Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
ITALIA
2 participanți
Pagina 5 din 11
Pagina 5 din 11 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11
ITALIA
Rezumarea primului mesaj :
Ultima editare efectuata de catre Admin in 27.04.08 22:17, editata de 2 ori
Re: ITALIA
La Roma, cu 200 de euro
Capitala unei ţări cu oameni foarte asemănători românilor, dar cu un nivel de trai european, poate fi văzută cu mai puţini bani decât un weekend în Poiana Braşov. Cu încălţăminte comodă, mers pe jos şi multă cumpătare, poţi petrece două nopţi la Roma. [Citeste]
Capitala unei ţări cu oameni foarte asemănători românilor, dar cu un nivel de trai european, poate fi văzută cu mai puţini bani decât un weekend în Poiana Braşov. Cu încălţăminte comodă, mers pe jos şi multă cumpătare, poţi petrece două nopţi la Roma. [Citeste]
10 orase italiene de vizitat
10 orase italiene de vizitat
http://www.askmen.ro/10_orase_italiene_de_vizitat-a8296.html
Italia are multe orase frumoase si pline de istorie ce merita a fi vizitate. Calatoria spre aceste puncte turistice se poate face cu trenul sau cu autobuzul. Orasele mari ale Italiei au transportul public foarte bine dezvoltat.
Roma
Roma este capitala Italiei. Este plina de istorie oriunde te=ai uita. Are multe monumente antice, biserici medievale interesante, fantani frumoase, muzee si palate din perioada Renasterii. Roma este un oras plin de viata. Vaticanul si biserica Sf. Petru
Venetia
Venetia este un oras unicat, construit pe ape, in mijlocul unei lagune. Este unul dintre cele mai frumoase si romantice orase si cel mai popular printre vizitatori. Inima Venetiei este Piata San Marco, cu magnifica sa biserica. Se gasesc aici multe muzee, palate, biserici care merita a fi vizitate. Venetia este cel mai nordic oras al Italiei si pe vremuri facea legatura intre Est si Vest.
Florenta
Florenta este cel mia important oras al Renasterii si centrul artelor. Are cateva muzee interesante cu multe picturi si sculpturi. Tot aici se afla si palatele si gradinile familiilor de Medici.
Milano
Milano, unul dintre cele mai bogate ale Europei este binecunoscut pentru faimoasele magazzine de moda, pentru galeriile si restaurantele sale. De asemenea detine o mostenire artistica si culturala foarte bogata. Domul din Milano este magnific, iar Scala este una dintre cele mai faimoase opere.
Napoli
Napoli este cel mai vibrant oras al Italiei. Se gaseste pe coasta de sud a Romei si este unul dintre cele mai importante orase ale Italiei. De curand a intrat in renovare, dar pastreaza inca multe din caracterele sale vechi. Detine multe comori istorice si artistice.
Verona
Verona este cunoscuta pentru povestea Romeo si Julieta, dar si pentru Arena Romana, a treia ca marime din Italia. Verona are un centru medieval si un complex interesant de castele. Este cel de-al patrulea cel mai vizitat oras al Italiei.
Torino
Torino a gazduit in 2006 Jocurile Olimpice si este un centru pentru muzee, magazine elegante si restaurante bune. Tot aici gasiti exemple ale arhitecturii baroce si palate istorice. Torino este in nord-vestul Italiei, intre raul Po si poalele Alpilor.
Bologna
Bologna este cunoscuta pentru frumusetea sa, bucataria si politica de stanga. Aici se gaseste cea mai veche universitate din Europa si un centru medieval. Bologna este capitala regiunii din nordul Italiei, Emilia Romagna.
Perugia
Perugia este un oras cosmopolit si gazda a doua universitati. Gazduieste faimosul concert de jazz din fiecare vara si Universitatea pentru straini, care este un loc extraordinar pentru invatarea limbii italiene. Istoria sa merge pana in secolul 9i.H. perugia este centrul Italiei si capitala regiunii Umbria.
Geneva
In 2004, Geneva a fost capitala Culturii Europene. Are un acvariu fascinant, un port facut celebru de Columb si cel mai mare centru istoric medieval din Europa, cu multe biserici, palate si muzee.
http://www.askmen.ro/10_orase_italiene_de_vizitat-a8296.html
Italia are multe orase frumoase si pline de istorie ce merita a fi vizitate. Calatoria spre aceste puncte turistice se poate face cu trenul sau cu autobuzul. Orasele mari ale Italiei au transportul public foarte bine dezvoltat.
Roma
Roma este capitala Italiei. Este plina de istorie oriunde te=ai uita. Are multe monumente antice, biserici medievale interesante, fantani frumoase, muzee si palate din perioada Renasterii. Roma este un oras plin de viata. Vaticanul si biserica Sf. Petru
Venetia
Venetia este un oras unicat, construit pe ape, in mijlocul unei lagune. Este unul dintre cele mai frumoase si romantice orase si cel mai popular printre vizitatori. Inima Venetiei este Piata San Marco, cu magnifica sa biserica. Se gasesc aici multe muzee, palate, biserici care merita a fi vizitate. Venetia este cel mai nordic oras al Italiei si pe vremuri facea legatura intre Est si Vest.
Florenta
Florenta este cel mia important oras al Renasterii si centrul artelor. Are cateva muzee interesante cu multe picturi si sculpturi. Tot aici se afla si palatele si gradinile familiilor de Medici.
Milano
Milano, unul dintre cele mai bogate ale Europei este binecunoscut pentru faimoasele magazzine de moda, pentru galeriile si restaurantele sale. De asemenea detine o mostenire artistica si culturala foarte bogata. Domul din Milano este magnific, iar Scala este una dintre cele mai faimoase opere.
Napoli
Napoli este cel mai vibrant oras al Italiei. Se gaseste pe coasta de sud a Romei si este unul dintre cele mai importante orase ale Italiei. De curand a intrat in renovare, dar pastreaza inca multe din caracterele sale vechi. Detine multe comori istorice si artistice.
Verona
Verona este cunoscuta pentru povestea Romeo si Julieta, dar si pentru Arena Romana, a treia ca marime din Italia. Verona are un centru medieval si un complex interesant de castele. Este cel de-al patrulea cel mai vizitat oras al Italiei.
Torino
Torino a gazduit in 2006 Jocurile Olimpice si este un centru pentru muzee, magazine elegante si restaurante bune. Tot aici gasiti exemple ale arhitecturii baroce si palate istorice. Torino este in nord-vestul Italiei, intre raul Po si poalele Alpilor.
Bologna
Bologna este cunoscuta pentru frumusetea sa, bucataria si politica de stanga. Aici se gaseste cea mai veche universitate din Europa si un centru medieval. Bologna este capitala regiunii din nordul Italiei, Emilia Romagna.
Perugia
Perugia este un oras cosmopolit si gazda a doua universitati. Gazduieste faimosul concert de jazz din fiecare vara si Universitatea pentru straini, care este un loc extraordinar pentru invatarea limbii italiene. Istoria sa merge pana in secolul 9i.H. perugia este centrul Italiei si capitala regiunii Umbria.
Geneva
In 2004, Geneva a fost capitala Culturii Europene. Are un acvariu fascinant, un port facut celebru de Columb si cel mai mare centru istoric medieval din Europa, cu multe biserici, palate si muzee.
Afrodita, certificat de nastere
Afrodita, certificat de nastere
Daca treceti prin Florenta, nu aveti cum sa ocoliti Palazzo degli Uffizi (sau Magistratura orasului) si pentru faptul ca acel edificiu vestit in toata lumea este o „maternitate”. Cunoscuta sub denumirea comuna de Galeriile Uffizi, aceasta comoara universala adaposteste „Nasterea lui Venus” de Sandro Botticelli (realizata intre 1482-1486, tempera pe panza). Nimeni nu mai poate acum, oricat de „imprudent” ar fi, sa nu recunoasca o certitudine: Renasterea a debutat cu o magistrala lucrare a „Butoiasului” (Botticelli), aceasta fiind prima citata intotdeauna cand se vorbeste despre Quattrocento sau Renasterea timpurie.
Cu toata admiratia pentru culorile vii, liniile ferme si tema captivanta aleasa, nu putem sa-i acordam maestrului florentin paternitatea acestei „intamplari maternale”. Generozitatea temei a fost atat de mare in Antichitate, incat ar fi nedrept sa-i acordam lui Botticelli toate meritele. Pictorul s-a inspirat din scrierile lui Pliniu cel Batran (si alti cronicari antici), care il elogia pe un anume Apelles, cel care a pictat primul (printre primii) scena mitologica. El si-a numit opera „Venus Anadyomene”, adica „Venus cea nascuta din mare”.
In arta antichitatii, acea figura a zeitei se regaseste si in sculptura faimoasa „Afrodita”, de Praxiteles. Dar revenind la clipa de inspiratie geniala a lui Apelles, trebuie sa mergem putin si pe firul anecdotei, amintind ca frumosul chip de femeie ar fi fost al amantei lui Alexandru Macedon, pe nume Campase, cetateana de vaza a cetatii Larissa. Dar de ce nasterea s-a produs prin intermediul marii? Ei bine, pe firul detectivistic al analizei descoperim ca antichitatea avea, prin secolul IV i.Ch., o mare diva, si anume Phryne.
Fermecatoarea fiinta atragea atentia tuturor si prin obiceiul apetisant de a face baie nuda, cu prilejul sarbatorilor dedicate Eleusinei si lui Poseidon. De aici si apelativul „Anadyomene”. Cu alte cuvinte, pe certificatul de nastere al capodoperei lui Botticelli ar trebui sa figureze atat maestrul Apelles, cat si inspiratoarele lui, muritoarele Campase si Phryne... Greu se mai naste o lucrare atat de importanta pentru istoria artelor plastice, dar e placut sa fii moasa in acest mediu divin. Mai trebuie subliniat ca in Antichitate, eticheta de „Anadyomene” era atat de iubita, incat se aplica si in cazul unor barbati celebri – cum ar fi Caesar, numit astfel de fiul sau adoptiv, Augustus.
Ideea nasterii din mare tine si de o anume traditie (mincioasa, evident), care spunea ca imbaierea in apa cea mare readuce femeilor virginitatea! De aceea Afrodita (Venus la romani) se naste femeie matura, cu parul despletit de briza si acoperindu-si „modestia” cu palma. Faptul ca o scoica uriasa o aduce la mal intareste poezia acestei scene de o finete inegalabila... Daca dupa Apelles, Botticelli a adus lumii o viziune lirica a femeii in toata splendoarea ei, urmasii marelui florentin au preluat tema cu variatiunile de rigoare.
Este vorba atat de stil, cat si de scenografie: la Tiziano, dupa patruzeci de ani (in 1525), Venus nu pluteste pe scoica si pare o Maddona la scaldat, cu forme care-l vestesc pe Rubens. In secolul XIX, doi pictori ai „bomboanelor fondante” si-au amintit de dulcea scena a nasterii: Alexandre Canabel (1863) si irealul Willaim-Adophe Bouguereau (1879). Ulterior, Picasso si-a amintit-o in „Domnisoarele din Avignon” (1907, cubism). Sa nu-l uitam pe cinicul Arthur Rimbaud, care o evoca pe Venus ca fiind „purtatoare de celulita”: „La graisse sous la peau parait en feuilles plates”.
Serenissima Republica
Serenissima Republica | |
* Din 1979, Venetia (impreuna cu laguna) a fost declarata de catre UNESCO patrimoniu al umanitatii. Astazi orasul reprezinta unul dintre cele mai vizitate orase ale lumii, unele estimari vorbind de aproximativ 14 milioane de vizitatori pe an pe larg [...] |
Palat napolitan
Palat napolitan
Aflat langa Caserta, langa Napoli, Palatul Regal de aici este considerat una dintre capodoperele arhitecturii italiene. Inainte de a deveni, in 1759, regele Carol al III-lea al Spaniei, Carol de Bourbon a fost regele Celor Doua Sicilii cu capitala Napoli. Regatul era destul de mic, in contrast cu viziunile uriase ale suveranului, privitoare la palate. Cand a inceput constructia Palatului Caserta, in Campania, la 30 kilometri de capitala, regele si-a imaginat un fel de Versailles, poate si mai stralucitor. El l-a ales in acest scop pe arhitectul Luigi Vanvitelli, nascut la Napoli si cunoscut in peninsula pentru lucrarile sale in multe orase italiene, printre care si Roma, inainte de a sosi in orasul natal in 1751.
Vastul palat, proiectat si construit pentru Carol de Bourbon la Caserta, intre 1752-1754, este ultima cladire italiana importanta ridicata in stil baroc. Cele doua sute de camere ale palatului de piatra si caramida alcatuiesc o cladire de plan rectangular cu o lungime de 252 metri si o latime de 174 metri. Palatul are patru curti interioare aranjate in jurul alteia de forma octogonala. Din curtea principala o impunatoare scara de marmura cu 160 de trepte, conduce catre vestibulul octogonal, unul dintre cele trei ale constructiei. Acesta pare suficient de extravagant pentru epoca respectiva semanand mai mult cu scena unui mare teatru de opera.
Fatadele palatului prezinta pe lungime 34 de arcade si sunt perforate de doua sute de ferestre. Privelistea oferita este fara indoiala mareata, dar etaleaza o oarecare monotonie. Alternanta de piatra si caramida, stucaturile ferestrelor, simetria lucarnei si capitelurile coloanelor incearca totusi, fara a reusi in totalitate, sa rupa aceasta monotonie. Datorita formei si dimensiunilor uriase ale palatului, arhitectul si-a permis sa creeze un interior impresionant, cu lungi coridoare traversand axele centrale ale palatului. Impresionante sunt aici tavanele pictate, ornamentele aurite, usile impunatoare, statuile si mobilierul, palatul rivalizand in acest sens cu cele mai frumoase constructii de acest gen de pe intregul nostru continent.
Dimensiunile contructiei au impus mai multe scari, 34 la numar, marea scara de ceremonie ducand spre vestibulul octogonal fiind cea mai mare din Italia. Efectul palatului asupra vizitatorului este acela al unui teatru neobisnuit, de o mare bogatie, dintre apartamente detasandu-se clar cel regal, construit cu o adevarata risipa de marmura, oglinzi si straluciri de aur. Apartamentele oficiale au fost insa terminate abia la mijlocul secolului al XIX-lea si, cu exceptia Salii Tronului, decoratiile sunt destul de asemanatoare fara a stirbi insa nimic din frumusete si maretie.
Asemenea Palatului de la Versailles, Papatul Caserta are propriul sau parc, realizat de arhitectul peisagist francez Martin Biancour. Constructia se afla la capatul unei duble alei de peste trei kilometri ascunsa de arbori. In mijlocul acesteia exista un spatiu verde urias, impodobit nu doar cu flori ci si cu fantani, terminandu-se cu o mare cascada, ale carei ape cad de la o inaltime de 67 de metri pe blocuri masive de piatra, dupa ce au fost alimentate de un apeduct cu o lungime de 40 kilometri.
Italia: Turismul a pierdut 1,7 miliarde de dolari si 75.000
Italia: Turismul a pierdut 1,7 miliarde de dolari si 75.000 de locuri de munca
Turismul in Italia, care a inregistrat o scadere de 3,8 la suta in 2009, a pierdut
Turismul in Italia, care a inregistrat o scadere de 3,8 la suta in 2009, a pierdut
Re: ITALIA
Pisa - Italia boema
http://www.feminis.ro/calatorii/diverse/pisa-italia-boema-6153
Fie ca e vorba de vinuri, carari ascunse inca nedescoperite de turistii zgomotosi sau de castele medievale de pe vremea cavalerilor, Toscana este una dintre cele mai boeme si linistite regiuni italiene, iar Pisa orasul ce are mai multe de aratat decat un turn inclinat.
Turnul din Pisa (Torre pendente di Pisa) ar fi putut ramane un simplu turn de veghe dintr-un mic oras italian, construit initial pentru a adaposti clopotul catedralei orasului.
Insa proasta calitate a solului a dus la inclinarea sa catre sud, inca din anul 1173. Astfel, un simplu turn a ajuns sa fie simbolul turistic al unui oras. Si isi merita pe deplin acest rol, panorama din varful turnului asupra orasului pofteste turistul sa-i descopere si cele mai ascunse secrete.
Putini stiu insa ca in Pisa pot fi vizitate peste 20 de locasuri de cult, palate si poduri peste raul Arno. Pe deasupra, in oras au mai fost construite alte doua turnuri, care din cauza solului acum stau tot inclinate.
Piata Miracolelor este unul dintre cele mai vizitate locuri din Pisa si nu numai datorita Turnului vedeta ci si datorita Domului. Catedrala construita intr-ul stil romanesc cu influente gotice si renascentiste adaposteste lucrari ale unor artisti celebri ca Giambologna si Della Robbia.
Nici mica Piata a Cavalerilor nu trebuie ocolita, datorita cladirilor construite inca din timpul Renasterii Italiene.
Vizitand Pisa, veti pasi pe strazi pe care o data se plimba Galileo Galilei sau Giorgio Vasari, primul istoric de arta al lumii moderne. Vasari si-a pus amprenta vizibil asupra mai multor edificii devenite acum puncte de atractie pentru turistii doritori de experiente arhitecturale unice. Fatada Palatului Carovana, Biserica San Stefano sunt doua piese arhitecturale din secolul al XVI – lea desavarsite de marele arhitect.
Pentru sarcofage romane sau fresce medievale, locul potrivit este Cimitirul Campo Santo Monumentale iar pentru o priveliste ce poate concura cu succes privelistea din turn ramane Battistero.
Zona potrivita pentru plimbarile de seara ramane malul raului Arno in care se reflecta lumina lampadarele ce reusesc sa invaluie Pisa intr-o atmosfera feerica, demna de o poveste cu domnite si cavaleri.
Pietele Garibaldi si XX Septembrie, doua piete asezate de-o parte si de alta ale Podului de Mijloc sunt considerate centrul orasului. Din cele doua piete, pornesc doua dintre cele mai renumite strazi de promenada din Pisa, Stretto Borgo si Corso Italia unde comerciantii pun la dispozitia turistilor marfuri alese.
Cele mai deosebite opere de arta sunt adapostite in trei din cele mai importante muzee ale orasului. Museo del Opera del Duomo include, pe langa sculpturi si tablouri, o colectie de opere din bronz aduse de Cruciatii din Siria. Museo delle Sinopie, ocolit de multi turisti, nu trebuie ratat de iubitorii de arta. In afara orasului, Muzeul de Istorie Naturala adaposteste cele mai mari oase de balena din Europa.
De-a lungul timpului, Pisa s-a remarcat si ca un important centru educational european. In anul 1544 Cosimo de Medici a creat in Pisa prima Gradina Botanica Universitara din Europa iar Universitatea din Pisa este una dintre cele mai renumite centre de Invatamant Superior, in special pentru stiintele exacte precum Fizica, Matematica si Chimia. Insusi Galileo Galilei a deprins stiintele exacte in Pisa.
Pisa este un oras turistic linistit, departe de forfota marilor capitale ale lumii. Spiritul local poate fi surprins seara, in restaurantele localnicilor unde se poate servi pizza la cuptor cu lemne si paste incinse pe plita.
In anii 1700 Pisa era renumita pentru apele termanle de la San Giuliano, la moda printre clasele superioare ale vremii. Vilele moderne din Bagni di Pisa, situate pe dealuri sunt perfecte pentru odihna dupa plimbarile lungi din oras.
Alte locuri de cazare din hotelurile sau pensiunile din oras, pornesc de la 50 de euro, iar preturile pot creste in functie de facilitatile fiecarui hotel.
Zborurile directe catre Pisa ajung pe aeroportul Galileo Galilei situat la o distanta de maxim 10 minute de centru orasului.
Cu trenul sau cu autobuzul se pot vizita imprejurimile sau chiar alte orase din Toscana – Florenta, Cinque Terra sau Volterra.
http://www.feminis.ro/calatorii/diverse/pisa-italia-boema-6153
Fie ca e vorba de vinuri, carari ascunse inca nedescoperite de turistii zgomotosi sau de castele medievale de pe vremea cavalerilor, Toscana este una dintre cele mai boeme si linistite regiuni italiene, iar Pisa orasul ce are mai multe de aratat decat un turn inclinat.
Turnul din Pisa (Torre pendente di Pisa) ar fi putut ramane un simplu turn de veghe dintr-un mic oras italian, construit initial pentru a adaposti clopotul catedralei orasului.
Insa proasta calitate a solului a dus la inclinarea sa catre sud, inca din anul 1173. Astfel, un simplu turn a ajuns sa fie simbolul turistic al unui oras. Si isi merita pe deplin acest rol, panorama din varful turnului asupra orasului pofteste turistul sa-i descopere si cele mai ascunse secrete.
Putini stiu insa ca in Pisa pot fi vizitate peste 20 de locasuri de cult, palate si poduri peste raul Arno. Pe deasupra, in oras au mai fost construite alte doua turnuri, care din cauza solului acum stau tot inclinate.
Piata Miracolelor este unul dintre cele mai vizitate locuri din Pisa si nu numai datorita Turnului vedeta ci si datorita Domului. Catedrala construita intr-ul stil romanesc cu influente gotice si renascentiste adaposteste lucrari ale unor artisti celebri ca Giambologna si Della Robbia.
Nici mica Piata a Cavalerilor nu trebuie ocolita, datorita cladirilor construite inca din timpul Renasterii Italiene.
Vizitand Pisa, veti pasi pe strazi pe care o data se plimba Galileo Galilei sau Giorgio Vasari, primul istoric de arta al lumii moderne. Vasari si-a pus amprenta vizibil asupra mai multor edificii devenite acum puncte de atractie pentru turistii doritori de experiente arhitecturale unice. Fatada Palatului Carovana, Biserica San Stefano sunt doua piese arhitecturale din secolul al XVI – lea desavarsite de marele arhitect.
Pentru sarcofage romane sau fresce medievale, locul potrivit este Cimitirul Campo Santo Monumentale iar pentru o priveliste ce poate concura cu succes privelistea din turn ramane Battistero.
Zona potrivita pentru plimbarile de seara ramane malul raului Arno in care se reflecta lumina lampadarele ce reusesc sa invaluie Pisa intr-o atmosfera feerica, demna de o poveste cu domnite si cavaleri.
Pietele Garibaldi si XX Septembrie, doua piete asezate de-o parte si de alta ale Podului de Mijloc sunt considerate centrul orasului. Din cele doua piete, pornesc doua dintre cele mai renumite strazi de promenada din Pisa, Stretto Borgo si Corso Italia unde comerciantii pun la dispozitia turistilor marfuri alese.
Cele mai deosebite opere de arta sunt adapostite in trei din cele mai importante muzee ale orasului. Museo del Opera del Duomo include, pe langa sculpturi si tablouri, o colectie de opere din bronz aduse de Cruciatii din Siria. Museo delle Sinopie, ocolit de multi turisti, nu trebuie ratat de iubitorii de arta. In afara orasului, Muzeul de Istorie Naturala adaposteste cele mai mari oase de balena din Europa.
De-a lungul timpului, Pisa s-a remarcat si ca un important centru educational european. In anul 1544 Cosimo de Medici a creat in Pisa prima Gradina Botanica Universitara din Europa iar Universitatea din Pisa este una dintre cele mai renumite centre de Invatamant Superior, in special pentru stiintele exacte precum Fizica, Matematica si Chimia. Insusi Galileo Galilei a deprins stiintele exacte in Pisa.
Pisa este un oras turistic linistit, departe de forfota marilor capitale ale lumii. Spiritul local poate fi surprins seara, in restaurantele localnicilor unde se poate servi pizza la cuptor cu lemne si paste incinse pe plita.
In anii 1700 Pisa era renumita pentru apele termanle de la San Giuliano, la moda printre clasele superioare ale vremii. Vilele moderne din Bagni di Pisa, situate pe dealuri sunt perfecte pentru odihna dupa plimbarile lungi din oras.
Alte locuri de cazare din hotelurile sau pensiunile din oras, pornesc de la 50 de euro, iar preturile pot creste in functie de facilitatile fiecarui hotel.
Zborurile directe catre Pisa ajung pe aeroportul Galileo Galilei situat la o distanta de maxim 10 minute de centru orasului.
Cu trenul sau cu autobuzul se pot vizita imprejurimile sau chiar alte orase din Toscana – Florenta, Cinque Terra sau Volterra.
anita47- Numarul mesajelor : 1296
Data de inscriere : 04/11/2006
SICILIA MAREA INSULĂ UITATĂ A MEDITERANEI
SICILIA MAREA INSULĂ UITATĂ A MEDITERANEI
Ca să descoperi istoria civilizaţiei occidentale, este suficient să cercetezi trecutul Siciliei.
Fiecare perioadă de stăpânire străină a adus un element nou în bogata tradiţie politică, socială şi artistică a insulei din Marea Mediterană.
ÎNCEPUTURI
Dacă excludem originile îndepărtate ale primelor populaţii aşezate în insulă, greu identificabile, cunoscute generic sub numele de sicili, găsim totuşi ca reper semnificativ prezenţa feniciană, cartagineză şi colonizarea greacă a insulei, ale cărei întemeieri urbane dăinuie şi astăzi (Syracusa, Catania). Aşezările lor purtau denumiri cu conotaţie geografică şi toponimică (de exemplu, Catania provenind probabil de la „katane“ loc arid sau stânci golaşe). Se pare că aceste aşezări au fost fondate de colonişti greci din regiunea Calcis a Greciei, şi împreună cu alte colonii din sudul Italiei formau aşa zisa „Magna Graecia“.
În acest context istoric, legenda lui Ulysse care, în periplul său spre Itaca, ar fi poposit şi pe coastele Siciliei, ar putea fi plauzibilă.
Evident, trebuie să ţinem cont de dinamismul şi bogăţia relatărilor călătorilor şi marinarilor eleni, care au fost sigur impresionaţi de priveliştea oferită de vulcanii Etna sau Vezuviu, uşor asimilabili cu obstacolele trecerii prin Scylla şi Caribda.
De asemenea, de această perioadă se leagă personalitatea tyranului Hieron al Syracusei sau marea expediţie ateniană în Italia pusă la cale de Alcibiade, în contextul războiului peloponesiac. Acesta a antrenat în conflict majoritatea oraşelor-state greceşti (polis-uri), la sfârşitul secolul al V-lea î.Chr (431404 î.Chr). Acum se remarcă în mod deosebit colonia greacă Agrigento, în prezent un punct arheologic de referinţă. Aici se găsesc ruinele a nu mai puţin de 50 de temple greceşti din secolele VI-V î.Chr.
Tot din această perioadă datează şi actualul oraş Taormina, datând din secolul al IV-lea. Astăzi, locul este un amestec original de clădiri medievale, biserici, restaurante şi cafenele.
Sicilia devine provincie romană după primul război punic (241 î.Chr) şi este o sursă importantă de cereale şi produse agropastorale pentru Roma, sub numele de Provincia Sicilia.
Poate că nu întâmplător de aici a pornit răscoala vestitului gladiator trac Spartacus, ridicat din mijlocul sclavilor crunt exploataţi pe marile suprafeţe cultivate ale Siciliei.
În perioada romană, insula a fost o provincie destul de neglijată, situaţie faţă de care a luat atitudine marele orator roman Cicero în sec I î.Chr. În ciuda acestei politici, Sicilia contribuie la apariţia unor mari personalităţi ale lumii antice, precum istoricul Diodor Siculus („din Sicilia“).
Tot în această perioadă se dezvoltă în Sicilia una din primele comunităţi creştine. Printe primii martiri creştini s-au numărat Sfânta Agatha şi Sfânta Lucia din Siracuza.
În anul 440, Sicilia va fi invadată de regele vandal Genseric, semn al prăbuşirii inexorabile a Imperiului Roman.
După prăbuşirea imperiului roman, sub asaltul succesiv al populaţiilor germanice (476), Sicilia şi Italia vor fi recucerite de Imperiul Bizantin, marea insulă fiind stăpânită de bizantini până la cucerirea arabă din perioada 827-902.
SINTEZA ARABO-NORMANDĂ
Cucerită de musulmanii dinastiei aglabide din nordul Africii (Tunisia), în condiţiile unor lupte grele, purtate între 827 şi 902, Sicilia a rămas în mâinile unor emiri musulmani, sub dependenţă nominală de Aglabizi, apoi de Fatimizi (dinastie succesoare Aglabizilor), până în anul 1091. Sicilia avea să fie mereu disputată în lupta nu numai pentru supremaţia economică, ci şi pentru cea de idei. În comparaţie cu cucerirea rapidă a Spaniei de către musulmani (devenită „Al Andalus“), în Sicilia s-a luptat mai mult, iar după victoria musulmanilor, aceştia le-au acordat creştinilor şi evreilor libertatea de a-şi păstra religia.
Principalul simbol al acestei perioade, oraşul Palermo, nu are grandoarea Granadei musulmane, dar arhitectura oraşului este extrem de eclectică. Multe clădiri ce par islamice au fost ridicate de normanzi, care erau fascinaţi de cultura arabă. Dar musulmanii au rămas încă numeroşi în insulă şi sub stăpânirea regilor normanzi, beneficiind la rândul lor de o mare toleranţă şi jucând un rol însemnat în anturajul noilor suverani. Regele Roger al II-lea, care adoptase un mod de viaţă aproape oriental, a favorizat pe artişti, dar şi pe suveranii musulmani. Cea mai inedită atracţie a oraşului Palermo este cartierul La Kalsa, care nu seamănă cu nici un loc din Sicilia. Creat în timpul stăpânirii arabe, acest cartier dens, cu străduţe arabe înguste şi pitoreşti, este neaşteptat de aproape, ca aspect, de citadelele tipice oraşelor nord-africane (Sousse, Monastir, Marrakesh).
Musulmanii din insulă au fost zdrobiţi, în condiţiile revoltei acestora împotriva taxelor crescute aplicate de noii stăpânitori, necesare susţinerii cruciadelor.
Pe dealul Rocca d’Entella, s-a aflat ultima fortificaţie musulmană, iar aici se pot vedea ruinele palatului lui Ibn Abbad, ultimul conducător islamic al Siciliei. Din această perioadă au rămas vestigii impresionante. Bunăoară, în piaţa centrală din oraşul Cefalu se află unul dintre cele mai frumoase lăcaşuri din Europa marea catedrală rămasă din perioada stăpânirii normande. Călătorul nu rebuie nicidecum să rateze domurile din Palermo sau Monreale, impresionante exemple ale sintezei artistice arabo-normande.
EVUL MEDIU ŞI EPOCA MODERNĂ: REVIN EUROPENII
Conflictele dintre dinastia de Hohenstauffen şi papalitate au provocat în 1266 cucerirea insulei de către Carol I de Anjou. Însă, poziţia faţă de cucerirea franceză şi taxele impuse de aceasta au condus la invadarea şi cucerirea insulei de către Pedro al III-lea al Aragonului. Guvernată de regii Spaniei din 1479, Sicilia a suferit o teribilă epidemie de ciumă în 1656, urmată de un mare cutremur în 1693. În secolul al XVIII-lea, Sicilia a trecut sub coroana de Savoia, fiind cedată de Casa de Habsburg în schimbul unei alte insule cu un trecut bogat, Sardinia. La 1735, Sicilia ca şi Regatul Neapolelui trec sub autoritatea Bourbonilor spanioli, formând Regatul Celor Două Sicilii. Atunci când Napoleon i-a alungat pe Bourbonii francezi de pe continent, aceştia s-au refugiat în Sicilia.
Renumele uşor nefast al Siciliei nu este decât rezultatul perpetuării unor clişee moderne, care o asociază cu fieful Mafiei. Adevărata imagine a Siciliei se lasă greu desluşită, de sub straturi întregi de „farduri istorice“ care i-au îmbogăţit şi adâncit misterul.
Perioada contemporană între rămânere în urmă şi tradiţie
În anul 1816, pe insulă au fost iniţiate mişcări de protest împotriva refuzului Bourbonilor de a săvârşi reforme, care vor fi încununate de succes abia după expediţia lui Garibaldi în Sicilia, din cadrul mişcării „Rissorgimento“.
Acţiunea s-a soldat cu unificarea Italiei şi alipirea insulei la acest stat. În ciuda integrării ei în economia unificată a Italiei, Sicilia a rămas în urma zonelor dezvoltate din nord, cu oraşe prospere precum Milano, Torino sau Genova. Situaţia a permis unor reţele de crimă organizată, cunoscute sub denumirea generică de „Mafia“, să-şi păstreze influenţa din secolul al XIX-lea, deşi au fost parţial suprimate de regimul fascist al lui Mussolini, la sfârşitul anilor ‘30. Mai departe, insula nu a fost ocolită de evenimente nici în timpul celui de-al doilea război mondial. Aici au debarcat mai întâi trupele americane pentru eliberarea Europei de sub ocupaţia armatelor lui Hitler, Sicilia fiind eliberată în intervalul 10 iulie-16 august 1943. Sicilia a devenit totuşi o regiune autonomă în 1946, ca o recunoaştere a specificului şi tradiţiei sale variate şi unice.
Ca să descoperi istoria civilizaţiei occidentale, este suficient să cercetezi trecutul Siciliei.
Fiecare perioadă de stăpânire străină a adus un element nou în bogata tradiţie politică, socială şi artistică a insulei din Marea Mediterană.
ÎNCEPUTURI
Dacă excludem originile îndepărtate ale primelor populaţii aşezate în insulă, greu identificabile, cunoscute generic sub numele de sicili, găsim totuşi ca reper semnificativ prezenţa feniciană, cartagineză şi colonizarea greacă a insulei, ale cărei întemeieri urbane dăinuie şi astăzi (Syracusa, Catania). Aşezările lor purtau denumiri cu conotaţie geografică şi toponimică (de exemplu, Catania provenind probabil de la „katane“ loc arid sau stânci golaşe). Se pare că aceste aşezări au fost fondate de colonişti greci din regiunea Calcis a Greciei, şi împreună cu alte colonii din sudul Italiei formau aşa zisa „Magna Graecia“.
În acest context istoric, legenda lui Ulysse care, în periplul său spre Itaca, ar fi poposit şi pe coastele Siciliei, ar putea fi plauzibilă.
Evident, trebuie să ţinem cont de dinamismul şi bogăţia relatărilor călătorilor şi marinarilor eleni, care au fost sigur impresionaţi de priveliştea oferită de vulcanii Etna sau Vezuviu, uşor asimilabili cu obstacolele trecerii prin Scylla şi Caribda.
De asemenea, de această perioadă se leagă personalitatea tyranului Hieron al Syracusei sau marea expediţie ateniană în Italia pusă la cale de Alcibiade, în contextul războiului peloponesiac. Acesta a antrenat în conflict majoritatea oraşelor-state greceşti (polis-uri), la sfârşitul secolul al V-lea î.Chr (431404 î.Chr). Acum se remarcă în mod deosebit colonia greacă Agrigento, în prezent un punct arheologic de referinţă. Aici se găsesc ruinele a nu mai puţin de 50 de temple greceşti din secolele VI-V î.Chr.
Tot din această perioadă datează şi actualul oraş Taormina, datând din secolul al IV-lea. Astăzi, locul este un amestec original de clădiri medievale, biserici, restaurante şi cafenele.
Sicilia devine provincie romană după primul război punic (241 î.Chr) şi este o sursă importantă de cereale şi produse agropastorale pentru Roma, sub numele de Provincia Sicilia.
Poate că nu întâmplător de aici a pornit răscoala vestitului gladiator trac Spartacus, ridicat din mijlocul sclavilor crunt exploataţi pe marile suprafeţe cultivate ale Siciliei.
În perioada romană, insula a fost o provincie destul de neglijată, situaţie faţă de care a luat atitudine marele orator roman Cicero în sec I î.Chr. În ciuda acestei politici, Sicilia contribuie la apariţia unor mari personalităţi ale lumii antice, precum istoricul Diodor Siculus („din Sicilia“).
Tot în această perioadă se dezvoltă în Sicilia una din primele comunităţi creştine. Printe primii martiri creştini s-au numărat Sfânta Agatha şi Sfânta Lucia din Siracuza.
În anul 440, Sicilia va fi invadată de regele vandal Genseric, semn al prăbuşirii inexorabile a Imperiului Roman.
După prăbuşirea imperiului roman, sub asaltul succesiv al populaţiilor germanice (476), Sicilia şi Italia vor fi recucerite de Imperiul Bizantin, marea insulă fiind stăpânită de bizantini până la cucerirea arabă din perioada 827-902.
SINTEZA ARABO-NORMANDĂ
Cucerită de musulmanii dinastiei aglabide din nordul Africii (Tunisia), în condiţiile unor lupte grele, purtate între 827 şi 902, Sicilia a rămas în mâinile unor emiri musulmani, sub dependenţă nominală de Aglabizi, apoi de Fatimizi (dinastie succesoare Aglabizilor), până în anul 1091. Sicilia avea să fie mereu disputată în lupta nu numai pentru supremaţia economică, ci şi pentru cea de idei. În comparaţie cu cucerirea rapidă a Spaniei de către musulmani (devenită „Al Andalus“), în Sicilia s-a luptat mai mult, iar după victoria musulmanilor, aceştia le-au acordat creştinilor şi evreilor libertatea de a-şi păstra religia.
Principalul simbol al acestei perioade, oraşul Palermo, nu are grandoarea Granadei musulmane, dar arhitectura oraşului este extrem de eclectică. Multe clădiri ce par islamice au fost ridicate de normanzi, care erau fascinaţi de cultura arabă. Dar musulmanii au rămas încă numeroşi în insulă şi sub stăpânirea regilor normanzi, beneficiind la rândul lor de o mare toleranţă şi jucând un rol însemnat în anturajul noilor suverani. Regele Roger al II-lea, care adoptase un mod de viaţă aproape oriental, a favorizat pe artişti, dar şi pe suveranii musulmani. Cea mai inedită atracţie a oraşului Palermo este cartierul La Kalsa, care nu seamănă cu nici un loc din Sicilia. Creat în timpul stăpânirii arabe, acest cartier dens, cu străduţe arabe înguste şi pitoreşti, este neaşteptat de aproape, ca aspect, de citadelele tipice oraşelor nord-africane (Sousse, Monastir, Marrakesh).
Musulmanii din insulă au fost zdrobiţi, în condiţiile revoltei acestora împotriva taxelor crescute aplicate de noii stăpânitori, necesare susţinerii cruciadelor.
Pe dealul Rocca d’Entella, s-a aflat ultima fortificaţie musulmană, iar aici se pot vedea ruinele palatului lui Ibn Abbad, ultimul conducător islamic al Siciliei. Din această perioadă au rămas vestigii impresionante. Bunăoară, în piaţa centrală din oraşul Cefalu se află unul dintre cele mai frumoase lăcaşuri din Europa marea catedrală rămasă din perioada stăpânirii normande. Călătorul nu rebuie nicidecum să rateze domurile din Palermo sau Monreale, impresionante exemple ale sintezei artistice arabo-normande.
EVUL MEDIU ŞI EPOCA MODERNĂ: REVIN EUROPENII
Conflictele dintre dinastia de Hohenstauffen şi papalitate au provocat în 1266 cucerirea insulei de către Carol I de Anjou. Însă, poziţia faţă de cucerirea franceză şi taxele impuse de aceasta au condus la invadarea şi cucerirea insulei de către Pedro al III-lea al Aragonului. Guvernată de regii Spaniei din 1479, Sicilia a suferit o teribilă epidemie de ciumă în 1656, urmată de un mare cutremur în 1693. În secolul al XVIII-lea, Sicilia a trecut sub coroana de Savoia, fiind cedată de Casa de Habsburg în schimbul unei alte insule cu un trecut bogat, Sardinia. La 1735, Sicilia ca şi Regatul Neapolelui trec sub autoritatea Bourbonilor spanioli, formând Regatul Celor Două Sicilii. Atunci când Napoleon i-a alungat pe Bourbonii francezi de pe continent, aceştia s-au refugiat în Sicilia.
Renumele uşor nefast al Siciliei nu este decât rezultatul perpetuării unor clişee moderne, care o asociază cu fieful Mafiei. Adevărata imagine a Siciliei se lasă greu desluşită, de sub straturi întregi de „farduri istorice“ care i-au îmbogăţit şi adâncit misterul.
Perioada contemporană între rămânere în urmă şi tradiţie
În anul 1816, pe insulă au fost iniţiate mişcări de protest împotriva refuzului Bourbonilor de a săvârşi reforme, care vor fi încununate de succes abia după expediţia lui Garibaldi în Sicilia, din cadrul mişcării „Rissorgimento“.
Acţiunea s-a soldat cu unificarea Italiei şi alipirea insulei la acest stat. În ciuda integrării ei în economia unificată a Italiei, Sicilia a rămas în urma zonelor dezvoltate din nord, cu oraşe prospere precum Milano, Torino sau Genova. Situaţia a permis unor reţele de crimă organizată, cunoscute sub denumirea generică de „Mafia“, să-şi păstreze influenţa din secolul al XIX-lea, deşi au fost parţial suprimate de regimul fascist al lui Mussolini, la sfârşitul anilor ‘30. Mai departe, insula nu a fost ocolită de evenimente nici în timpul celui de-al doilea război mondial. Aici au debarcat mai întâi trupele americane pentru eliberarea Europei de sub ocupaţia armatelor lui Hitler, Sicilia fiind eliberată în intervalul 10 iulie-16 august 1943. Sicilia a devenit totuşi o regiune autonomă în 1946, ca o recunoaştere a specificului şi tradiţiei sale variate şi unice.
Veneţia are prima femeie gondolier după 900 de ani
Veneţia are prima femeie gondolier după 900 de ani
Giorgia Boscolo a reuşit ceea ce 900 de ani nu a reuşit nicio femeie- este gondolier [...]
Giorgia Boscolo a reuşit ceea ce 900 de ani nu a reuşit nicio femeie- este gondolier [...]
80 de ani de istorie a Vaticanului
80 de ani de istorie a Vaticanului | |
Situat la cateva sute de metri spre vest de fluviul Tibru, Vaticanul este centrul absolut al catolicismului mondial. Controversata si mult discutata istorie a papalitatii se leaga, in ultimul secol, de istoria celui mai mic stat independent al lumii. Vaticanul, cu suprafata sa de aproximativ o jumatate de kilometru patrat, este o enclava in Roma, un stat suveran condus de episcopul Romei, un stat ce poate fi considerat ecleziastic, cele mai multe functii de conducere fiind ocupate de clerici. Din punct de vedere al numarului de locuitori si al suprafetei, Vaticanul este cel mai mic stat independent, dar importanta sa rezida in faptul ca este principala resedinta ecleziastica a Bisericii Catolice. Granitele sale, in lungime totala de 3,2 kilometri, il separa de Italia. Numele statului liliputan vine din latina (Mons Vaticanus) si teritoriul sau este inscris din 1984 pe lista patrimoniului mondial UNESCO. Papa este seful statului si detine puterea legislativa, executiva si judecatoreasca. Principalii sai subordonati sunt secretarul de stat, presedintele Comisiei Pontificale si guvernatorul Vaticanului, oficialii statului pontifical fiind numiti si revocati de papa. Guvernatorul Vaticanului are indatoriri similare cu cele ale unui primar. Prima biserica de pe teritoriul actualului stat pontifical a fost construita de imparatul Constantin, in anul 326, peste mormantul Sfantului Petru. Pana la mijlocul secolului al XIX-lea, Statele Papale au concentrat o mare parte din centrul Italiei. Multa vreme nu Vaticanul a fost resedinta papilor, ci Palatul Lateran, urmat de Palatul Quirinal. Istoria diplomatica a Sfantului Scaun incepe in secolul IV, dar granitele puterii papale s-au schimbat adesea in cursul secolelor. Noul regat al Italiei, constituit dupa jumatatea secolului al XIX-lea, a ocupat Statele Papale. In 1870, posesiunile Sfantului Scaun au ramas intr-o situatie incerta, in momentul in care Roma a fost anexata de Piemont, dupa o rezistenta mai mult simbolica decat efectiva a fortelor papale. Armata lui Victor Emmanuel a ocupat Roma in 1871 si a proclamat orasul noua capitala a Italiei. Revoltat, papa Pius IX s-a declarat „prizonier la Vatican”. Aceluiasi papa i se datoreaza primele incercari de obtinere a independentei Vaticanului, tentative esuate. Papii au fost lasati intre 1870 si 1929 intr-o situatie asemanatoare celei a ultimului imparat al Chinei, nederanjati in palatul lor, dar fara un statut oficial recunoscut de statul italian. Mussolini a fost cel care, in urma Tratatului de la Lateran, a recunoscut independenta Vaticanului si a oferit catolicismului un statut special in Italia. In urma Tratatului de la Lateran, Vaticanul a primit despagubiri pentru pierderile din 1870 (patru miliarde de lire). „In aceasta Europa clocotinda, Sfantul Scaun a reusit sa incheie in 1929 Tratatele din Lateran cu guvernul italian, o conciliere dorita de amandoua partile. Daca din indepartatul 1870 relatiile dintre stat si Biserica Catolica se caracterizau prin tensiunea prelungita a Chestiunii Romane, prin confruntarea Romei Apostolice cu Roma Italica, muncita conciliere aparea ca o apropiere salutara, ca singura solutie a aspiratiilor universale la pace in inima catolicismului”, afirma Ion Dumitriu-Snagov. Concordatul cu Italia a exprimat consensul general, confirmat de plebiscitul la care au participat opt milioane de italieni. In acel moment, opinia publica intrezarea speranta ca s-ar fi putut deschide o noua cale de etica politica. Aceasta impresie s-a dovedit foarte curand o eroare si chiar Pius al XI-lea a manifestat o atitudine mai reticenta in relatiile cu Benito Mussolini, semnatarul Concordatului ca reprezentant al Italiei. Confruntarile au trecut din faza latenta la ruptura deschisa in 1931, cand Mussolini a inchis peste 15.000 de cercuri ale tineretului catolic. Cu toate acestea, la 20 iulie 1933, a fost semnat si Concordatul cu Germania, la scurt timp dupa ce Hitler preluase puterea. Führer-ul parea ca vrea sa ofere cateva avantaje Bisericii Catolice si sustinatorii ecleziastici ai Concordatului motivau ca incheierea acestuia era un act necesar luptei impotriva pericolului reprezentat de miscarile comuniste. In opinia publica, incheierea Concordatului a provocat mare uimire, iar numerosi oameni politici au considerat acest act ca unul dintre cele mai mari succese ale diplomatiei naziste. Omul de stat francez Ed.Herriot a gasit o expresie de rasunet: „Crucea simpla s-a inchinat in fata crucii incarligate.” Pius al IX-lea a murit la 10 februarie 1939. La putin timp, Hitler a dezlantuit cel de-al doilea razboi mondial. Succesorul in scaunul roman, Pius al XII-lea, mult timp nuntiu apostolic in Germania si cu o lunga cariera diplomatica in spate, a adoptat o politica de extrema neutralitate fata de Hitler. Numeroasele probe asupra politicii deliberate in acest sens au facut pe unii istorici sa afirme ca „pasiunea papei pentru neutralitate era in serviciul unei adevarate obsesii a pacii” (V.Conzemius). In 1978, pe tronul papal a fost numit un pontif polonez, act considerat de unii istorici ca fiind politic, indreptat impotriva Uniunii Sovietice. Rusia, fie ea tarista sau comunista, a fost, secole de-a randul, principalul inamic al Poloniei. Prima procesiune triumfala a lui Karol Wojtila in patria sa, la putin timp dupa alegerea sa pe tronul papal, a crescut neincrederea rusilor in privinta sa, cu atat mai mult, cu cat noul papa si-a exprimat sprijinul fara rezerve fata de miscarea „Solidaritatea”. Luat dupa cea mai riguroasa definitie politologica, papa ar trebui considerat ultimul monarh absolut din Europa, iar Vaticanul o monarhie absoluta sacerdotala. Istoria Vaticanului si istoria papalitatii nu pot fi separate de istoria omenirii, indeosebi a civilizatiei occidentale. Chiar daca aparitia unei carti cum este cea a lui François-J.Lessard, Istoria secreta a Vaticanului, nu este de natura sa imbunatateasca imaginea Vaticanului in lume. Originalitati vaticane Vaticanul este cel mai mic stat suveran din lume, suprafata sa fiind egala cu 0,44 km2. Economia sa este una non-comerciala; in 2003, Vaticanul a realizat venituri de 252 milioane dolari si a avut cheltuieli de 264 milioane dolari. Economia sa este sprijinita de donatori, catolici din intreaga lume, de vanzarea timbrelor postale si a suvenirurilor, de taxele de intrare in muzee si de vanzarea publicatiilor. De la 1 ianuarie 2002, Vaticanul foloseste euro ca moneda. Vaticanul dispune de corpuri moderne de securitate, faimoasa Garda elvetiana, o forta militara constituita pe baza de voluntariat. Bineinteles ca toti membrii garzii sunt de religie romano-catolica. Garda elvetiana nu este chiar o armata, ci mai mult o forta politieneasca si o garda de corp pentru papa. Vaticanul are un oficiu postal, un supermarket, o banca (bancomatele din Vatican sunt singurele din lume care folosesc limba latina), o statie feroviara, o cale ferata de 852 de metri (din 1934), o casa de editura, un heliport si o centrala generatoare de energie electrica, dar nu are nici un hotel. Vaticanul isi emite propriile monede si timbre, are drapel si imn propriu, un domeniu de internet si un post oficial de radio. Cel mai vizitat stat al lumii are cea mai mare rata de infractionalitate pe cap de locuitor din lume si aproape de douazeci de ori mai mare decat in Italia. 90% dintre infractiuni raman nerezolvate, numarul mare de turisti atragand si un numar mare de hoti de buzunare si posete. In Vatican pot fi admirate cladiri exceptionale precum Bazilica Sfantul Petru si Capela Sixtina, opere ale unor mari artisti (Botticelli, Bernici, Michelangelo sau Rafael), numeroase opere ale artei etrusce si romane. Biblioteca (ce contine peste 65.000 de volume si manuscrise, majoritatea in latina) si Arhivele Vaticanului sunt celebre, dar foarte rar deschise cercetatorilor. In Vatican exista si sapte academii si universitati. Relatiile diplomatice ale Vaticanului Cetatenia statului Vatican este acordata in principal clerului. Cetatenia vaticana poate fi primita prin rezidenta stabila si prin detinerea unui post in oras. La sfarsitul anului 2003, 552 de persoane detineau cetatenie vaticana, dintre care 64 de cardinali, 346 de alti clerici, 101 membri ai Garzii elvetiene si 44 de persoane laice. Limba latina este limba oficiala a Vaticanului, limba germana este limba oficiala a Garzii elvetiene, iar limba italiana este folosita in conversatii, transmisiuni si publicatii. Vaticanul si-a inceput relatiile diplomatice cu Romania la 1 iunie 1920, atunci cand s-au stabilit raporturi diplomatice la nivel de legatie. La 21 decembrie 1938, legatia Romaniei a fost ridicata la nivel de ambasada, dar la 21 septembrie 1940 s-a revenit la stadiul de legatie. Ruperea relatiilor diplomatice intre Romania si Vatican s-a produs la 7 iulie 1950, acestea fiind restabilite la 15 mai 1991, zi in care si-au inceput activitatea nuntiatura apostolica de la Bucuresti si ambasada romana de la Vatican. Din cauza teritoriului limitat al statului, ambasadele straine pe langa Sfantul Scaun se afla in partea italiana a Romei; chiar si Italia are ambasada pe langa Vatican. Sfantul Scaun are relatii diplomatice cu 174 de state suverane; 69 dintre acestea mentin misiuni diplomatice rezidente permanente pe langa Vatican. pe larg [...] |
Piateta San Marco
Piateta San Marco
Evocand minunile Venetiei, cu totii vorbim despre soare si laguna, despre Marele Canal si Puntea Suspinelor, fara sa stim asupra carei farame de frumusete sa ne oprim mai intai. Orasul este atat de plin de palate, de biserici, de statui si de muzee, incat nu-ti ramane altceva in minte decat o dantelarie de piatra, mai presus de puterea cu care ti-ai fi putut imagina aceste locuri. Fiecare colt al orasului este un unicat care, chiar daca poarta amprenta dura a timpului, iti patrunde adanc in amintire si in suflet.
Un asemenea loc este Piateta San Marco, un fel de antecamera eleganta pentru grandioasa piata cu acelasi nume. Piateta este incadrata de doua dintre monumentele cele mai vestite ale orasului. Este vorba de Palatul Dogilor in est si Biblioteca Sansovino in dreapta. Initial, acest loc era ocupat de o piata de zarzavaturi si de peste dar, in 1536, dogele aflat in functiune a declarat ca locul trebuie tinut gol si absolut curat, iar edilii orasului au procedat in consecinta.
Cheiul este strajuit de doua coloane monolitice, una avand in varf Leul Sfantului Marco (Marcu), cel care l-a ajutat pe Apostol in redactarea Sfintei Evanghelii, iar cealalata fiind incununata de reprezentarea in piatra a Sfantului Theodor. Ambele lucrari au fost aduse in Venetia din Orient in 1125. Cele doua coloane au fost ridicate in acest loc in 1172 fiind opera unui oarecare Niccolo Starantonio care construise si una dintre cele mai vechi variante de lemn ale Puntii Rialto.
Statuia Sfantului Theodor (Todaro, in dialect) este realizata din cateva componente venite de la diferite palate, in timp ce leul de bronz de pe cealalta columna a fost adus dupa cat se pare din Est, unii cercetatori atribuindu-i chiar o origine chinezeasca. Piateta a fost de multe ori locul unor executii publice. Intre aceste doua columne si-au gasit sfarsitul atat cetateni de rand cat si persoane din inalta nobilime, condamnati cu aceeasi usurime la moarte. Doua dintre aceste personaje au intrat in istorie.
Unul a fost Pietro Faziol, cunoscut sub numele Fornaretto (Fiul brutarului) care a fost executat dupa ce, pe nedrept a fost acuzat de uciderea unui nobil. Dreptatea a fost facuta mult mai tarziu si nu l-a mai ajutat cu nimic, dar in memoria sa au fost aprinse doua lampi care ard permanent pe fatada Catedralei San Marco in apropiere de Piateta. Cel de al doilea personaj care, executat aici, a intrat in istorie, a fost Contele de Carmagnola, acuzat de inalta tradare.
Latura de vest a Piatetei este ocupata de Biblioteca Marciana sau Biblioteca Sansovino. Palatul a fost considerat capodopera sculptorului Sansovino si definit drept „cel mai somptuos (palat) construit vreodata”. Cladirea a fost destinata adapostirii colectiei de carti rare oferite cu generozitate orasului de Cardinalul Bessarione, drept recunostinta pentru adapostul oferit aici, dupa ce a fost obligat sa fuga din Niceea, cucerita de turci. Constructia palatului a fost hotarata de Senat in 1536. Este o cladire pe doua nivele, porticul intrarii fiind sobru si impresionant in acelasi timp.
Scara interioara, amintind „Scara de aur” de la Palatul Dogilor, se termina intr-un vestibul al carui tavan a fost splendid decorat de Stefano si Cristofora Roza, la mijlocul secolului al XVI-lea. Capatul dinspre laguna a palatului a fost ridicat abia dupa moartea lui Sansovino, dar cladirea si-a mentinut intreaga frumusete. Parterul este marcat de arcade, iar la etaj sunt usi-ferestre cu balustrade. Practic peretii nu mai apar in fatada decat sub forma unor stalpi, fiecare cu cate o coloana adosata. Sub cornisa etajului se desfasoara o friza ampla, cu metope si triglife iar deasupra acesteia o alta, decorata cu ghirlande. Pe cornisa principala exista o balustrada impodobita cu statui si cate un obelisc la capete.
Biblioteca Sansovino contine exemplare unicat a caror valoare este inestimabila. Trebuie amintite in acest sens Breviarul Grimaldi, pretioase codexuri si o harta realizata de Fra Mauro in 1549. Palatul are in stricta vecinatate Monetaria, construita de asemenea de Sansovino. Totul contribuie din plin la frumusetea Piatetei, adevarata poarta de intrare in impresionantul oras din laguna.
Pagina 5 din 11 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11
Pagina 5 din 11
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum