Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
ISTORIE=GRECIA
Pagina 5 din 6
Pagina 5 din 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
ISTORIE=GRECIA
Rezumarea primului mesaj :
http://www.discovery.ro/grecia_antica/politica/index.shtml
Cetăţile-state
Grecia Antică nu era un stat unitar, ci o grupare de cetăţi-state care se autoguvernau. De fapt, cuvântul modern “politică” provine chiar din “polis”, care în greacă înseamnă “cetate-stat”. Aceste cetăţi au înflorit în perioada arhaică (c. 800 î.e.n. – 300 î.e.n.), fiind întemeiate pe principiul cetăţenesc, cu diferite drepturi şi privilegii pentru cetăţenii de sex masculin sau feminin, pentru copii, pentru rezidenţii străini sau pentru sclavi. Toţi cetăţenii de sex masculin, oricât de săraci ar fi fost, aveau drepturi politice. Trei dintre cele mai puternice cetăţi-state erau Atena, Sparta şi Corintul. Cea mai importantă dintre acestea era Atena, locul de naştere al culturii şi democraţiei, o cetate celebră în toată lumea antică pentru frumuseţea sa.
Sparta, situată în Peloponez, în sudul Greciei, era marea rivală a Atenei. Sparta era o putere militară de temut, având cea mai bună infanterie din lumea grecească. Acest lucru nu este deloc surprinzător, având în vedere că toţi băieţii spartani erau luaţi de lângă mamele lor la vârsta de numai şapte ani, pentru a face timp de 13 ani o instrucţie militară extrem de dură. Spartanii nu puneau preţ pe cultură sau frumuseţe, ducând în schimb o existenţă “spartană”, bazată pe simplitate şi răbdare.
Corintul şi-a clădit prosperitatea datorită meşteşugarilor săi şi comerţului pe mare. Era cunoscut în întreaga lume antică drept un centru al luxului, un loc de recreere pentru cei bogaţi, care se înghesuiau să le viziteze pe prostituatele-preotese de la Templul Afroditei.
Sisteme de guvernare
Înainte de naşterea democraţiei, cele mai multe cetăţi-state erau conduse ca aristocraţii – cuvânt care în greaca veche însemna “domnia celor mai buni”. Puterea era împărţită de un cerc restrâns de bărbaţi din familiile nobile.
Spre anul 600 î.e.n. însă, a apărut clasa de mijloc. Comerţul le adusese mai multă prosperitate celor din această clasă, iar progresele militare le confereau mai multă putere, făcându-i să dorească să participe la guvernare. În anumite oraşe, inclusiv în Corint, clasa de mijloc s-a revoltat şi i-a înlăturat pe aristocraţi, în favoarea unor dictatori care au devenit cunoscuţi sub numele de “tirani”. În alte oraşe, schimbările s-au produs în moduri mai paşnice, căci aristocraţii au permis clasei de mijloc să facă parte din consiliile cetăţilor. Aceste regimuri au devenit cunoscute sub numele de “oligarhii”, adică “domnia celor puţini”. Cea mai ferventă oligarhie de acest tip era Sparta.
Locuitorii Atenei au avut însă o altă idee. La sfârşitul anilor 500 î.e.n., aici s-a născut prima democraţie – “domnia poporului”. Influenţele acestei revoluţii s-au făcut simţite în toată lumea antică, ajungând să dăinuie până în zilele noastre. Nu exista un conducător unic, ci o adunare cetăţenească alcătuită din cetăţeni de sex masculin, care se întruneau de 40 de ori pe an pentru a vota deciziile de stat. Cei care stabileau programul întrunirilor şi puneau în aplicare decretele erau membrii unui consiliu alcătuit din 500 de oameni, aleşi prin tragere la sorţi să îndeplinească această funcţie timp de un an.
Tiranii
Fântâna din Pirene, Corint, locul de baştină al lui Cypselus şi al fiului său Periandru.
Pentru vechii greci, termenul de “tiran” nu implica neapărat acte de cruzime sau abuzuri în funcţie, ci denumea, pur şi simplu, un uzurpator care deţinea puterea supremă. Conducătorii pe care îi cunoaştem acum sub numele de “tirani” erau un grup de indivizi care au preluat conducerea în multe dintre cetăţile-state greceşti în timpul revoltelor clasei de mijloc, în secolele VI şi VII î.e.n. În multe cazuri, aceştia doreau o viaţă mai bună pentru oamenii de rând, asumându-şi programe ambiţioase de construcţii publice, pentru a oferi locuri de muncă şi mai multe facilităţi cetăţenilor săraci.
Unii dintre cei mai cunoscuţi tirani au fost Cypselus (şi ulterior fiul său Periandru) din Corint, Cleistenes din Sicyon, Pheidon din Argos, Polycrate din Samos şi Pisistratus cu fiul său Hippias din Atena.
Totuşi, domnia acestor tirani era nesigură, iar aceştia erau în permanenţă ameninţaţi de aristocraţia care îşi dorea cu ardoare să preia din nou controlul, adesea cu ajutorul aliaţilor săi, puternicii spartani. În anul 510 î.e.n., trupele spartane l-au alungat de la putere pe Hippias, unul dintre ultimii tirani. Ironic a fost însă faptul că, în loc să asigure reîntoarcerea la putere a aristocraţiei, această manevră nu a făcut decât să pregătească apariţia primei democraţii.
http://www.discovery.ro/grecia_antica/politica/index.shtml
Ultima editare efectuata de catre in 17.01.07 9:50, editata de 1 ori
20 septembrie 480 i.Hr. - Batalia de la Salamina
20 septembrie 480 i.Hr. - Batalia de la Salamina
Una dintre cele mai mari batalii navale ale antichitatii, si poate cea mai importanta, având in vedere consecintele sale, Salamina a marcat un moment crucial in istoria confruntarilor dintre greci si persi. La aceasta titanica inclestare de corabii, desfasurata intre Pireu, portul Atenei, si insula Salamina, a asistat, neputincios, insusi regele Persiei, Xerxes I, neinvins pâna atunci.Esecul uriasei sale flote, de aproape doua ori mai mare decât a atenienilor si aliatilor acestora, a dus la incheierea catastrofala a campaniei ce viza cucerirea intregii Grecii. O campanie ce incepuse excelent pentru „Marele Rege”, a carui armata a reusit sa cucereasca si sa distruga Plateea, Thespiae si chiar Atena.
In tabara grecilor, deja disensiunile se faceau simtite: spartanii voiau sa se intoarca in Pelopones si sa se apere pe uscat contra persilor, dar conducatorul general al aliatilor, Temistocle, i-a convins sa accepte o lupta navala, folosindu-se de cuvintele oracolului din Delphi, ce prezisese ca persii nu vor putea fi invinsi decât de un „zid de lemn”.
Temistocle a interpretat aceasta sintagma ca facând trimitere la corabiile sale si a inflacarat poporul sa creada in victorie. Istoricii sunt de acord sa admita ca, la fel ca in cazul altor mari forte de invazie navala (flota mongola trimisa sa distruga Japonia si oprita de „vântul divin” sau Invincibila Armada) un ajutor nesperat a fost dat celor atacati de capriciile naturii. Herodot spune ca persii aveau initial 1200 de corabii, dar ramasesera doar cu jumatate, dupa ce o teribila furtuna le surprinsese flota in Marea Egee.
Pe buna dreptate, meritul obtinerii victoriei grecesti ii apartine lui Temistocle, care a reusit sa-i atraga pe persi intr-o cursa: simulând retragerea, el si-a plasat flota in semicerc, intre Pireu si insula Salamina, o strâmtoare ingusta, in care corabiile lui Xerses, mari si greoaie, navigau cu dificultate. Faptul ca grecii erau marinari mult mai priceputi decât persii, având la prora navelor pinteni uriasi de bronz („embolon”), destinati scufundarii navelor inamice, a cântarit enorm la deznodamântul luptei care, dupa câteva ore, s-a transformat intr-un masacru.
Cu vântul potrivnic tinându-i pe loc, lipsiti de comandant (amiralul Ariamenes fusese ucis intr-un duel cu Temistocle), persii au fost zdrobiti, garda „Nemuritorilor” si chiar fratele lui Xerses pierind la Salamina.
Una dintre cele mai mari batalii navale ale antichitatii, si poate cea mai importanta, având in vedere consecintele sale, Salamina a marcat un moment crucial in istoria confruntarilor dintre greci si persi. La aceasta titanica inclestare de corabii, desfasurata intre Pireu, portul Atenei, si insula Salamina, a asistat, neputincios, insusi regele Persiei, Xerxes I, neinvins pâna atunci.Esecul uriasei sale flote, de aproape doua ori mai mare decât a atenienilor si aliatilor acestora, a dus la incheierea catastrofala a campaniei ce viza cucerirea intregii Grecii. O campanie ce incepuse excelent pentru „Marele Rege”, a carui armata a reusit sa cucereasca si sa distruga Plateea, Thespiae si chiar Atena.
In tabara grecilor, deja disensiunile se faceau simtite: spartanii voiau sa se intoarca in Pelopones si sa se apere pe uscat contra persilor, dar conducatorul general al aliatilor, Temistocle, i-a convins sa accepte o lupta navala, folosindu-se de cuvintele oracolului din Delphi, ce prezisese ca persii nu vor putea fi invinsi decât de un „zid de lemn”.
Temistocle a interpretat aceasta sintagma ca facând trimitere la corabiile sale si a inflacarat poporul sa creada in victorie. Istoricii sunt de acord sa admita ca, la fel ca in cazul altor mari forte de invazie navala (flota mongola trimisa sa distruga Japonia si oprita de „vântul divin” sau Invincibila Armada) un ajutor nesperat a fost dat celor atacati de capriciile naturii. Herodot spune ca persii aveau initial 1200 de corabii, dar ramasesera doar cu jumatate, dupa ce o teribila furtuna le surprinsese flota in Marea Egee.
Pe buna dreptate, meritul obtinerii victoriei grecesti ii apartine lui Temistocle, care a reusit sa-i atraga pe persi intr-o cursa: simulând retragerea, el si-a plasat flota in semicerc, intre Pireu si insula Salamina, o strâmtoare ingusta, in care corabiile lui Xerses, mari si greoaie, navigau cu dificultate. Faptul ca grecii erau marinari mult mai priceputi decât persii, având la prora navelor pinteni uriasi de bronz („embolon”), destinati scufundarii navelor inamice, a cântarit enorm la deznodamântul luptei care, dupa câteva ore, s-a transformat intr-un masacru.
Cu vântul potrivnic tinându-i pe loc, lipsiti de comandant (amiralul Ariamenes fusese ucis intr-un duel cu Temistocle), persii au fost zdrobiti, garda „Nemuritorilor” si chiar fratele lui Xerses pierind la Salamina.
Si muzele coboara la prima...
Si muzele coboara la prima...
Este fermecatoare, adorabila, rascolitoare, dar n-a vazut-o nimeni. Iata o definitie a muzei care se potriveste cel mai bine cu ceea ce pictura si gravura ne-au sugerat de-a lungul secolelor în care au încercat sa ni le înfatiseze. Si asta pentru ca, „rasfoind” colectiile particulare si operele maestrilor, nu am gasit decat o imagine aproape sablonizata a muzelor: tinere femei cu trupuri de zeite si cu vesminte vaporoase, în ipostaze ce aduc aminte de menirea lor de inspiratoare pentru artisti, dar întotdeauna... singure. Unde sunt cei care ar trebui sa profite de prezenta lor divina?Solitudinea profunda în care se zbat neputincioase muzele (atat în arta picturii, cat si-n sculptura) este, sa recunoastem, paradoxala. Caci, daca nu le savureaza nici un artist cantecele, dansul, versurile si învataturile, atunci cum îsi mai exercita menirea cu care au fost harazite de zei? Din cauza acestei contradictii, o muza poate arata „oricum”, numai frumoasa si talentata sa fie.
Un alt izvor al acestei inadvertente este însasi originea lor. Sunt fiicele lui Zeus (si atunci sunt noua), or ale lui Pierus (si se reduc la sapte), cat despre mame, licitatia este deschisa. Pedigriul lor depinde exclusiv de autor, de la Hesiod (sec.VII î.Ch.) si pana la Pausanias (sec.II d.Ch.). E prea apetisant subiectul pentru a se instala o uniformitate a identitatii lor. Absenta misterului le-ar afecta faima.
De ce nu sunt reprezentate muzele în prezenta beneficiarilor farmecului lor? Majoritatea covarsitoare a lucrarilor le situeaza într-un peisaj bucolic, fie toate noua, fie grupate dupa doua-trei, dupa criterii alunecoase. Cu alte cuvinte, maestrii picturi, de la Renastere si baroc si pana la neoclasicism, le plaseaza în mijlocul naturii, într-o poiana izolata unde barbatul care ar vrea sa le absoarba splendoarea talentului, ar trebui sa se furiseze ca un intrus si sa le pandeasca rabdator clipele în care se decid sa cante, sa danseze, sa recite, sa citeasca bolta cereasca sau sa înalte imnuri eroilor...
Fara voia lor, marii pictori ai lumii încremenesc muzele în solitudine, cand, de fapt, ele ar trebui sa faca vizite inoportune celor haraziti sa le vada, sa le simta prezenta. Asadar, daca ne-am lua ad litteram dupa reprezentarea lor picturala, muzele sunt doar o amagire. Poetii, prozatorii, compozitorii, dramaturgii, coregrafii, astronomii traiesc doar cu închipuirea unei surse de inspiratii, caci sursele geniului lor creator se ascund ca bobul de roua cand da soarele.
O trezire la realitate din acest vis frumos ne-a fost propusa de Platon, înca din secolul IV î.Ch. El a „descoperit” o a zecea muza în persoana primei poetese a lumii, „dubioasa” Sappho din insula Lesbos. Iar disperarea de a concretiza macar o muza a continuat si, dupa Renastere, a aparut o avalansa numita „a zecea muza”, din care faceau parte, printre altele, poetesele Juana Ines de la Cruz (Mexic), Anne Bradstreet (Anglia) si Energeia (inventata de poetul Gabrielle D'Anunzzio, unul din mentorii lui Mussolini).
Muzele sunt printre noi, dar abilitatea de a le descoperi este rarisima. O demonstreaza si maestrul Gustave Courbet în „Atelierul pictorului”, unde o femeie nuda pozeaza pictorului, într-o sala plina cu o multime pestrita. Doar artistul o remarca... Mai aproape de zilele noastre, gravorul american Grant Silverstein a scandalizat publicul prin lucrarea „Convocarea muzelor” (1996), în care tinerele vaporoase trag o betie pe cinste, asa, ca între fete. Deci sunt umane, sunt printre noi, poate si-n tramvai; ele întotdeauna coboara la prima, sa nu le ranesti cu privirea.
Este fermecatoare, adorabila, rascolitoare, dar n-a vazut-o nimeni. Iata o definitie a muzei care se potriveste cel mai bine cu ceea ce pictura si gravura ne-au sugerat de-a lungul secolelor în care au încercat sa ni le înfatiseze. Si asta pentru ca, „rasfoind” colectiile particulare si operele maestrilor, nu am gasit decat o imagine aproape sablonizata a muzelor: tinere femei cu trupuri de zeite si cu vesminte vaporoase, în ipostaze ce aduc aminte de menirea lor de inspiratoare pentru artisti, dar întotdeauna... singure. Unde sunt cei care ar trebui sa profite de prezenta lor divina?Solitudinea profunda în care se zbat neputincioase muzele (atat în arta picturii, cat si-n sculptura) este, sa recunoastem, paradoxala. Caci, daca nu le savureaza nici un artist cantecele, dansul, versurile si învataturile, atunci cum îsi mai exercita menirea cu care au fost harazite de zei? Din cauza acestei contradictii, o muza poate arata „oricum”, numai frumoasa si talentata sa fie.
Un alt izvor al acestei inadvertente este însasi originea lor. Sunt fiicele lui Zeus (si atunci sunt noua), or ale lui Pierus (si se reduc la sapte), cat despre mame, licitatia este deschisa. Pedigriul lor depinde exclusiv de autor, de la Hesiod (sec.VII î.Ch.) si pana la Pausanias (sec.II d.Ch.). E prea apetisant subiectul pentru a se instala o uniformitate a identitatii lor. Absenta misterului le-ar afecta faima.
De ce nu sunt reprezentate muzele în prezenta beneficiarilor farmecului lor? Majoritatea covarsitoare a lucrarilor le situeaza într-un peisaj bucolic, fie toate noua, fie grupate dupa doua-trei, dupa criterii alunecoase. Cu alte cuvinte, maestrii picturi, de la Renastere si baroc si pana la neoclasicism, le plaseaza în mijlocul naturii, într-o poiana izolata unde barbatul care ar vrea sa le absoarba splendoarea talentului, ar trebui sa se furiseze ca un intrus si sa le pandeasca rabdator clipele în care se decid sa cante, sa danseze, sa recite, sa citeasca bolta cereasca sau sa înalte imnuri eroilor...
Fara voia lor, marii pictori ai lumii încremenesc muzele în solitudine, cand, de fapt, ele ar trebui sa faca vizite inoportune celor haraziti sa le vada, sa le simta prezenta. Asadar, daca ne-am lua ad litteram dupa reprezentarea lor picturala, muzele sunt doar o amagire. Poetii, prozatorii, compozitorii, dramaturgii, coregrafii, astronomii traiesc doar cu închipuirea unei surse de inspiratii, caci sursele geniului lor creator se ascund ca bobul de roua cand da soarele.
O trezire la realitate din acest vis frumos ne-a fost propusa de Platon, înca din secolul IV î.Ch. El a „descoperit” o a zecea muza în persoana primei poetese a lumii, „dubioasa” Sappho din insula Lesbos. Iar disperarea de a concretiza macar o muza a continuat si, dupa Renastere, a aparut o avalansa numita „a zecea muza”, din care faceau parte, printre altele, poetesele Juana Ines de la Cruz (Mexic), Anne Bradstreet (Anglia) si Energeia (inventata de poetul Gabrielle D'Anunzzio, unul din mentorii lui Mussolini).
Muzele sunt printre noi, dar abilitatea de a le descoperi este rarisima. O demonstreaza si maestrul Gustave Courbet în „Atelierul pictorului”, unde o femeie nuda pozeaza pictorului, într-o sala plina cu o multime pestrita. Doar artistul o remarca... Mai aproape de zilele noastre, gravorul american Grant Silverstein a scandalizat publicul prin lucrarea „Convocarea muzelor” (1996), în care tinerele vaporoase trag o betie pe cinste, asa, ca între fete. Deci sunt umane, sunt printre noi, poate si-n tramvai; ele întotdeauna coboara la prima, sa nu le ranesti cu privirea.
Aristotel acest logică contra al antichitătii
Aristotel – acest logică contra al antichitătii
http://www.aspirinaonline.ro/stiri.php?nr=55&cat=17&id=709
Cu toate tăcănelile lui, fiindcă se pare că nu a existat filosof grec întrutotul normal la cap, Aristotel este primul filosof în acceptia modernă a termenului. El e primul care elaborează o metodă de cercetare a lumii bazată pe stiintă si nu pe snoave, zicători si tîpîrituri populare mai mult sau mai putin pline de bun simt. Aristotel s-a născut în 384 la Stagira, o colonie grecească din Tracia, dintr-un tată numit Nicomah (care se fălea că se trage din Asclepios) si o mamă pe nume Phaistis. Se pare că filosoful era foarte mîndru de taică-su fiindcă si-a botezat băiatul cu numele tatălui. Băiatului i-a dedicat si o carte, „Etica Nicomahică”, un fel de „învătăturile lui Neagoe Basarab către fiul său, Teodosie”.
Istoricii vremii ni-l descriu ca pe un bărbat din cale-afară de urît. Avea picioarele strîmbe si slăbănoage, ochii mici de porc si vorbea peltic. În loc să-l doară-n poponet de slutenia sa si să se împăuneze cu dotarea intelectuală, Aristotel a început să se schimonosească si mai tare fardîndu-se ca o muiere, îndesîndu-si pe degete zeci de inele, făurindu-si tot felul de tonsuri „avantajoase” si îmbrăcîndu-se ultimul răcnet (spre deosebire de amicul său, Diogene, care nu dădea doi bani pe toale si umbla rupt în cur ).
A venit la Atena pe la 15 ani si la 17 devenea discipolul lui Platon, desi taică-su voia să urmeze traditia medicală a familiei. I-a purtat maestrului o iubire respectuoasă, chiar i-a ridicat la moartea lui un altar, dar asta nu l-a împiedicat să plece din Academie cît Platon era încă în viată si să-si deschidă propria scoală, intitulată ulterior Lykeion (Liceu). Pe Platon l-a durut gestul si si-a exprimat dezamăgirea spunînd că Aristotel i-a dat cu piciorul asa cum mînzul îsi loveste cu piciorul mama. Aristotel nu-i dăduse cu nici un picior, parte fiindcă era aproape schilod, parte pentru că simtise că dacă mai stă mult pe lîngă maestru se tîmpeste cu totul.
Peripatetic sau paranormal
Obisnuia să-si tină cursurile plimbîndu-se si de aici i-a si venit numele de peripatetic. De fapt el se plimba ca să-si mai îndrepte strîmbăturile de picioare. Cînd si-a dat seama că e inutil a început să predea sezînd.
Avea reputatia unui ins rece si exclusiv rational. Însă cînd a murit a cerut să fie îngropat alături de Pitia, prima lui sotie, ceea ce arată că omul era ros de sentimente pe care si le masca. Asa cum sensul vietii sale ia o turnură ciudată, ajungînd la 17 ani student la filosofie în loc de ucenic la medicină, adevăratele peripetii ale lui Aristotel încep la vîrsta de 39 de ani, în 343, cînd Filip macedoneanul îl cheamă să-i încredinteze educatia lui Alexandru. Fire ciudată, pustiul se îndrăgosteste de maestru (evident, nu e o atractie fizică nu fiindcă lui Alexandru nu i-ar fi plăcut bărbatii, ci pentru că Aristotel era nefiresc de urît) pricinuindu-i invidii si mari neajunsuri mai ales cînd Alexandru a cucerit Atena. Îi jură credintă vesnică si-i promite că după moartea lui Filip, cînd va prelua puterea, va face mari cuceriri strict în numele culturii si artei. Alexandru încă nu întelesese că pe Aristotel îl durea în cot de artă. El voia să catalogheze tot ce miscă pe pămînt. Pasiunea asta a lui pentru specii a dus la punerea bazelor unei stiinte necunoscute pînă atunci: biologia. Pornind de la cercetarea naturii, tot căutînd să-si chivernisească munca sisifică la care se înhămase prin categoriseli si definitii, el a ajuns să descopere, pentru prima oară în istorie, logica. Si nu numai că a descoperit-o, dar a reusit să-i formuleze si principiile fundamentale. Nimic nou nu s-a mai adăugat în logică de la el pînă la Kant. Cam asa a ajuns Aristotel filosof. Desi era numit de Platon „cel mai inteligent elev al său”, el nu i-a fost un discipol în adevăratul sens al cuvîntului, asa cum Platon a fost un discipol al lui Socrate. Dacă Platon a fost un poet care dispretuia poetii, Aristotel a fost era un om de stiintă care nu dispretuia nimic. Si metafizica si problemele sufletului le-a tratat cu aceeasi scrupulozitate stiintifică, clasificîndu-le si împărtindu-le în ramuri. Atenienii nu l-au iubit fiindcă nu oferea spectacol ca Socrate, Platon ori Diogene. Un soarece de bibliotecă e privit ca un specimen ciudat.
Tot logica si clasificările au generat si marile erori ale lui Aristotel. Împărtirea si diferentele pe care le-a stabilit genurilor literare, a fost de mare ajutor teoreticienilor literari ai secolului XX, dar n-a ajutat cu nimic la întelegerea marilor poeti si tragedieni greci. N-a putut să priceapă că pe lume există si fenomene care n-au în clin sau în mînecă cu logica. A studiat istoria aplicîndu-i tot principiile logicii, nepricepînd că istoria e rezultanta intrigilor, bîrfelor si subiectivismelor epocilor care o compun.
Umor prin imprudentă
Ciudat este si faptul că Aristotel este primul din sirul filosofilor greci care are realmente simtul umorului. Socrate si Diogene erau măscărici si cabotini. Aristotel pricepe primul care e logica umorului. Auzind de la unul că cineva îl vorbise pe la spate bătîndu-si joc de el în public, Aristotel îi răspunde :”În lipsa mea, poate chiar să mă bată cu biciul”. Întrebat cum se deosebesc cei educati de cei needucati, filosoful răspunde :”Tot asa de tare ca viii de morti”. La fel, un cetătean îl bate la cap vreme de cîteva ore, după care îl întreabă: „Aristotel, nu cumva te-am plictisit cu vorbăria mea?” „Nu”, zice maestrul, „Pe Zeus, nu, fiindcă nici nu te-am ascultat!”
E dificil să rezumi conceptia filosofică a lui Aristotel. Poate si pentru faptul că, după lista lui Diogene Laertio, a scris cincisute treizeci si două de cărti (532 !!!) însumînd patru sute patruzeci si cinci de mii două sute saptezeci de linii. Si din lista lui lipsesc niste cărti care nouă ni s-au transmis.
Felul său neprietenos de a fi, precum si invidia pe care o trezea în pigmeii care-l înconjurau anvergura spiritului său enciclopedic, trebuie că i-au atras o groază de dusmani. Acestia au asteptat cuminti să moară Alexandru, după care au sărit pe el acuzîndu-l de impietate. La fel ca pe Socrate. Aristotel nu era atît de orgolios ca Socrate ca să se sinucidă. A fugit noaptea la Calcida spunînd că nu vrea ca Atena să se păteze cu o nouă crimă contra filosofiei. Fuga nu i-a folosit la nimic. „Securitatea” ateniană l-a urmărit si a avut grijă ca marele filosof să moară rapid, de moarte bună.
http://www.aspirinaonline.ro/stiri.php?nr=55&cat=17&id=709
Cu toate tăcănelile lui, fiindcă se pare că nu a existat filosof grec întrutotul normal la cap, Aristotel este primul filosof în acceptia modernă a termenului. El e primul care elaborează o metodă de cercetare a lumii bazată pe stiintă si nu pe snoave, zicători si tîpîrituri populare mai mult sau mai putin pline de bun simt. Aristotel s-a născut în 384 la Stagira, o colonie grecească din Tracia, dintr-un tată numit Nicomah (care se fălea că se trage din Asclepios) si o mamă pe nume Phaistis. Se pare că filosoful era foarte mîndru de taică-su fiindcă si-a botezat băiatul cu numele tatălui. Băiatului i-a dedicat si o carte, „Etica Nicomahică”, un fel de „învătăturile lui Neagoe Basarab către fiul său, Teodosie”.
Istoricii vremii ni-l descriu ca pe un bărbat din cale-afară de urît. Avea picioarele strîmbe si slăbănoage, ochii mici de porc si vorbea peltic. În loc să-l doară-n poponet de slutenia sa si să se împăuneze cu dotarea intelectuală, Aristotel a început să se schimonosească si mai tare fardîndu-se ca o muiere, îndesîndu-si pe degete zeci de inele, făurindu-si tot felul de tonsuri „avantajoase” si îmbrăcîndu-se ultimul răcnet (spre deosebire de amicul său, Diogene, care nu dădea doi bani pe toale si umbla rupt în cur ).
A venit la Atena pe la 15 ani si la 17 devenea discipolul lui Platon, desi taică-su voia să urmeze traditia medicală a familiei. I-a purtat maestrului o iubire respectuoasă, chiar i-a ridicat la moartea lui un altar, dar asta nu l-a împiedicat să plece din Academie cît Platon era încă în viată si să-si deschidă propria scoală, intitulată ulterior Lykeion (Liceu). Pe Platon l-a durut gestul si si-a exprimat dezamăgirea spunînd că Aristotel i-a dat cu piciorul asa cum mînzul îsi loveste cu piciorul mama. Aristotel nu-i dăduse cu nici un picior, parte fiindcă era aproape schilod, parte pentru că simtise că dacă mai stă mult pe lîngă maestru se tîmpeste cu totul.
Peripatetic sau paranormal
Obisnuia să-si tină cursurile plimbîndu-se si de aici i-a si venit numele de peripatetic. De fapt el se plimba ca să-si mai îndrepte strîmbăturile de picioare. Cînd si-a dat seama că e inutil a început să predea sezînd.
Avea reputatia unui ins rece si exclusiv rational. Însă cînd a murit a cerut să fie îngropat alături de Pitia, prima lui sotie, ceea ce arată că omul era ros de sentimente pe care si le masca. Asa cum sensul vietii sale ia o turnură ciudată, ajungînd la 17 ani student la filosofie în loc de ucenic la medicină, adevăratele peripetii ale lui Aristotel încep la vîrsta de 39 de ani, în 343, cînd Filip macedoneanul îl cheamă să-i încredinteze educatia lui Alexandru. Fire ciudată, pustiul se îndrăgosteste de maestru (evident, nu e o atractie fizică nu fiindcă lui Alexandru nu i-ar fi plăcut bărbatii, ci pentru că Aristotel era nefiresc de urît) pricinuindu-i invidii si mari neajunsuri mai ales cînd Alexandru a cucerit Atena. Îi jură credintă vesnică si-i promite că după moartea lui Filip, cînd va prelua puterea, va face mari cuceriri strict în numele culturii si artei. Alexandru încă nu întelesese că pe Aristotel îl durea în cot de artă. El voia să catalogheze tot ce miscă pe pămînt. Pasiunea asta a lui pentru specii a dus la punerea bazelor unei stiinte necunoscute pînă atunci: biologia. Pornind de la cercetarea naturii, tot căutînd să-si chivernisească munca sisifică la care se înhămase prin categoriseli si definitii, el a ajuns să descopere, pentru prima oară în istorie, logica. Si nu numai că a descoperit-o, dar a reusit să-i formuleze si principiile fundamentale. Nimic nou nu s-a mai adăugat în logică de la el pînă la Kant. Cam asa a ajuns Aristotel filosof. Desi era numit de Platon „cel mai inteligent elev al său”, el nu i-a fost un discipol în adevăratul sens al cuvîntului, asa cum Platon a fost un discipol al lui Socrate. Dacă Platon a fost un poet care dispretuia poetii, Aristotel a fost era un om de stiintă care nu dispretuia nimic. Si metafizica si problemele sufletului le-a tratat cu aceeasi scrupulozitate stiintifică, clasificîndu-le si împărtindu-le în ramuri. Atenienii nu l-au iubit fiindcă nu oferea spectacol ca Socrate, Platon ori Diogene. Un soarece de bibliotecă e privit ca un specimen ciudat.
Tot logica si clasificările au generat si marile erori ale lui Aristotel. Împărtirea si diferentele pe care le-a stabilit genurilor literare, a fost de mare ajutor teoreticienilor literari ai secolului XX, dar n-a ajutat cu nimic la întelegerea marilor poeti si tragedieni greci. N-a putut să priceapă că pe lume există si fenomene care n-au în clin sau în mînecă cu logica. A studiat istoria aplicîndu-i tot principiile logicii, nepricepînd că istoria e rezultanta intrigilor, bîrfelor si subiectivismelor epocilor care o compun.
Umor prin imprudentă
Ciudat este si faptul că Aristotel este primul din sirul filosofilor greci care are realmente simtul umorului. Socrate si Diogene erau măscărici si cabotini. Aristotel pricepe primul care e logica umorului. Auzind de la unul că cineva îl vorbise pe la spate bătîndu-si joc de el în public, Aristotel îi răspunde :”În lipsa mea, poate chiar să mă bată cu biciul”. Întrebat cum se deosebesc cei educati de cei needucati, filosoful răspunde :”Tot asa de tare ca viii de morti”. La fel, un cetătean îl bate la cap vreme de cîteva ore, după care îl întreabă: „Aristotel, nu cumva te-am plictisit cu vorbăria mea?” „Nu”, zice maestrul, „Pe Zeus, nu, fiindcă nici nu te-am ascultat!”
E dificil să rezumi conceptia filosofică a lui Aristotel. Poate si pentru faptul că, după lista lui Diogene Laertio, a scris cincisute treizeci si două de cărti (532 !!!) însumînd patru sute patruzeci si cinci de mii două sute saptezeci de linii. Si din lista lui lipsesc niste cărti care nouă ni s-au transmis.
Felul său neprietenos de a fi, precum si invidia pe care o trezea în pigmeii care-l înconjurau anvergura spiritului său enciclopedic, trebuie că i-au atras o groază de dusmani. Acestia au asteptat cuminti să moară Alexandru, după care au sărit pe el acuzîndu-l de impietate. La fel ca pe Socrate. Aristotel nu era atît de orgolios ca Socrate ca să se sinucidă. A fugit noaptea la Calcida spunînd că nu vrea ca Atena să se păteze cu o nouă crimă contra filosofiei. Fuga nu i-a folosit la nimic. „Securitatea” ateniană l-a urmărit si a avut grijă ca marele filosof să moară rapid, de moarte bună.
Ultima editare efectuata de catre Admin in 02.02.10 13:03, editata de 1 ori
Se cauta insula Ithaka a lui Homer!
Se cauta insula Ithaka a lui Homer!
http://www.ultima-ora.ro/articles.php?action=toArticle&article_id=1025
Compania de inginerie geologica Furgo Group si-a anuntat intentia de a demara un proiect arheologic ce îsi propune sa gaseasca insula Ithaka, patria lui Odiseu, personajul central al epopeei Odiseea. Arheologul britanic Robert Bittlestone este de parere ca Ithaka lui Homer nu mai este o insula separata, ci una care s-a alipit insulei Kefallonia prin deplasarea rocilor cauzata de cutremure. Proiectul Ithaka va fi demarat la vara si se va încheia peste doi ani. Furgo Group va folosi echipamente de ultima tehnologie utilizate la forarea petrolului. Inginerii vor examina locul unde acesta crede ca a exista cândva un canal îngust care probabil separa Kefallonia de o peninsula de un lat de palma numita Paliki. Specialistii urmaresc sa vada daca Paliki a fost cândva o insula. Homer descria Ithaka drept un tinut departe de mare si plat. Pe de alta parte, Kefallonia se afla într-o zona cu o puternica activitate seismica.
http://www.ultima-ora.ro/articles.php?action=toArticle&article_id=1025
Compania de inginerie geologica Furgo Group si-a anuntat intentia de a demara un proiect arheologic ce îsi propune sa gaseasca insula Ithaka, patria lui Odiseu, personajul central al epopeei Odiseea. Arheologul britanic Robert Bittlestone este de parere ca Ithaka lui Homer nu mai este o insula separata, ci una care s-a alipit insulei Kefallonia prin deplasarea rocilor cauzata de cutremure. Proiectul Ithaka va fi demarat la vara si se va încheia peste doi ani. Furgo Group va folosi echipamente de ultima tehnologie utilizate la forarea petrolului. Inginerii vor examina locul unde acesta crede ca a exista cândva un canal îngust care probabil separa Kefallonia de o peninsula de un lat de palma numita Paliki. Specialistii urmaresc sa vada daca Paliki a fost cândva o insula. Homer descria Ithaka drept un tinut departe de mare si plat. Pe de alta parte, Kefallonia se afla într-o zona cu o puternica activitate seismica.
Arta plăcintarilor greci
Arta plăcintarilor greci
http://www.atac-online.ro/hobby_37/arta-placintarilor-greci_3606
Maeştri în arta plăcintelor au fost, indiscutabil, grecii. Se ştie de pe vremea fanarioţilor. Coapte în sinii rotunde de aramă spoită, foile pufoase şi aurite le-au dus vestea plăcintarilor greci pricopsiţi în vadul Ţării Româneşti. Meserie profitabilă, după cum povesteşte C.C. Giurescu. Şi la mare căutare. Plăcinte învârtite, plăcinte cu brânză, cu spanac sau cu carne tocată şi ceapă, dar, mai ales, plăcintele cu răvaşe, care stârneau râsul mesenilor sau înflăcărau inimile cuconiţelor cu poezioare de amor. Plăcinta era şi augurală, în ea se puneau bani şi spice de grâu: cine nimerea banul era semn că va avea bani tot anul; cine apuca spicul avea parte de holde frumoase. Aluatul rumen, pântecos, îi trezea lui Costache Negruzzi melancolice evocări: „Îţi aduci aminte copilăria noastră care s-a dus să nu se mai întoarcă ? (...) Cum alergam toţi, copii şi bătrâni, şi mai mari, şi mai mici; cu ce nerăbdare aşteptam să-şi puie plăcintarul jos tablaua din cap şi cât de iute i-o deşertam!”. Tot el ne povesteşte, în „Istoria unei plăcinte“, de un domnitor fanariot care nu se mai sătura de „alivenci, iaurt, sarailii, baclavale şi plăcinte învârtite”.
Slăbiciunea grecului, bucuria unui curtean fudul, care tânjea în zadar după rangul de vornic. Şi, în timp ce sta boierul la masă cu soţia, îi dă prin cap să trimită la curte „o plăcintă pântecoasă cu o ghirlandă de gugoşele, împă răteasa plăcintelor”, ce mai, o capodoperă a gastronomiei! Mare a fost bucuria domnitorului şi mărinimoasă recunoştinţa: pe loc l-a răsplătit pe ciocoi cu titlul la care visa. Isprava curteanului n-a rămas netaxată în folclorul autohton. Mărturie stau versurile: „Halal, zău, de cine ştie/Să facă plăcintă rie;/S-o dospească, plămădească,/În cuptor s-o rumenească;/Şi s-o ducă pe tipsie/Colo sus, în Spătărie./Cu iaurt, cu plăcinţele,/Te făcuşi vornic, mişele”. Arta patiseriei greceşti nu s-a născut însă în perioada fanariotă.
Plăcintele erau populare încă din Grecia antică şi au supravieţuit până în ziua de azi, ca un produs de vârf al gastronomiei greceşti. Moliciunea aluatului, maleabil şi alb, frământat de mâini pricepute, şi transformarea lui în foi crocante şi fragede, care ascund între falduri surpriza umpluturii au făcut din plămădirea unei plăcinte o adevărată competiţie între gospodine. O competiţ ie indisolubil legată de obiceiurile şi tradiţiile greceşti. Întinderea aluatului într-o foaie subţire şi transparentă ca sticla, echivala, în cele din urmă, cu o demonstraţie a măiestriei de bucătar. Din păcate, pufoasele plăcinte greceş ti au dispărut din peisajul culinar româ nesc. Nici plăcintele autohtone nu-ţi mai fac cu ochiul din vitrine. „Le-a omorâ t civilizaţia”, după cum suspina Negruzzi.
http://www.atac-online.ro/hobby_37/arta-placintarilor-greci_3606
Maeştri în arta plăcintelor au fost, indiscutabil, grecii. Se ştie de pe vremea fanarioţilor. Coapte în sinii rotunde de aramă spoită, foile pufoase şi aurite le-au dus vestea plăcintarilor greci pricopsiţi în vadul Ţării Româneşti. Meserie profitabilă, după cum povesteşte C.C. Giurescu. Şi la mare căutare. Plăcinte învârtite, plăcinte cu brânză, cu spanac sau cu carne tocată şi ceapă, dar, mai ales, plăcintele cu răvaşe, care stârneau râsul mesenilor sau înflăcărau inimile cuconiţelor cu poezioare de amor. Plăcinta era şi augurală, în ea se puneau bani şi spice de grâu: cine nimerea banul era semn că va avea bani tot anul; cine apuca spicul avea parte de holde frumoase. Aluatul rumen, pântecos, îi trezea lui Costache Negruzzi melancolice evocări: „Îţi aduci aminte copilăria noastră care s-a dus să nu se mai întoarcă ? (...) Cum alergam toţi, copii şi bătrâni, şi mai mari, şi mai mici; cu ce nerăbdare aşteptam să-şi puie plăcintarul jos tablaua din cap şi cât de iute i-o deşertam!”. Tot el ne povesteşte, în „Istoria unei plăcinte“, de un domnitor fanariot care nu se mai sătura de „alivenci, iaurt, sarailii, baclavale şi plăcinte învârtite”.
Slăbiciunea grecului, bucuria unui curtean fudul, care tânjea în zadar după rangul de vornic. Şi, în timp ce sta boierul la masă cu soţia, îi dă prin cap să trimită la curte „o plăcintă pântecoasă cu o ghirlandă de gugoşele, împă răteasa plăcintelor”, ce mai, o capodoperă a gastronomiei! Mare a fost bucuria domnitorului şi mărinimoasă recunoştinţa: pe loc l-a răsplătit pe ciocoi cu titlul la care visa. Isprava curteanului n-a rămas netaxată în folclorul autohton. Mărturie stau versurile: „Halal, zău, de cine ştie/Să facă plăcintă rie;/S-o dospească, plămădească,/În cuptor s-o rumenească;/Şi s-o ducă pe tipsie/Colo sus, în Spătărie./Cu iaurt, cu plăcinţele,/Te făcuşi vornic, mişele”. Arta patiseriei greceşti nu s-a născut însă în perioada fanariotă.
Plăcintele erau populare încă din Grecia antică şi au supravieţuit până în ziua de azi, ca un produs de vârf al gastronomiei greceşti. Moliciunea aluatului, maleabil şi alb, frământat de mâini pricepute, şi transformarea lui în foi crocante şi fragede, care ascund între falduri surpriza umpluturii au făcut din plămădirea unei plăcinte o adevărată competiţie între gospodine. O competiţ ie indisolubil legată de obiceiurile şi tradiţiile greceşti. Întinderea aluatului într-o foaie subţire şi transparentă ca sticla, echivala, în cele din urmă, cu o demonstraţie a măiestriei de bucătar. Din păcate, pufoasele plăcinte greceş ti au dispărut din peisajul culinar româ nesc. Nici plăcintele autohtone nu-ţi mai fac cu ochiul din vitrine. „Le-a omorâ t civilizaţia”, după cum suspina Negruzzi.
300 pentru vesnicie
300 pentru vesnicie
Carismaticul om politic care a fost Winston Churchill spunea candva, referindu-se la eroismul soldatilor britanice ce au impiedicat invazia nazista, „niciodata atat de multi nu au datorat atat de mult atator de putini”. Faptul este valabil si pentru bravurile savarsite, cu mii de ani in urma, de catre o mana de ostasi spartani, care au oprit, fie si vremelnic, colosul persan, in trecatoarea de la Termopile. Astazi, pilda lor de vitejie i-a inspirat si pe producatorii de film, a caror realizare, beneficiind din plin de toate elementele unei pelicule de succes – actiune, suspans, o tara de „romance” si multe efecte speciale, va va lasa cu rasuflarea taiata...Un film care a starnit controverse
Desigur, ar trebui spus ca batalia de la Termopile a mai constituit subiectul unui film istoric – „300 Spartans”, turnat in 1962, cu mijloacele si viziunea de atunci. Recentul film al lui Zack Snyder (cel care a mai regizat si „Dawn of the Dead”) constituie o capodopera a efectelor speciale si, desi este realizat in stilul benzilor desenate ale lui Frank Miller, dupa care a fost inspirat, senzatia de realism este socanta.
De altfel, filmul a fost evaluat, in Statele Unite, cu litera „R”, pentru „secventele grafice de lupta, nuditate si sexualitate moderata”, fiind interzis copiilor sub 12 ani. Pelicula prezinta povestea legendara a celor 300 de luptatori spartani care, condusi de regele Leonidas (splendid jucat de actorul Gerard Butler), se opun, in anul 480 i.Hr., armatei persane de un sfert de milion de oameni, avand in frunte pe regele Xerxes.
Pastrand in mare firul epic al „Istoriilor” lui Herodot, filmul evidentiaza insa un profund contrast intre spartanii viteji, ferm hotarati sa-si apere patria in fata invadatorilor, fie si cu pretul sacrificiului suprem, si persanii lacomi, decadenti, de o sexualitate excesiva, care cer cu trufie „pamant si apa”. O asemenea abordare, falsa, desigur – o recunosc chiar si criticii americani – a starnit, cum era de asteptat, reactia vehementa a autoritatilor iraniene, care-i considera pe persani stramosii lor.
„Astfel de actiuni fac parte dintr-un complot international impotriva Iranului. Dar in fata bogatiei culturale si artistice iraniene, dusmanii nostri vor pierde si aceasta batalie”, a declarat Gholam Husein Elham, purtatorul de cuvant al guvernului iranian.
„La noapte vom dormi la Hades!”
Dincolo de controverse, sa recunoastem ca jocul actorilor este memorabil iar imbinarea scenelor reale cu cele realizate pe computer desavarsita. Acuratetea cu care sunt infatisate scenele de lupta il face pe spectator sa tremure, pur si simplu, in scaunul lui, dar in acelasi timp sa se simta fascinat de aceasta poveste despre eroism si sacrificiu. Un efect deosebit asupra privitorilor il are si coloana sonora de exceptie, semnata de Tyler Bates. Desi scenariul este facut dupa tipicul hollywoodian, cu ingredientele cunoscute din „Gladiator” si „Troia”, nu lipsesc butadele spartane celebre, consemnate ca atare de autorii antici.
De pilda, regele Leonidas le spune soldatilor „La noapte vom dormi la Hades”, sau raspunde solilor persani, care il ameninta ca de multimea sagetilor lor, si soarele se intuneca, „Atunci vom lupta pe intuneric”, iar, cand i se cer armele, riposteaza, „Veniti sa le luati!” Cu asemenea atuuri, nu-i de mirare ca, in chiar primul weekend de la lansare, in cinematografele din Statele Unite, filmul a adus incasari de peste 70 milioane dolari, adica mai mult decat toate celelalte pelicule lansate in aceeasi zi – 14 martie. La noi, filmul va rula in cinematografe incepand de pe 23 martie si iubitorii de istorie si cinefilii n-ar trebui sa-l rateze!
Adevarul despre Termopile
Dincolo de frumoasa legenda proslavita de autorii antici greci, istoricii contemporani accepta ca lucrurile nu au stat chiar asa. In primele doua zile ale luptei de la Termopile, trecatoarea a fost aparata de 4000 de greci si aliati ai acestora, iar in ultimul asalt, nu doar cei 300 de spartani i-au infruntat pe persani, ci 1500 de soldati, din orase supuse Spartei, precum Thespiae sau Teba, care au fost obligati de regele Leonida si hilotii sai sa lupte pana la capat, atunci cand atenienii si ceilalti greci s-au retras.
De partea cealalta, se pare ca intreaga armata operationala a lui Xerxes nu depasea 60.000 de oameni. Chiar si asa, raportul de forte era total inechitabil si constituie un adevarat miracol faptul ca timp de doua zile spartanii au rezistat asalturilor inamice, desi au avut de infruntat nu doar trupele de mercenari si recruti, ci insasi cumplita forta a „Nemuritorilor” – garda personala a suveranului persan. In cele din urma, ei au fost coplesiti, dupa ce un tradator le-a aratat persilor o poteca ascunsa, prin care spartanii au putut fi atacati din spate. Astazi, la locul bataliei se afla o placuta comemorativa pe care putem citi emotionantul deznodamant: „Straine ce treci pe aici, te du si vesteste la Sparta: morti noi zacem, dupa ce legilor ei ne-am supus...”
GABRIEL TUDOR
Carismaticul om politic care a fost Winston Churchill spunea candva, referindu-se la eroismul soldatilor britanice ce au impiedicat invazia nazista, „niciodata atat de multi nu au datorat atat de mult atator de putini”. Faptul este valabil si pentru bravurile savarsite, cu mii de ani in urma, de catre o mana de ostasi spartani, care au oprit, fie si vremelnic, colosul persan, in trecatoarea de la Termopile. Astazi, pilda lor de vitejie i-a inspirat si pe producatorii de film, a caror realizare, beneficiind din plin de toate elementele unei pelicule de succes – actiune, suspans, o tara de „romance” si multe efecte speciale, va va lasa cu rasuflarea taiata...Un film care a starnit controverse
Desigur, ar trebui spus ca batalia de la Termopile a mai constituit subiectul unui film istoric – „300 Spartans”, turnat in 1962, cu mijloacele si viziunea de atunci. Recentul film al lui Zack Snyder (cel care a mai regizat si „Dawn of the Dead”) constituie o capodopera a efectelor speciale si, desi este realizat in stilul benzilor desenate ale lui Frank Miller, dupa care a fost inspirat, senzatia de realism este socanta.
De altfel, filmul a fost evaluat, in Statele Unite, cu litera „R”, pentru „secventele grafice de lupta, nuditate si sexualitate moderata”, fiind interzis copiilor sub 12 ani. Pelicula prezinta povestea legendara a celor 300 de luptatori spartani care, condusi de regele Leonidas (splendid jucat de actorul Gerard Butler), se opun, in anul 480 i.Hr., armatei persane de un sfert de milion de oameni, avand in frunte pe regele Xerxes.
Pastrand in mare firul epic al „Istoriilor” lui Herodot, filmul evidentiaza insa un profund contrast intre spartanii viteji, ferm hotarati sa-si apere patria in fata invadatorilor, fie si cu pretul sacrificiului suprem, si persanii lacomi, decadenti, de o sexualitate excesiva, care cer cu trufie „pamant si apa”. O asemenea abordare, falsa, desigur – o recunosc chiar si criticii americani – a starnit, cum era de asteptat, reactia vehementa a autoritatilor iraniene, care-i considera pe persani stramosii lor.
„Astfel de actiuni fac parte dintr-un complot international impotriva Iranului. Dar in fata bogatiei culturale si artistice iraniene, dusmanii nostri vor pierde si aceasta batalie”, a declarat Gholam Husein Elham, purtatorul de cuvant al guvernului iranian.
„La noapte vom dormi la Hades!”
Dincolo de controverse, sa recunoastem ca jocul actorilor este memorabil iar imbinarea scenelor reale cu cele realizate pe computer desavarsita. Acuratetea cu care sunt infatisate scenele de lupta il face pe spectator sa tremure, pur si simplu, in scaunul lui, dar in acelasi timp sa se simta fascinat de aceasta poveste despre eroism si sacrificiu. Un efect deosebit asupra privitorilor il are si coloana sonora de exceptie, semnata de Tyler Bates. Desi scenariul este facut dupa tipicul hollywoodian, cu ingredientele cunoscute din „Gladiator” si „Troia”, nu lipsesc butadele spartane celebre, consemnate ca atare de autorii antici.
De pilda, regele Leonidas le spune soldatilor „La noapte vom dormi la Hades”, sau raspunde solilor persani, care il ameninta ca de multimea sagetilor lor, si soarele se intuneca, „Atunci vom lupta pe intuneric”, iar, cand i se cer armele, riposteaza, „Veniti sa le luati!” Cu asemenea atuuri, nu-i de mirare ca, in chiar primul weekend de la lansare, in cinematografele din Statele Unite, filmul a adus incasari de peste 70 milioane dolari, adica mai mult decat toate celelalte pelicule lansate in aceeasi zi – 14 martie. La noi, filmul va rula in cinematografe incepand de pe 23 martie si iubitorii de istorie si cinefilii n-ar trebui sa-l rateze!
Adevarul despre Termopile
Dincolo de frumoasa legenda proslavita de autorii antici greci, istoricii contemporani accepta ca lucrurile nu au stat chiar asa. In primele doua zile ale luptei de la Termopile, trecatoarea a fost aparata de 4000 de greci si aliati ai acestora, iar in ultimul asalt, nu doar cei 300 de spartani i-au infruntat pe persani, ci 1500 de soldati, din orase supuse Spartei, precum Thespiae sau Teba, care au fost obligati de regele Leonida si hilotii sai sa lupte pana la capat, atunci cand atenienii si ceilalti greci s-au retras.
De partea cealalta, se pare ca intreaga armata operationala a lui Xerxes nu depasea 60.000 de oameni. Chiar si asa, raportul de forte era total inechitabil si constituie un adevarat miracol faptul ca timp de doua zile spartanii au rezistat asalturilor inamice, desi au avut de infruntat nu doar trupele de mercenari si recruti, ci insasi cumplita forta a „Nemuritorilor” – garda personala a suveranului persan. In cele din urma, ei au fost coplesiti, dupa ce un tradator le-a aratat persilor o poteca ascunsa, prin care spartanii au putut fi atacati din spate. Astazi, la locul bataliei se afla o placuta comemorativa pe care putem citi emotionantul deznodamant: „Straine ce treci pe aici, te du si vesteste la Sparta: morti noi zacem, dupa ce legilor ei ne-am supus...”
GABRIEL TUDOR
Perfectiunea artei grecesti
Perfectiunea artei grecesti
Sculptura greaca e poate cel mai cunoscut aspect al artei grecesti, o arta exprimand idealul, perfectiunea plastica fiind cea prin care se incearca abandonarea reprezentarii fidele a naturii. Din pacate, doar o mica parte din productia sculpturala greaca ne-a parvenit. Multe dintre capodoperele descrise in literatura greaca s-au pierdut sau au ajuns in contemporaneitate mutilate iar altele doar sub forma de cópii, mai mult sau mai putin fidele, din epoca romana. Altele au fost restaurate de sculptori occidentali din epoca renascentista, deturnandu-se adesea sensul originar (ex.: un discobol e transformat intr-un gladiator muribund, un zeu primeste atributele altui zeu etc.). Cea mai mare parte dintre sculpturile grecesti care ne-au parvenit sunt din piatra si mai ales din marmura alba.
Este insa folosit si bronzul, alaturi de argila si lemn. Lemnul a fost ales mai cu seama in epoca arhaica pentru realizarea unor figuri grosiere, uneori cu orientari antropomorfice, caracteristice religiei pre-olimpice. Celebra este statuia zeului Orthia. Prin secolul al VII-lea i.Ch. este folosit lemnul acoperit cu placi de bronz batut.
Din cauza fragilitatii suportului, putine sculpturi din lemn au ajuns pana la noi. Una dintre ele este statuia zeitei Hera, descoperita in Insula Samos si aflata actualmente in Muzeul de arheologie din aceasta insula. Argila era folosita pentru statuetele votive. In secolul al VIII-lea, in Beotia, au fost realizate numeroase statuete feminine, cu capul mic in raport cu restul corpului, cu gatul lung si corpul in forma de clopot. S-au gasit in mormintele asa-zise „ale eroilor”.
Cu timpul, figurinele din pamant ars isi pierd caracterul religios, reprezentand persoane din viata cotidiana. In secolele al IV-lea si al III-lea i.Ch., figurinele numite „din Tanagra” se inscriu in coordonatele unei arte rafinate. In paralel sunt produse figurine, in special din bronz, grotesti, reprezentand indivizi cu membre deformate, cu ochii iesiti din orbite si figuri contorsionate.
Cele mai costisitoare si mai apreciate materiale au fost fildesul si aurul. Reprezentarile carelor sunt realizate din lemn placat cu fildes, in timp ce reprezentarile umane (vesmintele) erau placate cu aur. Cele mai cunoscute (dar pierdute) sunt Athena Parthenos din Atena si Zeus din Olimp (una dintre cele sapte minuni ale lumii), ambele realizate de celebrul sculptor Phidias. Bronzul turnat in negative din ceara este foarte frecvent folosit in epoca miceniana.
Sunt folosite insa si alte aliaje pentru a conferi statuilor policromie, pentru a pune in evidenta culoarea buzelor, a sprancenelor, a ochilor, a dintilor (placati cu argint) etc. Exista specialisti in executia unor parti morfologice care colaboreaza cu sculptorii. Ochii, de pilda, sunt realizati de asa-numitii „oculus faber”. Ca materie prima sunt folosite marmura, fildesul, calcarul, pasta de sticla, cuartul, obsidianul etc., globul ocular fiind sustinut de armaturi metalice.
Din perioada helenistica, din anul mortii lui Alexandru cel Mare, in 323 i.Ch., pana in timpul cuceririi romane, ne sunt cunoscute opere emblematice, precum Venus din Milo sau grupul statuar Laocoon.
Sculptura greaca e poate cel mai cunoscut aspect al artei grecesti, o arta exprimand idealul, perfectiunea plastica fiind cea prin care se incearca abandonarea reprezentarii fidele a naturii. Din pacate, doar o mica parte din productia sculpturala greaca ne-a parvenit. Multe dintre capodoperele descrise in literatura greaca s-au pierdut sau au ajuns in contemporaneitate mutilate iar altele doar sub forma de cópii, mai mult sau mai putin fidele, din epoca romana. Altele au fost restaurate de sculptori occidentali din epoca renascentista, deturnandu-se adesea sensul originar (ex.: un discobol e transformat intr-un gladiator muribund, un zeu primeste atributele altui zeu etc.). Cea mai mare parte dintre sculpturile grecesti care ne-au parvenit sunt din piatra si mai ales din marmura alba.
Este insa folosit si bronzul, alaturi de argila si lemn. Lemnul a fost ales mai cu seama in epoca arhaica pentru realizarea unor figuri grosiere, uneori cu orientari antropomorfice, caracteristice religiei pre-olimpice. Celebra este statuia zeului Orthia. Prin secolul al VII-lea i.Ch. este folosit lemnul acoperit cu placi de bronz batut.
Din cauza fragilitatii suportului, putine sculpturi din lemn au ajuns pana la noi. Una dintre ele este statuia zeitei Hera, descoperita in Insula Samos si aflata actualmente in Muzeul de arheologie din aceasta insula. Argila era folosita pentru statuetele votive. In secolul al VIII-lea, in Beotia, au fost realizate numeroase statuete feminine, cu capul mic in raport cu restul corpului, cu gatul lung si corpul in forma de clopot. S-au gasit in mormintele asa-zise „ale eroilor”.
Cu timpul, figurinele din pamant ars isi pierd caracterul religios, reprezentand persoane din viata cotidiana. In secolele al IV-lea si al III-lea i.Ch., figurinele numite „din Tanagra” se inscriu in coordonatele unei arte rafinate. In paralel sunt produse figurine, in special din bronz, grotesti, reprezentand indivizi cu membre deformate, cu ochii iesiti din orbite si figuri contorsionate.
Cele mai costisitoare si mai apreciate materiale au fost fildesul si aurul. Reprezentarile carelor sunt realizate din lemn placat cu fildes, in timp ce reprezentarile umane (vesmintele) erau placate cu aur. Cele mai cunoscute (dar pierdute) sunt Athena Parthenos din Atena si Zeus din Olimp (una dintre cele sapte minuni ale lumii), ambele realizate de celebrul sculptor Phidias. Bronzul turnat in negative din ceara este foarte frecvent folosit in epoca miceniana.
Sunt folosite insa si alte aliaje pentru a conferi statuilor policromie, pentru a pune in evidenta culoarea buzelor, a sprancenelor, a ochilor, a dintilor (placati cu argint) etc. Exista specialisti in executia unor parti morfologice care colaboreaza cu sculptorii. Ochii, de pilda, sunt realizati de asa-numitii „oculus faber”. Ca materie prima sunt folosite marmura, fildesul, calcarul, pasta de sticla, cuartul, obsidianul etc., globul ocular fiind sustinut de armaturi metalice.
Din perioada helenistica, din anul mortii lui Alexandru cel Mare, in 323 i.Ch., pana in timpul cuceririi romane, ne sunt cunoscute opere emblematice, precum Venus din Milo sau grupul statuar Laocoon.
Zeii din Olimp.
Zeii din Olimp.
Mitologia a incitat imaginatia multora dintre noi, iar legendele Olimpului au stat la baza multor opere de arta, de la sculpturi la temple, de la literatura la filme. Dar sa vedem pe scurt cine sint zeii cei mai importanti din mitologia greaca si cum au ramas ei in istoria culturii grecesti.Zeus era zeitatea suprema a Greciei Antice, iar pentru a deveni stapinul cerurilor si pentru a conduce in cetatea Olimp, imparatia zeilor, si-a ucis tatal, pe Cronos, zeul timpului. S-a casatorit apoi cu Hera, sora lui, o zeita foarte frumoasa, dar ...
Mitologia a incitat imaginatia multora dintre noi, iar legendele Olimpului au stat la baza multor opere de arta, de la sculpturi la temple, de la literatura la filme. Dar sa vedem pe scurt cine sint zeii cei mai importanti din mitologia greaca si cum au ramas ei in istoria culturii grecesti.Zeus era zeitatea suprema a Greciei Antice, iar pentru a deveni stapinul cerurilor si pentru a conduce in cetatea Olimp, imparatia zeilor, si-a ucis tatal, pe Cronos, zeul timpului. S-a casatorit apoi cu Hera, sora lui, o zeita foarte frumoasa, dar ...
continuare
Amazoanele, între istorie şi mitologie
Amazoanele, între istorie şi mitologie
Imaginea femeilor războinice, independente şi lipsite de frică a inspirat numeroase opere şi a fascinat, în egală măsură, atât femeile, cât şi bărbaţii. Menţionate în scrierile antice cu teamă şi respect, aceste femei, cunoscute sub numele de amazoane, erau renumite pentru abilităţile lor extraordinare în luptă şi temute de orice bărbat, oricât de puternic sau de îndrăzneţ.
Existenţa amazoanelor a fost contestată de către anumiţi cercetători, care au argumentat că aceste femei, prezente în întrega literatură greacă, nu erau nimic mai mult decât personaje mitologice. Nu s-a putut stabili cu exactitate în ce măsură detaliile legate de amazoane au fost hiperbolizate sau chiar inventate. Aceste femei erau cunoscute ca un trib de femei războinice, care trăiau relativ izolate, într-o societate exclusiv feminină, sau de tip matriarhal. Unii consideră că numele amazoanelor vine dintr-un cuvânt iranian „hamazan“, care însemna „războinic“. Alţii sunt de părere că numele ar fi grecesc, fiind compus din „a“ (fără) şi „mazos“ (sân), aceste femei fiind renumite pentru faptul că îşi tăiau sânul drept pentru a putea trage mai bine cu arcul în luptă.
Prezenţa lor în literatura greacă creează un contrast între trăsăturile amazoanelor şi caracteristicile femeilor elene, care erau văzute ca fiind dependente de bărbaţi şi slabe atât mental, cât şi fizic. Astăzi, termenul de „amazoană“ este folosit, în general, pentru a descrie sau a face referire la o femeie care este rezistentă din punct de vedere fizic, puternică din punct de vedere mental şi cu un stil de a gândi independent. Un cercetător neidentificat a stabilit, în jurul anului 1770, că amazoanele locuiau la nord de Sarmaţia (regiune antică în nordul Mării Negre), bazându-se pe scrierile lui Herodot. Cercetările arheologie de pe siturile din Sarmaţia au dus la descoperirea unor mormite de femei războinice, concluzia fiind că acesta ar putea fi locul de origine al mitului amazoanelor. Acestea erau îngropate cu mare fast, mormitele lor fiind printre cele mai bogate dintre cele găsite în această zonă. Arheologii au ajuns la concluzia că femeile din Sarmaţia erau înstărite şi ocupau poziţii sociale înalte.
De asemenea, descoperirea unui număr foarte mare de arme în mormintele acestor femei sugerează că acestea aveau şi un rol militar extrem de important. Conform literaturii greceşti, tribul amazoanelor se găsea pe malurile Mării Negre, dar regiunea exactă în care acestea puteau fi găsite diferă destul de mult, de la operă la operă. Ele formaseră un regat independent care era guvernat de o regină, adesea numită Hippolyta („Cea care îşi lasă caii liberi“). Herodot le numea, în scrierile sale, „Androktones“, adică cele care ucid bărbaţi. În Iliada, amazoanele sunt numite „Antianeira“ sau cele care luptă asemeni bărbaţilor. Hipocrate le descrie astfel: „Nu au sânul drept, pentru că, încă de când sunt numai copii, mamele lor încing un instrument de fier, special conceput, şi îl pun pe partea dreptă a pieptului, pentru ca sânul să nu mai crească. Iar toată puterea şi rezistenţa lor vin din umărul şi mâna dreaptă“. Conform unora dintre scrierile greceşti, nici unui bărbat nu îi era permis să trăiască în regatul amazoanelor.
Pentru a putea avea urmaşi şi a nu pieri ca trib, amazoanele mergeau, o dată pe an, la gargareeni, un trib apropiat de ele. Orice băiat, care se năştea în trib, era trimis înapoi la tatăl său, omorât sau lăsat în sălbăticie să se descurce pe cont propriu. Se pare că grecii, ajunşi în zona de nord a Mării Negre, au văzut că femeile ocupau un rol important în societate, lucru pe care nu îl mai văzuseră. Ei au tras concluzia că femeile erau cele care conduceau şi că reuşiseră să obţină putere prin subjugarea bărbaţilor. Se spune despre amazoane că vânau şi purtau foarte multe războaie. Armele pe care le foloseau erau suliţa şi toporul, dar arma lor preferată era arcul cu săgeţi. În arta greacă recentă, ele sunt văzute ca fiind mai feminine şi sunt înfăţişate purtând rochii şi o cască militară numită kidaris.
Totuşi, amazoanele nu au fost singurele femei războinice din Antichitate. Între anii 322 şi 298 î.Hr., Chandragupta Maurya, primul împărat care a stăpânit India, avea o gardă personală formată din femei de origine greacă. În Sri Lanka, familia regală Kandy avea o gardă formată din femei specializate în utilizarea arcului. În Europa, triburile celtice şi germanice aveau adesea femei care mergeau pe câmpul de luptă alături de soţii lor. În poveştile iraniene, o femeie, pe nume Gordafarid, este văzută ca o mare luptătoare. „Striga cu un urlet ca tunetul pe care îl îndrepta spre armatele Turanului şi îi sfida pe campioni, chemându-i la luptă faţă în faţă. Dar niciunul nu a venit, pentru că o vedeau puternică şi nu ştiau că e femeie şi se temeau“, se arată în Cartea regilor.
http://www.atac-online.ro/descoperă-magazin_25/
Imaginea femeilor războinice, independente şi lipsite de frică a inspirat numeroase opere şi a fascinat, în egală măsură, atât femeile, cât şi bărbaţii. Menţionate în scrierile antice cu teamă şi respect, aceste femei, cunoscute sub numele de amazoane, erau renumite pentru abilităţile lor extraordinare în luptă şi temute de orice bărbat, oricât de puternic sau de îndrăzneţ.
Existenţa amazoanelor a fost contestată de către anumiţi cercetători, care au argumentat că aceste femei, prezente în întrega literatură greacă, nu erau nimic mai mult decât personaje mitologice. Nu s-a putut stabili cu exactitate în ce măsură detaliile legate de amazoane au fost hiperbolizate sau chiar inventate. Aceste femei erau cunoscute ca un trib de femei războinice, care trăiau relativ izolate, într-o societate exclusiv feminină, sau de tip matriarhal. Unii consideră că numele amazoanelor vine dintr-un cuvânt iranian „hamazan“, care însemna „războinic“. Alţii sunt de părere că numele ar fi grecesc, fiind compus din „a“ (fără) şi „mazos“ (sân), aceste femei fiind renumite pentru faptul că îşi tăiau sânul drept pentru a putea trage mai bine cu arcul în luptă.
Prezenţa lor în literatura greacă creează un contrast între trăsăturile amazoanelor şi caracteristicile femeilor elene, care erau văzute ca fiind dependente de bărbaţi şi slabe atât mental, cât şi fizic. Astăzi, termenul de „amazoană“ este folosit, în general, pentru a descrie sau a face referire la o femeie care este rezistentă din punct de vedere fizic, puternică din punct de vedere mental şi cu un stil de a gândi independent. Un cercetător neidentificat a stabilit, în jurul anului 1770, că amazoanele locuiau la nord de Sarmaţia (regiune antică în nordul Mării Negre), bazându-se pe scrierile lui Herodot. Cercetările arheologie de pe siturile din Sarmaţia au dus la descoperirea unor mormite de femei războinice, concluzia fiind că acesta ar putea fi locul de origine al mitului amazoanelor. Acestea erau îngropate cu mare fast, mormitele lor fiind printre cele mai bogate dintre cele găsite în această zonă. Arheologii au ajuns la concluzia că femeile din Sarmaţia erau înstărite şi ocupau poziţii sociale înalte.
De asemenea, descoperirea unui număr foarte mare de arme în mormintele acestor femei sugerează că acestea aveau şi un rol militar extrem de important. Conform literaturii greceşti, tribul amazoanelor se găsea pe malurile Mării Negre, dar regiunea exactă în care acestea puteau fi găsite diferă destul de mult, de la operă la operă. Ele formaseră un regat independent care era guvernat de o regină, adesea numită Hippolyta („Cea care îşi lasă caii liberi“). Herodot le numea, în scrierile sale, „Androktones“, adică cele care ucid bărbaţi. În Iliada, amazoanele sunt numite „Antianeira“ sau cele care luptă asemeni bărbaţilor. Hipocrate le descrie astfel: „Nu au sânul drept, pentru că, încă de când sunt numai copii, mamele lor încing un instrument de fier, special conceput, şi îl pun pe partea dreptă a pieptului, pentru ca sânul să nu mai crească. Iar toată puterea şi rezistenţa lor vin din umărul şi mâna dreaptă“. Conform unora dintre scrierile greceşti, nici unui bărbat nu îi era permis să trăiască în regatul amazoanelor.
Pentru a putea avea urmaşi şi a nu pieri ca trib, amazoanele mergeau, o dată pe an, la gargareeni, un trib apropiat de ele. Orice băiat, care se năştea în trib, era trimis înapoi la tatăl său, omorât sau lăsat în sălbăticie să se descurce pe cont propriu. Se pare că grecii, ajunşi în zona de nord a Mării Negre, au văzut că femeile ocupau un rol important în societate, lucru pe care nu îl mai văzuseră. Ei au tras concluzia că femeile erau cele care conduceau şi că reuşiseră să obţină putere prin subjugarea bărbaţilor. Se spune despre amazoane că vânau şi purtau foarte multe războaie. Armele pe care le foloseau erau suliţa şi toporul, dar arma lor preferată era arcul cu săgeţi. În arta greacă recentă, ele sunt văzute ca fiind mai feminine şi sunt înfăţişate purtând rochii şi o cască militară numită kidaris.
Totuşi, amazoanele nu au fost singurele femei războinice din Antichitate. Între anii 322 şi 298 î.Hr., Chandragupta Maurya, primul împărat care a stăpânit India, avea o gardă personală formată din femei de origine greacă. În Sri Lanka, familia regală Kandy avea o gardă formată din femei specializate în utilizarea arcului. În Europa, triburile celtice şi germanice aveau adesea femei care mergeau pe câmpul de luptă alături de soţii lor. În poveştile iraniene, o femeie, pe nume Gordafarid, este văzută ca o mare luptătoare. „Striga cu un urlet ca tunetul pe care îl îndrepta spre armatele Turanului şi îi sfida pe campioni, chemându-i la luptă faţă în faţă. Dar niciunul nu a venit, pentru că o vedeau puternică şi nu ştiau că e femeie şi se temeau“, se arată în Cartea regilor.
http://www.atac-online.ro/descoperă-magazin_25/
Teoria dreptului celui mai puternic in Grecia antica
Teoria dreptului celui mai puternic in Grecia antica
http://www.magazinistoric.itcnet.ro/?module=displaystory&story_id=780&format=html
http://www.magazinistoric.itcnet.ro/?module=displaystory&story_id=780&format=html
Homer ar fi fost femeie
Homer ar fi fost femeie
Despre Homer se ştie că era un bărbat complet orb, care işi dicta operele. După cum informează site-ul haisentito.it, din America soseşte insă o nouă teorie care "infruntă" acest mit. Andrew Dalby, un istoric britanic, a scris o carte intitulată "Rediscovering Homer" in care avansează o teorie cât se poate de curioasă: Homer era in realitate o femeie care scria pentru femei. Se pare că şi mulţi alţi istorici din trecut au evidenţiat o serie de ipoteze in ceea ce priveşte sexul lui Homer. Principalele indicii care l-au făcut pe Dalby să se gândească că Homer ar fi fost in realitate femeie sunt foarte simple: poemle acestuia nu au legătură cu lumea militară şi se poate observa identificarea autorului cu personajele feminine. "Chiar şi modul in care işi spune poveştile sau legendele ne face să ne gândim că Homer a fost in realitate Homera, care era probabil soţia unui nobil grec", a spus Dalby
http://www.obiectivdesuceava.ro/index.php?page=articol&ids=25124
Despre Homer se ştie că era un bărbat complet orb, care işi dicta operele. După cum informează site-ul haisentito.it, din America soseşte insă o nouă teorie care "infruntă" acest mit. Andrew Dalby, un istoric britanic, a scris o carte intitulată "Rediscovering Homer" in care avansează o teorie cât se poate de curioasă: Homer era in realitate o femeie care scria pentru femei. Se pare că şi mulţi alţi istorici din trecut au evidenţiat o serie de ipoteze in ceea ce priveşte sexul lui Homer. Principalele indicii care l-au făcut pe Dalby să se gândească că Homer ar fi fost in realitate femeie sunt foarte simple: poemle acestuia nu au legătură cu lumea militară şi se poate observa identificarea autorului cu personajele feminine. "Chiar şi modul in care işi spune poveştile sau legendele ne face să ne gândim că Homer a fost in realitate Homera, care era probabil soţia unui nobil grec", a spus Dalby
http://www.obiectivdesuceava.ro/index.php?page=articol&ids=25124
Acropola Atenei
Acropola Atenei
Leagan de cultura si civilizatie, Grecia antica a inaltat de-a lungul mileniilor mai multe orase infloritoare. Cel mai important centru al culturii elene ramâne insa Atena, primele asezari datând din mileniul al III-lea i.Ch. Cetatea poarta numele zeitei intelepciunii si a razboiului, cea care a daruit locuitorilor maslinul si a devenit ocrotitoarea celor de aici.Citeste mai departe...
Leagan de cultura si civilizatie, Grecia antica a inaltat de-a lungul mileniilor mai multe orase infloritoare. Cel mai important centru al culturii elene ramâne insa Atena, primele asezari datând din mileniul al III-lea i.Ch. Cetatea poarta numele zeitei intelepciunii si a razboiului, cea care a daruit locuitorilor maslinul si a devenit ocrotitoarea celor de aici.Citeste mai departe...
Aristotel avea nasul coroiat
Aristotel avea nasul coroiat
Un bust roman al lui Aristotel descoperit de arheologi la baza ruinelor Acropolelor din Atena confirma descrierile scriitorilor din antichitate care i-au atribuit filozofului grec un nas coroiat, transmite Mediafax. Stirea a fost confirmata deAcropole, stânca sacra a Atenei
Acropole, stânca sacra a Atenei
http://www.gds.ro/Util%20si%20placut/2006-07-10#articolNr54589
http://www.gds.ro/Util%20si%20placut/2006-07-10#articolNr54589
Efes - orasul culturii si al credintei
Efes - orasul culturii si al credintei
http://www.revistamagazin.ro/terra-x/efes-orasul-culturii-si-al-credintei.htm
http://www.revistamagazin.ro/terra-x/efes-orasul-culturii-si-al-credintei.htm
S-a descoperit mormantul lui Ulise
S-a descoperit mormantul lui Ulise
http://www.realitatearomaneasca.ro/content.php?c=articole&id_categorie=9&articol_id=6046&article=s-a+descoperit+mormantul+lui+ulise
http://www.realitatearomaneasca.ro/content.php?c=articole&id_categorie=9&articol_id=6046&article=s-a+descoperit+mormantul+lui+ulise
Jocurile Olimpice
Originile
Deşi asociem Jocurile Olimpice cu sportul, iniţial aceste Jocuri erau în Grecia Antică un festival religios închinat lui Zeus. Legenda spune că Jocurile au fost fondate de Hercule, care a plantat un măslin din ramurile căruia se împleteau cununile oferite învingătorilor.
Primele Jocuri Olimpice au avut loc în anul 776 î.e.n., cu un unic eveniment: o cursă de alergare de aproximativ 200 metri numită “Stadion”, de unde şi cuvântul “stadion” pe care îl folosim astăzi. Jocurile au fost organizate de atunci o dată la fiecare patru ani, iar perioada de timp dintre două întâlniri era cunoscută sub numele de Olimpiadă.
Jocurile au fost luate atât de mult în serios de către greci, încât pe durata Jocurilor Olimpice orice războaie încetau şi se derulau armistiţii atent supervizate. Chiar şi în timpul Războaielor Peloponeziene, inamicii se adunau laolaltă şi se întreceau umăr la umăr în competiţiile sportive. Singurii care au încălcat vreodată un asemenea armistiţiu au fost spartanii, cărora drept pedeapsă li s-a interzis participarea la Jocurile Olimpice din anul 420 î.e.n.
Olympia
Jocurile Olimpice erau organizate într-un sanctuarium anume construit, complexul sportiv aflat în vestul Peloponesului şi numit Olympia. Acesta nu a fost niciodată cu adevărat un oraş, neavând cetăţeni sau o formă de guvernare. Era un simplu loc prosper, cu restaurante, o sală de întruniri şi diverse oportunităţi de cazare şi, desigur, spaţii generoase destinate sportului, între care se numără un stadion de 40 000 locuri, un hipodrom pentru cursele de cai şi o sală de sport de dimensiuni apreciabile.
În centrul Olympiei se afla o zonă sacră, denumită Altis, în inima căreia se ridica un templu absolut uluitor care adăpostea o magnifică statuie a lui Zeus. Cu o înălţime de peste 12 metri, construită de marele sculptor Phidias, aceasta era una dintre cele şapte minuni ale lumii antice.
Chiar şi în prezent, flacăra olimpică este aprinsă tot de la Templul Herei, din Olympia, înainte de a-şi începe călătoria în jurul lumii.
Evenimentele
Competiţiile olimpice erau deschise tuturor cetăţenilor de sex masculin. Sportivii participanţi apăreau cu trupurile complet goale. De altfel, din cuvântul grecesc “gol” (‘gymnos’) provine ‘gymnasium’. Femeilor le era interzis cu maximă stricteţe să urmărească aceste jocuri, iar participarea lor la întreceri era cu desăvârşire exclusă.
De la o întâlnire de o singură zi, cu o singură cursă, până în anul 471 î.e.n., Jocurile Olimpice evoluaseră, ajungând să cuprindă 10 evenimente, derulate pe o perioadă de peste cinci zile. Pe lângă cursa de alergare, evenimentele sportive incluse erau lupte corp la corp, box, curse de cai (atât călare, cât şi cu care de luptă), aruncarea discului şi a suliţei, precum şi un tip de săritură în lungime, pe muzică. Mai exista şi un pentatlon, alcătuit din probe de sărituri, alergare, aruncarea suliţei, a discului şi lupte corp la corp. Un alt eveniment era pankration-ul, o combinaţie violentă de lupte corp la corp şi box, în care practic nu existau nici un fel de reguli, iar învingătorul era primul luptător care se recunoştea învins.
Jocurile Olimpice se încheiau cu o cursă de alergare bizară şi extenuantă, în care participanţii alergau îmbrăcaţi în costume complete de armură.
Evoluţia
Popularitatea Jocurilor Olimpice a dăinuit în întreaga lume antică, mult după prăbuşirea Imperiului Grec. Dar în anul 393 e.n., când a avut loc cea de-a 293-a Olimpiadă, deci la 1170 ani după prima ediţie a Jocurilor Olimpice, Jocurile au fost interzise de către împăratul roman Theodosius I, care declarase ilegală orice formă de adorare a idolilor în sanctuare.
Abia în anul 1896 Jocurile Olimpice au reapărut, datorită eforturilor unui tânăr aristocrat francez, baronul Pierre de Coubertin, ajutat de grecul Dimitrios Vikelas. Primele Jocuri Olimpice moderne s-au derulat la Atena. Au participat 13 ţări, care s-au întrecut în 43 evenimente din nouă sporturi diferite. Pentru prima dată a fost inclus atunci şi maratonul ca probă. Această cursă comemorează victoria atenienilor asupra perşilor, când solul Philippides a alergat de pe câmpiile Maratonului până la Atena, pentru a duce vestea victoriei.
Olimpiada 2004
În vara anului 2004, cea de-a XXVIII-a ediţie a Jocurilor Olimpice de Vară a fost organizată în locul de naştere al acestui eveniment, la Atena. Este abia a doua oară când Atena găzduieşte Jocurile Olimpice de la Olimpiada inaugurală modernă, care a avut loc în 1896.
Un program masiv de construcţii a fost iniţiat pentru a face faţă Jocurilor, la care au participat 10 500 atleţi şi 3 000 echipe oficiale din 199 ţări. Afganistanul a participat la competiţii pentru prima dată din anul 1999, când participarea sa a fost interzisă, deoarece permitea participarea la competiţiile sportive numai pentru atleţii de sex masculin.
Evenimentele s-au derula în 38 de locaţii diferite, reprezentând 28 de sporturi. Jocurile Olimpice au durat 16 zile şi au inclus 301 de ceremonii de decernare a medaliilor.
Mascotele oficiale ale Jocurilor de la Atena au fost Phevos şi Atena, un frate şi o soră inspiraţi de două păpuşi din vechea cultură greacă. Numele lor sunt inspirate după numele a doi zei olimpieni: Phevos (cunoscut şi sub numele de Apollo), zeul luminii solare şi al muzicii, şi Atena, zeiţa înţelepciunii, cea care ocroteşte cetatea Atenei.
George Michael a fost invitat să compună tema muzicală oficială a Jocurilor Olimpice. Deşi născut la Londra, el este grec de origine, iar adevăratul său nume este Georgios Kyriacos Panayiotou.
http://www.discovery.ro/grecia_antica/jocurile_olimpice/index.shtml
Divertismentul
Arta de a istorisi poveşti
Pictură din secolul 19 care înfăţişează o scenă din Iliada, în stilul picturilor de pe vechile vase greceşti.
Poveştile au jucat un rol extrem de important în viaţa de zi cu zi a grecilor, din al doilea mileniu î.e.n. şi până la începuturile perioadei arhaice. Cum populaţia avea un nivel de instrucţie relativ scăzut, miturile şi legendele erau recitate din memorie în jurul focului, trecând astfel din generaţie în generaţie.
Cele mai măreţe dintre aceste poeme epice au fost Iliada, povestea războiului troian, şi Odiseea, care relata aventurile eroului Odiseu în drumul său spre casă, după încheierea războiului. Deşi aceste poeme au fost rezultatul a sute de ani de recitări succesive, au fost transcrise pentru prima dată abia în jurul anului 750 î.e.n. Forma finală în care le cunoaştem acum îi este atribuită lui Homer, un poet orb din Anatolia, despre care ştim foarte puţine. Indiferent însă dacă acest poet a existat cu adevărat sau nu, poveştile sale continuă să ne fascineze şi astăzi.
Teatrul
Teatrul, aşa cum îl cunoaştem, descinde direct din Grecia clasică, epoca în care atenienii au adus la perfecţiune tragedia şi comedia, ca genuri.
Atenienii iubeau teatrul şi organizau în mod regulat festivaluri în care cele mai mari nume ale zilei se întreceau în faţa unui public imens. Actorii erau toţi bărbaţi, purtau măşti şi jucau adesea roluri multiple, întotdeauna formulate în versuri. Naraţiunea era susţinută de un grup de actori care alcătuiau “corul antic”.
Tragedia era considerată forma superioară de artă, cu poveştile sale mitice care relatau prăbuşirea unui erou, adesea provocată de propria sa aroganţă. Compasiunea, teama şi dreptatea divină constituiau teme recurente.
Trei bărbaţi sunt consideraţi a fi maeştrii tragediei greceşti: Eschil, Sofocle şi Euripide. Ei au dezvoltat intriga şi caracterizarea personajelor, au completat montările pieselor cu decoruri de fundal pictate şi costume sofisticate. Tot ei au spus poveşti uluitoare - “Medeea” lui Euripide, tulburătoarea poveste a unei femei care îşi ucide copiii din cauza unei obsesii, sau “Oedip” al lui Sofocle, tragedia unui rege care îşi dezgroapă propriul trecut pentru a afla că şi-a ucis tatăl şi s-a căsătorit cu propria mamă.
Comedia era considerată un gen mai zgomotos, care adesea ataca oamenii politici sau celebrităţile momentului. Maestrul comediei a fost Aristofan, ale cărui opere includ “Broaştele” – o poveste derulată în lumea de dincolo, în care avea loc o competiţie între Eschil şi Sofocle, care muriseră amândoi recent.
http://www.discovery.ro/grecia_antica/divertismentul/index.shtml
Pagina 5 din 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Subiecte similare
» GRECIA
» ANTISEMITISM[DIVERSE..OPINII]
» IN ROMANIA[1]
» MUZEE[v=]
» CELE MAI/CEI MAI..............[1]
» ANTISEMITISM[DIVERSE..OPINII]
» IN ROMANIA[1]
» MUZEE[v=]
» CELE MAI/CEI MAI..............[1]
Pagina 5 din 6
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum