tunsa scurt, dupa moda impusa de Beckham acum vreo doi ani, mi-a aratat in lehamite de unde pot alege o masina. Cand am vazut cardul de autoturisme nu mi-a venit sa cred.
Toate erau noi, stralucitoare, unele sport, altele gen limuzina si, bineinteles, automate. Mi-am luat un Chevrolet Malibu din '96, cu numar de California, si mi-am zis: Welcome to America. Tara unde totul este "big" si lumea are impresia ca e "small". Acesta a fost primul contact cu America, Pamantul Fagaduintei. Cu harta sub nas, am cautat autostrada 95 si am pornit spre New York. In jumatate de ora intram in Holland Tunnel, un tunel de vreo sapte kilometri care face legatura (pe sub apa) intre Manhattan si New Jersey.
New York-ul... e New York. O metropola gigant, in care sunt comprimate cinci comitate (atat de mari incat fiecare in parte ar putea fi oras de sine statator): Brooklyn, Queens, Bronxs, New Jersey si Manhattan. La randul lor, fiecare comitat este compus din sute de cartiere distincte, multe dintre ele cu o istorie si un caracter aparte. Se spune ca nicaieri nu te distrezi mai bine ca la New York. Sunt acolo cel putin 150 de muzee, peste 18.000 de restaurante, e Broadway-ul cu teatrele sale si e o zona incredibila pentru shopping.
Nici un alt oras nu are o asemenea diversitate culturala. Unde mai poti intalni Dragonul chinezesc, dominicani pe catalige sau dansatoare marocane din buric in aceeasi zi? Times Square este kilometrul zero al New Yorkului. Pentru ca eram cu masina (si ce bine se circula, nu va puteti imagina!; nu exista ambuteiaje, blocaje, masini care sa-ti taie calea, claxoane nervoase si neacordari de prioritate; si, nu se incalca viteza legala, amenzile mari si-au facut datoria, educandu-i pe toti conducatorii auto), am invatat usor cum e cu strazile new-yorkeze: Fifth Avenue este fix in centru si imparte metropola in doua parti, cea de est si cea de vest.
Times Square e la intersectia dintre 42 Street cu Seventh Avenue. Strazile sunt cu sens unic, asa ca te duci pe una spre est si te intorci pe cealalta, spre vest. Cea mai lunga este Broadway, care urmeaza traseul unei vechi linii ferate indiene; ea urca, pe diagonala, din vestul in estul Manhattanului. Daca nu vrei batai de cap, metroul este cel mai eficient mijloc de transport prin New York. Trenurile circula non-stop, o calatorie costa trei dolari, indiferent unde vrei sa ajungi. Si autobuzele sunt o optiune, daca eviti orele de varf.
Daca vrei sa mergi de la nord la sud, sau - asa cum spun americanii - "uptown" si "downtown", o sa ajungi destul de greu cu autobuzele, pentru ca traseele sunt in general aglomerate. De la est la vest, sau "crosstown", se circula mult mai bine. Pe "Yellow cab" il stii, e favoritul lui Carrie din Totul despre sex. Sunt peste 12.000 de taxiuri galbene in New York, e deajuns sa strigi "taxi" si in secunda a doua te afli deja intr-unul. Cu doi dolari si jumatate pe kilometru ajungi unde ai chef. Dar trebuie sa scoti din buzunar si un tips de un dolar. Asta-i legea nescrisa.
Dar, ca sa gusti din adevaratul New York, e cazul sa te plimbi. Nu numai ca este cea mai ieftina varianta, dar este si cea mai buna. Poti incepe cu Union Square, locul de intalnire al skateborder-ilor si al celor care stau in periferie. Ia-o pe Fifth Avenue spre Washington Square Park, acolo sunt niste cladiri uratele, gri, cu apartamente de inchiriat. Intoarce-te pe Broadway, ca sa vezi de ce se spune ca este... capitala culturala a lumii. Nu mai numara teatrele. O sa le pierzi sirul. Eu am fost la Empire State Building, pentru ca am vrut sa vad New York-ul din cea mai inalta cladire a sa. Am stat doua ore la coada si am platit 16 dolari ca sa ies la etajul 84. E ceva! De acolo de sus, Macys, cel mai mare magazin din lume, pare o cutie de chibrituri.
Am vazut Statuia Libertatii, oceanul, reclamele luminoase din Times Square, un patinoar mic, mic, cat un degetar, cu patinatorii aferenti - niste puncte minuscule, autobuzele rosii care fac turul orasului, agitatia de la intersectii, unde new-yorkezul respectabil cu cafeluta in pahar de plastic trece chiar si pe rosu, terasele blocurilor mai mici, unde unii mai intreprinzatori si-au amenajat mica lor oaza, cu piscina, sezlonguri, umbrele si tot felul de plante decorative..
Turism / În Manhattan te poţi caza în camere din ciocolată
Turism / În Manhattan te poţi caza în camere din ciocolată
Cascade la New York
Cascade la New York Patru caderi de apa gigantice vor fi amenajate la New York vara aceasta, in cadrul unui proiect prin care autoritatile locale intentioneaza sa atraga din turism venituri suplimentare de 55 de milioane de dolari, informeaza Reuters.
Cel mai cult oras
Cel mai cult oras NEW YORK. Minneapolis a reusit anul acesta sa smulga titlul de „cel mai cult oras din SUA”, detinut pana acum de Seattle, arata un studiu care masoara resursele culturale ce pot fi citite in metropole cu populatia de peste 250.000 de locuitori.
Washington. De ce?
Washington. De ce? Pentru ca e un oras controversat si incarcat de istorie. Pentru ca e locul unde se creeaza si se distrug mituri. Pentru ca e perceput diferit
de fiecare dintre noi.
de fiecare dintre noi.
În mijlocul New York-ului, o insulă transformată în rezervaţ
În mijlocul New York-ului, o insulă transformată în rezervaţie
New Orleans - Orasul muzicii
New Orleans - Orasul muzicii
Orasul New Orleans este cel mai atipic dintre orasele Statelor Unite. Asezat intre Lacul Portchartrain si fluviul Mississippi este vestit pentru muzica sa, rasunand in toate pietele publice si cu prilejul tuturor evenimentelor. Executata fie de artisti profesionisti, fie de muzicieni ambulanti, muzica aceasta o combina pe cea vest-europeana a creolilor francezi cu cea afro-americana.
Strazile rasuna de ritmurile de jazz, zydeco, blues, cajnu si gospel, iar ziua care umple inimile de bucurie prin avalanse de melodii este cea din ziua de Mardi Gras (Lasata Secului). Orasul gazduieste o multime de etnii, fiecare aducandu-si contributii la cultura locului.
Europenii l-au descoperit in anul 1699 cand doi calugari francezi Pierre Le Moyne si Jean Baptiste Le Moyne de Bienville au pus piciorul aici, fiind aflati intr-o misiune de recunoastere pe Mississippi. Tinutul era populat numai de triburile nomade ale amerindienilor, asa ca cei doi nu au fost interesati initial de teritoriu. Dupa aproape 20 de ani, in 1718, Bienville se reintoarce si fondeaza orasul Nouvelle Orleans. Tinutul mlastinos nu a atras la inceput prea multi colonisti. Acestia, veniti din Franta, Canada, Germania, au adus cu ei o multime de sclavi, dar economia stagna datorita conditiilor vitrege. Statul Luisiana devine impovarator pentru Franta si, in 1762, este vandut spaniolilor. In 1800 Napoleon il recumpara, dar in 1803 il vinde Statelor Unite de teama ca ar putea cadea in mainile englezilor. Aceasta vanzare a constituit un motiv de mare ingrijorare pentru creoli, care ii considerau pe americani vulgari si se temeau de religia protestanta a acestora.
Importanta orasului a crescut in timp si, in 1840, era cel de al patrulea din Statele Unite. Dupa 10 ani a devenit capitala comertului cu sclavi. De aceea in timpul Razboiului Civil, Luisiana a trecut de partea Confederatiei. Dupa incheierea razboiului, New Orleans a devenit un important centru industrial si cel de al doilea port din tara. Orasul s-a extins mult, dar cea mai frumoasa parte a sa ramane cartierul vechi. In acest cartier, supranumit „cartierul francez” casele sunt ridicate insa in stil spaniol. Ele au fost create de creoli dupa ce casele vechi, frantuzesti, au fost distruse de doua incendii cumplite in 1788 si 1794. Constructiile au totusi elemente coloniale din Quebec.
Cele mai multe dintre acestea, inaltate dupa canoanele arhitecturii creole, sunt in Regent Street. Aici acoperisurile se prelungesc peste balcoanele cu ornamente bogate din fier forjat. In centrul orasului se afla Piata Jackson dominata de Catedrala St. Louis, cea mai mare din Statele Unite. Constructia inceputa in 1794 a fost terminata in 1812 si a fost ridicata pe fundatia a doua biserici distruse de incendii.
Universitatea, ridicata in 1834, emana o deosebita eleganta neo-clasica iar Muzeul de arta contine, printre alte comori, o bogata colectie de picturi olandeze din secolul al XVII-lea, arta coloniala si un numar impresionant de fotografii. Dupa Cel de al Doilea Razboi mondial, New Orleans a devenit unul dintre cele mai renumite centre artistice de pe continent, iar dragostea pentru frumos a locuitorilor nu poate fi stavilita nici de uragane nici de inundatii. O plimbare pe Mississippi cu vaporul te intoarce cu sufletul in secolul al XIX-lea de unde revii intr-o lume mai agitata dar plina de frumusete animata de muzicienii ambulanti din Vieux Carré.
Vacante : O raita prin WASHINGTON
Vacante : O raita prin WASHINGTON, Elena Buica, 11/4/2007
Cand ne-am intors din vacanta facuta in Carolina de Sud, pe plaja la Myrtle Beach, fiindca ne aflam pe coasta de est a USA, impatimiti cum suntem de calatorii, cum era sa ocolim Wasingtonul care n...
Cand ne-am intors din vacanta facuta in Carolina de Sud, pe plaja la Myrtle Beach, fiindca ne aflam pe coasta de est a USA, impatimiti cum suntem de calatorii, cum era sa ocolim Wasingtonul care n...
Pagina 4 din 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pagina 4 din 7
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum