Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
ITALIA
2 participanți
Pagina 4 din 11
Pagina 4 din 11 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11
ITALIA
Rezumarea primului mesaj :
Ultima editare efectuata de catre Admin in 27.04.08 22:17, editata de 2 ori
Re: ITALIA
Domul din Milano
Adevarat pol religios si simbol al orasului Milano, Domul, inchinat Sfintei Fecioare, se inalta in piata care poarta numele monumentului si care gazduieste si statuia lui Victor Emanuel al II-lea, opera a lui Ercole Rosa, dezvelita in 1878.
Constructia imensa, cu o suprafata de peste 10.000 mp, a inceput in 1386 la ordinul episcopului Antonio de Saluzzo si a durat mai multe secole, cea mai mare parte fiind realizata insa in secolele XV-XVII. Ridicata din marmura, dupa principiile goticului tarziu, are o lungime de 158 metri si o latime maxima de 93 metri.
Fatada din secolul al XVII-lea este impartita in cinci travee si sustinuta de sase contaforturi impodobite cu statui si turnuri. Pe tabliile componente apar personaje biblice sau simbolice, sculptate in relief. Cele cinci portaluri de la intrare au deasupra ferestre realizate in secolul al XVII-lea. Fereastra portalului principal, al carei balcon dateaza din 1790, are atat deasupra cat si pe cele doua parti laterale cate o alta fereastra in stil gotic, toate terminate in arc si acoperite de o adevarata „plasa” de coloane, formand la randul lor arcuri.
Portalurile sunt impodobite cu basoreliefuri iar multimea turnurilor creeaza o adevarata dantelarie de piatra ca si arcurile care inconjoara acoperisurile, asemenea unor ziduri de aparare. Terasele ofera o vedere asupra orasului si imprejurimilor. De aici se poate admira mai bine turnul octogonal-lanterna, Amadeo, din secolele XV-XVI, caruia in secolul al XVIII-lea i s-a adaugat flesa, in varful ei fiind plasata statuia aurita a Madoninei, opera a lui Giuseppe Perego din 1774.
Cea mai veche parte a Domului este marea absida poligonala datand de la sfarsitul secolului al XIV-lea si inceputul celui de al XV-lea. Avand pe parti doua sacristii este luminata de trei ferestre mari, ale caror nervuri fine de marmura formeaza cate o rozeta gigantica. Nava centrala este de doua ori mai larga decat celelalte si interiorul, in forma de cruce latina, cu cinci nave, contine de asemenea un presbiteriu flancat de doua sacristii. Ferestrele sunt impodobite cu vitralii policrome iar pardoseala este din marmura si piatra, formand minunate desene.
Totul reflecta canoanele Contra-Reformei si a fost realizat in cea mai mare parte de artisti lombarzi, dar si din alte regiuni ale Italiei si ale Europei. In interior se inalta 52 de coloane uriase, cu capiteluri impresionante, decorate cu statui ale sfintilor si ale profetilor.
Unul dintre portaluri este flancat de statuile sfintilor Amroise si Carol iar o placa de marmura comemorativa mentioneaza cele doua date la care a fost efectuate slujbele de consacrare ale Domului. O scara ingusta conduce spre siturile arheologice unde au fost descoperite vestigii ale unor biserici din perioada paleocrestina.
Pe langa multimea operelor de arta, altarele si mormintele arhiepiscopilor sporesc frumusetea monumentului, unul dintre cele mai mari din lume, al doilea ca marime dupa cum il considera unii, primul fiind incontestabil Sfantul Petru din Roma. Alti cercetatori si oameni de arta il socotesc al treilea, situand pe locul al doilea Catedrala Sf. Paul din Londra. Desigur nu dimensiunile monumentului sunt cele care fac din Domul Milanez o adevarata minune a artei arhitectonice. Importante raman proportiile desavarsite, migala si perfectiunea dantelariei de piatra, statuile si vitraliile, argintaria si mobilierul de o uluitoare eleganta.
Muzeul Domului contine mai ales opere in curs de restaurare, dar si documente infatisand aventura constructiei si evolutia artei lombarde in context european.
Re: ITALIA
ITALIA. FESTA DELLA REPUBBLICA / Tara-muzeu | |
Abatia din Farfa se afla in micutul borg Farfa , comuna Fara in Sabina , provincia Rieti , regiune Lazio din Italia. Abatia a fost construita in secolul al V-lea de catre Sfantul Lorenzo Siro , ajuns in Sabina din Siria impreuna cu sora lui Sussana si un grup de calugari pe larg [...] |
Re: ITALIA
Basilica San Marco
Simbol al Venetiei, admirata deopotriva de localnici si de turisti, Basilica San Marco, aflata in inima batranului oras, a fost locul in care dogii se rugau si binecuvantau corabiile plecate in departari pentru negot sau pentru razboaie. In Evul Mediu, cetatenii din bogatul oras au impus si dezvoltarea culturii si artelor. In anul 828 au fost aduse moastele Sfantului Evanghelist Marcu, acesta devenind patronul orasului. In 838 s-a construit in cinstea lui pe insula Rivo Altoa o biserica, distrusa insa de un incendiu. Refacuta in anul 976 este reconstruita complet in secolul al XI-lea. Stilurile sunt amestecate constituind o combinatie de bizantin, gotic si renascentist.
Fatada este strapunsa de cinci intrari bogat ornamentate. Fiecare portal reprezinta momente specifice din „Redobandirea trupului Sfantului Evanghelist”. Incepand din partea dreapta mozaicurile de deasupra usilor prezinta: „Trupul Sfantului Marcu furat de necredinciosi”, „Sosirea la Venetia a Moastelor Sfantului”, „Venetienii adorand Sfintele Moaste”, „Mutarea Moastelor Sfantului Marcu in biserica”. Portalul central este decorat in stil renascentist venetian cu basoreliefuri alegorice simbolizand comertul venetian, lunile anului si virtutile. Marele mozaic de deasupra, realizat in secolul al XIX-lea dupa un desen de Lattanzio, reprezinta „Judecata de Apoi”.
Putin mai sus, in spatele unei balustrade subtiri si elegante se afla copiile dupa cei patru cai din secolul al IV-lea, atribuiti lui Lysippus. Au fost adusi de la Constantinopole in 1204 de dogele Enrico Dandolo, ca prada de razboi. In 1250 caii au fost plasati in Basilica, in 1798 Napoleon i-a luat la Paris dar in 1815, dupa infrangerea totala a Imparatului, caii au fost readusi la Venetia cu ajutorul austriecilor. Statuile originale, atent restaurate, se afla acum in muzeu, dar copiile de bronz impresioneaza aproape in egala masura. In spatele acestora sunt instalate patru coloane octogonale cu capiteluri din secolul al XI-lea. Toate sculpturile din registrul superior au fost realizate incepand din 1385 de Dale Masegne.
Basilica a fost construita sub forma de cruce greaca. Deasupra bratelor crucii si la intersectia acestora, in centru, s-a ridicat cate o cupola semisferica, marcand galeriile monumentului cu o lungime de 76,50 metri si o latime de 62,60. Cupola centrala are o inaltime de 43 metri in exterior si 28,25 metri in interior. Clopotnita turnului a fost construita in jurul anului 900. Interiorul, avand mai multe capele cu altare proprii a fost decorat in stil renascentist. Amenajarea bisericii se intinde pe o suprafata de 4000 mp pe un postament aurit, in stil bizantin.
Moastele Sfantului Marcu sunt depuse in Altarul principal aflat sub un baldachin sustinut de patru coloane de alabastru oriental. Reliefurile coloanelor au fost facute in secolul al XIII-lea de artisti venetieni. Deasupra se ridica statuile Mantuitorului si ale Evanghelistilor. In spatele Altarului se afla celebrul Paravan de aur (Pala d’Oro), o capodopera a artei giuvaergiilor vremii, avand o latime de 3,48 metri si o inaltime de 1,40. A fost comandat de dogele Pietro Orseolo I (976-978) la Constantinopole si imbogatit in 1105 cu ornamente de aur si emailuri aduse de la Manastirea Pantocrator in timpul celei de a V-a Cruciade. A fost in intregime rearanjat de Boninsegna. Cele mai multe imagini prezinta episoade din viata Mantuitorului, a Sfantului Evanghelist Marcu si a Sfintei Fecioare.
In Sanctuarul rezervat „Comorilor Basilicii San Marco” sunt 110 relicvarii si diferite odoare bisericesti mare parte dintre ele fiind donate de cetatenii bogati ai Republicii. Muzeul San Marco prezinta de asemenea o vasta si pretioasa colectie de opere de arta, dantele, carpete si tapiserii. Tapiseriile au fost realizate dupa desenele lui Sansovino iar usile pictate de Gentile Bellini sunt cu adevarat remarcabile. Basilica este impunatoare iar, in Evul Mediu neexistand o serie de constructii in jur, parea mult mai mare, dar in ciuda aparentei sale „micsorari” constituie inca centrul tuturor activitatilor cetatii.
Re: ITALIA
Jurnal italian. Bolzano
Pentru calatorul care vine pentru prima data la Bolzano (din fericire nu e cazul meu, care asteptam regasirea nordului cu nerabdarea intoarcerii acasa), din orice parte a lumii ar fi el, Bolzano (sau Bozen, cum este denumit aici, din cauza bilingvismului zonal) este un sinonim al polului nord italian.
In mod aprioric sau nu, prefabricata conceptie (alimentata de toti italienii din centru sau sud), asimilarea acestui nume (care nu este cel mai nordic oras italian, insa cel mai nordic oras mare) cu un tremur de frig este obligatorie. Cred ca toti cei care aud vorbindu-se de Bolzano in mod involuntar scapa o grimasa si schiteaza senzatia frigului, in necunostinta de cauza. Nu este insa si cazul oamenilor de la munte, obisnuiti cu frigul, sau cunoscatorilor zonei, care stiu ca realitatea nu sta tocmai asa.
Am regasit Bolzano intr-o zi de ianuarie la fel de insorita ca si o zi frumoasa de august. Nu am putut sa nu ma delectez pe drum (a fost unul dintre cele mai frumoase zboruri pe care le-am avut pana acum), de la Bari la Verona, in linistea desavarsita a celor 8000 de metri pe care ii aveam si vazand o buna parte din Italia scaldata in lumina unui soare greu de imaginat pentru tributul mijlocului de ianuarie. Parca facand parte din obligatiile zborului, din cand in cand pilotul vira puternic stanga si apoi se redresa incet, cu miscari anormal de domoale pentru un avion mic ca si cel in care eram, lasandu-ne (sau tocmai stimulandu-ne) sa admiram coasta adriatica. alternanta coastelor inzapezite, parca aliniate de o mana de maestru, de o simetrie pe alocuri care justifica marile capodopere arhitecturale italiene, cu portiuni de plaja amenajate perfect, indemnand la scalda si relaxare, sub semnul unui soare puternic si linistit, pun in lumina frumusetea unei tari complexe, in care, de la exotic la polar, totul isi are expresia practica. De la Verona, unde orizontul meu de asteptare se pregatise sa suporte un frig puternic, si pana la Bolzano, unde ma asteptam sa fie nametii in lumea lor, soarele ne-a urmarit tot timpul, dezvaluind peisajul montan impanzit cu mici plantatii de vita de vie si mere, produse abundente pentru zona si deosebit de gustoase. La Bolzano – nici pic de zapada. Nici macar frig, din contra, o caldura de invidiat. Soare puternic si lumina polara, aer tare de munte si liniste desavarsita, atmosfera civilizata si profund nemteasca. Imi gasesc gazdele – colegii de la Camera de Comert din Bolzano – la fel de bine dispusi si de joviali ca de obicei. Si, mai mult, cu acelasi cult al timpului si al muncii. Inca din prima zi a sederii mele aici, Petra ne spune ca vrea sa faca o sedinta. La ora 2 – ne spune, in biroul meu... ajungem cu 2 minute mai tarziu, se uita la ceas si ne spune – „era vorba de ora doua...”. „aici, la noi, mi se spune ulterior, timpul celorlalti conteaza. Nu avem dreptul sa ii facem pe ceilalti sa ne astepte...” Stand putin si judecand lucrurile, imi dau seama ca, de fapt, timpul este un atribut al muntelui, masurarea lui este in functie – probabil – de cantitatea de lumina pe care ziua o degaja, de eficienta umplerii unei zile sau de efortul facut pentru a face ca putinele momente de vreme buna sa fie fructificate din plin. De aceea sudicii nu ar fi putut niciodata inventa instrumente performante de masurat timpul (in afara de monumentele sau cadranele solare, bazate exclusiv pe rasfrangerea umbrei si jocul ei pe nisipul sau pamantul arid), si cele mai fiabile si de calitate ceasuri sunt cele elvetiene. Am vazut cu uimire, la Palermo (tot la Khaled, colegul din Egipt), ca pana si instrumentele care le arata lor unde este Mecca, indicandu-le cu exactitate, din orice parte a lumii ar fi, unghiul in care sa se indrepte pentru a-si aduce tributul iubirii catre allah, poarta marca Citizen...
Pentru calatorul care vine pentru prima data la Bolzano (din fericire nu e cazul meu, care asteptam regasirea nordului cu nerabdarea intoarcerii acasa), din orice parte a lumii ar fi el, Bolzano (sau Bozen, cum este denumit aici, din cauza bilingvismului zonal) este un sinonim al polului nord italian.
In mod aprioric sau nu, prefabricata conceptie (alimentata de toti italienii din centru sau sud), asimilarea acestui nume (care nu este cel mai nordic oras italian, insa cel mai nordic oras mare) cu un tremur de frig este obligatorie. Cred ca toti cei care aud vorbindu-se de Bolzano in mod involuntar scapa o grimasa si schiteaza senzatia frigului, in necunostinta de cauza. Nu este insa si cazul oamenilor de la munte, obisnuiti cu frigul, sau cunoscatorilor zonei, care stiu ca realitatea nu sta tocmai asa.
Am regasit Bolzano intr-o zi de ianuarie la fel de insorita ca si o zi frumoasa de august. Nu am putut sa nu ma delectez pe drum (a fost unul dintre cele mai frumoase zboruri pe care le-am avut pana acum), de la Bari la Verona, in linistea desavarsita a celor 8000 de metri pe care ii aveam si vazand o buna parte din Italia scaldata in lumina unui soare greu de imaginat pentru tributul mijlocului de ianuarie. Parca facand parte din obligatiile zborului, din cand in cand pilotul vira puternic stanga si apoi se redresa incet, cu miscari anormal de domoale pentru un avion mic ca si cel in care eram, lasandu-ne (sau tocmai stimulandu-ne) sa admiram coasta adriatica. alternanta coastelor inzapezite, parca aliniate de o mana de maestru, de o simetrie pe alocuri care justifica marile capodopere arhitecturale italiene, cu portiuni de plaja amenajate perfect, indemnand la scalda si relaxare, sub semnul unui soare puternic si linistit, pun in lumina frumusetea unei tari complexe, in care, de la exotic la polar, totul isi are expresia practica. De la Verona, unde orizontul meu de asteptare se pregatise sa suporte un frig puternic, si pana la Bolzano, unde ma asteptam sa fie nametii in lumea lor, soarele ne-a urmarit tot timpul, dezvaluind peisajul montan impanzit cu mici plantatii de vita de vie si mere, produse abundente pentru zona si deosebit de gustoase. La Bolzano – nici pic de zapada. Nici macar frig, din contra, o caldura de invidiat. Soare puternic si lumina polara, aer tare de munte si liniste desavarsita, atmosfera civilizata si profund nemteasca. Imi gasesc gazdele – colegii de la Camera de Comert din Bolzano – la fel de bine dispusi si de joviali ca de obicei. Si, mai mult, cu acelasi cult al timpului si al muncii. Inca din prima zi a sederii mele aici, Petra ne spune ca vrea sa faca o sedinta. La ora 2 – ne spune, in biroul meu... ajungem cu 2 minute mai tarziu, se uita la ceas si ne spune – „era vorba de ora doua...”. „aici, la noi, mi se spune ulterior, timpul celorlalti conteaza. Nu avem dreptul sa ii facem pe ceilalti sa ne astepte...” Stand putin si judecand lucrurile, imi dau seama ca, de fapt, timpul este un atribut al muntelui, masurarea lui este in functie – probabil – de cantitatea de lumina pe care ziua o degaja, de eficienta umplerii unei zile sau de efortul facut pentru a face ca putinele momente de vreme buna sa fie fructificate din plin. De aceea sudicii nu ar fi putut niciodata inventa instrumente performante de masurat timpul (in afara de monumentele sau cadranele solare, bazate exclusiv pe rasfrangerea umbrei si jocul ei pe nisipul sau pamantul arid), si cele mai fiabile si de calitate ceasuri sunt cele elvetiene. Am vazut cu uimire, la Palermo (tot la Khaled, colegul din Egipt), ca pana si instrumentele care le arata lor unde este Mecca, indicandu-le cu exactitate, din orice parte a lumii ar fi, unghiul in care sa se indrepte pentru a-si aduce tributul iubirii catre allah, poarta marca Citizen...
Re: ITALIA
Jurnal italian. Sicilia
Aseara, la Catedrala din Monreale s-a cintat Mozart... „Kyrie", „Exultate, jubilate” si „Laudate Dominum”... Dincolo de cuvinte, dincolo de sentimente... doar senzatii si exaltare. Jubilare si infiorare – sau despre cadenta ritmata a trairii in momente de glorie absoluta... Muzica incremenita a pietrei si cea vie a orchestrei stau sub semnul unui Deus pantocrator, care este mult mai impozant decat in alte biserici sau catedrale – aici ocupa toata ogiva care troneaza altarul, creand senzatia de grandoare si omniprezenta, o caracteristica a locasurilor de cult siciliene de altfel.
Cu puternice influente ale artei ortodoxe, aici, in capatul (geografic) al crestinismului – sau poate tocmai ca un bastion al acestei religii, catedrala din Monreale nu este altceva decat o alta marturie care da socoteala despre grandoarea spiritului omenesc, in ipostaza transpusa a lui homo faber.
Odata patruns prin portalul imens de lemn masiv (care are cel putin 10 metri inaltime), te izbeste senzatia de caldura si plinatate; dantelarie din piatra, pereti pictati in culori vii, imagini sugestive si pline de lumina. Deasupra pronaosului, clasica scena a unui inceput – Adam si Eva; locuirea paradisiaca si ispita; tentatia si neputinta rezistarii (o slabiciune umana?). Doar ca, anormal de european, Eva ii da lui Adam nu marul, ci o portocala. Sicilia este, de fapt, patria portocalilor...
Agrigento este unul din locurile unde istoria se traieste, se vede. Este locul unde impletirea a trei civilizatii a facut ca tot ce este mai bun sa dainuie, rostind, predicand si invatand lumii care va sa vina. Este unul din spatiile unde am invatat ca a reconstrui este a distruge trecutul – de aceea, tot ce se vede acolo, cu faimoasa Vale a Templelor este expresia autenticitatii unui trecut, valoare de netagaduit a unui prezent, lectie de neuitat pentru viitor. Pentru ca, daca istoria nu are in sine valoare de lectie pentru viitor, ea nu isi mai are rostul...
La Agrigento am invatat ca viata de zi cu zi trebuie sa fie cultura sau, cum ar spune Oliv Mircea, „clipei trebuie sa ii dai maretie si gratie”. Existenta noastra nu este altceva, sau nu trebuie sa fie, decat una din moralele coloanelor dorice din Valea Templelor (care in realitate nu e o vale, ci un deal al maretiilor si al artefactelor), decat sculptura viselor noastre. Aici, in punctul sudic al Europei, unde Africa este mult mai aproape si geografic si mental decat orice dominanta culturala europeana, unde portocalii tin umbra pamantului dintre lumi, unde in loc de marul Evei, al lui Paris, Paracelsus sau Wilhelm Tehl avem portocala, se poate invata lectia tolerantei si a respectului fata de celalalt. Cand vom incerca sa realizam acest lucru, ne vom da seama ca Sicilia nu este o insula, ci un continent al civilizatiilor, un continent intre noi toti, punte de legatura si temelie a intelegerii celuilalt, in totala lui diferentiere fata de noi. Nu stiu daca unitatea in diversitate este un concept european, dar stiu insa ca, aici si acum, ea poate fi traita.
Marea, la fel ca de obicei, scalda pietrele si da sclipiri de argint noptii. In zare se vede muntele, profilat la orizont ca o coroana regala, cu nestematele luminilor din strazile care ii stau la baza. E o coroana pusa pe mantia marii, dand o aura de noblete orasului. Mai ales acum, cand deja palmierii si pinii mediteraneeni au inceput – si cat de ciudat, totusi! – sa se umple de lumini pentru Craciun. E semnul ca sarbatoarea are si aici dreptul la viata. Temperatura de la mine din camera a scazut la 22 de grade – un alt semn ca iarna (oare ce o fi insemnand cuvantul acesta pentru Sicilia nu imi dau seama) se apropie sau este chiar langa noi.
Aseara, la Catedrala din Monreale s-a cintat Mozart... „Kyrie", „Exultate, jubilate” si „Laudate Dominum”... Dincolo de cuvinte, dincolo de sentimente... doar senzatii si exaltare. Jubilare si infiorare – sau despre cadenta ritmata a trairii in momente de glorie absoluta... Muzica incremenita a pietrei si cea vie a orchestrei stau sub semnul unui Deus pantocrator, care este mult mai impozant decat in alte biserici sau catedrale – aici ocupa toata ogiva care troneaza altarul, creand senzatia de grandoare si omniprezenta, o caracteristica a locasurilor de cult siciliene de altfel.
Cu puternice influente ale artei ortodoxe, aici, in capatul (geografic) al crestinismului – sau poate tocmai ca un bastion al acestei religii, catedrala din Monreale nu este altceva decat o alta marturie care da socoteala despre grandoarea spiritului omenesc, in ipostaza transpusa a lui homo faber.
Odata patruns prin portalul imens de lemn masiv (care are cel putin 10 metri inaltime), te izbeste senzatia de caldura si plinatate; dantelarie din piatra, pereti pictati in culori vii, imagini sugestive si pline de lumina. Deasupra pronaosului, clasica scena a unui inceput – Adam si Eva; locuirea paradisiaca si ispita; tentatia si neputinta rezistarii (o slabiciune umana?). Doar ca, anormal de european, Eva ii da lui Adam nu marul, ci o portocala. Sicilia este, de fapt, patria portocalilor...
Agrigento este unul din locurile unde istoria se traieste, se vede. Este locul unde impletirea a trei civilizatii a facut ca tot ce este mai bun sa dainuie, rostind, predicand si invatand lumii care va sa vina. Este unul din spatiile unde am invatat ca a reconstrui este a distruge trecutul – de aceea, tot ce se vede acolo, cu faimoasa Vale a Templelor este expresia autenticitatii unui trecut, valoare de netagaduit a unui prezent, lectie de neuitat pentru viitor. Pentru ca, daca istoria nu are in sine valoare de lectie pentru viitor, ea nu isi mai are rostul...
La Agrigento am invatat ca viata de zi cu zi trebuie sa fie cultura sau, cum ar spune Oliv Mircea, „clipei trebuie sa ii dai maretie si gratie”. Existenta noastra nu este altceva, sau nu trebuie sa fie, decat una din moralele coloanelor dorice din Valea Templelor (care in realitate nu e o vale, ci un deal al maretiilor si al artefactelor), decat sculptura viselor noastre. Aici, in punctul sudic al Europei, unde Africa este mult mai aproape si geografic si mental decat orice dominanta culturala europeana, unde portocalii tin umbra pamantului dintre lumi, unde in loc de marul Evei, al lui Paris, Paracelsus sau Wilhelm Tehl avem portocala, se poate invata lectia tolerantei si a respectului fata de celalalt. Cand vom incerca sa realizam acest lucru, ne vom da seama ca Sicilia nu este o insula, ci un continent al civilizatiilor, un continent intre noi toti, punte de legatura si temelie a intelegerii celuilalt, in totala lui diferentiere fata de noi. Nu stiu daca unitatea in diversitate este un concept european, dar stiu insa ca, aici si acum, ea poate fi traita.
Marea, la fel ca de obicei, scalda pietrele si da sclipiri de argint noptii. In zare se vede muntele, profilat la orizont ca o coroana regala, cu nestematele luminilor din strazile care ii stau la baza. E o coroana pusa pe mantia marii, dand o aura de noblete orasului. Mai ales acum, cand deja palmierii si pinii mediteraneeni au inceput – si cat de ciudat, totusi! – sa se umple de lumini pentru Craciun. E semnul ca sarbatoarea are si aici dreptul la viata. Temperatura de la mine din camera a scazut la 22 de grade – un alt semn ca iarna (oare ce o fi insemnand cuvantul acesta pentru Sicilia nu imi dau seama) se apropie sau este chiar langa noi.
Re: ITALIA
Catacombele din Neapole
La fel de faimoase cum sunt cele din Roma, catacombele din Neapole reprezinta un adevarat oras subteran. Cele mai multe erau loc de intalnire si de inchinaciune a vechilor crestini. Fiecare retea subterana este inchinata sfantului care a dominat prin personalitatea sa, prin actele sale de sfintenie, o anume perioada. Printre acestea trebuie amintite „Catacombele San Gennaro”. Intrarea aici se face prin Biserica „La Madre del Buon Consiglio”. Acestea constituie unul dintre cele mai largi complexe din sudul Italiei, desfasurand un mare numar de pereti pictati, a caror realizare a fost efectuata pana spre secolul al X-lea. De fapt ele dateaza din secolul al II-lea si au fost aranjate pe doua nivele subterane.
Printre frescele admirabil conservate, se afla una din secolul al X-lea, reprezentandu-l pe Sfantul Gennaro, cand ramasitele pamantesti ale sfantului patron al cetatii au fost depuse aici. La fel de venerate de locuitori sunt Catacombele Sfantului Gaudioso, in care se patrunde prin biserica „Santa Maria de la Sanita”. Acestea, constituind un cimitir, care dateaza inca din secolul al V-lea, contin mormantul sfantului al carui nume il poarta. Mozaicurile si frescele au fost aranjate intr-o ordine stricta in secolul al V-lea si al VI-lea. In secolul al XVII-lea o buna parte din aceste catacombe au fost folosite intr-un mod mai degraba ciudat, pentru ca trupurile celor morti erau lasate sa se usuce in locuri special scobite. Dupa un timp erau zidite, dar craniile ramaneau vizibile, iar peretii erau decorati cu scene din viata defunctului.
De fapt in districtul Sanita se afla si osuarul Fontanella, unde o serie de oseminte, mai ales cranii, sunt expuse pe platforme de tuf. Conform unui vechi obicei, acestea sunt curatate si venerate de familiile din districtul respectiv. In apropiere pot fi vizitate Catacombele San Severo, din secolul al V-lea, plasate in vecinatatea bisericii cu acelasi nume. E foarte greu de crezut ca poti gasi asemenea locuri, incarcate de macabru, intr-un oras al soarelui, al luminii si al cantecului. Se pare insa ca locuitorii de aici n-au uitat nicio clipa efemeritatea vietii pe Pamant. Catacombele Neapolelui nu sunt insa doar biserici si cimitire. Din biserica Paolo Maggiore se coboara intr-un segment de drum subteran despre care se crede ca a fost un apeduct roman din timpul lui Augustus.
Apa era adusa aici din raul Sarno si condusa catre fantanile orasului. Conductele aveau o lungime de circa 170 kilometri si treceau printr-o serie de tunele, multe dintre ele astupate de vreme. Nu exista inscriptii care sa mentioneze data cand au fost construite sau scopul lor, de aceea oamenii de stiinta s-au marginit la presupuneri. Obiceiul de a penetra subsolul acestei zone, inclusiv excavarile pentru material de constructie dateaza, din antichitate si a continuat vreme de secole.
In timpul Celui de al Doilea Razboi Mondial catacombele din oras au slujit ca adapost, pentru locuitori, impotriva bombardamentelor. Efectele acestei activitati subterane insa de multe ori efecte negative cand, pe neasteptate, se ivesc adevarate cratere pe strazile orasului. Oamenii insa, renumiti pentru priceperea lor in constructia drumurilor, intervin imediat, inlaturand stricaciunile pe cat mai bine posibil. Ei apreciaza in egala masura intunericul de sub pamant dar si albastrul marii cu golfurile si grotele ei si peisajul din jur pe care se inalta, impresionanta, silueta Vezuviului.
Re: ITALIA
Palatul Dogilor
Alaturi de Basilica San Marco, Palatul Dogilor este, fara indoiala unul dintre simbolurile Venetiei.Nu se cunoaste exact numele arhitectului care a desenat aceasta impresionanta constructie, dar se pare ca ea exista inca de la sfarsitul secolului al IX-lea. Dogii Angelo si Giustiano Partecipiazio stabilisera ca pe locul respectiv, trebuie sa se afle sediul guvernului si aici a fost ridicat Palatul Dogilor. Cladirea impresionanta din zilele noastre nu mai are nimic din nucleul ei original. Stim doar ca palatul bizantin, ridicat pe niste vechi fundatii romane, a ars pana la temelie in secolul al X-lea. Reconstruit de mai multe ori, aspectul de astazi se datoreaza lucrarilor incepute in 1340. O traditie, care nu a putut fi confirmata, atribuie constructia din secolul al XIV-lea pietrarului Filippo Calendario, lui Pietro Baseio si mesterului Enrico.
Fatada, privind spre laguna, a fost completata intre 1400-1404 iar cea dinspre Piazzetta nu a fost terminata inainte de 1424. Cu toate ca pentru decorarea constructiei au fost chemati mesteri renumiti din Florenta si Lombardia, cele mai multe ornamente in stil gotic flamboyant au fost incredintate vestitei familii Bon, mesteri venetieni, taietori in marmura. In 1577, un alt foc a distrus o intreaga aripa a cladirii si pentru reconstructia ei au concurat cei mai vestiti arhitecti ai vremii. Desi marele Palladio a fost castigatorul acestei curse, lucrarea i s-a incredintat lui Antonio Da Ponte, arhitectul Puntii Rialto.
Rezultatul a fost remarcabil. O persoana apropiindu-se dinspre canal vede palatul ca o constructie din basme, cu modele din marmura alba si roz, parand aeriana si lipsita de greutate. Fatada este simetric strapunsa de minunate balcoane sculptate, lucrate de Pier Paolo si Dalle Masegne in 1404 spre Laguna si mesteri din Scoala lui Sansovino, in 1536, spre Piazzetta. Intrarea in Palatul Dogilor se face prin bogat ornamentata „Poarta della Carta”, lucrata de familia Bon in 1442. In curte sunt doua fantani de bronz din secolul al XVI-lea, iar in partea stanga se afla asa-numita Arcada Foscari.
Monumentala „Scara a Gigantilor” a fost desenata de Antonio Rizo in 1500. Isi trage numele de la cele doua statui enorme ale lui Sansovino, reprezentandu-i pe Marte si pe Neptun. Sus, la capatul acestei scari, era incoronat dogele, in prezenta poporului si a demnitarilor Republicii imediat dupa ce era ales. Tot aici erau primiti ambasadorii si inaltii oaspeti ai tarii. O serie de sali splendid decorate, cele mai multe din secolul al XVI-lea, opere ale mesterilor venetieni, pot fi admirate la cel de al doilea etaj. Trebuie astfel amintite „Galeriile de Arta”, odinioara apartamentele private ale dogelui, impodobite cu „Leul din San Marco” de Carpaccio, „Pieta” de Giovanni Bellini si lucrari de Hieronynus Bosh. La etajul urmator se afla „Sala celor patru usi” cu fresce de Tintoretto si Titian, „Sala Colegiului” cu plafonul pictat de Veronese, „Sala Senatului” cu plafonul pictat tot de Veronese si infatisand simbolic Venetia, ca „Regina a Marii”, „Sala Consiliului Celor Zece”, unde magistratii investigau crimele politice, si „Sala celei de a doua usi”, unde acuzatii asteptau deciziile juriului.
In „Salile de arme” sunt expuse piese din secolele XV si XVI destinate, in special apararii Palatului. Aceste sali au servit initial ca inchisoare dar, de la inceputul secolului al XIV-lea, au fost transformate in arsenal. Acum gazduiesc colectii de sabii, armuri, halebarde, arhebuze si colectii de arme, care au apartinut regelui Frantei Henric al IV-lea si familiei Sforza. In „Sala Marelui Consiliu” aveau loc adunarile magistratilor iar „Sala Votului” era locul in care se alegeau conducatorii Republicii. Ambele sali au fost distruse de focul din 1577 si refacute de Antonio da Ponta. „Arcul de Triumf” din sala destinata votului a fost construit de A. Tirali in 1649. In 1866, anexarea Venetiei de Regatul Italiei a fost anuntata de pe balconul Palatului Dogilor, care a fost folosit apoi ca sediu al guvernului austriac si a avut mult de suferit in urma vicisitudinilor istoriei, dar restaurarile atente au reusit sa-i redea intreaga stralucire.
Re: ITALIA
Florenta - eterna Renastere
N-am sa pot sa-mi imaginez niciodata ce inseamna sa fii locuitor al Florentei. Cum te simti cand esti traitor in orasul numit „Capitala mondiala a culturii renascentiste” (UNESCO) si pasesti zilnic pe aceleasi strazi pe care i-au purtat pasii pe Dante, Michelangelo, Tiziano, Caravaggio, Galileo Galilei... Acest exercitiu de admiratie cotropitoare are o denumire stiintifica, si anume „Sindromul Stendhal”. Acest scriitor francez si-a descris reactiile psiho-somatice fata de minunile culturale ale Florentei intr-un jurnal de calatorie (1817), descoperind ca avalansa de capodopere ale artei plastice si incarcatura culturala uluitoare ale acestei capitale spirituale a Italiei i-au dereglat metabolismul. Expresia „sindromul Stendhal” a devenit notorie abia in 1979, datorita Graziellei Magherini, un reputat psiholog italian care a cunoscut si descris „patologia admiratiei fata de Florenta” manifestata de unii pacienti ai sai.
Calator ocazional prin Florenta, cu o harta naucitoare in mana (caci avea atatea locatii culturale, incat ma intrebam cate vieti imi trebuie doar sa intru in fiecare), m-am lasat calauzit de ghid si am poposit ca tot veneticul in Piazza del Duomo (mai complet, pe romaneste „Piata catedralei Sfanta Maria a Florilor”), pe unde trec anual peste cinci milioane de turisti. Cam un sfert din populatia Romaniei isi incepe periplul florentin de aici. De ce? Catedrala pomenita (a patra ca marime din Europa, cu 116 metri inaltime si 153 metri lungime) este vecina cu formidabila „Clopotnita a lui Giotto” (84 m inaltime pe o structura patrata cu latura de 14 m, marmura policroma de Carrara), Baptisteriul Sf. Ioan (edificiu octogonal bazat pe un fost templu al lui Marte, cu trei porti de bronz exceptionale cu basoreliefuri inspirate din Biblie, unde au fost botezati Dante si membrii familiei de Medici), Museo dell’Opera del Duomo (depozitar de capodopere de Michelangelo, Donatello etc.) si Loggia del Bigallo (edificiu dedicat orfanilor si nevoiasilor din vremuri medievale, cu opere de arta inestimabile).
Pentru cei avizi de etichete (complet justificate), exista Palatul Pitti sau „Palatul Renasterii florentine”, marele rival intr-ale galeriilor de arta al lui Uffizi. Pentru cei care se intreaba daca inflorirea culturala poate fi separata de fenomenul numit „mecenat”, raspunsul este simplu. Domnul Luca Pitti, primul proprietar al palatului, a fost un mare si intelept bancher. Vrem, nu vrem, trebuie sa recunoastem ca fenomenul bancar al Florentei medievale a fost un catalizator al exploziei culturale si ca aici si-au putut desfasura activitatea de sprijin al artelor oameni bogati precum membrii familiei De Medici. Acestia au cumparat Palazzo Pitti (1549) si au facut din el resedinta marilor duci de Toscana, adica finantatorii marilor maestri ai Renasterii italiene. Iar un rege intelept, Victor Emanuel III, a dat poporului italian (si nu numai) accesul (1919) la cele mai mari galerii de arta ale Florentei.
Galeriile (Palatul) Uffizi, poate cele mai notorii depozitare de capodopere renascentiste si baroce, isi leaga fiintarea de numele Cosimo de Medici. Initial, acesta a dorit un mare edificiu pentru birourile (Uffizi) magistratilor florentini, dar pasiunea sa pentru arta a determinat transformarea in galerii de arta renascentista. Vorbind despre acest „magnet” artistic mondial, revin la sindromul Stendhal: Leonardo da Vinci, Botticelli, Tiziano, Michelangelo, Rafael, Caravaggio, Rembrandt, Dürer... Toti laolalta pentru a te simti un om coplesit de emotia artistica. Poate ca e un fel de paradis...
Leonardo in Milano
Leonardo in Milano
Pe langa faimoasa Opera si Domul de proportii impresionante, orasul Milano este presarat de o multime de adevarate minuni ale artei: parcuri si statui, palate si biserici. Una dintre acestea este, fara indoiala, Basilica Santa Maria delle Grazie. Constructia monumentului a inceput in 1463 conform planurilor lui Guiniforte Solan dar, in 1492, Ludovic Maurul l-a insarcinat pe Bramante cu transformarea totala a proiectului. Fatada, de forma trapezoidala, din caramida, este perforata de ferestre in arc ascutit si de un portal cu doua coloane aparent fragile si un baldachin in cintru.
In fund basilica se termina printr-o turla impunatoare cu trei abside si un turn lanterna cu 16 laturi, impodobite cu ferestre gemene si arcuri formate de coloane duble deasupra. In interior, cele trei nave, delimitate de arcuri in ogiva, formeaza coloane si bolte acoperite in mare parte din fresce. Dintre capele trebuie amintita Santa Maria delle Grazie, anterioara basilicii, careia i-a si dat numele. Altarul si presbiteriul de unde se accede intr-o incapere desenata de Bramante sunt de asemenea bogat decorate. Pe peretele din fund al refectoriului se afla celebra „Cina cea de Taina” a lui Leonardo da Vinci.
Marele artist a fost angajat de Ludovic Maurul pentru aceasta lucrare a carei realizare a necesitat in jur de doi ani, munca incepand in 1495. Leonardo a lucrat intr-o maniera proprie, relativ neregulata si mai ales plina de ciudatenii. Asta nu l-a impiedicat insa a lasa umanitatii o creatie universal acceptata ca o capodopera a Renasterii. Locul in care este plasata uriasa fresca este luminat de razele care traverseaza incaperea, oferindu-se astfel o stralucire aparte.
Scena reprezinta momentul in care Iisus, aflat in centru, le spune discipolilor sai, reuniti in grupe de cate trei, ca unul dintre ei il va vinde. In ceea ce priveste expresia de pe fetele apostolilor, Leonardo a surprins admirabil emotia cauzata de declaratia lui Crist, care pare coplesit de un amestec de resemnare si profunda tristete. Discipolii sunt surprinsi facand tot felul de gesturi obisnuite. Fetele lor degaja surpriza si neincredere. Cativa au capetele indreptate spre Iisus, altii comenteaza intre ei aceasta grava declaratie. Iuda, al patrulea personaj din stanga, este intors spre Mantuitor si tine in mana punga cu pretul vanzarii Acestuia, cei 30 de arginti.
Pentru a realiza aceasta fresca, Leonardo nu a folosit culori de ulei ci o anume tempera forte, pe care a intins-o pe doua straturi de ghips. Aceasta noua tehnica s-a dovedit insa putin rezistenta la umiditatea din jur, astfel ca in 1518 fresca era deja partial deteriorata si, la sfarsitul secolului respectiv, se credea ca este definitiv pierduta. Ea continua insa sa-i incante si sa-i fascineze pe cei care o priveau. Exista chiar o poveste conform careia marele Napoleon a fost atat de patruns de frumusetea „Cinei” incat a vrut sa demonteze peretele respectiv si sa-l duca in Franta. A avut totusi intelepciunea sa renunte la aceasta idee, cand specialistii i-au demonstrat ca in acest caz capodopera va fi cu desavarsire distrusa.
Intre secolul al XVIII-lea si Cel de al Doilea Razboi Mondial, din care „Cina” a reusit sa iasa neatinsa, fresca a fost obiectul unor numeroase restaurari, nu intotdeuna fericite. Ultima a fost cea din a doua jumatate a secolului trecut prin care se spera ca s-au rezolvat cele mai multe dintre probleme. De fapt in zilele nostre vizitatorilor li se impun tot felul de restrictii. Se intra doar pe baza de programari facute cu mult, mult timp inainte, grupurile de persoane nu depasesc numarul de 10, se sta inauntru numai cateva minute, este interzis fotografiatul. Cineva glumea spunand ca aproape ti se interzice chiar sa respiri. Credem insa ca nici nu mai poti s-o faci. Frumusetea si maretia „Cinei” iti taie respiratia.
Re: ITALIA
Gondola - o pecete a Orasului Dogilor
Cu toate ca in vorbirea curenta a capatat si alte sensuri, cuvantul gondola, prin simpla lui rostire, te duce cu gandul la orasul strabatut de canale, presarat cu palate, cu biserici, cu poduri si cu multe, multe alte minunatii. Gondola, asa cum o stiam noi odinioara, si asa cum a ramas pana in zilele noastre, se identifica mereu si mereu cu Venetia. Este pentru orasul ei ceea ce este autobuzul cu etaj pentru Londra, tramvaiul pentru Lisabona sau bicicleta pentru Amsterdam. Chiar daca vizitatorul Venetiei foloseste acele „vaporetto” mult mai rapide si, mai ales, mult mai ieftine, inima lui tanjeste dupa o plimbare in aceasta barca supla, traditionala.
Imaginea gondolei apare atat in panzele lui Canaletto cat si pe o multime de obiecte, nu intotdeauna de bun gust, insirate pe tarabe. Istoria ei are o vechime de aproximativ un mileniu sau poate mai mult. Traditia spune ca primele gondole au aparut in secolul al VII-lea in timpul primului doge, dar ele au fost mentionate prima data intr-un document in 1094. Denumirea acestei ambarcatiuni atat de populare are origini incerte. Ar putea veni, fie din greceste, din „kondyle”, insemnand „scoica” sau din latinescul „cymbula” – barca mica.
Se crede ca primele gondole ale mesterilor venetieni nu semanau prea mult cu cele din zilele noastre. Cele mai vechi imagini ale acestor barci apar in picturile secolelor XV-XVI. Aveau fundul drept iar pupa si prora nu erau prea inalte. Dusumeaua si partile laterale erau impodobite cu steme si tot felul de motive, sau cu imagini ale familiilor posesoare ale respectivelor gondole. In 1562, Senatul Serenissimei a emis un decret prin care se inter-zicea decorarea ostentativa a gondole-lor. Cu acest prilej, a fost inlaturata si asa-zisa „felze”, un fel de cabina din centrul barcii, in care se adaposteau pasagerii pe vreme rea. Era un spatiu inchis in care se patrundea printr-o usa stramta, cu ferestre mici si decorata in exterior cu panglici colorate.
In secolul al XVIII-lea, gondola a fost standardizata: neagra, asimetrica avand 10,75 metri lungime si 1,75 latime, fiind condusa cu o singura vasla de gondolierul care sta in picioare la pupa. Acesti barbati, atat de apreciati de turisti si nu numai, erau odinioara de o eleganta care concura cu aceea a toreadorilor spanioli. In zilele noastre poarta o adevarata „uniforma” din care nu lipsesc un tricou in dungi si o palarie de paie cu boruri largi. Gondolele care plutesc acum pe canale sunt create si reparate la Squero di San Trovaso unde, inca din secolul al XVIII-lea, mesteri priceputi mentin in viata acest nobil mestesug.
Stralucirea de odinioara a gondolelor revine cu ocazia sarbatoririi regatelor dintre care cea mai cunoscuta este Regata Istorica, avand loc in prima duminica din septembrie. Atmosfera este asemanatoare cu cea din timpul carnavalului. Palatele sunt decorate cu steaguri si steme, are loc o procesiune de barci incarcate cu oameni in costume de epoca si participa sase categorii de ambarcatiuni si vaslasi. Ideea acestui gen de procesiune este atribuita dogelui Giovanni Soranzo, in 1315, cu toate ca, regata, asa cum o vedem astazi, a fost lansata in 1896, la initiativa primarului Filip Grimani.
In trecut, cel mai important eveniment de acest fel era „Sensa” din ziua de Inaltare. In cadrul unei procesiuni stralucitoare, dogele de pe barca sa, numita „bucentaur”, arunca in apa un inel, simbol al casatoriei Venetiei cu marea. Vedeta de netagaduit a acestui ritual ramanea insa gondola, aceasta minune venetiana supla, eleganta si vesnic tanara.
Re: ITALIA
Corabia împietrită
O insulă ca o mare corabie a morţii, ale cărei ziduri de piatră sunt scăldate de valurile calde ale lagunei veneţiene. Numele ei este San Michele. Acum vreo trei săptămâni, părăseam agitaţia turistică a Veneţiei pentru a-mi regăsi liniştea într-un cimitir. Întâmplător, era chiar ziua mea de naştere.
În mod sigur, numele San Michele sună cunoscut multora, pentru că romanul memorialistic „Cartea de la San Michele" de Axel Munthe se afla la loc de cinste în bibliotecile părinţilor noştri. Insula cu acest nume de lângă Veneţia nu are nicio legătură cu cartea lui Munthe (la medicul scriitor, era vorba de o vilă de pe insula Capri, unde el a locuit o vreme), dar mărturisesc că am fost atras de ea de cum am ajuns în oraşul gondolelor. O simţeam familiară, un loc pe care nu-mi doream să-l vizitez ca un turist, ci să-l regăsesc. Sentimentul acesta este cu atât mai straniu, cu cât San Michele este locul unde, încă de pe la 1830, sunt duşi morţii Veneţiei.
S-a întâmplat să ajung pe San Michele chiar de ziua mea. Nu-mi plănuisem asta, ci luasem vaporetto să ajung pe insula Murano. Numai că, atunci când am auzit că, la „proxima fermata", e anunţat cimitirul, am simţit o dorinţă irepresibilă să cobor.
Pietre albe cu şopârle în soare
De departe, insula părea o mare corabie împietrită, făcută din ziduri trainice de cărămidă roşie şi, drept catarge, cu chiparoşi bătrâni. Ştiind că poartă oasele atâtor generaţii, că pe această corabie călătoresc pe tărâmul umbrelor, printre alţii, Ezra Pound, Joseph Brodsky sau Igor Stravinski şi impresarul său, Serge Diaghilev, am avut într-un prim moment un sentiment în care se amestecau strângerea de inimă şi respectul.
Păşind dincolo de poarta impunătoare a cimitirului, însă, am descoperit un loc minunat şi primitor, care parcă mă aştepta. Mi-am petrecut acolo câteva ore bune, plimbându-mă printre nişte dulapuri imense de piatră, în sertarele cărora se odihneau oase albite de vreme, căutând mormântul lui Ezra Pound (şi găsindu-l, în sfârşit, sub un tufiş, marcat de o piatră modestă), sau uitându-mă la pozele anonimilor din alt veac şi încercând să-mi imaginez cum erau plini de viaţă. Singurele care tulburau liniştea locului erau şopârlele ce leneveau în soare pe lespezi şi se strecurau rapid printre frunze, când mă apropiam.
Cu greu am plecat de-acolo şi mi-am propus să mă întorc, cândva. Poate după ce-mi voi fi încheiat, şi eu, toate socotelile. Până una-alta, să ne amintim de poezia „Sunt o creatură" de Giuseppe Ungaretti: „Ca această piatră/ din San Michele/ atât de rece/ atât de seacă/ atât de respingătoare/ atât de total/ lipsită de suflet.// Ca această piatră/ este plânsul meu/ care nu se vede.// Moartea/ se plăteşte/ trăind".
La San Michele, cu Cezar Paul-Bădescu
Cezar Paul-Bădescu s-a născut la 7 august 1968 şi a publicat câteva cărţi, printre care romanele „Tinereţile lui Daniel Abagiu" şi "Luminiţa, mon amour". Pentru a-şi câştiga existenţa, lucrează, de vreo 17 ani, în presă. Acum este şeful departamentului Cultură al ziarului „Adevărul" şi colaborator permanent al revistei „Dilema Veche".
În decursul vremii, activitatea jurnalistică i-a adus şi ameninţări cu moartea, dar şi o distincţie primită din partea preşedintelui României (pe vremea aceea, Emil Constantinescu). Nu şi-a dorit niciodată să plece din această ţară, dar în ultima vreme au început să-l viziteze din ce în ce mai des astfel de gânduri.
Nu rataţi!
Zona evanghelică a Cimitirului San Michele. Acolo, cel mai uşor de găsit e mormântul scriitorului Joseph Brodsky (1940 - 1996) - o piatră funerară verticală, în faţa căreia este atârnată o pălărie albă cu dungă neagră (un fel de „Jos pălăria!"). Mormântul lui Brodsky se află cam în centrul Cimitirului evanghelic.
La câţiva metri de el, dar foarte bine ascunsă sub un tufiş, se află mica lespede de pe mormântul poetului Ezra Pound (1885 - 1972). Pe una dintre laturile Cimitirului evanghelic, puteţi să-l descoperiţi şi pe transilvăneanul Carl Filtsch - pianist, copil-minune, elev al lui Chopin, mort de tuberculoză la 15 ani, în Veneţia.
Cimitirul grecesc (de fapt, ortodox). Acolo, cel care vă va atrage atenţia foarte repede e mormântul lui Serge Diaghilev (1872 - 1929) - o construcţie în piatră, ca o masă-baldachin de mărimea unui stat de om, unde se află un portret al lui Diaghilev, un instrument muzical (maracas) şi o pereche de poante de balet. El a fost principalul promotor al baletelor ruse (Stravinski, Prokofiev etc.). La vreo zece metri dreapta de acest mormânt se află lespedea pe care scrie Igor Stravinski. Lângă ea, o alta pe care scrie Vera Stravinski. A doua lui soţie.
O insulă ca o mare corabie a morţii, ale cărei ziduri de piatră sunt scăldate de valurile calde ale lagunei veneţiene. Numele ei este San Michele. Acum vreo trei săptămâni, părăseam agitaţia turistică a Veneţiei pentru a-mi regăsi liniştea într-un cimitir. Întâmplător, era chiar ziua mea de naştere.
În mod sigur, numele San Michele sună cunoscut multora, pentru că romanul memorialistic „Cartea de la San Michele" de Axel Munthe se afla la loc de cinste în bibliotecile părinţilor noştri. Insula cu acest nume de lângă Veneţia nu are nicio legătură cu cartea lui Munthe (la medicul scriitor, era vorba de o vilă de pe insula Capri, unde el a locuit o vreme), dar mărturisesc că am fost atras de ea de cum am ajuns în oraşul gondolelor. O simţeam familiară, un loc pe care nu-mi doream să-l vizitez ca un turist, ci să-l regăsesc. Sentimentul acesta este cu atât mai straniu, cu cât San Michele este locul unde, încă de pe la 1830, sunt duşi morţii Veneţiei.
S-a întâmplat să ajung pe San Michele chiar de ziua mea. Nu-mi plănuisem asta, ci luasem vaporetto să ajung pe insula Murano. Numai că, atunci când am auzit că, la „proxima fermata", e anunţat cimitirul, am simţit o dorinţă irepresibilă să cobor.
Pietre albe cu şopârle în soare
De departe, insula părea o mare corabie împietrită, făcută din ziduri trainice de cărămidă roşie şi, drept catarge, cu chiparoşi bătrâni. Ştiind că poartă oasele atâtor generaţii, că pe această corabie călătoresc pe tărâmul umbrelor, printre alţii, Ezra Pound, Joseph Brodsky sau Igor Stravinski şi impresarul său, Serge Diaghilev, am avut într-un prim moment un sentiment în care se amestecau strângerea de inimă şi respectul.
Păşind dincolo de poarta impunătoare a cimitirului, însă, am descoperit un loc minunat şi primitor, care parcă mă aştepta. Mi-am petrecut acolo câteva ore bune, plimbându-mă printre nişte dulapuri imense de piatră, în sertarele cărora se odihneau oase albite de vreme, căutând mormântul lui Ezra Pound (şi găsindu-l, în sfârşit, sub un tufiş, marcat de o piatră modestă), sau uitându-mă la pozele anonimilor din alt veac şi încercând să-mi imaginez cum erau plini de viaţă. Singurele care tulburau liniştea locului erau şopârlele ce leneveau în soare pe lespezi şi se strecurau rapid printre frunze, când mă apropiam.
Cu greu am plecat de-acolo şi mi-am propus să mă întorc, cândva. Poate după ce-mi voi fi încheiat, şi eu, toate socotelile. Până una-alta, să ne amintim de poezia „Sunt o creatură" de Giuseppe Ungaretti: „Ca această piatră/ din San Michele/ atât de rece/ atât de seacă/ atât de respingătoare/ atât de total/ lipsită de suflet.// Ca această piatră/ este plânsul meu/ care nu se vede.// Moartea/ se plăteşte/ trăind".
La San Michele, cu Cezar Paul-Bădescu
Cezar Paul-Bădescu s-a născut la 7 august 1968 şi a publicat câteva cărţi, printre care romanele „Tinereţile lui Daniel Abagiu" şi "Luminiţa, mon amour". Pentru a-şi câştiga existenţa, lucrează, de vreo 17 ani, în presă. Acum este şeful departamentului Cultură al ziarului „Adevărul" şi colaborator permanent al revistei „Dilema Veche".
În decursul vremii, activitatea jurnalistică i-a adus şi ameninţări cu moartea, dar şi o distincţie primită din partea preşedintelui României (pe vremea aceea, Emil Constantinescu). Nu şi-a dorit niciodată să plece din această ţară, dar în ultima vreme au început să-l viziteze din ce în ce mai des astfel de gânduri.
Nu rataţi!
Zona evanghelică a Cimitirului San Michele. Acolo, cel mai uşor de găsit e mormântul scriitorului Joseph Brodsky (1940 - 1996) - o piatră funerară verticală, în faţa căreia este atârnată o pălărie albă cu dungă neagră (un fel de „Jos pălăria!"). Mormântul lui Brodsky se află cam în centrul Cimitirului evanghelic.
La câţiva metri de el, dar foarte bine ascunsă sub un tufiş, se află mica lespede de pe mormântul poetului Ezra Pound (1885 - 1972). Pe una dintre laturile Cimitirului evanghelic, puteţi să-l descoperiţi şi pe transilvăneanul Carl Filtsch - pianist, copil-minune, elev al lui Chopin, mort de tuberculoză la 15 ani, în Veneţia.
Cimitirul grecesc (de fapt, ortodox). Acolo, cel care vă va atrage atenţia foarte repede e mormântul lui Serge Diaghilev (1872 - 1929) - o construcţie în piatră, ca o masă-baldachin de mărimea unui stat de om, unde se află un portret al lui Diaghilev, un instrument muzical (maracas) şi o pereche de poante de balet. El a fost principalul promotor al baletelor ruse (Stravinski, Prokofiev etc.). La vreo zece metri dreapta de acest mormânt se află lespedea pe care scrie Igor Stravinski. Lângă ea, o alta pe care scrie Vera Stravinski. A doua lui soţie.
Re: ITALIA
Turnul din Pisa a fost salvat!
Astazi un linistit oras universitar, Pisa era in secolul XII cea mai importanta republica maritima a Italiei, mai puternica decat Venetia. In anul 1173, spre a sarbatori triumful asupra sarazinilor, in Sicilia, notabilitatile orasului au dispus construirea unui turn inalt de peste 50 de metri. Aceasta capodopera arhitecturala a fost insa inaltata pe un teren subred si in plus, desi avea o greutate de 15.000 tone, nu dispunea decat de o fundatie de 200 metri patrati. Rezultatul: turnul a inceput sa se incline tot mai mult, ajungand, la sfarsitul secolului trecut, in pragul colapsului.
De-a lungul vremii numerosi savanti au incercat sa ofere o explicatie misterului Turnului din Pisa si totodata sa gaseasca o solutie pentru stoparea inclinarii acestuia. In 1990, temandu-se ca edificiul s-ar putea prabusi in orice clipa, Comitetul International pentru Salvarea Turnului din Pisa a dispus scoaterea lui din circuitul turistic, masura care a ramas in vigoare pana in 2001. Efectele asupra finantelor orasului au fost devastatoare, numarul turistilor scazand la jumatate, ca si veniturile localnicilor. In tot acest timp, insa, oamenii de stiinta italieni si straini isi framantau mintile spre a gasi o rezolvare a problemei. Cel care a venit cu solutia salvatoare a fost inginerul si geologul britanic John Burland, de la Colegiul Imperial din Londra.
O solutie din 1832, valabila in zilele noastre
Acesta a trebuit sa invinga scepticismul colegilor sai italieni, avansand o serie de masuri care s-au dovedit salutare. In 1992 primul etaj al turnului a fost inconjurat cu benzi de otel, pentru a diminua presiunea exercitata asupra zidariei suprasolicitate, iar un an mai tarziu Burland a propus dispunerea unor lingouri de plumb in greutate de 600 tone, la marginea nordica a turnului, pentru a contrabalansa inclinatia. Italienii nu au fost de acord, pentru ca astfel s-ar fi stricat aspectul estetic al monumentului, si au optat pentru o alta solutie: ancorarea turnului cu cabluri ingropate la o adancime de 40 m si agatate la baza cladirii. Pentru a proteja excavatiile de inundatii, dat fiind solul mocirlos al regiunii, unii dintre membrii Comitetului au propus inghetarea solului cu azot lichid, neglijand insa un amanunt crucial: cand ingheata, apa isi mareste volumul.
Ca atare, in noaptea de 6-7 septembrie 1995, turnul s-a inclinat mai mult decat o facuse tot anul precedent, amenintand mai mult ca oricand sa se prabuseasca. Planul ancorarii a fost imediat abandonat si s-a adus in piata o cantitate de aproape o mie de tone de plumb. Solutia salvatoare a fost adusa de Burland in 1999: un proces numit „extractie a solului”. Ea viza scoaterea de fasii de sol din partea nordica a turnului, lasand gravitatiei rolul de a echilibra structura, prin reasezarea pamantului ramas. Specialistul britanic a avut o revelatie citind despre aceasta procedura cvasinecunoscuta, intr-o lucrare din 1832 a compatriotului sau, inginerul James Trubshaw, care a reusit astfel sa salveze turnul inclinat al bisericii din orasul englez Nantwich.
Lucrarile au inceput in 1999, folosind suruburi fara sfarsit de dimensiuni impresionante, pentru a fora pamantul. Simultan, tehnicienii monitorizau permanent cei 120 de senzori plasati in si in jurul turnului. Dupa extragerea a aproape 100 tone de pamant, turnul a revenit la inclinatia avuta in secolul XIX. Dar Burland stia ca si aceasta solutie este temporara. In 2003, dupa ce studiase timp de doi ani panza freatica din zona, inginerul britanic a adus si rezolvarea finala a problemei: el a introdus un nou sistem de drenare a apei de sub partea de nord a pietei in care se afla turnul. Rezultatul a fost cel asteptat: pana anul trecut, turnul nu s-a mai clintit nici macar un milimetru si expertii opineaza ca nici nu se va mai inclina, in urmatoarele secole. Turnul din Pisa a fost astfel salvat...
Scala din Milano - templu al muzicii
Scala din Milano - templu al muzicii
Cu toate ca este incarcat de istorie si traditii, cu toata multimea monumentelor de o frumusete unica, orasul Milano, centru administrativ, politic si cultural al Lombardiei, pare a fi reprezentat prin trei simboluri de seama. Primul dintre ele este vestita fresca a marelui Leonardo, „Cina cea de Taina”, aflata in refectariul bisericii „Santa Maria delle Grazie”, al doilea impunatorul „Dom”, ridicat in secolele XIV-XIX, cea mai mare constructie gotica din Italia si unul dintre cele mai mari edificii religioase din intreaga lume, si al treilea este, fara indoiala, celebrul teatru de opera Scala pe a carui scena au aparut cei mai talentati artisti lirici ai lumii, dintre care este suficient sa-i amintim pe Adelina Patti si pe Enrico Caruso.
Visul oricarui cantaret, din orice colt al lumii, a fost si a ramas acela de a canta macar intr-un singur spectacol pe scena marelui teatru. Constructia a fost hotarata in 1776, dupa ce un incendiu cumplit a devastat teatrul Palatului Regal. Noul teatru urma sa fie amplasat pe locul unde odinioara se afla biserica Santa Maria della Scala, ridicata in 1381 din ordinul Beatricei della Scala, sotia lui Bernabo Visconti. Lucrarile au fost incredintate in 1777 lui Giuseppe Piermarini care a trasat planurile unui edificiu neoclasic, a carui fatada era impartita in trei registre. Prima, corespunzand parterului, era impodobita cu un portic cu trei arce si avea deasupra o terasa, a doua etala ferestre cu timpan triunghiular, incadrat de coloane corintiene, iar a treia prezenta un fronton cu basoreliefuri. In 1830 Alessandro Sanquirico a adaugat cele doua parti laterale.
Sobrietatea arhitecturala a edificiului contrasteaza cu opulenta locatiei, dar la vremea respectiva impresiona tocmai prin aceasta. Ulterior, prestigiul interpretilor si compozitorilor i-a imprumutat o aura unica in ciuda vitregiilor istorice. Marele foaier, restaurat in 1936, este decorat cu marmura alba, in stil neoclasic. Pauzele spectacolelor devin un bun prilej de intalnire a numeroase personalitati din diferite domenii, de etalare a bogatiei si elegantei. Sala de spectacol, dotata cu o acustica perfecta, este construita sub forma de potcoava cu trei randuri de loje, dintre care primele doua, din registrul inferior, sunt intrerupte de loja regala. Exista si doua galerii la care, prin traditie, par sa stea adevaratii melomani, judecatori aspri ai artistilor care evolueaza in fata lor. Decoratia fastuoasa, din stuc aurit a fost retusata si chiar imbogatita de Giovanni Perego la inceputul secolului al XIX-lea si de Sanquirico in 1830.
Scena, incadrata de uriase coloane corintiene, a fost largita in 1814 devenind una dintre cele mai mari din Italia. Scala a fost inaugurata oficial de doua ori. Prima oara a prezentat in premiera, la 3 august 1778, opera „Europa” de Antonio Sallieri, iar a doua oara, la 11 mai 1946 cand si-a redeschis portile cu un concert dirijat de Arturo Toscanini dupa ce a inlaturat ranile cumplite cauzate de razboi. Celebra in lumea intreaga, opera Scala reprezinta o adevarata scoala de formare a artistilor lirici, gazduind cele mai prestigioase evenimente muzicale. Cei mai de seama compozitori italieni: Bellini, Verdi, Puccini, Rossini, Donizetti au facut totul ca lucrarile lor sa fie prezentate pe scena respectiva.
In 1911 a fost fondat muzeul teatrului, expunand obiecte pretioase si documente care evoca istoria muzicii italiene si europene. In fata teatrului se afla Palatul Marino, construit in secolul al XVI-lea, iar Piata Scala sistematizata intre 1858-1860 a fost impodobita cu alte doua imobile realizate de Luca Beltrami. In mijloc se inalta statuia lui Leonardo da Vinci realizata in 1872 de Pietro Magni. Impreuna cu templul muzicii, care este opera Scala, statuia devine simbolul unui limbaj universal reprezentat de stiinta si arta.
Aşa arată turnul din Pisa în varianta modernă
Aşa arată turnul din Pisa în varianta modernă
Turnul din Pisa este cunoscut în toată lumea drept cea mai înclinată clădire, însă Cartea Recordurilor a omologat duminică un zgârie nori din Abu Dhabi drept cel mai înclinat turn din lume.
Turnul Capital Gate, care urmează să facă parte dintr-un complex expoziţional, are o înălţime de 160 m şi 35 de etaje. Însă, contrar turnului din Italia, arhitecţii clădirii din Emirate au proiectat turnul înclinat de la etajul al 12-lea.
Noul zgârie-nori a fost recunoscut în Cartea Recordurilor drept cea mai înclinată clădire din lume, cu o înclinare de 18 grade, de patru ori mai mult decât turnul din Pisa. Turnul, aflat încă în construcţie, urmează să fie finalizat la sfârşitul anului 2010, având destinaţia de hotel de cinci stele şi birouri.
Turnul din Pisa este cunoscut în toată lumea drept cea mai înclinată clădire, însă Cartea Recordurilor a omologat duminică un zgârie nori din Abu Dhabi drept cel mai înclinat turn din lume.
Turnul Capital Gate, care urmează să facă parte dintr-un complex expoziţional, are o înălţime de 160 m şi 35 de etaje. Însă, contrar turnului din Italia, arhitecţii clădirii din Emirate au proiectat turnul înclinat de la etajul al 12-lea.
Noul zgârie-nori a fost recunoscut în Cartea Recordurilor drept cea mai înclinată clădire din lume, cu o înclinare de 18 grade, de patru ori mai mult decât turnul din Pisa. Turnul, aflat încă în construcţie, urmează să fie finalizat la sfârşitul anului 2010, având destinaţia de hotel de cinci stele şi birouri.
Re: ITALIA
Palazzo Publico din Siena
Evul Mediu aduce o oarecare stabilitate statelor europene care treptat isi consolideaza puterea, in ciuda luptelor interne si atacurilor dusmane. Multe orase au inceput sa se dezvolte in afara zidurilor unui castel, in interiorul caruia populatia putea sa se refugieze la nevoie. Dezvoltarea mestesugurilor si a comertului a dus de asemenea la cresterea pozitiei unor cetateni care au inceput sa ia parte activ, la politica orasului si a cetatii. Astfel in Italia a fost creata la mijlocul secolului al XIII-lea, o noua demnitate „Capitano del Publico”, reprezentant al ghildelor in administratie. Pentru acest demnitar si cei care il sprijineau in noua functie, au fost inaltate constructii speciale.
Unul dintre acestea este „Palazzo Publico” din Siena, una dintre cele mai frumoase cladiri din nordul Italiei din a doua jumatate a secolului al XIII-lea. Palatul a fost construit intre 1297-1310, suferind ulterior o serie de adaugiri. Ca si alte constructii de acest fel, din diferite colturi ale tarii, Palatul demonstreaza importanta politica a ghildelor si a burgheziei care tocmai se ridica.
Siena, care si in zilele noastre isi pastreaza aproape nealterat centrul medieval, cu stradute intortocheate, dar si cu palate si vile elegante, ramane un exemplu de grija cu care edilii au proiectat orasul inca din vremea romanilor. Cladirile erau grupate in jurul unei piete largi, considerata „inima” orasului. Aici a fost inaltat „Palazzo Publico”, intr-o pozitie dominanta, arhitectii asigurandu-se ca nicio alta cladire din piata nu va atinge inaltimea acestuia.
Construit in stil gotic, palatul este inaltat din caramida, cu exceptia parterului, in intregime din piatra. Parterul are ferestre simple, terminate in arc subinaltat, avand deasupra cate o firida de forma unui arc ascutit, in ogiva. La primul si cel de al doilea nivel, sunt siruri de ferestre triple, ogivale, cu arcuri de acelasi fel deasupra. Ferestrele sunt despartite prin coloane zvelte iar arcurile sunt impodobite cu „Balzana”, acesta fiind numele stemei orasului.
Coloanele si arcadele au un scop strict ornamental, sporind eleganta constructiei care insa emana o anumita sobrietate. De asemenea crenelurile si celelalte deschizaturi pentru proiectile, din registrul superior al cladirii au tot scop estetic si nu unul defensiv.
Turnul clopotnita din caramida al palatului, subtire, elegant si incununat cu o portiune din piatra sculptata, a fost construit intre 1338-1348. Este unul dintre cele mai inalte turnuri de acest fel din Italia, avand 102 metri. Nici el nu a fost construit pentru aparare si a primit numele „Torre del Mangia” dupa un alt faimos turn cu clopot din Evul Mediu. Turnul asigura palatului o pozitie privilegiata, putand fi vazut din departare, din orice parte a orasului. La parterul acestuia a fost construita o capela mica, demonstrand trecerea de la stilul gotic la cel renascentist. In fata acestei capele, in 1425, Sfantul Bernardino a adunat femeile din oras, acuzandu-le de obiceiuri desfranate si adresandu-le cele mai aspre mustrari.
Vizitatorii de astazi ai palatului pot patrunde in apartamentele asezate in jurul unei elegante curti interioare cu coloane poligonale de caramida. Aici locuiau guvernantii si membrii consiliului din Siena. La parterul palatului a fost organizat un muzeu de arta, care contine, printre altele, cateva fresce purtand semnaturi celebre ca Ambrogio Lorenzetti si Simone Martini.
Pe langa Palazzo Publico, orasul Siena se mandreste cu Universitatea din 1240, cu Palatul Bosignori, din secolul al XIV-lea, cu Biblioteca Piccolomini Pinturicchio, fondata in 1495 de catre Francesco Piccolomini, viitorul papa Pius al III-lea, biserici din secolele XIII-XIV. In 1995, centrul istoric al orasului a fost inclus in Patrimoniul cultural universal, punandu-se astfel sub protectie opere de o valoare inestimabila, care au rezistat de-a lungul timpurilor.
Pagina 4 din 11 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11
Pagina 4 din 11
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum