Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
FRANTA
Pagina 3 din 10
Pagina 3 din 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
FRANTA
Rezumarea primului mesaj :
Ultima editare efectuata de catre Admin in 26.10.08 9:31, editata de 6 ori
Re: FRANTA
Călătorie în patria ducilor
Burgundia, provincia din inima Franţei, este un ţinut legendar, e patria ducilor, a bastioanelor, a gastronomiei, dar şi a celebrelor Pinot Noir şi ... Citeşte articolul
Burgundia, provincia din inima Franţei, este un ţinut legendar, e patria ducilor, a bastioanelor, a gastronomiei, dar şi a celebrelor Pinot Noir şi ... Citeşte articolul
Re: FRANTA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9685/30/
Accesul in Pestera Cussac (Dordogne, Franta) este strict interzis publicului. Doar cercetatorii autorizati pot patrunde aici pentru a studia reprezentarile murale uriase, cu o vechime de 29.000 de ani, cele mai valoroase din Paleoliticul Superior. Singurul anotimp in care pestera poate fi studiata este iarna si asta pentru ca in restul anului interiorul este invadat de emanatiile subterane de bioxid de carbon. A fost descoperita in urma cu 12 ani, sapaturile derulându-se in trei etape hibernale. Dupa degajarea sedimentelor s-au luat masuri de protectie a imaginilor si a solului din calcit.In timpul deplasarii, cercetatorii sunt obligati sa mearga in sir indian de-a lungul unui traseu („poteca” are o latime de 50 centimetri) care se intinde pe o distanta de 1,6 kilometri. Acum, mijloacele specifice de explorare a celor 150 de „gravuri” care ornamenteaza peretii si plafonul sunt interzise pentru a proteja mediul si operele, singurele instrumente de investigatie fiind... ochii dar si tehnologiile de imagistica 3D care permit redarea detaliilor cu o precizie inframilimetrica pe care cercetatorii le pot examina de la o distanta de câtiva metri.
Accesul in Pestera Cussac (Dordogne, Franta) este strict interzis publicului. Doar cercetatorii autorizati pot patrunde aici pentru a studia reprezentarile murale uriase, cu o vechime de 29.000 de ani, cele mai valoroase din Paleoliticul Superior. Singurul anotimp in care pestera poate fi studiata este iarna si asta pentru ca in restul anului interiorul este invadat de emanatiile subterane de bioxid de carbon. A fost descoperita in urma cu 12 ani, sapaturile derulându-se in trei etape hibernale. Dupa degajarea sedimentelor s-au luat masuri de protectie a imaginilor si a solului din calcit.In timpul deplasarii, cercetatorii sunt obligati sa mearga in sir indian de-a lungul unui traseu („poteca” are o latime de 50 centimetri) care se intinde pe o distanta de 1,6 kilometri. Acum, mijloacele specifice de explorare a celor 150 de „gravuri” care ornamenteaza peretii si plafonul sunt interzise pentru a proteja mediul si operele, singurele instrumente de investigatie fiind... ochii dar si tehnologiile de imagistica 3D care permit redarea detaliilor cu o precizie inframilimetrica pe care cercetatorii le pot examina de la o distanta de câtiva metri.
Desenele, realizate prin incizii si insertii, reprezinta cai, bouri, capre ibex, rinoceri, pasari, imagini fantastice cu mufloni distorsionati si sase siluete feminine (Venus) asemanatoare celor reprezentate, in acea epoca, in pesteri de la un capat la altul al Europei. Ceea ce este cu adevarat impresionant e anvergura imaginilor, unele depasind 4,5 metri. Analizele minutioase ale acestora au pus in evidenta analogii cu un mare numar de compozitii preistorice aflate in celebra pestera Lot (la 80 de kilometri de Cussac). O compozitie foarte asemanatoare este reprezentata de un cal urias, inconjurat de bizoni, mamuti, bouri, toti creati in acelasi stil.
Surprinzator e si faptul ca liniile imaginilor, inclusiv cele in relief executate dintr-o pasta aderenta care se intarea asemenea ghipsului, sunt realizate dintr-un singur gest, fara adaugiri, fara reveniri, fara retusuri. O stapânire incredibila a gestului artistic si asta in conditii de lumina precara. In sala cu cele mai multe reprezentari au fost gasite resturile umane a sase indivizi (copii, adolescenti si barbati maturi) depuse in trei vizuine de ursi, fara indoiala, contemporani cu perioada in care au fost executate lucrarile. Antropologii au prelevat esantioane pentru a le data si a face studii paleogenetice. S-a constat ca intr-unul din ele ADN-ul mitocondrial (din celulele care asigura energia) era bine conservat, in cazul celorlalte ADN-ul fiind alterat. (Rezultatele analizelor nu au fost inca publicate.)
Studiul depozitelor mortuare din Cussac, asemenea celor descoperite in pesterile Vilhonneur (Charente, Franta) si in Paglicci (Italia), pot oferi o reprezentare mai clara a raporturilor dintre indivizi, a artei practicate etc., aceste fosile fiind singurele descoperite in Franta apartinând Paleoliticului Superior. Pestera Cussac este foarte departe de a-si fi dezvaluit secretele, dar cercetatorii sunt rabdatori. Este posibil ca explorarea acesteia (toate cercetarile sunt permanent filmate) sa continue de-a lungul a numeroase decenii, in conditii de maxima precautie pentru a nu afecta operele de arta si peretii cu noi tehnologii neinvazive.
Re: FRANTA
Grasse, oraşul parfumat
„Le parfum est vraiment un ornament, comme le vêtement, mais si ce dernier peut être justifié comme necessaire, le parfum est un luxe total, inutile et merveilleux” (Cecil Beaton)
Flori mici, delicate, aşezate atent una lângă cealaltă, într-o pojghiţă subţire de grăsime, care acoperă, la rându-i, o placă dreptunghiulară din sticlă, cu margini din lemn. Pe sticla aceea, ca într-un insectar, florile sunt aşezate cu faţa în jos, iar grăsimea, un amestec de vită şi porc, trebuie să strângă în ea, fără milă, fără să se zgârcească, tot parfumul. Asta mi-a rămas în minte de la Grasse: procedura prin care florilor li se fură mireasma şi care se numeşte, poetic aproape, „enfleurage à froid”. Asta, şi gustul dulce-acrişor al unei tarte cu pere, cu care a început vizita noastră în oraşul din sudul Franţei. Căci e un oraş cu gust şi cu miros Grasse, o citadelă care trăieşte din parfumuri încă din Evul Mediu; în care fiecare familie are cel puţin un membru care lucrează sau a lucrat în industria parfumată. Un oraş ca o călătorie în timp.
Pe foile cu obiective, pregătite de acasă (sunt un turist conştiincios, documentat, să ne înţelegem), în dreptul oraşului Grasse scria aşa: „Muzeul Internaţional al Parfumeriei – musai. Şi o vizită la una dintre cele trei mari parfumerii din oraş: Fragonard, Galimard, Molinard; la prima, dacă s-au încheiat lucrările de întreţinere. Şi, dacă mai e timp, Vieux Grasse, centrul vechi al oraşului”. Cu alte cuvinte, înaintea vizitei, despre Grasse ştiam atât: că-i socotit şi astăzi capitala mondială a parfumeriei; adică, în realitate, nu ştiam nimic. Şi-mi aminteam vag o doamnă din tramvaiul bucureştean 32; o doamnă care, iniţiind o conversaţie despre un târg organizat periodic în cartierul Rahova, într-un cort alb, ca de nuntă, a vrut să-mi capteze interesul cu replica: „Aduc şi parfumuri de la Grasse, să ştiţi”. Doamna avea tenul rozuliu şi îngrijit; am presupus că ştie ce vorbeşte.
După două ore petrecute în autobuz, între Nisa şi Grasse, cu ochii la măslinii seculari din toate curţile (aflasem cu o zi înainte că n-ai voie să faci nicio mişcare privind măslinii, chiar dacă sunt în curtea ta, fără să ai aprobare de la primărie), am coborât, ştiţi deja, cu o ţintă clară: Musée International de la Parfumerie – adică MIP, cum scrie pe pliante. Iar MIP, norocul nostru, fusese renovat recent, iar colecţia – de aproximativ 50.000 de piese – fusese judicios împărţită, în săli cu nume frumoase, atrăgătoare: „L’Orient, berceau de la parfumerie”, „La Grèce et la naissance de l’art du flacon”, „Le Moyen Âge, l’époque de toutes les croyances”, „Grasse, du Moyen Âge au XVIIIe siècle: d’un village commerçant à une cité dédiée à a parfumerie”... Pentru că, da, muzeul acesta e cu adevărat o călătorie în istoria parfumului, cu mii de sticluţe şi flaconaşe (egiptene, greceşti, romane şi, în general, de pe toate continentele), un rai al recipientelor miniaturale, în toate formele, în toate culorile, ca nişte bijuterii. Am ieşit de-acolo cu gura până la urechi, deja de-acum o mare (şi uimită) cunoscătoare a poveştii poţiunilor înmiresmate care-au dat lumea peste cap. Aceasta a fost povestea vizitei pe repede înainte; mai jos, şi cu detalii.
Legătura cu zeităţile în Egipt şi cultul (parfumat) al corpului în Grecia Antică
Întâi de toate, în semiîntuneric, tolăniţi pe nişte pufuri colorate, am respirat aer parfumat, care ieşea în valuri din nişte firide, aproape de nivelul podelei – un semn că muzeul acesta interactiv va privilegia, dintre simţuri, pe cel al mirosului. Şi mirosul fiecăruia a fost greu pus la încercare mai cu seamă în următoarele două săli, care recreau o seră. Şi în care, alături de fiecare plantă (iasomie, vanilie, santal...), era un tubuşor în care-ţi vârai nasul şi în care mirosul era mult potenţat, intensificat. Ieşeai de-acolo cu totul ameţit; şi-ai fi vrut, repede-repede, un borcan cu boabe de cafea, ca să-ţi revii. S-au gândit şi la asta creatorii MIP: următorul punct al călătoriei e terasa muzelui, cu vedere către munte. O pauză de aer simplu, fără pretenţii, fără arome, şi, gata, mai departe. De-abia acum începe povestea: urmează numeroase săli cu recipiente şi cu frânturi de istorie povestite pe pereţi. Prima oprire: Egiptul Antic. Pentru că, da, o fi fost omenirea expusă la mirosuri încă din timpuri imemoriale – putem presupune astfel că în jurul focului au descoperit primii oameni ce mirosuri naşte aruncarea în flacără a unor ierburi, frunze sau tulpini – dar civilizaţia egipteană a fost cea care a jucat un rol major în dezvoltarea şi răspândirea parfumului. În vremurile acelea, produsele parfumate aveau mai cu seamă o menire religioasă, fiind parte esenţială a ritualurilor prin care egiptenii credeau că întreţin legătura cu zeii. Preoţii îşi omagiau divinităţile în timpul fumigaţiilor zilnice, utilizând arome puternice, despre care credeau că favorizează înălţarea sufletului – răşină de stejar, olibanum, galbanum, labdanum, smirnă. Uleiurile parfumate, unguentele şi fardurile timpurii făceau parte, de asemenea, din ritualuri: în fiecare dimineaţă, preoţii le foloseau pentru împodobirea statuilor de zeităţi, după care purcedeau în a-şi orna propriile feţe; îşi asigurau astfel protecţia zeilor – iar această credinţă, puternică, întreţinută cu perseverenţă, explică de altfel şi practica îmbălsămării: acea operaţiune care menţinea corpul intact, prin folosirea de substanţe parfumate, care împiedicau putrezirea.
Pentru prepararea produselor aromate, egiptenii deţineau laboratoare în toată regula, în care practicau extracţia aromelor prin presiune, macerarea la cald în ulei de măsline, susan sau migdale, dar şi forme timpurii de distilare. Dar Kyphi, parfum esenţial în viaţa religioasă a egiptenilor, folosit în fumigaţiile rituale de seara – şi cu o compoziţie complexă: boabe de ienupăr, stafide, răşină de stejar, stuf, papură aromată, mastic, mentă, smirnă, scorţişoară, cardamom şi şofran – făcea parte şi din farmacopeea egipteană: inspirat înainte de culcare, favoriza somnul; prescris ca băutură, trata afecţiunile pulmonare şi hepatice. Produsele parfumate, unguente şi uleiuri, erau toate conservate şi păstrate în recipente din piatră, metal, pastă de sticlă – puteţi admira o sumedenie în colecţia Muzeului Internaţional al Parfumeriei din Grasse.
Următoarea sală: Grecia Antică şi-al ei cult pentru corpul uman – idealul grecesc al frumuseţii e acela al unei frumuseţi parfumate. O frenezie a mirosurilor pune stăpânire pe Grecia după cuceririle din Asia, după descoperirea drumului mirodeniilor şi al produselor aromate. În timpul grecilor, parfumul se desacralizează: dintr-un atribut al preoţilor, al elitelor, devine produs de masă; iar aromele câştigă în bogăţie, în complexitate. De altfel, comerţul cu produse aromate devine în oraşele greceşti la fel de important ca şi comerţul cu vinuri, ele însele parfumate. Iar Atena nu găzduieşte doar sumedenie de comercianţi de parfumuri, ci şi o piaţă dedicată licorilor înmiresmate, numită Myropôleion. Doar că în Grecia recipientele ce găzduiesc produse parfumate sunt şi ele adevărate opere de artă: Aryballos, Lekythos, Pyxis, Askos. Şi au forme variate, în funcţie de menire: gât îngust, favorizând eliminarea lichidului picătură cu picătură, sau, dimpotrivă, forme generoase, rotunde, plate, care să uşureze aplicarea unui unguent; unele au cap de soldaţi, altele au corp de animale. Iar materialele din care sunt confecţionate oferă indicii cu privire la valoarea conţinutului: ceramică pentru un produs nu foarte preţios, faianţă şi alabastru pentru uleiurile pafumate de cea mai bună calitate. O să le vedeţi pe toate, mândre, în vitrinele de sticlă ale muzeului din Grasse şi-o să le citiţi povestea pe pereţi sau, scurt, pe plăcuţele explicative care înregistrează denumiri şi ani de circulaţie.
Lux parfumat în Roma Antică, pavăză contra epidemiilor în Evul Mediu
În Roma, parfumul e atribut al dezmăţului. În doar o mie de ani, dintr-o aşezare simplă de pescari Roma devine caput mundi. Şi, pe măsură ce-i creşte puterea, morala i se alterează: romanii se bălăcesc la propriu în lux parfumat, mai cu seamă după descoperierea rafinamentului oriental. În van condamnă moraliştii perioadei folosirea excesivă de produse aromate. Băile publice devin băi înmiresmate, iar corpul e îngrijit până peste poate. Parfumuri pentru corp, uleiuri şi balsamuri pentru păr, mâncăruri rafinate, bogat condimentate – aceasta e viaţa cotidiană a romanilor, povestită, pe frânturi măcar, de recipientele din colecţia muzeului din Grasse.
Un salt în timp şi suntem deja în Evul Mediu, când, între marile epidemii şi austeritatea religioasă care interzice uzul cotidian al parfumurilor, materiile prime mirositoare sunt în continuare utilizate; dar nu pentru funcţia lor de seducţie, ci, mai degrabă, pentru cea terapeutică. Călugării, cruciaţii şi marii exploratori joacă – între secolele XI şi XVII – un rol esenţial în dezvoltarea parfumeriei. Primii prepară amestecuri aromate în mănăstiri, sunt gardienii sănătăţii corpului; ceilalţi aduc mirodenii şi produse care îmbogăţesc farmacopeea, arta culinară şi riturile religioase.
Stop-cadru: anul 1348. Ciuma neagră decimează populaţia Europei, aşa cum se va întâmpla cu toate celelalte epidemii până prin secolul al XVIII-lea. Facultatea de Medicină din Paris recomandă francezilor să se ţină departe de maladiile care degajează mirosuri rele, pătrunzătoare, bănuind că prin intermediul lor se transmite boala. Mirosurile devin, aşadar, principalii suspecţi, iar în oraşele Franţei se fac focuri uriaşe pentru a purifica aerul străzilor. Mai mult pentru a îndepărta maladiile şi mai puţin pentru a le trata, medicii perioadei prescriu inhalaţii cu parfum de trandafir şi lemn de santal, cu balsam de liquidambar şi nucşoară. Tot ei, în contact cu bolnavii, îşi tamponează gura cu vin aromatizat cu piper, scorţişoară, mosc şi căţei de usturoi. Zidurile sunt frecate cu oţet; în camere se curăţă podelele cu plante aromate şi se ard boabe de ienupăr şi rozmarin. Miros contra miros, într-o luptă care se întinde pe mai multe secole.
Parfumul care ascunde celelalte mirosuri. Grasse – capitala producţiei
În timpul Renaşterii, parfumul devine din nou armă. De data aceasta împotriva unei duhori cvasi-generalizate. Toaleta individuală e cu totul abadonată: teama de apă – apa e considerată periculoasă, nesănătoasă, factor de contagiune – se instalează şi rămâne puternică până la revoluţia igienistă din timpul Iluminismului. Deocamdată însă, produsele parfumate trebuie să ascundă mirosurile degajate de corpurile nespălate. Se folosesc pentru acesta arome puternice, ca ambra, moscul, iasomia, tuberozele. Lupta nu e, evident, lipsită de rafinament: în jurul anului 1530, sub influenţa Caterinei de Medici câştigă teren în Europa moda mănuşilor parfumate. Şi în cazul lor, parfumul trebuie să facă dispărut mirosul pielii prost tăbăcite. Doar că se parfumează tot acum: centuri, jiletci, lenjerie, dar şi perucile doamnelor, îmbibate pe deasupra cu cantităţi impresionante de pudră.
Aerul european începe să se împrospăteze abia prin secolul al XVIII-lea: băile revin treptat între obiceiurile familiilor, iar parfumurile scapă de odiosul rol de a ascunde celelalte mirosuri. Scurtă oprire în sala în care se află, la loc de cinste, necessaire-ul de călătorie al Mariei-Antoaneta; acesta conţinea, evident, şi sticluţe cu parfumuri. Parisul devine locul în care se comercializează cele mai multe licori înmiresmate (Curtea regală a Franţei e, ştim deja, model de rafinament şi eleganţă), iar Grasse, oraşul Grasse, e capitala producţiei. Căci încă din Evul Mediu principalele activităţi ale oraşului fuseseră tăbăcăria şi cultura plantelor aromate, pentru produse parfumate.
Odată cu povestea oraşului, intrăm într-o altă zonă a muzeului: una cu fotografii, documente, instalaţii, proceduri. Istoria citadelei care face dispărute viile şi măslinii din apropiere, pentru a face loc culturilor florale. Secolul XVII e, aşadar, unul favorabil dezvoltării oraşului: burghezia prosperă, parfumurile devin din ce în ce mai răspândite, iar nevoia de materii prime tot mai mare. Se cultivă iasomie, trandafiri, tuberoze; iar profesioniştii oraşului se organizează într-un grup omogen, care primeşte, în 1729, statutul oficial de „gantiers-parfumeurs”, pe care îl păstrează până la Revoluţie. După evenimentul care schimbă Franţa din temelii, fabricarea de mănuşi dispare dintre priorităţile urbei, iar parfumierii din Grasse îşi mută activitatea în mănăstirile de care fuseseră deposedaţi membrii clerului: parfumeria Chiris îşi stabileşte sediul în mănăstirea Capucinilor, Hugues Aîné în Spitalul Saint-Jacques şi mănăstirea Dominicanilor, Bruno Court, în mănăstirea Cordelierilor. Fabrici de dimensiuni mici, de unul-două etaje, apar şi în oraş; într-o mare de clădiri asemănătoare, doar coşul care se înalţă deasupra unora le trădează activitatea. Iar locuitorii – toţi aproape – intră în acest cerc parfumat nesfârşit; iar astăzi se spune că nu e familie în Grasse care să nu aibă în alcătuirea sa un fost sau actual lucrător în industria parfumeriei.
Citiţi şi vă minunaţi: tone de flori pentru câţiva litri de lichid parfumat
La parter, tehnicile de producţie au prioritate. Trecem pe lângă cazane mari, ca de ţuică, şi pe lângă alte instalaţii care seamănă cu nişte lustre cu becuri uriaşe şi citim – noi şi grupul mare de şcolari din Grasse, aflaţi în vizită la muzeu – despre „l’enfleurage à froid”, operaţiunea de extragere a parfumului din florile prea delicate pentru a fi supuse altor proceduri: iasomie, tuberoze, violete. Completăm acum povestea cu care am început: pe stratul acela de grăsime, care înghite hulpav mireasma, inflorescenţele se reînnoiesc frecvent, la 3, 5 sau 7 zile, până la saturarea completă a grăsimii. Aproximativ 100 de zile sunt necesare pentru ca fiecare kilogram de grăsime să primească, să se îmbibe cu cantitatea necesară de flori: 2,5 kg de flori de iasomie sau 2 kg de tuberoze.
Cu o racletă din metal, grăsimea se îndepărtează de pe bucata de sticlă şi, tratată cu alcool, dă naştere pomezilor sau, şi mai mult, extractului; care poartă în franceză o denumire care spune tot, înseamnă tot: „l’absolue”. Citiţi şi vă minunaţi: e nevoie de o tonă de flori de iasomie pentru a obţine un litru de „absolue”. Iar o culegătoare cu experienţă adună abia 3 kilograme de iasomie în 6 ore; sau 5-8 kilograme de petale de trandafir într-o oră. Trandafirii se culeg în mai, iar iasomia – până la mijlocul lui octombrie. Neapărat dimineaţa, când florile sunt proaspete şi îmbibate cu rouă. În 1930, de pildă, în jur de 800 de hectare erau plantate cu iasomie pe câmpurile de lângă Grasse; în 1980 – nu mai erau decât 42. Cu toate acestea, la Pégomas, lângă Grasse, se cultivă în continuare trandafiri pentru Casa Chanel. Citim şi despre „l’enfleurage à chaud” (florile sunt cufundate în grăsime călduţă, pe bain-marie, şi-şi lasă parfumul în două-trei zile), şi despre extracţie cu solvenţi volatili (florile se spală succesiv cu lichide care au capacitatea să se încarce cu parfumul lor), şi despre distilare (procedeul prin care se obţine apă aromatică – „eau de rose”, „eau de fleur d’oranger” – e asemănător, cred, celui prin care se obţine ţuica, nu întâmplător numită, până la urmă, „eau de vie”). Despre ultima operaţiune aflăm şi că e suficientă jumătate de oră pentru a distila 450 kg de lavandă, însă pentru aceeaşi cantitate de lemn de santal sunt necesare 80 până la 100 de ore de distilare.
Lalique, Baccarat, miros de opiu şi de ciuperci halucinogene
Cu capul mare de la atâtea tone, ore, kilograme, intrăm cu-adevărat în raiul sticluţelor. Al sticluţelor şi-al etichetelor colorate, de fapt. Căci, până la exuberanţa şi nebunia creativă din anii Art Nouveau, cu formele fantastice, curbele şi asimetriile sticluţei cu parfum, etichetei şi numai ei i-a revenit sarcina – şi ce sarcină dificilă – de a „vinde” conţinutul înmiresmat. Până la începutul secolulul al XIX-lea, esenţele parfumate se vindeau în fiole simple, impersonale, doar o bucată de hârtie diferenţiind conţinutul. De prin 1824 încep să apară nişte sticluţe cu decor în relief, însă schimbările radicale vin de-abia pe la 1900, când maeştrii sticlari ai epocii îşi dau mâna cu marile nume ale modei, designeri şi bijutieri. Acesta e momentul în care Lalique, marele René Lalique, înţelege conexiunea esenţială între flaconul din sticlă şi conţinutul său. Colaborând cu François Coty din primul deceniu al secolului XX, Lalique transformă din temelii parfumeria tradiţională creând opere de artă din sticlă la preţuri însă cu totul accesibile.
În urma colaborării lor, apare pe piaţă parfumul „Ambre Antique”, care, împreună cu „Origan”, inaugurează imensa familie a parfumurilor „ambră”, numite astăzi „orientale”. Era, de fapt, o mişcare de mai mari dimensiuni: egiptomania pusese stăpânire pe francezi, influenţând modul de viaţă, dar şi artele decorative ale începutului de secol. Descoperirea mormântului lui Tutankhamon în 1922 nu va face decât să hrănească mişcarea: parfumul „La Vallée des Rois” e găzduit, de pildă, într-o sticluţă imitând o coloană de cristal sub formă de obelisc. Dar maestrul Lalique colaborează şi cu Casa Molinard, producând sticle cu adevărat impresionante pentru parfumurile „Iles d’Or” (în 1930), „Madrigal” (în 1930), „Le baiser du faune” (1930). Şi tot Casa de parfumuri Molinard, fondată în Grasse, la 1849, iniţiază o legătură constantă cu fabrica de cristaluri Baccarat, care produce sticle pentru „Mimosa” şi „Violette” (în anii 1860), dar şi pentru „7 diamants de la couronne”, „Xmas Bell” şi „Diamond” (în anii 1920). E o invazie de sticle şi flacoane în vitrinele Muzeului Internaţional al Parfumeriei din Grasee, în toate formele, în toate culorile, de toate mărimile. Treci repede, într-o continuă mirare, peste toate parfumurile care au făcut istorie între 1900 şi 2008 (sunt cu zecile; şi nu exagerez deloc) şi ieşi din muzeu năuc, nu înainte de-a fi mirosit, cu veselie şi nas curios, tubuleţele în care sunt recreate mirosuri de opiu, marijuana şi ciuperci halucinogene.
Şi eu pot să fiu „nas”: vizita la uzina istorică Fragonard
O pauză scurtă – nu-i timp de pierdut; şi vine şi ploaia – şi trecem repede, peste drum, la Parfumeria Fragonard, care oferă vizitatorilor şi un tur gratuit prin uzina istorică. Numai că forţe oculte, parfumate, ne ţin mai bine de-o oră în magazinul Casei Fragonard. De unde-am lua de toate, dacă ne-ar ţine buzunarele: săpunele, parfumele, geluri de duş şi alte „ele”. Toate minunăţiile sunt aşezate strategic în cutiuţe ochioase, în hârtii înflorate şi, cum vă spun, ai lua din fiecare câte una. Şi ne şi luăm câteva, şi asta e în mod evident o greşeală de strategie, pentru că nu vom rezista şi vom mai lua câte ceva şi la finalului turului gratuit prin fabrică. Tur care, doar teoretic vorbind, e gratuit. Practic însă, eşti condus cu mână blândă, dar forte, să cumperi una, alta. Şi cum să nu iei, când l-ai văzut cu ochii tăi pe băiatul care face săpunurile, în camera în care lucrează ziua întreagă numai el? Ia pasta parfumată, o aşază sub o maşinărie şi maşinăria taie săpunul în forme rotunde şi lucioase, aşa cum ai tăia cu paharul coca pentru gogoşi. Şi cum să nu iei cel mai bine vândut parfum de la Fragonard, Belle de Nuit, când ţi-ai băgat la propriu nasul în recipientele uriaşe cu cele mai noi esenţe sau când ghidul ţi-a fluturat prin faţă mai multe cartonaşe subţirele cu mirosuri, tu ai zis că-ţi place unul anume, iar acela era – ce întâmplare parfumată – acelaşi Belle de Nuit?
Hotărât lucru, turul fabricii e făcut cu cap; dar şi interesant, interactiv. În sala cu cazane uriaşe, pentru distilarea plantelor parfumate, care-şi aşteaptă rândul, cuminţi, în saci uriaşi, fata care serveşte drept ghid şi care ne-a vorbit tot timpul într-o engleză repezită, franţuzită, ne-a propus în joc: „Asociaţi mirosurile cu fotografiile, pe locuri, fiţi gata, start!”. Şi, cu nasul în cutiile cu creme aromate şi cu ochii la fotografiile cu plante, am ales. Iar eu declar cu mândrie că pot fi „nas”, domnule: cele zece asocieri ale mele au fost toate corecte! Am citit apoi mult despre creatorii de parfumuri: ar trebui să aibă o memorie olfactivă incredibilă, dezvoltată prin achiziţii permanente de mirosuri, prin îmbogăţirea constantă a „repertoriului”. Doar aşa pot simţi, compara, imagina, alege, asocia, doza numeroasele arome. Aşa că m-am răzgândit: nu mai cred că pot fi „nas”, eu, care acuz o durere de cap la fiecare miros mai puternic.
În Centrul Vechi al oraşului – ultimul punct de pe foile cu obiective – a fost mai mult alergătură decât vizită pe îndelete (am intrat fuga-fuga şi într-un muzeu minunat cu rochii bufante, înflorate, ale sătencelor de secol XVIII: Le Musée Provençal du Costume et du Bijou). Iar ziua s-a încheiat cu noi în autobuzul către Nisa: cuprinşi de-o dulce amorţeală, am adormit, cred, toţi până la urmă. Deşi e sigur c-am dormit iepureşte: aveam nişte rucsacuri de păzit, doldora de minuni parfumate. Cum e, de pildă, cutiuţa asta argintie, cu parfum solid şi nume inspirat („Juste un baiser), de pe care-mi zâmbeşte în fiecare dimineaţă un elefant simpatic, de culoare roz.
„Le parfum est vraiment un ornament, comme le vêtement, mais si ce dernier peut être justifié comme necessaire, le parfum est un luxe total, inutile et merveilleux” (Cecil Beaton)
Flori mici, delicate, aşezate atent una lângă cealaltă, într-o pojghiţă subţire de grăsime, care acoperă, la rându-i, o placă dreptunghiulară din sticlă, cu margini din lemn. Pe sticla aceea, ca într-un insectar, florile sunt aşezate cu faţa în jos, iar grăsimea, un amestec de vită şi porc, trebuie să strângă în ea, fără milă, fără să se zgârcească, tot parfumul. Asta mi-a rămas în minte de la Grasse: procedura prin care florilor li se fură mireasma şi care se numeşte, poetic aproape, „enfleurage à froid”. Asta, şi gustul dulce-acrişor al unei tarte cu pere, cu care a început vizita noastră în oraşul din sudul Franţei. Căci e un oraş cu gust şi cu miros Grasse, o citadelă care trăieşte din parfumuri încă din Evul Mediu; în care fiecare familie are cel puţin un membru care lucrează sau a lucrat în industria parfumată. Un oraş ca o călătorie în timp.
Pe foile cu obiective, pregătite de acasă (sunt un turist conştiincios, documentat, să ne înţelegem), în dreptul oraşului Grasse scria aşa: „Muzeul Internaţional al Parfumeriei – musai. Şi o vizită la una dintre cele trei mari parfumerii din oraş: Fragonard, Galimard, Molinard; la prima, dacă s-au încheiat lucrările de întreţinere. Şi, dacă mai e timp, Vieux Grasse, centrul vechi al oraşului”. Cu alte cuvinte, înaintea vizitei, despre Grasse ştiam atât: că-i socotit şi astăzi capitala mondială a parfumeriei; adică, în realitate, nu ştiam nimic. Şi-mi aminteam vag o doamnă din tramvaiul bucureştean 32; o doamnă care, iniţiind o conversaţie despre un târg organizat periodic în cartierul Rahova, într-un cort alb, ca de nuntă, a vrut să-mi capteze interesul cu replica: „Aduc şi parfumuri de la Grasse, să ştiţi”. Doamna avea tenul rozuliu şi îngrijit; am presupus că ştie ce vorbeşte.
După două ore petrecute în autobuz, între Nisa şi Grasse, cu ochii la măslinii seculari din toate curţile (aflasem cu o zi înainte că n-ai voie să faci nicio mişcare privind măslinii, chiar dacă sunt în curtea ta, fără să ai aprobare de la primărie), am coborât, ştiţi deja, cu o ţintă clară: Musée International de la Parfumerie – adică MIP, cum scrie pe pliante. Iar MIP, norocul nostru, fusese renovat recent, iar colecţia – de aproximativ 50.000 de piese – fusese judicios împărţită, în săli cu nume frumoase, atrăgătoare: „L’Orient, berceau de la parfumerie”, „La Grèce et la naissance de l’art du flacon”, „Le Moyen Âge, l’époque de toutes les croyances”, „Grasse, du Moyen Âge au XVIIIe siècle: d’un village commerçant à une cité dédiée à a parfumerie”... Pentru că, da, muzeul acesta e cu adevărat o călătorie în istoria parfumului, cu mii de sticluţe şi flaconaşe (egiptene, greceşti, romane şi, în general, de pe toate continentele), un rai al recipientelor miniaturale, în toate formele, în toate culorile, ca nişte bijuterii. Am ieşit de-acolo cu gura până la urechi, deja de-acum o mare (şi uimită) cunoscătoare a poveştii poţiunilor înmiresmate care-au dat lumea peste cap. Aceasta a fost povestea vizitei pe repede înainte; mai jos, şi cu detalii.
Legătura cu zeităţile în Egipt şi cultul (parfumat) al corpului în Grecia Antică
Întâi de toate, în semiîntuneric, tolăniţi pe nişte pufuri colorate, am respirat aer parfumat, care ieşea în valuri din nişte firide, aproape de nivelul podelei – un semn că muzeul acesta interactiv va privilegia, dintre simţuri, pe cel al mirosului. Şi mirosul fiecăruia a fost greu pus la încercare mai cu seamă în următoarele două săli, care recreau o seră. Şi în care, alături de fiecare plantă (iasomie, vanilie, santal...), era un tubuşor în care-ţi vârai nasul şi în care mirosul era mult potenţat, intensificat. Ieşeai de-acolo cu totul ameţit; şi-ai fi vrut, repede-repede, un borcan cu boabe de cafea, ca să-ţi revii. S-au gândit şi la asta creatorii MIP: următorul punct al călătoriei e terasa muzelui, cu vedere către munte. O pauză de aer simplu, fără pretenţii, fără arome, şi, gata, mai departe. De-abia acum începe povestea: urmează numeroase săli cu recipiente şi cu frânturi de istorie povestite pe pereţi. Prima oprire: Egiptul Antic. Pentru că, da, o fi fost omenirea expusă la mirosuri încă din timpuri imemoriale – putem presupune astfel că în jurul focului au descoperit primii oameni ce mirosuri naşte aruncarea în flacără a unor ierburi, frunze sau tulpini – dar civilizaţia egipteană a fost cea care a jucat un rol major în dezvoltarea şi răspândirea parfumului. În vremurile acelea, produsele parfumate aveau mai cu seamă o menire religioasă, fiind parte esenţială a ritualurilor prin care egiptenii credeau că întreţin legătura cu zeii. Preoţii îşi omagiau divinităţile în timpul fumigaţiilor zilnice, utilizând arome puternice, despre care credeau că favorizează înălţarea sufletului – răşină de stejar, olibanum, galbanum, labdanum, smirnă. Uleiurile parfumate, unguentele şi fardurile timpurii făceau parte, de asemenea, din ritualuri: în fiecare dimineaţă, preoţii le foloseau pentru împodobirea statuilor de zeităţi, după care purcedeau în a-şi orna propriile feţe; îşi asigurau astfel protecţia zeilor – iar această credinţă, puternică, întreţinută cu perseverenţă, explică de altfel şi practica îmbălsămării: acea operaţiune care menţinea corpul intact, prin folosirea de substanţe parfumate, care împiedicau putrezirea.
Pentru prepararea produselor aromate, egiptenii deţineau laboratoare în toată regula, în care practicau extracţia aromelor prin presiune, macerarea la cald în ulei de măsline, susan sau migdale, dar şi forme timpurii de distilare. Dar Kyphi, parfum esenţial în viaţa religioasă a egiptenilor, folosit în fumigaţiile rituale de seara – şi cu o compoziţie complexă: boabe de ienupăr, stafide, răşină de stejar, stuf, papură aromată, mastic, mentă, smirnă, scorţişoară, cardamom şi şofran – făcea parte şi din farmacopeea egipteană: inspirat înainte de culcare, favoriza somnul; prescris ca băutură, trata afecţiunile pulmonare şi hepatice. Produsele parfumate, unguente şi uleiuri, erau toate conservate şi păstrate în recipente din piatră, metal, pastă de sticlă – puteţi admira o sumedenie în colecţia Muzeului Internaţional al Parfumeriei din Grasse.
Următoarea sală: Grecia Antică şi-al ei cult pentru corpul uman – idealul grecesc al frumuseţii e acela al unei frumuseţi parfumate. O frenezie a mirosurilor pune stăpânire pe Grecia după cuceririle din Asia, după descoperirea drumului mirodeniilor şi al produselor aromate. În timpul grecilor, parfumul se desacralizează: dintr-un atribut al preoţilor, al elitelor, devine produs de masă; iar aromele câştigă în bogăţie, în complexitate. De altfel, comerţul cu produse aromate devine în oraşele greceşti la fel de important ca şi comerţul cu vinuri, ele însele parfumate. Iar Atena nu găzduieşte doar sumedenie de comercianţi de parfumuri, ci şi o piaţă dedicată licorilor înmiresmate, numită Myropôleion. Doar că în Grecia recipientele ce găzduiesc produse parfumate sunt şi ele adevărate opere de artă: Aryballos, Lekythos, Pyxis, Askos. Şi au forme variate, în funcţie de menire: gât îngust, favorizând eliminarea lichidului picătură cu picătură, sau, dimpotrivă, forme generoase, rotunde, plate, care să uşureze aplicarea unui unguent; unele au cap de soldaţi, altele au corp de animale. Iar materialele din care sunt confecţionate oferă indicii cu privire la valoarea conţinutului: ceramică pentru un produs nu foarte preţios, faianţă şi alabastru pentru uleiurile pafumate de cea mai bună calitate. O să le vedeţi pe toate, mândre, în vitrinele de sticlă ale muzeului din Grasse şi-o să le citiţi povestea pe pereţi sau, scurt, pe plăcuţele explicative care înregistrează denumiri şi ani de circulaţie.
Lux parfumat în Roma Antică, pavăză contra epidemiilor în Evul Mediu
În Roma, parfumul e atribut al dezmăţului. În doar o mie de ani, dintr-o aşezare simplă de pescari Roma devine caput mundi. Şi, pe măsură ce-i creşte puterea, morala i se alterează: romanii se bălăcesc la propriu în lux parfumat, mai cu seamă după descoperierea rafinamentului oriental. În van condamnă moraliştii perioadei folosirea excesivă de produse aromate. Băile publice devin băi înmiresmate, iar corpul e îngrijit până peste poate. Parfumuri pentru corp, uleiuri şi balsamuri pentru păr, mâncăruri rafinate, bogat condimentate – aceasta e viaţa cotidiană a romanilor, povestită, pe frânturi măcar, de recipientele din colecţia muzeului din Grasse.
Un salt în timp şi suntem deja în Evul Mediu, când, între marile epidemii şi austeritatea religioasă care interzice uzul cotidian al parfumurilor, materiile prime mirositoare sunt în continuare utilizate; dar nu pentru funcţia lor de seducţie, ci, mai degrabă, pentru cea terapeutică. Călugării, cruciaţii şi marii exploratori joacă – între secolele XI şi XVII – un rol esenţial în dezvoltarea parfumeriei. Primii prepară amestecuri aromate în mănăstiri, sunt gardienii sănătăţii corpului; ceilalţi aduc mirodenii şi produse care îmbogăţesc farmacopeea, arta culinară şi riturile religioase.
Stop-cadru: anul 1348. Ciuma neagră decimează populaţia Europei, aşa cum se va întâmpla cu toate celelalte epidemii până prin secolul al XVIII-lea. Facultatea de Medicină din Paris recomandă francezilor să se ţină departe de maladiile care degajează mirosuri rele, pătrunzătoare, bănuind că prin intermediul lor se transmite boala. Mirosurile devin, aşadar, principalii suspecţi, iar în oraşele Franţei se fac focuri uriaşe pentru a purifica aerul străzilor. Mai mult pentru a îndepărta maladiile şi mai puţin pentru a le trata, medicii perioadei prescriu inhalaţii cu parfum de trandafir şi lemn de santal, cu balsam de liquidambar şi nucşoară. Tot ei, în contact cu bolnavii, îşi tamponează gura cu vin aromatizat cu piper, scorţişoară, mosc şi căţei de usturoi. Zidurile sunt frecate cu oţet; în camere se curăţă podelele cu plante aromate şi se ard boabe de ienupăr şi rozmarin. Miros contra miros, într-o luptă care se întinde pe mai multe secole.
Parfumul care ascunde celelalte mirosuri. Grasse – capitala producţiei
În timpul Renaşterii, parfumul devine din nou armă. De data aceasta împotriva unei duhori cvasi-generalizate. Toaleta individuală e cu totul abadonată: teama de apă – apa e considerată periculoasă, nesănătoasă, factor de contagiune – se instalează şi rămâne puternică până la revoluţia igienistă din timpul Iluminismului. Deocamdată însă, produsele parfumate trebuie să ascundă mirosurile degajate de corpurile nespălate. Se folosesc pentru acesta arome puternice, ca ambra, moscul, iasomia, tuberozele. Lupta nu e, evident, lipsită de rafinament: în jurul anului 1530, sub influenţa Caterinei de Medici câştigă teren în Europa moda mănuşilor parfumate. Şi în cazul lor, parfumul trebuie să facă dispărut mirosul pielii prost tăbăcite. Doar că se parfumează tot acum: centuri, jiletci, lenjerie, dar şi perucile doamnelor, îmbibate pe deasupra cu cantităţi impresionante de pudră.
Aerul european începe să se împrospăteze abia prin secolul al XVIII-lea: băile revin treptat între obiceiurile familiilor, iar parfumurile scapă de odiosul rol de a ascunde celelalte mirosuri. Scurtă oprire în sala în care se află, la loc de cinste, necessaire-ul de călătorie al Mariei-Antoaneta; acesta conţinea, evident, şi sticluţe cu parfumuri. Parisul devine locul în care se comercializează cele mai multe licori înmiresmate (Curtea regală a Franţei e, ştim deja, model de rafinament şi eleganţă), iar Grasse, oraşul Grasse, e capitala producţiei. Căci încă din Evul Mediu principalele activităţi ale oraşului fuseseră tăbăcăria şi cultura plantelor aromate, pentru produse parfumate.
Odată cu povestea oraşului, intrăm într-o altă zonă a muzeului: una cu fotografii, documente, instalaţii, proceduri. Istoria citadelei care face dispărute viile şi măslinii din apropiere, pentru a face loc culturilor florale. Secolul XVII e, aşadar, unul favorabil dezvoltării oraşului: burghezia prosperă, parfumurile devin din ce în ce mai răspândite, iar nevoia de materii prime tot mai mare. Se cultivă iasomie, trandafiri, tuberoze; iar profesioniştii oraşului se organizează într-un grup omogen, care primeşte, în 1729, statutul oficial de „gantiers-parfumeurs”, pe care îl păstrează până la Revoluţie. După evenimentul care schimbă Franţa din temelii, fabricarea de mănuşi dispare dintre priorităţile urbei, iar parfumierii din Grasse îşi mută activitatea în mănăstirile de care fuseseră deposedaţi membrii clerului: parfumeria Chiris îşi stabileşte sediul în mănăstirea Capucinilor, Hugues Aîné în Spitalul Saint-Jacques şi mănăstirea Dominicanilor, Bruno Court, în mănăstirea Cordelierilor. Fabrici de dimensiuni mici, de unul-două etaje, apar şi în oraş; într-o mare de clădiri asemănătoare, doar coşul care se înalţă deasupra unora le trădează activitatea. Iar locuitorii – toţi aproape – intră în acest cerc parfumat nesfârşit; iar astăzi se spune că nu e familie în Grasse care să nu aibă în alcătuirea sa un fost sau actual lucrător în industria parfumeriei.
Citiţi şi vă minunaţi: tone de flori pentru câţiva litri de lichid parfumat
La parter, tehnicile de producţie au prioritate. Trecem pe lângă cazane mari, ca de ţuică, şi pe lângă alte instalaţii care seamănă cu nişte lustre cu becuri uriaşe şi citim – noi şi grupul mare de şcolari din Grasse, aflaţi în vizită la muzeu – despre „l’enfleurage à froid”, operaţiunea de extragere a parfumului din florile prea delicate pentru a fi supuse altor proceduri: iasomie, tuberoze, violete. Completăm acum povestea cu care am început: pe stratul acela de grăsime, care înghite hulpav mireasma, inflorescenţele se reînnoiesc frecvent, la 3, 5 sau 7 zile, până la saturarea completă a grăsimii. Aproximativ 100 de zile sunt necesare pentru ca fiecare kilogram de grăsime să primească, să se îmbibe cu cantitatea necesară de flori: 2,5 kg de flori de iasomie sau 2 kg de tuberoze.
Cu o racletă din metal, grăsimea se îndepărtează de pe bucata de sticlă şi, tratată cu alcool, dă naştere pomezilor sau, şi mai mult, extractului; care poartă în franceză o denumire care spune tot, înseamnă tot: „l’absolue”. Citiţi şi vă minunaţi: e nevoie de o tonă de flori de iasomie pentru a obţine un litru de „absolue”. Iar o culegătoare cu experienţă adună abia 3 kilograme de iasomie în 6 ore; sau 5-8 kilograme de petale de trandafir într-o oră. Trandafirii se culeg în mai, iar iasomia – până la mijlocul lui octombrie. Neapărat dimineaţa, când florile sunt proaspete şi îmbibate cu rouă. În 1930, de pildă, în jur de 800 de hectare erau plantate cu iasomie pe câmpurile de lângă Grasse; în 1980 – nu mai erau decât 42. Cu toate acestea, la Pégomas, lângă Grasse, se cultivă în continuare trandafiri pentru Casa Chanel. Citim şi despre „l’enfleurage à chaud” (florile sunt cufundate în grăsime călduţă, pe bain-marie, şi-şi lasă parfumul în două-trei zile), şi despre extracţie cu solvenţi volatili (florile se spală succesiv cu lichide care au capacitatea să se încarce cu parfumul lor), şi despre distilare (procedeul prin care se obţine apă aromatică – „eau de rose”, „eau de fleur d’oranger” – e asemănător, cred, celui prin care se obţine ţuica, nu întâmplător numită, până la urmă, „eau de vie”). Despre ultima operaţiune aflăm şi că e suficientă jumătate de oră pentru a distila 450 kg de lavandă, însă pentru aceeaşi cantitate de lemn de santal sunt necesare 80 până la 100 de ore de distilare.
Lalique, Baccarat, miros de opiu şi de ciuperci halucinogene
Cu capul mare de la atâtea tone, ore, kilograme, intrăm cu-adevărat în raiul sticluţelor. Al sticluţelor şi-al etichetelor colorate, de fapt. Căci, până la exuberanţa şi nebunia creativă din anii Art Nouveau, cu formele fantastice, curbele şi asimetriile sticluţei cu parfum, etichetei şi numai ei i-a revenit sarcina – şi ce sarcină dificilă – de a „vinde” conţinutul înmiresmat. Până la începutul secolulul al XIX-lea, esenţele parfumate se vindeau în fiole simple, impersonale, doar o bucată de hârtie diferenţiind conţinutul. De prin 1824 încep să apară nişte sticluţe cu decor în relief, însă schimbările radicale vin de-abia pe la 1900, când maeştrii sticlari ai epocii îşi dau mâna cu marile nume ale modei, designeri şi bijutieri. Acesta e momentul în care Lalique, marele René Lalique, înţelege conexiunea esenţială între flaconul din sticlă şi conţinutul său. Colaborând cu François Coty din primul deceniu al secolului XX, Lalique transformă din temelii parfumeria tradiţională creând opere de artă din sticlă la preţuri însă cu totul accesibile.
În urma colaborării lor, apare pe piaţă parfumul „Ambre Antique”, care, împreună cu „Origan”, inaugurează imensa familie a parfumurilor „ambră”, numite astăzi „orientale”. Era, de fapt, o mişcare de mai mari dimensiuni: egiptomania pusese stăpânire pe francezi, influenţând modul de viaţă, dar şi artele decorative ale începutului de secol. Descoperirea mormântului lui Tutankhamon în 1922 nu va face decât să hrănească mişcarea: parfumul „La Vallée des Rois” e găzduit, de pildă, într-o sticluţă imitând o coloană de cristal sub formă de obelisc. Dar maestrul Lalique colaborează şi cu Casa Molinard, producând sticle cu adevărat impresionante pentru parfumurile „Iles d’Or” (în 1930), „Madrigal” (în 1930), „Le baiser du faune” (1930). Şi tot Casa de parfumuri Molinard, fondată în Grasse, la 1849, iniţiază o legătură constantă cu fabrica de cristaluri Baccarat, care produce sticle pentru „Mimosa” şi „Violette” (în anii 1860), dar şi pentru „7 diamants de la couronne”, „Xmas Bell” şi „Diamond” (în anii 1920). E o invazie de sticle şi flacoane în vitrinele Muzeului Internaţional al Parfumeriei din Grasee, în toate formele, în toate culorile, de toate mărimile. Treci repede, într-o continuă mirare, peste toate parfumurile care au făcut istorie între 1900 şi 2008 (sunt cu zecile; şi nu exagerez deloc) şi ieşi din muzeu năuc, nu înainte de-a fi mirosit, cu veselie şi nas curios, tubuleţele în care sunt recreate mirosuri de opiu, marijuana şi ciuperci halucinogene.
Şi eu pot să fiu „nas”: vizita la uzina istorică Fragonard
O pauză scurtă – nu-i timp de pierdut; şi vine şi ploaia – şi trecem repede, peste drum, la Parfumeria Fragonard, care oferă vizitatorilor şi un tur gratuit prin uzina istorică. Numai că forţe oculte, parfumate, ne ţin mai bine de-o oră în magazinul Casei Fragonard. De unde-am lua de toate, dacă ne-ar ţine buzunarele: săpunele, parfumele, geluri de duş şi alte „ele”. Toate minunăţiile sunt aşezate strategic în cutiuţe ochioase, în hârtii înflorate şi, cum vă spun, ai lua din fiecare câte una. Şi ne şi luăm câteva, şi asta e în mod evident o greşeală de strategie, pentru că nu vom rezista şi vom mai lua câte ceva şi la finalului turului gratuit prin fabrică. Tur care, doar teoretic vorbind, e gratuit. Practic însă, eşti condus cu mână blândă, dar forte, să cumperi una, alta. Şi cum să nu iei, când l-ai văzut cu ochii tăi pe băiatul care face săpunurile, în camera în care lucrează ziua întreagă numai el? Ia pasta parfumată, o aşază sub o maşinărie şi maşinăria taie săpunul în forme rotunde şi lucioase, aşa cum ai tăia cu paharul coca pentru gogoşi. Şi cum să nu iei cel mai bine vândut parfum de la Fragonard, Belle de Nuit, când ţi-ai băgat la propriu nasul în recipientele uriaşe cu cele mai noi esenţe sau când ghidul ţi-a fluturat prin faţă mai multe cartonaşe subţirele cu mirosuri, tu ai zis că-ţi place unul anume, iar acela era – ce întâmplare parfumată – acelaşi Belle de Nuit?
Hotărât lucru, turul fabricii e făcut cu cap; dar şi interesant, interactiv. În sala cu cazane uriaşe, pentru distilarea plantelor parfumate, care-şi aşteaptă rândul, cuminţi, în saci uriaşi, fata care serveşte drept ghid şi care ne-a vorbit tot timpul într-o engleză repezită, franţuzită, ne-a propus în joc: „Asociaţi mirosurile cu fotografiile, pe locuri, fiţi gata, start!”. Şi, cu nasul în cutiile cu creme aromate şi cu ochii la fotografiile cu plante, am ales. Iar eu declar cu mândrie că pot fi „nas”, domnule: cele zece asocieri ale mele au fost toate corecte! Am citit apoi mult despre creatorii de parfumuri: ar trebui să aibă o memorie olfactivă incredibilă, dezvoltată prin achiziţii permanente de mirosuri, prin îmbogăţirea constantă a „repertoriului”. Doar aşa pot simţi, compara, imagina, alege, asocia, doza numeroasele arome. Aşa că m-am răzgândit: nu mai cred că pot fi „nas”, eu, care acuz o durere de cap la fiecare miros mai puternic.
În Centrul Vechi al oraşului – ultimul punct de pe foile cu obiective – a fost mai mult alergătură decât vizită pe îndelete (am intrat fuga-fuga şi într-un muzeu minunat cu rochii bufante, înflorate, ale sătencelor de secol XVIII: Le Musée Provençal du Costume et du Bijou). Iar ziua s-a încheiat cu noi în autobuzul către Nisa: cuprinşi de-o dulce amorţeală, am adormit, cred, toţi până la urmă. Deşi e sigur c-am dormit iepureşte: aveam nişte rucsacuri de păzit, doldora de minuni parfumate. Cum e, de pildă, cutiuţa asta argintie, cu parfum solid şi nume inspirat („Juste un baiser), de pe care-mi zâmbeşte în fiecare dimineaţă un elefant simpatic, de culoare roz.
Re: FRANTA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9627/7/
Originea numelui Valençay pare a fi cuvantul Valens denumind un domeniu care cuprindea ateliere si constructii grupate, din secolele III-IV. La sfarsitul secolului al X-lea si inceputul celui de al XI-lea s-a construit aici un donjon masiv de piatra dar abia in secolul al XIII-lea apare seniorul de Valençay caruia i se atribuie constructia primului castel feudal revenind prin casatorie familiei Chalon-Tonnerre. Constructia a fost largita, iar sistemul de aparare mult imbunatatit. Din perioada respectiva dateaza o sala cu bolti aflata sub "Curtea de Onoare". Numita "Sala Garzilor" ea masoara 9 metri lungime si 5,5 metri latime si pastreaza semineul de odinioara. De aici se poate patrunde prin subsol in actualul castel.
Originea numelui Valençay pare a fi cuvantul Valens denumind un domeniu care cuprindea ateliere si constructii grupate, din secolele III-IV. La sfarsitul secolului al X-lea si inceputul celui de al XI-lea s-a construit aici un donjon masiv de piatra dar abia in secolul al XIII-lea apare seniorul de Valençay caruia i se atribuie constructia primului castel feudal revenind prin casatorie familiei Chalon-Tonnerre. Constructia a fost largita, iar sistemul de aparare mult imbunatatit. Din perioada respectiva dateaza o sala cu bolti aflata sub "Curtea de Onoare". Numita "Sala Garzilor" ea masoara 9 metri lungime si 5,5 metri latime si pastreaza semineul de odinioara. De aici se poate patrunde prin subsol in actualul castel.
In cursul secolului al XV-lea, senioria trece in posesia familiei Etampes, care face restaurari serioase constructiei. Apoi, in jurul anilor 1540 Jacques d'Etampes demoleaza vechea constructie feudala punand bazele unui nou castel. Nu se cunoaste exact numele arhitectului, dar dupa unii cercetatori planurile sunt atribuite fie lui Philibert Delorme, fie lui Jean de l'Espine. Inspirat de Chambord, castelul prezinta acum pilastri, capiteluri sculptate, siruri de metereze. Lucrarile au continuat pana in secolul al XVII-lea, cand au fost terminate gradinile si decoratiile interioare, dar spre mijlocul aceluiasi secol familia ajunsa aproape in ruina, dupa numeroasele procese de succesiune, a fost obligata sa vanda domeniul.
Dupa schimbarea mai multor proprietari, castelul a fost cumparat in 1766 de Charles Legendre de Villemorien care a facut aici importante reparatii. Fiul sau, contele de Luçay, scapat de ghilotina in timpul revolutiei i-a vandut domeniul lui Talleyrand care fusese aproape obligat de Napolen sa-si cumpere o resedinta in care sa poata primi pe membrii marcanti ai corpurilor diplomatice din Franta. Actul de vanzare-cumparare a fost semnat in luna mai 1803 si proprietatea a fost evaluata la 1.600.000 franci.
In septembrie, Talleyrand si frumoasa Chaterine Worlée au sosit la domeniu. Cronicile vremii spun ca cei doi au avut nevoie de trei zile pentru a vizita nu doar castelul numarand peste 100 de piese, dintre care 25 de apartamente, ci si parcul de 150 de hectare, padurile impunatoare, viile si cele 99 de ferme. Era unul din primele trei castele feudale din Franta.
Talleyrand a condus de aici o serie de intalniri diplomatice, o activitate sustinuta aproape un sfert de secol. In aceasta perioada insa au existat si zile mai putin placute. Napoleon i-a reprosat lui Talleyrand greselile facute in Razboiul cu Spania, din cauza sfaturilor si dezinformarii ministrului sau, spunea el. De aceea, pentru a se razbuna i-a impus sa gazduiasca la Valençay principii spanioli si suitele lor in timpul exilului in Franta. Cu totii au venit in 1808 si Imparatul i-a ordonat de asemenea ridicarea unui teatru pentru destinderea principilor captivi. Teatrul a fost amenajat langa oranjerie, o adevarata bijuterie arhitectonica, avand o capacitate de 150 de spectatori. A fost inaugurat in 1810 si pe scena sa au evoluat toate celebritatile artistice ale vremii. Decorurile au fost comandate la Paris, dar, din nefericire, inca din secolul trecut, eleganta constructie a inceput sa se ruineze impunandu-se urgente restaurari.
In timpul lui Talleyrand au fost facute mari transformari si parcului. O suprafata de 54 de hectare a fost inconjurata de un zid, pentru protectia principilor spanioli. Talleyrand a renuntat la gradina frantuzeasca optand pentru parcul de tip englezesc, desenat de Renard, un adevarat refugiu de verdeata. Principii s-au intors in tara lor la 12 martie 1814. Dupa caderea Imperiului si reintoarcerea Burbonilor, Talleyrand, care aparase pozitia Frantei la Congresul de la Viena, s-a intors la Valençay unde a devenit gazda unor stralucite personalitati ale lumii politice, culturale si moderne.
S-a stins din viata la Paris la 17 mai 1838, dupa ce se impacase cu biserica si, respectandu-i-se ultimele dorinte, a fost inmormantat la Valençay. Castelul a revenit nepotului sau, care a primit de la Carol al X-lea titlul de domn de Valençay si, din 1980 este proprietatea unei Asociatii Departamentale care ii asigura intretinerea.
Re: FRANTA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9504/7/
Orasul, celebru atat prin carnavalul sau, bataile cu flori, monumentele artistice si hotelurile elegante cat si prin frumusetea marii, abundenta de flori si dulceata climatului, se intinde pe un teritoriu locuit de oameni de aproape 400.000 de ani. Spre secolul al IV-lea i.Hr. colonistii greci au ocupat locul pe care l-au botezat Nikaia si care pana atunci fusese locuit de populatii ligurice. Doua secole mai tarziu, in regiune au venit romanii, care au fondat pe colina Cimiez centrul numit Cemenelum. Acesta a devenit repede un important centru militar si administrativ, cel mai important din regiune, dominand-o din toate punctele de vedere pe vecina sa, Nikaia. Au urmat insa zece secole de cosmar, cauzate de invaziile barbare si luptele cu sarazinii, asezarea suferind cumplite distrugeri. In tot acest timp actuala Nisa, sediu al episcopatului din secolul al V-lea, si-a recastigat locul de lider plasandu-se sub protectia contilor de Provence.
Orasul, celebru atat prin carnavalul sau, bataile cu flori, monumentele artistice si hotelurile elegante cat si prin frumusetea marii, abundenta de flori si dulceata climatului, se intinde pe un teritoriu locuit de oameni de aproape 400.000 de ani. Spre secolul al IV-lea i.Hr. colonistii greci au ocupat locul pe care l-au botezat Nikaia si care pana atunci fusese locuit de populatii ligurice. Doua secole mai tarziu, in regiune au venit romanii, care au fondat pe colina Cimiez centrul numit Cemenelum. Acesta a devenit repede un important centru militar si administrativ, cel mai important din regiune, dominand-o din toate punctele de vedere pe vecina sa, Nikaia. Au urmat insa zece secole de cosmar, cauzate de invaziile barbare si luptele cu sarazinii, asezarea suferind cumplite distrugeri. In tot acest timp actuala Nisa, sediu al episcopatului din secolul al V-lea, si-a recastigat locul de lider plasandu-se sub protectia contilor de Provence.
Dorinta de independenta a locuitorilor, independenta despre care se vorbea inca din secolul al XII-lea, i-a determinat pe acestia sa abandoneze in 1388 dinastia provensala si sa treaca sub controlul contelui Amedeu al II-lea de Savoia. Nisa a ramas legata oarecum de familia de Provence pana in jurul anilor 1860. Brusca intoarcere spre familia de Savoia nu a fost lipsita de consecinte. Orasul fortareata a suferit mai multe asedii ale trupelor franceze si turcesti dar a reusit sa reziste pana in 1706, cand a fost distrus aproape pana la temelie de francezi ceea ce a impus o restaurare atenta. Napoleon, care aprecia in mod deosebit acest loc in care a stat multa vreme, dupa 1792 a vizat anexarea lui de catre Franta. Orasul insa, ca loc de nastere a lui Giuseppe Garibaldi, a reintrat sub suveranitatea ducilor de Savoia in 1814. Abia referendumul din 1860 avea sa-l transfere definitiv Frantei.
Din acest moment Nisa a devenit "regina Rivierei". Frecventat de englezi inca de la sfarsitul secolului al XVIII-lea, orasul si-a deschis larg portile pentru turistii din lume construindu-si hoteluri elegante si vile de o frumusete unica. Varsta de aur a turismului la Nisa continua chiar si in zilele noastre. O vizita aici include obligatoriu o plimbare pe "Promenade des Anglais", strajuita de cladiri impunatoare si presarata cu palmieri si leandri in toate culorile. Amatorii de cultura au de ales din multimea muzeelor dintre care putem aminti Muzeul Masséna, inchinat istoriei orasului, Muzeul de Arta, Muzeul de Arta Naiva, Muzeul Marinei, prestigioasele colectii Chagall si Matisse, Muzeul de Arheologie si altele.
La Nisa diferitele curente in arhitectura sunt reprezentate atat prin strazile marginite de piete impodobite cu monumente, cat si prin edificii religioase, cum sunt Biserica Sfintilor Martin si Augustin, cea mai veche biserica din oras, datand din secolul al XVI-lea, catedrala baroc Sfanta Reparata, bisericile Saint Jaques si Saint Guilleaume, Biserica Sfantul Nicolae, cunoscuta ca Biserica Rusa. Stilul baroc triumfa in impunatorul palat Lascaris cu scara sa monumentala, de o rara eleganta, rafinatele Capele ale Penitentilor si minunata Capela a Bunei Vestiri. Vechea manastire franciscana, ridicata in secolele XIV-XV pe colina Cimiez, cu biserica gotica Nôtre Dame, constituie unul dintre punctele de atractie ale zonei alaturi de vestigiile romane: terne din secolul al III-lea i.Hr., amfiteatru, necropole.
Cel mai de seama eveniment al orasului il constituie Carnavalul, desfasurat in cel mai vechi cartier al orasului inca din Evul Mediu. Suspendat in timpul Revolutiei, a fost reluat in 1830 iar regulile sale au fost definitiv stabilite in 1873. Festivitatile au loc inaintea Postului Mare si incununarea acestuia este bataia cu flori. Aruncate din carele alegorice de catre personajele imbracate in cele mai fanteziste costume, florile, crescute in serele orasului, umplu cerul si pamantul de mireasma si culoare. Ca un protest impotriva acestei traditii, pe care o considera superficiala, tinerii rebeli ai orasului, organizeaza la poalele colinei bataia cu faina, fara sa protesteze insa cand fratii lor mai mari aleg bataia cu flori.
Re: FRANTA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9444/7/
Simbol al puterii dar si al elegantei aristocratice, Palatul Versailles este cunoscut drept cea mai impunatoare si mai fastuoasa cladire de acest fel construita vreodata de un suveran. Se pare ca a constituit un veritabil model pentru toate capetele incoronate din Europa, cand puternicii conducatori au dorit sa-si inalte propriile resedinte. Palatul Versailles a devenit vestit datorita aspectului sau maret si rafinat in acelasi timp, datorita gradinilor sale de o frumusete unica, fantanilor si statuilor sale si, nu in ultimul timp, datorita interioarelor sale, o revarsare de bogatie si de arta. Dintre saloanele sale, impodobite cu tavane pictate de mari maestri, ornamente aurite, marmura si cristale de tot felul se detaseaza atat de cunoscuta "Galerie a oglinzilor", martora a numeroase evenimente istorice, locul in care s-au semnat pana aproape de zilele noastre documente de o importanta covarsitoare pentru batranul noustru continent.
Simbol al puterii dar si al elegantei aristocratice, Palatul Versailles este cunoscut drept cea mai impunatoare si mai fastuoasa cladire de acest fel construita vreodata de un suveran. Se pare ca a constituit un veritabil model pentru toate capetele incoronate din Europa, cand puternicii conducatori au dorit sa-si inalte propriile resedinte. Palatul Versailles a devenit vestit datorita aspectului sau maret si rafinat in acelasi timp, datorita gradinilor sale de o frumusete unica, fantanilor si statuilor sale si, nu in ultimul timp, datorita interioarelor sale, o revarsare de bogatie si de arta. Dintre saloanele sale, impodobite cu tavane pictate de mari maestri, ornamente aurite, marmura si cristale de tot felul se detaseaza atat de cunoscuta "Galerie a oglinzilor", martora a numeroase evenimente istorice, locul in care s-au semnat pana aproape de zilele noastre documente de o importanta covarsitoare pentru batranul noustru continent.
Constructia ei si a celor doua saloane care o marginesc "Salonul Pacii" si "Salonul Razboiului" a inceput in 1678. Pe locul respectivei galerii era o terasa care lega apartamentul regelui de cel al reginei. In mijlocul terasei de pe care suveranii admirau gradinile, facute de marele arhitect peisagist Le Nôtre, se afla o fantana a carei apa inmiresma aerul.
Galeria a fost realizata printr-o munca asidua condusa de Hardouin-Mansart si Lebrun, ajutati de cei mai seama artisti ai epocii. Ornamentele creau un ansamblu unitar, glorificand atat eroii antichitatii, cat si victoriile militare ale lui Ludovic cel Mare. Terminata, ca si cele doua saloane in 1686, a devenit imediat un exemplu de arta decorativa in intreaga Europa.
Salonul Razboiului, care ocupa vechiul cabinet al regelui, este dedicat lui Jupiter si este consacrat victoriilor lui Ludovic al XIV-lea. Una dintre cele mai glorioase actiuni ale regelui, trecerea Rinului, este surprinsa de Coysevox intr-un basorelief impresionant reprezentandu-l pe monarh calare, medalionul parand a fi sustinut de doi captivi legati in lanturi. Putin mai jos intr-un alt basorelief al aceluiasi artist apare muza Clio scriind istoria regelui.
Scene din acesta stralucita istorie au fost reprezentate si pe plafoanele celor doua saloane, lucrarile fiind realizate de Lebrun, care a pictat de asemenea si boltile marii galerii inspirandu-se din aceleasi evenimente. Apar astfel imagini din razboiul din 1667-1668, din cel cu Olanda din 1672-1678 si din primii ani de domnie ai regelui.
Eleganta pilastrilor din marmura de Pirinei este subliniata de capitelurile prin care Lebrun a creat un nou ordin arhitectonic, inspirat, evident, de lucrarile antice ale marilor sai inaintasi. Maretia galeriei este amplificata de nisele impodobite cu statui antice si cele 27 de arcade cu oglinzi in fata celor 27 de ferestre deschizandu-se spre gradini. De aici numele de "Sala Oglinzilor". Spatiul pare mult mai larg iar minunatele gradini pot fi admirate pe ambele parti ale salii odata pe ferestre si odata in oglinzi. In aceasta sala aveau loc audiente importante, baluri si tot aici s-au desfasurat in 1770 o serie de solemnitati cu prilejul casatoriei Delfinului Frantei, viitorul Ludovic al XVI-lea, cu Arhiducesa Marie Antoinette.
In zilele noastre numai opt din vechile statui antice si-au regasit locul pe care l-au avut odinioara, iar celelalte busturi ale imparatilor romani provin din colectii regale particulare. Cat despre mobilier, in lipsa celui de argint din 1689, sau celui comandat de Ludovic al XV-lea, exista admirabile copii care nu diminueaza cu nimic maretia galeriei. Tot copii sunt in mare parte lustrele si sfesnicele uriase in care lumanarile s-au aprins intaia oara la celebra nunta a lui Ludovic al XVI-lea. De remarcat ca lampadarele nu au fost ridicate niciodata in timpul zilei ci au fost coborate astfel incat sa poata fi admirate tavanele. In Salonul Pacii, numit si Salonul Reginei exista o serie de picturi alegorice realizate de Lemoine si cateva de sculpturi plasate pe semineu si purtand semnaturi ilustre.
In 1786 Marie Antoinette voia sa schimbe decoratiile acestui salon considerandu-le prea solemne si demodate. Astfel plafonul pictat de Lebrun urma sa fie inlocuit cu unul reprezentand un cer populat de amorasi, dar regina nu a mai avut timp sa faca aceste transformari.
Re: FRANTA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9369/7/
Acesta este unul dintre cele mai prestigioase orase, dedicate artei si culturii din Franta si in egalmasura un loc incarcat de simboluri religioase. Un asemenea centru de pelerinaj cunoscut in intreaga tara este Catedrala Mantuitorului, sediul arhiepiscopiei din Aix, considerata monument national. Construita vreme de secole, este inaltata pe un loc considerat sacru de mii de ani. Initial aici a existat un templu pagan preroman. Pe locul acestuia s-a ridicat apoi un templu roman iar in cele din urma acesta a fost inlocuit cu actuala biserica crestina, romano-catolica.
Acesta este unul dintre cele mai prestigioase orase, dedicate artei si culturii din Franta si in egalmasura un loc incarcat de simboluri religioase. Un asemenea centru de pelerinaj cunoscut in intreaga tara este Catedrala Mantuitorului, sediul arhiepiscopiei din Aix, considerata monument national. Construita vreme de secole, este inaltata pe un loc considerat sacru de mii de ani. Initial aici a existat un templu pagan preroman. Pe locul acestuia s-a ridicat apoi un templu roman iar in cele din urma acesta a fost inlocuit cu actuala biserica crestina, romano-catolica.
Conform legendei, biserica, aflata odinioara pe Via Aurelia, a fost fondata de Sfantul Maximus din Aix care a sosit in Provence din Palestina, impreuna cu Maria Magdalena, pe o barca apartinand lui Lazarus. Sfantul Maximus a construit aici o capela inchinata Mantitorului. Documentele atesta insa ridicarea constructiei in jurul anului 500 de catre episcopul Basilius, sub a carui conducere s-au inaltat atat un grup de cladiri episcopale cat si capela din varful Forumului roman, capela cu baptiseriu si cateva alte incaperi. Constructia a fost distrusa in secolele al VIII-lea si al IX-lea in timpul invaziilor sarazine.
La inceputul secolului al XII-lea a fost ridicata o noua biserica avand o singura nava, cu trei capele laterale, inchinata Sfantei Fecioare. Intre anii 1165-1177 a fost realizata a doua nava dedicata Sfantului Maximus iar restul constructiei a fost refacut si a devenit oratoriul Mantuitorului. Constructia a continuat cu transeptul si incetul cu incetul vechea biserica in stil romanesc a fost transformata intr-o catedrala gotica. Lucrarile, intrerupte de epidemia de ciuma (Moartea neagra) si de Razboiul de 100 de Ani, au durat pana in 1472, fatada fiind realizata mai tarziu cu ultimele statui amplasate intre 1512-1513.
De fapt actuala catedrala inchinata Mantuitorului este un edificiu in care stilurile se amesteca evocandu-se astfel perioadele in care a fost construita. Fatada a fost impodobita cu statui de sfinti, profeti si heruvimi, create de Jean Mone intre 1512-1513, de Jacotin Paproche in 1484 si de scena Sfantului Mihail omorand dragonul, realizata de Jean Paumier in 1507. Portalul gotic flamboyant a avut mult de suferit in timpul Revolutiei cand au fost mutilate multe dintre statui dar au fost salvate admirabilele vitralii din 1510, opera a lui Jean Guiramard.
Usile sculptate sunt adevarate capodopere, lucrarile reprezentand atat profeti cat si motive pagane cum ar fi sibilele care erau venerate de crestinii medievali, considerandu-se ca acestea au prorocit, Nasterea si Patimile lui Iisus. Totul este inconjurat de ghirlande de frunze de stejar si vita de vie cu struguri, alaturi de imaginile unor animale fantastice printre care un basilic, simbolizand lupta intre bine si rau. Remarcabile sunt tripticul reprezentand-o in centru pe Sfanta Fecioara cu Pruncul dar si alte picturi infatisand Rastignirea, Cina cea de Taina, Neincrederea Sfantului Toma, toate semnate de pictori vestiti in epoca.
Altarul inalt a fost terminat abia in secolul al XIX-lea, in stil Empire, si este decorat cu ingeri din lemn aurit. Orga a fost construita in a doua jumatate a secolului al XIX-lea pe la 1855 inlocuind-o pe cea veche si a fost reconditionata in 1867 si 1985. In secolul al XIX-lea a fost adus in Catedrala si Altarul familiei Aygosi, plasat initial in Biserica apartinand calugaritelor carmelite. Este o veritabila opera de arta impodobita cu sculpturi in piatra si lemn. Alaturi de Catedrala se afla Palatul Episcopal, intre ele fiind construita o minunata curte interioara impodobita cu coloane decorate cu semne din Vechiul si Noul Testament. Coloanele sustin arcuri de piatra, iar stalpul din coltul de sud-est prezinta o statuie impresionanta a Sfantului Petru.
Re: FRANTA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9369/7/
Acesta este unul dintre cele mai prestigioase orase, dedicate artei si culturii din Franta si in egalmasura un loc incarcat de simboluri religioase. Un asemenea centru de pelerinaj cunoscut in intreaga tara este Catedrala Mantuitorului, sediul arhiepiscopiei din Aix, considerata monument national. Construita vreme de secole, este inaltata pe un loc considerat sacru de mii de ani. Initial aici a existat un templu pagan preroman. Pe locul acestuia s-a ridicat apoi un templu roman iar in cele din urma acesta a fost inlocuit cu actuala biserica crestina, romano-catolica.
Acesta este unul dintre cele mai prestigioase orase, dedicate artei si culturii din Franta si in egalmasura un loc incarcat de simboluri religioase. Un asemenea centru de pelerinaj cunoscut in intreaga tara este Catedrala Mantuitorului, sediul arhiepiscopiei din Aix, considerata monument national. Construita vreme de secole, este inaltata pe un loc considerat sacru de mii de ani. Initial aici a existat un templu pagan preroman. Pe locul acestuia s-a ridicat apoi un templu roman iar in cele din urma acesta a fost inlocuit cu actuala biserica crestina, romano-catolica.
Conform legendei, biserica, aflata odinioara pe Via Aurelia, a fost fondata de Sfantul Maximus din Aix care a sosit in Provence din Palestina, impreuna cu Maria Magdalena, pe o barca apartinand lui Lazarus. Sfantul Maximus a construit aici o capela inchinata Mantitorului. Documentele atesta insa ridicarea constructiei in jurul anului 500 de catre episcopul Basilius, sub a carui conducere s-au inaltat atat un grup de cladiri episcopale cat si capela din varful Forumului roman, capela cu baptiseriu si cateva alte incaperi. Constructia a fost distrusa in secolele al VIII-lea si al IX-lea in timpul invaziilor sarazine.
La inceputul secolului al XII-lea a fost ridicata o noua biserica avand o singura nava, cu trei capele laterale, inchinata Sfantei Fecioare. Intre anii 1165-1177 a fost realizata a doua nava dedicata Sfantului Maximus iar restul constructiei a fost refacut si a devenit oratoriul Mantuitorului. Constructia a continuat cu transeptul si incetul cu incetul vechea biserica in stil romanesc a fost transformata intr-o catedrala gotica. Lucrarile, intrerupte de epidemia de ciuma (Moartea neagra) si de Razboiul de 100 de Ani, au durat pana in 1472, fatada fiind realizata mai tarziu cu ultimele statui amplasate intre 1512-1513.
De fapt actuala catedrala inchinata Mantuitorului este un edificiu in care stilurile se amesteca evocandu-se astfel perioadele in care a fost construita. Fatada a fost impodobita cu statui de sfinti, profeti si heruvimi, create de Jean Mone intre 1512-1513, de Jacotin Paproche in 1484 si de scena Sfantului Mihail omorand dragonul, realizata de Jean Paumier in 1507. Portalul gotic flamboyant a avut mult de suferit in timpul Revolutiei cand au fost mutilate multe dintre statui dar au fost salvate admirabilele vitralii din 1510, opera a lui Jean Guiramard.
Usile sculptate sunt adevarate capodopere, lucrarile reprezentand atat profeti cat si motive pagane cum ar fi sibilele care erau venerate de crestinii medievali, considerandu-se ca acestea au prorocit, Nasterea si Patimile lui Iisus. Totul este inconjurat de ghirlande de frunze de stejar si vita de vie cu struguri, alaturi de imaginile unor animale fantastice printre care un basilic, simbolizand lupta intre bine si rau. Remarcabile sunt tripticul reprezentand-o in centru pe Sfanta Fecioara cu Pruncul dar si alte picturi infatisand Rastignirea, Cina cea de Taina, Neincrederea Sfantului Toma, toate semnate de pictori vestiti in epoca.
Altarul inalt a fost terminat abia in secolul al XIX-lea, in stil Empire, si este decorat cu ingeri din lemn aurit. Orga a fost construita in a doua jumatate a secolului al XIX-lea pe la 1855 inlocuind-o pe cea veche si a fost reconditionata in 1867 si 1985. In secolul al XIX-lea a fost adus in Catedrala si Altarul familiei Aygosi, plasat initial in Biserica apartinand calugaritelor carmelite. Este o veritabila opera de arta impodobita cu sculpturi in piatra si lemn. Alaturi de Catedrala se afla Palatul Episcopal, intre ele fiind construita o minunata curte interioara impodobita cu coloane decorate cu semne din Vechiul si Noul Testament. Coloanele sustin arcuri de piatra, iar stalpul din coltul de sud-est prezinta o statuie impresionanta a Sfantului Petru.
Re: FRANTA
Turnul Eiffel mai are doar un singur ascensor în funcţiune
Monument emblematic al Franţei, Turnul Eiffel nu mai dispune decât de unul dintre cele trei ascensoare ale sale pentru a-i ridica pe vizitatori la primele două etaje, dar turiştii sunt dispuşi să aştepte peste două ore în frig pentru a vedea Parisul de la înălţime, semnalează AFP.
De două luni, al doilea ascensor (electric) în funcţiune pe latura de nord este oprit pentru o serie de controale amănunţite care se realizează o dată la şase ani.
Citeste articolul
Monument emblematic al Franţei, Turnul Eiffel nu mai dispune decât de unul dintre cele trei ascensoare ale sale pentru a-i ridica pe vizitatori la primele două etaje, dar turiştii sunt dispuşi să aştepte peste două ore în frig pentru a vedea Parisul de la înălţime, semnalează AFP.
De două luni, al doilea ascensor (electric) în funcţiune pe latura de nord este oprit pentru o serie de controale amănunţite care se realizează o dată la şase ani.
Citeste articolul
Re: FRANTA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9323/7/
Sa recunoastem ca avem o tentatie insatiabila de a crea legende si eroi cu puteri magice, modele de neatins dar care ne permit sa visam. Si asta pentru ca omul insusi este o fiinta magica (Mircea Eliade ne-a demonstrat-o), demiurg al unor taramuri magice. Ei bine, un astfel de taram a fost cartierul parisian Montparnasse. Si nu pentru ca asa vrem sa-l vedem dupa trecerea deceniilor, ci pentru ca in acel peisaj de poveste au forfotit personaje de poveste.
Sa recunoastem ca avem o tentatie insatiabila de a crea legende si eroi cu puteri magice, modele de neatins dar care ne permit sa visam. Si asta pentru ca omul insusi este o fiinta magica (Mircea Eliade ne-a demonstrat-o), demiurg al unor taramuri magice. Ei bine, un astfel de taram a fost cartierul parisian Montparnasse. Si nu pentru ca asa vrem sa-l vedem dupa trecerea deceniilor, ci pentru ca in acel peisaj de poveste au forfotit personaje de poveste.
Un loc magic precum Montparnasse se legitimeaza prin prezenta unor nume ce au tinut capul de afis al secolului XX. Pablo Picasso, Marc Chagall, Amedeo Modigliani, Max Ernst, Constantin Brancusi si Joan Miró au pictat si desenat si pentru o supa de gaina, o ceasca de cafea si un pahar de vin, nu pentru glorie. Guillaume Apollinaire, Samuel Beckett, James Joyce, Hemingway, André Breton si, mai tarziu, Emil Cioran au gandit si au scris imprastiind ideile lor generoase si scrierile care aveau sa faca valuri. Si, vorbind despre perioada de la inceputul secolului XX si pana la Al Doilea Razboi Mondial, nu putem omite nici pe oamenii politici care au trecut prin Paris si boema Montparnass-ului, stiind ca au de-a face cu oameni cu spirit liber si orizonturi culturale nelimitate. Astfel, aici ajunge, in 1908, cel care adoptase in 1902 numele de revolutionar "Lenin", pe care Vladimir Ulianov il preluase dupa numele fluviului siberian Lena (unde fusese captiv). A fost o amintire placuta, caci la Paris el a intalnit-o pe Inessa Ar-mand (o frantuzoaica cu vederi de stanga), cu care a avut o legatura stransa (acceptata de sotia sa, Nadejda). Mai tarziu, la Paris, in boema primitoare si cu exilati politici, ajunge si ratacitorul prin Europa Leon Trotsky. Se despartise de Lenin si in 1914 il gasim la Paris, unde editeaza ziarul socialist "Nase Slovo" (Lumea noastra). Dar va fi deportat ca "anti-razboinic" si va ajunge in SUA...
Un loc aparte in saracia si supravietuirea artistilor si ganditorilor din Montparnasse au avut cei care le-au intins o mana de ajutor. Salvador Dalí spunea ca saracia e un lux in Montparnasse. Acest fenomen l-a inteles si inimoasa rusoaica Maria Vassilieff (1884-1957), o pictorita sosita la Paris in 1905 care a deschis o "Academie", dar si o faimoasa "Cantina", unde pentru cativa centi se putea manca o supa si bea un vin. La "Cantina" se desfasurau tulburatoarele certuri (polemici zgomotoase pe fond etilic) intre Modigliani si tinta preferata a ironiilor sale, "cubistul sef" Picasso. Tot pentru artistii cu buzunarele batute de vant functiona si cladirea-adapost "La Ruche" (Stupul), cu trei etaje, proiectata de Gustave Eiffel ca loc de gustare a vinurilor. Acolo erau si studiouri si dormitoare, iar chiria era platita in picturi si sculpturi. Pe acolo a trecut si Constantin Brancusi, Marc Chagall si ai sai "modernisti", iar mai tarziu aveau sa stea la taclale interminabile Jean-Paul Sartre cu Jean Renoir. Cand se aglomera "Stupul" cu noi veniti fara o letcaie, artistii se mutau la o alta resedinta de "lux" a boemei, in Montmartre, la asa-zisa "Corabie a spalatoreselor", unde Matisse, Modigliani, Utrillo si mai tarziu Jean Cocteau se puteau desfata pana adormeau cu capul pe mesele pline de cafea si absint...
Montparnasse inseamna Muntele Parnassus, adapostul muzelor la anticii greci, locul unde au aparut cabaretele, cele mai subtiri clatite si o avalansa de genii neintelese.
Re: FRANTA
http://www.revistamagazin.ro/content/view/9174/7/
Orasul Gien, construit pe Val de Loire, unul dintre cele mai bogate terenuri de vanatoare, a fot intotdeauna un centru foarte important pentru amatorii acestui sport. Orasul era numit chiar "capitala vanatorii". Imensa padure din Orleans (34.000 hectare) intinsa intre Loira, Gien si Beauce a fost intotdeauna bogata in animale mari, iar Gien reprezenta o poarta in migrarea acestora.
Orasul Gien, construit pe Val de Loire, unul dintre cele mai bogate terenuri de vanatoare, a fot intotdeauna un centru foarte important pentru amatorii acestui sport. Orasul era numit chiar "capitala vanatorii". Imensa padure din Orleans (34.000 hectare) intinsa intre Loira, Gien si Beauce a fost intotdeauna bogata in animale mari, iar Gien reprezenta o poarta in migrarea acestora.
De aceea s-a hotarat ca aici sa se creeze un muzeu al vanatorii, castelul din localitate fiind ales in acest scop. Acest edificiu, pe care istoria il aminteste in multiple situatii, a fost ridicat in 1484 pe locul unui vechi refugiu regal de vanatoare. Cea care a avut initiativa constructiei a fost Anne de Beaujeu, fiica mai mare a lui Ludovic al XI-lea, regenta a Frantei, care, data fiind pozitia ei politica, a primit domeniul ca dar din partea Coroanei. Castelul este o constructie ampla, cu ferestre deschise spre sud, oferind priveliste asupra orasului, a Loirei si mai departe, pana spre campie. In est, un alt corp de cladire, perpendicular pe primul, iti ofera posibilitatea de a privi orizontul si vaile domoale de aici.
Fatadele dand spre curtea interioara, mai putin sobre, sunt ornamentate cu trei turnulete octogonale din piatra si caramida inchizand elegante scari in spirale, incununate cu camere patrate, ele insele flancate de mici turnuri rotunde in interiorul carora se afla alte scari, foarte stramte.
La moartea Annei de Beaujeu castelul a revenit Coroanei. Aici a semnat François I, in 1523, actul prin care se atesta regenta Louisei de Savoia. Tot aici a locuit Henric al II-lea si au gasit adapost Catherina de Medicis si Carol al IX-lea si mai tarziu Henric al III-lea in timpul razboaielor religioase.
Anna de Austria si Ludovic al XIV-lea, in varsta de 13 ani, s-au refugiat si ei in interiorul zidurilor lui in timpul bataliei de la Bléneau.
Dupa ce a apartinut mai multor familii, a revenit contelui Gien omorat insa in timpul Revolutiei si, ulterior, a intrat in proprietatea statului, statut pe care il detine si in zilele noastre.
Colectiile pastrate aici sunt bogate si deosebit de valoroase. Dispuse cronologic ele evoca vanatoarea de-a lungul perioadelor istorice. Alaturi de arme sunt expuse desene, gravuri, picturi, tapiserii, obiecte de ceramica. Poti admira de la arme de silex pana la tunuri cu teava lunga, si alte arme de foc cu care se putea trage de pe cal, apoi pusti cu doua tevi si altele de acest fel. Colectiile detin de asemenea arme frumos incrustate cu ornamente de fildes, de sidef, de baga, adevarate opere de arta.
La etajul intai, o sala impresionanta este rezervata unor picturi si studii de François Desportes (1661-1743). Sunt peste 75 de opere ale acestui artist, considerat cel mai mare pictor animalier din Franta tuturor timpurilor. Pictorul a fost unul dintre artistii preferati ai lui Ludovic al XIV-lea, l-a insotit la partidele de vanatoare, a pictat atat vanatul cat si cainii preferati ai regelui: Blanche, Ponne, Zette. De asemenea a executat mai multe scene ca decor in apartamentele regale si princiare. In apropierea picturilor lui Desportes sunt doua panze mari ale succesorului sau, J.B. Ondri (1686-1755), printre care celebra sa "Vanatoare de lupi".
In 1972 muzeul a primit exceptionala colectie a lui Claude Hettier de Boislambert presedintele de onoare al Comitetului International al Vanatorii. Mare iubitor de natura si de animale, el nu concepea vanatoarea decat ca un sport rational si nu ucidere sadica a vietuitoarelor. Este o colectie facuta vreme de generatii, in 500 de ani.
O alta sala expune peste 5000 de nasturi de la tunici de vanatoare, fiecare obiect fiind o adevarata opera de arta.
La mare cinste este cornul de vanatoare. 50 de asemenea instrumente sunt expuse pe fondul unor imagini reprezentand cate o vanatoare din timpul lui Ludovic al XIV-lea si apoi altele, pana in zilele noastre.
Re: FRANTA
http://www.evz.ro/detalii/stiri/cum-sa-te-distrezi-cu-stil-si-glamour-la-saint-tropez-960999.html
Piscina-muzeu
Piscina-muzeu
Despre Muzeul Orsay din Paris se spune ca „e cel mai frumos din lume”. Nu o spun doar parizienii si francezii in general, ci o multime de oameni de arta de pe alte meleaguri. Desigur, nu se discuta despre calitatea exponatelor (deosebit de valoroase de altfel) ci despre spatiul si modul in care sunt expuse. Afirmatia pare usor copilareasca, dar cine calca pragul acestui muzeu iese de acolo, de cele mai multe ori, convins de adevarul ei. Cu toate acestea nu s-ar putea spune ca Muzeul Orsay nu are concurenti seriosi, cel putin in ceea ce priveste „frumusetea”.Unul dintre acesta este fara indoiala Muzeul de Arta si Industrie André Diligent din Roubaix.
Roubaix este un orasel din nordul Frantei, foarte apropiat de Lille, atât de apropiat incât multi le considera alcatuind aceeasi aglomeratie urbana, mai ales ca poti ajunge aici cu metroul luat din fata Muzeului de Arta din Lille. Istoria muzeului din Roubaix este destul de agitata.
In 1835 in oras a fost intemeiat Muzeul Industrial (textil) care in 1862 si-a deschis o sectie de arta, iar in 1889 a intrat sub tutela statului devenind Muzeul National din Roubaix. Din nefericire, in 1940 muzeul a fost inchis din lipsa de fonduri, dar in 1965 a fost creata asociatia „Prietenii Muzeului” si in 1990 a fost organizata o sala in primaria oraselor, sala care prefigura viitorul asezamânt de arta.
Au urmat o serie de studii si, in 1994, a fost lansat un concurs pentru amenajarea viitorului muzeu. Concursul a fost câstigat de nimeni altul decât de Jean-Paul Philippon, arhitectul Muzeului Orsay. Locul ales pentru gazduirea noului asezamânt a fost piscina orasului, una dintre cele mai frumoase piscine din Franta, folosindu-se de asemenea aripile cladirii, odinioara cabine ale baii publice. Sala de primire si cea dedicata expozitiilor temporare au ocupat salile vechii fabrici de tesaturi in cadrul careia functionase piscina. Aripile laterale ale constructiei, de fapt fosta sala de baie, adapostesc bogatele colectii de pictura si sculptura, arte aplicate, arte decorative, textile si moda.
Sculptura pare sa fi fost cel mai aproape de inima creatorilor muzeului. Inca de la deschiderea acestuia, colectiile de sculpturi moderne ocupa un loc de cinste in toate salile. Sunt expuse opere de Rodin, Camille Claude, Mérignargues si multi altii. Peretii sunt impodobiti cu pânze semnate de Vuillard, Bonnard, Dufy, Delacroix toate exprimând fascinatia pentru frumusetea lumii inconjuratoare, o paleta larga de forme si culori reprezentând personaje, obiecte, peisaje, animale.
Un efect deosebit a fost obtinut prin folosirea vechilor cabine de dus. Cu usi de sticla, oferind privitorului o imagine larga, acestea sunt rezervate artelor aplicate si decorative. Prezentarea se face in ordine cronologica si interiorul acestor cabine contine un numar redus de obiecte, de multe ori unul singur, reliefându-i-se astfel frumusetea. Etajul al doilea al muzeului expune textile si colectii de moda, imprimeuri indraznete, materiale elegante, dar piesa de rezistenta a muzeului o constituie piscina care da si numele muzeului. Aflata in mijlocul cladirii, strajuita de porti de piatra lucrate in filigran cu motive geometrice, inconjurata de balcoanele celor doua etaje, cu balustrade concepute in acelasi stil geometric, prezinta deasupra portilor doua vitralii in raze galbene si aurii, permitând luminii sa cada asupra bazinului in care apa curge continuu.
Pe marginea apei, siruri de statui asezate in trepte se oglindesc in unde. Intregul muzeu conserva elemente arhitecturale, pictura si sculptura din secolele XIX-lea mai ales cafeneaua cu peretii imbracati in lemn de acaju. In prelungirea ei se afla o gradina cu plante textile, o biblioteca si un centru de documentare completeaza ansamblul, iar cursurile speciale care se tin aici indruma pasii iubitorului de frumos deopotriva spre pictura si sculptura, spre moda si croitorie.
Pagina 3 din 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Subiecte similare
» Franta/Belgia
» Al Doilea Razboi Mondial[1-----]
» ISTORIE=FRANTA
» Grigorescu[V=]
» Sarkozy/BRUNI[V=]
» Al Doilea Razboi Mondial[1-----]
» ISTORIE=FRANTA
» Grigorescu[V=]
» Sarkozy/BRUNI[V=]
Pagina 3 din 10
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum