Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
ISTORIE=FRANTA
Pagina 6 din 8
Pagina 6 din 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
ISTORIE=FRANTA
Rezumarea primului mesaj :
La 14 iulie 1789, caderea Bastiliei marca inceputul Revolutiei franceze. Bastilia era o fortareata din secolul al XIV-lea, care se afla undeva in estul Parisului si era considerata a fi simbolul monarhiei absolutiste. Servea drept inchisoare politica, orice opozant al politicii regale putand fi inchis acolo doar printr-un simplu ordin regal. Fortareata mai era inconjurata si de un nimb de povesti infioratoare despre acte de cruzime si tortura petrecute in spatele zidurilor sale. In realitate, prizonierii Bastiliei puteau fi eliberati doar in acelasi mod in care fusesera inchisi, printr-un ordin regal, insa aceasta se intampla foarte rar. La 14 iulie 1789, multimea furioasa a pornit pe strazile Parisului, indreptandu-se spre Bastilia pentru a ocupa fortareata si a pune mana pe munitie. Dezertorii din Garda Franceza s-au alaturat multimii revoltate. Multi dintre gardienii Bastiliei si-au parasit posturile atunci cand au fost confruntati cu masele, permitandu-le astfel accesul in perimetrul Bastiliei. Guvernatorul Bastiliei, Bernard-Jordan de Launey, a incercat sa evite conflictul si a acceptat sa se predea multimii pentru a-si salva viata. Ulterior, soldatii acestuia au fost capturati si, in ciuda promisiunii maselor, guvernatorul a fost asasinat. Podurile basculante ale Bastiliei au fost coborate si astfel a putut intra in fortareata si restul multimii.
http://www.jurnalul.ro/sectiunea_15/calendar.html
Ultima editare efectuata de catre Admin in 30.11.13 17:02, editata de 1 ori
Re: ISTORIE=FRANTA
Sinucidere în masă la tribunal…de dragul republicii
Pe 16 iunie 1795, Tribunalul revoluţionar al Franţei îi condamna la moarte pe Romme, Duquesnoy, Duroy, Bourbotte, Soubrany şi Goujon, membri ai Convenţiei implicaţi în insurecţia împotriva Convenţiei termidoriene. La câteva clipe după citirea sentinţei, condamnaţii au părăsit sala de...
Pe 16 iunie 1795, Tribunalul revoluţionar al Franţei îi condamna la moarte pe Romme, Duquesnoy, Duroy, Bourbotte, Soubrany şi Goujon, membri ai Convenţiei implicaţi în insurecţia împotriva Convenţiei termidoriene. La câteva clipe după citirea sentinţei, condamnaţii au părăsit sala de...
Re: ISTORIE=FRANTA
Zîmbetul lui Petion a îngrijorat-o. Temîndu-se să
nu fie considerată o spioană în solda montagnarzilor, tînăra a hotărît
să acţioneze. Ca să-şi demonstreze buna-credinţă girondină, a luat
decizia fermă să-l ucidă pe Marat. Peste două zile, Charlotte Corday a
plecat la Paris fără să mărturisească nimănui ce avea de gînd să facă.
După ce a tras la hotelul Providence (de pe strada Vieux-Augustins),
tînăra a aflat de la deputatul Lauze du Perret că Marat nu mai ieşea
din casă.
Marat este asasinat în cadă
Pentru
un simplu zîmbet! Prin urmare, Charlotte Corday a luat hotărîrea în
urma unui impuls. Departe de a dori să-i răzbune pe girondini, tînăra
dorea îndeosebi să-şi demonstreze buna-credinţă republicană. În acea zi
de sîmbătă, 13 iulie, tînăra voia să facă un gest de răsunet. Dorea
să-l asasineze pe Marat de teamă să nu fie bănuită de Dimpatii
montagnarde. Înainte de a se duce cu trăsura la locul crimei, a făcut
de 10 ori turul grădinii de la Palais-Royal şi a cumpărat, în cele din
urmă, un cuţit. Era o căldură toridă, greu de suportat. Cînd a sosit la
numărul 30 de pe Strada Cordelierilor, Charlotte Corday a dat dovadă de
o indecizie uimitoare. După ce a urcat de două ori scările care duceau
la apartamentul lui Marat, ea a făcut cale-ntoarsă şi s-a plimbat prin
cartier (După unele mărturii, Simone Evrard, amanta lui Marat, i-ar fi
spus amabil să plece - n.a.). O astfel de atitudine indica absenţa
completă de pregătire, cu atît mai puţin existenţa unui complot pus la
cale în bastionul normand. Abia în cursul serii s-a dus din nou la
domiciliul lui Marat. Mai întîi, i-a trimis "monstrului" o scrisoare
("Vin de la Caen. Iubirea voastră faţă de patrie trebuie să vă facă să
doriţi să cunoaşteţi comploturile care se pun acolo la cale", spunea ea
în prima scrisoare -n.a.). Folosind acelaşi şiretlic, ca şi Jacques
Clement, ca să ajungă la Henric al III-lea, tînăra pretindea că avea
informaţii confidenţiale despre un complot contra Republicii, pus la
cale în Normandia. În acel moment (era ora 19,00), a adus personal a
doua scrisoare: "Sînt persecutată pentru cauza Libertăţii,
protejaţi-mă!", îi scria ea. "Monstrul", avînd totuşi inima sensibilă,
a decis s-o lase să intre. După ce a ajuns în camera bolnavului (Marat
recitea în cadă un număr din Prietenul Poporului - n.a.), Charlotte
Corday l-a convins cu uşurinţă de existenţa unui complot. Spunîndu-i ce
voia să audă, i-a citat numele conspiratorilor. Conversaţia a durat 10
minute. Marat nu a bănuit-o nici un moment. A notat calm numele
girondinilor. Acesta a fost momentul ales de tînără ca să înfingă
cuţitul în pieptul "monstrului". Marat a murit pe loc ("Vino la mine,
dragă prietenă, mor!". Acestea au fost ultimele cuvinte ale lui Marat.
A murit după 5 minute de la primirea loviturii - n.a.). După făptuirea
crimei, Charlotte Corday nu a încercat să fugă, ba chiar a afişat un
calm surprinzător.Un Ravaillac cu fustă
Vestea morţii lui
Marat a stîrnit o mare tulburare. Charlotte Corday a scăpat cu greu de
linşaj şi mai ales de furia femeilor. A beneficiat atunci de protecţia
lui Drouet. "N-o ucideţi!, a strigat el mulţimii isterizate. Am pierde
ramificaţiile complotului". Complot? Pentru Robespierre şi ai lui,
această crimă a fost un adevărat noroc. Ea a justificat radicalizarea
regimului. În numele tezei conspiraţiei urzite de girondini, a fost
instituită dictatura şi s-a pornit pe calea Terorii (Legea suspecţilor
a fost votată în ziua de 17 septembrie 1793 -n.a.). "În 1793, scria
Olivier Coquard, girondinii au jucat în cazul Marat rolul iezuiţilor în
cazul Henric al IV-lea". Şi totuşi, ucigaşa revoluţionarului a fost
categorică: nu era instrumentul nici unei mişcări politice. Cu alte
cuvinte, a acţionat singură şi nu a anunţat pe nimeni. La 4 zile după
asasinat, Charlotte Corday, în cămaşă roşie, a fost urcată pe eşafod.
După
mai bine de 200 de ani, analiza faptelor duce la ipoteza unui act
izolat comis de o femeie dezechilibrată, care nu urmărea nici un viitor
politic. Girondină, regalistă şi republicană, Charlotte Corday şi-a
servit propria cauză. (Sfîrşit)
nu fie considerată o spioană în solda montagnarzilor, tînăra a hotărît
să acţioneze. Ca să-şi demonstreze buna-credinţă girondină, a luat
decizia fermă să-l ucidă pe Marat. Peste două zile, Charlotte Corday a
plecat la Paris fără să mărturisească nimănui ce avea de gînd să facă.
După ce a tras la hotelul Providence (de pe strada Vieux-Augustins),
tînăra a aflat de la deputatul Lauze du Perret că Marat nu mai ieşea
din casă.
Marat este asasinat în cadă
Pentru
un simplu zîmbet! Prin urmare, Charlotte Corday a luat hotărîrea în
urma unui impuls. Departe de a dori să-i răzbune pe girondini, tînăra
dorea îndeosebi să-şi demonstreze buna-credinţă republicană. În acea zi
de sîmbătă, 13 iulie, tînăra voia să facă un gest de răsunet. Dorea
să-l asasineze pe Marat de teamă să nu fie bănuită de Dimpatii
montagnarde. Înainte de a se duce cu trăsura la locul crimei, a făcut
de 10 ori turul grădinii de la Palais-Royal şi a cumpărat, în cele din
urmă, un cuţit. Era o căldură toridă, greu de suportat. Cînd a sosit la
numărul 30 de pe Strada Cordelierilor, Charlotte Corday a dat dovadă de
o indecizie uimitoare. După ce a urcat de două ori scările care duceau
la apartamentul lui Marat, ea a făcut cale-ntoarsă şi s-a plimbat prin
cartier (După unele mărturii, Simone Evrard, amanta lui Marat, i-ar fi
spus amabil să plece - n.a.). O astfel de atitudine indica absenţa
completă de pregătire, cu atît mai puţin existenţa unui complot pus la
cale în bastionul normand. Abia în cursul serii s-a dus din nou la
domiciliul lui Marat. Mai întîi, i-a trimis "monstrului" o scrisoare
("Vin de la Caen. Iubirea voastră faţă de patrie trebuie să vă facă să
doriţi să cunoaşteţi comploturile care se pun acolo la cale", spunea ea
în prima scrisoare -n.a.). Folosind acelaşi şiretlic, ca şi Jacques
Clement, ca să ajungă la Henric al III-lea, tînăra pretindea că avea
informaţii confidenţiale despre un complot contra Republicii, pus la
cale în Normandia. În acel moment (era ora 19,00), a adus personal a
doua scrisoare: "Sînt persecutată pentru cauza Libertăţii,
protejaţi-mă!", îi scria ea. "Monstrul", avînd totuşi inima sensibilă,
a decis s-o lase să intre. După ce a ajuns în camera bolnavului (Marat
recitea în cadă un număr din Prietenul Poporului - n.a.), Charlotte
Corday l-a convins cu uşurinţă de existenţa unui complot. Spunîndu-i ce
voia să audă, i-a citat numele conspiratorilor. Conversaţia a durat 10
minute. Marat nu a bănuit-o nici un moment. A notat calm numele
girondinilor. Acesta a fost momentul ales de tînără ca să înfingă
cuţitul în pieptul "monstrului". Marat a murit pe loc ("Vino la mine,
dragă prietenă, mor!". Acestea au fost ultimele cuvinte ale lui Marat.
A murit după 5 minute de la primirea loviturii - n.a.). După făptuirea
crimei, Charlotte Corday nu a încercat să fugă, ba chiar a afişat un
calm surprinzător.Un Ravaillac cu fustă
Vestea morţii lui
Marat a stîrnit o mare tulburare. Charlotte Corday a scăpat cu greu de
linşaj şi mai ales de furia femeilor. A beneficiat atunci de protecţia
lui Drouet. "N-o ucideţi!, a strigat el mulţimii isterizate. Am pierde
ramificaţiile complotului". Complot? Pentru Robespierre şi ai lui,
această crimă a fost un adevărat noroc. Ea a justificat radicalizarea
regimului. În numele tezei conspiraţiei urzite de girondini, a fost
instituită dictatura şi s-a pornit pe calea Terorii (Legea suspecţilor
a fost votată în ziua de 17 septembrie 1793 -n.a.). "În 1793, scria
Olivier Coquard, girondinii au jucat în cazul Marat rolul iezuiţilor în
cazul Henric al IV-lea". Şi totuşi, ucigaşa revoluţionarului a fost
categorică: nu era instrumentul nici unei mişcări politice. Cu alte
cuvinte, a acţionat singură şi nu a anunţat pe nimeni. La 4 zile după
asasinat, Charlotte Corday, în cămaşă roşie, a fost urcată pe eşafod.
După
mai bine de 200 de ani, analiza faptelor duce la ipoteza unui act
izolat comis de o femeie dezechilibrată, care nu urmărea nici un viitor
politic. Girondină, regalistă şi republicană, Charlotte Corday şi-a
servit propria cauză. (Sfîrşit)
Re: ISTORIE=FRANTA
Sub ameninţarea străzii, Convenţia a luat
hotărîrea să capituleze şi să-i surghiunească pe deputaţii girondini.
În zilele următoare, 29 dintre ei au urcat pe eşafod. Ceilalţi au fugit
în provincie. Acum s-a dezlănţuit un război deschis între Paris,
bastionul montagnarzilor, şi restul Franţei. Dacă Sudul era regalist
(Anume Marsilia, Avignon, Arles, Toulon chiar l-a proclamat rege pe
Ludovic al XVII-lea. Pe de altă parte, Lyon a intrat în rebeliune
deschisă contra Convenţiei.
Republicanul Chalier a
fost ghilotinat - n.a.), Normadia a devenit refugiul girordinilor.
Caen, oraşul tinerei Charlotte Corday, era locul lor privilegiat.
Barbaroux, Petion şi Guadet au organizat acolo rezistenţa.
7 iulie 1793. Decizia spontană
Din
luna mai a anului 1793, Caen a devenit bastionul avansat al
federalismului. Refugiaţii girodieni au fost primiţi aici cu fanfare şi
mese festive. Consideraţi adevăraţi martiri ai montgnarzilor, ei au
devenit vîrful de lance al contestării. Printre susţinătorii lor se
număra şi o anume Charlotte Corday. Fiica unei familii nobile - cei doi
fraţi ai ei, monarhişti, emigraseră în străinătate - tînăra avea
opţiuni politice ambigue. Rînd pe rînd regalistă şi republicană, ea a
fost şocată de violenţă (Fusese profund marcată de masacrarea
vicontelui de Belzunce de către populaţia din Caen -n.a.), care era
întruchipată de Robespierre şi Marat. Deja indignată de execuţia lui
Ludovic al XVI-lea de la începutul anului, acum a fost îngrozită de
relatările lui Barbaroux şi Petion. Cu siguranţă că Marat era un
monstru! Totuşi, hotărîrea de a-l ucide era posterioară lunii iunie.
Dacă dăm crezare cronicarilor (Vezi Journal de France, publicat la
Tallandier în 1972 -n.a.), aceasta ar data din 7 iulie, cu mai puţin de
o săptămînă înaintea faptelor. Departe de a dori să-i răzbune pe
girondini, Charlotte Corday ar fi acţionat în virtutea unui reflex de
autoapărare. În ziua aceea, tînăra a asistat la trecerea în revistă a
contrarevoluţionarilor la Cours-la-Reine din Caen. Atunci l-a zărit pe
Petion, care a privit-o cu un zîmbet ironic. În acele timpuri de mari
tensiuni politice şi sociale, cel mai mic semn era analizat, cîntărit.
hotărîrea să capituleze şi să-i surghiunească pe deputaţii girondini.
În zilele următoare, 29 dintre ei au urcat pe eşafod. Ceilalţi au fugit
în provincie. Acum s-a dezlănţuit un război deschis între Paris,
bastionul montagnarzilor, şi restul Franţei. Dacă Sudul era regalist
(Anume Marsilia, Avignon, Arles, Toulon chiar l-a proclamat rege pe
Ludovic al XVII-lea. Pe de altă parte, Lyon a intrat în rebeliune
deschisă contra Convenţiei.
Republicanul Chalier a
fost ghilotinat - n.a.), Normadia a devenit refugiul girordinilor.
Caen, oraşul tinerei Charlotte Corday, era locul lor privilegiat.
Barbaroux, Petion şi Guadet au organizat acolo rezistenţa.
7 iulie 1793. Decizia spontană
Din
luna mai a anului 1793, Caen a devenit bastionul avansat al
federalismului. Refugiaţii girodieni au fost primiţi aici cu fanfare şi
mese festive. Consideraţi adevăraţi martiri ai montgnarzilor, ei au
devenit vîrful de lance al contestării. Printre susţinătorii lor se
număra şi o anume Charlotte Corday. Fiica unei familii nobile - cei doi
fraţi ai ei, monarhişti, emigraseră în străinătate - tînăra avea
opţiuni politice ambigue. Rînd pe rînd regalistă şi republicană, ea a
fost şocată de violenţă (Fusese profund marcată de masacrarea
vicontelui de Belzunce de către populaţia din Caen -n.a.), care era
întruchipată de Robespierre şi Marat. Deja indignată de execuţia lui
Ludovic al XVI-lea de la începutul anului, acum a fost îngrozită de
relatările lui Barbaroux şi Petion. Cu siguranţă că Marat era un
monstru! Totuşi, hotărîrea de a-l ucide era posterioară lunii iunie.
Dacă dăm crezare cronicarilor (Vezi Journal de France, publicat la
Tallandier în 1972 -n.a.), aceasta ar data din 7 iulie, cu mai puţin de
o săptămînă înaintea faptelor. Departe de a dori să-i răzbune pe
girondini, Charlotte Corday ar fi acţionat în virtutea unui reflex de
autoapărare. În ziua aceea, tînăra a asistat la trecerea în revistă a
contrarevoluţionarilor la Cours-la-Reine din Caen. Atunci l-a zărit pe
Petion, care a privit-o cu un zîmbet ironic. În acele timpuri de mari
tensiuni politice şi sociale, cel mai mic semn era analizat, cîntărit.
Barbă-Albastră, criminalul care a ars în cuptor peste 300 de
Barbă-Albastră, criminalul care a ars în cuptor peste 300 de femei
Din excepţionala carte a lui Juan Antonio Cebrian, “Psihokilleri”,
vă prezint astăzi povestea incredibilă al unui criminal în serie
denumit “Barbă Albastră”.
Cine a fost “Barbă-Albastră”?
“Barbă-Albastră”,...
Din excepţionala carte a lui Juan Antonio Cebrian, “Psihokilleri”,
vă prezint astăzi povestea incredibilă al unui criminal în serie
denumit “Barbă Albastră”.
Cine a fost “Barbă-Albastră”?
“Barbă-Albastră”,...
Misterul catacombelor din Paris
Misterul catacombelor din Paris Parisul, oraşul luminilor, conţine şi un oraş al întunericului, adică o vastă reţea de tuneluri subterane, care a constituit odată refugiul pentru bandiţi şi sfinţi, şi adăposteşte în prezent scheletele a peste 6 milioane de morţi. Catacombele Parisului conţin circa 300 de kilometri...
Henric al IV-lea al Franţei, un rege care puţea atât de tare
Henric al IV-lea al Franţei, un rege care puţea atât de tare, încât soţia sa a leşinat când s-au întâlnit După cum mulţi ştiu, Henric al IV-lea a fost primul rege francez din dinastia Bourbonilor, care a domnit între 1589 şi 1610. Dar poate mai puţini ştiu faptul că regele, care voia ca fiecare supus al său să aibă duminică în oală o găină şi a pus interesele regatului mai presus de credinţa...
Mitul căderii Bastiliei: ce sărbătoresc de fapt la 14 iulie
Mitul căderii Bastiliei: ce sărbătoresc de fapt la 14 iulie francezii?
Regele decapitat al Franţei, Ludovic al XVI-lea e strănepot
Regele decapitat al Franţei, Ludovic al XVI-lea e “strănepotul” lui Ştefan cel Mare
În anul 1789 are loc celebra Revoluţia franceză, prin care monarhia absolută este abolită din Franţa. Regele francez de atunci, Ludovic al XVI-lea, a fost decapitat, prin ghilotinare, 4 ani mai târziu, la 21 ianuarie 1793. Probabil că mulţi ştiu acest lucru, dar oare câţi ştiu că acest...
În anul 1789 are loc celebra Revoluţia franceză, prin care monarhia absolută este abolită din Franţa. Regele francez de atunci, Ludovic al XVI-lea, a fost decapitat, prin ghilotinare, 4 ani mai târziu, la 21 ianuarie 1793. Probabil că mulţi ştiu acest lucru, dar oare câţi ştiu că acest...
Capela Sixtina a preistoriei
„Capela Sixtina a preistoriei” | |
* La 12 septembrie 1940, patru adolescenti au realizat o descoperire extraordinara la Lascaux: un „muzeu preistoric” ce continea gravuri splendide, fresce grandioase, figuri antropomorfe ciudate, basoreliefuri si cateva statuete ale unor „Venus” pe larg [...] |
Impunatorul Amboise
Impunatorul Amboise
Amboise, poate cel mai frumos dintre vestitele
castele din Franta, a intrat cu adevarat in istorie in jurul anului 503
când Clovis, regele Frantei, l-a intâlnit pe Alaric, regele
vizigotilor, in insula Sfântul Ioan, asezata in mijlocul Loirei nu
departe de constructia actuala. Devastat de normanzi in mai multe
rânduri, castelul intra in posesia contilor de Anjou inainte de a
apartine celebrei case de Amboise – Chaumont si de a fi lasat drept
mostenire lui Ludovic, vinconte de Thouars. Acesta este invinuit insa
de un complot impotriva regelui si bunurile sale sunt confiscate.
Cu incepere din 1431, castelul a facut parte din
domeniul regal si Carol al VII-lea l-a vizitat de mai multe ori, facând
din vechea fortareata o adevarata resedinta regala. Aici s-au nascut
mai târziu copiii regelui Ludovic al XI-lea (1461-1483) si al
Charlottei de Savoia. Regina si-a stabilit resedinta tot aici, dar
regele a preferat sa ramâna in Plessis-lès-Tours.
Unul
dintre marile evenimente petrecute la Amboise, a fost crearea Ordinului
Saint Michel, in 1469. Ordinul simboliza atasamentul membrilor sai fata
de biserica, monarhie si cavalerism, membrii sai purtând pelerine
lungi, brodate cu aur si tivite cu hermina, si având pe cap inalte
palarii de catifea.
Regina Charlotte de Savoia a
murit in 1483, iar fiul ei, regele Carol al VIII-lea, a ramas puternic
atasat de Amboise. Tot in 1483 ii fusese prezentata tânarului Delfin,
de numai 13 ani, micuta Margareta de Austria, in vârsta de 3 ani, fiica
unui puternic aliat al regelui. Cei doi urmau sa se casatoreasca dar
fata a trait la castel pâna in 1492 când a trebuit sa se intoarca in
Flandra pentru a lasa locul liber Annei de Bretagne, cu care Carol s-a
casatorit la 6 decembrie 1491.
In aceasta
perioada au inceput marile lucrari la castel, comandate de Carol al
VIII-lea, care a primit o buna parte din fonduri prin reintroducerea
impozitului pe sare. Acum a fost marit considerabil edificiul.
Suprafata trapezoidala a intregului ansamblu a fost impartita in trei:
curtea principala cu locuinta regelui, locuintele credinciosilor la sud
si asa-zisa curte a Donjonului, la extremitate vestica a
promontoriului. O inovatie remarcabila au constituit-o cele doua
turnuri: Minimes si Heurtault.
Exceptionale sunt,
de asemenea decoratiile interioare, realizate cu ajutorul unor artisti
flamanzi si mai târziu italieni. Mobilierul este luxos, tapiserii de
Flandra si frantuzesti, tesaturi de Damasc si covoare turcesti. Toate
aceste lucrari au incetat brusc la 7 aprilie 1498, când regele, in
vârsta de 28 de ani, s-a lovit cu capul de o usa joasa si a murit
câteva ore mai târziu. Succesorul sau, Ludovic al XII-lea, a preferat
ca resedinta Castelul Blois, unde s-a instalat impreuna cu vaduva
predecesorului sau, Anne de Bretagne, pe care a si luat-o de sotie la 8
ianuarie 1499.
Amboise a ramas insa resedinta
regala, aici locuind, peste câtiva ani, Louise de Savoia si copiii ei,
printesa Margareta de Valois si viitorul rege Francisc I. Lucrarile de
infrumusetare a resedintei au reinceput intre 1500-1501 si aceasta a
capatat o deosebita stralucire in timpul lui Francisc I. La Amboise au
fost semnate o serie de tratate si castelul a devenit locul preferat de
odihna a lui Henric al II-lea, al Caterinei de Medicis, a lui Francisc
al II-lea si al sotiei sale, Maria Stuart. O celebra conjuratie
organizata aici impotriva regelui a fost reprimata cu duritate de
Caterina de Medicis si printul Condé.
Dupa o
serie de alti locatari ilustri Revolutia a confiscat castelul in care a
instalat o cazarma si chiar o fabrica de nasturi intre „locuintele
credinciosilor” si capela Saint Huber despre care se crede ca
adaposteste ramasitele pamântesti ale lui Leonardo Davinci. In 1815
domeniul a fost restituit ducesei vaduve d’Orléans iar la moartea
acesteia, in 1821, fiul ei, viitorul rege Ludovic-Philippe a degajat
turnurile si zidurile de incinta dând ansamblului aspectul initial.
Intre 1848-1852 a fost prizonier aici emirul Abd-el-Kader, eroul
national al Algeriei, eliberat in cele din urma de Ludovic Napoleon
Bonaparte. Din 1977 castelul este administrat de Fundatia Saint Louis
care s-a ocupat de restaurari si organizeaza aici importante activitati
culturale.
Amboise, poate cel mai frumos dintre vestitele
castele din Franta, a intrat cu adevarat in istorie in jurul anului 503
când Clovis, regele Frantei, l-a intâlnit pe Alaric, regele
vizigotilor, in insula Sfântul Ioan, asezata in mijlocul Loirei nu
departe de constructia actuala. Devastat de normanzi in mai multe
rânduri, castelul intra in posesia contilor de Anjou inainte de a
apartine celebrei case de Amboise – Chaumont si de a fi lasat drept
mostenire lui Ludovic, vinconte de Thouars. Acesta este invinuit insa
de un complot impotriva regelui si bunurile sale sunt confiscate.
Cu incepere din 1431, castelul a facut parte din
domeniul regal si Carol al VII-lea l-a vizitat de mai multe ori, facând
din vechea fortareata o adevarata resedinta regala. Aici s-au nascut
mai târziu copiii regelui Ludovic al XI-lea (1461-1483) si al
Charlottei de Savoia. Regina si-a stabilit resedinta tot aici, dar
regele a preferat sa ramâna in Plessis-lès-Tours.
Unul
dintre marile evenimente petrecute la Amboise, a fost crearea Ordinului
Saint Michel, in 1469. Ordinul simboliza atasamentul membrilor sai fata
de biserica, monarhie si cavalerism, membrii sai purtând pelerine
lungi, brodate cu aur si tivite cu hermina, si având pe cap inalte
palarii de catifea.
Regina Charlotte de Savoia a
murit in 1483, iar fiul ei, regele Carol al VIII-lea, a ramas puternic
atasat de Amboise. Tot in 1483 ii fusese prezentata tânarului Delfin,
de numai 13 ani, micuta Margareta de Austria, in vârsta de 3 ani, fiica
unui puternic aliat al regelui. Cei doi urmau sa se casatoreasca dar
fata a trait la castel pâna in 1492 când a trebuit sa se intoarca in
Flandra pentru a lasa locul liber Annei de Bretagne, cu care Carol s-a
casatorit la 6 decembrie 1491.
In aceasta
perioada au inceput marile lucrari la castel, comandate de Carol al
VIII-lea, care a primit o buna parte din fonduri prin reintroducerea
impozitului pe sare. Acum a fost marit considerabil edificiul.
Suprafata trapezoidala a intregului ansamblu a fost impartita in trei:
curtea principala cu locuinta regelui, locuintele credinciosilor la sud
si asa-zisa curte a Donjonului, la extremitate vestica a
promontoriului. O inovatie remarcabila au constituit-o cele doua
turnuri: Minimes si Heurtault.
Exceptionale sunt,
de asemenea decoratiile interioare, realizate cu ajutorul unor artisti
flamanzi si mai târziu italieni. Mobilierul este luxos, tapiserii de
Flandra si frantuzesti, tesaturi de Damasc si covoare turcesti. Toate
aceste lucrari au incetat brusc la 7 aprilie 1498, când regele, in
vârsta de 28 de ani, s-a lovit cu capul de o usa joasa si a murit
câteva ore mai târziu. Succesorul sau, Ludovic al XII-lea, a preferat
ca resedinta Castelul Blois, unde s-a instalat impreuna cu vaduva
predecesorului sau, Anne de Bretagne, pe care a si luat-o de sotie la 8
ianuarie 1499.
Amboise a ramas insa resedinta
regala, aici locuind, peste câtiva ani, Louise de Savoia si copiii ei,
printesa Margareta de Valois si viitorul rege Francisc I. Lucrarile de
infrumusetare a resedintei au reinceput intre 1500-1501 si aceasta a
capatat o deosebita stralucire in timpul lui Francisc I. La Amboise au
fost semnate o serie de tratate si castelul a devenit locul preferat de
odihna a lui Henric al II-lea, al Caterinei de Medicis, a lui Francisc
al II-lea si al sotiei sale, Maria Stuart. O celebra conjuratie
organizata aici impotriva regelui a fost reprimata cu duritate de
Caterina de Medicis si printul Condé.
Dupa o
serie de alti locatari ilustri Revolutia a confiscat castelul in care a
instalat o cazarma si chiar o fabrica de nasturi intre „locuintele
credinciosilor” si capela Saint Huber despre care se crede ca
adaposteste ramasitele pamântesti ale lui Leonardo Davinci. In 1815
domeniul a fost restituit ducesei vaduve d’Orléans iar la moartea
acesteia, in 1821, fiul ei, viitorul rege Ludovic-Philippe a degajat
turnurile si zidurile de incinta dând ansamblului aspectul initial.
Intre 1848-1852 a fost prizonier aici emirul Abd-el-Kader, eroul
national al Algeriei, eliberat in cele din urma de Ludovic Napoleon
Bonaparte. Din 1977 castelul este administrat de Fundatia Saint Louis
care s-a ocupat de restaurari si organizeaza aici importante activitati
culturale.
Unde ni-s boemii?
Unde ni-s boemii?
Acum, pe timp de criza, ar trebui sa apara boemii
precum ciupercile dupa faliment. Dar nu dintre artisti. As vrea sa vad
bancheri apucandu-se sa scrie versuri despre ape line si creste
înverzite, sa cante la mandolina pe sub poduri, sa faca giumbuslucuri
prin piete si sa culeaga monede cu o sapca slinoasa (fie si un basc cu
mot), sa danseze cu maimuta pe ritm de flasneta... Din pacate, boemii
au ramas în istoria artei. Ei sunt acei autentici artisti cu viata
dezordonata, fara grija zilei de maine, cu vantul zburdand prin
buzunare si cu cate o iubita atarnandu-le de gat ca o salba de orhidee.
Termenul de boem (bohemian în franceza) a fost
lansat de scriitorul Henri Murger într-o colectie de scurte povestiri
despre Boemia (1845), dupa care s-a inspirat si Puccini pentru opera
„Boema”. În opera „Carmen” de Bizet boemianca este o tiganca spaniola.
Dupa Puccini, Jonathan Larson a compus musicalul „Rent” (tradus liber
„Viata de împrumut”), în care s-a lansat sintagma „La Vie Boheme”.
Astfel, ceea ce initial occidentalii numeau „boemian” drept „tigan
ajuns în vestul Europei via Boemia” a devenit termenul care definea
artistii saraci dar fericiti din aglomerarile urbane.
În
astfel de zone pitoresti, artistii nu se puteau supune dogmelor
academice, caci libertatea de creatie era cea mai mare avutie a lor.
Asa a aparut „contracultura” sau avangarda, noutatea si originalitatea
fara limite, fara patron, fara comisioane. Pana si un burghez
conservator precum Balzac a fost atras de o astfel de existenta subreda
dar vesela. Abia în timpurile noastre a aparut paradoxalul personaj
„burghezul boem” („Bourgeois Bohemian”, lansat de David Brooks în New
York Times). Numai ca acesta nu este deloc interesant, ci este doar un
kitsch care se întalneste si pe la noi sub denumirea de parlit parvenit.
Cele
mai renumite si autentice boeme artistice din prima jumatate de secol
XX au fiintat la Paris, Londra si New York. Exemplul cartierelor
Montmartre si Montparnasse (dintr-un Paris în care Lenin, pana sa
devina Lenin, se întalnea cu Picasso) a fost luat de celebrele
Greenwich Village si Chelsea din New York. În Greenwich, de exemplu,
situat în Manhattan, au fiintat localuri si cluburi deschise special
pentru artistii fara mijloace care aveau nevoie de o cafea calda si un
loc de expunere a operelor lor. Printre acele persoane generoase care
au facut astfel de gesturi memorabile se afla si romanca Marie Marchand
(1885-1961), care a jucat un rol cheie în dezvoltarea boemianismului
(daca se poate spune asa) si care l-a gazduit si pe Brancusi si pe
multi alti artisti din toate domeniile. Moldoveanca de origine
evreiasca, aceasta generoasa artista (restauratoare de arta) a ramas
cunoscuta tuturor drept doamna Romany Marie.
Cartierul
Chelsea din Londra (pe malul Tamisei) era în primele decenii ale
veacului XX un loc unde artistii formau adevarate colonii de creatie si
unde existau si centre de studiat arta pentru cei cu venituri modeste.
Edificator în acest sens este romanul „Day and Night” al Virginiei
Woolf (1919). Înainte de a deveni cartierul luxos de astazi, pe aici au
vietuit cu zgomotul de rigoare miscarile punk si hippie... Oricat de
atractive ar fi aceste oaze de civilizatie a „artistului sarac”, parca
tot Montmartre si Montparnasse ne sunt mai aproape de suflet. Vom
ilustra acest text cu pictori care au bantuit prin acele cotloane ale
Parisului.
Acum, pe timp de criza, ar trebui sa apara boemii
precum ciupercile dupa faliment. Dar nu dintre artisti. As vrea sa vad
bancheri apucandu-se sa scrie versuri despre ape line si creste
înverzite, sa cante la mandolina pe sub poduri, sa faca giumbuslucuri
prin piete si sa culeaga monede cu o sapca slinoasa (fie si un basc cu
mot), sa danseze cu maimuta pe ritm de flasneta... Din pacate, boemii
au ramas în istoria artei. Ei sunt acei autentici artisti cu viata
dezordonata, fara grija zilei de maine, cu vantul zburdand prin
buzunare si cu cate o iubita atarnandu-le de gat ca o salba de orhidee.
Termenul de boem (bohemian în franceza) a fost
lansat de scriitorul Henri Murger într-o colectie de scurte povestiri
despre Boemia (1845), dupa care s-a inspirat si Puccini pentru opera
„Boema”. În opera „Carmen” de Bizet boemianca este o tiganca spaniola.
Dupa Puccini, Jonathan Larson a compus musicalul „Rent” (tradus liber
„Viata de împrumut”), în care s-a lansat sintagma „La Vie Boheme”.
Astfel, ceea ce initial occidentalii numeau „boemian” drept „tigan
ajuns în vestul Europei via Boemia” a devenit termenul care definea
artistii saraci dar fericiti din aglomerarile urbane.
În
astfel de zone pitoresti, artistii nu se puteau supune dogmelor
academice, caci libertatea de creatie era cea mai mare avutie a lor.
Asa a aparut „contracultura” sau avangarda, noutatea si originalitatea
fara limite, fara patron, fara comisioane. Pana si un burghez
conservator precum Balzac a fost atras de o astfel de existenta subreda
dar vesela. Abia în timpurile noastre a aparut paradoxalul personaj
„burghezul boem” („Bourgeois Bohemian”, lansat de David Brooks în New
York Times). Numai ca acesta nu este deloc interesant, ci este doar un
kitsch care se întalneste si pe la noi sub denumirea de parlit parvenit.
Cele
mai renumite si autentice boeme artistice din prima jumatate de secol
XX au fiintat la Paris, Londra si New York. Exemplul cartierelor
Montmartre si Montparnasse (dintr-un Paris în care Lenin, pana sa
devina Lenin, se întalnea cu Picasso) a fost luat de celebrele
Greenwich Village si Chelsea din New York. În Greenwich, de exemplu,
situat în Manhattan, au fiintat localuri si cluburi deschise special
pentru artistii fara mijloace care aveau nevoie de o cafea calda si un
loc de expunere a operelor lor. Printre acele persoane generoase care
au facut astfel de gesturi memorabile se afla si romanca Marie Marchand
(1885-1961), care a jucat un rol cheie în dezvoltarea boemianismului
(daca se poate spune asa) si care l-a gazduit si pe Brancusi si pe
multi alti artisti din toate domeniile. Moldoveanca de origine
evreiasca, aceasta generoasa artista (restauratoare de arta) a ramas
cunoscuta tuturor drept doamna Romany Marie.
Cartierul
Chelsea din Londra (pe malul Tamisei) era în primele decenii ale
veacului XX un loc unde artistii formau adevarate colonii de creatie si
unde existau si centre de studiat arta pentru cei cu venituri modeste.
Edificator în acest sens este romanul „Day and Night” al Virginiei
Woolf (1919). Înainte de a deveni cartierul luxos de astazi, pe aici au
vietuit cu zgomotul de rigoare miscarile punk si hippie... Oricat de
atractive ar fi aceste oaze de civilizatie a „artistului sarac”, parca
tot Montmartre si Montparnasse ne sunt mai aproape de suflet. Vom
ilustra acest text cu pictori care au bantuit prin acele cotloane ale
Parisului.
Domnia Plesuvului
Domnia „Plesuvului” | |
* Dupa moartea lui Ludovic cel Pios, fiul lui Carol cel Mare, Imperiul Carolingian a fost supus unor lupte intestine. Unul dintre cei doi fii ai lui Carol cel Mare murise (Pepin), iar Ludovic putea revendica tronul Imperiului ce se voia roman, dar avea sorginte franca pe larg [...] |
14 mai 1610 - Asasinarea lui Henric IV al Frantei
14 mai 1610 - Asasinarea lui Henric IV al Frantei
Primul monarh din ramura de Bourbon a dinastiei Capetiene, Henric IV a fost unul dintre cei mai mari regi ai Frantei, adevaratul artizan al transformarii acestei tari in principala putere europene, spre sfarsitul secolului XVII. Nascut la Pau, in Gasconia, el a fost botezat dupa obiceiul local, turnandu-i-se pe cap vin de Jurancon si cativa catei de usturoi! Ca hughenot, Henric a fost implicat in razboaiele civile, dar, ajungand la tron, in 1589, s-a convertit la catolicism dar a garantat libertatea religioasa a protestantilor, prin Edictul de la Nantes, punand capat conflictelor religioase care zguduisera Franta pana atunci.
Rege extrem de popular si de iubit de catre supusii sai, Henric IV a dat dovada de o toleranta religioasa neobisnuita, pentru epoca in care a trait. Supranumit inca din timpul vietii „le bon roi Henri” („bunul rege”) sau „le Vert gallant” („verdele galant”), Henric a dat numele sau imnului regal al Frantei, „marsul Henric IV”. Bun gospodar, excelent diplomat si razboinic curajos, Henric IV a fost in acelasi timp un sprijinitor al artelor. El a vazut si importanta colonizarii, de catre Franta, a teritoriilor de peste Atlantic, si a dispus organizarea mai multor expeditii in America de Nord, gratie carora ulterior Franta isi va putea impune prezenta in Canada.
Desi adorat de supusii sai, Henric avea si multi dusmani, mai ales dupa ce renuntase la protestantism. Si totusi, in mod paradoxal, dupa mai multe tentative de asasinat venite din partea unor fanatici protestanti, regele avea sa fie ucis de un catolic fanatic. Pe 14 mai 1610, regele, aflat in trasura sa, a fost atacat de un calugar pe nume Francois Ravaillac, care l-a injunghiat mortal. Dupa ce a fost inhumat, in biserica Saint Denis, necropola regilor Frantei, vaduva lui, Maria de Medicis, a devenit regenta pentru fiul lui, in varsta de doar 9 ani, Ludovic (viitorul Ludovic XIII) pana in 1617.
28 mai 1871 - Infrangerea Comunei din Paris
28 mai 1871 - Infrangerea Comunei din Paris
Razboiul franco-prusac din 1870, declansat de ambitiile nemasurate ale imparatului Napoleon III si de militarismul agresiv al lui Bismarck, a luat o turnura decisiva dupa infrangerea umilitoare suferita la Sedan de catre francezi. Muncitorii din Paris, alaturi de membrii Garzii Nationale, razvratiti impotriva imparatului, au incercat sa organizeze rezistenta impotriva trupelor prusace, care se apropiau de capitala. Dar, in martie 1871, guvernul francez a trimis soldati in Paris, cu misiunea de a prelua tunurile Garzii Nationale, inainte ca acestea sa cada in mainile poporului razvratit.
Refuzand sa traga in popor, soldatii au fraternizat cu acesta si in Paris s-au organizat alegeri libere, in urma carora a fost ales un consiliu format in principal din iacobini si republicani, dar din care faceau parte si anarhisti si socialisti. Pe 28 martie 1871, Consiliul a declarat capitala Frantei „comuna independenta”, sustinand ca intreaga tara ar trebui sa devina o confederatie de comune. Organizarea muncitorilor in sindicate independente a avut ca urmare preluarea fabricilor si atelierelor din Paris de catre comitete muncitoresti, cu aceasta ocazie vorbindu-se poate pentru prima oara despre „incetarea exploatarii omului de catre om”.
Totusi, foarte curand au inceput sa se faca simtite tensiuni intre deputati si cei care-i alesesera, Consiliul infiintand un „Comitet de Salvare Publica” menit sa apere, chiar prin intermediul celor mai dure masuri, cuceririle Revolutiei – asa cum se intamplase si in 1789. Pe 21 mai insa, armatele guvernamentale au patruns in oras. Au urmat sapte zile de crancene lupte de strada. Ultima rezistenta a comunarzilor a avut loc in cimitirul Pere Lachaise, la zidul caruia au fost executati revolutionarii ce se predasera. A urmat o represiune crancena, caruia i-au cazut victime peste 30.000 oameni, executati dupa procese sumare si ingropati in gropi comune.
Confesiunile regale si conturile secrete
Confesiunile regale si conturile secrete
Din 1791, documentele regelui Ludovic XVI sunt rechizitionate de revolutionari si conservate in „Dulapul de fier”, urmand a fi folosite ca dovezi ale tradarii sale si a reginei Maria Antoaneta. Dintr-o alta cutie sunt extrase caietele regelui-copil. In jurnalul sau tinut intre 1762 si 1769 (avea atunci 8, respectiv, 15 ani) viitorul Ludovic XVI noteaza discutiile sale cu ducele de Vauguyon. Luciditatea care reiese din marturisirile scrise e remarcabila: „Cel mai mare defect al meu e o lene a spiritului care ma face sa ma simt plictisit si penibil. As vrea din tot sufletul sa inving acest defect...”. Acest gen de apatie ii va fi reprosat, vehement, mai tarziu, de dusmanii sai.
E consultat apoi un alt jurnal al sau, tinut intre (1766-1792). Unele pasaje patetice au fost folosite de revolutionari ca probe de acuzare in procesul din decembrie 1792. Dintr-o alta cutie e extrasa o misiva cu o scriitura nervoasa, in care pana strapunge din cand in cand hartia. Este vorba de ultima scrisoare a reginei Maria-Antoaneta. „Austriaca”, pe care francezii n-o aveau la inima, condamnata la moarte, isi marturiseste imensa tristete. Aceasta scrisoare a fost gasita in hartiile personale ale lui Robespierre. Sa fi fost vorba de fetisism? Remuscari? Nimeni nu stie de ce opozantul inversunat al monarhiei a pastrat acest document.
Sunt examinate alte documente, scrisori, registre, carti. Unul dintre registre e dotat cu o mica broasca, care fusese odinioara fortata. E vorba de un registru voluminos in care sunt trecute cheltuielile monarhiei din secolul XVII. Acesta si altele legate de problemele monarhiei au fost luate de insurgenti din palatul Tuilleries, din seiful lui Ludovic XVI. Aici sunt notate sumele de bani atribuite membrilor familiei regale, pensiile aristocratiei, gratificatiile printilor, soldele trupelor, fondurile pentru afacerile secrete ale politiei...
Totul e consemnat, inclusiv sumele destinate reginei. Nu lipseste nici prima „Declaratie a drepturilor omului si cetateanului”. Si nici testamentul lui Napoleon Bonaparte, cu pecetile din ceara rosie si cu micile panglici verzi. Rand pe rand, apar si alte documente importante: o bula imperiala din aur a imparatului Frederic II, imparat al Sfantului Imperiu germanic, din 1246. Sau fisa de politie a unui „oarecare” Adolf Hitler, redactata in 1924 in timpul ocupatiei franceze a Renaniei. Iata doar cateva din documentele asezate pe... 110 kilometri de etajere!
Ultima batalie a unui nesfarsit razboi
Ultima batalie a unui nesfarsit razboi
Evul mediu a fost o perioada brazdata de nenumarate razboaie religioase sau de cucerire, o perioada a "facerii" multora dintre natiunile europene de astazi. Dintre toate aceste conflicte fara indoiala cel mai cunoscut este asa-numitul "razboi de o suta de ani" - care de fapt a durat 118 ani si a parut generatiilor care l-au trait de-a dreptul "nesfarsit". Si totusi, ca orice lucru, si el a avut un final, concretizat prin batalia de la Castillon, una dintre cele mai decisive dar din pacate si mai putin cunoscute confruntari din istorie.
Ostile stau fata-n fata
Dupa cucerirea orasului Bordeaux de catre francezi, in 1451, razboiul de o suta de ani parea sfarsit. Totusi, dupa trei secole de dominatie engleza, cetatenii de aici se considerau englezi si de aceea au trimis soli la regele Henric VI al Angliei, cerandu-i sa reia provincia. Pe 17 octombrie 1452, Talbot, contele de Shrewsbury a debarcat langa Bordeaux cu 3000 de infanteristi si arcasi. La auzul acestei vesti, garnizoana franceza a fost alungata de oraseni, care au deschis, bucurosi, portile cetatii invadatorilor. Cea mai mare parte a Gasconiei le-a urmat exemplul si i-au primit cu bunavointa pe englezi. Dar, in timpul lunilor de iarna, Carol VII al Frantei si-a adunat armatele, pregatind campania de recucerire. Cand primavara a venit, suveranul francez a inaintat spre Bordeaux, impartindu-si armata in trei parti, spre a-l inconjura pe inamic.
Spre a putea face fata situatiei, contele de Shrewsbury a mai primit inca 3000 de oameni, dar numarul soldatilor sai era inca redus, comparativ cu multele mii de francezi ce se indreptau spre granitele Gasconiei. Cand principalul corp francez de armata a asediat Castillonul, Talbot si-a abandonat planul initial, de a astepta venirea inamicului, spre a-l surprinde, ca la Agincourt, intr-un loc favorabil, si a plecat in ajutorul orasului, la rugamintile comandantilor acestuia. Liderul armatei franceze, Jean Bureau se temea de Talbot, un redutabil strateg si de aceea a poruncit soldatilor sai (circa 10.000 oameni, sa inconjoare tabara cu o palisada si un sant de pamant, plasand circa 300 de tunuri pe parapeti. A fost o excelenta desfasurare defensiva, in conditiile in care Bureau mentinea asediul Castillonului.
Cacealmaua
Cand Talbot s-a apropiat de tabara franceza, la 17 iulie 1453, el s-a confruntat mai intai cu o trupa de arcasi, pe care avangarda sa calare a pus-o rapid pe fuga. Aceasta actiune a insuflat curaj englezilor dar iscusitul comandant nu a facut greseala de a porni mai departe, in urmarirea inamicului. El stia ca trupele sale sunt obosite, dupa o noapte de mars si a preferat sa le acorde odihna. Dar, la cateva ore dupa prima ciocnire, un sol venit din Bordeaux i-a raportat lui Shreswbury ca francezii se retrag si ca mii de calareti parasesc tabara. Intr-adevar, dinspre zidurile orasului se ridica un urias nor de praf.
Ceea ce nu stiau nici cetatenii din Bordeaux si nici Talbot era ca norul fusese starnit nu de soldati ci de uriasa "pleava sociala" care insotea de obicei armatele in evul mediu. Crezand ca ii scapa o victorie atat de dorita, Talbot n-a mai dat curs prudentei sale obisnuite si a poruncit atacul. Abia ajunsi in preajma taberei franceze, pe care o credeau deja parasita, englezii au avut insa neplacuta surpriza sa constate ca parapetii erau aparati de mii de arcasi si arbaletisti si de sute de tunuri. Era prea tarziu ca Talbot sa mai dea semnalul de retragere. Cum contele mai fusese capturat si jurase sa nu mai ridice niciodata sabia impotriva francezilor, el nu a participat la batalie si lipsa lui a reprezentat o grea lovitura pentru moralul trupelor sale.
Razbunarea umilintelor de la Crecy si Agincourt
Intampinata de un puternic baraj de artilerie si de mii de sageti, sarja englezilor a esuat si in ciuda vitejiei dovedite, atacatorii au fost respinsi cu mari pierderi. Ar fi urmat, probabil, un alt doilea asalt al parapetilor daca, in acel moment, lui Shrewsbury nu-i parvenea vestea sosirii trupelor ducelui de Bretagne, in ajutorul asediatilor. Cu flancul drept amenintat, contele a dat semnalul retragerii. O retragere care se va transforma in fuga si in cursul careia calul lui Talbot a fost ucis de o ghiulea de tun. Prabusit la pamant, contele a incercat sa fuga dar un arcas francez l-a recunoscut, dupa panasul coifului, si l-a rapus, cu o lovitura de topor.
Era sfarsitul razboiului de o suta de ani si totodata razbunarea francezilor pentru umilintele suferite la Crecy sau Agincourt. Izbucnirea razboiului celor Doua Roze, in Anglia si pierderea suprematiei militare asupra francezilor, i-a impiedicat pe regii englezi sa mai reclame, cu sorti de izbanda, teritoriile detinute candva pe continent si, in afara de Calais, toate pamanturile ce le apartinusera au fost definitiv pierdute, in favoarea unei Frante aflate in plina ascensiune.
Castelul Villandry
Castelul Villandry
Acest elegant castel renascentist se inalta nu departe de Loara, in vecinatatea unei vechi asezari preistorice. Initial un castel fortareata, Villandry a gazduit, la 4 iulie 1189, intalnirea dintre Philippe-Auguste, regele Frantei, si Henri al II-lea Plantagenet, regele Angliei. Discutia celor doi suverani a inceput in turnul medieval ce se inalta inca aici si s-a terminat prin pacea de la Azay-le-Rideau, in favoarea lui Philippe-Auguste. Cateva secole mai tarziu, proprietatea a intrat in posesia lui Jean Le Breton, secretarul de stat al lui Francisc I, care il insarcinase cu supravegherea construtiilor la castelele Fontainbleau si Chambord.
Jean de Breton, a carui familie era originara din Scotia, a vrut sa inalte pentru el insusi un castel cu o infatisare prieteneasca, diferit de batrana fortareata medievala. Vechile structuri au fost demolate, cu exceptia donjonului, si, din 1536, a inceput ridicarea noului edificiu, dupa un plan in forma de U, incadrand o curte de onoare deschisa spre Loara. Cele doua aripi prezinta elemente tipice Renasterii, dupa modelul tuturor castelelor din prima jumatate a secolului al XVI-lea. Se remarca astfel ferestrele mari incadrate de pilastri cu capiteluri elaborate in gustul clasic, frizele, lucarnele mari impodobite cu volute si timpane.
O usoara asimetrie se observa in ceea ce priveste fatadele ample, datorata aliniamentelor ferestrelor, lungimii lor si orientarii aripilor laterale. Galeriile cu arcade au fost plasate astfel incat sa infrumuseteze partile laterale ale curtii interioare. Inconjurat partial de un sant, castelul prezinta cele mai vestite gradini de pe Valea Loarei, realizate pe trei niveluri diferite.
Ca ambasador al lui Francisc I in Italia, Le Breton vazuse numeroase gradini desenate de celebri peisagisti ai Renasterii italiene, gradini care se incadrau perfect arhitecturii timpului. Acestea se caracterizau prin aliniamente perfecte, idee care a fost preluata si in Franta, unde insa dimensiunile au fost considerabil marite. Aleile ample sunt marginite de straturi de flori ale caror contururi sunt marcate de merisor tuns.
Gradinile Villandry au raspuns perfect imperativelor peisagistice frantuzesti, fiind construite pe niveluri diferite dintre care cel mai ridicat contine un mic lac, oglinda unei ape fiind permanent prezenta in acest gen de gradini. Terasa mediana este situata la acelasi nivel cu parterul ale carui ferestre se deschid larg spre straturile de flori, iar terasa inferioara este rezervata gradinii de legume. Nivelul superior, legat de o padure de cedri, contine si o livada impresionanta strabatuta de alei pietruite.
In secolul al XVI-lea a fost creata aici prima gradina botanica, unde au fost introduse plante rare, venite din America. Acestea au inlocuit intr-un fel gradina de legume, dar ea a fost mai tarziu reconstituita prin eforturile doctorului Joachim Carvallo care, s-a inspirat in acest scop si dupa desenele lui Andronet du Cerceau.
In 1574 castelul apartinea marchizului de Castellane care l-a adaptat gustului epocii, alterandu-i forma initiala. Situatia a durat pana in 1906 cand noul proprietar, doctorul Carvaloo, un mare amator de arta, a redat castelului vechea sa forma, pastrand din modificarile facute de-a lungul anilor numai pe cele absolut necesare pentru protectie impotriva vantului sau anumite modernizari. In interior pot fi de asemenea admirate scarile, sufrageria si o galerie de tablouri, dar nimic nu pare sa egaleze frumusetea si eleganta gradinilor.
IRINA STOICA
Re: ISTORIE=FRANTA
Istoricu lui Notre Dame de Paris
Ultima editare efectuata de catre Admin in 30.11.13 11:15, editata de 1 ori
Oameni celebri în faţa morţii
Oameni celebri în faţa morţii
Autor : ISABELLE BRICARD
Carol cel Mare Carol cel Mare (Charlemagne). Rege al francilor şi lombarzilor, împărat al Occidentului Data morţii: 28 ianuarie 814 (la 72 de ani) Cauza: pleurezie Locul: Aachen (Germania) Înhumat: catedrala din Aachen Întorcîndu-se de la o vînătoare în Ardeni, Carol cel Mare se îmbolnăvi. De medici, în care nu avea încredere, nici nu vru să audă şi se îngriji singur, ţinînd o dietă severă. „Răbdare, curînd mă duc după ei“, spunea, referindu-se la fiii lui, Carol şi Pépin, deja morţi. Vlăguit de propriul tratament, primi sfîntul maslu şi ultima împărtăşanie. Simţind că moare, îşi făcu semnul crucii pe frunte şi pe piept, îşi puse mîinile pe pîntec şi se stinse spunînd: „Doamne, îţi încredinţez sufletul meu“. O legendă spune că, în acelaşi moment, un fulger a trăsnit globul de aur pus din porunca lui în vîrful catedralei din Aachen.
http://www.ziarultricolorul.ro/articole.php?aid=18813
Autor : ISABELLE BRICARD
Carol cel Mare Carol cel Mare (Charlemagne). Rege al francilor şi lombarzilor, împărat al Occidentului Data morţii: 28 ianuarie 814 (la 72 de ani) Cauza: pleurezie Locul: Aachen (Germania) Înhumat: catedrala din Aachen Întorcîndu-se de la o vînătoare în Ardeni, Carol cel Mare se îmbolnăvi. De medici, în care nu avea încredere, nici nu vru să audă şi se îngriji singur, ţinînd o dietă severă. „Răbdare, curînd mă duc după ei“, spunea, referindu-se la fiii lui, Carol şi Pépin, deja morţi. Vlăguit de propriul tratament, primi sfîntul maslu şi ultima împărtăşanie. Simţind că moare, îşi făcu semnul crucii pe frunte şi pe piept, îşi puse mîinile pe pîntec şi se stinse spunînd: „Doamne, îţi încredinţez sufletul meu“. O legendă spune că, în acelaşi moment, un fulger a trăsnit globul de aur pus din porunca lui în vîrful catedralei din Aachen.
http://www.ziarultricolorul.ro/articole.php?aid=18813
Ludovic XI: diabolicul paianjen universal
Ludovic XI: diabolicul „paianjen universal”
Evul mediu a fost fara indoiala una dintre cele mai sangeroase epoci din istoria omenirii, epoca in care crima, asasinatul, masacrele au constituit realitati la ordinea zilei. Paradoxal e faptul ca asemenea fapte reprobabile n-au avut loc doar in regiuni „ocolite de civilizatie” ci in tari care aveau pretentia de a fi focare de progres pentru restul lumii, ca Franta de pilda. Istoria medievala a statului francez reprezinta o fascinanta derulare de intrigi, tradari, aliante si juraminte calcate, de razboaie de eliberare urmate de cotropiri si maceluri comise adesea in numele credintei. Si fara indoiala ca un personaj exponential pentru aceasta era terifianta a fost Ludovic XI, rege al Frantei intre 1461 si 1483.
„Nu-i da ajutor vulpii care-ti va manca intr-o zi toti puii”
Nascut la Bourges, in 1423, intr-un moment in care englezii detineau inca o buna parte din nordul Frantei iar tatal sau, delfinul Carol nu stapanea decat centrul si sudul regatului, Ludovic si-a urat inca din frageda pruncie parintele neputincios si probabil ca a dorit – si a reusit, spunem noi astazi – sa fie exact opusul acestui suveran molau si blazat. Ca nu era plamadit din acelasi aluat cu tatal sau, tanarul va dovedi in 1440, cand, in timpul revoltei cunoscute sub denumirea de Praguerie, Ludovic incearca sa devina regent, uzurpand puterea tatalui. Dar razmerita este inabusita: din fericire, Carol, fire blanda, isi iarta odrasla neastamparata ba chiar ii incredinteaza conducerea unei armate de „ecorcheurs” contra elvetienilor.
Ura printului este insa neostoita si, la sugestia sfetnicilor sai, regele accepta sa-l exileze in provincia Dauphine unde Ludovic va domni practic, ca un suveran neincoronat. Dupa ce prima sotie, o printesa scotiana, moare, in 1445, Ludovic se casatoreste iar, in februarie 1451, fara binecuvantarea tatalui, semn clar al rupturii dintre ei. Casatoria aceasta reprezinta o dovada a clarviziunii si calcului politic rafinat ale printului, intrucat mariajul era doar unul strategic, de convenienta, daca tinem seama ca mireasa, Charlotte de Savoia, nu implinise inca 8 ani... Enervat, Carol trimite o armata in Dauphine si Ludovic, de teama pedepsei, cere azil ducelui burgund Filip cel Bun, care refuza sa-l predea parintelui sau. „Nu-i da ajutor vulpii care-ti va manca intr-o zi toti puii”, va spune, vizionar, regele francez. Cei doi, tata si fiu, nu vor mai avea vreodata prilejul sa se afle fata in fata: in 1461 Carol moare brusc si Ludovic zoreste spre Paris, reusind sa ajunga inaintea fratelui sau, Carol, duce de Berry, si sa obtina astfel tronul.
Machiavelic, inainte de Machiavelli
Devenit rege, aventurierul se transforma ca prin farmec intr-un adept al realpolitik. Stie prea bine ca dusmanii cei mai mari ai Frantei nu sunt englezii ci propriii sai baroni. Fara mila, ii va executa sau va asasina chiar pe fostii sai consilieri, din perioada exilului, motivand „daca au fost capabili sa ma sfatuiasca pe mine cum sa-mi rapun tatal, sigur o sa-i poata sfatui si pe altii”. Vicleanul suveran n-a ezitat sa profite de dorinta sincera a ducelui burgund Filip de a porni o cruciada. Ii va oferi chiar bani, in schimbul unor teritorii precum Amiens si Picardia, ceea ce va trezi indignarea fiului ducelui, Carol cel Indraznet, vaduvit de partea sa de mostenire. Invins in lupta, regele Frantei accepta sa semneze un tratat umilitor dar, imediat ce scapa din puterea burgundului, declara intelegerea nula si ataca iar.
In aceasta perioada, Anglia traverseaza si ea o criza profunda, fiind afectata de razboiul celor doua roze. Nimic mai potrivit pentru duplicitarul Ludovic: printr-o iscusita politica de aliante, contraliante, intelegeri secrete si incitari la razboi a partilor aflate in conflict, el reuseste sa-i alunge pe englezi din Franta, intrand in posesia Normandiei. Razboiul de o suta de ani este in sfarsit incheiat. Machiavelicul „paianjen universal”, cum este numit din cauza pasiunii sale de a tese intrigi, nu se poate abtine sa exclame, fericit: „Tatal meu s-a chinuit zadarnic sa-i scoata pe englezi din Franta, prin forta armelor. Eu i-am scos rapid, apeland la forta bucatelor alese, a vinului de soi si, la nevoie, a otravurilor ce nu dau gres”.
Navigand prin ape tulburi
Cruzimea acestui suveran este proverbiala dar intru totul in spiritul epocii sale. Sa nu uitam ca el este contemporan cu Mehmed II si cu Vlad Tepes iar, peste cateva decenii, din acelasi filon va descinde Ivan cel Groaznic. Torturile la care isi supune adversarii sunt inspaimantatoare. El a poruncit sa se construiasca custi de fier sau de lemn in care toti cei ce i se opun sa fie varati. Printre ei, si episcopul de Verdun, ce petrece intr-o astfel de temnita nu mai putin de paisprezece ani, caci regele nu acorda nici un fel de respect oamenilor Bisericii chiar daca da uneori dovada de un fanatism religios uluitor. Si aici, comparatia cu Ivan cel Groaznic este de asemenea binevenita.
Pentru a impiedica orice tentativa de evadare, porunceste mesterilor faurari germani sa toarne asa-numitele „cuiburi ale regelui” – lanturi de fier cu bile grele, atasate de picioarele condamnatilor. Mai mult decat atat, adesea participa, cu un sadism infiorator, la torturile inamicilor sai, asa cum o va face Ivan cel Groaznic, personajul cu care adesea istoricii l-au comparat, pe buna dreptate. Probabil ca regele avea unele inclinatii sadice dar in nici un caz nu era doar psihopatul absurd pe care-l prezinta unii contemporani. Epoca sa era una cruda si necesita masuri crude. Si apoi, Ludovic vazuse unde a dus blandetea tatalui sau – adevaratii stapani ai Frantei devenisera baronii. Folosind spada la nevoie dar de cele mai multe ori linguseala sau otrava, el a stiut sa navigheze in apele tulburi ale politicii.
Va reusi sa-si elimine pe rand adversarii, orientandu-se dupa vechiul dicton Divide et impera. Ii va mitui pe unii, pe altii ii va ameninta, altora le va oferi domenii pentru a-si trada aliatii, reusind, in cele din urma, sa-l doboare pe Carol cel Indraznet, fara indoiala cel mai redutabil adversar al sau, un personaj de o rara noblete dar care nu a inteles niciodata ca in politica regula fundamentala este ca nu exista reguli.
Un „Tepes al Frantei”
In particular, acest rege este inca si mai bizar. Putin mai frumos decat dracul, imbracat mereu in vesminte ponosite, el nu-si gaseste alinare decat in vanatoare, hartuind salbaticiunile pana cade de pe cal, poate tot din dorinta neostoita de a vedea curgand sange. Femeile nu-l pasioneaza – de altfel toata viata va ramane credincios sotiei sale, care-i va darui un fiu si doua fiice – iar de bautura nu se atinge decat spre a-si trage de limba convivii. O alta ciudatenie este pasiunea pentru travesti: el strabate Franta in haine saracacioase, alaturi de cinci sau sase slujitori, calare pe catari, intra in orase pe poarta din dos, se ospateaza la hanuri rau famate.
Dar mai presus de toate, asculta, spioneaza, trage cu urechea, observa viata de zi cu zi din regatul sau, asa cum nici un alt suveran de dinaintea sa n-o mai facuse. Acest „Tepes al Frantei” ii sprijina din toate puterile pe burghezi si apara saracimea in fata abuzurilor nobililor. In ultimii ani ai vietii, navalnicul rege cade insa intr-o stare de depresie totala. Nu mai vrea sa vada si sa auda pe nimeni si isi da ordinele prin interpusi. O armata de astrologi si medici roiesc in jurul lui, in castelul de la Plessis-les-Tours, incurajandu-l, sustinand ca mai are inca multe fapte marete de indeplinit. Dar regele stie deja ca misiunea sa e pe sfarsite. Si, atunci cand moare, la 30 august 1483, poruncind sa fie ingropat in vesminte saracacioase, intr-o biserica oarecare, stie de asemenea ca a lasat mostenire fiului sau, Carol VIII, una dintre cele mai puternice tari ale Europei.
D'Artagnan a fost inmormântat lânga Maastricht
D\'Artagnan a fost inmormântat lânga Maastricht
Odile Bordaz, un istoric francez, sustine ca a descoperit locul unde a fost inmormântat celebrul muschetar DArtagnan. Bordaz este de parere ca prototipul cunoscutului personaj al romanului lui Dumas se odihneste acum în mica biserica din localitatea Wolder, de lânga orasul olandez Maastricht, desi se zvonea ca trupul muschetarului fusese adus dupa moarte in Franta. D^Artagnan a fost ucis la data de 25 iunie 1673, în timpul asediului cetatii Maastricht, în razboiul franco-olandez din 1672-1678. Potrivit lui Bordaz, la acea data era foarte cald, ceea ce facea problematica transportarea în Franta a trupului neînsufletit al lui dArtagnan. În acelasi timp, o îmbalsamare ar fi fost prea scumpa. In sprijinul teoriei emise de Bordaz vin si alte argumente. Istoricul sustine ca in timpul asediului de la Maastricht francezii erau inmormântati in bisericile catolice din apropiere, iar tabara in care era incartiruit dArtagnan se afla la mica distanta de biserica Wolder. Mai mult, francezul spune ca acesta este locul unde a fost inmormântat celebrul muschetar, deoarece locul sau de veci nu a fost gasit in Franta nici pâna la ora actuala. Bordaz intentioneaza sa solicite autoritatilor franceze si Bisericii Catolice permisiunea de a face sapaturi în biserica Sfintilor Petru si Pavel din Walder. ...continuare
Odile Bordaz, un istoric francez, sustine ca a descoperit locul unde a fost inmormântat celebrul muschetar DArtagnan. Bordaz este de parere ca prototipul cunoscutului personaj al romanului lui Dumas se odihneste acum în mica biserica din localitatea Wolder, de lânga orasul olandez Maastricht, desi se zvonea ca trupul muschetarului fusese adus dupa moarte in Franta. D^Artagnan a fost ucis la data de 25 iunie 1673, în timpul asediului cetatii Maastricht, în razboiul franco-olandez din 1672-1678. Potrivit lui Bordaz, la acea data era foarte cald, ceea ce facea problematica transportarea în Franta a trupului neînsufletit al lui dArtagnan. În acelasi timp, o îmbalsamare ar fi fost prea scumpa. In sprijinul teoriei emise de Bordaz vin si alte argumente. Istoricul sustine ca in timpul asediului de la Maastricht francezii erau inmormântati in bisericile catolice din apropiere, iar tabara in care era incartiruit dArtagnan se afla la mica distanta de biserica Wolder. Mai mult, francezul spune ca acesta este locul unde a fost inmormântat celebrul muschetar, deoarece locul sau de veci nu a fost gasit in Franta nici pâna la ora actuala. Bordaz intentioneaza sa solicite autoritatilor franceze si Bisericii Catolice permisiunea de a face sapaturi în biserica Sfintilor Petru si Pavel din Walder. ...continuare
Castelul Serrant
Castelul Serrant
Unul dintre cele mai bogate domenii de pe Valea Loirei, Serrant, apartinea in secolul al XIV-lea familiei Le Brie care inaltase aici un castel fortareata. Forma sub care ne apare astazi castelul a fost obtinuta mult mai tarziu, dupa ce Pontus Le Brie a obtinut de la Ludovic al XI-lea dreptul de a construi un castel intarit, care sa poata tine piept unor asalturi dusmane. Lucrarile au fost incepute in 1564 de Charles Le Brie, care a apelat la cunoscutul arhitect Philibert Delorme, cel care construise si aripa castelului Chenonceaux de peste Cher.
Cu toate ca lucrarile s-au prelungit si in secolele al XVI-lea si al XVII-lea, castelul Serrant si-a mentinut un caracter unitar dominat de stilul Renaissance, stil obisnuit in epoca lui Francisc I si intalnit in arhitectura multor castele de la Valea Loirei. Elementele cele mai vechi, cum sunt turnurile din colturi si santurile umplute cu apa, se integreaza armonios in constructia cu ferestre ample si domuri.
Fatada este o combinatie armonioasa de sisturi inchise la culoare contrastand cu tuful vulcanic alb, sub acoperisul de ardezie sub care se deschid lucarnele. O nota aparte ii ofera constructiei frontonul triunghiular, iar multimea ferestrelor lumineaza din plin interiorul transformandu-l intr-o locuinta confortabila.
Dupa familia De Brie, castelul a apartinut intre 1590-1636 lui Hercule de Rohan, duce de Monbazon dupa care a intrat in posesia lui Guillaume de Beautru, viitorul conte Serrant. Ales membru al Parlamentului de Rouen la varsta de numai 22 de ani, a fost numit ulterior intendent de Turenne, ambasador al regelui si consilier la Curte. Inteligenta lui supla l-a facut cunoscut nu doar pentru activitatea diplomatica, ci si pentru spiritele sale, citate adesea chiar de Academia Franceza
Printre urmasii lui s-a numarat frumoasa Margareta al carei sot, maresalul Vaubrun, comandant al armatei regale, a cazut in batalia de la Alpenheim, in 1675. In memoria sa a fost inaltata o capela in prelungirea aripei drepte a castelului. Lucrarea a fost incredintata lui Hardouin Mansart, cel care concepuse si Sala Oglinzilor in Palatul Versailles. In capela a fost ridicat un impresionant monument funerar al carui proiect este atribuit lui Charles Le Brun.
In 1808 castelul a fost pregatit pentru Napoleon, improspatandu-se tapiteriile mobilelor si decorandu-se un semineu cu un bust al imparatesei Maria-Luiza, realizat de Canova, artist preferat al Imparatului. Dupa familia Serrant, castelul a devenit proprietatea unui nobil irlandez si apoi, din 1830, a intrat in posesia ducelui de la Tremoille, ai carui descendenti sunt proprietarii locului si in zilele noastre.
Interiorul este bogat mobilat si impodobit, pe langa sfesnice, candelabre, mobilier aparte si cu tapiserii de Bruxelles. Biblioteca impresionanta contine cateva mii de volume. Trebuie remarcate de asemenea scara interioara, sufrageria si plafoanele sculptate, armonizandu-se perfect cu pardoselile de lemn si de marmura, partial acoperite de covoare valoroase. In capela, pe langa monumentul marchizului de Vaubran se poate admira o sculptura policroma reprezentand o Pieta, tema nespus de indragita si larg raspandita in epoca.
Cavalerul d’Eon - cea mai fermecatoare spioana
Cavalerul d’Eon - cea mai fermecatoare spioana
Istoria spionajului consemneaza multe episoade stranii, caci insisi protagonistii sai au fost personaje bizare, faurite pe alt calapod si din alt aluat decât oamenii obisnuiti. Maestri ai disimularii, cu un sânge rece innascut, spionii au apelat adesea la tot felul de subterfugii spre a-si indeplini scopurile, unul dintre procedeele lor favorite fiind deghizarea si adoptarea unor alte identitati. De departe, maestrul desavârsit al travestiurilor a fost un bizar personaj care a trait in a doua jumatate a secolului optsprezece si a intrat in istorie sub titulatura de „cavaler d’Eon”.
Nascut sa fie spion
Câta vreme a trait, misterul in privinta identitatii sale a persistat, abil intretinut chiar de histrionicul personaj: Charles d’Eon era femeie sau barbat? Abia dupa moarte, adevarul a iesit la iveala: era un barbat care a trait jumatate din viata deghizat in femeie. Pe numele sau complet Charles-Geneviève-Louis-Auguste-André-Thimothée d’Eon de Beaumont, acesta s-a nascut pe 5 octombrie 1728 la Tonnere, intr-o familie instarita. Tatal sau, Louis, era procuror si intendent regal, iar mama, Francoise de Chavanson, facea parte din vechea nobilime.
Se stiu putine despre copilaria sa iar cartea La vie militaire, politique et privée de Mademoiselle d’Eon, scrisa de prietenul sau, La Fortelle, este prea putin veridica in aceasta privinta. In paginile ei se scrie ca d’Eon s-ar fi nascut ca fata dar a fost crescut ca baiat de tatal sau, care ura ideea de a avea o fetita. In plus, avea datorii mari si n-ar fi primit bogata mostenire a clanului Chavanson decât daca ar fi avut un fiu. De o inteligenta neobisnuita, d’Eon a invatat sa citeasca si sa scrie la nici cinci ani iar la scoala a fost un elev studios, excelând mai ales la limbile straine si dovedind o memorie prodigioasa – calitati care-l mandatau parca pentru meseria de spion.
Cavalerul care stia prea multe
Dupa terminarea Colegiului Mazarin, a fost angajat ca secretar al domnului de Sauvigny, administratorul fiscal al Parisului, calitate in care a atras atentia regelui Ludovic XV. Acesta l-a cooptat in serviciul sau secret, incredintându-i pentru inceput o misiune delicata: de a ajuta la restabilirea relatiilor diplomatice cu Rusia. Dându-si seama ca o femeie ar reusi sa câstige mai repede increderea suspicioasei tarine Elisabeta I, d’Eon a ales sa fie femeie. Astfel, luând identitatea „secretarei” cavalerului Douglas, conducatorul oficial al delegatiei franceze, el/ea va reusi sa isi duca la indeplinire misiunea.
In 1762, d’Eon, revenit in Franta, este numit capitan in regimentul de elita al Dragonilor. Razboiul de sapte ani era aproape pe sfârsite si tânarul nu participa decât la câteva batalii, luptând totusi cu mult curaj si fiind ranit in doua rânduri. Pentru serviciile sale, regele il inobileaza, numindu-l cavaler d’Eon si ii acorda o distinctie mult râvnita – Crucea Sf. Ludovic. Numit ministru plenipotentiar la Londra, in 1763, proaspatul nobil continua sa lucreze ca spion al regelui. Dar stilul sau de viata somptuos, cheltuielile excesive, legaturile cu protipendada britanica, stârnesc invidia superiorilor sai, care-i poruncesc sa vina in tara.
Temându-se de o cursa, acesta refuza, plângându-se regelui ca noul ambasador, contele de Guerchy, a incercat sa-l otraveasca. Un an mai târziu, d’Eon publica o carte care-l va face faimos in Europa: Lettres, mémoires et négociations particuliéres. Desigur, in ea nu sufla o vorba despre misiunile sale si nici despre planuita tentativa de invazie a Angliei, pentru care Ludovic XV il pregatise. Recunoscator, regele ii fixeaza o pensie anuala de 12.000 livre, cu conditia sa nu mai faca valuri... Era evident ca sarmantul cavaler stia periculos de multe...
Garderoba feminina, asigurata de rege
Exilul sau voluntar a durat paisprezece ani iar dupa moartea lui Ludovic XV, noul suveran, Ludovic XVI, l-a insarcinat pe Pierre Augustin Caron de Beaumarchais, nimeni altul decât faimosul autor al Barbierului din Sevilla si al Nuntii lui Figaro, sa negocieze cu d’Eon revenirea in Franta. Una dintre conditiile socante puse de cavaler a fost ca guvernul francez sa-l recunoasca public drept... femeie! De altfel, el crease o atmosfera de mister in jurul sexualitatii sale, facând presa engleza sa scrie ca ar fi fost de fapt o femeie imbracata in uniforma de Dragoni – lucru care se pare ca lui d’Eon chiar nu-i displacea, intrucât, in a doua parte a vietii, el s-a considerat a fi femeie.
Regele n-a avut nici o obiectie si a acceptat ca spionul sa poarte vesminte femeiesti, ba i-a asigurat chiar si o bogata garderoba. In imaginile contemporane, d’Eon este adesea infatisat in asemenea haine, dar purtând, pe piept, cu mândrie, Crucea Sf Ludovic... In 1777 d’Eon s-a reintors in Franta si a incercat sa-l convinga pe rege sa-l trimita peste Atlantic, unde razboiul de independenta al coloniilor americane era in toi. Când regele l-a refuzat, a incercat sa-l santajeze, amenintând ca va da in vileag documente secrete referitoare la reteaua de spionaj franceza. Ludovic XVI n-a cedat santajului si l-a inchis pe neastâmparatul sau supus intr-o pivnita a castelului din Dijon.
Dupa câteva saptamâni, imblânzit, cavalerul i-a cerut iertare si a fost lasat sa locuiasca impreuna cu mama sa la resedinta familiei din Tonnerre, cu conditia unei taceri depline. Revolutia il va prinde in Anglia, spre norocul lui, am putea spune, caci astfel si-a pastrat capul, desi, e drept, si-a pierdut pensia regala si a trebuit sa-si vânda vasta colectie de carti pentru a putea supravietui. De asemenea, pentru a-si plati debitorii, a acceptat sa participe la dueluri pe bani, cu toate ca si-a pastrat obiceiurile efeminate. Intr-unul din aceste dueluri, l-a invins chiar pe printul de Walles, viitorul rege al Angliei!
In 1792, când Franta revolutionara era amenintata din toate partile, el s-a adresat Adunarii Nationale, solicitând „sa lupte si sa moara pentru natiune, lege si rege” si insarcinându-se sa formeze o divizie de femei cu care sa lupte impotriva austriecilor! In 1805, sub regimul lui Napoleon, el a semnat un contract cu un editor parizian, pentru a scrie o carte intitulata „Fecioara din Tonnerre” – parafraza a faimoasei Fecioare din Orleans – Ioana dArc – dar cartea n-a fost niciodata tiparita.
A avut cavalerul d’Eon sindromul Kallman?
Petrecându-si ultimii ani din viata intr-un anonimat total, alaturi de doamna Cole, vaduva unui amiral englez, d’Eon va muri la Londra, pe 21 mai 1810. Autopsia lui a demonstrat ca nu era nici hermafrodit, cum il credeau unii contemporani, nici femeie, ci un barbat in toata regula. Specialistii moderni au sugerat insa ca el ar fi putut suferi de sindromul Kallman, o afectiune congenitala caracterizata prin prezenta unor organe sexuale insuficient dezvoltate si gonade sterile.
Bolnavii de acest sindrom nu trec practic niciodata prin transformarile provocate de pubertate – astfel se explica de ce d’Eon nu a avut nici macar vreun fir de par crescut pe fata. Oricum, ambiguitatea de care s-a inconjurat constient o viata intreaga i-a fost de mare folos, ajutându-l pe acest straniu personaj sa patrunda in lumea inalta a saloanelor rusesti, frantuzesti si englezesti si sa desfasoare o intensa activitate de spionaj, sub masca unei „doamne” interesate aparent doar de farduri, moda si bârfe...
Domnia lui Francisc I
Domnia lui Francisc I | |
Francisc I de Valois (nascut la Cognac in 12 septembrie 1494 – mort la Rambouillet in 1547), a fost rege al Frantei intre 1515 si 1547. Fiu al lui Carol de Orléans, conte de Angôuleme si al Luizei de Savoia, i-a urmat la tron varului sau Ludovic al XII-lea pe larg [...] |
CONTINUARE>>>>>
Preocuparea majora a domniei lui Henric al IV-lea a fost de ordin financiar. Monarhia biruitoare era o monarhie ruinata, motiv pentru care regele i-a incredintat lui Sully refacerea finantelor regatului. Acesta a aplicat, cu incuviintarea regelui, cele mai severe economii, a blocat initiativele fiscale ale autoritatilor locale, a redus impozitele care apasau taranimea, si a incercat sa obtina principalele venituri din vami si din impozitul pe sare. Acestea s-au dovedit insa insuficiente si a trebuit sa recurga, ca in trecut, la mijloace extraordinare si in special la vanzarea de functii, legiferand chiar ereditatea functiilor.
Problemele religioase nu au incetat pana la sfarsitul domniei sa ii cauzeze cele mai importante griji, nu doar din cauza situatiei sale personale de hughenot convertit, a carui sinceritate religioasa a fost mereu suspectata, ci mai ales din cauza ca in timpul domniei sale, Contrareforma, orchestrata de iezuiti, s-a raspandit in Franta. Oricat ar parea de ciudat, sub Henric al IV-lea s-au stabilit legaturile stranse dintre monarhie si Biserica, legaturi care au dainuit pana la sfarsitul Vechiului regim.
In ceea ce priveste politica externa, Henric al IV-lea a fost preocupat mai mult de Tarile de Jos si de Germania, unde ramura mezina a casei de Austria trecea printr-o criza periculoasa pentru echilibrul Europei. Curtile de la Viena si Madrid cooperau strans pe toate taramurile. Din motive diverse, de ordin intern si extern, Henric al IV-lea nu a putut sfida casa de Austria, dar s-a straduit sa-i provoace maximum de dificultati. In Germania, politica regelui a fost foarte precauta pana in 1606, an in care regele s-a hotarat sa se pregateasca de razboi si sa redeschida ostilitatile impotriva casei de Austria. Echilibrul european a parut compromis. Henric al IV-lea s-a aliat cu ducele de Savoia si cu principii germani din Uniunea Evanghelica, dar regele a fost asasinat de Ravaillac si razboiul nu a mai avut loc. Disparitia lui Henric al IV-lea de pe scena istoriei a aratat ca realizarile sale au fost subrede din cauza ca au fost prea personale, dar monarhia era atat de consolidata in Franta, incat si-a permis sa pastreze pe tron un rege de doar noua ani.
Regele isi asediaza capitala
Ramas fara urmasi, regele Henric al III-lea al Frantei, aflat pe patul de moarte, l-a numit rege al Frantei pe cumnatul sau, Henric de Navarra, cu conditia convertirii acestuia la religia catolica. Au urmat numeroase lupte intre catolicii (sprijiniti de habsburgii spanioli) care nu-l doreau pe Bearnez si trupele acestuia. In 1590, trupele lui Henric al IV-lea au asediat Parisul, cautand sa-l tina sub control. Alexandru Farnese a reusit sa aprovizioneze capitala si regele s-a vazut nevoit sa ridice asediul. Situatia a parut sa se complice in momentul in care regele Spaniei, Filip al II-lea, a inteles ca lupta dintre Reforma si Contrareforma se dadea in Franta. Pentru victoria catolicilor, Filip al II-lea era hotarat sa nu se dea in laturi de la nimic, planuind sa puna pe tronul Frantei chiar pe fiica sa, infanta Clara-Isabela-Eugenia, pe care a avut-o de la Elisabeta de Valois. Pana la urma, incapacitatea adversarilor sai de a ajunge la o intelegere, complicitatile lor cu strainii, neputinta vadita de a mentine ordinea i-au adus mai multe avantaje lui Henric al IV-lea decat biruintele militare.
Un rege cu „indeletniciri virile”
„Fizionomia lui atat de complexa – si revoltator de simplificata de legenda – este dominata de predilectia pentru o existenta libera si sanatoasa. Face bucuros dragoste cand i se ofera prilejul, ca si unchiul lui, primul print de Condé, dar o face fara complicatii sentimentale si fara complicatii psihologice. Ca si dragostea, sau chiar mai mult decat ea, ii place viata din taberele militare, oamenii aspri si deschisi cu care traieste laolalta, desteptarea la sunetul fanfarei in dimineata unei batalii. Va ramane pana la capat un gentilom gascon, cel mai ilustru dintre toti, cu acea verva mucalita si, cand e nevoie, cu acea usurinta la scornit minciuni pe care acestia o au cu totii din nascare. Nu-i vine bine decat calare, fiindca de un rege calare are nevoie Franta cand o ia el sub aripa lui (…). Dragostea si razboiul sunt cele doua aspecte ale aceleiasi indeletniciri virile.” – Jacques Madaule.
Scurta biografie a Bearnezului
Henric al IV-lea s-a nascut la 1 aprilie 1553, in cetatea Pau, in sud-estul muntilor Pirinei, in vecinatatea regiunii Bearn. A fost al doilea fiu al lui Antoine de Bourbon, duce de Vendome, de religie catolica si al reginei Navarrei, Ioana de Albret, de religie protestanta, nepoata preferata a fostului rege al Frantei, Francisc I. In vremea copilariei sale, regatul Navarrei a fost centrul intalnirilor nobililor protestanti, acestia fiind amenintati la Paris cu inchisoarea si arderea pe rug. Cu toate ca a fost botezat catolic, Henric a primit o educatie protestanta. In timpul razboaielor civile franceze, dintre catolici si hughenoti, Nostradamus i-a prezis ca va ajunge rege al Frantei. In 24 august 1572, s-a casatorit cu Margareta de Valois, sora regelui Carol al IX-lea. Casatoria a fost urmata de ceea ce istoria retine ca Noaptea Sfantului Bartolomeu. 3.000 de hughenoti au fost masacrati in Paris si alti 30.000 in restul Frantei. Henric a fost obligat sa treaca la catolicism, dar dupa doi ani a reusit sa evadeze din Parisul in care a fost tinut ostatic si a revenit la protestantism. In 1585, papa Sixtus al V-lea l-a excomunicat. Dar regele Navarrei a refuzat sa recunoasca excomunicarea. In 1599, Henric al IV-lea s-a casatorit cu Maria de Medici, una dintre cele mai bogate femei din Europa, dupa ce casatoria cu Margareta de Valois a fost anulata de papa Clement al VIII-lea; motivul despartirii a fost lipsa urmasilor si o serie de aventuri amoroase ale Margaretei. Cu Maria de Valois a avut sase copii, cel mai mare dintre acestia fiind viitorul Ludovic al XIII-lea al Frantei. A fost asasinat la 14 mai 1610, de François Ravaillac, in timp ce pregatea o interventie militara in „Olanda spaniola”, in ajutorul printilor reformati.
Problemele religioase nu au incetat pana la sfarsitul domniei sa ii cauzeze cele mai importante griji, nu doar din cauza situatiei sale personale de hughenot convertit, a carui sinceritate religioasa a fost mereu suspectata, ci mai ales din cauza ca in timpul domniei sale, Contrareforma, orchestrata de iezuiti, s-a raspandit in Franta. Oricat ar parea de ciudat, sub Henric al IV-lea s-au stabilit legaturile stranse dintre monarhie si Biserica, legaturi care au dainuit pana la sfarsitul Vechiului regim.
In ceea ce priveste politica externa, Henric al IV-lea a fost preocupat mai mult de Tarile de Jos si de Germania, unde ramura mezina a casei de Austria trecea printr-o criza periculoasa pentru echilibrul Europei. Curtile de la Viena si Madrid cooperau strans pe toate taramurile. Din motive diverse, de ordin intern si extern, Henric al IV-lea nu a putut sfida casa de Austria, dar s-a straduit sa-i provoace maximum de dificultati. In Germania, politica regelui a fost foarte precauta pana in 1606, an in care regele s-a hotarat sa se pregateasca de razboi si sa redeschida ostilitatile impotriva casei de Austria. Echilibrul european a parut compromis. Henric al IV-lea s-a aliat cu ducele de Savoia si cu principii germani din Uniunea Evanghelica, dar regele a fost asasinat de Ravaillac si razboiul nu a mai avut loc. Disparitia lui Henric al IV-lea de pe scena istoriei a aratat ca realizarile sale au fost subrede din cauza ca au fost prea personale, dar monarhia era atat de consolidata in Franta, incat si-a permis sa pastreze pe tron un rege de doar noua ani.
Regele isi asediaza capitala
Ramas fara urmasi, regele Henric al III-lea al Frantei, aflat pe patul de moarte, l-a numit rege al Frantei pe cumnatul sau, Henric de Navarra, cu conditia convertirii acestuia la religia catolica. Au urmat numeroase lupte intre catolicii (sprijiniti de habsburgii spanioli) care nu-l doreau pe Bearnez si trupele acestuia. In 1590, trupele lui Henric al IV-lea au asediat Parisul, cautand sa-l tina sub control. Alexandru Farnese a reusit sa aprovizioneze capitala si regele s-a vazut nevoit sa ridice asediul. Situatia a parut sa se complice in momentul in care regele Spaniei, Filip al II-lea, a inteles ca lupta dintre Reforma si Contrareforma se dadea in Franta. Pentru victoria catolicilor, Filip al II-lea era hotarat sa nu se dea in laturi de la nimic, planuind sa puna pe tronul Frantei chiar pe fiica sa, infanta Clara-Isabela-Eugenia, pe care a avut-o de la Elisabeta de Valois. Pana la urma, incapacitatea adversarilor sai de a ajunge la o intelegere, complicitatile lor cu strainii, neputinta vadita de a mentine ordinea i-au adus mai multe avantaje lui Henric al IV-lea decat biruintele militare.
Un rege cu „indeletniciri virile”
„Fizionomia lui atat de complexa – si revoltator de simplificata de legenda – este dominata de predilectia pentru o existenta libera si sanatoasa. Face bucuros dragoste cand i se ofera prilejul, ca si unchiul lui, primul print de Condé, dar o face fara complicatii sentimentale si fara complicatii psihologice. Ca si dragostea, sau chiar mai mult decat ea, ii place viata din taberele militare, oamenii aspri si deschisi cu care traieste laolalta, desteptarea la sunetul fanfarei in dimineata unei batalii. Va ramane pana la capat un gentilom gascon, cel mai ilustru dintre toti, cu acea verva mucalita si, cand e nevoie, cu acea usurinta la scornit minciuni pe care acestia o au cu totii din nascare. Nu-i vine bine decat calare, fiindca de un rege calare are nevoie Franta cand o ia el sub aripa lui (…). Dragostea si razboiul sunt cele doua aspecte ale aceleiasi indeletniciri virile.” – Jacques Madaule.
Scurta biografie a Bearnezului
Henric al IV-lea s-a nascut la 1 aprilie 1553, in cetatea Pau, in sud-estul muntilor Pirinei, in vecinatatea regiunii Bearn. A fost al doilea fiu al lui Antoine de Bourbon, duce de Vendome, de religie catolica si al reginei Navarrei, Ioana de Albret, de religie protestanta, nepoata preferata a fostului rege al Frantei, Francisc I. In vremea copilariei sale, regatul Navarrei a fost centrul intalnirilor nobililor protestanti, acestia fiind amenintati la Paris cu inchisoarea si arderea pe rug. Cu toate ca a fost botezat catolic, Henric a primit o educatie protestanta. In timpul razboaielor civile franceze, dintre catolici si hughenoti, Nostradamus i-a prezis ca va ajunge rege al Frantei. In 24 august 1572, s-a casatorit cu Margareta de Valois, sora regelui Carol al IX-lea. Casatoria a fost urmata de ceea ce istoria retine ca Noaptea Sfantului Bartolomeu. 3.000 de hughenoti au fost masacrati in Paris si alti 30.000 in restul Frantei. Henric a fost obligat sa treaca la catolicism, dar dupa doi ani a reusit sa evadeze din Parisul in care a fost tinut ostatic si a revenit la protestantism. In 1585, papa Sixtus al V-lea l-a excomunicat. Dar regele Navarrei a refuzat sa recunoasca excomunicarea. In 1599, Henric al IV-lea s-a casatorit cu Maria de Medici, una dintre cele mai bogate femei din Europa, dupa ce casatoria cu Margareta de Valois a fost anulata de papa Clement al VIII-lea; motivul despartirii a fost lipsa urmasilor si o serie de aventuri amoroase ale Margaretei. Cu Maria de Valois a avut sase copii, cel mai mare dintre acestia fiind viitorul Ludovic al XIII-lea al Frantei. A fost asasinat la 14 mai 1610, de François Ravaillac, in timp ce pregatea o interventie militara in „Olanda spaniola”, in ajutorul printilor reformati.
Pagina 6 din 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Subiecte similare
» ANTISEMITISM[DIVERSE..OPINII]
» IN ROMANIA[1]
» Franta/Belgia
» FRANTA
» Al Doilea Razboi Mondial[1-----]
» IN ROMANIA[1]
» Franta/Belgia
» FRANTA
» Al Doilea Razboi Mondial[1-----]
Pagina 6 din 8
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum