Like/Tweet/+1
Ultimele subiecte
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE2Scris de Admin 26.08.17 22:37
» TEXT ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE1
Scris de Admin 26.08.17 22:36
» Comunitatea evreiască din Botoșani (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» Comunitatea evreiască din Botoșani (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:30
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (1)
Scris de Admin 26.08.17 22:19
» ITINERARIU SEFARD DIN IMPERIUL OTOMAN IN TARILE ROMANE (2)
Scris de Admin 26.08.17 22:18
» DESPRE ANTISEMITISMUL MAREȘALULUI ION ANTONESCU
Scris de Admin 04.08.17 23:54
» Romanizarea Romaniei 1940-44 legi antisemite, CNRomanizare
Scris de Admin 04.08.17 21:13
» ROMÂNIA LUI ANTONESCU ȘI LOGICA VIOLENȚEI(3): VIOLENŢA MILIT
Scris de Admin 05.03.17 11:01
» Anunțuri Administrative
Scris de Admin 25.02.17 20:07
ISTORIE=ITALIA
Pagina 11 din 14
Pagina 11 din 14 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12, 13, 14
ISTORIE=ITALIA
Rezumarea primului mesaj :
ASASINATE PE TRONUL ROMEI
http://www.magazin.ro/articole.php?Numar=20&An=2006&Domeniu=Terra+X
ASASINATE PE TRONUL ROMEI
Cetatea Romei detine un record unic printre marile imperii ale lumii. In nici un alt stat al lumii nu au fost ucisi atatia conducatori intr-un interval de timp relativ scurt – la scara istorica. De cand Octavian Augustus a devenit imparat (anul 27 i.Ch.) si pana la ultimul suveran al Imperiului roman de apus (476 d.Ch.), deci in 503 ani, pe tronul Romei s-au succedat 84 de suverani, din care nu mai putin de 32 au fost asasinati! Asta ar insemna, in medie, o crima la fiecare 16 ani. Dar lucrurile nu stau deloc asa, sangerosul spectacol al luptei pentru putere din Cetatea eterna a avut deseori aspecte incredibile, nemaiintalnite in istoria umanitatii.
Dupa inteleptul si longevivul Octavian, si dupa mediocrul Tiberius, s-a declansat, o data cu dezechilibratul Caligula (37-41, prima victima a crimelor), o avalansa de conflicte interne in care fiecare grupare politica isi dorea propriul imperator, iar garda pretoriana (protectoarea lui) facea si desfacea domniile, luata de curentul intereselor de moment. Acestea au fost (foarte succint) cauzele acelui adevarat delir de criminalitate care a condus la slabirea Imperiului roman si dezmembrarea lui sub presiunea popoarelor migratoare. Amploarea temei ne determina sa selectam cele mai deosebite momente ale acestui sumbru fenomen (ca intr-o indoliata „Carte a recordurilor”), in incercarea de a portretiza o epoca nepereche a antichitatii.
Numai in anul 238 s-au succedat la tron sase imparati, toti asasinati; in anul 253, Imperiul a avut „doar” patru suverani;
Cea mai scurta domnie au avut-o Gordianus I si Gordianus II (tata si fiu, co-imparati), care au „semnat condica” numai cate 20 zile; urmeaza Pertinax (87 de zile) si Emilianus (88 de zile);
Cei mai tineri suverani urcati pe tron si ucisi au fost Gordianus III (la 13 ani) si Heliogabalus (la 14 ani);
Cea mai abominabila crima (daca pot exista astfel de caracterizari) a fost comisa impotriva lui Severus Alexandru, ucis impreuna cu mama sa;
Succesiune de criminali la tron: Caracala isi ucide fratele si devine imperator; Macrinus il omoara pe Caracala si-si pune coroana, dar este la randu-i asasinat dupa aproape un an.
Atat de bulversata era viata politica a Romei antice, incat reuseau sa ajunga imparati (prin mita, comploturi si crima) personaje insignifiante, propulsate de grupuri de interese in cautare de privilegii. Neavenitii erau recrutati chiar si din randul soldatilor simpli – cum a fost cazul lui Maximins Thracus sau al lui Filip Arabul. In ultima faza a agoniei Imperiului, ridicolul a atins apogeul: imparatii erau stabiliti de barbari si tot de catre ei erau inlaturati. Astfel, regele vizigot Teodoric II il „unge” pe Avitus (anul 455) si-l ucide un an mai tarziu; conducatorul suevilor, Ricimer, ii pune pe tron si-i ucide pe rand pe Majorian, Severus III, Antemius si Olibrius (intre 457 si 472); penultimul imparat al Imperiului roman de apus, Iulius Nepos, a fost protejatul unui apropiat al lui... Attila!
In aceste circumstante, nu-i de mirare ca ultimul imparat, imberbul Romulus Augustulus (475-476), a fost destituit de germanicul Odoacru, iar acesta a „parafat” desfiintarea Imperiului roman de apus, trimitand insemnele imperiale la Constantinopol. Mult mai stabil, Imperiul bizantin a mai vietuit un mileniu, pana-n 1453... „Istoria nu face daruri decat celor care nu o repeta”, spune o zicala si acest tablou oripilant al agoniei Romei antice o confirma.
http://www.magazin.ro/articole.php?Numar=20&An=2006&Domeniu=Terra+X
Ultima editare efectuata de catre in 17.01.07 9:49, editata de 2 ori
Colosseumul - intre Antichitate si vremurile moderne
Colosseumul - intre Antichitate si vremurile moderne
Impunatoare si fascinanta prin eleganta si frumusetea ei, Cetatea Eterna, scaldata in soare, te invita sa-i descifrezi tainele. Nu intamplator se spune ca „toate drumurile duc la Roma” pentru ca, oricat de frumoase ar fi celelalte orase ale lumii, nicaieri in alta parte nu esti atat de vrajit de impunatoarele ruine, de dangatul clopotelor, chemand la rugaciune, de farmecul discret al gradinilor. Leagan al crestinismului dar si veche capitala a unui imperiu in fata caruia tremurase o lume, Roma se mandreste inca – si pe buna dreptate – cu dovezile unei civilizatii stravechi.
Una dintre acestea este Colosseumul, ales de curand ca una dintre cele „7 noi minuni ale lumii”. Numit de fapt Amfiteatrul lui Flavian si cunoscut drept „Colosseum” isi trage acest ultim nume de la o statuie gigantica, „un colos”, reprezentandu-l pe imparatul Nero, statuie care, impreuna cu uriasa casa a imparatului, Domus Aurea, se inaltase o vreme pe locul respectiv. Colosseumul, asa cum fusese conceput, era un simbol al maretiei si puterii pe care Roma o exercitase de-a lungul veacurilor. Era probabil si una dintre cele mai faimoase constructii ale Antichitatii, faima ei nestingandu-se in epoca moderna.
Proiectul enormului edificiu fusese lansat in vremea lui Vespasian si este atribuit lui Rabirius, arhitectul Palatului imparatului Domitian. Constructia a inceput in anul 72 d.Hr., sub Vespasian, si a fost terminata opt ani mai tarziu, fiind inaugurata de catre Titus, fiul acestuia. Amfiteatrul, cel mai mare monument al civilizatiei romane, are o forma eliptica, axele masurand 188 si 156 metri, si o inaltime de 57 metri. Cele patru structuri ale zidurilor sunt acoperite in intregime cu travertin.
Exteriorul prezinta trei nivele cu cate 80 de arce intr-o progresie clasica. Nivelul de jos, cu arce dorice il are deasupra pe cel ionic iar acesta pe cel corintic. Deasupra acestora se afla un zid impartit in sectiuni egale de pilastri si perforat de ferestre. Cu o capacitate de 50.000 de locuri, avea o loja speciala pentru imparat si mai-marii statului.
Deschiderea Colosseumului a fost marcata de o serie de festivitati care au durat 100 de zile, alte manifestari grandioase cum fost cele din anul 249 marcand 1000 de ani de la intemeierea Romei desfasurandu-se in principal tot aici. Suficient de frecvente, manifestatiile de acest fel erau deschise tuturor cetatenilor Romei, locurile fiind distribuite dupa rangul social. Ele cuprindeau expozitii, competitii si chiar imitatiile unor lupte pe mare. Se pare ca nu exista documente clare privitoare la martiriul crestinilor dar traditia vorbeste despre inspaimantatoarele chinuri ale acestora, adusi in arena spre satisfactia unei multimi insetate de sange. Cu toata lipsa documentelor e greu de crezut ca atatea legende ar fi aparut din nimic.
Foarte populare erau luptele de gladiatori pe care insa Honorius le-a scos in afara legii in anul 404. Luptele cu animale au continuat pana in secolul al VI-lea dar in Evul Mediu Colosseumul a fost parasit, iar locuitorii l-au considerat o rezerva pentru material de constructie, aflata la indemana. Cel mai mult au fost atrasi de legaturile metalice dintre blocurile de piatra si smulgerea lor a lasat gauri vizibile. Au ramas intacte subteranele si custile animalelor aflate acolo. Subsolul, desi partial vizitabil, ramane un loc misterios si uneori chiar periculos. Daca ne amintim bine, Alexandre Dumas plasase acolo un grup de talhari care il ajutau pe celebrul Monte Cristo sa-si indeplineasca actiunea de razbunare.
Poate ca in zilele noastre multimea pestrita de vanzatori de suveniruri, care inconjoara locul, ar putea scadea ceva din maretia lui, dar nimic nu reuseste sa umbreasca admiratia pentru gloria si stralucirea ilustrilor nostri stramosi.
Terifiantul Don Ferrante
Terifiantul Don Ferrante
Nu incape indoiala ca Evul Mediu a fost una dintre cele mai sangeroase epoci din istoria omenirii, epoca in care crima, asasinatul, masacrele au constituit realitati la ordinea zilei. Paradoxal e faptul ca asemenea fapte reprobabile n-au avut loc doar in regiuni „ocolite de civilizatie” ci si in tari care aveau pretentia de a fi focare de progres pentru restul lumii, ca Italia, de pilda. Istoria medievala a puzderiei de state din peninsula reprezinta o fascinanta derulare de intrigi, tradari, aliante si juraminte calcate, de razboaie de eliberare urmate de cotropiri, in care adesea papii s-au dovedit mai inclinati spre cele lumesti decat principii si condottierii lipsiti de scrupule. Un personaj aparte in aceasta panoplie deloc onorabila a fost regele de Neapole, Ferdinand I, ramas in istorie sub familiara porecla de „Don Ferrante”.
„Nebunul de serviciu”
Unii istorici facuti probabil la fara frecventa, de aici sau de aiurea, au spus despre Vlad Tepes al nostru ca ar fi fost nu un voievod ci un psihopat ajuns pe tron doar pentru ca era „os de domn”. Pentru ei, cruzimile infioratoare comise de nepotul lui Mircea cel Batran ar fi constituit o dovada elocventa a faptului ca acesta avea grave tulburari mintale. O concluzie cu totul falsa, bazata pe mincinoasele cronici ale sasilor, dusmanii de moarte ai domnitorului si in acelasi timp o dovada ca daca ai parte de o „presa proasta”, ca sa spunem asa, risti sa te trezesti demonizat si sa ramai un vampir insetat de sange pentru tot restul istoriei.
La drept vorbind insa, judecand obiectiv si analizand contextul epocii in care Tepes a trait ne dam seama ca violenta, cruzimea, constituiau o conditie sine qua non pentru mentinerea la putere si stoparea tendintelor secesioniste ale marii nobilimi. Sa nu uitam ca in aceeasi perioada au trait lideri la fel de cruzi, ori poate mult mai cruzi, ca Ludovic XI al Frantei sau Ivan cel Groaznic, in Rusia. Si daca intr-adevar tinem sa avem un „nebun de serviciu”, pentru a exemplifica tarele psihiatrice ale conducatorilor acestei epoci, trebuie sa ne indreptam atentia spre minunatele plaiuri din sudul Italiei, loc de desfasurare a unor grozavii fara pereche chiar si pentru deloc delicatii oameni ai Evului Mediu.
O casatorie din pur calcul politic
Viitorul rege Ferdinand I s-a nascut pe 2 iunie 1423, ca fiu natural al regelui Alfonso V de Aragon si al Giraldonei Carlino. Alfonso a fost una dintre cele mai proeminente figuri renascentiste, domn al poetilor si suveran abil si iubit de supusii sai. Nu stim prea multe despre copilaria lui Ferdinand dar este evident ca el a primit o educatie aleasa, demna de un print al carui parinte indragea atat de mult arta. Pasiunea pentru cultura nu a fost insa impartasita de exuberantul tanar, mult mai atras, se pare, de a da iama prin iatacurile domnitelor de la curte sau de a vana, alaturi de ciracii sai, pierzandu-se zile intregi prin paduri. Alfonso a facut tot posibilul spre a-i asigura acestui fiu zvapaiat un viitor demn de un rege.
Ca atare, a initiat, din pur calcul politic, casatoria cu Isabella de Taranto, fiica mai mare a lui Tristan de Chiaramonte, conte de Copertino si nepoata reginei Maria de Enghien, a Neapolelui, suverana a Ierusalimului si Siciliei, intre 1406 si 1411. Partida era cat se poate de profitabila si ar fi intarit pretentiile suveranilor aragonezi asupra partii sudice a Italiei, intrucat mireasa detinea aici intinse pamanturi. In vara anului 1458, Alfonso moare, lasand posesiunile italice fiului sau, Ferdinand, care avea pe atunci 35 de ani. Papa Calixt III, un dusman inversunat al casei de Aragon, o declara insa stinsa, nerecunoscand ca „bastardul Ferdinand” ar avea sange albastru, si pretinde ca regatul Neapole trebuie sa intre, ca atare, in stapanirea Bisericii.
Dar papa dispare la timp, in august 1458, inainte de a starni prea multa valva cu pretentiile sale, iar noul papa, Pius II, mult mai diplomat, recunoaste legitimitatea lui Ferdinand I, sperand ca va scoate din foc castanele incinse ale politicii peninsulare cu mana acestuia. Profitand de nemultumirea baronilor napolitani, care desi il apreciasera pe Alfonso de Aragon nu voiau sa se lase condusi de acest fiu al sau, cam „intr-o ureche”, contele Jean de Anjou reclama si el regatul Neapole si, pe motiv ca acest teritoriu fusese candva pierdut de tatal sau, Rene, invadeaza sudul Italiei. Ferdinand a fost invins categoric, in batalia ce a urmat, desfasurata la Sarno, in iulie 1460. Proverbialul sau noroc a facut insa ca nu peste multa vreme sa-si recapete tronul: ajutat de Alessandro Sforza si de liderul albanez, Skanderbeg, pe care tatal lui il sprijinise in lupta contra turcilor, el va recapata regatul, in 1464, impunandu-si cu multa cruzime autoritatea.
„Pasarelele” din temnitele palatului
Cel supranumit de acum „Don Ferrante” nu a uitat si nu a iertat pe nimeni. Baronii care se razvratisera, contestandu-i autoritatea si chiar originea aleasa au fost primii care au platit. Metodele suveranului erau asemanatoare, daca vreti, cu ale mafiotilor ce vor stapani zona peste sute de ani. Singura diferenta ar fi ca Ferrante actiona mult mai discret. De fapt, niciodata nu o facea la lumina zilei si nu se cunosc asasinate publice, comise din ordinul sau. In schimb, prefera sa-si rezolve divergentele in taina, fara stirea nimanui. Victima disparea de obicei, intr-o noapte, adesea rapita din propria casa de catre indivizi mascati si nimeni nu mai auzea vreodata de ea.
Adusa in subteranele palatului lui Ferdinand, era inchisa in custi de fier, suspendate de tavan si vizitata aproape zilnic de suveran, care manifesta o placere sadica de a-si privi inamicii cum se sting, incet-incet, in mucezeala temnitei. Adesea, prizonierii – pe care diabolicul rege ii numea „pasarelele mele”, preferau sa moara de foame, spre a-si curma chinurile. Ferrante nu se supara si cand vreun dusman murea, poruncea sa fie imbalsamat si asezat la loc in „colivie”, invesmantat in hainele purtate in timpul vietii. Cu timpul, aceasta galerie a groazei a ajuns sa numere, se spune, sute de victime, din cele mai diverse categorii sociale, de la feudali care se opusesera dominatiei sale la poeti care aruncasera, in versurile lor, sageti otravite la adresa „evlaviei” lui Ferrante. Nu de putine ori, spre sfarsitul vietii, Ferrante obisnuia sa-si conduca oaspetii, terifiati, printre custi, ca printr-un muzeu al ororilor...
De ce ti-e frica nu scapi
Dupa 1465, cand Isabella a murit, Ferrante s-a casatorit cu propria verisoara, Juana de Aragon, dornic probabil sa recapete toate tinuturile detinute candva de tatal sau. In Italia insa, situatia sa era tot mai subreda. Amenintat de turci – in 1480 trupele lui Mehmed II cucerisera Otranto, masacrandu-i pe majoritatea locuitorilor – si de francezi, care curand dupa disparitia sa vor invada, intr-adevar, Italia, Ferdinand s-a vazut confruntat si cu o revolta a nobililor napolitani, exasperati de cruzimea lui. Sprijiniti de papa Inocent VIII, rebelii au dobandit unele succese dar s-au lasat pacaliti de promisiunile regelui, care le-a cerut sa se aseze la masa tratativelor, jurand ca va da o amnistie generala. Ulterior, toti cei ce se razvratisera vor fi prinsi si inchisi in „coliviile” din palat.
Totusi, Ferrante stia ca nu putea fi sigur de tronul sau, cata vreme Carol VIII al Frantei se pregatea sa cucereasca Italia. Dand dovada de un instict profetic, el a incercat sa-l determine pe noul papa, Alexadru VI, si pe puternicul Lodovico Sforza, sa se alieze impotriva francezilor, dar tentativa sa a esuat. Totusi, n-a mai apucat sa-si vada regatul cotropit – ceea ce se va intampla, de altfel – pentru ca va muri la 25 ianuarie 1494, din cauza unui cancer colo-rectal, asa cum au dovedit investigatiile efectuate in 2006 asupra trupului sau mumificat.
Octavian Augustus, primul împărat roman “moral”
Octavian Augustus, primul împărat roman “moral” Octavian Augustus (62 î.Hr.-14 d.H.) nu a fost doar primul împărat roman, ci şi primul cezar care a pus foarte mare accent pe aspectele morale. Astfel, prudenţa, generozitatea şi viaţă austeră i-au adus respectul poporului, suscitând admiraţia bătrânilor senatori conservatori care i-au...
Caracalla, împăratul roman omorât în timp ce-şi făcea nevoil
Caracalla, împăratul roman omorât în timp ce-şi făcea nevoile Împăratul roman Marcus Aurelius a fost poreclit Caracalla, de la numele celtic al unei mantale ce se purta în Galia şi pe care împăratul o îmbrăca predilect atunci când se afla în taberele cu clima aspră. Era fiul lui Septimius Sever şi al Iuliei Domna. În 196, Caracalla a fost desemnat...
Scurta domnie a imparatului Titus * La 13 septembrie 81, la
Scurta domnie a imparatului Titus | |
* La 13 septembrie 81, la Aquae Cutiliae, murea imparatul roman Titus Flavius Vespasianus, cel care, asa cum afirma Will si Ariel Durant, n-a apucat nici sa sufere influenta adesea corupatoare a puterii, nici sa-i cunoasca deceptiile. Imparatul Titus a fost fiul unui alt imparat roman, Vespasian, si al Flaviei Domitilla pe larg [...] |
O tragedie antica: eruptia Vezuviului * La 24 august 79, vul
O tragedie antica: eruptia Vezuviului | |
* La 24 august 79, vulcanul Vezuviu a erupt cu o violenta inimaginabila. Orasele din apropierea muntelui (Pompei, Herculaneum si Stabiae) au fost acoperite cu un strat gros de material vulcanic si noroi si nu au fost reconstruite niciodata, istoria asternandu-si o vreme uitarea peste ele. Vezuviul a fost, fara indoiala, unul dintre vulcanii cu cel mai mare potential distructiv din toata Europa pe larg [...] |
Stapanii sabinelor
Stapanii sabinelor
Una din framantatele teme artistico-istorice
spectaculoase care a strabatut veacurile este conflictul dintre romanii
lui Romulus si sabinii lui Titus Tatius. Cei doi conducatori, adversari
sangerosi în timpurile legendare ale Romei, au devenit în cele din urma
aliati sub conducerea celui care a fost alaptat de lupoaica. Dar fratia
lor tarzie n-a entuziasmat pe nimeni, caci marii pictori au retinut –
ca niste ziaristi profesionisti de astazi – doar un aspect de
picanterie: rapirea frumoaselor femei ale etniei sabinilor de catre
romanii din cetatea lipsita de „doamnele” care sa le aduca pe lume fiii
mult doriti.
Înaintea lui Nicolas Poussin (1594-1665) – clasicul
francez pur sange, inspiratorul unei generatii de exceptionali maestri
francezi – a descris senzational rapirea sabinelor importantul sculptor
Giambologna (1529-1608, nascut ca Jean Boulogne, în Flandra). Dintr-un
singur bloc de marmura alba, acest urmas al lui Michelangelo a realizat
un grup statuar atat de expresiv, încat întreaga poveste poate fi
concentrata prin convulsiile a doar trei personaje: doi barbati si o
femeie. Capodopera lui Giambologna a fost asezata în Loggia dei Lanzi
din Piazza della Signoria din Florenta. Era anul 1582 cand a fost
finalizata. Marele maestru revitaliza un mit foarte drag italienilor,
punand în umbra alte doua rapiri celebre, a Elenei din Troia si a
Proserpinei.
La National Gallery din Londra
este expusa aceeasi tema de Peter Paul Rubens (finalizata, probabil, în
1640). Un urmas ilustru al lui Poussin, Jacques Louis David, s-a vazut
obligat de conditiile istorice în care a lucrat (plina Revolutie
franceza, dand a fost încarcerat ca amic al lui Robespierre) sa
ilustreze „Interventia sabinelor”; practic, Hersila, sotia lui Romulus
si fiica lui Titus Tatius, se opune duelului dintre cei doi si obtine
armistitiul. David vedea acea pace legendara si sfarsitul Regimului
Terorii care a bulversat Franta. Un moment de ragaz ludic ne ofera
caricaturistul si ilustratorul englez John Leech (1817 -1864), care a
vazut în a sa „Istorie comica a Romei” (1852) femei sabine îmbracate
victorian si care accepta cu nerabdare sa fie duse în brate de barbatii
care cauta un loc umbros. Totul pare o cursa cu neveste vesele care
si-au pastrat aerul de fetiscane...
În 1963,
Pablo Picasso realizeaza într-un stil inconfundabil o „Rapire a
sabinelor” în care reia confruntarea brutala dintre Romulus si Tatius,
ambii ignorand strigatele de groaza ale Hersilei – panza aflata astazi
la Muzeul Artelor Frumoase din Boston. Pentru maestrul din Malaga parca
nici nu exista contextul istoric, neîntelegandu-se clar cine-i sotul si
cine-i tatal nefericitei femei sabine.
Dar
Nicolas Poussin este clasicul care a luat în serios ansamblul
sangeroasei confruntari, cu multiple personaje si cu o dinamica aducand
aminte de înaintasii Giambologna si de Rubens. Pictorul francez a
realizat doua versiuni majore, la interval de trei ani. Cea din 1635 se
afla la Metropolitan Museum of Art (New York), iar cea din 1638 se afla
la Luvru. În ambele scene, Romulus se gaseste pe un postament de unde
îsi îndeamna ostasii la lupta. Diferenta majora este cea arhitecturala:
în a doua varianta, edificiile de fundal sunt mai multe si mai bine
conturate... Oricare ar fi „stapanul sabinelor”, tema da furnicaturi si
astazi autenticilor iubitori ai istoriei artei.
Una din framantatele teme artistico-istorice
spectaculoase care a strabatut veacurile este conflictul dintre romanii
lui Romulus si sabinii lui Titus Tatius. Cei doi conducatori, adversari
sangerosi în timpurile legendare ale Romei, au devenit în cele din urma
aliati sub conducerea celui care a fost alaptat de lupoaica. Dar fratia
lor tarzie n-a entuziasmat pe nimeni, caci marii pictori au retinut –
ca niste ziaristi profesionisti de astazi – doar un aspect de
picanterie: rapirea frumoaselor femei ale etniei sabinilor de catre
romanii din cetatea lipsita de „doamnele” care sa le aduca pe lume fiii
mult doriti.
Înaintea lui Nicolas Poussin (1594-1665) – clasicul
francez pur sange, inspiratorul unei generatii de exceptionali maestri
francezi – a descris senzational rapirea sabinelor importantul sculptor
Giambologna (1529-1608, nascut ca Jean Boulogne, în Flandra). Dintr-un
singur bloc de marmura alba, acest urmas al lui Michelangelo a realizat
un grup statuar atat de expresiv, încat întreaga poveste poate fi
concentrata prin convulsiile a doar trei personaje: doi barbati si o
femeie. Capodopera lui Giambologna a fost asezata în Loggia dei Lanzi
din Piazza della Signoria din Florenta. Era anul 1582 cand a fost
finalizata. Marele maestru revitaliza un mit foarte drag italienilor,
punand în umbra alte doua rapiri celebre, a Elenei din Troia si a
Proserpinei.
La National Gallery din Londra
este expusa aceeasi tema de Peter Paul Rubens (finalizata, probabil, în
1640). Un urmas ilustru al lui Poussin, Jacques Louis David, s-a vazut
obligat de conditiile istorice în care a lucrat (plina Revolutie
franceza, dand a fost încarcerat ca amic al lui Robespierre) sa
ilustreze „Interventia sabinelor”; practic, Hersila, sotia lui Romulus
si fiica lui Titus Tatius, se opune duelului dintre cei doi si obtine
armistitiul. David vedea acea pace legendara si sfarsitul Regimului
Terorii care a bulversat Franta. Un moment de ragaz ludic ne ofera
caricaturistul si ilustratorul englez John Leech (1817 -1864), care a
vazut în a sa „Istorie comica a Romei” (1852) femei sabine îmbracate
victorian si care accepta cu nerabdare sa fie duse în brate de barbatii
care cauta un loc umbros. Totul pare o cursa cu neveste vesele care
si-au pastrat aerul de fetiscane...
În 1963,
Pablo Picasso realizeaza într-un stil inconfundabil o „Rapire a
sabinelor” în care reia confruntarea brutala dintre Romulus si Tatius,
ambii ignorand strigatele de groaza ale Hersilei – panza aflata astazi
la Muzeul Artelor Frumoase din Boston. Pentru maestrul din Malaga parca
nici nu exista contextul istoric, neîntelegandu-se clar cine-i sotul si
cine-i tatal nefericitei femei sabine.
Dar
Nicolas Poussin este clasicul care a luat în serios ansamblul
sangeroasei confruntari, cu multiple personaje si cu o dinamica aducand
aminte de înaintasii Giambologna si de Rubens. Pictorul francez a
realizat doua versiuni majore, la interval de trei ani. Cea din 1635 se
afla la Metropolitan Museum of Art (New York), iar cea din 1638 se afla
la Luvru. În ambele scene, Romulus se gaseste pe un postament de unde
îsi îndeamna ostasii la lupta. Diferenta majora este cea arhitecturala:
în a doua varianta, edificiile de fundal sunt mai multe si mai bine
conturate... Oricare ar fi „stapanul sabinelor”, tema da furnicaturi si
astazi autenticilor iubitori ai istoriei artei.
CLAUDIU
CLAUDIU (Tiberiu Claudius Nero Drusus) – Î mpărat roman Data morţii: 13 octombrie 54 (la 64 de ani) Cauza: otrăvit Locul: Roma (Italia) Înhumat: Roma Toţi istoricii împărtăşesc părerea că împăratul Claudiu a murit otrăv it cu ciuperci, felul lui preferat de mîncare. În ceea ce priveşte circumstanţele, părerile însă diferă. Unii afirmă că ciupercile i-au fost servite la un festin cu pontifii, la Capitoliu, de Halotus, pregustător al lui Claudiu. Alţii spun că Agrippina, sufletul complotului, le-a pregătit ea însăşi, de bună seamă cu indicaţiile şi ingredientele otrăvitoarei Locusta, pe care o scosese din temniţă; Agrippina i-ar fi servit împăratului ciupercile la un prînz obişnuit în familie. După Tacit, Claudiu, fiind beat, a vrut să vomite ciupercile, ceea ce ar fi zădărnicit eforturile conjuraţilor. Atunci a intervenit Xenophon – medicul împăratului şi amantul Agrippinei – care, sub pretext că-l ajută pe Claudiu să vomi-te, i-a vîrît pe gît o pană impregnată cu o otravă puternică. Î mpăratul a murit la revărsatul zorilor, în dureri cumplite.
IULIUS CEZAR
IULIUS CEZAR Cezar (Iulius) – general şi om de stat roman Data morţii: 15 martie 44 î.Chr. (la 58 de ani) Cauza: înjunghiat Locul: curia (aici, locul unde se întrunea senatul) din Roma (Italia) Înhumat: Roma Numit dictator pe viaţă în februarie, Cezar era bănuit că vrea să răstoarne republica şi să instaureze monarhia. De idele lui marte, senatul urma să se întrunească pentru a-i acorda titlul suprem. Aceasta a şi fost ziua aleasă de conjuraţia senatorilor, partizani înverşunaţi ai republicii, pentru a-l ucide. Un ghicitor îi prezisese lui Cezar că idele lui martie îi vor fi fatale şi că nu va supravieţui acestei zile. Întîlnindu-l pe ghicitor în acea dimineaţă, Cezar îi spuse zîmbind: „Ei, au venit idele“. La care ghicitorul i-a răspuns: „E adevărat, dar încă n-au trecut...“. Cu o noapte înainte, soţia sa Calpurnia visase că îl ţinea însîngerat în braţele ei. Tulburat, Cezar consultase oracolele, care se arătaseră tot neprielnice. Hotărî să concedieze senatul, dar Brutus, fiul lui adoptiv, îi atrase atenţia că senatul se întrunise din ordinul lui şi că ar considera acest contraordin o ofensă; îl convinse să revină asupra hotărîrii şi îl conduse spre curie. Se spune că, pe drum, Cezar a primit un mesaj în care era prevenit asupra conjuraţiei, dar, din cauza mulţimii care îl înconjura, nu l-a putut citi; după asasinat, biletul a fost găsit mototolit în mîna crispată a lui Cezar. Era ora 11 dimineaţa cînd Cezar ajunse la curie! Abia coborît din lectică, conjuraţii făcură cerc în jurul lui ca pentru a-i asigura o gardă de onoare. Attilius Cimber se apropie, conform planului, pentru a-i cere graţierea fratelui său. Cum Cezar refuză, Cimber, prefăcîndu-se că vrea să-l roage, îi prinse poalele togii şi trase cu putere desfăcîndu-i-o la gît. Casca scoase atunci pumnalul şi îl lovi în umăr. Cezar, doar uşor rănit, se aruncă asupra agresorului. În timp ce se lupta cu el, nu alt conjurat îi înfipse pumnalul în coaste, Cassius îl răni la faţă, iar Brutus, în coapsă. Recunoscîndu-şi fiul adoptiv, Cezar ar fi strigat – după cum susţine Dio Cassius: „Tu quoque, mi fili“ („Şi tu, fiul meu“), dar Suetoniu afirmă că ar fi gemut doar, fără a rosti vreun cuvînt. Dîndu-şi seama că orice împotrivire era zadarnică, Cezar îşi acoperi capul cu toga pentru a-şi apăra faţa. Pentru un patrician era foarte important să-şi păstreze intacte trăsăturile chipului, căci exista obiceiul măştii mortuare de ceară, imago, pe care familiile nobile o puneau în galeria strămoşilor. Scăldat în sînge, Cezar se prăbuşi la picioarele statuii lui Pompei, fostul său rival. În cădere, avu grijă să nu i se ridice toga. Străpuns de 20 de lovituri – sau, după unele surse, de 35 – muri, secăt uit de sînge.
http://www.ziarultricolorul.ro/articole.php?aid=18907&_nr=805
http://www.ziarultricolorul.ro/articole.php?aid=18907&_nr=805
MOŞTENIRILE EUROPEI
MOŞTENIRILE EUROPEI |
OSTIA ANTICA, Italia Ruinele din Ostia, un vechi port roman, nu au avut parte de aceeaşi atenţie a imaginaţiei publicului precum ruinele din Pompeii- spre exemplu. Poate şi pentru că Ostia şi-a găsit sfârşitul într-un mod mai puţin… « cataclismic ». ... |
CONTINUARE >> |
Palatul Dogilor
Palatul Dogilor
Fara sa se cunoasca numele celui care a proiectat initial aceasta remarcabila constructie, Palatul Dogilor este un simbol al supremei puteri si a gloriei „Republicii Sfantului Marcu”. Palatul exista pe acest loc spre sfarsitul secolului al IX-lea. Dogii Angelo si Giustiano Partecipazio au stabilit aici resedinta conducatorului suprem al statului. Impresionanta cladire din zilele noastre nu are nimic comun cu nucleul original. Stim numai ca palatul bizantin construit deasupra unor ziduri romane a ars din temelie in secolul al X-lea. A fost reconstruit in cateva randuri, ultima data in 1340. O traditie nesigura atribuie constructia din secolul al XIV-lea cioplitorului in piatra Filippo Calendario, lui Pietro Baseio si Master Enrico. Fatada privind spre laguna a fost completata intre 1400-1404, in timp ce Piazzetta a fost terminata in 1424.
Cu toate ca mesteri renumiti din Florenta si din intreaga Lombardie au fost chemati pentru decorarea acestei prestigioase cladiri, cele mai multe ornamentatii au fost realizate in stil gotic flamboyant de catre membrii familiei Bon, exceptionali cioplitori in marmura venetieni. In 1577 un alt foc a distrus din temelie o aripa intreaga a cladirii si cei mai de seama arhitecti si sculptori ai vremii au fost invitati sa ia parte la un concurs pentru reconstruirea monumentului. Castigatorul a fost, dupa cele mai multe surse, Antonio Da Ponte, cel care construise si Puntea Rialto. Rezultatul a fost miraculos. Venind dinspre Canal, Palatul iti apare ca o imagine de basm cu delicatele modele in roz si alb ale peretilor, care par lipsiti total de greutate. Fatada este perforata simetric de balcoanele sculptate, construite de Pier Paolo si Jacobello Dalla Masegne in 1404 in cel mai pur stil gotic flamboyant.
Deasupra, intr-o fereastra larga privind spre apa, se afla o statuie a Venetiei in chip de justitie, realizata de Alessandro Vittorio iar nisele de pe celelalte laturi adapostesc statuile Sfintei Teodora si Sfantului Gheorghe, ambele de Antonio Canova. Fereastra de pe fatada dinpre Piazzetta a fost deschisa in 1537 si realizata dupa desenele lui Jacopo Sansovino. Exista o serie de alte statui purtand semnaturi ilustre iar capitelurile coloanelor sunt de o rafinata eleganta. Scene biblice si mitologice impodobesc nisele si colturile, deosebit de apreciata fiind o alta statuie a justitiei de Alessandro Vittorio.
In 1866 din balconul Palatului a fost proclamata anexarea Venetiei la Regatul Italiei. Inaintea acestui eveniment o serie de masuri politice zdruncinasera viata solemna a Palatului. Fusese folosit ca sediu al guvernului austriac si gazduise o vreme Biblioteca Marciana. Stricaciunile pricinuite de rascoala din 1797 au fost repede remediate si, intre 1848-1849, Palatul a fost folosit ca sediu de guvernul democratic.
Inconjurat de alte edificii importante, Platul Dogilor isi pastreaza inca nestirbita intreaga frumusete. Fantanile, curtile interioare, statuile, importanta Scara a Gigantilor, logiile, salile impunatoare, plafoanele pictate si peretii bogat ornamentati fac din aceasta cladire un loc unic in cultura intregii tari si chiar a intregii lumi. Nelipsitele inchisori si sali de tortura evoca istoria zbuciumata a locurilor, dar pentru vizitatorul de astazi, Palatul ramane o dantelarie in piatra, o capodopera de arhitectura, un loc de unde conducatorul cetatii arunca in fiecare an un inel de aur in marea cu care se logodea in fata supusilor.
Istoria circului
Istoria circului
Încă din timpul romanilor, circul a fost una dintre cele mai accesibile metode de divertisment. Evoluţia circului s-a desfăşurat, însă, pe planuri diferite, fiecare continent...
Încă din timpul romanilor, circul a fost una dintre cele mai accesibile metode de divertisment. Evoluţia circului s-a desfăşurat, însă, pe planuri diferite, fiecare continent...
Fascismul s-a născut în Italia, în anul 1919
Fascismul s-a născut în Italia, în anul 1919
http://www.ziarultricolorul.ro/articole.php?aid=14231&_nr=626
Probabil că trăsătura cea mai condamnabilă, semnalată în toate cărţile, prelegerile şi opiniile, a fascismului european este aceea că motivele apariţiei lui au fost, cele mai multe, negative. Din punct de vedere economic, Europa era zguduită de criză, falimente şi prăbuşirea abruptă a preţurilor. Pen tru a contracara mizeria şi sărăcia, aduse de şomajul masiv, garantarea de către fascism a salariilor şi a locuinţelor, dar şi a unei uniforme, precum şi a unui statut social prin recrutarea militară, reprezenta o ofertă fără multe alte alternative mai seducătoare. Reînarmarea era, de asemenea, o soluţie atractivă pentru o Germanie care se simţea umilită din pricina condiţiilor impuse prin Tratatul de la Versailles, la terminarea Marelui Război, iar una dintre consecinţe a fost vînătoarea de vrăjitoare printre „duşmanii din interior”, care puteau fi acuzaţi de înfrîngere. La început, în Germania, ca şi în Italia, inamicii politici au avut prioritate asupra celor rasiali. Zdrobirea mişcării Spartachiste şi asasinarea Rozei Luxemburg şi a lui Karl Liebknecht, în 1919, nu au reuşit să răstoarne mişcarea socialistă şi comunistă, care, deşi se afla la începuturi, apucase să prindă rădăcini.
Temerile că recenta Revoluţie Rusă s-ar fi putut propaga în Europa nu aveau nici o legătură cu ezitările regimului de la Weimar, incapabil să realizeze un program politic sau economic. S-a argumentat că, dacă democraţia nu era în stare să rezolve problemele existente, atunci ar fi fost, poate, mai bine ca democraţia să se dea la o parte şi să lase calea liberă. Termenul „Fascism” a apărut în Milano, în 1919, o dată cu formarea organizaţiei „Fascio di Combattimento”, o miliţie anti-socialistă, denumită astfel după mănunchiul de nuiele care era simbolul străvechiului drept roman. Această mişcare a luat o formă autoritară sub conducerea lui Mussolini, începînd din 1922. În 1932, la Roma, Mussolini a ţinut un discurs la un congres al tineretului fascist, la care au luat deja parte 40.000 de tineri între 14 şi 18 ani. După cum se vede în fotografia din pagina 1, acest „puşti fascist“ a servit drept mascotă şi a fost fotografiat în timp ce îl saluta pe Il Duce. El însuşi fost socialist, Mussolini se lăuda într-un mod confuz: „Ne permitem luxul de a fi şi aristocraţi, şi democraţi, şi reacţionari, şi revoluţionari”. Spre deosebire de Hitler, Mussolini se lăuda în special cu gloriile unui trecut imperial autentic; afirma dorinţa de a distruge atît „cadavrul în putrefacţie” al democraţiei parlamentare, cît şi de a înăbuşi din faşă orice încercare de a se crea un stat marxist. Anti-internaţionalismul său a ajuns să fie aproape o obsesie, deoarece, susţinea el, fascismul „nu era pentru export”, fiindcă reprezenta un crez al poporului italian. Acestea au durat pînă în iulie 1938, cînd, o dată cu formarea Axei, el a renunţat la această obsesie şi a devenit, pe faţă, antisemit, publicînd un „Manifesto della Razza”, imitîndu-l pe aliatul său german. În acelaşi timp, în Spania, între 1936 şi 1939, Partidul Falangist al lui Franco a luptat, cu ajutorul Germaniei, ca să răstoarne guvernul republican. În iulie 1936, cînd armata s-a ridicat împotriva guvernului, a izbucnit Războiul Civil. Franco, viitorul dictator care a condus în mod represiv Spania, timp de 35 de ani, şi-a stabilit cartierul general în Maroc. De acolo, el a trimis insurgenţii peste Strîmtoarea Gibraltar, dar nu ar fi fost în stare să obţină victoria fără sprijinul forţelor fasciste din Germania şi Italia. Apoi, istoricul postbelic englez A.J.P. Taylor a încercat să diminueze rolul pe care l-a avut Hitler, considerînd că „el, ca principiu şi ca doctrină, nu a fost mai periculos şi mai lipsit de scrupule decît mulţi oameni de stat contemporani”, dar puţini au fost cei care s-au grăbit să-i împărtăşească părerea. Nu trebuie decît să luăm, la întîmplare, un fragment din Mein Kampf („Lupta mea“, 1923), pentru a ne da seama de fanatismul histrionic al lui Hitler, ce a măturat totul în trecerea lui, îndoliind naţiunile şi aducînd moartea a 55 de milioane de oameni. „Alterarea sîngelui şi deteriorarea rasială provocate de aceasta sînt singurele cauze care stau la baza decăderii civilizaţiilor străvechi. Pentru că, niciodată, naţiunile nu sînt ruinate prin război, ci prin pierderea forţei lor de a rezista, forţă pe care le-o dă numai sîngele rasial pur. În această lume, tot ce nu provine dintr-o seminţie sănătoasă este pleavă”. Ceea ce astăzi ni se pare o retorică absurdă, ce ar trebui să fie inclusă mai degrabă într-un manual pentru crescătorii de vite şi nu într-un manifest politic, este dimensiunea desconsiderării condiţiei umane la care a ajuns fascismul.
http://www.ziarultricolorul.ro/articole.php?aid=14231&_nr=626
Probabil că trăsătura cea mai condamnabilă, semnalată în toate cărţile, prelegerile şi opiniile, a fascismului european este aceea că motivele apariţiei lui au fost, cele mai multe, negative. Din punct de vedere economic, Europa era zguduită de criză, falimente şi prăbuşirea abruptă a preţurilor. Pen tru a contracara mizeria şi sărăcia, aduse de şomajul masiv, garantarea de către fascism a salariilor şi a locuinţelor, dar şi a unei uniforme, precum şi a unui statut social prin recrutarea militară, reprezenta o ofertă fără multe alte alternative mai seducătoare. Reînarmarea era, de asemenea, o soluţie atractivă pentru o Germanie care se simţea umilită din pricina condiţiilor impuse prin Tratatul de la Versailles, la terminarea Marelui Război, iar una dintre consecinţe a fost vînătoarea de vrăjitoare printre „duşmanii din interior”, care puteau fi acuzaţi de înfrîngere. La început, în Germania, ca şi în Italia, inamicii politici au avut prioritate asupra celor rasiali. Zdrobirea mişcării Spartachiste şi asasinarea Rozei Luxemburg şi a lui Karl Liebknecht, în 1919, nu au reuşit să răstoarne mişcarea socialistă şi comunistă, care, deşi se afla la începuturi, apucase să prindă rădăcini.
Temerile că recenta Revoluţie Rusă s-ar fi putut propaga în Europa nu aveau nici o legătură cu ezitările regimului de la Weimar, incapabil să realizeze un program politic sau economic. S-a argumentat că, dacă democraţia nu era în stare să rezolve problemele existente, atunci ar fi fost, poate, mai bine ca democraţia să se dea la o parte şi să lase calea liberă. Termenul „Fascism” a apărut în Milano, în 1919, o dată cu formarea organizaţiei „Fascio di Combattimento”, o miliţie anti-socialistă, denumită astfel după mănunchiul de nuiele care era simbolul străvechiului drept roman. Această mişcare a luat o formă autoritară sub conducerea lui Mussolini, începînd din 1922. În 1932, la Roma, Mussolini a ţinut un discurs la un congres al tineretului fascist, la care au luat deja parte 40.000 de tineri între 14 şi 18 ani. După cum se vede în fotografia din pagina 1, acest „puşti fascist“ a servit drept mascotă şi a fost fotografiat în timp ce îl saluta pe Il Duce. El însuşi fost socialist, Mussolini se lăuda într-un mod confuz: „Ne permitem luxul de a fi şi aristocraţi, şi democraţi, şi reacţionari, şi revoluţionari”. Spre deosebire de Hitler, Mussolini se lăuda în special cu gloriile unui trecut imperial autentic; afirma dorinţa de a distruge atît „cadavrul în putrefacţie” al democraţiei parlamentare, cît şi de a înăbuşi din faşă orice încercare de a se crea un stat marxist. Anti-internaţionalismul său a ajuns să fie aproape o obsesie, deoarece, susţinea el, fascismul „nu era pentru export”, fiindcă reprezenta un crez al poporului italian. Acestea au durat pînă în iulie 1938, cînd, o dată cu formarea Axei, el a renunţat la această obsesie şi a devenit, pe faţă, antisemit, publicînd un „Manifesto della Razza”, imitîndu-l pe aliatul său german. În acelaşi timp, în Spania, între 1936 şi 1939, Partidul Falangist al lui Franco a luptat, cu ajutorul Germaniei, ca să răstoarne guvernul republican. În iulie 1936, cînd armata s-a ridicat împotriva guvernului, a izbucnit Războiul Civil. Franco, viitorul dictator care a condus în mod represiv Spania, timp de 35 de ani, şi-a stabilit cartierul general în Maroc. De acolo, el a trimis insurgenţii peste Strîmtoarea Gibraltar, dar nu ar fi fost în stare să obţină victoria fără sprijinul forţelor fasciste din Germania şi Italia. Apoi, istoricul postbelic englez A.J.P. Taylor a încercat să diminueze rolul pe care l-a avut Hitler, considerînd că „el, ca principiu şi ca doctrină, nu a fost mai periculos şi mai lipsit de scrupule decît mulţi oameni de stat contemporani”, dar puţini au fost cei care s-au grăbit să-i împărtăşească părerea. Nu trebuie decît să luăm, la întîmplare, un fragment din Mein Kampf („Lupta mea“, 1923), pentru a ne da seama de fanatismul histrionic al lui Hitler, ce a măturat totul în trecerea lui, îndoliind naţiunile şi aducînd moartea a 55 de milioane de oameni. „Alterarea sîngelui şi deteriorarea rasială provocate de aceasta sînt singurele cauze care stau la baza decăderii civilizaţiilor străvechi. Pentru că, niciodată, naţiunile nu sînt ruinate prin război, ci prin pierderea forţei lor de a rezista, forţă pe care le-o dă numai sîngele rasial pur. În această lume, tot ce nu provine dintr-o seminţie sănătoasă este pleavă”. Ceea ce astăzi ni se pare o retorică absurdă, ce ar trebui să fie inclusă mai degrabă într-un manual pentru crescătorii de vite şi nu într-un manifest politic, este dimensiunea desconsiderării condiţiei umane la care a ajuns fascismul.
Sute de oameni au sărbătorit 2761 de ani de la crearea Romei
Sute de oameni au sărbătorit 2761 de ani de la crearea Romei
Venus cea dezbracata de prejudecati
Venus cea dezbracata de prejudecati
Perla a oceanului, sosia romana a Afroditei grecesti, irezistibila Venus, a fost aproape doua mii de ani supapa de scapare din pudibonderie pentru artisti. Doar o zeita putea fi expusa dezbracata în public, caci avea alibiul mitologicului, al lumii invizibile muritorilor de rand în care vesmintele ar fi uratit femeia-capodopera. De la statuile antichitatii si pana spre finele Renasterii, a fost de neconceput un nud care sa nu apartina unei divinitati. Abia dupa secolul XVII splendoarea feminina în arta putea apartine si unei muritoare – de obicei sotia sau iubita pictorului –, despuiata de orice prejudecati.
Muza incontestabila pentru erotismul gingas al clasicilor si pentru cel ostentativ al modernistilor, Venus a fost inspiratoarea uneia dintre cele mai înflacarate legende ale pacatului dedicat placerilor carnale. Este vorba despre mult invidiatul Tannhäuser si a sa lume a lui Venus (numita Venusberg), ascunsa în strafundurile muntilor legendari ai Germaniei.
Demonstrand ca evul mediu nu permitea o Venus expusa tuturor, trubadurul si cavalerul Tannhäuser traieste în paradisul femeilor venusiene, apoi se duce la Roma si cere iertare papei Urban IV. Povestea spune ca papa ar fi replicat: „Vei fi iertat cand va înverzi sceptrul meu de lemn”. Eroul a plecat mahnit si peste trei zile a înflorit bastonul papal, dar Tannhäuser nu a mai fost de gasit. Se retrasese pentru restul vietii în Venusberg, tara unde Venus si însotitoarele ei se lasa adorate de pacatosii muritori.
În putine reprezentari ale barocului Venus este singura în intimitate. Cel mai adesea o însoteste Cupidon – cum ar fi la Alessandro Allori (1535-1607), iar unii dintre marii maestri au cautat sa o înconjoare cu alte personaje mitologice, femei si barbati. În astfel de împrejurari, pictorii s-au straduit sa faca o diferenta semnificativa între frumusetea lui Venus si cea a altor prezente feminine – cum a facut Rubens cand a asociat-o cu Ceres. Pentru alti artisti, Venus trebuia sa fie prezentata într-o pozitie de maxima senzualitate, care sa o transforme într-o femeie fatala. O astfel de scena întalnim la Sebastiano Ricci (1659-1734), la care Satyrul tanjeste fara scrupule la dragoste.
Mult mai putin cunoscuta este Venus de la tara, pe care o numesc asa pentru ca aceasta a fost si intentia declarata a autorilor. Poate mai apropiata de un barbat dornic de o aventura savuroasa, Venus rurala este vazuta de obicei precum o tarancuta la finele adolescentei, avand o silueta dumnezeiasca si aflata singura într-o camaruta mobilata modest, departe de ochii flacailor. Am retinut doi pictori ai acestui arhetip: rusul Boris Kustodiev (1878-1927) si controversatul artist german Sepp Hilz (1906-1967), care i-a vandut doua tablouri si lui Hilter.
La Kustodiev (care a lucrat paralizat în ultimul deceniu de viata), tarancuta-Venus este trupesa, vesela, abia iesita din covata. La Hilz, provinciala Venus are un trup mai rafinat si este melancolica, iar singurul vesmant este soseta de lana. Nu pare atrasa de placerile culinare taranesti, constienta parca de fermecatoarele linii de relief pe care vrea sa le conserve. Pare o Venus îngandurata pentru ca nu si-a gasit înca ursitul, spre deosebire de Venus a lui Kustodiev, care e vesela de parca o curteaza tot satul si ea îi tine pe toti pe jar... Privind-o pe aceasta zeita usor somnoroasa si indiferenta la lumea din jur, ai putea crede ca nu e o fata de maritat, ci una de pus în icoana.
Documente despre Inchiziţie din arhiva secretă a Vaticanului
Documente despre Inchiziţie din arhiva secretă a Vaticanului sunt expuse în premieră la Roma
Miercuri 27 februarie 2008, 00:27 Documente despre Inchiziţie, vechi de 400 de ani şi ţinute secrete până acum, sunt prezentate în premieră publicului larg. Actele, la care nu au avut acces nici măcar cercetătorii până în 1998, sunt expuse la Muzeul Central al Renaşterii de la Roma. Acestea conţin... continuare
Miercuri 27 februarie 2008, 00:27 Documente despre Inchiziţie, vechi de 400 de ani şi ţinute secrete până acum, sunt prezentate în premieră publicului larg. Actele, la care nu au avut acces nici măcar cercetătorii până în 1998, sunt expuse la Muzeul Central al Renaşterii de la Roma. Acestea conţin... continuare
Saturnaliile: cand stapanii si sclavii erau egali
Saturnaliile: cand stapanii si sclavii erau egali
Initial, Saturnalia era celebrata intr-o singura zi, pe 17 decembrie, prin sacrificii, amplasarea unui pat – numit lectisernium – in fata templului lui Saturn si dezlegarea rituala a franghiilor ce legau statuia zeului de soclu, in restul anului. Pe langa ceremoniile publice, exista o serie de serbari private si obiceiul de a face daruri celor dragi (saturnalia et sigillaria).
Jocurile de noroc se practicau atunci fara oprelisti si chiar si sclavii puteau participa la ele. Sarbatoarea era un prilej pentru ca toata populatia Imperiului sa manance, sa bea si sa se distreze. Era singura data cand pana si scortosii senatori renuntau la togele lor, pentru a purta un vesmant mult mai lejer, numit synthesis iar boneta libertilor – pileus – era purtata de oricine, ca semn ca in acea zi toti erau egali. Sclavii erau iertati de pedepse si li se permitea sa-si trateze stapanii cu obraznicie, chiar sa-i ia peste picior, iar acestia erau obligati sa-i serveasca la masa, unde unul dintre scaune era ocupat, in mod obligatoriu, de o statuie a zeului Saturn.
Farse pe seama puternicilor zilei
Inca din primii ani ai manifestarii se alegea un maestru de ceremonii, numit Saturnalicius princeps, care stabilea programul jocurilor si farsele ce urmau a fi facute, mai ales puternicilor zilei. Tot el le dadea mesenilor porunci cu tente comice, punandu-i sa execute cele mai bizare lucruri, ceva in genul poruncilor pe care adolescentii si le dau in zilele noastre, la carti. Desigur, mesenii nu se suparau, indiferent la ce umilinte ar fi fost supusi, pentru ca o atitudine negativa din partea lor ar fi dus la infurierea lui Saturn. Salutul convivilor era „Io, Saturnalia!”, adica „slava lui Saturn”, zeul catre care romanii priveau cu melancolie, amintindu-si de vremurile de odinioara, cand toti oamenii erau egali.
Cu timpul, sarbatoarea s-a extins, ajungand, in preajma inceputului erei crestine sa dureze o saptamana intreaga. Sobrul Augustus a redus-o la trei zile iar Caligula, cu toata aplecarea lui spre petreceri monstruoase, n-a acceptat ca Saturnalia sa dureze mai mult de cinci zile. Din fericire pentru romanii amatori de petreceri, pe tron a venit Nero, care a extins din nou durata sarbatorii la o saptamana. Tot acest imparat, pe care istoricii contemporani lui, dar si majoritatea celor moderni, inca il considera pe nedrept un monstru ajuns din intamplare pe tronul Cezarilor, a dat dovada de o imaginatie extraordinara, inventand farse spectaculoase, pentru a celebra in felul lui original Saturnalia.
Casatoria cu libertul Sporus
De departe cea mai ingenioasa farsa de Saturnalia, pusa la cale de Nero, a fost casatoria sa cu libertul Sporus, considerata de multi drept o dovada a nebuniei imparatului. Evenimentul se producea la putina vreme dupa disparitia iubitei sotii a lui Nero, Poppaea Sabina, ucisa chiar de imparat, intr-un moment de furie. Multi au crezut ca Nero isi pierduse cu desavarsire mintile, din moment ce il castrase pe libert si, bazandu-se pe asemanarea uimitoare a acestuia cu fosta lui sotie, realizase un simulacru de casatorie cu respectarea tuturor traditiilor romane in acest sens. Subiectivi, autorii antici evita sa mentioneze ca episodul avea loc de Saturnalii, o vreme a farselor, si ca Nero era renumit pentru ideile sale ingenioase, in asemenea prilejuri.
O egalitate care nu dureaza vesnic
Ca imparatul-artist nu avusese nici o clipa intentia de a da acestei nunti incredibile o tenta serioasa o dovedeste numele primit de libert – Sporus (samanta, in limba latina). Ce paradox mai mare pentru un sclav care fusese castrat, deci nici prin absurd n-ar mai fi putut procrea... Din pacate pentru Nero, farsa lui geniala n-a fost inteleasa (sau poate n-a vrut sa fie inteleasa) de contemporani, care i-au facut ceea ce am numi noi astazi „presa negativa”, creandu-i renumele unui corupator al normelor romane. Poate insa ca singura greseala a fiului Agrippinei a fost ca neglijase un avertisment proverbial, dat mai ales sclavilor ce-si luau nasul la purtare, dar valabil, fara indoiala, si in cazul lui: Non semper Saturnalia erunt – Saturnaliile nu dureaza vesnic...
Craciunul ziua încoronarilor
Craciunul ziua încoronarilor
Pe 25 decembrie, crestinii de pretutindeni celebreaza nasterea lui Hristos. Originea acestei sarbatori este incerta, intrucat primele comunitati crestine nu o aveau; abia in 336 se consemneaza faptul ca Biserica din Roma a sarbatorit Nasterea Domnului, in ziua de 25 decembrie. Istoricii moderni considera ca alegerea nu a fost intamplatoare, caci in aceeasi zi se aniversa nasterea zeului Mithra, o importanta divinitate orientala si se sarbatorau Saturnaliile romane.
Fixarea unei sarbatori crestine in aceasta zi a avut deci ca scop atragerea a cat mai multi oameni spre noua religie si initiativa a fost incununata de succes, intrucat, desi unii savanti, bazandu-se pe calcule astronomice, sunt tentati sa creada ca Iisus a venit pe lume in luna aprilie, traditia sarbatoririi Craciunului in decembrie a continuat pana in prezent, data fiind considerata sacra si aleasa de multi conducatori ca zi de incoronare, tocmai pentru a le justifica originea „divina”...
Charlemagne
La mai bine de trei secole de la caderea Imperiului Roman de Apus, ideea imperiala era reinviata de unul dintre cei mai mari lideri ai Evului Mediu timpuri, Charlemagne, incoronat pe 25 decembrie 800 de catre papa Leon al III-lea ca „Imperator Augustus”, in cadrul unei ceremonii fastuoase. Interesant e faptul ca, desi toata lumea il stie drept Carol cel Mare, numele sau original, in vechea limba franca, nu s-a pastrat, toate sursele contemporane mentionand doar numele de imprumut, latinescul Carolus.
Fiu al lui Pepin cel Scurt si al Bertradei de Laon, Carol i-a urmat la tron tatalui sau, impartind puterea cu Carloman, un frate deloc incantat de aceasta perspectiva. Razboiul civil iminent a fost insa impiedicat de disparitia subita a lui Carloman, ce a marcat cucerirea puterii depline de catre Carol. Suveran razboinic, desi foarte pios, Carol i-a distrus pe lombarzi, a castigat numeroase razboaie cu sarazinii, ce amenintau posesiunile sale din Spania si i-a supus pe saxoni, convertindu-i la crestinism. Astfel, el este considerat astazi a fi nu doar intemeietorul Frantei, ci si al Germaniei!
Istoricii poarta inca discutii in contradictoriu legate de initiativa incoronarii lui Carol: nu se stie daca suveranul franc era la curent cu intentia Papei de a-l incorona, de vreme ce el insusi va spune ulterior ca n-ar fi intrat in catedrala Sfantul Petru daca ar fi stiut ce i se pregateste. Istoricul Roger Collins subliniaza totusi ca „motivatia data de Carol, anume ca acceptarea titlului imperial evoca doar interesul romantic pentru restaurarea Imperiului Roman, ar fi total improbabila, din simplul motiv ca supusii sai franci, saxoni si de alte nationalitati nu priveau deloc cu simpatie mostenirea Imperiului, dimpotriva, francii cel putin se mandreau ca avusesera forta de a scutura „jugul roman”.
Totusi, calculul politic al ambilor protagonisti – Papa si Carol – era inteligent: se crea astfel, in vestul Europei, o contrapondere la Imperiul Bizantin, la ora aceea cea mai importanta putere a continentului. In plus, sa nu uitam ca la ora aceea bizantinii erau condusi de imparateasa Irina, fapt ce contravenea flagrant traditiilor salice, respectate cu sfintenie in Apus. Cu alte cuvinte, Occidentul avea nevoie de un imparat „adevarat” si acesta a fost, prin natura imprejurarilor, Carol cel Mare.
Planul sau viza, in continuare, unificarea celor doua imperii, pentru refacerea completa a Imperiului Roman in perioada sa de glorie, si se pare ca Irina agrea chiar ideea unei aliante matrimoniale. Dar populatia Constantinopolelui a fost atit de indignata de o asemenea posibilitate incat s-a rasculat, inlocuind-o pe „tradatoare” cu un fost sfetnic al ei, Nichifor I, care nici nu a vrut sa auda de alianta cu Carol. Dupa moartea lui Carol, titlul imperial a fost disputat de urmasii sai si nici unul nu s-a ridicat la inaltimea predecesorului lor. In cele din urma, in anul 962, intr-o Europa total diferita de cea din timpul lui Charlemagne, un nou imparat roman a fost incoronat la Roma, de catre Papa – Otto cel Mare, intemeietorul unei creatii statale ce va dainui vreme de aproape o mie de ani, Sfantul Imperiu Roman de Natiune Germana.
Stefan I cel Sfant
Stefan I, primul suveran crestin al ungurilor, s-a nascut in orasul Esztergom, ca fiu al printului Geza si al Saroltei, fiica unui nobil transilvanean. Numele sau era de fapt Vajk, dar la zece ani copilul a fost botezat cu numele primului martir crestin, Stefan. Dupa cum se va dovedi ulterior, alegerea a fost cum nu se poate mai inspirata, intrucat in limba greaca veche, de unde numele provine, el are sensul de „purtatorul de cununa, cel incoronat”.
La o varsta frageda, Stefan s-a casatorit cu Gissele, fiica ducelui de Bavaria, in anul 995. Prin acest mariaj, el si-a sporit considerabil puterea si influenta, devenind cumnat al viitorului Henric II, imparatul Sfantului Imperiu. Doi ani mai tarziu, printul Geza a murit si Stefan a invocat dreptul divin de a-i conduce pe maghiari, in vreme ce unchiul sau, Koppany, un puternic feudal pagan, a facut apel la traditionalul drept al seniorului.
In urma razboiului declansat, Stefan, beneficiind de sprijinul germanilor, si-a invins adversarul si a reusit sa-i uneasca pe toti maghiarii in jurul sau. Potrivit legendelor maghiare, Papa Silvestru al II-lea i-a trimis in dar o coroana magnifica, din aur, impodobita cu diamante, impreuna cu o cruce apostolica si o scrisoare de binecuvantare, prin care-l recunostea drept suveran crestin al Ungariei. Chiar in ziua de Craciun a anului 1000, Stefan a fost uns rege de catre inaltii prelati catolici maghiari, intemeind una dintre cele mai puternice dinastii ale epocii.
William Cuceritorul
Ca monarhii de odinioara cautau sa se legitimizeze incoronandu-se in ziua de Craciun o dovedeste si William Cuceritorul, primul rege normand al Angliei. Pornind de pe continent sa cucereasca insulele britanice, el l-a infruntat pe suveranul legitim al Angliei, Harold, in batalia de la Hastings, din 1066. A fost o lupta crancena si sortii ei au stat mult in cumpana; ba, la un moment dat, normanzii pareau ca au fost pusi pe fuga.
Englezii au facut greseala de a se napusti in urmarirea lor, rupand randurile. William, al carui cal fusese ucis sub el, in iuresul luptei, a profitat de aceasta slabiciune si, in fruntea unui palc de cavaleri, s-a intors spre urmaritori, dandu-i peste cap. Panica a cuprins si mai mult tabara engleza in clipa in care Harold a fost ucis, de o sageata ce i-a strapuns creierul, patrunzandu-i prin ochi.
Timp de doua saptamani, William a ramas la locul bataliei, asteptand supunerea formala a englezilor. Dar, spre uimirea sa, forul legislativ local, Witenagernot, un fel de „parlament avant la lettre”, a decis sa-l proclame rege pe nevarstnicul Edgar Etheling. Imediat, William s-a indreptat spre Londra si, beneficiind de intariri de pe continent, a obtinut supunerea orasului, din partea arhiepiscopului Stigand, la inceputul lunii decembrie. Ducele normand va fi incoronat oficial pe 25 decembrie 1066, in catedrala Westminster Abbey, primind insemnele regalitatii din mainile arhiepiscopului Aldred.
Baldwin de Boulogne
Unul dintre liderii primei cruciade, Baldwin de Boulogne va deveni primul conte de Edessa si apoi primul rege al Ierusalimului, dupa ce conducatorul cruciadei, Godfrrey de Bouillon, nimeni altul decat fratele lui, a refuzat sa accepte acest titlu. Desi patriarhul Ierusalimului, Dagobert din Pisa, ar fi preferat sa intemeieze in }ara Sfanta un stat teocratic, presiunile exercitate de cei doi nobili francezi au fost de natura sa-l faca sa se razgandeasca si pe 25 decembrie 1100 el va fi incoronat ca rege al Ierusalimului, chiar de catre Dagobert. Singura concesie pe care patriarhul a obtinut-o a fost ca fastuoasa ceremonie sa se desfasoare nu in Ierusalim, ci la Betleem. Regele a avut parte de un sfarsit bizar, murind, in vara lui 1118, dupa o partida de pescuit in Nil. Baldwin a mancat cu atata pofta din pestii prinsi incat a facut o indigestie care i-a fost fatala...
Marcus Aurelius Antonius Caracalla (211-217)
Marcus Aurelius Antonius Caracalla (211-217)Împaratul roman Marcus Aurelius a fost poreclit Caracalla, de la numele celtic al unei mantale ce se purta în Galia si pe care împaratul o îmbraca predilect atunci cînd se afla în taberele cu clima aspra. Era fiul lui Septimius Sever si al Iuliei Domna. În 196, Caracalla a fost desemnat cezar, în 198, augustus, iar dupa moartea tatalui sau, din 4 februarie 211, devine coîmparat, alaturi de fratele sau, Geta, pe care însa, dupa un an, îl ucide. Sprijinindu-se pe armata, a cautat sa întareasca autoritatea imperiala, introducînd un regim de rara cruzime. Avid de glorie, visîndu-se un nou Alexandru Macedon, a initiat o politica externa ofensiva. În timpul campaniei din Mesopotamia, din aprilie 217, este ucis din cauza instigarii pretorului Macrinus, care se va proclama împarat. Asasinarea împaratului ne este descrisa de Cassius Dio si de Herodianus. În timp ce Caracalla se îndrepta spre un templu aflat la o mare departare de oras, pe la jumatatea drumului s-a simtit apucat de o durere de burta, asa ca a poruncit însotitorilor sai sa se îndeparteze si sa se întoarca cu spatele, el retragîndu-se, însotit de un singur slujitor, ca sa se poata usura. Un centurion, Martial, al carui frate fusese ucis de împarat în urma unui denunt calomnios, cînd l-a vazut pe Caracalla singur s-a repezit la el si, în timp ce acesta îsi dadea jos pantalonii, i-a împlîntat pumnalul în ceafa, rana fiind asa de adînca, încît împaratul a murit în cîteva clipe. Desi asasinul a fugit calare, în cele din urma a fost prins de garda personala a împaratului si strapuns cu sulitele. Mama lui Caracalla, Iulia Domna, pentru ca nu a putut sa-si razbune fiul ucis, a preferat sa moara si ea "de inanitie sau de pe urma otravii", noteaza autorii antici.
Inventatorul pizzei
În anul 1889, italianul Raffaelle Esposito inventează pizza, care atunci se numea „margheritta”, în onoarea Margueritei de Savoia. Dar încă de pe vremea romanilor se servea un soi de pizza, fără sos de roşii însă, pentru că tomatele au fost aduse în Europa abia în secolul al XVI-lea. În lucrarea unui oarecare Apicius, care a trăit în secolul I î.H., intitulată „De re Coquinnaria” figurează 38 de reţete de „protopizza”, care mai de care mai apetisantă. În ruinele oraşului Pompei (rămas intact pentru că a fost acoperit de lava vulcanică) a fost descoperită o pizzerie.
Inventatorul pizzei
Inventatorul pizzei
Italienii au descoperit peştera de la Roma în care lupoaica
Italienii au descoperit peştera de la Roma în care lupoaica i-ar fi alăptat pe Romulus şi Remus
Miercuri 21 noiembrie 2007, 01:43
Grota în care, potrivit legendei, lupoaica i-ar fi alăptat pe Romulus şi Remus, fondatorii Romei, a fost găsită pe muntele Palatin, în inima capitalei italiene, a anunţat ministrul Culturii... continuare
Miercuri 21 noiembrie 2007, 01:43
Grota în care, potrivit legendei, lupoaica i-ar fi alăptat pe Romulus şi Remus, fondatorii Romei, a fost găsită pe muntele Palatin, în inima capitalei italiene, a anunţat ministrul Culturii... continuare
Dansul mortii
Dansul mortii
In secolul al XIV, ciuma neagra face ravagii in Europa. Un flagel care i-a inspirat pe artistii din toate tarile afectate. Acestia au realizat numeroase reprezentari codificate ale spectrului mortii, ilustrand caracterul egalitar al acesteia. Suntem in anul 1347. In 1348 Venetia e infestata. Un an mai tarziu e atins tot bazinul mediteranean.Flagelul inainta cu 30-100 kilometri pe luna provocand moartea a cel putin o treime din populatia europeana, adica 25 de milioane de victime. Oamenii nu mai stiau carui sfant sa se roage. Aproape in fiecare familie se afla victime. Cadavrele sunt atat de numeroase incat nu pot fi ingropate, descompunandu-se in strada, unde sunt aruncate. Biserica se pronunta, reveland caracterul egalitar al mortii care loveste fara discriminare toate categoriile sociale. O pedeapsa divina!
In secolul al XIV-lea si societatea franceza e bulversata, resimtind din plin traumatismul „razboiului de 100 de ani” (1337-1453) care culmineaza cu raspandirea ciumei negre aduse de trei corabii venite din Caffa (un oras comercial genovez situat pe malul Marii Negre in Crimeea) si acostate in Marsilia. O faimoasa fresca cu o scenografie sinistra (de la sfarsitul secolului al XV-lea), e vizibila pe un perete al abatiei Saint-Robert din La Chaise-Dieu, fondata in 1043. O tema legata de eruptia ciumei negre din 1348.
Printre cele 20 de victime din ciudata sarabanda se pot recunoaste un papa imbracat in purpura, ecleziasti, un negustor, clerici, un copil, un menestrel, o calugarita, un conetabil, un biet muncitor... cu totii pietrificati de spaima.
Ascuns intr-o grota la poalele unei faleze din Brontame, Dordogne, intr-un sit locuit din timpuri preistorice, se afla un basorelief sculptat in calcar. In partea superioara troneaza un personaj masiv imbracat intr-o panza. La picioarele sale se afla o serie de personaje printre care doi ingeri ingenuncheati, cantand la trompeta, si o serie de capete. Specialistii au numit aceasta reprezentare realizata in secolul al XV-lea „Triumful mortii”. Un basorelief misterios care ar putea avea legatura cu efectele ciumei dar care, prin maniera de abordare artistica, prin stil, nu se apropie de celelalte reprezentari.
Dansurile mortii apar in pictura in secolul al XV-lea dar tema e cunoscuta in literatura secolelor precedente, in speta, in poeme. Primul dans macabru va fi reprezentat la Paris in 1424, pe peretele osuarului cimitirului Saints-Inocents. Tema e impresionanta pentru public si provocatoare pentru pictori care vor realiza numeroase replici. Nu doar in Franta ci si in alte tari europene. In 1440, pe peretele catedralei Saint-Paul din Londra va fi pictat primul dans macabru. Apoi in biserici din Lubeck si Dresda, din Viena sau Bale (Elvetia). In secolul al XVII-lea, uriasul spectru al mortii desfasurat de molima se estompeaza. Odata cu Renasterea, dansul macabru dispare din repertoriul iconografiei religioase.
Pagina 11 din 14 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12, 13, 14
Subiecte similare
» ANTISEMITISM[DIVERSE..OPINII]
» IN ROMANIA[1]
» ITALIA
» Scandinavia/Olanda/Spania/Italia
» Creanga[v=]
» IN ROMANIA[1]
» ITALIA
» Scandinavia/Olanda/Spania/Italia
» Creanga[v=]
Pagina 11 din 14
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum